Bra inlägg i debatten. Jag tror att den moderna skolan, vare sig plugginriktad eller inte, behover etablera storre respekt mellan bade eleverna själva och vuxna pa skolan. Skolledning och lärare behover mer kunskap om hur deras ledarskap paverkar eleverna.
Permalänk | Anmäl
Molly, 2009-03-11, 21:07
Hur många människor som går i skolan i världen och som är killar mellan 14-23 år och som är mobbade/mobbar...Det är hursomhelst lättare att hitta en nål i en höstack än att hitta en kille som skjuter sina medelever/lärare.
Permalänk | Anmäl
micael calmén, 2009-03-11, 22:13
Vad sägs om ett nytt ämne i skolan och vi börjar i sjunde klass. Vi kallar det medmänskilghet. Du säger att vi som är vuxna ska ta vårt ansvar, ja det vore härligt, men idag finns det föräldrar som aldrig borde blivit föräldrar, de borde ha ägnat sig åt att odla gurkor istället. Vi pratar och pratar och pratar om barnens bästa, ,men egentligen är det föräldrarnas bästa som blir omhuldat. Det är alltid bättre att barnet är hos sin mor, finns säkert grundmurat i alltför många hjärnor. Men var finns detta vetenskapligt bevisat? Ingenstans! Må vara att pappor aldrig vare sig kommer att föda eller amma sina barn, där stannar jämlikhetens linje, men från det att barnen kan äta annan mat kanske pappan är en rätte att ta hand om sitt barn. Men får han chansen om mamman kräver ensam vårdnad? Om vi vill ha lyckliga barn måste vi sträva efter att få harmoniska och trygga vuxna som kan ge sina barn trygghet och kärlek. Men i dagens samhälle verkar alla tro att de ska göra det som står i fåniga tidningar som Mama och vad de nu kan heta.
Media påverkar i alla världens hörn, det är därför som diktatorer först och främst beslagtar det fria ordet och gör det till sin egen megafon. Det som pumpas ut genom slangen är det som sväljs.
Var finns de normala människorna i svensk media? De som ser ut som de flesta? Sneda tänder, tunt hår, bred rumpa, ridlår, fettvalkar, läspande, stammande och fullkomligt urgoda människorna? Ja inte fan sitter de i TV rutorna. Victoria Silversted är ett lysande exempel, plastikoperationer, löshår, lösbröst rena rama plasticpadding kroppen, hon får eget program och blir hyllad i media. Carolina Gynnings berömmelse kom sig inte av att hon hade MVG i samtliga ämnen på högstadiet, hennes kvaliteter var stora bröst, lösögonfransar och att hon hade samlag i TV...
Vad skickar allt detta ut för meddelande till alla som vill ha uppmärksamhet?
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-03-11, 22:26
Mycket bra och insiktsfullt skrivet.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-03-12, 00:16
Mycket bra skrivet Ramona Fransson. Håller helt med dig, speciellt i det avsnittet där du beskriver urblåsta dumma blondiner. Men det är väl egentligen inte deras fel, utan massmedias som skriver spaltmetrar om dessa bimbos. Tänk om de istället ägnade skrivkraften och mödan om sådant som får folk att engagera sig, att visa intresse och solidaritet. Mobbning, Tibet, hemlöshet, för att nämna några exemple. Deh hela är ju helt SJUKT!
Permalänk | Anmäl
hassebisse, 2009-03-12, 08:12
1. Antimobbningsprogram som Friends har ju vetenskapligt visat sig sakna effekt på mobbning
i många fall.
2. De som mobbat en person som sen gör tex ett våldsdåd borde åtalas för medhjälp. Och den åtalade mobbaren borde får ett lägre straff för sin handling.
Permalänk | Anmäl
John Apse, 2009-03-12, 09:15
Utmärkt artikel. Jag har själv tittat närmare på en hel rad såna häsr Spree Murders, och motivbilden är nästan genomgående en och samma: HÄMND. En ung förnedrad människas hat spränger till slut alla gränser och slår tillbaka mot plågoandarna. Straw dogs! Det här kommer att hända igen, och igen, och igen, varför? Därför att inget görs åt grundorsakerna. Samhällets människor VÄLJER att ha det så här, och får vad de förtjänar: what goes around, comes around. - Vad bör göras? - Krossa nyliberalismen!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-12, 10:04
Utmärkt artikel. Jag har själv tittat närmare på en hel rad såna häsr Spree Murders, och motivbilden är nästan genomgående en och samma: HÄMND. En ung förnedrad människas hat spränger till slut alla gränser och slår tillbaka mot plågoandarna. Straw dogs! Det här kommer att hända igen, och igen, och igen, varför? Därför att inget görs åt grundorsakerna. Samhällets människor VÄLJER att ha det så här, och får vad de förtjänar: what goes around, comes around. - Vad bör göras? - Krossa nyliberalismen!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-12, 10:04
FEL, FEL.
Mobbning förekom mycket och mycket mycket kraftigare på 50, 60 talet. Jag har erfarenhet. Men trots mobbning, så förekom inte vare sig skolskjutningar eller skolbränder överhuvudtaget. Så länge vi inte inser att mobbning ensamt inte är orsaken kommer vi aldrig tillrätta med detta problem. Orsaken finns i en komplex situation av skola, föräldrar, döds metal musik, spel av typen GTA eller andra mördarspel, våldsmentalitet på MTV, mm En kombination av negativa attribut
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-03-12, 10:45
Jag tycker att ni missar endel i denna debatt. OK, mycket av det barnen kommer med kommer tyvärr hemifrån. Det är där fostran börjar. Men när barnen är i skolan så är det skolans ansvar att se och upptäcka och att meddela föräldrar. Har varit mycke i skolan och sett både det ena och det andra. Vissa saker är rent förjäkliga.
De flesta skolor ha idag antimobbningsgrupper och vad gör de. I ett fall så fanns det en elev som alla visste mobbade andra och skolan gjorde inte mycke. De ansåg att den mobbade eleven skulle kanske stanna hemma någon dag när det var som värst. Vilka som direkt ingick i mobbningsgruppen på den skolan visste det inte riktigt och de blev därför inte inblandade. Vissa i personalen tyckte att lite fick man tåla och pojkar är pojkar. Ett annat fall där mobbaren och dess offer fick gå till rektorn och prata igenom saken och sen avsluta saken med att kramas. Vem sjutton vill krama den som nyss spottat på en?
Tyvärr har neddragningen i den kommunala skolan gjort att medelåldern ökat markant i skolan. De flesta som nu jobbar hänger inte riktigt med i den utveckling ungdomar har. De fåtal yngre lärarna har kommit med förslag hur man ska öka förståelsen för olikheterna. I vissa fall har detta lyckats men skolan har inte accepterat de sätt som barnen har löst problemet på. Man kan ju undra varför.
Sen håller jag delvis med Ramona Fransson om den bild som medierna ger men samtidigt måste jag ju påpeka att du tyvärr inte är ett dugg bättre. Se bara hur nedlåtande du beskriver 2 personer. Det finns faktiskt de som ser ut som andra i tv rutan. Om nu sedan dessa två blev kända pga vissa attribut så må det väl vara hänt. Frågan är ju vad de gör med sin framgång.
Jag tror att istället för att sätta en massa äldre förståsigpåare som ska komma fram till hur man löser liknande saker så gå direkt till anledningen, barnen. Det finns så många förståndiga barn och ungdomar som ingen frågar. Och glöm inte föräldraansvaret.
Permalänk | Anmäl
Funderare, 2009-03-12, 13:17
"Vad sägs om ett nytt ämne i skolan och vi börjar i sjunde klass. Vi kallar det medmänskilghet."
|
Det är väl rätt så uppenbart att det saknas något i skolan, Ramona Fransson.
|
Social kompetens vore ett ämne som stärker invididens förmåga att samverka med sin omgivning. För en del är det sociala en självklarhet men andra har det svårare som för alla andra former av kompetens.
|
Sen är det självklart att mobbning ska kriminaliseras och rötäggen skiljas ut från övriga elever. Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-03-12, 13:40
Först och främst vill jag säga att jag tycker det är jättebra att folk försöker engagera sig och motverka mobbning.
Nu till saken jag hade synpunkt på, så här skriver Sara
"Mobbning är orsaken bakom skolskjutningarna".
Är inte det att förenkla väldigt mycket? Menar du allvarligt att det inte skulle finnas psykiskt sjuka personer som inte mobbas? Skulle en person inte kunna göra något sådant utan att ha mobbats?
Permalänk | Anmäl
Kvasi, 2009-03-12, 14:05
Jag tror det är farligt att säga att mobbning ligger bakom skolskjutningen. Så vitt jag vet har man inte inom polisen kommit fram till detta.
