Idag letar vi skribenter med egna privata eller professionella erfarenheter av följande ämnen:

Jämlikhet i vården

Hotar privatiseringar och vårdval jämlikheten i vården? Läs (2) Skriv

Debatt i Lund - GMO

Är genmanipulerade grödor ett hot mot vår livsmiljö eller ett bot mot världssvälten? Debatt i Lund avhandlar ämnet torsdag kväll 16/9 och direktsänds här, men debatten är igång redan nu. Läs (7) Skriv

N-ordet

Foto: Scanpix
Johan Wirfält om kladdig nostalgi på nätet:

Facebook-gruppen "Det heter negerboll" är äcklig

Svenskars behov av att säga negerboll istället för chokladboll bottnar i sunkig folkhemsnostalgi och brist på respekt för minoritetsgrupper. Det anser JOHAN WIRFÄLT efter att ha följt diskussionerna i Facebook-gruppen "Det heter negerboll"


Om författaren

Johan Wirfält är kreativ chef på magasinet Rodeo.

I ett YouTube-klipp som cirkulerat i bloggosfären de senaste veckorna hamnar SVT:s programledare Carin Hjulström i ett märkligt meningsutbyte med författaren Jonas Hassen Khemiri. Klippet visar delar av det Carin 21:30-avsnitt som sändes 26 november förra året, Jonas Hassen Khemiri var inbjuden för att tillsammans med före detta utrikesminister Jan Eliasson diskutera diplomatspråk.

Men snart kommer programmet att handla om annat. Carin Hjulström placerar ett fat chokladbollar på bordet. Hon meddelar att hon nog skulle kalla det som står framför henne för "negerbollar".

"Får man säga 'neger', tycker du det är okej?", frågar hon Jonas Hassen Khemiri.

"Jag tycker inte om ordet 'neger'", svarar han.

"Vad ska man säga då?", frågar Carin Hjulström.


"Vad är själva poängen med att säga det om det nu är så att människor blir kränkta av det?", svarar Jonas Hassen Khemiri.

"Jag tänker på alla barn som inte förstår varför man inte får säga 'negerboll'", säger Carin Hjulström.

Samtalet kommer inte längre än så, det är nog lika bra. Jag vill inte att mina licenspengar slösas på tv-tid för en programledare helt okänslig inför andra perspektiv än det från sitt eget köksbord. Så långt en fråga mellan mig och Radiotjänsts kundservice, kan tyckas. Men nu är inte Carin Hjulström ensam om att verka anse att hennes barns rätt att äta "negerboll" snarare än "chokladboll" är viktigare än möjligheten för många svenskar att gå in på ett konditori eller öppna en kokbok utan att mötas av en rasistiskt färgad kränkning.

Inte ensam alls, faktiskt. När det här skrivs, strax efter lunch den 5 mars, har Facebookgruppen Det heter negerboll just fått sin 47 397 medlem. Som jämförelse kan nämnas Bevara oss från gatuvåldet, den Facebookgrupp gymnasisten Anton Abele startade efter mordet på Riccardo Campogiano. När den nått 60 000 medlemmar kallades den folkrörelse i svenska massmedier.

Om negerbollsivrarna på Facebook som bäst håller på att planera tända ljus-demonstrationer i Kungsträdgården låter jag vara osagt. I deras inte helt stringenta programförklaring läser jag hur som helst följande:

"Det heter Negerboll, och det har det alltid hetat! Alla som är med i denna grupp vill avdramatisera användningen av namnet. Vi som säger 'negerboll' är inte rasister! Däremot är alla fördomsfulla svenskar, de som säger att mörkhyade tar åt sig av användande av ordet 'negerboll' därför ska de särbehandlas och man får inte provocera dem på något sett, DET är rasism!"

Med detta i bakhuvudet lämnar vi Facebook och Carin Hjulström en stund.

Låt oss istället läsa journalisten Oivvio Polite, uppvuxen i Stockholm som son till en svart amerikansk man och en vit svensk kvinna. I sin artikelsamling White like me, utgiven 2007, beskriver han en episod ur sin barndom. Lille Oivvio går i första eller andra klass, på schemat står det musik och barnen sitter i halvcirkel framför en tjock vikarie som leder lektionen.

