Det vore intressant om någon svensk idrottsförening nu gjorde det samma mot klubbar från Malmö. Malmö FF får t.ex. spela för tomma läktare än fast grabbarna i laget inte har ett skit att göra med vad deras kommun har beslutat.
Permalänk | Anmäl
Markus, 2009-03-05, 19:43
Officielt uppmanar de till att ta avstånd från nazistist provokatörer på bloggen men inte ett pip om vänster autonoma grupper, intressant.
-
Sidan går också att få på arabiska, lol.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-03-05, 19:45
Fast visst är det någon sorts demokrati när den antisemitiska majoriteten i Malmö (vänstern har ju blivit alltmer strikt antisemitisk för att säkra de muslimska röster man är beroende av och satsar allt på att föröka) ser till att staden blir "judenrein".
|
Samma utveckling kommer Stockholm, Göteborg m.fl invandrartäta städer att få när den nya demografin slår igenom och sharialagarna integreras alltmer i samhället.
|
Till sist kommer hela Sverige att vara lika rensat från judar som arabvärlden men det är sekundärt för då har vänstern säkrat makten och det är ju ändå det som är det primära.
|
Under tiden har Alliansen stått och tittat på med armarna i kors och inte förstått att man snart är historia.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-03-05, 19:59
Bo T har en stor melodramatisk ådra !
Det finns inte ett uns av politisk vilja att införa Sharia-lagar i Sverige, var får du allt ifrån ?
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-05, 20:04
Andy Ram kunde spela tennis inför publik i Dubai för lite mer än en vecka sedan men i Malmö går detta inte för sig då "säkerheten" inte kan garanteras... Jag är ingen stor Israelvän men lmar R har gjort bort sig å det grövsta!
Permalänk | Anmäl
Q, 2009-03-05, 20:19
Brunvänstern börjar visa upp sitt riktiga ansitke offentligt, att vänstern & nassarna bråkar är ju ändå i grund och botten för att de har samma ideologi det är egentligen bara klädsmaken som skiljer dem åt. Hitler var en stor socialist och han är skaparen av väldigt många av de socialistiska ideerna som bla socialdemokraterna anammat. Så det naturliga är att de tillslut går samman och bildar en homogen grupp så de kan kämpa mot judarna tillsammans.
Hoppas dock att majoriteten är smarta nog och kastar ut socialismen på samma skräp hög som kommunismen & nazismen. Det är skamligt att Sverige tillåter detta hat mot israeler.
Permalänk | Anmäl
michael svensson, 2009-03-05, 20:31
Att jämföra Israel med länder som Sri Lanka osv är inte förenligt i den här debatten. Israel är helt beroende av oss och handlar i princip bara med Usa, EU, i viss mån turkiet och Indien. Om vi visar vart vi står så måste faktist israel lyssna. Eu har ett extremt förmånligt handelsavtal med Israel och om vi inte visar vart vi står i debatten så är det faktist så att vi hjälper Israel bara genom att vara med i EU. Det är tråkigt men sant.
Däremot rättfärdigar det verkligen inte att man inriktar sig på enskilda judar utan det är staten Israel som man måste inrikta sig på att bojkotta. Det är därför bojkottningen av matchen är ett bra exempel eftersom att sporten är så nationsknuten.
Om vi skulle bojkotta Ryssland, Kina eller Usa skulle följderna bli hemska.
Permalänk | Anmäl
Chizbollahr, 2009-03-05, 20:34
"nazister och vänsterextremister i helgen kommer att gå arm i arm"
Kanske inte helt klyftigt att börja din artikel med detta fräcka försök till smutskastning av demonstrationen. Nazisterna är lika välkomna på demonstrationen som de är i Israel, och det vet du också.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-03-05, 20:33
Denna ökade form av antisemitism kommer ge ökade åsiktsklyftor och större motsättningar än tidigare. Jag har själv judiskt påbrå, är inte troende och har aldrig varit. Inte ens brytt mig om mina rötter. Men det är sånna här idiotiska protester och stolpskott som kan skapa en kraftig motreaktion. Hade jag varit mer naïv och lättlurad hade jag kanske röstat på Sverigedemokraterna i kommande val.
Som indrottsutövare, ska man bli förföljd för var man kommer ifrån? Är det inte det som åsiktsmaskinen till vänster vädjar till att man inte skall bli? Att vi ska släppa alla fördomar? I stället flörtar man med antisemiter och muslimska grupper i skånetrakten.
Men jag skall väl inte vara förvånad. Det hör vänstern till att vara upproriska, ologiska och svårhanterliga. Precis som ett tonårsbarn. Men de flesta växer ifrån det. När hormonerna har lagt sig något...
Permalänk | Anmäl
Jeepers, 2009-03-05, 20:37
Hela världen skrattar åt Ilmar Reepalu och hans löjliga anhang i Malmö. Tyvärr dras Sveriges namn med i smutsen.
Nu kommer det bottenskrap som utgör extremvänstern att demonstrera hand i hand med nazister vare sig de vill eller inte. Oh well, nu för tiden finns det ju fler än en likhet mellan extremvänstern och nationalsocialismen..
Permalänk | Anmäl
David P, 2009-03-05, 20:55
Sjöstedt har ju rätt på ett bakvänt vis. Vi borde behandla alla länder som begår svåra krigsbrott på samma sätt. Bojkott är ett bra vapen att visa sin avsky. Det borde användas oftare.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-03-05, 21:02
Vem är förvånad? Det är ingen nyhet att nazzesvin, islamistsvin och kommunistsvin delar ideologi. Och genom den gemensamma hataktionen mot de israeliska spelarna, får t o m dum-Svensson insikt om detta förhållande. Varför slår de sig inte samman och bildar VÄNSTERPARTIET NAZISTERNA? Där kan ju allt avfall i landet hitta sin hemvist.
.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-03-05, 21:43
"En tennismatch i provinsen? Kan bönderna inte ens klara det?! Låt oss få matchen till Stockholm! Här är vi vana vid allsvenska fotbollsmatcher!"
Har någon kalla fötter och röda öron...?!
Permalänk | Anmäl
Lilli, 2009-03-05, 21:46
Man kan inte mycket mer att skratta över hur obildade många av borgarna är. Ni binder samman religion/ folk och stat och anser sedan att vänstern är anti-semitisk. Det som är ännu roligare är att ni försöker reda ut saker som ni inte har någon som helst insikt i. Att säga att vänster- och högerextremister går hand i hand är som att för en religiös säga att gud och djävulen går hand i hand. För det är trots allt mot varandra som den största kampen pågår. Att ni inte lär av historien; i Nazityskland var det vänstern man inveg koncentrationslägrerna med.
Permalänk | Anmäl
Danilo Romero, 2009-03-05, 22:06
Man kan inte mycket mer att skratta över hur obildade många av borgarna är. Ni binder samman religion/ folk och stat och anser sedan att vänstern är anti-semitisk. Det som är ännu roligare är att ni försöker reda ut saker som ni inte har någon som helst insikt i. Att säga att vänster- och högerextremister går hand i hand är som att för en religiös säga att gud och djävulen går hand i hand. För det är trots allt mot varandra som den största kampen pågår. Att ni inte lär av historien; i Nazityskland var det vänstern man inveg koncentrationslägrerna med.
