[...] hon köra en Stephen Glass. Vilka dumheter… Fler om Liza Marklund: Anders Mildner, Newsmill, HAX, Mymlan. Andra bloggar om: fildelning, torrent, liza marklund, nedladdning, internet, [...]
Blogg:Blaj & Sjabbel » Blog Archive » , 2009-03-26, 07:58
Varför visar ni Guillou på Tonchis artikel när bildpolicyn annars är att man visar författaren? Förvirrande och vid snabbskroll tror man att det är Guillou som skrivit artikeln.
Permalänk | Anmäl
anastasia, 2009-03-04, 11:24
Jag vet inte om jag håller med om allt. Den direktlina till offentligheten som numera finns för var och en har lett till att enskilda offers liv ödelagts inom loppet av några dygn. Jag tror man skall vara vaksam på hur detta utvecklas.
-
I grunden är jag emellertid positiv. Det behövs en motvikt till de etablerade medierna och journalistskrået. Journalisterna har länge kunnat härja bäst de vill utan att bli ifrågasatta. De sticker upp en mikrofon under näsan hemma hos Svensson och avkräver omedelbara svar, men själva tål de ingen granskning. Trots att nyhetsredaktionerna besitter sådan makt, trots att journalisterna själva ofta är mycket mer betydelsefulla makthavare än de andra enskilda som de påstår sig ha uppdrag att granska.
-
Så till bloggvärlden vill jag säga. Buss på journalisterna. Avslöja dem. Tala om för oss andra vad det är för personer som vi dagligen lyssnar till. Informera oss om var det förekommer lögner och dubbelmoral. Ifrågasätt dem när de går över gränsen.
Permalänk | Anmäl
Nicke, 2009-03-04, 12:16
Tack Tonchi för en helt underbart bar skriven artikel! Jag har aldrig läst eller bloggat själv, men hamnade av en slump på Monica Antonssons sida i höstas. Efter det är jag fast, så otroligt många bra bloggare det finns! För att inte tala om FB som jag inte hade höga tankar om innan jag började följa debatten men som är en fröjd att läsa, kunniga och humoristiska. Fortsätt ditt grävande för det måste upp till ytan snart. Allt annat är skrämmande. Torvan
Permalänk | Anmäl
torvan, 2009-03-04, 12:17
Ja, varför ska han som ha världens största bildbyline i AB synas även här? Percan - vi lever i den sista sovjetstaten. Under min medieutbildning i början på 90-talet fick man lära sig att medieliten är korsvis gifta med varandra i Stockholm. Och dom har nära band till den politiska makten.
Journalister och politiker festar med varandra och har hur kul som helst över skallarna på dom medborgare dom är satta att handha på olika vis.
Vill ni se något lite av hur detta maktnät ser kan ni ju börja med att läsa Ulf Nilson eminenta bok om Expressens uppgång och förfall.
Säger bara Svenning på AB och hans fru kulturchefen på DN!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-03-04, 12:21
Tack för att du finns! Det är nästan så att man blir lite kär...
Allvarligt talat så är det skrämmande att vi i det här landet
inte insett hur styrd vår media är. Jag slutade visserligen
att köpa kvällspressen i mitten på 80-talet därför att jag
tröttnade på sensationsjournalistiken och jag ville hellre
tänka själv istället för att låta kvällspressen styra mina åsikter.
Marian
Permalänk | Anmäl
Marian, 2009-03-04, 12:24
Superartikel!! Nu hoppas jag att allt kommer fram till allmänheten! Jag var precis som Percan skeptisk till Monica i början av denna historia, men för den som anstränger sig lite för att ta reda på fakta så är det helt omöjligt att fortfarande tro på vad Liza säger. Detta måste komma upp till ytan nu, känns som SVT är det enda hoppet när det gäller att nå ut till den breda allmänheten, alla andra verkar vara insyltade.
Permalänk | Anmäl
Jessica, 2009-03-04, 12:31
Själv har jag slutat läsa svenska nyheter och artiklar för länge sen. Det har inte varit särskilt svårt att upptäcka likheterna mellan samtiliga svenska medier. Det är en riktig ankdam. Jag har heller aldrig gått på myten om SVT som en "Fri television", eller Sveriges Radios "oberoende". Det är också en lögn!