"Jag minns inte vad som sagts innan eller vad jag svarade", skriver han, "utan bara att den enorma kvinnan sa 'Hur känns det egentligen att vara neger?' och att det helt plötsligt var jag som satt i mitten av halvcirkeln. Klassen väntar på mitt svar. Det hade upprättats en skillnad mellan dem och mig."

White like me är en av de mest klarsynta böcker om rasism som givits ut i Sverige. I avsnittet ovan tydliggör Oivvio Polite i bara ett par meningar vad "neger" faktiskt innebär, vad ordet fyller för funktion. Det är inte en neutral beskrivning av någon. Det är ett ord som aktivt skiljer ut en minoritet från majoriteten, ett ord som stöter bort enskilda individer ur en större gemensskap.

Ett ord som säger att du, du är något annat, du är inte en av oss.

Om man ger sig lite djupare in i Facebooks regioner och tar del av diskussionerna som förs i gruppen Det heter negerboll, blir det uppenbart att dess medlemmar åsiktsmässigt ofta står långt ifrån varandra.

Exempelvis skriver Sofie: "vaför ska vi behöva anpassa oss efter negrar som kommer till vårt land? om dom nu inte trivs här för dom upplever oss som 'kränkande' så kan dom lika gärna dra till baka till sitt hachi bachi land och se om dom har det mycket bättre där?".

Snart svarar Mats: "Alla rasister kan sticka och gömma sig. Jag är inte med i gruppen för att frottera mig med er! Så stick och brinn! Jag hävdar att man ska kunna säga negerboll JUST DÄRFÖR att man INTE är rasist och anser att ordet skulle behöva vara fult..."

Någon annanstans meddelar Emil: "På de första 25 sidorna med medlemmar hittade jag en handfull personer med utländska namn, de flesta av dem finsk klingande. På samma antal sidor kunde, iaf jag, bara hitta en person med mörk hudfärg. Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det, nästan uteslutande, verkar vara bara svenska personer med ljus hy som är medlemmar? (...) Att VI (ja, jag säger också negerboll) inte menar något illa har ju egentligen föga betydelse, eller? (...) Ordet "ägs" i detta fallet av de som är färgade. tycker en person att det är diskriminerande så bör man inte använda det. Hur vet man vem som tycker det och inte? Det går inte i förväg. Därför tänker iaf jag försöka sluta använda mej av ordet Negerboll. Chokladboll, here i come"

Men de medlemmar som resonerar som Emil är i minoritet. Hos övriga blir en inkonsekvens snabbt tydlig. De tar i allmänhet lätt på ordet negers historiska bagage - när de århundraden av globalt förtryck som svarta människor utsatts för av vita förs på tal, avfärdas detta som saker som hör det förgångna till.

Samtidigt är det främsta argumentet för att man ska säga negerboll som synes just historiskt. Negerboll ska heta negerboll för att "det har det alltid hetat" och för att det är "en liten men viktig del av vår kultur".

När det gäller den eventuellt kränktes är historisk kontext alltså ointressant. Ur Facebookgruppens eget perspektiv är historia och kulturarv däremot själva fundamentet.

Jag tror att det är i denna paradox man hittar svaret till varför ordet negerboll är så laddat. För svenskar över en viss ålder - jag vet inte, 35-40 år? - frammanar ordet doften av kakao och smör, smetfyllda vita plastbunkar från Sigvard Bernadotte och mammas rutiga förkläde i ögonhöjd i ett stökigt svenskt småstadskök.

Negerbollen är lika mycket nostalgi som bakverk. Den påminner om en tid då folkhemmstanken ännu levde, då svenskens identitet var tydlig och folket homogent - både i sin mer eller mindre socialdemokratiska övertygelse och sin skandinaviska etnicitet.

Språket är den minsta gemensamma nämnaren för dem som bor i Sverige. Och när man man upplever att det svenska språk man växte upp med, uttrycken som var ens egna och en del av ens jag, inte längre anses okej, känner man också ett hot mot vad som i grunden är ens egen identitet.

När negerbollen tas ifrån en människa är det därför inte bara drömmen om folkhemmet som krossas. Det blir ett ifrågasättande av svenskheten som sådan.

Vad är en svensk? Hur ser han eller hon ut? Finns de ens längre?