Permalänk | Anmäl
Danilo Romero, 2009-03-05, 22:06
Man kan inte mycket mer att skratta över hur obildade många av borgarna är. Ni binder samman religion/ folk och stat och anser sedan att vänstern är anti-semitisk. Det som är ännu roligare är att ni försöker reda ut saker som ni inte har någon som helst insikt i. Att säga att vänster- och högerextremister går hand i hand är som att för en religiös säga att gud och djävulen går hand i hand. För det är trots allt mot varandra som den största kampen pågår. Att ni inte lär av historien; i Nazityskland var det vänstern man inveg koncentrationslägrerna med.
Permalänk | Anmäl
Danilo Romero, 2009-03-05, 22:06
I England har man vissa inslag av sharia.
I Holland får man inte kritisera Islam.
Det riktas hot mot svenska politiker varje vecka, 3 har redan avgått.
I USA, England och andra ställen springer msulimer runt med nazi-symboler och skriker "God bless Hitler" de säger "använd judar som bränsle" - detta finns på you-tube...det är dessa man blidkar, dess beteende som accepteras på grund av politikers flathet. Om nu vänstern så gärna vill ha kommunism - kan ni då inte besöka kommunistländer och ta er en titt.
Permalänk | Anmäl
hm, 2009-03-05, 22:26
"Det finns inte ett uns av politisk vilja att införa Sharia-lagar i Sverige, var får du allt ifrån ?"
|
Googla på triangulering, Amir.
|
När makten hänger på det så kommer Sharia-lagarna att accepteras. Det är priset vänstern är beredda att betala för att få sitta vid maktens grytor.
|
Redan idag gäller Sharia-lagar vissa invandrade folkgrupper parallellt med svensk lag. Det är ett känt fenomen att massor av somalier skiljer sig enligt svensk lag för att få ut mera bidrag men fortfarande är lever tillsammans och är gifta enligt Sharia.
|
Antisemitismen är förstås enklare att digga för vänstern för judar är ju ungefär detsamma som kapitalister. Hur mycket man än tar ifrån dem kan man alltid ta ifrån dem mer. Eller hur, Amir?
|
Om inte svenska folket tar sig i kragen kommer alltså integrationen av Sharia-lagar att fortsätta på den utstakade vägen vänsterut.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-03-05, 22:38
Danilo Romero. Hört talas om Molotov-Ribbentrop-pakten?
|
Mona Sahlin marscherar ju tillsammans med Hamas, både bildligt och bokstavligen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-03-05, 22:43
Det är inte lätt det där med orsak och verkan. Sjöstedt försöker nu få det till att det är malmöpolitikerna som kallat samman demonstranterna. Inte så himla logiskt kanske.
Sjöstedt med flera tycks ta väldigt lätt på själva frågan som malmöpolitikerna tog ställning till: Skulle de kunna garantera säkerheten med publik på matchen? Oavsett vad man tycker om konflikten och demonstrationerna, så finns de där att hantera.
Sjöstedt och andra borde fundera på omvärldens reaktioner ifall tex en israelisk spelare skulle attackeras under pågående tv-sändning. Då skulle nog den nuvarande debatten kännas som en mild bris. Och vem skulle gynnas av en sån attack? Knappast de moderata krafterna.
Det är ju himla lätt för Sjöstedt att sätta sig på höga hästar. Hon lär ha jämfört säkerhetskraven (i samband med att Sthlm ville ta över matchen) med en allsvensk match. Jo, tjenare. Nu är det skånes största polispådrag i historien - trots avsaknad av publik.
Permalänk | Anmäl
dsf, 2009-03-05, 23:03
Bo T är ju helsnurrig..Att somalierna behåller sina traditionella levnadmönster lär ju knappast innebära att en majoritet svenskar kommer att ta efter en marginaliserad grupp som lever vid sidan av samhället. Sen är ju bojkott av matchen inte antisemitism utan en protest mot den israeliska militärens massaker på civila palestinier. Och vad har Molotov-Ribbentrop pakten med politisk ideologi att göra det handlade ju om uppdelning av intressesfärer, precis som i Jalta. Bo T verkar inte ha alla hästar riktigt hemma.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-03-05, 23:30
Bra skrivet om läget i Malmö!
Olof Holmgren, det ska blåsa kallt i helgen, akta så att du inte står med rumpan bar!
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2009-03-05, 23:30
Dsf. Vad Sjöstedt håller på med är ju att försöka plocka politiska poäng hos proisraeliska grupper. Hon vet mycket väl att det scenario du befarar kan inträffa men genom att vara positiv mot matchen fortsätter hon den proisraeliska traditionen hos folkpartiet. Dom flesta folkpartipolitiker går ju i spinn när det gäller att gulla med Israel.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-03-05, 23:34
I Darfur pågår ett folkmord på riktigt. 300000 människor har mördats. Hela byar har avrättats. Det finns ingen som ringer och förvarnar innan anfall, som Israelerna gjorde. Ändå har jag inte hört ett ord om detta från vänsterfolket. Varför? är det för att de som utför folkmorden är muslimer och inte judar?
Jag har svårt att tro att hamaskramarna inte är judehatare (hat är ett starkt ord, men i detta fallet är det tyvärr berättigat). Det finns mängder med konflikter som är värre än Israels attack, men de är inte intressanta för vänster/AFA/m.fl. Om ni inte är judehatare, kan ni då svara varför det är Israel ni lägger ert krut på? Varför är 300000 afrikaners liv mindre värt än 1000 palestinier (varav en majoritet dog med vapen i hand)?
Permalänk | Anmäl
Bo Jensen, 2009-03-06, 00:19
Alla säger hela tiden att man inte ska blanda ihop Israel med Judar.
Men som vanligt så är man antisemit så fort man kritiserar Israel.
Det faktum att Israels regering behandlar palestinier lika illa som nazisterna gjorde mot judar medan de tilläts bo i ghetton.
Israels tydliga åsikter om att alla palestinier är terrorister är självklara för alla som vågar öppna ögonen.
Israel går in och mördar barn och säger sen att endast terrorister dödades.
Permalänk | Anmäl
F, 2009-03-06, 00:57
Visst finns det en mängd andra händelser och övergrepp än den israeliska massakern i Gaza där skolor attackerades och infrastrukturen avsiktligt förstördes samt civila massakrerades. Men om nu Bo Jensen anser att andra konflikter förtjänar att protesteras emot finns det ju inget som hindrar honom från att dra igång aktioner. Varför anklaga andra som försöker protestera emot övergrepp och ockupation.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-03-06, 07:13
Vi har precis sett skapelsen av CentrumExtremismen i Sverige!
När vänsterextremister och högerextremister går samman förstår man att de inte är ytterligheter på en linje, utan de är "klockan 6" på cirkeln. Om vi förutsätter att demokrater är vid "klockan 12"...
Därav det nya uttrycket "CentrumExtremism". Tänk att det skulle behövas en israelisk temnnisspelare för att extremisterna skulle sluta slåss! Alltid kan de ju hoppa på israelen istället. :-)
Permalänk | Anmäl
Martin Zebra, 2009-03-06, 07:22
Sjöstedt gör ett tankefel, hon förutsäter att vänstern i Malmö är demokrater. Vänstern kan inte sätta några demokratiska spelregler ur spel då de i vänsterns synsätt inte existerar alls. De underkänner bland annat genom detta sitt agerande demokratin, vem är förvånad?? Reepalus kommentarer om säkerhetskraven får ringa som en påminnelse om Lenins " för att uppnå socialismen så är lögnen bara ett vapen av många helt godkända och nödvändiga tillvägagångssätt".