Jag kan hålla med Sara om att om vi inte arbetar förebyggande mot mobbning kan svår mobbning leda till att barn/unga/vuxna skadar sig själva ja till och med dödar sig själva och tar andra med in i döden.
Friends gör säkert ett mycket bra arbete men det förebygger och stoppar inte mobbning. Det kan vara en del i ett fördjupat arbete mot mobbning på en skola. Men det räcker inte alls på långa vägar och har inget mätbart resultat mot mobbning i den utredning som gjorts av Myndigheten för skolutveckling.
Vi måste bli bättre på att arbete förebyggande mot kränkningar, diskriminering och mobbning i skolan.
Det är ett heltidsarbete att förebygga mobbning och man måste börja tidigt redan då barnen är små. En sak som är minst lika viktig att ta upp är att forskningen funnit att lärare också mobbar elever. Man har funnit att 38 % av barnen berättar att det är en vuxen på deras skola som indirekt eller direkt mobbar dem. Detta måste vi våga lyfta fram, och här hjälper inga Kamratstödjare i världen. Om alla skolor verkligen arbetade fram en fungerande Likabehandlingsplan (Se BEO, skolverket) skulle mobbningen minska radikalt. Men denna plan ska arbetas fram gemensamt av elever, föräldrar och lärare. Färdiga planer som skolans personal snickrar ihop själva leder inte till en mobbningsfri skola.
Lisbeth Pipping
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-03-12, 15:45
Du kan ju faktiskt inte veta om det var så att det var " mobbning " som låg bakom hela fallet.
Det kan säkert vara så att den här personen inte hade några vänner, men vet du hur han själv var då?
Han kan ju faktiskt ha haft "psykiska problem" innan, vilket kan vara medfött. Så det behöver inte alls vara så att eleven blivit mobbad!
Däremot så är det självfallet ingen anledning till att försöka att förhindra att mobbning sker. Men det kan faktiskt vara svårt för lärare att verkligen upptäcka att någon blir mobbad.
Jag tror att det mesta av mobbningen sker via " sms ". Det är nog däremot inte så många som blir kränkta på " msn " eftersom att man kan själv välja vilka kontakter som ska få skriva till en, och är de taskiga är det bara att blocka dem.
Sedan så tror jag också att eleverna är som värst mot varandra när lärarna är utom synhåll - på raster vid vissa ställen t.ex -.
Därför tycker jag delvis att man ska ha fler lärare ute på rasterna, men det viktigaste är ändå att man har bra " livskunskaps lektioner ".
I princip alla skolor har ämnet " livskunskap " men den är på en så låg och enkel nivå att nästan ingen " socialkompetens " krävs!
Ex. Det börjar en ny kille i din klass som blir utfryst av de andra eleverna, vad skulle du ha gjort då?
Då kan man ju verkligen undra vad eleverna skulle svara.
" Eh, jag skulle också ha mobbat honom "..
Det är ju knappast så troligt att man skulle ha svarat så?
Permalänk | Anmäl
Lily White, 2009-03-12, 16:31
Mobbing är ett stort problem i våra skolor och bland våra ungdomar. Jag kände mig själv, kanske inte mobbad, men utanför under flera år av min skoltid.
Hur som helst tycker jag att denna typ av inlägg på det som just nu hänt i Tyskland och som hänt på så många andra ställen är olämplig och ansvarslös. Vi kan inte koppla en massaker till mobbing på detta sätt som artikelförfattaren gör. Bara i Sverige finns tusentals ungdomar som mobbas. Hur många av dessa utför en massaker? Snälla sluta förklara de hänsynslösa gärningsmän som gör detta mot (i de allra flesta fall) helt oskyldiga ungdomar.
Permalänk | Anmäl
Figge, 2009-03-12, 18:08
Vilken arrogant artikel, du känner varken mördaren eller hans föräldrar eller någon i hans umgängeskrets ändå drar du långtgående slutsatser, nä här har du nog inte tänkt efter innan du skrev.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-03-12, 18:33
"Orsaken finns i en komplex situation av skola, föräldrar, döds metal musik, spel av typen GTA eller andra mördarspel, våldsmentalitet på MTV, mm En kombination av negativa attribut"
Delvis sant. Jag har varit utsatt under hela min tid i grundskolan.
-
Jag tror att datorspel kan ha en viss inverkar men samtidigt så VET jag att det oftast handlar om att den som mobbar behöver få bekräftelse. Oftast är det missbruk, misshandel eller annat hemma som gör att den som mobbar mår dåligt. Han måste i sin tur få ut sina känslor och letar upp ett lämpligt offer.
-
"1. Antimobbningsprogram som Friends har ju vetenskapligt visat sig sakna effekt på mobbning i många fall."
-
John får gärna utveckla det där lite mer. Jag vet att Friends filosofi fungerar. Jag har varit runt och föreläst en hel del och det talas med respekt om friends. Dock vill jag gärna veta om du kan påvisa att ditt påstående stämmer.
Permalänk | Anmäl
Jonas Smedslund, 2009-03-12, 19:00
"Även om nästan alla skolor har olika mobbningsprogram och planer så vet
vi inte om de fungerar."
Jan Björklund, Skolminister
15 februari 2007
"Det har gjorts få vetenskapliga utvärderingar av program mot mobbning i Sverige."
http://www.elevhalsan.se/cldoc/1273.htm
Permalänk | Anmäl
John Apse, 2009-03-12, 19:19
Mobbning förklarar inte skolskjutningar. De allra flesta mobbade människor begår inte sådana här dåd. Det är först när den mobbade är egotrippad narcissist som menar att det är de andras fel och att dessa skall få betala dyrt för dennes smärta som skolskjutningar sker. Skolskjutningar handlar om STRUKTURALISM och ansvarslöshetens ideologi dvs när man tränar människor att inte se individer utan bara grupper, system och strukturer. Vidare så handlar dåden om vad eleven gör på fritiden. Inte vad eleven gör i skolan. Samtliga skolkjutare har varit utstötta socialt av de "normala grupperna" det är helt enkelt ideologin som kommer tillbaka i mikroform där den svage och utstötte alltid har rätten på sin sida och därmed glatt kan panga de onda och känna sig som den gode rebelliska som står upp för rättivsan.. Det är inte bara i skolans värld vi ser detta. Det är likadant gällande sk "frihetskämpar" som Che Guevara. Det finns mänger med ursäkter för dessas illdåd som baserar sig på att de är de svaga och utstötta. Enda sedan Vietnam och FNL så har stora delar av västvärldens skolor lekt guerillagroupies och effekten av detta har blivit våldsamma grupper och individer som exempelvis Baader-Meinhof ligan, som skall ut och göra "gott" med våld. Det mest absurda i denna debatt är att personerna som debatterar inte diskuterar vad som får studenter att ta till grovt våld. Det enda de verkar reagera över är valda PLATSEN för våldet. Dvs hade Tim dödat utomhus hade det varit vanligt mord. Nu var det på en skola och då är det ju ett specifkt brott kallat "school shooting" som skall debatteras av "experter" där det enda som verkar debattera är hur det kunde hända på en skola. För händer det på McDonalds eller liknande "ond" korporation så vore det ok då eller? DÅ skulle vi inte debattera skolan och uppfostran eller?
Permalänk | Anmäl
Erik E, 2009-03-12, 20:31
Erik E: Faktum kvarstår att skolan är en gemensam nämnare och att mobbingen finns med. Och ja. Jag känner empati för de som mobbas för samhället har blundat allt för länge för att liv år efter år trasas sönder. Tur att det finns människor som aktivt arbetar för det för på min tid så var det fel på den som blev mobbad. Den mobbade fick byta skola och mobbaren gosade man med. Samma "friska" metod som man använder mot stackars utsatta kriminella och huliganer. I det här landet verkar inte godhet respekteras. Goda människor är bara hinder som man enklare kan trampa på i sin färd mot toppen...
Permalänk | Anmäl
P.O., 2009-03-12, 23:22
Figge skrev: "Mobbing är ett stort problem i våra skolor och bland våra ungdomar. Jag kände mig själv, kanske inte mobbad, men utanför under flera år av min skoltid.
Hur som helst tycker jag att denna typ av inlägg på det som just nu hänt i Tyskland och som hänt på så många andra ställen är olämplig och ansvarslös. Vi kan inte koppla en massaker till mobbing på detta sätt som artikelförfattaren gör. Bara i Sverige finns tusentals ungdomar som mobbas. Hur många av dessa utför en massaker? Snälla sluta förklara de hänsynslösa gärningsmän som gör detta mot (i de allra flesta fall) helt oskyldiga ungdomar."