Jag och en kompis pratade om det här för ett par dagar sedan. Vi kom fram till att det med negerbollar är lite som med övergångsställen.

År 2000 infördes en lag om att bilister ska väja för fotgängare vid obevakade övergångställen. Sedan dess har antalet skadade vid desamma ökat med 30%. Statistiken visar också att olyckor mellan fotgängare och bilister är mycket vanligare där det finns obevakade övergånggställen än där det inte finns några gatumarkeringar över huvud taget.

Av omsorg för sina invånare har flera kommuner tagit konsekvensen av detta och helt tagit bort sina obevakade övergångsställen. De senaste åtta åren har ju visat att om svensken ser ett övergångsställe, då går han där. Att föraren i bilen som just kommer runt hörnet eventuellt inte ser honom, eventuellt inte hinner bromsa, eventuellt inte ens känner till lagen om att lämna fotgängare företräde, spelar så att säga ingen roll.

Svensken på övergångsstället har ju sin lagliga rätt att vara där, han är beredd att ta smällen.

Sjukhusräkningen får bilförarens försäkringsbolag betala.

På samma sätt är det med negerbollarna.

Svensken har sin grundlagsfästa rätt att säga vad han vill, alltså gör han det. Skitsamma om någon blir kränkt, han har ju bara sagt vad svenskar alltid sagt, nämligen negerboll.

Att han själv faktiskt betalar räkningen den här gången, genom att med språket skapa ett samhälle som en betydande del av befolkningen inte känner sig som en del av?

Sådant tänker inte svensken på.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/4603

129 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Turkisk peppar, kärring-knut, neger-kyssar, "danish-pastry", franska-kyssar, Engelsk mat eller Finnar..
Var tar gränsen vid?
Akademiskt!

Permalänk | Anmäl #1 Johan, 2009-03-05, 19:04

Ett videoinlägg i debatten.
http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw

Permalänk | Anmäl #2 Bo Jensen, 2009-03-05, 19:35

Tack snälla Maria O för ditt inlägg. Din självklara kommentar är befriande i detta träsk av ogenomtänkta dumheter. Tänk att det finns tusentals svenskar som tycker att det är viktigt att inte behöva säga chokladboll. Undrar om de nånsin funderat över meningen med livet?

Permalänk | Anmäl #3 Helena du Rées, 2009-03-05, 20:46

Vilken otroligt töntig PK artikel - jag visste inte att man kunde känna så mycket och samtidigt så ryggradslöst.

Nej! Läs istället Maciej Zarembas helt superba artikelserie om språket, integrationen och pk-nödiga svenska omvändhetsrasister i DN:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/mat-din-snorre-1.811655
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-mangfalden-1.813433
och http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/svensk-var-god-droj-1.810524

Negerboll eller inte är inget att ta strid för. Det är en icke-fråga.

Principen är dock barnsligt enkel: man ska inte kränka andra människor -man ska heller inte ta skit.

Hur svårt kan det vara! Tänk för f-n efter själv: "Sverigebiff i sin sås" på Kanarieösemestern kan inte kränka någon, grill-jude om en korv i tyskland är vedervärdigt.

Var på skalan tycker du själv att Negerruta är? Svarte Petter? Gaskammarskämt? Sieg Heilande utanför en synagoga? Brända kors i gräsmattan? Svenska flaggor på kommunalhuset? Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen? Tennismatch mellan Sverige och Israel, Muslimska bönestunder på arbetsplatsen? Apejävel om en ligist? Luciatåg med tända ljus och vita särkar? Ulf Lundells öppna landskap?

Det är INTE svårt, utan väldigt enkelt.

Den som inte fattar det här behöver antingen lära sig socialt accepterat beteende, alternativt skaffa sig en egen ryggrad.

Permalänk | Anmäl #4 Erik Mabe Malmberg, 2009-03-05, 21:18

Det här med kränkning. Är det konstigt att det uppmärksammas så mycket nu när samhället byggs om till ett segregerat klass-samhälle? Eller är det en naturlig reaktion av besvärjelse?
Om vi slutar kalla chokladbollar för negerbollar så kanske det inte gör så mycket att vi tar våra vita barn från blatteskolorna och låter invandrarna hålla tillgodo med misär?
Bara vi inte förolämpar dom så dom hör det kan vi kanske förtrycka dom med gott samvete?