Permalänk | Anmäl
olof den andre, 2009-03-06, 07:22
Det är hemskt att se hur "vänstern" bestämmer fortfarande när den har misslyckats totalt på alla fronten världens runt. Förresten vad kan vänstern vara när ena handen tvättar den andra och tillsammans tvättar ansikten? Dags att hitta ett annat ord för att beskriva de här asociala människorna? Vad spelar nuförtiden vänster och höger för roll när det finns sedan 1948 en gemensam kompass: FN s allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna?
....
"Artikel 1
Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter. De äro utrustade med förnuft och samvete och böra handla gentemot varandra i en anda av broderskap.
Artikel 2
Envar är berättigad till alla de fri- och rättigheter, som uttalas i denna förklaring, utan åtskillnad av något slag, såsom ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad må vidare göras på grund av den politiska, juridiska eller internationella ställning, som intages av det land eller område, till vilket en person hör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet".
....
Madeleine Sjöstedt, jag håller med er, men vad blir det nästa steg efter matchen?
Permalänk | Anmäl
Juan Darién, 2009-03-06, 07:32
Bo T
Du har en mycket god förmåga att motsäga dig själv, här ovan skriver du:
"Antisemitismen är förstås enklare att digga för vänstern för judar är ju ungefär detsamma som kapitalister. Hur mycket man än tar ifrån dem kan man alltid ta ifrån dem mer. Eller hur, Amir?"
I en helt annan debatt på Newsmill så skriver du istället:
"Araberna har redan ett antal stater. Låt oss använda deras enorma landområden istället för att ta från den som har brist och ge till dem som har överflöd."
I den ena utsagan förespråkar du kapitalism och i den andra någon slags marxism på nationsnivå - verkligen motsägelsefullt !
Hursomhelst: Nej man ska inte "ta" något från kapitalisterna, inte från Judarna, inte från rika araber, överhuvudtaget ska man inte bestjäla människor på deras tillgångar och ägodelar. Du verkar angelägen om att lägga beslag på arabisk mark där det finns olja, men inte heller det kommer du att lyckas med.
"Triangulering" har inget med frågan om Sharia-lagar i Sverige eller inte. Det finns ingen som helst risk att Sharia-lagar ska införas i Sverige. Däremot när det gäller interpersonell familjerätt så finns det sådant PRECIS som det finns bland ortodoxa Judar som följer Rabbinsk lagstiftning.
Det betyder INTE att jag accepterar bidragsfusk på NÅGOT somhelst vis. Jag accepterar inte det, du accepterar inte det och Svensk lag accepterar inte det.
Några Sharia-lagar i övrigt som du "skräms med" ingår i som del av din anti-arabiska propaganda, men inte i realiteten
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 08:39
"Sen är ju bojkott av matchen inte antisemitism utan en protest mot den israeliska militärens massaker på civila palestinier. "
|
Här får du lite att läsa, Ässet.
|
Att undergräva Israels beskydd av sina judiska medborgare under pågående krig är antisemitism.
|
Att demonstrera mot den enda judiska staten och därmed stödja det muslimska utrotningskriget mot Israel är antisemitism.
|
Att kalla Israel för apartheidstat och samtidigt ignorera att arabvärlden utrotat i princip alla judar på sitt territorium är antisemitism.
|
Att kalla Israeliskt territorium för ockuperat, underförstått arabiskt/muslimskt territorium, är antisemitism.
|
Att uttrycka åsikten att judarna i Judéen och Samarien en (ofta kallat Västbanken) ska fördrivas är antisemitism.
|
Att stödja organisationer som PLO och Hamas som båda verkar för att utplåna Israel och de fria judarna i Melllanöstern med våld är antisemitism.
|
Att kalla hela eller delar av det geografiska området som Israel omfattar för Palestina är antisemitism.
|
Att ignorera arabvärldens ansvar för kriget är antisemitism.
|
Allt undergrävande av judarnas mänskliga rättigheter är antisemitism.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-03-06, 08:46
Bo T har verkligen fått det mest om bakfoten, han har knappast fått en siffra rätt i sin hemmasnickrade uppställning - vg se ovan
Att demonstrera mot Israel är INTE antisemitism
Att demonstrera mot Israel och ropa Nazistiska slagord samt göra Hitlerhälsningar är Antisemitism - ser du skillnaden ?
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 09:10
"nazister och vänsterextremister i helgen kommer att gå arm i arm under polisskydd"
OK. Ett tjugotal Blekingenassar under befäl av Kim Fredriksson säger att de ska åka till Malmö. Samtidigt väntas ungefär 1 000 autonoma till demonstrationen. Varenda antifascist i Skåne känner igen Kim Fredriksson. You do the math.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-03-06, 09:23
Att kalla Israeliskt territorium för ockuperat, underförstått arabiskt/muslimskt territorium, är INTE antisemitism - det är antisionism. Att kalla ockuperade områden såsom västbanken för "ockuperade områden" är inte antisemitism - utan en bedömning av internationell lag.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 09:25
Allt undergrävande av judarnas mänskliga rättigheter är antisemitism
Allt undergrävande av arabernas mänskliga rättigheter är
rasism
Allt undergrävande av alla människors mänskliga rättigheter är
rasism
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 09:48
Madeleine Sjöstedt, varför inte samla namntecknigar och kräva Ilmar Reepalus avgång? Vi skriver en argumentation och publicerar den på newsmill... eller, vad ska man göra annars? Låta bli och gå vidare till nästa låta bli? HA en trevlig helg!
Permalänk | Anmäl
Juan Darién, 2009-03-06, 09:48
Att ignorera arabvärldens ansvar för kriget är historietolkning
Att ignorera Israels ansvar för kriget är historietolkning
Bo T - Fattardooo ???
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 09:56
Bo T skriver
Att kalla Israel för apartheidstat och samtidigt ignorera att arabvärlden utrotat i princip alla judar på sitt territorium är antisemitism.
Berätta för oss, och ange med tydliga och sökbara källor om när och hur Araberna har UTROTAT i princip alla judar på sitt territorium (Du skrev inte fördrivit - du skrev UTROTAT)
Väntar på ditt svar....
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 10:02
Sjöstedt har naturligtvis rätt den skamlige Ilmar Reepalu använder t ex, i Sydsvenskan den 24/2 2009, ca 550 ord för att kritisera Israels beteende i det senaste Mellanösternkriget. Inte med ETT ord nämner han att orsaken till kriget var Hamas` urskillningslösa raketbeskjutning av Israel. Inte heller nämner han att:
De flesta av Hamas` ledare satte sig i säkerhet före eller under kriget. De evakuerade sig till Syrien och Libanon. Gaza lämnade de åt sitt öde. Om Hamas varit sin egen befolknings vän hade de, på alla tänkbara platser, byggt skyddsrum för Gazas barn. Istället lade Hamas vapendepåer i skolor, i befolkningscentra osv. Tunnlar var byggda för vapensmuggling men inte för att skydda barn. Allt för att civila offer skulle skördas så att man kunde vinna propagandasegrar. Hamas kände väl till den israelitiska brutaliteten som följer när Israel hämnas raketbeskjutning. Men den brutaliteten var inget hinder. För den lät Hamas, med berått mod, drabba Gazas barn. De egna soldaterna skyddades. Och bland dem blev också dödstalen mycket lägre än bland barnen - nästan 50 % lägre!!!!
Reepalu och många med honom t ex Gahrton, Ohly kan eller vill inte se detta. Det ensidiga ställningstagandet och därmed stödet för Hamas` dödande gör dödandet möjligt. Hade vi alla avskytt dödande såsom vi avskyr pedofili så hade alla dödandets tragedier varit omöjliga som politiskt vapen. Men genom att bl. a. Reepalu mfl. försvarar s.k. ”rätt” dödande, i detta fall när Hamas dödar judar, så kommer det politiska dödandet att fortsätta. Orsaken till detta dödande är ju de som i något sammanhang försvarar det. Reepalu mfl är alltså lika medskyldig som vilken Israelgeneral eller Hamasaktivist som helst.