Och vad vet du om saken då om du inte blivit mobbad? Är mobbningen tillräcklig grov kan det mycket väl brista. Alla offer för mobbning är sannolikt inte som de som i sin ensamhet "bara" tar sitt eget liv. Jag kan tänka mig att en del vill säkert ge igen och det med besked.
Permalänk | Anmäl
P.O., 2009-03-12, 23:29
Det är sant att de flesta som blir mobbade inte utför några dödsskjutningar. De flesta som blir mobbade har så dålig självkänsla att de inte försvarar sig över huvud taget. Den mänskliga hjärnan fungerar så att om man gång på gång blir utfryst, fnissad åt, får höra att man är ful och äcklig etc. så tror man på det till sist. Vissa försvarar sig då med grandiosa fantasier; man vill ge igen, man bli känd för att visa att man är värd nåt, man nedvärderar den typ av människor som man förknippar med mobbare (man hatar bimbos t.ex, eller normala människor, eller samhället). Vissa begår självmord. Vissa lyckas ta sig ur det som starkare personer. Många måste jobba i åratal med sig själva innan de fattar att de faktiskt inte är mindervärdiga varelser. Ganska få skjuter ihjäl någon, men man kan ju faktiskt fråga sig vad som är ondast. Att direkt ta någons liv eller att indirekt ta eller förstöra någons liv. Jag tycker inte det är någon nämnvärd skillnad. Mobbing sker oftast i smyg (=fult och oärligt) under en lång tidsperiod, och av människor som har hög status i sin egen grupp mot den som har lägst status och är ensam. Men den som är död kan inte känna något.
Ja, det är sant att det är psykiskt sjuka människor som utför skolmassakrerna. Men det är precis lika sant att det är en sjuk behandling dessa människor blivit utsatta för, och som många, många människor blir utsatta för utan att skjuta någon. Jag tycker det är bra att någon äntligen skrivit om skolmassakrer utifrån ett mobbingperspektiv. Någon här tycker att vi ska låta bli att idealisera rebellen som vill förstöra samhället. Men då kanske vi borde fundera lite på vad det är han vill förstöra. Det finns en ondska i normaliteten också - men den syns inte lika bra. Den är icke desto mindre vedervärdig eftersom den kan förvägra någon hennes människovärde för att hon är ful, fel och henns föräldrar inte har råd att köpa rätt kläder.
Permalänk | Anmäl
plastbaronen, 2009-03-13, 00:14
- Mobbning är orsaken bakom skolskjutningarna
Det är ett påstående. Vilka bevis finns i skrivande stunden, då alla inblandade fortfarande förtvivlat söker ett motiv för detta vansinnesdåd?
Sara Damber: Det var en mycket bra skriven artikel, men det finns bättre tillfällen att sätta sig själv och sitt arbete i scen än i samband med sådana tragedier. Rent ut sagt, tycker jag att det var enbart osmakligt, och det av någon som vill framstå som en person med särskild social kompetens!
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-03-13, 15:27
plastbaronen:
.
"Någon här tycker att vi ska låta bli att idealisera rebellen som vill förstöra samhället. Men då kanske vi borde fundera lite på vad det är han vill förstöra."
.
Nej, det är barnsligt naivt att inbilla sig vi har någon som helst orsak att fundera över vad han vill förstöra. Sedan när är det viktiga vad han är emot? Enbart dårar tar ens detta på allvar. Han vill förstöra polisen, sjukhuset. brandkåren, vägverket, inomhusvärme, ventilation, fungerande toaletter, rösträtt, rinnande varm och kallt vatten etc.. skulle du klara dig bra utan dessa saker? Nej givetvis villl HAN (rebellen) egentligen inte förstöra dessa saker. Bara alla system som håller dessa vid liv. Sedan tänker han gnälla över att inte bara det onda försvann för sådan är rebellen. En helt tankelös egotrippad emotion-junkie!
.
"Det finns en ondska i normaliteten också - men den syns inte lika bra."
,
Skitsnack! Du har på typiskt flumvänstermaner förväxlat orden normal (vanlig) och norm (ideal.) Ondska i det normala existerar inte. Det normala är inte det normativa.
.
"Den är icke desto mindre vedervärdig eftersom den kan förvägra någon hennes människovärde för att hon är ful, fel och henns föräldrar inte har råd att köpa rätt kläder."
.
Det där beskriver normer & IDEAL (Det optimala) inte NORMAL (det normala) Om fler lärare förklarade för barnen vad ideal betyder istället för be barnen berätta hur de själva upplever (som om det var barnen som skulle lära läraren, inte tvärtom) ideal så hade vi inte haft denna absurda situation. Men ganska precis vid samma tidpunkt som lärare slutade lära elever och börja lata sig och leka jourhavande kompis. Vid ganska exakt samma tillfälle började folk mörda varandra i skolorna i USA , och vid ganska exakt samma tidpunkt byggdes grunden för dagens flumskola där lärare är rädda för elever som inte har den minsta respekt för lärarna för lärarna är inte lärare längre.
Permalänk | Anmäl
Erik E, 2009-03-13, 16:53
Handen på hjärtat SARA DAMBER har det blivit bättre sedan 1997
då din organisation startade?
Så upplever inte jag det i varje fall. Snarare tvärtom, det känns som om bekymren bara ökar och växer. Detta måste innebära , om min lilla analys stämmer, att problemet är mycket mer komplicerat och att det är många orsaksfaktorer som samverkar med varandra.
En FN-ledd utredning, kanske, kunde kartlägga vad som blivit så fel.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2009-03-14, 11:18
Ja, väldans komplixerat, man kan absolut inte säjja nånting bestämt om nånting och därför ingenting göra. Heja FN, storslaget värre. Annars är det bara att titta närmare på dehär skolmassakrera. Det har jag gjort. Det är ALLTID samma sak. En störd ung människa känner sig outhärdligt känkt oxh exploderar i total hämnd. Överreaktion? Naturligtvis. Faktum förblir att dessa unga människor genomgående faktiskt BLIVIT förnedrade av sin omgivning.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-14, 11:46
Ja, jag skummar igenom kommentarerna. Människors tvärsäkra stupiditet bara svämmar över alla bräddar. Sanningen skall till varje pris förnekas. Det är bara för äckligt, rent ut sagt, jag tror jag slutar bry mig.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-14, 11:48
Mobbningen var värre förr, det är sant, och såna här spree murders har alltid förekommit. Dock, människor är i dag friare, stoltare, mindre kuschade, tar inte vad skit som helst. Det är denna nya självkänsla som ger utslag i form av dessa återkommande skolmassakrer, som förvisso är ett tidens tecken. Ta den här koreanen på Virginia Tech, han som fimpade 39 studenter egenhändigt, tja, han reste sig och slog tillbaka mot sina plågoandar. Jag tycker han gjorde bara helt rätt, fan, terror är den enda pedagogik idioterna förmår tar till sig, så då blir man ju helt enkelt tvingen att ta i med hårdhandskarna till sut..
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-14, 11:57
Bra skrivet Sara Damber. Men - vilka bevis finns det som styrker din teori att det var mobbning som utlöste detta vansinnesdåd? Medan experter och inblandade fortfarande desperat letar efter förklaringar presenterade du för oss - enbart en dag efter den tagiska händelsen ägde rum - en lösning som saknade allt samband med realiteten.
Frågan som ställer sig för mig är om det bara var en väldigt oprofessionell gissning eller snarare ännu ett försök att vinna poäng i kölvattnet av en tragedi? Jag tycker det finns bättre tillfällen än vid tragedier att sätta sig själv och sitt arbete i rampljuset!
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-03-14, 20:29
Ber om ursäkt för 2 inlägg med liknande innehåll. Ursaken var att det första inlägget blev inlagt med en så pas stor fördröjning att jag trodde att något hade gått fel.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-03-15, 11:47
re Peter Ingestad
Är det inte så att de senaste skjutningarna i USA gjordes av människor på ritalin? - något som där är vanligen utlämnat till barn utan att ordentliga undersökningar gjorts vid minsta tecken på hyperaktivitet. De kanske var normala människor med livsenergi varav de senare fick hjärnan förändrad. Många barn har blivit felaktigt diagnoserade. Eller så kanske ritalin inte fungerar på alla? Samt att många som har/hade använt ritalin även tagit anti-depressiva. Hur ser det ut med de andra?
Hur många procent blir inåtvända? Hur många blir utåtvända?
Hur ser det ut med ritalin och anti-depressiva i andra länder.
