Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnodagen

Foto: Scanpix
Vänsteralliansen:

Vi vill bilda en feministisk regering

"Feminismen må betraktas som en död fråga bland de borgerliga, men bland socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister lever den i allra högsta grad. En avgörande skillnad är insikten om att även det privata är politiskt." Det skriver i dag Vänsteralliansen.


Om författaren

Mona Sahlin är partiordförande för socialdemokraterna, Peter Eriksson och Maria wetterstrand är språkrör för miljöpartiet och Lars Ohly är ordförande för vänsterpartiet.

 

Jobbkrisen drabbar inte rättvist eller jämställt. Just nu är industrin hårt drabbad av varsel och många män förlorar sina jobb. Bara IF Metall har idag 34 000 arbetslösa medlemmar. De riskerar att bli 70 000.

Samtidigt försvinner tusentals jobb inom vård, omsorg och handel - än så länge under större tystnad. Här finns en tickande bomb. Nästan hälften av kvinnorna under 25 år har ett tillfälligt jobb. Bland LO-förbundens kvinnor har var tredje anställd en tidsbegränsad anställning. 70 procent av alla vikarier är kvinnor. Regeringens ovilja att ge kommuner och landsting besked om resurser innebär enligt Sveriges kommuner och landstings (SKL) senaste bedömning att det försvinner 15 000 välfärdsjobb i år och ytterligare 33 000 nästa år - den stora majoriteten som drabbas är kvinnor. För varje ny prognos ökar kommunernas och landstingens underskott och därmed också de förväntade nedskärningarna.

Vi tänker inte, som regeringen, vara passiva i arbetet för jämställdhet och låta jobbkrisen bli en undanflykt.

Den senaste tiden har det talats om att jämställdhetsdebatten skulle vara död, att det blivit "ute" att vara feminist. Fokus har också flyttats från samhället till hemmet, från offentligt till privat. Idag talas det mer om vad individen ska göra för att lösa vardagens "livspussel" än om vad vi tillsammans kan göra för att öka jämställdheten, med politiska medel och medvetna beslut.

Det behövs en ny politisk färdriktning. Sverige behöver en medveten och kontinuerlig politik för ökad jämställdhet. Det är inte fel tid bara för att det är kristider.

Efter att regeringen Reinfeldt presenterat vårdnadsbidraget, subventionerade hushållsnära tjänster och en liten bonus tycks regeringen lämna jämställdheten till människor att lösa på egen hand. Strukturella problem ignoreras. En granskning av vad den borgerliga regeringen gjort de senaste två och ett halvt åren visar tvärtom att de genomfört förslag på förslag som försämrar möjligheterna till jämställdhet mellan könen.

De stora jobbskattesänkningar som regeringen nu lånar till går till största delen till män.

Det vårdnadsbidrag som regeringen infört - som de flesta också varit kloka nog att tacka nej till - missgynnar kvinnors egen möjlighet till försörjning. I synnerhet invandrade kvinnor eftersom de i högre utsträckning tar ut bidraget och därigenom riskerar att helt hamna utanför arbetsmarknaden.

Regeringens nedmontering av sjukförsäkringen innebär att drygt 30 000 sjukskrivna utförsäkras nästa år och blir hänvisade till socialbidrag. Två tredjedelar av dessa är kvinnor. Också attacken på arbetslöshetsförsäkringen drabbar många kvinnor. Många ensamstående kvinnor med barn har lämnat a-kassan på grund av regeringens höjda avgifter. De står nu utan skydd i jobbkrisen.

Kraven på arbetsgivarna har sänkts - på att göra jämställdhetsplaner, lönekartläggning och handlingsplaner för jämställda löner. Inte ens jämställdhetsministern vill kalla sig feminist.

Regeringen sviker de ensamma föräldrarna. Eftersatt underhållstöd, svårare att få bostadsbidrag och halverat barntillägg vid studier slår mot ensamma mammor. Enligt Försäkringskassan lever idag var tredje ensamstående mamma i fattigdom.

Våra partier har tillsatt fem arbetsgrupper för att förbereda en valplattform för ett regeringssamarbete mellan socialdemokraterna, miljöpartiet de gröna och vänsterpartiet. I samtliga arbetsgruppers uppdrag ingår att analysera och lägga fram förslag som syftar till ökad jämställdhet i samhället, som bryter könsmaktsordningen och lyfter fram kvinnors möjligheter.

Vi delar den bestämda uppfattningen att det behövs investeringar i jämställdhet.

Nittiotalskrisen drabbade framförallt kvinnor i offentlig sektor som slet ut sina kroppar i nedbantade organisationer. De fick betala priset för att ta Sverige ur krisen. Vi varnar för att det misstaget nu kan vara på väg att upprepas. Kvinnorna ska inte behöva betala priset för den borgerliga regeringens passivitet i jobbkrisen.

Hade våra tre partier regerat idag så hade kommuner och landsting fått högre statsbidrag för att förhindra att tusentals kvinnliga välfärdsarbetare sägs upp. Därtill hade vi investerat brett i utbildning - från kompletterande utbildning till spetskompetenssatsningar för nya jobb. Investeringarna i grön teknik och energi hade hållits uppe, liksom investeringarna i kollektivtrafik, infrastruktur och renovering av miljonprogrammets bostäder. Vi skulle ha samlat alla parter - de fackliga organisationerna, arbetsgivarna och staten - i bred samverkan för att motverka jobbkrisen. Den svenska modellen har aldrig inneburit att regeringen ställer sig vid sidan av och smiter från ansvaret - det är den moderata modellen.