Men Reepalu har mer att skämmas för:
Skam över Ilmar Reepalu som inte bryr sig om Rosengård. Hur skulle där annars kunna finnas hundratals mögliga bostäder med kackerlackor?
Skam över Ilmar Reepalu som inte tar reda på hur islamismen i Rosengård påverkar demokratin och de mänskliga rättigheterna för innevånarna där.
Skam över Ilmar Reepalu som röstfiskande flirtar med de odemokratiska krafterna i Malmö.
Rösta bort Ilmar Reepalu vid nästa val.
Permalänk | Anmäl
Volthär, 2009-03-06, 10:20
"Varför anklaga andra som försöker protestera emot övergrepp och ockupation".
Ni får protestera så mycket ni vill, men om protesten inte drabbar tredje personer, en kommun, en nation, vilket er protest gör, och då blir det en ny övergrepp och en ny ockupation.
Permalänk | Anmäl
Juan Darién, 2009-03-06, 10:20
Om allt är antisemitism är ingenting antisemitism. Om det här är allt som krävs för att det ska "kännas som 30-talet" så är det inte mycket värt heller. Kanske vara Kristallnatten bara några hotbrev och stoppade demonstrationer?
Är det verkligen i judarnas intresse att det går sån inflation i begreppen?
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2009-03-06, 12:51
Danilo har skickat samma kommentar i flera upplagor. Att han upprepar sig gör inte saken bättre. Han försöker göra sig lustig över andras brist på kunskap men i själva verket står han där med byxorna nere och visar sin totala brist på kunskaper om 1900-talets historia. De i särklass värsta massmördarna under det gångna seklet var Mao, Stalin och Hitler i nämnd ordning. Parallellerna mellan deras agerande är slående. De representerar totalitära ideologier där mer förenar än skiljer. Enkla lösningar och tron på att besitta den absoluta sanningen präglar denna typ av ideologier och en tro på att man har rätt att pracka på alla andra sina sanningar. Det skamliga som nu händer är att företrädare för sådana ideologier har hittat en ny partner att marschera med. Tillsammans med kommunister, nazister, fascister har vi nu också fundamentalistiska islamister som liksom övriga i samligen tror sig sitte inne med den absoluta sanningen och tar sig rätten att veta vad som är rätt föra alla. De som deltar i denna antisemitiska happening solidariserar sig med Hamas. Nägra små smakprov på vad man visar sitt stöd för. Absolut kvinnoförtryck (kalla det gärna apartheid), stening av homosexuella män, stening för otrohet, hyllande av martyrdöden där martyrdöden under det att man dödar judar (obs, ej nödvändigtvis israeler) är speciellt ärofullt och leder rakt in i paradiset. Den judiska staten förnekas sin rätt att försvara sig. Inte ett enda skott och varken några vuxna eller barn skulle ha dödats eller skadats om man istället för Israels utplåning skulle ha arbetat för en politisk och territoriell kompromiss. Allt anant slutar i blodbad. Hamas har avsiktligt använt en taktik där man tagit skydd bakom civila. Hamasledningen i Gaza befann sig under kriget i en bunker under Gaza Citys största sjukhus. Kan någon gissa varför man valde just denna bunker övertygade om att man skulle klara sig? Skam över alla er hycklare som sympatiserar med terrorister, fascister, kommunister och extrema fundamentalister. Jag som skriver är en överlevande spillra från en familj som i stort utplånades under andra världskriget. En del av min familj gick under i Hitlers nazityskland medan andra led under Stalins teror och hamnade i Sibirien. Det finns ett och annat att betänka om 1900-talets historia och jag lider och plågas av att se 1900-talets antisemitism återuppstå i en nygammal version.
Permalänk | Anmäl
Leo, 2009-03-06, 13:26
Påminnelse till Bo T - som säkert har läst detta - men fegar ur nu och kan inte svara för sig....
Bo T skriver
Att kalla Israel för apartheidstat och samtidigt ignorera att arabvärlden utrotat i princip alla judar på sitt territorium är antisemitism.
Berätta för oss, och ange med tydliga och sökbara källor om när och hur Araberna har UTROTAT i princip alla judar på sitt territorium (Du skrev inte fördrivit - du skrev UTROTAT)
Väntar på ditt svar....
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 18:50
Israel är en demokrati. Därom råder inga tvivel. Deras armé har begått övergrepp. Därom råder inga tvivel (inte utan att ha blivit angripna, dock). Det skrämmande är att vi inte har några problem att ha idrottsutbyte med ickedemokratier och att högt uppsatta politiker i Malmö inte inser att deras uttalanden tydliggör deras åsikter. De kanske inte ser dem själva, men det är i handlingar våra åsikter kommer fram. Demonstrationerna kan vara bra, däremot. Så länge de håller sig från våld. För då, tja då skjuter de sig själva i foten. Ifrågasätta våld, genom. . . våld. Intelligens=0. För det är väl våldet man ifrågasätter, inte en viss "ras"? Kanske till och med så illa som för att i handling visa att man inte är islamofob. Rentvå en rasism genom en annan. Men Kina går bra att ha idrottsutbyte med. Det går ju inte att använda för att få slåss på gatorna för att rentvå sig från rasism.
Permalänk | Anmäl
Åsa Backman, 2009-03-06, 20:12
Johan Wallin skrev
"Om allt är antisemitism är ingenting antisemitism. Om det här är allt som krävs för att det ska "kännas som 30-talet" så är det inte mycket värt heller. Kanske vara Kristallnatten bara några hotbrev och stoppade demonstrationer?
Är det verkligen i judarnas intresse att det går sån inflation i begreppen?"
Jag kan inte annat än hålla med dig. Plötsligt anklagas alla Israelkritiker för att vara antisemiter och all Israel-kritik för att vara antisemitism. Detta är helt absurt.
Däremot måste vi vara vaksamma mot attentat riktade mot synagoger, hakkors-klotter, hitlerhälsningar och annat avskyvärt handlande - som INTE UNDER NÅGRA SOM HELST omständigheter hör hemma i anti-Israeliska manifestationer
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 21:14
De Torah-trogna Judarna som genomskådat Sionisternas dimridåer kring den nu uppseglande antisemitismen i Europa skriver i ett färskt inlägg enligt följande:
"What he does not want to admit is that the Zionist state conveniently causes those periods of persecution so that their state should grow. This is what they did in the Arab and Muslim countries in the 1950s, and now they are setting their sights on Europe. They secretly rejoice over these persecutions because now, they hope, the desperate Jews of Europe will come running to them like a hungry animal runs into a trap."
Vidare skriver man:
"The State of Israel is the problem, not the solution. If the Zionists listened to the Torah, they would give up their sovereignty over the Holy Land now, but as long as they are not listening, we must do what is in our power: rescue Jews from their state. Jews who are able to leave should leave now, and those who cannot leave should at least make it clear that they reject Zionism, have no political goals and wish to live peacefully with their non-Jewish neighbors."
http://www.jewsagainstzionism.com/news/currentarticle.cfm?id=164
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-06, 21:32
"Organisationen Stoppa matchens förhoppning om att demonstrationen ska bli en folkfest är en naivitet hämtad från en annan planet"
Sannolikt är förhoppningen och naiviteten hämtad från samma självutplånande planet som de fanatiskt altruistiska självmordbombarna längtar till.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-03-07, 11:56
ANTISEMITISM mot det Israeliska laget ?