Allmänt
Att vara ovanlig/udda i sverige är ett straff - då har man inga vänner, eller så är man i loosergänget. Vilket kan vara bra och dåligt. Det är sedan svårt att träffa vanliga "vänner"...man har haft en gemenskap och är på ett visst sätt...ett sätt som återigen ratas. Det bästa är faktiskt att vara vuxen - många vuxna är inskränkta men även udda kan hitta människor att prata med - vuxna är oftast mycket mer öppna men å andra sidan så är det många vuxna som man inte kan prata med - de vet helt enkelt för lite, eller inte har samma intresse eller bredd för vad som är intressant och är tråkiga som personer.
Sedan var det väl en undersökning som visade på att barn tyckte media (tidningar, papperspress, aktuellt) var mer skrämmande än monstren på tv eller zombies i spel. När jag gick i sjätte klass så uppmuntrades vi ständigt att läsa nyheter om vad som hände i världen...därav skammen ideologin - för att vi skulle skämmas för att vi hade det så bra - samtidigt skulle vi lösa alla världens problem - jag ifrågasätter vilka verktyg vi gavs??? Filosofi?? Rätt kunskap? Matte? livesmedelsverkets kostråd som sumobrottare använt i 800 år? Pillren som skulle hjälpa oss när vi vart sumo? Kunskap från ams? Ams kurserna? Vart var alla vuxna? Vart fanns de vuxna som fattade hur världen är/ser ut? Hur fungerar pengar och finans? livet kretsar runt pengar (sanning) - hur skapa en bra förhållning till de? Hur använda pengar på bra sätt? Vem har rätt - privatekonom Robert Kiyosaki eller di, dn, aftonbladet???
Industrins jakt på pengar hjälper heller inte när sex förknippas med kärlek, fastän de är fel...sex är sex, kärlek är kärlek - sex är skönt - sex + kärlek är bättre. Industrin som trycker ful fet och impoplär i ansiktet på oss samt med en "frihet av att knulla" ideologi hjälper heller inte till att skapa lyckligare människor.
Industrins glamour och falska "frihetsideologi" runt pengar gör att folk ska vilja älska pengar..."misstolka mig rätt": rik betyder inte lycklig - det är alltid mänskligt förhållandesätt till pengar som avgör om man är lycklig som rik. Pengar är inte roten till allt ont - det är människorna som är roten till det människor gör. Pengar är bra hos en bra person - dåligt hos en dålig person. Materialism är inte lycka - även fast jag behöver vissa saker.
Många pappor blir knäckta efter skilsmässa och att barnen hamnar hos mammorna...kollektiv uppfostran? så att barn ser kombinationer att identifiera sig med? Istället för en mammig mamma som tror att man är en sexåring fastän det är hon själv som är en.
Nalle Puhisering är inte heller bra - den har fallerat i USA totalt. Att allt man gör duger - oavsett hur fult eller dåligt resultatet än är. Att allt man ritar eller skriver är fint eller bra? Nalle Puh är ok - han är omgiven av vänner som vill en väl - ute i verkligheten blir Nalle
Phu-barnen hajmat. Energitjuvar/vampyrer/banditer använder en som ett bollplank där man bekräftar de på ens egna bekostnad. Uppfostrad till slakt, av ens egna indoktrinerade föräldrar.
Bra blogg - där alla kan ge sina aspekter...det fyller upp där stenåldersmedia fallerar. Utan undersökningar och vinklingar med mer eller mindre fattiga artiklar så kan man nu gemensamt diskutera ett ämne, ge sina erfarenheter samt läsa andras, kristiskt granska andra samt sig själv, få fler uppfattningar.
Permalänk | Anmäl
hm, 2009-03-17, 00:46
re Kvasi:
"döds metal musik, spel av typen GTA eller andra mördarspel, våldsmentalitet på MTV"
din normalisering är ond...ditt förhållande att normalisera får dig att skylla på problem som inte existerar. Du vägrar ta tjuren vid hornen...kanske du själv har gett en jävel för att någon förtjänade detta. Jag vill inte vara "normal" - jag har öppnat mina sinnen, jag vill inte stänga de igen.
Som jag skrev i ett annat inlägg: kanske det censurerat - våldet i dagens nyheter är värre för skolungdomar än våldsspel.
"Pengar är onda" Löjligt. Människors förhållning och kunskap om pengar gör vissa sämre som människor. Att få folk att jaga pengar är riktigt dålig - speciellt med alla eknomiska lögner och illdoktriner.
Jag har varit mobbad och utstött - lyssnar på en blandning av metal - de fria rösterna/musikerna, inte popeländet - jag tar avstånd från våld - trots år av mental misshandel...jag blev konstant undiviken. Det är mitt förhållningssätt till musiken - att den får mig att ta avstånd från våldet...efter alla åren ska du veta att jag "tänkt tanken" - du är sådan muppidiot som lägger locket på...vilket denna bloggare också gör om jag blir censurerad varav syftet med bloggen definitivt kommer att misslyckas - att minska dessa händelser - eller kanske bara är en jakt efter "nästa" skoop?? Nästa att förfölja med fotografer och skrivna böcker...sådan är mentaliteten av vissa journalister som svurit ed att skildra vårt samhälle. Censur av detta inlägg är vad vissa anser leder just till skjutningarna - utanförskap och att inte få vara en del. Sug på den ärliga karamellen.
Många vuxna har en variant av ADHD/Asperger - det är dags att hitta det vid lämplig ålder snarare än att låta folk inse att de är utanför och inte kan vara som andra - i 20-30-40 år eller inte alls. Skulle man undersöka allas hjärnor skulle man kanske kunna bygga en riktig skola.
Kommunism är inte ond - den blir kapad.
Kaptitalsim är inte ond - likt kommunismen vart även kapitalismen kapad.
Vissa religioner säger sig självt. Andra religioner bevisar sig själva.
Permalänk | Anmäl
hm, 2009-03-17, 02:13
ag tror det är farligt att säga att mobbning ligger bakom skolskjutningen. Så vitt jag vet har man inte inom polisen kommit fram till detta.
Jag kan hålla med Sara om att om vi inte arbetar förebyggande mot mobbning kan svår mobbning leda till att barn/unga/vuxna skadar sig själva ja till och med dödar sig själva och tar andra med in i döden mcdba certification.
Friends gör säkert ett mycket bra arbete men det förebygger och stoppar inte mobbning. Det kan vara en del i ett fördjupat arbete mot mobbning på en skola. Men det räcker inte alls på långa vägar och har inget mätbart resultat mot mobbning i den utredning som gjorts av Myndigheten för skolutveckling.
Vi måste bli bättre på att arbete förebyggande mot kränkningar, diskriminering och mobbning i skolan scjp certification dumps.
Det är ett heltidsarbete att förebygga mobbning och man måste börja tidigt redan då barnen är små. En sak som är minst lika viktig att ta upp är att forskningen funnit att lärare också mobbar elever. Man har funnit att 38 % av barnen berättar att det är en vuxen på deras skola som indirekt eller direkt mobbar dem. Detta måste vi våga lyfta fram, och här hjälper inga Kamratstödjare i världen comptia security+ braindump. Om alla skolor verkligen arbetade fram en fungerande Likabehandlingsplan (Se BEO, skolverket) skulle mobbningen minska radikalt. Men denna plan ska arbetas fram gemensamt av elever, föräldrar och lärare. Färdiga planer som skolans personal snickrar ihop själva leder inte till en mobbningsfri skola rhce exam dumps.
Permalänk | Anmäl
kamilas, 2010-05-20, 13:23
Thanks for you sharing! We are the famous laptop adapter supplier and laptop battery supplier. Our main products are various rechargeable laptop battery and laptop adapter compatible with brand laptops, including IBM, COMPAQ, HP, DELL, SONY, ACER, ASUS, APPLE, and TOSHIBA and so on. Because we are the laptop battery manufacturer and laptop adapter manufacturer, we could wholesale laptop battery and wholesale laptop adapter. Our laptop battery factory and laptop adapter factory are seated in china, so we sell the laptop battery china and laptop adapter china. We also know the laptop could be called notebook, so the products we sell could be also called the notebook battery and notebook adapter. we could be called the notebook battery supplier and notebook adapter supplier. We welcome you to visit our notebook battery manufacturer and notebook adapter manufacturer.
Permalänk | Anmäl
healthelectron, 2010-07-01, 03:10
Things that really impressed me in this article.
video izle We develop these things
ourselves as we learn to read, teach..
mp3 dinle Some things maybe
we'll stay ahead of these articles and describing them children living in the
future. porno izle
I would like everyone, but everyone in the world you read, you read that
mentality developing. Could think of.
youtube
Admin gives us things like thank you very contribution.