Många kvinnor är beroende av hur arbetena i offentlig sektor är utformade. Enligt en undersökning bland Kommunals medlemmar uppger 63 procent av deltagarna att arbetsmiljön påverkar hälsan negativt. Långtidssjukfrånvaron är också tre gånger större för Kommunals kvinnliga medlemmar än för samtliga anställda på arbetsmarknaden.

Välfärdens verksamheter står inom kort inför en generationsväxling med stora rekryteringsbehov. Om vi ska lyckas anställa så många unga människor som krävs måste välfärdsjobben erbjuda goda arbetsvillkor. Äldre arbetstagares kompetens måste tas till vara och föras vidare till de unga som nyanställs.

Det förslag till lagstiftning om rätt till heltid som fanns färdigt när regeringen Reinfeldt tillträdde lades direkt i dokumentförstöraren. Istället skärptes kraven på deltidsarbetslösa under förevändningen att det skulle få arbetsgivarna att erbjuda heltidsjobb. Med vilket resultat? Jo, att fler deltidsanställda har lämnat sina jobb och gått ut i full arbetslöshet för att kunna försörja sig.

Tyvärr finns inga tecken på att deltiderna inom kvinnodominerande yrken är på väg att minska. Problemet förvärras dessutom genom att fler och fler jobb blir korta och tillfälliga. Politiken kan inte bara se på när otryggheten växer. Vi ser helst att parterna på arbetsmarknaden genom avtal inför möjligheten att heltid ska vara en rättighet och deltid en möjlighet. Men om detta inte är möjligt måste lagstiftning övervägas.

Feminismen må betraktas som en död fråga bland de borgerliga, men bland socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister lever den i allra högsta grad. En avgörande skillnad är insikten om att även det privata är politiskt.

Om vi vinner väljarnas förtroende i valet 2010 så kommer vi att bilda en regering som är jämställd och feministisk - och som förstår att politiken måste hantera både kriser och möjligheter utifrån det perspektivet.

Kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Så lyder målet. Det tillåter inte att jämställdhet reduceras till något som gäller kvinnor, som är upp till den enskilda familjens plånbok eller något som man kan fundera på i nästa högkonjunktur.

Vi vill verka för ett jämställt Sverige och en jämställd värld - varje dag. Också idag på den internationella kvinnodagen den 8 mars.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/4717

54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

OK, då. Om ni inser att - "det privata är politiskt", får då jag, som ju är en väljare, lägga mig i eran politikers sexliv? Får jag komma in i era sovrum och kolla vad ni har för er, Mona, Lars, Peter och Maria?

Permalänk | Anmäl #1 Henrik Unné, 2009-03-08, 12:12

Lägg ner de här tokfeministiska tongångarna och försök vinna valet i stället. Det är pågrund av alla stollar som jag tvekar att rösta vänster. Låt folk bestämma om sitt familjeliv och inse att frågan är stendöd. Ingen av författarna ovan har väl ett rykte som på minsta vis skulle loka någon att låta dem ha inflytande över sitt liv inom familjen.
Efter Pekgul magplask på Newsmill tror man att någon hade fattat något men Nej. Socialdemokraterna vill ha en socialdemokratisk arbetsmarknadspolitik inte en flummig jä…… röra.
Vad är ni ute efter? Att vinna valet åt borgarna. Jag avstår hellre än röstar än rösta på denhär samlingen.
Gör det ända du kan göra Mona. Avgå innan det är försent.

Permalänk | Anmäl #2 Jakobsson, 2009-03-08, 12:33

” Hade våra tre partier regerat idag så hade kommuner och landsting fått högre statsbidrag för att förhindra att tusentals kvinnliga välfärdsarbetare sägs upp. Därtill hade vi investerat brett i utbildning – från kompletterande utbildning till spetskompetenssatsningar för nya jobb. Investeringarna i grön teknik och energi hade hållits uppe, liksom investeringarna i kollektivtrafik, infrastruktur och renovering av miljonprogrammets bostäder.”

Men hur går alla dessa utgiftsökningar ihop med överskottsmålet i statsbudgeten u när statens inkomster minskar på grund av krisen?

”Många kvinnor är beroende av hur arbetena i offentlig sektor är utformade. Enligt en undersökning bland Kommunals medlemmar uppger 63 procent av deltagarna att arbetsmiljön påverkar hälsan negativt”
Men orsaken till att många kvinnoyrken i den offentliga sektorn tex inom vården har så dåliga villkor är ju den Socialdemokratiska politiken. Det är väl inget som tyder på att det skulle bli bättre om s återkom till makten.

”Det vårdnadsbidrag som regeringen infört – som de flesta också varit kloka nog att tacka nej till – missgynnar kvinnors egen möjlighet till försörjning. I synnerhet invandrade kvinnor eftersom de i högre utsträckning tar ut bidraget och därigenom riskerar att helt hamna utanför arbetsmarknaden. ”
Vad gäller invadrarna så har ju dessa redan fått känna på Moa Sahlin politik eftersom ho redan varit integrationsminister.
Socialdemokraten Luciao Astudillo skrev tidigare här i Newsmill:
”Dessutom är det svårt att försvara den politik som vi tidigare fört. Flykting- och introduktionspolitiken har varit dåligt organiserad, och klyftorna och segregationen har ökat och tillåtits växa sig fast under vår tid vid makten. I sak kan de flesta i Sverige skriva under på följande: 1) Integrationspolitiken har misslyckats….”
Det är ju ett ganska så hårt omdöme om den såkallade ”integratiospolitik” som Sahlin ansvarade för.