Om jag förstår Bo T rätt, så är ALL KRITIK riktad mot Israeler och Israel att betecknas som: "Antisemitism" ??
Vi finner då hypotetiskt att Mats Wilander även räknas in i den antisemitiska skaran:
Ur Aftonbladet idag:
"Internationella tennisförbundet ser allvarligt på Israels psykningar av Andreas Vinciguerra."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article4590171.ab
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-03-07, 16:48
Jag förstår verkligen inte alla mossiga partipolitiker som sitter och ojar sig över hur odemokratiskt det är när folkets påtryckningar leder till beslut (!!). Utan att det tagit 3 år med massa lobbying mellan små intressegrupper och föreningar, utan att man känner beslutsfattarna personligen, utan att man hjälp de hitta en bra byggfirma till utbyggnaden på sommahuset.
Hur är det MER demokrati att lägga en lapp i en låda vart fjärde år och hoppas på det bästa? Malmös folk talade, Malmö följde deras vilja. Mig veterligen är det definitionen av demokrati.
Permalänk | Anmäl
Jan 2, 2009-03-11, 13:53
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det vore intressant om någon svensk idrottsförening nu gjorde det samma mot klubbar från Malmö. Malmö FF får t.ex. spela för tomma läktare än fast grabbarna i laget inte har ett skit att göra med vad deras kommun har beslutat.
Officielt uppmanar de till att ta avstånd från nazistist provokatörer på bloggen men inte ett pip om vänster autonoma grupper, intressant.
-
Sidan går också att få på arabiska, lol.
Fast visst är det någon sorts demokrati när den antisemitiska majoriteten i Malmö (vänstern har ju blivit alltmer strikt antisemitisk för att säkra de muslimska röster man är beroende av och satsar allt på att föröka) ser till att staden blir "judenrein".
|
Samma utveckling kommer Stockholm, Göteborg m.fl invandrartäta städer att få när den nya demografin slår igenom och sharialagarna integreras alltmer i samhället.
|
Till sist kommer hela Sverige att vara lika rensat från judar som arabvärlden men det är sekundärt för då har vänstern säkrat makten och det är ju ändå det som är det primära.
|
Under tiden har Alliansen stått och tittat på med armarna i kors och inte förstått att man snart är historia.
Bo T har en stor melodramatisk ådra !
Det finns inte ett uns av politisk vilja att införa Sharia-lagar i Sverige, var får du allt ifrån ?
Andy Ram kunde spela tennis inför publik i Dubai för lite mer än en vecka sedan men i Malmö går detta inte för sig då "säkerheten" inte kan garanteras... Jag är ingen stor Israelvän men lmar R har gjort bort sig å det grövsta!
Brunvänstern börjar visa upp sitt riktiga ansitke offentligt, att vänstern & nassarna bråkar är ju ändå i grund och botten för att de har samma ideologi det är egentligen bara klädsmaken som skiljer dem åt. Hitler var en stor socialist och han är skaparen av väldigt många av de socialistiska ideerna som bla socialdemokraterna anammat. Så det naturliga är att de tillslut går samman och bildar en homogen grupp så de kan kämpa mot judarna tillsammans.
Hoppas dock att majoriteten är smarta nog och kastar ut socialismen på samma skräp hög som kommunismen & nazismen. Det är skamligt att Sverige tillåter detta hat mot israeler.
Att jämföra Israel med länder som Sri Lanka osv är inte förenligt i den här debatten. Israel är helt beroende av oss och handlar i princip bara med Usa, EU, i viss mån turkiet och Indien. Om vi visar vart vi står så måste faktist israel lyssna. Eu har ett extremt förmånligt handelsavtal med Israel och om vi inte visar vart vi står i debatten så är det faktist så att vi hjälper Israel bara genom att vara med i EU. Det är tråkigt men sant.
Däremot rättfärdigar det verkligen inte att man inriktar sig på enskilda judar utan det är staten Israel som man måste inrikta sig på att bojkotta. Det är därför bojkottningen av matchen är ett bra exempel eftersom att sporten är så nationsknuten.
Om vi skulle bojkotta Ryssland, Kina eller Usa skulle följderna bli hemska.
"nazister och vänsterextremister i helgen kommer att gå arm i arm"
Kanske inte helt klyftigt att börja din artikel med detta fräcka försök till smutskastning av demonstrationen. Nazisterna är lika välkomna på demonstrationen som de är i Israel, och det vet du också.
Denna ökade form av antisemitism kommer ge ökade åsiktsklyftor och större motsättningar än tidigare. Jag har själv judiskt påbrå, är inte troende och har aldrig varit. Inte ens brytt mig om mina rötter. Men det är sånna här idiotiska protester och stolpskott som kan skapa en kraftig motreaktion. Hade jag varit mer naïv och lättlurad hade jag kanske röstat på Sverigedemokraterna i kommande val.
Som indrottsutövare, ska man bli förföljd för var man kommer ifrån? Är det inte det som åsiktsmaskinen till vänster vädjar till att man inte skall bli? Att vi ska släppa alla fördomar? I stället flörtar man med antisemiter och muslimska grupper i skånetrakten.
Men jag skall väl inte vara förvånad. Det hör vänstern till att vara upproriska, ologiska och svårhanterliga. Precis som ett tonårsbarn. Men de flesta växer ifrån det. När hormonerna har lagt sig något...
Hela världen skrattar åt Ilmar Reepalu och hans löjliga anhang i Malmö. Tyvärr dras Sveriges namn med i smutsen.
Nu kommer det bottenskrap som utgör extremvänstern att demonstrera hand i hand med nazister vare sig de vill eller inte. Oh well, nu för tiden finns det ju fler än en likhet mellan extremvänstern och nationalsocialismen..
Sjöstedt har ju rätt på ett bakvänt vis. Vi borde behandla alla länder som begår svåra krigsbrott på samma sätt. Bojkott är ett bra vapen att visa sin avsky. Det borde användas oftare.
Vem är förvånad? Det är ingen nyhet att nazzesvin, islamistsvin och kommunistsvin delar ideologi. Och genom den gemensamma hataktionen mot de israeliska spelarna, får t o m dum-Svensson insikt om detta förhållande. Varför slår de sig inte samman och bildar VÄNSTERPARTIET NAZISTERNA? Där kan ju allt avfall i landet hitta sin hemvist.
.
"En tennismatch i provinsen? Kan bönderna inte ens klara det?! Låt oss få matchen till Stockholm! Här är vi vana vid allsvenska fotbollsmatcher!"
Har någon kalla fötter och röda öron...?!
Man kan inte mycket mer att skratta över hur obildade många av borgarna är. Ni binder samman religion/ folk och stat och anser sedan att vänstern är anti-semitisk. Det som är ännu roligare är att ni försöker reda ut saker som ni inte har någon som helst insikt i. Att säga att vänster- och högerextremister går hand i hand är som att för en religiös säga att gud och djävulen går hand i hand. För det är trots allt mot varandra som den största kampen pågår. Att ni inte lär av historien; i Nazityskland var det vänstern man inveg koncentrationslägrerna med.
Man kan inte mycket mer att skratta över hur obildade många av borgarna är. Ni binder samman religion/ folk och stat och anser sedan att vänstern är anti-semitisk. Det som är ännu roligare är att ni försöker reda ut saker som ni inte har någon som helst insikt i. Att säga att vänster- och högerextremister går hand i hand är som att för en religiös säga att gud och djävulen går hand i hand. För det är trots allt mot varandra som den största kampen pågår. Att ni inte lär av historien; i Nazityskland var det vänstern man inveg koncentrationslägrerna med.