Permalänk | Anmäl
Johannes Forsblom, 2009-03-04, 12:36
I ett krig är sanningen första offret.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-03-04, 12:41
Tack för ännu en klockren artikel! Problemet är väl bara att den endast når de redan frälsta. Artiklar som denna borde finnas på bästa plats i alla dags och kvällstidningar, teveprogram skulle sändas med detta innehåll i svt och tv 4, det skulle tas upp i fördjupande nyhetssändningar osv. För så viktigt är det, det handlar om vem som styr våra medier och varför de tillåts göra det. Feghet, makt och pengar styr den tilltrasslade härva av kompis och affärsrelationer vi har istället för en fri och oberoende journalistkår! Det är oerhört sorgligt, den ena efter den andra "pressrösten" gör bort sig med okunniga kommentarer och förakt för folkets krav och rätt till sanningen. Snart återstår endast nättidningar och bloggar om man vill veta vad som egentligen pågår i landet.
Permalänk | Anmäl
Maggan, 2009-03-04, 12:52
Efter AB-artikeln med Mias "bevis" chattade Mia "själv" med läsare. För den som läst hennes knaggliga svenska i brevet till Kammarrätten (med anhållan om lyckta dörrar) är det helt otroligt att hon kunde knappa fram de välformulerade, "svenska-korrekta" svaren på frågor i chatten. Ett nytt trollerinummer regisserat av Liza M. och PR-nissen Niclas?
Permalänk | Anmäl
Alexis, 2009-03-04, 13:16
Aftonbladet och Expressen säger att det inte är någon NYHET att det ljugs i pressen i denna omfattning som Liza Marklund, Jan Guillou, Anne-Marie Skarp, Jan Helin med flera har gjort.
Tänk för mig var det en nyhet. Jag trodde inte att det var så, men nu förstår jag att det inte var en nyhet för de flesta tidningarna.
Jag trodde att sanningen var eftersträvansvärd i dessa läger. Jag är besviken.
Tack Tonchi Percan för att du också strävar för sanningen. Jag tror den är viktig för alla läsare.
Permalänk | Anmäl
Clara Hertz, 2009-03-04, 13:25
Hmmm så där har jag också skrivit här på Newsmill ungefär... och det var länge sedan jag gav upp hoppet om gammelmedierna... fast jag förutspådde att DN skulle bli tvungna att skriva om Monica Antonssons bok... vilket min gamla jobbarkompis Ingegärd Waaranperä till slut gjorde... det var så självklart att den skulle skrivas om, men det hade aldrig skett utan att Monica Antonsson hade haft en blogg... och nu i dag har jag skrivit på min egen blogg www.annhelenarudberg.blogspot.com om när ändamålet helgar medlen... för övrigt tycker jag det är skandal att den här sajten funkar så illa att det inte går att hitta artiklarna... om ni vill hitta mina måste ni gå ut på Google för annars finns de inte...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-04, 13:34
Håller med. .."bevisar bara att Mia kände sig hotad, inte att hon var hotad". Det är en helt annan sak att KÄNNA sig hotad, och att VARA det.
Men så säger Marklund nu, ursäktande: "det är hennes subjektiva sanning".
Till Newsmill:
Varför publicerar ni en artikel skriven av Tonchi Percan med en bild på Jag! Guillou??? man tror först att det är Jag! G som skrivit artikeln!!! har JG inte redan visats tillräckligt i media?? jag förstår inte hur ni tänkte, när ni valde bild nu...
Och jag tror inte att det är Tonchi Percan, som är skakad. Han är förbannad, som så många andra. De som skakar, är mediamakten i Sverige, som är rädda att förlora sin position och sina pengar.
Permalänk | Anmäl
Marisol, 2009-03-04, 13:58
Det här är en artikel som jag själv velat skriva - om jag bara hade haft förmågan.
Lysande. Må den bära långt...långt....
Permalänk | Anmäl
Nemo J, 2009-03-04, 14:17
Har Marklund-skandalen fört nåt gott med sig så är väl det att fler och fler börjar vakna upp till insikten om att gammelmedia är korrupt.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-03-04, 14:20
DAGS ATT RASERA DEN BERLINMUR SOM OMGÄRDAR SVENSKA MEDIER Om Aftonbladet , Expressen, DN, TV4 med flera kan man bara säga en sak - trist att ni inte tar ert publicistiska uppdrag på större allvar. Parallellen med det gamla kommunistblockets press är inte helt fel - även där fanns det människor som slogs för att försvara gamla privilegier och systemfel. Kanske är det hög tid att plocka ner den Berlinmur som omgärdar svenska media. Ett fritt land behöver fria media.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-03-04, 14:28
Mmmm. Så sant, så sant. Väl talat Tonchi.