Det här debattinlägget ekar tomt. Här har vi en person som uppenbarligen inte klarat av si egen ekonomi och en person som kommer från ett parti som kallat Nordkoreas Kommunistiska parti för ”broderparti” och två miljöpartister som ju varit direkt fietliga mot både industri och tillväxt.
Dessa fyra vill nu att vi ska ge dom förtroende att regera landet efter 2010 års val. Jag uppmanar alla Newsmills läsare att inte göra det.

Permalänk | Anmäl #3 Lars Johansson, 2009-03-08, 13:16

Hurra!!!! Ännu ett lågvattenmärke av vänstersörjan. Fortsätt i denna stil så vinner den borgerliga alliansen valet 2010. Hurra!!!!!!!!

Permalänk | Anmäl #4 Leif Örtendahl, 2009-03-08, 13:32

Vänsterkoalitionen tycks bli desperat - det är illa för dem. Att försöka fiska kvinnoröster genom att anklaga motståndarna för att vara kvinnofientliga är inte bara fegt och lågt, det är också skamlig svagt grundat i verkligheten och väljarkåren.

När ni skriver att ni vill bilda en "feministisk regering" år 2010, hur många rationella människor tror ni reagerar positivt på de orden? Svenska folket har tröttnat på att formtryckas av åsikter och regleringar som inte överensstämmer med deras, och den sunda jämställdhet vi vill uppnå är inte samma som könskvoteringarnas och manshatarnas feministiska järnhand.

Att ni, partiledarna för tre av Sveriges riksdagspartier, dessutom skriver er namnteckning vid ett debattinlägg med så mycket tomt skäll och så lite faktiska lösningar, är tragiskt. De få politiska poänger ni må ha drunkar i allt desperat populistiskt väljarfiskande, vilket med rätta bör göra både höger, vänster och mitten irriterade på er.

Permalänk | Anmäl #5 Simon, 2009-03-08, 13:46

Ja för fan. Kör feministspåret. Yra om objektifieringen i reklamen och sexistiskt språkbruk på allsvenska fotbollsläktare. Samtidigt som Svensson sitter vid köksbordet i nattlampans sken och svettas över sina räkningar. Det blir jättebra. Det kommer gå hem i byggbarackerna. Passa på att håna och förolämpa mamma/pappa/barn också så har ni definitivt säkrat en valförlust 2010.
-
Så som allt fler säger: Som vanlig jobbare finns det inget att hämta hos sossarna längre.

Permalänk | Anmäl #6 Nicke, 2009-03-08, 13:46

Är det någon som bryr sig om denna retorik.

Jag brukar leka en lek. Det går till så här:
Jag läser en rubrik och der vilka som är författare. Sen försöker jag göra ett referat av artikeln - innan jag har läst den.
Det gången var det lätt.

Permalänk | Anmäl #7 Bonde, 2009-03-08, 14:09

Som väljare vill jag gärna veta vad olika partier vill göra. Men det är utomordentligt tråkigt med allt gnäll om vad andra partier påstås göra. I synnerhet som beskrivningen av vad de andra vill göra oftast är grovt vinklad eller felaktig.

Partiföreträdare som uttalar sig om vad andra gör är jag djupt misstänksam mot. De uttalar som bäst en halvsanning.

På bilden ser vi tre glada partledare medan Mona Sahlin ser ut som om hon svalt en citron. Kan det gå bra?

Permalänk | Anmäl #8 goran, 2009-03-08, 14:40

"En avgörande skillnad är insikten om att även det privata är politiskt."

Undra på att ni förlorade valet och är i fritt fall att göra det igen. Folk vill inte ha denna "totalitära, läggasigipolitik". Människor är inteligenta nog att fatta egna beslut om sitt privatliv. Tycker ni inte det borde vi inte ha demokrati överhuvudtaget då människorna är så "dumma" att de inte förstår sitt eget bästa.

Man undrar ju om ni har någon självinsikt överhuvud taget? Vari ligger mycket av EU-motståndet i Sverige tror ni? EU vill lägga sig i där de inte har med att göra... känns det igen...

Permalänk | Anmäl #9 Jonas, 2009-03-08, 15:13

Ni skriver att ni ska bilda en "jämställd" och "feministisk" regering, precis som om feminism är ett enhetligt begrepp. Men kommer er feminism att vara av det liberala slaget, som t ex Louise Persson och Petra Östergren står för, eller kommer det att vara av det reaktionära (radikalfeministiska) slag som t ex förra regeringens "prostitutionsexpert", Gunilla Ekberg och Josefin Brink står för? Tyvärr så blir ni alls inte trovärdiga med denna typ av uttalanden.

Permalänk | Anmäl #10 Dick Wase, 2009-03-08, 16:25

Samhället vi har idag är resultatet av socialdemokratiskt vanstyre. Den sittande regeringen har infört smärre förändringar men den totala effekten är ännu mycket liten. Strukturen som Mona Stahlin säger vara så fel är den hon och hennes gelikar skapat.