Man kan inte mycket mer att skratta över hur obildade många av borgarna är. Ni binder samman religion/ folk och stat och anser sedan att vänstern är anti-semitisk. Det som är ännu roligare är att ni försöker reda ut saker som ni inte har någon som helst insikt i. Att säga att vänster- och högerextremister går hand i hand är som att för en religiös säga att gud och djävulen går hand i hand. För det är trots allt mot varandra som den största kampen pågår. Att ni inte lär av historien; i Nazityskland var det vänstern man inveg koncentrationslägrerna med.
I England har man vissa inslag av sharia.
I Holland får man inte kritisera Islam.
Det riktas hot mot svenska politiker varje vecka, 3 har redan avgått.
I USA, England och andra ställen springer msulimer runt med nazi-symboler och skriker "God bless Hitler" de säger "använd judar som bränsle" - detta finns på you-tube...det är dessa man blidkar, dess beteende som accepteras på grund av politikers flathet. Om nu vänstern så gärna vill ha kommunism - kan ni då inte besöka kommunistländer och ta er en titt.
"Det finns inte ett uns av politisk vilja att införa Sharia-lagar i Sverige, var får du allt ifrån ?"
|
Googla på triangulering, Amir.
|
När makten hänger på det så kommer Sharia-lagarna att accepteras. Det är priset vänstern är beredda att betala för att få sitta vid maktens grytor.
|
Redan idag gäller Sharia-lagar vissa invandrade folkgrupper parallellt med svensk lag. Det är ett känt fenomen att massor av somalier skiljer sig enligt svensk lag för att få ut mera bidrag men fortfarande är lever tillsammans och är gifta enligt Sharia.
|
Antisemitismen är förstås enklare att digga för vänstern för judar är ju ungefär detsamma som kapitalister. Hur mycket man än tar ifrån dem kan man alltid ta ifrån dem mer. Eller hur, Amir?
|
Om inte svenska folket tar sig i kragen kommer alltså integrationen av Sharia-lagar att fortsätta på den utstakade vägen vänsterut.
Danilo Romero. Hört talas om Molotov-Ribbentrop-pakten?
|
Mona Sahlin marscherar ju tillsammans med Hamas, både bildligt och bokstavligen.
Det är inte lätt det där med orsak och verkan. Sjöstedt försöker nu få det till att det är malmöpolitikerna som kallat samman demonstranterna. Inte så himla logiskt kanske.
Sjöstedt med flera tycks ta väldigt lätt på själva frågan som malmöpolitikerna tog ställning till: Skulle de kunna garantera säkerheten med publik på matchen? Oavsett vad man tycker om konflikten och demonstrationerna, så finns de där att hantera.
Sjöstedt och andra borde fundera på omvärldens reaktioner ifall tex en israelisk spelare skulle attackeras under pågående tv-sändning. Då skulle nog den nuvarande debatten kännas som en mild bris. Och vem skulle gynnas av en sån attack? Knappast de moderata krafterna.
Det är ju himla lätt för Sjöstedt att sätta sig på höga hästar. Hon lär ha jämfört säkerhetskraven (i samband med att Sthlm ville ta över matchen) med en allsvensk match. Jo, tjenare. Nu är det skånes största polispådrag i historien - trots avsaknad av publik.
Bo T är ju helsnurrig..Att somalierna behåller sina traditionella levnadmönster lär ju knappast innebära att en majoritet svenskar kommer att ta efter en marginaliserad grupp som lever vid sidan av samhället. Sen är ju bojkott av matchen inte antisemitism utan en protest mot den israeliska militärens massaker på civila palestinier. Och vad har Molotov-Ribbentrop pakten med politisk ideologi att göra det handlade ju om uppdelning av intressesfärer, precis som i Jalta. Bo T verkar inte ha alla hästar riktigt hemma.
Bra skrivet om läget i Malmö!
Olof Holmgren, det ska blåsa kallt i helgen, akta så att du inte står med rumpan bar!
Dsf. Vad Sjöstedt håller på med är ju att försöka plocka politiska poäng hos proisraeliska grupper. Hon vet mycket väl att det scenario du befarar kan inträffa men genom att vara positiv mot matchen fortsätter hon den proisraeliska traditionen hos folkpartiet. Dom flesta folkpartipolitiker går ju i spinn när det gäller att gulla med Israel.
I Darfur pågår ett folkmord på riktigt. 300000 människor har mördats. Hela byar har avrättats. Det finns ingen som ringer och förvarnar innan anfall, som Israelerna gjorde. Ändå har jag inte hört ett ord om detta från vänsterfolket. Varför? är det för att de som utför folkmorden är muslimer och inte judar?
Jag har svårt att tro att hamaskramarna inte är judehatare (hat är ett starkt ord, men i detta fallet är det tyvärr berättigat). Det finns mängder med konflikter som är värre än Israels attack, men de är inte intressanta för vänster/AFA/m.fl. Om ni inte är judehatare, kan ni då svara varför det är Israel ni lägger ert krut på? Varför är 300000 afrikaners liv mindre värt än 1000 palestinier (varav en majoritet dog med vapen i hand)?
Alla säger hela tiden att man inte ska blanda ihop Israel med Judar.
Men som vanligt så är man antisemit så fort man kritiserar Israel.
Det faktum att Israels regering behandlar palestinier lika illa som nazisterna gjorde mot judar medan de tilläts bo i ghetton.
Israels tydliga åsikter om att alla palestinier är terrorister är självklara för alla som vågar öppna ögonen.
Israel går in och mördar barn och säger sen att endast terrorister dödades.
Visst finns det en mängd andra händelser och övergrepp än den israeliska massakern i Gaza där skolor attackerades och infrastrukturen avsiktligt förstördes samt civila massakrerades. Men om nu Bo Jensen anser att andra konflikter förtjänar att protesteras emot finns det ju inget som hindrar honom från att dra igång aktioner. Varför anklaga andra som försöker protestera emot övergrepp och ockupation.
Vi har precis sett skapelsen av CentrumExtremismen i Sverige!
När vänsterextremister och högerextremister går samman förstår man att de inte är ytterligheter på en linje, utan de är "klockan 6" på cirkeln. Om vi förutsätter att demokrater är vid "klockan 12"...
Därav det nya uttrycket "CentrumExtremism". Tänk att det skulle behövas en israelisk temnnisspelare för att extremisterna skulle sluta slåss! Alltid kan de ju hoppa på israelen istället. :-)
Sjöstedt gör ett tankefel, hon förutsäter att vänstern i Malmö är demokrater. Vänstern kan inte sätta några demokratiska spelregler ur spel då de i vänsterns synsätt inte existerar alls. De underkänner bland annat genom detta sitt agerande demokratin, vem är förvånad?? Reepalus kommentarer om säkerhetskraven får ringa som en påminnelse om Lenins " för att uppnå socialismen så är lögnen bara ett vapen av många helt godkända och nödvändiga tillvägagångssätt".
Det är hemskt att se hur "vänstern" bestämmer fortfarande när den har misslyckats totalt på alla fronten världens runt. Förresten vad kan vänstern vara när ena handen tvättar den andra och tillsammans tvättar ansikten? Dags att hitta ett annat ord för att beskriva de här asociala människorna? Vad spelar nuförtiden vänster och höger för roll när det finns sedan 1948 en gemensam kompass: FN s allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna?
....
"Artikel 1
Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter. De äro utrustade med förnuft och samvete och böra handla gentemot varandra i en anda av broderskap.