Permalänk | Anmäl
semihs, 2010-07-14, 20:22
ed when cheap Coach Clutch Bag wholeslae the ecru thrive comes. replica handbags wholesale female and launch to Monogram Perforation wholesale pursue the actualize T wholesale bags plot and work who Gucci Belt Bag wholesale they are, they mount replica handbags to personify ingrained about replica handbags wholesale themselves before the optics replica Valentino Handbags on sale of others. Let the Damier azur wholesale proved You come forth handbags wholesale Through From the material described above, some of you may palpation that using icon ha
Permalänk | Anmäl
dai278350493@gmail.com, 2010-07-22, 03:40
med en större befolkning kan bli förödande. Inflation kan göra chanel chanel
länga det i papperskorgen. En minskad världshandel utöver detta kan gucci gucci
änder som har naturresurser och inte dela med sig i onödan till hermes hermes
länder söderut. Den svenska militära louis vuitton louis vuitton
militär betydelse. Att driva en lekstuga lån discount handbags discount handbags
slösaktiga och aggressiva designer handbags designer handbags
Permalänk | Anmäl
k247br, 2010-07-26, 02:35
37 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra inlägg i debatten. Jag tror att den moderna skolan, vare sig plugginriktad eller inte, behover etablera storre respekt mellan bade eleverna själva och vuxna pa skolan. Skolledning och lärare behover mer kunskap om hur deras ledarskap paverkar eleverna.
Hur många människor som går i skolan i världen och som är killar mellan 14-23 år och som är mobbade/mobbar...Det är hursomhelst lättare att hitta en nål i en höstack än att hitta en kille som skjuter sina medelever/lärare.
Vad sägs om ett nytt ämne i skolan och vi börjar i sjunde klass. Vi kallar det medmänskilghet. Du säger att vi som är vuxna ska ta vårt ansvar, ja det vore härligt, men idag finns det föräldrar som aldrig borde blivit föräldrar, de borde ha ägnat sig åt att odla gurkor istället. Vi pratar och pratar och pratar om barnens bästa, ,men egentligen är det föräldrarnas bästa som blir omhuldat. Det är alltid bättre att barnet är hos sin mor, finns säkert grundmurat i alltför många hjärnor. Men var finns detta vetenskapligt bevisat? Ingenstans! Må vara att pappor aldrig vare sig kommer att föda eller amma sina barn, där stannar jämlikhetens linje, men från det att barnen kan äta annan mat kanske pappan är en rätte att ta hand om sitt barn. Men får han chansen om mamman kräver ensam vårdnad? Om vi vill ha lyckliga barn måste vi sträva efter att få harmoniska och trygga vuxna som kan ge sina barn trygghet och kärlek. Men i dagens samhälle verkar alla tro att de ska göra det som står i fåniga tidningar som Mama och vad de nu kan heta.
Media påverkar i alla världens hörn, det är därför som diktatorer först och främst beslagtar det fria ordet och gör det till sin egen megafon. Det som pumpas ut genom slangen är det som sväljs.
Var finns de normala människorna i svensk media? De som ser ut som de flesta? Sneda tänder, tunt hår, bred rumpa, ridlår, fettvalkar, läspande, stammande och fullkomligt urgoda människorna? Ja inte fan sitter de i TV rutorna. Victoria Silversted är ett lysande exempel, plastikoperationer, löshår, lösbröst rena rama plasticpadding kroppen, hon får eget program och blir hyllad i media. Carolina Gynnings berömmelse kom sig inte av att hon hade MVG i samtliga ämnen på högstadiet, hennes kvaliteter var stora bröst, lösögonfransar och att hon hade samlag i TV...
Vad skickar allt detta ut för meddelande till alla som vill ha uppmärksamhet?
Mycket bra och insiktsfullt skrivet.
Mycket bra skrivet Ramona Fransson. Håller helt med dig, speciellt i det avsnittet där du beskriver urblåsta dumma blondiner. Men det är väl egentligen inte deras fel, utan massmedias som skriver spaltmetrar om dessa bimbos. Tänk om de istället ägnade skrivkraften och mödan om sådant som får folk att engagera sig, att visa intresse och solidaritet. Mobbning, Tibet, hemlöshet, för att nämna några exemple. Deh hela är ju helt SJUKT!
1. Antimobbningsprogram som Friends har ju vetenskapligt visat sig sakna effekt på mobbning
i många fall.
2. De som mobbat en person som sen gör tex ett våldsdåd borde åtalas för medhjälp. Och den åtalade mobbaren borde får ett lägre straff för sin handling.
Utmärkt artikel. Jag har själv tittat närmare på en hel rad såna häsr Spree Murders, och motivbilden är nästan genomgående en och samma: HÄMND. En ung förnedrad människas hat spränger till slut alla gränser och slår tillbaka mot plågoandarna. Straw dogs! Det här kommer att hända igen, och igen, och igen, varför? Därför att inget görs åt grundorsakerna. Samhällets människor VÄLJER att ha det så här, och får vad de förtjänar: what goes around, comes around. - Vad bör göras? - Krossa nyliberalismen!
Utmärkt artikel. Jag har själv tittat närmare på en hel rad såna häsr Spree Murders, och motivbilden är nästan genomgående en och samma: HÄMND. En ung förnedrad människas hat spränger till slut alla gränser och slår tillbaka mot plågoandarna. Straw dogs! Det här kommer att hända igen, och igen, och igen, varför? Därför att inget görs åt grundorsakerna. Samhällets människor VÄLJER att ha det så här, och får vad de förtjänar: what goes around, comes around. - Vad bör göras? - Krossa nyliberalismen!
FEL, FEL.
Mobbning förekom mycket och mycket mycket kraftigare på 50, 60 talet. Jag har erfarenhet. Men trots mobbning, så förekom inte vare sig skolskjutningar eller skolbränder överhuvudtaget. Så länge vi inte inser att mobbning ensamt inte är orsaken kommer vi aldrig tillrätta med detta problem. Orsaken finns i en komplex situation av skola, föräldrar, döds metal musik, spel av typen GTA eller andra mördarspel, våldsmentalitet på MTV, mm En kombination av negativa attribut
Jag tycker att ni missar endel i denna debatt. OK, mycket av det barnen kommer med kommer tyvärr hemifrån. Det är där fostran börjar. Men när barnen är i skolan så är det skolans ansvar att se och upptäcka och att meddela föräldrar. Har varit mycke i skolan och sett både det ena och det andra. Vissa saker är rent förjäkliga.
De flesta skolor ha idag antimobbningsgrupper och vad gör de. I ett fall så fanns det en elev som alla visste mobbade andra och skolan gjorde inte mycke. De ansåg att den mobbade eleven skulle kanske stanna hemma någon dag när det var som värst. Vilka som direkt ingick i mobbningsgruppen på den skolan visste det inte riktigt och de blev därför inte inblandade. Vissa i personalen tyckte att lite fick man tåla och pojkar är pojkar. Ett annat fall där mobbaren och dess offer fick gå till rektorn och prata igenom saken och sen avsluta saken med att kramas. Vem sjutton vill krama den som nyss spottat på en?
Tyvärr har neddragningen i den kommunala skolan gjort att medelåldern ökat markant i skolan. De flesta som nu jobbar hänger inte riktigt med i den utveckling ungdomar har. De fåtal yngre lärarna har kommit med förslag hur man ska öka förståelsen för olikheterna. I vissa fall har detta lyckats men skolan har inte accepterat de sätt som barnen har löst problemet på. Man kan ju undra varför.
Sen håller jag delvis med Ramona Fransson om den bild som medierna ger men samtidigt måste jag ju påpeka att du tyvärr inte är ett dugg bättre. Se bara hur nedlåtande du beskriver 2 personer. Det finns faktiskt de som ser ut som andra i tv rutan. Om nu sedan dessa två blev kända pga vissa attribut så må det väl vara hänt. Frågan är ju vad de gör med sin framgång.
Jag tror att istället för att sätta en massa äldre förståsigpåare som ska komma fram till hur man löser liknande saker så gå direkt till anledningen, barnen. Det finns så många förståndiga barn och ungdomar som ingen frågar. Och glöm inte föräldraansvaret.
"Vad sägs om ett nytt ämne i skolan och vi börjar i sjunde klass. Vi kallar det medmänskilghet."
|
Det är väl rätt så uppenbart att det saknas något i skolan, Ramona Fransson.
|
Social kompetens vore ett ämne som stärker invididens förmåga att samverka med sin omgivning. För en del är det sociala en självklarhet men andra har det svårare som för alla andra former av kompetens.
|
Sen är det självklart att mobbning ska kriminaliseras och rötäggen skiljas ut från övriga elever. Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan.
Först och främst vill jag säga att jag tycker det är jättebra att folk försöker engagera sig och motverka mobbning.