Permalänk | Anmäl #5 Olof Lindberg, 2009-03-05, 21:34

Och så har vi noggerballe oxå.

Permalänk | Anmäl #6 Peter Ingestad, 2009-03-05, 21:51

Nu måste jag gå in och stödja artikel författaren lite. Det kan hända att just just du aldrig träffat en mörkhyad person som tagit illa upp, det kan hända att du vill sätta dig emot "makten" som du ser och som du tror vill kontrollera dig. Det kan hända att du bara vill använda ordet för att provocera om du märker att folk ojar sig och du tycker det är fånigt. Och nej, det är ingen stor grej, de finns tio gånger viktigare problem att ta i tu med.
(intressant att man tar upp invandring dock. Vad har invandring med problematiken kring kultur och språkbruk att göra? Som att alla svarta är invandrare och invandrare är svarta.. ).
Men att ändra sitt språkbruk på ett ord är heller inte en stor grej och en stor uppoffring. Ett litet ord kan man kasnke unna sig om det kan hjälpa att inte såra en människa och hjälpa till att vidmakthålla strukturer? Är din rätt att säga ett ord som du vill säga det viktigare än om du sårar någon?

Permalänk | Anmäl #7 Hanna Marie Björklund, 2009-03-05, 21:53

Oerhört väl formulerat av Johan, intressant läsning.
Jag skrev själv för ett tag sedan ett blogginlägg om ämnet som jag också publicerade här på Newsmill. Blir eggad att skriva om inlägget och publicera som ett riktigt debattinlägg. Får se hur det blir med den saken, om inte annat hittas det ursprungliga blogginlägget här: http://waltzforthoughts.blogspot.com/2009/01/negerboll-eller-chokladboll...

Permalänk | Anmäl #8 Emil Johansson, 2009-03-05, 22:05

"Hanna Marie Björklund: Är din rätt att säga ett ord som du vill säga det viktigare än om du sårar någon?"

Ja defenitivt. Det kallas yttrandefrihet nämligen.

Att folk reagerar på negerboll är sannoligt för att man är så trött på denna pk-smörja överallt. Folk blir snart kränkta för allting, och då kommer det någon småskolefrökentyp och säger "så får du inte säga för då blir han/hon ledsen". Är det vuxna människor vi pratar om?

Permalänk | Anmäl #9 Håkan Flick, 2009-03-05, 22:11

Man tar sig för pannan här duggar alla PK uttryck tätt. Om du vill arbeta för ett jämlikt samhälle så var tyst.
Min allt överskuggande känsla är: Nästa som säger sig vara KRÄNKT får en smäll. Är så trött på att gå på äggskal för att inte någon skall känna sig kränkt av ett ord, en glass, en skola, ett klädesplagg o.s.v.
Strunta i orden och uträtta något verkligt, detta iställetför snack motverkar bara sitt syfte och skapar ett löjets skimmer över debatten.

Permalänk | Anmäl #10 Jakobsson, 2009-03-05, 23:06

Det känns som att detta blev ett problem först när någon började uttrycka att det var ett problem. Man kan bygga upp och göra ett ord mer laddat genom att "tabuisera" det. Det har hänt med ordet "N"

Permalänk | Anmäl #11 Hans Lossman, 2009-03-05, 23:57

Intressant att de flesta som uttalar sig "för" negerboll (eller negerbulle som man säger i skåne...), gör det tillsammans med nån smygrasistisk drapa i stil med "förklara varför alla somalier är arbetslösa", "nu får man ju inte sjunga nationalsången längre" (newsflash: det får man, det är bara övervintrade smygrassar som fått för sig att man inte får det) osv.
-
Om ni verkligen står för att ni vill använda ett ord som inte är värdeladdat, kan ni ju för fan inte stå för så pass urbota dumma rasistiska åsikter på samma gång. Då förstör ni ju alla försök att ta tillbaka neutrala begrepp från rasisterna.
-
Och förresten är det fullständigt meningslöst att över huvud taget diskutera ett sådant här ämne. Det är inte mer värdeladdat än man gör det. Säg vad ni vill men om ni beställer av en färgad konditor kanske man kan visa lite mer takt än att skrika ut över hela lokalen att man vill ha tio nigger balls och det fort annars blir det piskan!