Tomma ord och floskler, det är allt vänsterns förespråkare har att komma med. Alla fel de pekar ut och säger sig vilja åtgärda handlar bara om att nöta vidare i samma gamla hjulspår som gett Sverige världens högsta skatter, allt sämre utbildning, ökande brister i äldreomsorg, skenande invandring och misslyckad integration, bland Europas högsta ungdomsarbetslöshet, ökande kriminalitet och en lika enorm som ineffektiv offentlig apparat.

Permalänk | Anmäl #11 SåJävlaTrött, 2009-03-08, 17:05

Samhället vi har idag är resultatet av socialdemokratiskt vanstyre. Den sittande regeringen har infört smärre förändringar men den totala effekten är ännu mycket liten. Strukturen som Mona Stahlin säger vara så fel är den hon och hennes gelikar skapat.
+
Tomma ord och floskler, det är allt vänsterns förespråkare har att komma med. Alla fel de pekar ut och säger sig vilja åtgärda handlar bara om att nöta vidare i samma gamla hjulspår som gett Sverige världens högsta skatter, allt sämre utbildning, ökande brister i äldreomsorg, skenande invandring och misslyckad integration, bland Europas högsta ungdomsarbetslöshet, ökande kriminalitet och en lika enorm som ineffektiv offentlig apparat.

Permalänk | Anmäl #12 SåJävlaTrött, 2009-03-08, 17:06

Är Sveriges kvinnor rent generellt offer för manligt förtryck, eller är det bara feminister som ser dem (sig själva!) som offer? Samt driver sina sakfrågor med utgångspunkt ifrån att skapa opinion för detta genom att övertyga kvinnor om att de faktiskt är offer — oavsett vad de själva tycker — för att genom det få makt över såväl dem som samhället i stort?

T ex i frågan om sexköpslagen så för feminsterna de prostituerades talan och presenterar dem alltid som offer: en schablonisering sexsäljarna själva inte håller med om, utan tvärtom ser som ett stort problem gällande deras möjligheter och rättigheter! Så vem ska man då lita på?

Det självklara är ju att lyssna på dem som av erfarenhet vet vad de talar om, men deras åsikter förringas och förkastas. Vilket bottnar i att feministerna måste distansera sig för att inte deras skeva och föga verklighetsförankrade samhällsbild ska rasa samman som ett korthus inför deras ögon!

Den främsta förespråkaren av feminism, Gudryn Schyman, är en levande motsägelse! För hon utgör själv ett tydligt bevis för att det hon säger är fel, men den tanken har nog aldrig slagit henne?! Utan hon fortsätter oförtrutet att driva sina argument som om varken hon eller någon annan kvinna någonsin fått en ärlig chans, men så är det ju bevisligen inte!
Allt bra synd att hon lyckats dupera sig själv till den grad att hon inte längre kommer ihåg vem hon är, vad hon gjort och upplevt genom åren...

Att det verkligen skulle finnas ett patriarkat som envist jobbar för att utestänga kvinnor motsägs även av det faktum att ingen stått i vägen varken för Maria, Mona m fl, eller ens försökt hindra dem i från att nå sina mål eller uttrycka sina åsikter, utan snarare tvärtom uppmuntrat dem att gå vidare!
Men om det i verklig mening fanns ett patriarkat med en egen agenda, skulle i så fall framförallt Schyman ostört kunnat driva sin linje? Nej, det mest troliga är att dom då skulle provat allt i sin makt för att tysta henne, men det är det ingen som gjort... Så vad är det egentligen man pratar om och lutar sig mot i det här fallet?

Permalänk | Anmäl #13 Citat, 2009-03-08, 17:16

En vänsterallians som inte vill kännas vid den jämställdhetskatastrof som intoleransens ideologi innebär för Sveriges framtid kan överhuvudtaget inte tas på allvar i jämställdhetsdebatten. Sveket mot kvinnor som vill vara fria är oerhört när dagens pk-elit hellre prioriterar fjäsket inför intoleransens ideologi istället för risken att bli rasistanklagade och tvingas förklara innebörden av vår demokratiska rättsstat. Vänsteralliansens tal en dag som denna ekar falskt när hela dess politiska gärning hittills undergrävt varje form av frigörelse för de som verkligen har haft behovet.
Den omdaning av demokratin som vänsteralliansen arbetar för där intoleransens ideologi sätter agendan och hederssnusket får fortgå utan åtgärder är ett hån mot allt vad begreppet mänskliga rättigheter står för. En vänsterallians som vägrar inse vikten av en debatt kring integrationshaveriet och likt FN vägrar att ställa intoleransens ideologi under kritisk granskning är ett frihetshat som vi övriga demokratiska medborgare aldrig kommer att acceptera.
Vänsteralliansens väg till det nya Sverige kommer successivt att begränsa vår demokratiska utveckling där slutmålet obönhörligt blir den antidemokratiska teokratin. Det paradoxala är att de undfallande vänsterpolitiker som till varje pris vill ge intoleransens krafter fritt spelrum själva kommer att bli offer för denna intolerans. Demokratin och yttrandefriheten blir dock vänsteralliansens första offer på vägen mot den hägrande socialistislamistiska utopin.
Vi svenska medborgare som vill se ett fritt och upplyst samhälle kan omöjligen tillåta vänsteralliansens självgoda förödmjukelser och ursäktande av vänsterextremism. Vänsteralliansens avslöjande böjelser för fascistfanor och diktaturdyrkan i dagens importerade våldskonflikter säger allt om denna församling antidemokrater.