Artikel 2
Envar är berättigad till alla de fri- och rättigheter, som uttalas i denna förklaring, utan åtskillnad av något slag, såsom ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad må vidare göras på grund av den politiska, juridiska eller internationella ställning, som intages av det land eller område, till vilket en person hör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet".
....
Madeleine Sjöstedt, jag håller med er, men vad blir det nästa steg efter matchen?
Bo T
Du har en mycket god förmåga att motsäga dig själv, här ovan skriver du:
"Antisemitismen är förstås enklare att digga för vänstern för judar är ju ungefär detsamma som kapitalister. Hur mycket man än tar ifrån dem kan man alltid ta ifrån dem mer. Eller hur, Amir?"
I en helt annan debatt på Newsmill så skriver du istället:
"Araberna har redan ett antal stater. Låt oss använda deras enorma landområden istället för att ta från den som har brist och ge till dem som har överflöd."
I den ena utsagan förespråkar du kapitalism och i den andra någon slags marxism på nationsnivå - verkligen motsägelsefullt !
Hursomhelst: Nej man ska inte "ta" något från kapitalisterna, inte från Judarna, inte från rika araber, överhuvudtaget ska man inte bestjäla människor på deras tillgångar och ägodelar. Du verkar angelägen om att lägga beslag på arabisk mark där det finns olja, men inte heller det kommer du att lyckas med.
"Triangulering" har inget med frågan om Sharia-lagar i Sverige eller inte. Det finns ingen som helst risk att Sharia-lagar ska införas i Sverige. Däremot när det gäller interpersonell familjerätt så finns det sådant PRECIS som det finns bland ortodoxa Judar som följer Rabbinsk lagstiftning.
Det betyder INTE att jag accepterar bidragsfusk på NÅGOT somhelst vis. Jag accepterar inte det, du accepterar inte det och Svensk lag accepterar inte det.
Några Sharia-lagar i övrigt som du "skräms med" ingår i som del av din anti-arabiska propaganda, men inte i realiteten
"Sen är ju bojkott av matchen inte antisemitism utan en protest mot den israeliska militärens massaker på civila palestinier. "
|
Här får du lite att läsa, Ässet.
|
Att undergräva Israels beskydd av sina judiska medborgare under pågående krig är antisemitism.
|
Att demonstrera mot den enda judiska staten och därmed stödja det muslimska utrotningskriget mot Israel är antisemitism.
|
Att kalla Israel för apartheidstat och samtidigt ignorera att arabvärlden utrotat i princip alla judar på sitt territorium är antisemitism.
|
Att kalla Israeliskt territorium för ockuperat, underförstått arabiskt/muslimskt territorium, är antisemitism.
|
Att uttrycka åsikten att judarna i Judéen och Samarien en (ofta kallat Västbanken) ska fördrivas är antisemitism.
|
Att stödja organisationer som PLO och Hamas som båda verkar för att utplåna Israel och de fria judarna i Melllanöstern med våld är antisemitism.
|
Att kalla hela eller delar av det geografiska området som Israel omfattar för Palestina är antisemitism.
|
Att ignorera arabvärldens ansvar för kriget är antisemitism.
|
Allt undergrävande av judarnas mänskliga rättigheter är antisemitism.
Bo T har verkligen fått det mest om bakfoten, han har knappast fått en siffra rätt i sin hemmasnickrade uppställning - vg se ovan
Att demonstrera mot Israel är INTE antisemitism
Att demonstrera mot Israel och ropa Nazistiska slagord samt göra Hitlerhälsningar är Antisemitism - ser du skillnaden ?
"nazister och vänsterextremister i helgen kommer att gå arm i arm under polisskydd"
OK. Ett tjugotal Blekingenassar under befäl av Kim Fredriksson säger att de ska åka till Malmö. Samtidigt väntas ungefär 1 000 autonoma till demonstrationen. Varenda antifascist i Skåne känner igen Kim Fredriksson. You do the math.
Att kalla Israeliskt territorium för ockuperat, underförstått arabiskt/muslimskt territorium, är INTE antisemitism - det är antisionism. Att kalla ockuperade områden såsom västbanken för "ockuperade områden" är inte antisemitism - utan en bedömning av internationell lag.
Allt undergrävande av judarnas mänskliga rättigheter är antisemitism
Allt undergrävande av arabernas mänskliga rättigheter är
rasism
Allt undergrävande av alla människors mänskliga rättigheter är
rasism
Madeleine Sjöstedt, varför inte samla namntecknigar och kräva Ilmar Reepalus avgång? Vi skriver en argumentation och publicerar den på newsmill... eller, vad ska man göra annars? Låta bli och gå vidare till nästa låta bli? HA en trevlig helg!
Att ignorera arabvärldens ansvar för kriget är historietolkning
Att ignorera Israels ansvar för kriget är historietolkning
Bo T - Fattardooo ???
Bo T skriver
Att kalla Israel för apartheidstat och samtidigt ignorera att arabvärlden utrotat i princip alla judar på sitt territorium är antisemitism.
Berätta för oss, och ange med tydliga och sökbara källor om när och hur Araberna har UTROTAT i princip alla judar på sitt territorium (Du skrev inte fördrivit - du skrev UTROTAT)
Väntar på ditt svar....
Sjöstedt har naturligtvis rätt den skamlige Ilmar Reepalu använder t ex, i Sydsvenskan den 24/2 2009, ca 550 ord för att kritisera Israels beteende i det senaste Mellanösternkriget. Inte med ETT ord nämner han att orsaken till kriget var Hamas` urskillningslösa raketbeskjutning av Israel. Inte heller nämner han att:
De flesta av Hamas` ledare satte sig i säkerhet före eller under kriget. De evakuerade sig till Syrien och Libanon. Gaza lämnade de åt sitt öde. Om Hamas varit sin egen befolknings vän hade de, på alla tänkbara platser, byggt skyddsrum för Gazas barn. Istället lade Hamas vapendepåer i skolor, i befolkningscentra osv. Tunnlar var byggda för vapensmuggling men inte för att skydda barn. Allt för att civila offer skulle skördas så att man kunde vinna propagandasegrar. Hamas kände väl till den israelitiska brutaliteten som följer när Israel hämnas raketbeskjutning. Men den brutaliteten var inget hinder. För den lät Hamas, med berått mod, drabba Gazas barn. De egna soldaterna skyddades. Och bland dem blev också dödstalen mycket lägre än bland barnen - nästan 50 % lägre!!!!
Reepalu och många med honom t ex Gahrton, Ohly kan eller vill inte se detta. Det ensidiga ställningstagandet och därmed stödet för Hamas` dödande gör dödandet möjligt. Hade vi alla avskytt dödande såsom vi avskyr pedofili så hade alla dödandets tragedier varit omöjliga som politiskt vapen. Men genom att bl. a. Reepalu mfl. försvarar s.k. ”rätt” dödande, i detta fall när Hamas dödar judar, så kommer det politiska dödandet att fortsätta. Orsaken till detta dödande är ju de som i något sammanhang försvarar det. Reepalu mfl är alltså lika medskyldig som vilken Israelgeneral eller Hamasaktivist som helst.
Men Reepalu har mer att skämmas för:
Skam över Ilmar Reepalu som inte bryr sig om Rosengård. Hur skulle där annars kunna finnas hundratals mögliga bostäder med kackerlackor?
Skam över Ilmar Reepalu som inte tar reda på hur islamismen i Rosengård påverkar demokratin och de mänskliga rättigheterna för innevånarna där.