Permalänk | Anmäl #12 Andreas Vilén, 2009-03-06, 03:50

Hur kan det bli så illa när man vill så väl?

När en svensk myndighet bestämde sig för att satsa stora resurser på att bekämpa en glass blev glassen en storsäljare och företaget han inte leverera i den takt som affärerna beställde.

En lärarhögskola har så stora problem med elever som känner sig kränkta och anmäler kränkningar att lärare inte vågar föreläsa och undervisningen påverkas negativt.

En djurpark får problem för att man betalar en grupp Massajer för att uppträda.

Risken med denna kränkningshysteri måste bli att det bästa man kan göra är att ha så lite kontakt med fenomen inom kränkning industrin som möjligt eller kanske dra nytta av att människor i allmänhet är så förb.. trötta på alla besserwissrar, att det kan bli ett köpargument för pigga företagare.

Permalänk | Anmäl #13 Jakobsson, 2009-03-06, 09:44

I mina kokböcker står negerboll, det HETER NEGERBOLL, ser ingen son helst anledning att ända på det nu. JAG fortsätter att säga/fråga efter negerboll på cafe och butik...som jag /vi gjort i alla herrans år.

Permalänk | Anmäl #14 Katrin Andersson, 2009-03-06, 11:41

Först kränkt vinner!! Jävla offermentalitet i allt det här, de stackars Svarta, negrer, invandrare av afrikanskt ursprung eller vad dagens eufemism nu är måste skyddas blablabla.
-
Man kan kalla en minoritet vad som helst och ge det en negativ betoning för att "kränka". Eufemismer är en schimär som inte gör något åt grundproblemet, rasism. Att det ska vara så svårt att förstå?!

Permalänk | Anmäl #15 Henrik Bergdahl, 2009-03-06, 14:26

Tjaa, vad säger man. Negerboll... Ett harmlöst bakverk.
Vem bryr sig. Egentligen. Kalla dem vad som helst. Svenneboll, om det roar att säga så? Chokladboll känns ju lämpligt.
Hade man inte gjort så stor grej av det tror jag kan hade struntat i vilket.

Däremot är jag inte så förtjust i att någon säger åt mig vad jag får och inte får säga. Någon lagom självbelåten liten fjant som sitter och säger "så får man inte säga, nu är du rasist", med överlägsen min. Då väcks lusten att kämpa emot, säga negerboll på trots mot den översittare som just försökt trampa på mig.

Permalänk | Anmäl #16 Johannes Ek, 2009-03-06, 18:31

Alltid lika underhållande att höra den vita svenska medelklassens nervösa överläggande kring vad som kan tänkas kränka olika minoriteter.
Vad jag förstår använder svarta amerikaner ordet "negro" för att "ta tillbaka" ordet och tvätta bort dess negativa stämpel.
I vilket fall som helst. Finns det några starka röster från svarta svenskar om att de lider av detta? Eller är det ännu en icke-fråga som pk-eliten tar upp för att hålla fokus från det som VERKLIGEN påverkar samhället?
Min bror är svart och han ha då ALDRIG haft några problem med detta namn på en bakelse. Han finner dock diskussioner som dessa mycket irriterande..

Permalänk | Anmäl #17 Den Teknokratiske Patrioten, 2009-03-06, 23:39

Vilket tramsinlägg! "Brist på respekt för minoritetsgrupper", gudbevars! Den enda brist på respekt som ådagaläggs i detta inlägg är det som författaren själv står för. Den svenska (och för all del europeiska) etnomachosismen tar sig såna groteska uttryck så man inte tror det är sant. Det skall daltas och tas om hand, det skall talas å alla minoritetsgruppers vägnar, den "ädle vilden" måste till varje pris försvaras, för det klarar han inte av att göra själv, enligt dessa människors synsätt. Man deklasserar invandrare till att vara andra klassens människor som inte kan tala för sin egen sak och heller inte har några egna åsikter om sakers tillstånd. För det är dessa människor naturligtvis MYCKET bättre på än dom som själva är berörda. Snacka om människoförakt! Läs Maciej Zarembas artikel http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-mangfalden-1.813433 och lär dig något. Det är sådana som du som har lyckats framställa immigranterna i Sverige som förortsapor blindstyrda av fundamentala behov av bekräftelse och respekt. Och ni tror att ni med artiklar som denna ger dom just denna bekräftelse och respekt? Skämmes, tammefan!