Permalänk | Anmäl #14 Tomas Fischer, 2009-03-08, 17:21

Artikeln är bra, men jag förutsätter att ordet "Vänsteralliansen" satts dit av misstag av Newmills redaktör. Någon vänsterallians finns inte - den officiella benämningen på samarbetet är "de rödgröna". Det räcker och blir över med den allians som styr och ställer i Rosenbad.

Permalänk | Anmäl #15 Peter, 2009-03-08, 17:38

Det är inte klokt som Ni håller på med kvalificerat trams när Sverige blöder .
Allt elände som Ni har varit med att åstadkomma under de senaste 20-30 åren.
Världens högsta skatter ,en skola i kris ,invandringspolitik som har lockat hit människor från världens alla hörn.
Ni kan lägga ner alla tre partierna och börja jobba istället.

Permalänk | Anmäl #16 Bodil Ahlberg, 2009-03-08, 21:00

De rödgröna skriver:

"Vi tänker inte, som regeringen"

Äntligen ett erkännande.

Permalänk | Anmäl #18 goran, 2009-03-08, 23:17

Landet genomlider en kris och människor efterfrågar solidaritet och trygghet, vad har de här fyra att komma med?
Feminism!
Jag är för jämställdhet men det är inte detsamma som feminism. Vänsterns tokfeminister har tagit dem från 17 % till 5 % men tydligen tolkas detta som ett framgångskoncept av artikel författarna.
Avgå Mona och lämna plats för någon kompetent person (oavsett kön) innan du vunnit valet åt borgarna.

Permalänk | Anmäl #19 Jakobsson, 2009-03-08, 23:17

Har feminismen rätt fokus?

Jämställdheten har en kort historia, ett fåtal decennier. När min mamma födde mig fick hon sparken.

Jämställdheten möter nu en kraftigare megatrend som påverkar i motsatt riktning, islamiseringen av Europa. Den kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden.

Tidpunkten när jämställdheten slutar att öka för att istället minska är nära, kanske rör det sig om något decennium. Det är mest en fråga om matematik.

Den kultur där kvinnans underordning är störst innebär störst nativitet. Den kulturen kommer att dominera andra kulturer. Av samma skäl som de bäst anpassade djuren och växterna brer ut sig på konkurrenternas bekostnad. The survivel of the fittest. Genom globaliseringen kommer det inte längre att finnas några platser på jorden som inte berörs.

Detta betyder i Sverige en återgång till förhållanden liknande dem för flera hundra år sedan. Minst.

En del svenska män kommer inte gilla detta. Många kommer att se fram mot det. Jag har sett flera fall där svenska yngre män har gift sig med muslimska kvinnor och blivit mycket nöjda. Ständig uppassning och god tillgänglighet till sex.

Det blir värre för kvinnorna. Mina kvinnliga barnbarn och barnbarns barn kommer nog inte gilla det.

Men det struntar väl dagens feminister i. Bara de hinner bli inkvoterade i en företagsstyrelse.

År 2050 är jämställdheten i Sverige på samma nivå som den var år 1950.

När vi äntligen efter tusen år har frigjort oss från det kristna prästväldet står vi inför att leva med ett nytt prästvälde, även det från planetens ökenområden, i kanske ytterligare tusen år. Varför uppstår religioner främst på de platser där man lätt kan få solsting?

Permalänk | Anmäl #20 goran, 2009-03-09, 00:20

Jag tycker att under en stark kvinnas ledning som Mona´s så kan vi bara vänta oss gott! Jag och min förening stödjer dem i alla fall.
Konstigt att ni inte inser vilken idioti det är att vara borgare.

Feminismen ska försvaras in i det sista. Sann jämställdhet kommer ut feminismen. Endast kvinnan står för fred och harmoni inte mannen.

Kim

Permalänk | Anmäl #21 Kim Möller i Helsingborg, 2009-03-09, 02:59

Vänstern och jämställdhet...
Under lördagen tågade ni med 6000 och hyllade Hamas och indirekt deras kvinnoförtryckande syn.

Var fanns ni under söndagen när demonstrationståget för internationella kvinnodagen samlade 200 personer i Malmö?

Permalänk | Anmäl #22 Bo Jensen, 2009-03-09, 03:33

Gycklarnas afton!
Man är så otroligt trött på vänsterns hycklande och prioriteringar.
Varför inte ta tag i RIKTIGA problem istället!
Världens högsta skatter? För få företag? Bristande konkurrens? Skyhöga kostnader för kommuner och landsting? Brister i försvaret? Sveriges låga löner? Företagens flytt till låglöneländer?..

Permalänk | Anmäl #23 Johan, 2009-03-09, 08:39

Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly och Peter Eriksson.
|
Ni har nu demonstrerar ert hat mot det enda landet i Mellanöstern som inte behandlar kvinnor som boskap. Hur går det ihop med feminismen?
|
Massimport av socialdemokrater från Mellanöstern för att stärka maktbasen ser säkert ut som en bra idé på pappret. När det gäller makten får jämställdheten tydligen stryka på foten...