På sitt sätt kan man förstå "gammalmedia". Liza Marklund är en uppskattad medarbetare och vän för dem. Hur gärna vänder man sig själv mot vännerna man sitter vid fikabordet med på eftermiddagen? De som kommer hem till dig då du firar födelsedag... Näh, det slipper man helst. Egentligen inte så konstigt. Däremot visar det på vilken liten krets det EGENTLIGEN är som styr massmedia i sverige. Otäckt.
Däremot tycker jag det är stötande hur de gamla mediahöjdarna reagerar på just bloggsfären. Schori skrev en rätt larvig artikel på temat 'blogging är outhärdligt' och Guillou avfärdar alla bloggare som ett gäng skrikande minoriteter som man gör bäst att strunta i. Just nu pågår en kampanj då man vill hävda att enda orsaken till motståndet mot FRA i bloggvärlden var ett fåtal icke-namngivna PR-byråer. Löjligt, men säkert ett effektivt påstående.
Intressant vilka medel de tar till för att försvara sitt monopol, men heller inte så förvånande.
Själv tappar jag numera förtroendet ganska fort om det inte finns kommentarer till en artikel. Publicera en lögn eller snacka skit på en populär blogg med öppna kommentarer och du blir omedelbart nedskriken av de kommenterande horderna. Ljug på en dagstidnings-sida? Inte ett ljud hörs.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-03-04, 15:00
De Mutbara!
En liten både ekonomisk,politisk och medial överklass som skapat sig rätten att granska andra men skyddar sig själva från insyn.
Journalistiska insider affärer är helt lagliga och redovisas aldrig.
Jag delar till 100% Tonys analys av resultatet av Antonssons framtagande av sanningen påvisar.Som en extra gratis bilaga utan reklamintäkter följde exponeringen och avslöjandet av korruptionen i media.Omfattningen av den var nog större än vad många velat inse. Nu vet vi att vi inte kan lita på vare sig Aftonbladet TV4 DN Piratförlaget och de personer som nu så lydigt varit aktiva för att bekämpa sanningen.
De har dock begått det största misstaget av alla..nämligen glömt de egna råd de ger till andra som är satta under lupp.
Att springa och gömma sigt eller försöka sprida rökridåer ökar bara kravet på sanningen.
Det fick nog lära sig att detta gäller även ledande journalister.De lever fortfarande i tron att deras makt kan dölja sanningen..visst! Men förtroendet för mediaeliten blev den förlorade insatsen.
Vem med kunskaper om hela "Gömdaskandalen" tar ens i Aftonbladets eller Piratförlagets produkter utan klädnypa för näsan och utan tång.????
Anständigheten i att säga "förlåt" till både offer och läsare lyser fortfarande med sin frånvaro...men som sagt.....det kostar samtidigt insatsen i spelet..förtroendet!
Permalänk | Anmäl
Torben Alvin, 2009-03-04, 15:17
Tack Tonchi för en fantastisk artikel! Det du skriver är precis vad jag tycker också. Jag häpnades över hur Liza Marklund sitter hos Skavlan och försvarar, försvarar och försvarar utan att ha minsta vilja att lyssna och försöka förstå kritiken som riktas mot henne. Ingen som helst ödmjukhet någonstans. Hur hon påstår att vi är emot henne bara för att hon är framgångsrik, att hon "visste att det skulle komma". Ingen som helst klarsynthet i att det kanske faktiskt ligger någonting i kritiken som många, många, många riktar mot henne. Att det faktiskt kan vara någonting annat än "mediadramaturgi", framgång, utseende, kön eller annat som hon skyller på.
Permalänk | Anmäl
Karin, 2009-03-04, 15:32
Tack för en smätsamt rättfram artikel.Monica Antonsson som startade hela denna byk har blivit förnedrad och smädad på alla tänkbara vis.
Därför är det nu så bra att allt fler från de etablerade medierna vaknar upp och börjar förstå vad det rör sig om.Vi svenskar som så gärna slår oss för bröstet över vår egen förträfflighet borde bara skämmas.
Och de tre redan namngivna personerna i din artikel borde vara blodröda av skam.
Permalänk | Anmäl
Ulrika, 2009-03-04, 15:59
Tack för en bra artikel, håller helt och hållet med.
Permalänk | Anmäl
Stoffe, 2009-03-04, 17:14
Jag har redan tidigare uttryckt min stora uppskattning av Tonchi P. Men det bör inte stanna vid journalistik.
Just nu intresserar sig socialvetenskapare mycket för internet och nya medier. Minst lika viktigt är det dock att sociologer och socilantropologer undersöker de informella maktmönstren i den traditionella medievärlden. Vem antar den utmaningen?
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-03-04, 18:26
Jag har redan tidigare uttryckt min stora uppskattning av Tonchi P. Men det bör inte stanna vid journalistik.