Nu till saken jag hade synpunkt på, så här skriver Sara
"Mobbning är orsaken bakom skolskjutningarna".
Är inte det att förenkla väldigt mycket? Menar du allvarligt att det inte skulle finnas psykiskt sjuka personer som inte mobbas? Skulle en person inte kunna göra något sådant utan att ha mobbats?
Jag tror det är farligt att säga att mobbning ligger bakom skolskjutningen. Så vitt jag vet har man inte inom polisen kommit fram till detta.
Jag kan hålla med Sara om att om vi inte arbetar förebyggande mot mobbning kan svår mobbning leda till att barn/unga/vuxna skadar sig själva ja till och med dödar sig själva och tar andra med in i döden.
Friends gör säkert ett mycket bra arbete men det förebygger och stoppar inte mobbning. Det kan vara en del i ett fördjupat arbete mot mobbning på en skola. Men det räcker inte alls på långa vägar och har inget mätbart resultat mot mobbning i den utredning som gjorts av Myndigheten för skolutveckling.
Vi måste bli bättre på att arbete förebyggande mot kränkningar, diskriminering och mobbning i skolan.
Det är ett heltidsarbete att förebygga mobbning och man måste börja tidigt redan då barnen är små. En sak som är minst lika viktig att ta upp är att forskningen funnit att lärare också mobbar elever. Man har funnit att 38 % av barnen berättar att det är en vuxen på deras skola som indirekt eller direkt mobbar dem. Detta måste vi våga lyfta fram, och här hjälper inga Kamratstödjare i världen. Om alla skolor verkligen arbetade fram en fungerande Likabehandlingsplan (Se BEO, skolverket) skulle mobbningen minska radikalt. Men denna plan ska arbetas fram gemensamt av elever, föräldrar och lärare. Färdiga planer som skolans personal snickrar ihop själva leder inte till en mobbningsfri skola.
Lisbeth Pipping
Du kan ju faktiskt inte veta om det var så att det var " mobbning " som låg bakom hela fallet.
Det kan säkert vara så att den här personen inte hade några vänner, men vet du hur han själv var då?
Han kan ju faktiskt ha haft "psykiska problem" innan, vilket kan vara medfött. Så det behöver inte alls vara så att eleven blivit mobbad!
Däremot så är det självfallet ingen anledning till att försöka att förhindra att mobbning sker. Men det kan faktiskt vara svårt för lärare att verkligen upptäcka att någon blir mobbad.
Jag tror att det mesta av mobbningen sker via " sms ". Det är nog däremot inte så många som blir kränkta på " msn " eftersom att man kan själv välja vilka kontakter som ska få skriva till en, och är de taskiga är det bara att blocka dem.
Sedan så tror jag också att eleverna är som värst mot varandra när lärarna är utom synhåll - på raster vid vissa ställen t.ex -.
Därför tycker jag delvis att man ska ha fler lärare ute på rasterna, men det viktigaste är ändå att man har bra " livskunskaps lektioner ".
I princip alla skolor har ämnet " livskunskap " men den är på en så låg och enkel nivå att nästan ingen " socialkompetens " krävs!
Ex. Det börjar en ny kille i din klass som blir utfryst av de andra eleverna, vad skulle du ha gjort då?
Då kan man ju verkligen undra vad eleverna skulle svara.
" Eh, jag skulle också ha mobbat honom "..
Det är ju knappast så troligt att man skulle ha svarat så?
Mobbing är ett stort problem i våra skolor och bland våra ungdomar. Jag kände mig själv, kanske inte mobbad, men utanför under flera år av min skoltid.
Hur som helst tycker jag att denna typ av inlägg på det som just nu hänt i Tyskland och som hänt på så många andra ställen är olämplig och ansvarslös. Vi kan inte koppla en massaker till mobbing på detta sätt som artikelförfattaren gör. Bara i Sverige finns tusentals ungdomar som mobbas. Hur många av dessa utför en massaker? Snälla sluta förklara de hänsynslösa gärningsmän som gör detta mot (i de allra flesta fall) helt oskyldiga ungdomar.
Vilken arrogant artikel, du känner varken mördaren eller hans föräldrar eller någon i hans umgängeskrets ändå drar du långtgående slutsatser, nä här har du nog inte tänkt efter innan du skrev.
"Orsaken finns i en komplex situation av skola, föräldrar, döds metal musik, spel av typen GTA eller andra mördarspel, våldsmentalitet på MTV, mm En kombination av negativa attribut"
Delvis sant. Jag har varit utsatt under hela min tid i grundskolan.
-
Jag tror att datorspel kan ha en viss inverkar men samtidigt så VET jag att det oftast handlar om att den som mobbar behöver få bekräftelse. Oftast är det missbruk, misshandel eller annat hemma som gör att den som mobbar mår dåligt. Han måste i sin tur få ut sina känslor och letar upp ett lämpligt offer.
-
"1. Antimobbningsprogram som Friends har ju vetenskapligt visat sig sakna effekt på mobbning i många fall."
-
John får gärna utveckla det där lite mer. Jag vet att Friends filosofi fungerar. Jag har varit runt och föreläst en hel del och det talas med respekt om friends. Dock vill jag gärna veta om du kan påvisa att ditt påstående stämmer.
"Även om nästan alla skolor har olika mobbningsprogram och planer så vet
vi inte om de fungerar."
Jan Björklund, Skolminister
15 februari 2007
"Det har gjorts få vetenskapliga utvärderingar av program mot mobbning i Sverige."
http://www.elevhalsan.se/cldoc/1273.htm
Mobbning förklarar inte skolskjutningar. De allra flesta mobbade människor begår inte sådana här dåd. Det är först när den mobbade är egotrippad narcissist som menar att det är de andras fel och att dessa skall få betala dyrt för dennes smärta som skolskjutningar sker. Skolskjutningar handlar om STRUKTURALISM och ansvarslöshetens ideologi dvs när man tränar människor att inte se individer utan bara grupper, system och strukturer. Vidare så handlar dåden om vad eleven gör på fritiden. Inte vad eleven gör i skolan. Samtliga skolkjutare har varit utstötta socialt av de "normala grupperna" det är helt enkelt ideologin som kommer tillbaka i mikroform där den svage och utstötte alltid har rätten på sin sida och därmed glatt kan panga de onda och känna sig som den gode rebelliska som står upp för rättivsan.. Det är inte bara i skolans värld vi ser detta. Det är likadant gällande sk "frihetskämpar" som Che Guevara. Det finns mänger med ursäkter för dessas illdåd som baserar sig på att de är de svaga och utstötta. Enda sedan Vietnam och FNL så har stora delar av västvärldens skolor lekt guerillagroupies och effekten av detta har blivit våldsamma grupper och individer som exempelvis Baader-Meinhof ligan, som skall ut och göra "gott" med våld. Det mest absurda i denna debatt är att personerna som debatterar inte diskuterar vad som får studenter att ta till grovt våld. Det enda de verkar reagera över är valda PLATSEN för våldet. Dvs hade Tim dödat utomhus hade det varit vanligt mord. Nu var det på en skola och då är det ju ett specifkt brott kallat "school shooting" som skall debatteras av "experter" där det enda som verkar debattera är hur det kunde hända på en skola. För händer det på McDonalds eller liknande "ond" korporation så vore det ok då eller? DÅ skulle vi inte debattera skolan och uppfostran eller?
Erik E: Faktum kvarstår att skolan är en gemensam nämnare och att mobbingen finns med. Och ja. Jag känner empati för de som mobbas för samhället har blundat allt för länge för att liv år efter år trasas sönder. Tur att det finns människor som aktivt arbetar för det för på min tid så var det fel på den som blev mobbad. Den mobbade fick byta skola och mobbaren gosade man med. Samma "friska" metod som man använder mot stackars utsatta kriminella och huliganer. I det här landet verkar inte godhet respekteras. Goda människor är bara hinder som man enklare kan trampa på i sin färd mot toppen...
Figge skrev: "Mobbing är ett stort problem i våra skolor och bland våra ungdomar. Jag kände mig själv, kanske inte mobbad, men utanför under flera år av min skoltid.
Hur som helst tycker jag att denna typ av inlägg på det som just nu hänt i Tyskland och som hänt på så många andra ställen är olämplig och ansvarslös. Vi kan inte koppla en massaker till mobbing på detta sätt som artikelförfattaren gör. Bara i Sverige finns tusentals ungdomar som mobbas. Hur många av dessa utför en massaker? Snälla sluta förklara de hänsynslösa gärningsmän som gör detta mot (i de allra flesta fall) helt oskyldiga ungdomar."