Permalänk | Anmäl #24 Bo T, 2009-03-09, 08:57

Kim Möller
Men har så många kvinnoryrken som tex sjuksköterska och läarare avlönats sämre i det socialdemokratiska Sverige än i många länder med borgerliga regeringar om nu Socialdemokratin är så förträfflig?
Utomlands är ju sjuksköterskorna ett medelklassyrke men här är dom snarast ett proletariat. Det kan dom tacka Socialdemokraterna för.
Vi får hoppas att dom aldrig återkommer i regeringen

Permalänk | Anmäl #25 Lars Johansson, 2009-03-09, 10:09

Jag är 100% rödgrön, men håller med Jakobsson att ni måste inse att man inte vinner något val på att snacka feminism idag! Social orättvisa hittar man i Malmös förorter - bland invandrare som lever bland mögel och kackerlackor. Där har ni dagens underklass. Koncentrera er på deras problem och på att mota de orättvisor som är på väg att växa fram när borgarna monterar ner vår generella välfärd inom vård, skola och omsorg. Borgarna har lyckats sprida en myt om att vår offentliga sektor är ineffektiv och att folk längtar efter att göra 1000 val i sin vardag. Varför argumenterar ni inte emot? Vi hade ju en bra modell, men ni accepterar borgarnas världsbild och försöker hitta nischer som feminism!

Permalänk | Anmäl #27 Mattias, 2009-03-09, 11:27

Jag förstår inte att något så enkelt kan vara så svårt för så många att ta till sig.

Kvinnor har lägre lön än män
->
Det blir mer lönsamt för en mammapappabarn-familj att kvinnan tar ut hela föräldraledigheten
->
Nyanställda kvinnor bedöms av arbetsgivaren få högre frånvaro från arbetet än en man
->
Kvinnor har lägre lön än män

Ekonomisk och demokratisk ojämställdhet bevaras. Det är just på grund av att kvinnor är hemma mer med sina barn än män som det blir lönsamt för nästa kärnfamilj att kvinnan stannar hemma.

Föräldrapenningen är inte gratis, utan en förmån som staten erbjuder, och som vi gemensamt bekostar. Det är fascinerande att se påstådda liberaler förutsätta statens generositet, och högakta den statliga förmånen att överföra föräldradagar från en förälder till en annan. En individualiserad föräldraförsäkring förbjuder inte den ena av barnets föräldrar att stanna hemma tolv månader med sitt barn, men hon eller han kan inte räkna med statliga pengar för att göra det.

Härligt att se politiker som vågar stå upp för demokrati och rättvisa!

Permalänk | Anmäl #28 ingenstans, 2009-03-09, 11:57

Hoppsan, den kommentaren var egentligen tänkt för Gutland och Linderoths text om individualiserad föräldraförsäkring (http://newsmill.se/artikel/2009/03/08/ta-ifran-familjen-makten-over-fora...), men den får gärna stå kvar här ändå. Det behövs motvikter till alla antifeministiska reaktionärer.

Permalänk | Anmäl #29 ingenstans, 2009-03-09, 13:45

Vi har det i allmänhet så materiellt bra i Sverige att vissa människor har svårt att se det strukturella förtrycket och orättvisorna från män visavi kvinnor här. Det är kanske lättare att se det ute i världen - att kvinnor och barn är underordnade män. Jag anser att strävan efter jämställdhet måste gå något före strävan efter jämlikhet. Får män ensamma sträva efter jämlikhet resulterar det alltför ofta i krigföring med många oönskade konsekvenser - inte minst för kvinnor och barn.
Alliansen är kappsvängare som stjäl idéer från S. Nu vill M ha varannan damernas på sina listor som genom S-kvinnors försorg genomfördes hos socialdemokraterna redan för 14 år sedan!
Alliansen är ett opportunt åsiktsmaskineri som vägrar envist att studera strukturerna i samhället som med politiska medel behöver förändras. Propagandaminister Schlingmann förnekar sig inte och det är sorgligt att luften gått ur även svensk public service, som t.ex. låtit tre alliansförespråkare ensamma komma till tals om bonusar. Skandal! Svensk public service borde studera hur journalister i USA tar sig an och granskar makthavare - inte bara i nutid utan även i historiska exposéer.

Permalänk | Anmäl #30 B., 2009-03-09, 16:20

Vill ni ge borgarna makten? Feminismen i sverige ifrågasätts och förkastas allt mer, vad ni gör är som att mitt i loppet satsa på en sjuk häst som tappar mark. Om ni inte fattar det så har ni ännu mindre koll är jag trodde var möjligt. Feminismen behöver reformeras innan den kan fungera.

Jag skulle egentligen vilja ha en vänsterregering, men den svenska vänstern har tappa greppet så fullständigt att jag hellre ser att borgarna vinner nästa val.

Permalänk | Anmäl #32 Karl, 2009-03-17, 15:52

Men vi har ju redan en feministisk regering. Titta på könsfördelningen bland ministrar om ni vågar. Jag törs nog inte föreslå en granskning av de politiska partiernas riksdagsplatser.

Permalänk | Anmäl #33 Per Edman, 2009-03-20, 01:03

Detta är just anledningen till att jag aldrig mer kommer att lägga en röst på socialdemokraterna som jag alltid gjort hittills, utan istället rösta på Moderaterna.

Det trodde jag aldrig skulle ske, men efter att ha blivit utsatt för familjerätten och den juridiska skräck dom skapar, och efter att ha blivit omänskligt och svinigt behandlad enbart för att jag är en man och far som krävde, men fråntogs rätten att umgås med mitt barn på lika villkor, kommer jag aldrig mer att rösta på ett parti som kallar sig feministiskt. Det blir för mig lika otänkbart som att rösta på ett nazistparti.