Permalänk | Anmäl #18 Helmer Pulling, 2009-03-07, 10:41

Vad är det för ett jävla ämne att diskutera ?
Skaffa ett liv.

Permalänk | Anmäl #19 Jan, 2009-03-07, 11:34

För mig är en negerboll något läckert sött och gott. Finska pinnar också något läckert sött och gott. Att ha ett namn som betyder att det är läckert, sött och gott kan aldrig bli fel. Det är vad du associerar tillsammans med ett ord som gör att kan bli fel. Ordet neger kommer egentligen från det spanska "negro" som betyder svart.

Att ljushyade människor använder ordet som nedsättande om en grupp människor, är inte bagarens eller negerbollens fel, utan människor som är så korkade att de tror att människor är annorlunda enbart för att de har olika utseenden.
Till syvendes och sist är vi alla människor, oavsett kön, sextillhörighet, rika eller fattiga, religiösa eller ateister, har vi alla samma behov av kärlek, uppmuntran och respekt.

Patanegro, är benämningen på en av de dyraste skinkor som finns, skall den också byta namn?

Permalänk | Anmäl #20 Ramona Fransson, 2009-03-07, 15:34

Finns det inte lite viktigare saker att bli upprörd över?

Permalänk | Anmäl #21 Staffan, 2009-03-07, 16:23

Vad jag har upptäckt efter min artikel i detta ämne är att de som sitter här och kommenterar och kräver att man ska visa respekt, dom är de som hela tiden påpekar att de av annan mening är ointelligenta, obildade, dumma i huvudet, sinnessjuka osv. Hur kan man tala om hur respektlösa andra är när man så uppenbart inte klarar att visa respekt själv? Olika åsikter kan man ha, men det finns ingen anledning till dessa personliga påhopp hela tiden. Det är väl ingen diktatur vi lever i.
.
.
Ibou: Kan du förklara varför du känner dig kränkt av ordet negerboll? Och jag skulle uppskatta om Ibou svarar på detta själv, inte att andra skriver att "Det fattar du väl, är du dum i huvudet!"

Permalänk | Anmäl #22 Catrin Fahlgren, 2009-03-08, 23:27

Paria: Var har du tagit siffrorna 99% ifrån?

Permalänk | Anmäl #23 Catrin Fahlgren, 2009-03-11, 22:05

Jag håller fullständigt med Johan Wirfält. Man är trångsynt, fördomsfull och oförstående om man envisas med att kalla chokladbollar för negerbollar, helt enkelt för att det är ett kränkande ord för en stor del av befolkningen. För övrigt anser jag att carin 21.30 är en blåst blondin, inget mer.

Permalänk | Anmäl #24 Henrik Ulveland, 2009-03-13, 20:35

Kära Johan! 52000, just det femtiotvåtusen, personer på facebook anser att du har fel. Hur känns det?
Antagligen känns det inte alls - för innerst inne så vet du att du har ALLTID rätt, eller hur?
FEMTIOTVÅTUSEN mäniskor håller inte med dig grabben. Have a nice day...........

Permalänk | Anmäl #25 Del, 2009-03-13, 21:42

Jag ska sluta säga negerboll när landet Montenegro byter namn.
Jag är inte det minsta fördomsfull, gift med en muslim. Men den här artikeln var full av trams,, som jag inte ens gå in på.
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!
NEGERBOLL!

Permalänk | Anmäl #26 Knut Paulsson, 2009-06-03, 11:41

När jag var liten spelade vi ett spel på rasterna som hette Nigger! En stor fyrkant var målat med vitt på asfalten och den var uppdelad i fem små fyrkanter. Man spelade med en basketboll.
Kanske något för artikelförfattaren att ta tag i? Nigger är ju mycket mer nedsättande är nigger. Sedan har vi ju den där barnvisan om krokodilerna i afrika: "I niggerland, händer ibland..."
Och Pippi Långstrump-böckerna! Dom är ju rent förfärliga! Är inte pippis pappa negerkung? Hua!