Skam över Ilmar Reepalu som röstfiskande flirtar med de odemokratiska krafterna i Malmö.
Rösta bort Ilmar Reepalu vid nästa val.
"Varför anklaga andra som försöker protestera emot övergrepp och ockupation".
Ni får protestera så mycket ni vill, men om protesten inte drabbar tredje personer, en kommun, en nation, vilket er protest gör, och då blir det en ny övergrepp och en ny ockupation.
Om allt är antisemitism är ingenting antisemitism. Om det här är allt som krävs för att det ska "kännas som 30-talet" så är det inte mycket värt heller. Kanske vara Kristallnatten bara några hotbrev och stoppade demonstrationer?
Är det verkligen i judarnas intresse att det går sån inflation i begreppen?
Danilo har skickat samma kommentar i flera upplagor. Att han upprepar sig gör inte saken bättre. Han försöker göra sig lustig över andras brist på kunskap men i själva verket står han där med byxorna nere och visar sin totala brist på kunskaper om 1900-talets historia. De i särklass värsta massmördarna under det gångna seklet var Mao, Stalin och Hitler i nämnd ordning. Parallellerna mellan deras agerande är slående. De representerar totalitära ideologier där mer förenar än skiljer. Enkla lösningar och tron på att besitta den absoluta sanningen präglar denna typ av ideologier och en tro på att man har rätt att pracka på alla andra sina sanningar. Det skamliga som nu händer är att företrädare för sådana ideologier har hittat en ny partner att marschera med. Tillsammans med kommunister, nazister, fascister har vi nu också fundamentalistiska islamister som liksom övriga i samligen tror sig sitte inne med den absoluta sanningen och tar sig rätten att veta vad som är rätt föra alla. De som deltar i denna antisemitiska happening solidariserar sig med Hamas. Nägra små smakprov på vad man visar sitt stöd för. Absolut kvinnoförtryck (kalla det gärna apartheid), stening av homosexuella män, stening för otrohet, hyllande av martyrdöden där martyrdöden under det att man dödar judar (obs, ej nödvändigtvis israeler) är speciellt ärofullt och leder rakt in i paradiset. Den judiska staten förnekas sin rätt att försvara sig. Inte ett enda skott och varken några vuxna eller barn skulle ha dödats eller skadats om man istället för Israels utplåning skulle ha arbetat för en politisk och territoriell kompromiss. Allt anant slutar i blodbad. Hamas har avsiktligt använt en taktik där man tagit skydd bakom civila. Hamasledningen i Gaza befann sig under kriget i en bunker under Gaza Citys största sjukhus. Kan någon gissa varför man valde just denna bunker övertygade om att man skulle klara sig? Skam över alla er hycklare som sympatiserar med terrorister, fascister, kommunister och extrema fundamentalister. Jag som skriver är en överlevande spillra från en familj som i stort utplånades under andra världskriget. En del av min familj gick under i Hitlers nazityskland medan andra led under Stalins teror och hamnade i Sibirien. Det finns ett och annat att betänka om 1900-talets historia och jag lider och plågas av att se 1900-talets antisemitism återuppstå i en nygammal version.
Påminnelse till Bo T - som säkert har läst detta - men fegar ur nu och kan inte svara för sig....
Bo T skriver
Att kalla Israel för apartheidstat och samtidigt ignorera att arabvärlden utrotat i princip alla judar på sitt territorium är antisemitism.
Berätta för oss, och ange med tydliga och sökbara källor om när och hur Araberna har UTROTAT i princip alla judar på sitt territorium (Du skrev inte fördrivit - du skrev UTROTAT)
Väntar på ditt svar....
Israel är en demokrati. Därom råder inga tvivel. Deras armé har begått övergrepp. Därom råder inga tvivel (inte utan att ha blivit angripna, dock). Det skrämmande är att vi inte har några problem att ha idrottsutbyte med ickedemokratier och att högt uppsatta politiker i Malmö inte inser att deras uttalanden tydliggör deras åsikter. De kanske inte ser dem själva, men det är i handlingar våra åsikter kommer fram. Demonstrationerna kan vara bra, däremot. Så länge de håller sig från våld. För då, tja då skjuter de sig själva i foten. Ifrågasätta våld, genom. . . våld. Intelligens=0. För det är väl våldet man ifrågasätter, inte en viss "ras"? Kanske till och med så illa som för att i handling visa att man inte är islamofob. Rentvå en rasism genom en annan. Men Kina går bra att ha idrottsutbyte med. Det går ju inte att använda för att få slåss på gatorna för att rentvå sig från rasism.
Johan Wallin skrev
"Om allt är antisemitism är ingenting antisemitism. Om det här är allt som krävs för att det ska "kännas som 30-talet" så är det inte mycket värt heller. Kanske vara Kristallnatten bara några hotbrev och stoppade demonstrationer?
Är det verkligen i judarnas intresse att det går sån inflation i begreppen?"
Jag kan inte annat än hålla med dig. Plötsligt anklagas alla Israelkritiker för att vara antisemiter och all Israel-kritik för att vara antisemitism. Detta är helt absurt.
Däremot måste vi vara vaksamma mot attentat riktade mot synagoger, hakkors-klotter, hitlerhälsningar och annat avskyvärt handlande - som INTE UNDER NÅGRA SOM HELST omständigheter hör hemma i anti-Israeliska manifestationer
De Torah-trogna Judarna som genomskådat Sionisternas dimridåer kring den nu uppseglande antisemitismen i Europa skriver i ett färskt inlägg enligt följande:
"What he does not want to admit is that the Zionist state conveniently causes those periods of persecution so that their state should grow. This is what they did in the Arab and Muslim countries in the 1950s, and now they are setting their sights on Europe. They secretly rejoice over these persecutions because now, they hope, the desperate Jews of Europe will come running to them like a hungry animal runs into a trap."
Vidare skriver man:
"The State of Israel is the problem, not the solution. If the Zionists listened to the Torah, they would give up their sovereignty over the Holy Land now, but as long as they are not listening, we must do what is in our power: rescue Jews from their state. Jews who are able to leave should leave now, and those who cannot leave should at least make it clear that they reject Zionism, have no political goals and wish to live peacefully with their non-Jewish neighbors."
http://www.jewsagainstzionism.com/news/currentarticle.cfm?id=164
"Organisationen Stoppa matchens förhoppning om att demonstrationen ska bli en folkfest är en naivitet hämtad från en annan planet"
Sannolikt är förhoppningen och naiviteten hämtad från samma självutplånande planet som de fanatiskt altruistiska självmordbombarna längtar till.
ANTISEMITISM mot det Israeliska laget ?
Om jag förstår Bo T rätt, så är ALL KRITIK riktad mot Israeler och Israel att betecknas som: "Antisemitism" ??
Vi finner då hypotetiskt att Mats Wilander även räknas in i den antisemitiska skaran:
Ur Aftonbladet idag:
"Internationella tennisförbundet ser allvarligt på Israels psykningar av Andreas Vinciguerra."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article4590171.ab
Jag förstår verkligen inte alla mossiga partipolitiker som sitter och ojar sig över hur odemokratiskt det är när folkets påtryckningar leder till beslut (!!). Utan att det tagit 3 år med massa lobbying mellan små intressegrupper och föreningar, utan att man känner beslutsfattarna personligen, utan att man hjälp de hitta en bra byggfirma till utbyggnaden på sommahuset.
Hur är det MER demokrati att lägga en lapp i en låda vart fjärde år och hoppas på det bästa? Malmös folk talade, Malmö följde deras vilja. Mig veterligen är det definitionen av demokrati.