Därför kommer jag från nu att rösta på det enda parti i riksdagen som inte kallar sig feministiskt. Lycka till med er feministkampanj. Den verkar ju inte gå så bra hittills.

Permalänk | Anmäl #34 Daddy, 2009-04-23, 23:14

Inte för att det behövdes mer bevis på att inga partier på vänsterkanten var ett vettigt alternativ till en borgerlig regering. Valfjäsk i stora drag nu med siktet på kvinnliga röster, mer vackra ord för att ge komplimanger och det sedvanliga avskyn mot män.

Vad har hänt med socialdemokraterna? De har väl alltid varit lite rödare än de utgett sig för att vara men jag känner inte igen partiet överhuvudtaget.

Förresten om en manlig partiledare för socialdemokraterna hade framfört såna åsikter som Mona hade han fått sparken, det är min övertygelse. Nepp varken de eller de borgliga får inte min röst i de kommande 2 valen.

Permalänk | Anmäl #35 Tor, 2009-05-09, 08:09

Gu vad hemskt

ÄVEN DET PRIVATA ÄR POLITISKT.

Nu ska ditt privatliv tas ifrån dig. Det är ingen hejd på deras makthunger.
Vi undersåtar är förstås inga självständiga myndiga personer.
Ni vet bäst. Jaha, jag förstår.
Vi kanske ska skickas på bekännelseläger Gå omskolningspsrogram.
Det har ju faktiskt redan börjat. Jag har på mitt statliga jobb blivit kommenderad till detta.

Alla diktaturer vet ju att man måste börja infiltrera barn så tidigt som möjligt.

Nu förstår jag bättre varför alla barn ska gå på statliga dagis och helst statliga skolor.

Det handlar om vår """""gemensamma värdegrund"" (vår kommendenderade) för vi har ju inget att säga till om i detta.

Permalänk | Anmäl #36 P H, 2010-01-09, 01:08

Gu vad hemskt

ÄVEN DET PRIVATA ÄR POLITISKT.

Nu ska ditt privatliv tas ifrån dig. Det är ingen hejd på deras makthunger.
Vi undersåtar är förstås inga självständiga myndiga personer.
Ni vet bäst. Jaha, jag förstår.
Vi kanske ska skickas på bekännelseläger Gå omskolningspsrogram.
Det har ju faktiskt redan börjat. Jag har på mitt statliga jobb blivit kommenderad till detta.

Alla diktaturer vet ju att man måste börja infiltrera barn så tidigt som möjligt.

Nu förstår jag bättre varför alla barn ska gå på statliga dagis och helst statliga skolor.

Det handlar om vår """""gemensamma värdegrund"" (vår kommendenderade) för vi har ju inget att säga till om i detta.

Permalänk | Anmäl #37 P H, 2010-01-09, 01:08

Jaha....

Så miljöpartiet (miljö..?!?!?!)som i sin gryning som parti var någon som värnade om individens självständighet egna profil har blivit ett maktparti.

Prostitution är ett vitt program,.... En del vill ha pengar Andra vill ha makt..... Tja vittring av partiledarpost Wetterstrand Vad gör man inte...

Permalänk | Anmäl #38 P H, 2010-01-09, 01:24

Jaha....

Så miljöpartiet (miljö..?!?!?!)partiet som i sin gryning var någon som värnade om individens självständighet om den lilla människans rättigheter har blivit ett maktparti. För sossarna har individen ju alltid varit underordat det stora politikerstyrda kollektivet men Miljöpartiet....

Prostitution är ett vitt program,.... En del vill ha pengar Andra vill ha makt..... Tja vittring av partiledarpost Wetterstrand Vad gör man inte...

Permalänk | Anmäl #39 P H, 2010-01-09, 01:27

Jaha....

Så miljöpartiet (miljö..?!?!?!)partiet som i sin gryning var någon som värnade om individens självständighet om den lilla människans rättigheter har blivit ett maktparti. För sossarna har individen ju alltid varit underordat det stora politikerstyrda kollektivet men Miljöpartiet....

Prostitution är ett vitt program,.... En del vill ha pengar Andra vill ha makt..... Tja vittring av statsministerposten Maria Wetterstrand Vad gör man inte...

Permalänk | Anmäl #40 P H, 2010-01-09, 01:29

Feministisk? Detta var ett riktigt lågvattenmärke, i nivå med hundpromenader. Tävlan tycks bli hård före valet. Dessa politiker förtjänar vi alla fall inte.

Permalänk | Anmäl #41 elina, 2010-03-07, 11:27

När jag ser och hör dessa avskyvärda politiker tala så längtar jag efter anarki. Kan ni inte lämna oss i fred, måste ni ständigt förorena offentligheten med era tomma och meningslösa floskler? Det är bara så tröttsamt att höra detta innehållslösa partipolitiska pappegojesnack.

Vi vet att ni inte kommer att lösa några problem, bara orsaka flera. Vi vet att ni kommer att arbeta för ert eget bästa och inte för folkets bästa. Vi vet att ni kommer att höja alla skatter och subventioner samt expandera byråkratin så mycket som möjligt och att det är vi som dyrt får betala för alla era samhällsexperiment. Vi vet att ni vill styra våra liv in i minsta detalj.

Gode Gud fräls oss från politiker.