Permalänk | Anmäl #27 Knut Paulsson, 2009-06-03, 11:50

Språket är fritt och jag kommer fortfarande att säga Negerboll, Finska pinnar, Finne istället för Acne för vart drar man gränsen? Piper Nigrum är det OK eller ska vi döpa om Svartpeppar på Latin?

Det är 2010 och folk upprörs över ord och namn, lägg energin på något viktigare, det svälter folk över hela jorden och dagligdags dör folk i krig, lägg er energi där istället.

Permalänk | Anmäl #28 Magnus Ukkonen, 2010-05-11, 10:35

annons:

Mest millat


Alla    Arg    Uttråkad    Nyfiken    Glad
  1. Låglönejobb
  2. Alliansen
  3. Moderaterna
  4. Sjukförsäkringsreglerna
  5. Vänsterpartiet
  6. Maud Olofsson
  7. Vårdval Stockholm
  8. Tobias Billström
  9. Rödgrönt samarbete
  10. Polisförbundet
  1. Vänsterpartiet
  2. Blockbytare
  3. Maud Olofsson
  4. Nytänkande i landsbygdsutvecklingen
  5. SVT
  6. Israel
  7. Miljöpartiet
  8. Hemliga partibidrag
  9. Socialdemokraterna
  10. Alliansen
  1. Israel
  2. Privata välfärdsföretag
  3. Svensk trupp i Afghanistan
  4. Vänsterpartiet
  5. Mona Sahlin
  6. SVT
  7. Blockbytare
  8. Skattesänkningar
  9. Moderaterna
  10. de rödgröna
  1. Israel
  2. Sverigedemokraterna
  3. Mona Sahlin
  4. Svensk trupp i Afghanistan
  5. Moderaterna
  6. Ship to Gaza
  7. Carl Bildt
  8. sexköpslagen
  9. Miljöpartiet
  10. Jan Guillou
  1. Moderaterna
  2. Sjukförsäkringsreglerna
  3. Vårdval Stockholm
  4. Försäkringskassan
  5. IPRED
  6. Skattesänkningar
  7. Maud Olofsson
  8. Tobias Billström
  9. Polisförbundet
  10. Rödgrönt samarbete
  1. Vänsterpartiet
  2. SVT
  3. Fastighetsskatten
  4. Miljöpartiet
  5. Socialdemokraterna
  6. Rödgrönt samarbete
  7. Uppdrag granskning
  8. Socialdemokratin
  9. GMO
  10. Moderaterna
  1. Vänsterpartiet
  2. SVT
  3. Mediedrev
  4. Mona Sahlin
  5. de rödgröna
  6. Moderaterna
  7. Uppdrag granskning
  8. Gud
  9. sverige
  10. Feminism
  1. Mona Sahlin
  2. Ship to Gaza
  3. sexköpslagen
  4. Iran
  5. Carl Bildt
  6. Jan Guillou
  7. Moderaterna
  8. Ilmar Reepalu
  9. Islam
  10. Slöjan
  1. Skolans resurser
  2. Socialdemokratin
  3. Ingvar Carlsson
  4. Mobbning
  5. Ung Arbetsmarknad
  6. Facebook-kampanj
  1. Valrörelsen 2010
  2. Ung Arbetsmarknad
  3. Ingvar Carlsson
  4. nyasocialmoderaterna solidaritet
  5. Kulturpolitik
  6. Facebook-kampanj
  7. Konspirationsteorier
  8. Gemensamma lösningar
  9. fastighetsmäklare
  10. Svenska krigsveteraner
  1. Utanförskapet
  2. Ingvar Carlsson
  3. Valfläsk
  4. jämlikhet
  5. Författarfejder
  6. Facebook-kampanj
  7. Klimatfrågan
  8. Yourlife
  9. Jan Guillous momoarer
  10. Gemensamma lösningar
  1. Talibantalet
  2. Drottning Silvia
  3. Stureplan
  4. Tiger Woods
  5. Åttiotalisterna
  6. Pridefestivalen
  7. DN-kultur
  8. jämlikhet
  9. Kvinnlig statsminister
  10. Utanförskapet
  1. Ubåtsjakten
  2. Valrörelsen 2010
  3. Konsumtionsfientlighet
  1. Ubåtsjakten
  2. Globala utmaningar
  3. Valprognos
  4. Offentlig-Privat Samverkan
  5. Skattletarnas situation
  6. kulturföretagande
  7. Polisen
  8. minoritetsregering stödparti
  9. Protektionismen
  10. Klimatdebatten
  1. Myter
  2. Konspirationsteorier
  3. Thomas Quick
  4. Finanskrisens biverkningar
  5. Foket
  6. Valprognos
  7. Framtidens primärvård
  8. Filosofins primat
  9. UFO
  10. Månlandningen
  1. Ubåtsjakten
  2. Utomjordingar
  3. Istid
  4. Vulkaner
  5. Thomas Quick
  6. Den nya istiden
  7. Rickard Sandler
  8. Nick Clegg
  9. Herman van Rompuy
  10. Dokumentären Sämre än djur
  1. Låglönejobb
  2. Alliansen
  3. Vänsterpartiet
  4. SVT
  5. GMO
  6. Nytänkande i landsbygdsutvecklingen
  7. Slopad arbetsgivaravgift
  8. Hemliga partibidrag
  9. Blockbytare
  10. Piratpartiet 2010
  1. Blockbytare
  2. Israel
  3. Maud Olofsson
  4. Skattesänkningar
  5. Hemliga partibidrag
  6. Nytänkande i landsbygdsutvecklingen
  7. Alliansen
  8. Höghastighetståg
  9. Piratpartiet 2010
  10. Alliansens skattepolitik
  1. Israel
  2. Privata välfärdsföretag
  3. Blockbytare
  4. Svensk trupp i Afghanistan
  5. Skattesänkningar
  6. konkurrens
  7. Wikileaks
  8. Folkpartiets utveckling
  9. Maud Olofsson
  10. USA
  1. Israel
  2. Sverigedemokraterna
  3. Svensk trupp i Afghanistan
  4. Lars Vilks
  5. Cannabis
  6. RUT-avdraget
  7. Företagare
  8. Anders Jacobsson
  9. Hemmafrun
  10. Burkaförbud
annons:

Newsmill seminarier


  1. Svenska glasögonkonsumenter luras - vi kräver en granskning
  2. Dagens ungdomar är lata och bortskämda!
  3. Invandring på landsbygden - mer än pizzerior och kebabkiosker!
  4. En stoppad kartell är en framgång för konsumenterna
  5. De utrikesfödda är en resurs för landsbygden
  6. All marknadsföring måste vara sann
  7. Inget block har EN lösning
  8. 69 årsgränsen hindrar ungas möjligheter till jobb
  9. Landsbygden och invandrarna behöver varandra
  10. Det är arbetsgivare och inte avdrag som ger jobb, Astudillo
  1. Svenska glasögonkonsumenter luras - vi kräver en granskning
  2. Dagens ungdomar är lata och bortskämda!
  3. Nyanlända ska in i arbetslivet inom två år
  4. De utrikesfödda är en resurs för landsbygden
  5. Landsbygden och invandrarna behöver varandra
  6. Invandring på landsbygden - mer än pizzerior och kebabkiosker!
  7. Inget block har EN lösning
  8. En stoppad kartell är en framgång för konsumenterna
  9. Det är arbetsgivare och inte avdrag som ger jobb, Astudillo
  10. Avskaffa fribeloppet för studenter
  1. Sahlin bryter mot den socialdemokratiska traditionen
  2. Det är jag som är förloraren i Alliansens Sverige
  3. Hela sanningen om SVT-Natanael och Wetterstrands kärlekshistoria
  4. Som marxist är jag hellre exploaterad än bidragsberoende
  5. Reinfeldt och Borg fegar om Lagen om anställningsskydd
  6. Eid al-Fitr åt alla!
  7. Svar till Bert Karlssons artikel om dagens lata och bortskämda ungdomar
  8. Nackskottsnostalgin frodas i Vänsterpartiet
  9. För andra valet i rad förlorar S på hus-skatten
  10. Nyanlända ska in i arbetslivet inom två år

Newsmill-bloggen

"Sverige är ett u-land"

...åtminstone när det gäller insyn i privata bidragsgivares finansiering av de politiska partierna, ...

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

"Sverige är ett u-land"

...åtminstone när det gäller insyn i privata bidragsgivares finansiering av de politiska partierna, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.