Och vad vet du om saken då om du inte blivit mobbad? Är mobbningen tillräcklig grov kan det mycket väl brista. Alla offer för mobbning är sannolikt inte som de som i sin ensamhet "bara" tar sitt eget liv. Jag kan tänka mig att en del vill säkert ge igen och det med besked.
Det är sant att de flesta som blir mobbade inte utför några dödsskjutningar. De flesta som blir mobbade har så dålig självkänsla att de inte försvarar sig över huvud taget. Den mänskliga hjärnan fungerar så att om man gång på gång blir utfryst, fnissad åt, får höra att man är ful och äcklig etc. så tror man på det till sist. Vissa försvarar sig då med grandiosa fantasier; man vill ge igen, man bli känd för att visa att man är värd nåt, man nedvärderar den typ av människor som man förknippar med mobbare (man hatar bimbos t.ex, eller normala människor, eller samhället). Vissa begår självmord. Vissa lyckas ta sig ur det som starkare personer. Många måste jobba i åratal med sig själva innan de fattar att de faktiskt inte är mindervärdiga varelser. Ganska få skjuter ihjäl någon, men man kan ju faktiskt fråga sig vad som är ondast. Att direkt ta någons liv eller att indirekt ta eller förstöra någons liv. Jag tycker inte det är någon nämnvärd skillnad. Mobbing sker oftast i smyg (=fult och oärligt) under en lång tidsperiod, och av människor som har hög status i sin egen grupp mot den som har lägst status och är ensam. Men den som är död kan inte känna något.
Ja, det är sant att det är psykiskt sjuka människor som utför skolmassakrerna. Men det är precis lika sant att det är en sjuk behandling dessa människor blivit utsatta för, och som många, många människor blir utsatta för utan att skjuta någon. Jag tycker det är bra att någon äntligen skrivit om skolmassakrer utifrån ett mobbingperspektiv. Någon här tycker att vi ska låta bli att idealisera rebellen som vill förstöra samhället. Men då kanske vi borde fundera lite på vad det är han vill förstöra. Det finns en ondska i normaliteten också - men den syns inte lika bra. Den är icke desto mindre vedervärdig eftersom den kan förvägra någon hennes människovärde för att hon är ful, fel och henns föräldrar inte har råd att köpa rätt kläder.
- Mobbning är orsaken bakom skolskjutningarna
Det är ett påstående. Vilka bevis finns i skrivande stunden, då alla inblandade fortfarande förtvivlat söker ett motiv för detta vansinnesdåd?
Sara Damber: Det var en mycket bra skriven artikel, men det finns bättre tillfällen att sätta sig själv och sitt arbete i scen än i samband med sådana tragedier. Rent ut sagt, tycker jag att det var enbart osmakligt, och det av någon som vill framstå som en person med särskild social kompetens!
plastbaronen:
.
"Någon här tycker att vi ska låta bli att idealisera rebellen som vill förstöra samhället. Men då kanske vi borde fundera lite på vad det är han vill förstöra."
.
Nej, det är barnsligt naivt att inbilla sig vi har någon som helst orsak att fundera över vad han vill förstöra. Sedan när är det viktiga vad han är emot? Enbart dårar tar ens detta på allvar. Han vill förstöra polisen, sjukhuset. brandkåren, vägverket, inomhusvärme, ventilation, fungerande toaletter, rösträtt, rinnande varm och kallt vatten etc.. skulle du klara dig bra utan dessa saker? Nej givetvis villl HAN (rebellen) egentligen inte förstöra dessa saker. Bara alla system som håller dessa vid liv. Sedan tänker han gnälla över att inte bara det onda försvann för sådan är rebellen. En helt tankelös egotrippad emotion-junkie!
.
"Det finns en ondska i normaliteten också - men den syns inte lika bra."
,
Skitsnack! Du har på typiskt flumvänstermaner förväxlat orden normal (vanlig) och norm (ideal.) Ondska i det normala existerar inte. Det normala är inte det normativa.
.
"Den är icke desto mindre vedervärdig eftersom den kan förvägra någon hennes människovärde för att hon är ful, fel och henns föräldrar inte har råd att köpa rätt kläder."
.
Det där beskriver normer & IDEAL (Det optimala) inte NORMAL (det normala) Om fler lärare förklarade för barnen vad ideal betyder istället för be barnen berätta hur de själva upplever (som om det var barnen som skulle lära läraren, inte tvärtom) ideal så hade vi inte haft denna absurda situation. Men ganska precis vid samma tidpunkt som lärare slutade lära elever och börja lata sig och leka jourhavande kompis. Vid ganska exakt samma tillfälle började folk mörda varandra i skolorna i USA , och vid ganska exakt samma tidpunkt byggdes grunden för dagens flumskola där lärare är rädda för elever som inte har den minsta respekt för lärarna för lärarna är inte lärare längre.
Handen på hjärtat SARA DAMBER har det blivit bättre sedan 1997
då din organisation startade?
Så upplever inte jag det i varje fall. Snarare tvärtom, det känns som om bekymren bara ökar och växer. Detta måste innebära , om min lilla analys stämmer, att problemet är mycket mer komplicerat och att det är många orsaksfaktorer som samverkar med varandra.
En FN-ledd utredning, kanske, kunde kartlägga vad som blivit så fel.
Ja, väldans komplixerat, man kan absolut inte säjja nånting bestämt om nånting och därför ingenting göra. Heja FN, storslaget värre. Annars är det bara att titta närmare på dehär skolmassakrera. Det har jag gjort. Det är ALLTID samma sak. En störd ung människa känner sig outhärdligt känkt oxh exploderar i total hämnd. Överreaktion? Naturligtvis. Faktum förblir att dessa unga människor genomgående faktiskt BLIVIT förnedrade av sin omgivning.
Ja, jag skummar igenom kommentarerna. Människors tvärsäkra stupiditet bara svämmar över alla bräddar. Sanningen skall till varje pris förnekas. Det är bara för äckligt, rent ut sagt, jag tror jag slutar bry mig.
Mobbningen var värre förr, det är sant, och såna här spree murders har alltid förekommit. Dock, människor är i dag friare, stoltare, mindre kuschade, tar inte vad skit som helst. Det är denna nya självkänsla som ger utslag i form av dessa återkommande skolmassakrer, som förvisso är ett tidens tecken. Ta den här koreanen på Virginia Tech, han som fimpade 39 studenter egenhändigt, tja, han reste sig och slog tillbaka mot sina plågoandar. Jag tycker han gjorde bara helt rätt, fan, terror är den enda pedagogik idioterna förmår tar till sig, så då blir man ju helt enkelt tvingen att ta i med hårdhandskarna till sut..
Bra skrivet Sara Damber. Men - vilka bevis finns det som styrker din teori att det var mobbning som utlöste detta vansinnesdåd? Medan experter och inblandade fortfarande desperat letar efter förklaringar presenterade du för oss - enbart en dag efter den tagiska händelsen ägde rum - en lösning som saknade allt samband med realiteten.
Frågan som ställer sig för mig är om det bara var en väldigt oprofessionell gissning eller snarare ännu ett försök att vinna poäng i kölvattnet av en tragedi? Jag tycker det finns bättre tillfällen än vid tragedier att sätta sig själv och sitt arbete i rampljuset!
Ber om ursäkt för 2 inlägg med liknande innehåll. Ursaken var att det första inlägget blev inlagt med en så pas stor fördröjning att jag trodde att något hade gått fel.
re Peter Ingestad
Är det inte så att de senaste skjutningarna i USA gjordes av människor på ritalin? - något som där är vanligen utlämnat till barn utan att ordentliga undersökningar gjorts vid minsta tecken på hyperaktivitet. De kanske var normala människor med livsenergi varav de senare fick hjärnan förändrad. Många barn har blivit felaktigt diagnoserade. Eller så kanske ritalin inte fungerar på alla? Samt att många som har/hade använt ritalin även tagit anti-depressiva. Hur ser det ut med de andra?
Hur många procent blir inåtvända? Hur många blir utåtvända?
Hur ser det ut med ritalin och anti-depressiva i andra länder.
Allmänt
Att vara ovanlig/udda i sverige är ett straff - då har man inga vänner, eller så är man i loosergänget. Vilket kan vara bra och dåligt. Det är sedan svårt att träffa vanliga "vänner"...man har haft en gemenskap och är på ett visst sätt...ett sätt som återigen ratas. Det bästa är faktiskt att vara vuxen - många vuxna är inskränkta men även udda kan hitta människor att prata med - vuxna är oftast mycket mer öppna men å andra sidan så är det många vuxna som man inte kan prata med - de vet helt enkelt för lite, eller inte har samma intresse eller bredd för vad som är intressant och är tråkiga som personer.