Permalänk | Anmäl #42 Johnny, 2010-03-07, 12:08

.
Så¨stöddigt och inbilskt denna löst sammansatta trojka av den röda marxistisk leninistiska gardet uttalar sig.
.
"En avgörande skillnad är insikten om att även det privata är politiskt."
.
Anser : Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Peter Eriksson vilka gärna ser att de skall få ett allt större inflytande i vårt privat liv.

Denna röda totalitära trojka vill även ta över uppfostran av våra barn på dagis , så barnen i späd ålder fostras i de rätta värdeomdömena.
Vårt privat liv skall vara en värdemätare på hur dessa nazifiserade politiker kan omsätta sina politiska totalitära värdeomdömen.

.
Per Hagman

Permalänk | Anmäl #43 Per Hagman, 2010-03-07, 18:22

Med feministerna kan vi se den växande nazifiseringen av debatt och logik i Sverige .
/
Känner ni igen metod och retoriken i denna ovan artikel / politiska manifest skrivet av politikerna Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Peter Eriksson
/
Denna röda trojkas meningar samstämmer med nationalsocialisternas agenda under 20 /30 / 40- talet där nazisterna utmålade vissa grupper/ kohorter i samhället som undermåliga alt överrepresenterade och de egna samhälles / intresse - grupperna underrepresenterade och förbisedda.
Några sakskäl i huvudsak ,för dessa uppfattningar fanns ej då och finns ej nu.
Politikerna : Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Peter Eriksson har samma politiska metodagenda som nationalsocialisterna och kan ses som en variant av ...nynazisterna.
.
Politikerna : Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Peter Eriksson , vill nazificera den politiska debatten i Sverige.
.
/
Politikern Mona S med sin röda marxist leninist trojka anser att kvinnor diskrimineras generellt inom samhället och företrädesvis i tilldelning av hälsa / vård befrämjande åtgärder från samhällets sida.
Hur sant är detta Mona Salin nazifiserade argument ?
Går du in på följande länk ser du att det är det rakt motsatta förhållandet.
.
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2004/2004-103-3
.
Samhällskostnaderna för kvinnors vård överstiger männens med 50 000 miljoner per år
Säger det igen 50 MILJARDER .
.
Politikern Mona S topprider samhällsutvecklingen.

Per Hagman
.
--- Många vill ha mer.
----Mona S vill ha fler.

Permalänk | Anmäl #44 Per Hagman, 2010-03-07, 19:17

.
Starta könskriget.
/
Per Hagman

.

Permalänk | Anmäl #45 Per Hagman, 2010-03-07, 20:24

Sorry. DET tror jag inte på ett dugg, med tanke på flera hedersmord m.m i Sverige. Ni förnekar ju eller nonchalerar ju allt som har med detta/hedersmord/kvinnoförtryck m.m!!!!

Min röst får ni INTE 2010. Ni tror att svenska kvinnor är mer eller mindre lättlurade eller "veka/imbecilla" i så fall är ni helt bakom flötet.VI har blivit upplysta de senare åren, även om vi hade nävarna i byxfickan förr.

Permalänk | Anmäl #46 KarinAndersson, 2010-03-08, 18:14

Sorry. DET tror jag inte på ett dugg, med tanke på flera hedersmord m.m i Sverige. Ni förnekar eller nonchalerar ju allt som har med detta/hedersmord/kvinnoförtryck m.m!!!!

Min röst får ni INTE 2010. Ni tror att svenska kvinnor är mer eller mindre lättlurade eller "veka/imbecilla" i så fall är ni helt bakom flötet.VI har blivit upplysta de senare åren, även om vi hade nävarna i byxfickan förr.

Permalänk | Anmäl #47 KarinAndersson, 2010-03-08, 18:14

Per Hagman skriver

"Denna röda totalitära trojka vill även ta över uppfostran av våra barn på dagis , så barnen i späd ålder fostras i de rätta värdeomdömena.
Vårt privat liv skall vara en värdemätare på hur dessa nazifiserade politiker kan omsätta sina politiska totalitära värdeomdömen".

Såå de rödgröna kanske också vill ha obligatorisk "burka/niqab" för "svenska" kvinnor inom dagis/skola/vård också?

Usch jag mår illa av att se dessa vänstermänniskor som förstört vårt land.

.

Permalänk | Anmäl #48 KarinAndersson, 2010-03-08, 18:29

Jupp Katrin , de feminazistiska socialdemokrat önskar gärna att vi vanliga medborgare har en "ideologisk" burka över vårt huvud.
/ Per Hagman

Permalänk | Anmäl #49 Per Hagman, 2010-03-08, 22:38

Gårdagens inslag i 18.00 ABC berättar att:.
En kvinnorörelse står på Rinkeby Torg för att befria invandrarkvinnorna.
En liten ettrig invandrarkvinna i en sjal runt huvudet, pekar och säger: Barnen är inte statens fråga, det är föräldrarnas. När de blir 18 får de göra som de vill.
Alla representanter från andra kulturer runtomkring applåderade och hurra ropade.
/
Jösses vem kunde tro att socialdemokraternas säkraste val grupp skulle yttra sig så och stampar på röd/gröna feminazistiska vänsteralliansens kängor.
/
Kommer samma reaktion i Malmö blir det sannolikt ett berättigat och totalt valfiasko för vänster alliansen.
/
Vem kunde ens ana , att invandrargummor i Rinkeby och runt om i Sverige kommer att göra gemensamma front med liberaler mot vänsteralliansen?
/
Detta kommer att bli en intressant valrörelse.

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #50 Per Hagman, 2010-03-09, 10:44


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.