Sedan var det väl en undersökning som visade på att barn tyckte media (tidningar, papperspress, aktuellt) var mer skrämmande än monstren på tv eller zombies i spel. När jag gick i sjätte klass så uppmuntrades vi ständigt att läsa nyheter om vad som hände i världen...därav skammen ideologin - för att vi skulle skämmas för att vi hade det så bra - samtidigt skulle vi lösa alla världens problem - jag ifrågasätter vilka verktyg vi gavs??? Filosofi?? Rätt kunskap? Matte? livesmedelsverkets kostråd som sumobrottare använt i 800 år? Pillren som skulle hjälpa oss när vi vart sumo? Kunskap från ams? Ams kurserna? Vart var alla vuxna? Vart fanns de vuxna som fattade hur världen är/ser ut? Hur fungerar pengar och finans? livet kretsar runt pengar (sanning) - hur skapa en bra förhållning till de? Hur använda pengar på bra sätt? Vem har rätt - privatekonom Robert Kiyosaki eller di, dn, aftonbladet???
Industrins jakt på pengar hjälper heller inte när sex förknippas med kärlek, fastän de är fel...sex är sex, kärlek är kärlek - sex är skönt - sex + kärlek är bättre. Industrin som trycker ful fet och impoplär i ansiktet på oss samt med en "frihet av att knulla" ideologi hjälper heller inte till att skapa lyckligare människor.
Industrins glamour och falska "frihetsideologi" runt pengar gör att folk ska vilja älska pengar..."misstolka mig rätt": rik betyder inte lycklig - det är alltid mänskligt förhållandesätt till pengar som avgör om man är lycklig som rik. Pengar är inte roten till allt ont - det är människorna som är roten till det människor gör. Pengar är bra hos en bra person - dåligt hos en dålig person. Materialism är inte lycka - även fast jag behöver vissa saker.
Många pappor blir knäckta efter skilsmässa och att barnen hamnar hos mammorna...kollektiv uppfostran? så att barn ser kombinationer att identifiera sig med? Istället för en mammig mamma som tror att man är en sexåring fastän det är hon själv som är en.
Nalle Puhisering är inte heller bra - den har fallerat i USA totalt. Att allt man gör duger - oavsett hur fult eller dåligt resultatet än är. Att allt man ritar eller skriver är fint eller bra? Nalle Puh är ok - han är omgiven av vänner som vill en väl - ute i verkligheten blir Nalle
Phu-barnen hajmat. Energitjuvar/vampyrer/banditer använder en som ett bollplank där man bekräftar de på ens egna bekostnad. Uppfostrad till slakt, av ens egna indoktrinerade föräldrar.
Bra blogg - där alla kan ge sina aspekter...det fyller upp där stenåldersmedia fallerar. Utan undersökningar och vinklingar med mer eller mindre fattiga artiklar så kan man nu gemensamt diskutera ett ämne, ge sina erfarenheter samt läsa andras, kristiskt granska andra samt sig själv, få fler uppfattningar.
re Kvasi:
"döds metal musik, spel av typen GTA eller andra mördarspel, våldsmentalitet på MTV"
din normalisering är ond...ditt förhållande att normalisera får dig att skylla på problem som inte existerar. Du vägrar ta tjuren vid hornen...kanske du själv har gett en jävel för att någon förtjänade detta. Jag vill inte vara "normal" - jag har öppnat mina sinnen, jag vill inte stänga de igen.
Som jag skrev i ett annat inlägg: kanske det censurerat - våldet i dagens nyheter är värre för skolungdomar än våldsspel.
"Pengar är onda" Löjligt. Människors förhållning och kunskap om pengar gör vissa sämre som människor. Att få folk att jaga pengar är riktigt dålig - speciellt med alla eknomiska lögner och illdoktriner.
Jag har varit mobbad och utstött - lyssnar på en blandning av metal - de fria rösterna/musikerna, inte popeländet - jag tar avstånd från våld - trots år av mental misshandel...jag blev konstant undiviken. Det är mitt förhållningssätt till musiken - att den får mig att ta avstånd från våldet...efter alla åren ska du veta att jag "tänkt tanken" - du är sådan muppidiot som lägger locket på...vilket denna bloggare också gör om jag blir censurerad varav syftet med bloggen definitivt kommer att misslyckas - att minska dessa händelser - eller kanske bara är en jakt efter "nästa" skoop?? Nästa att förfölja med fotografer och skrivna böcker...sådan är mentaliteten av vissa journalister som svurit ed att skildra vårt samhälle. Censur av detta inlägg är vad vissa anser leder just till skjutningarna - utanförskap och att inte få vara en del. Sug på den ärliga karamellen.
Många vuxna har en variant av ADHD/Asperger - det är dags att hitta det vid lämplig ålder snarare än att låta folk inse att de är utanför och inte kan vara som andra - i 20-30-40 år eller inte alls. Skulle man undersöka allas hjärnor skulle man kanske kunna bygga en riktig skola.
Kommunism är inte ond - den blir kapad.
Kaptitalsim är inte ond - likt kommunismen vart även kapitalismen kapad.
Vissa religioner säger sig självt. Andra religioner bevisar sig själva.
ag tror det är farligt att säga att mobbning ligger bakom skolskjutningen. Så vitt jag vet har man inte inom polisen kommit fram till detta.
Jag kan hålla med Sara om att om vi inte arbetar förebyggande mot mobbning kan svår mobbning leda till att barn/unga/vuxna skadar sig själva ja till och med dödar sig själva och tar andra med in i döden mcdba certification.
Friends gör säkert ett mycket bra arbete men det förebygger och stoppar inte mobbning. Det kan vara en del i ett fördjupat arbete mot mobbning på en skola. Men det räcker inte alls på långa vägar och har inget mätbart resultat mot mobbning i den utredning som gjorts av Myndigheten för skolutveckling.
Vi måste bli bättre på att arbete förebyggande mot kränkningar, diskriminering och mobbning i skolan scjp certification dumps.
Det är ett heltidsarbete att förebygga mobbning och man måste börja tidigt redan då barnen är små. En sak som är minst lika viktig att ta upp är att forskningen funnit att lärare också mobbar elever. Man har funnit att 38 % av barnen berättar att det är en vuxen på deras skola som indirekt eller direkt mobbar dem. Detta måste vi våga lyfta fram, och här hjälper inga Kamratstödjare i världen comptia security+ braindump. Om alla skolor verkligen arbetade fram en fungerande Likabehandlingsplan (Se BEO, skolverket) skulle mobbningen minska radikalt. Men denna plan ska arbetas fram gemensamt av elever, föräldrar och lärare. Färdiga planer som skolans personal snickrar ihop själva leder inte till en mobbningsfri skola rhce exam dumps.
Thanks for you sharing! We are the famous laptop adapter supplier and laptop battery supplier. Our main products are various rechargeable laptop battery and laptop adapter compatible with brand laptops, including IBM, COMPAQ, HP, DELL, SONY, ACER, ASUS, APPLE, and TOSHIBA and so on. Because we are the laptop battery manufacturer and laptop adapter manufacturer, we could wholesale laptop battery and wholesale laptop adapter. Our laptop battery factory and laptop adapter factory are seated in china, so we sell the laptop battery china and laptop adapter china. We also know the laptop could be called notebook, so the products we sell could be also called the notebook battery and notebook adapter. we could be called the notebook battery supplier and notebook adapter supplier. We welcome you to visit our notebook battery manufacturer and notebook adapter manufacturer.
Things that really impressed me in this article.
video izle We develop these things
ourselves as we learn to read, teach..
mp3 dinle Some things maybe
we'll stay ahead of these articles and describing them children living in the
future. porno izle
I would like everyone, but everyone in the world you read, you read that
mentality developing. Could think of.
youtube
Admin gives us things like thank you very contribution.
ed when cheap Coach Clutch Bag wholeslae the ecru thrive comes. replica handbags wholesale female and launch to Monogram Perforation wholesale pursue the actualize T wholesale bags plot and work who Gucci Belt Bag wholesale they are, they mount replica handbags to personify ingrained about replica handbags wholesale themselves before the optics replica Valentino Handbags on sale of others. Let the Damier azur wholesale proved You come forth handbags wholesale Through From the material described above, some of you may palpation that using icon ha
med en större befolkning kan bli förödande. Inflation kan göra chanel chanel
länga det i papperskorgen. En minskad världshandel utöver detta kan gucci gucci
änder som har naturresurser och inte dela med sig i onödan till hermes hermes
länder söderut. Den svenska militära louis vuitton louis vuitton
militär betydelse. Att driva en lekstuga lån discount handbags discount handbags
slösaktiga och aggressiva designer handbags designer handbags