Just nu intresserar sig socialvetenskapare mycket för internet och nya medier. Minst lika viktigt är det dock att sociologer och socilantropologer undersöker de informella maktmönstren i den traditionella medievärlden. Vem antar den utmaningen?
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-03-04, 18:26
Tonchi Percan hyllar bloggosfärens fria kritik och nya journalistik. Det är där sanningen finns, sk papperstidningar ljuger och bluffar. För mig är nätets media ett viktigt komplement till vanliga tidningar, men inte i sig de det som representerar sanningen mer än andra. för mig är nätet det största skvaller och förtalsmediet som existerar och där ingen kan freda sig vare sig de är oskyldiga eller ej. Skyldiga döms lika hårt och oskyldiga har lika svårt att göra sig gällande där som i andra medier. Med skillnaden att pånätet skvalpar allt omkring seglande på ett öde hav, som landar vart!
Att göra Liza Marklund till en mediastory vittnar om vilken begränsad syn som omfattar det sk nyhetstänkandet. Liza Marklund slår ut neddragningar i sjukkassan, färsämrade villkor för svenska folket, ökad arbetslöshet, höga bonusar till direktörerna, höga löner till politikerna, etc etc. Barn som far illa både i hemmen och i den sociala omvårdnaden röner bara tiondelen av intresse på nätet. Det är okej att skriva om LM men som gammal och fd journalist undrar jag om inte världen är lite större än LMs bok och eventuella sanning. Om yrkeskåren håller ihop inom pressen är inte märkligt, polisen och militären har alltid skyddat varandra också när de stora övertrampen sker. För mig luktar det avundsjuka och brist på helhetssyn. Jag tror att Svenska folket har betydligt mer att tänka på just nu än Liza Marklunds ev bluff eller icke bluff.
Permalänk | Anmäl
Anne Skåner, 2009-03-04, 18:34
Jag instämmer i hyllningskören till dig Tonchi och hoppas att du med dina kollegor på licenspengar, som jag mer än gärna betalar, tar fram hela denna skunkstinkande historia.
Alltför många är oinsatta och fattar inte hur viktigt det är med just "FRI MEDIA" Jag har länge varit skeptisk till svensk riksmedia och deras osynliga äktenskap med de stora förlagen. Det stavas pengar och gentjänster.
Det handlar om att puscha fram författare och dess historier och med det få folk att köpa böckerna. Det ligger så otroligt mycket pengar bakom detta att folk skulle baxna om de bara visste hälften.
Det gäller att få utländska förlag att köpa rättigheterna, miljoner och miljoner, och att få andra bolag att göra filmer, more money.
Jag hoppas att du genom ditt agerande och nomineringen till Monica Antonsson för Guldspaden gör att hon får den.
Med den kan hon gräva ner häcklarna och lögnarna, hoppas jag.
Mvh
Ramona Fransson
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-03-04, 19:50
Anne Skåner avslutar sin kommentar med "Jag tror att Svenska folket har betydligt mer att tänka på just nu än Liza Marklunds ev bluff eller icke bluff.
Anne just din sista mening avslöjar att du inte är insatt i fallet. Att Liza Marklund har ljugit står klart för de flesta människor idag, men inte dig tydligen. Att nästan 1 miljon människor har blivit lurade samt ett antal personer har farit illa är då viktigare än hur det går på lets dance och allt annat tjafs det skrivs så mycket om. Att journalistkåren har samma problem som polis och militär har vi tydligt fått erfara. Men då hjälper det inte att stoppa huvudet i sanden. Inom många olika myndigheter finns oberoende granskning just för att förhindra vänskapskorruption men vad gör de etablerade medierna för att stävja sin korruption??
Permalänk | Anmäl
Richards, 2009-03-04, 19:58
Tonchi!
Du är min nya hjälte! Tack för ännu en fantastiskt bra artikel, återigen: MITT I PRICK!
Nu väntar vi bara på ett "Uppdrag Granskning" eller liknande. Mias och Lizas senaste shownummer i Aftonbladet, TV4 och delvis Skavlan var ju bara ett sätt att bagatellisera / tysta ned hela skandalen för de som ännu inte orkat sätta sig in i denna sorgliga härva av förtal, lögner och kriminella handlingar.
MVH
Tomas N
Permalänk | Anmäl
Tomas N, 2009-03-04, 20:17
B.R.A i stället för F.R.A ! Klart attt det du lyfter handlar om att få eller att bli hindrad att få.
När barninte får eller hamnar i klåm och en del tror att det handlar om
Liza eller Monica och inte valt att läsa eller sätta sig in i det som faktiskt hänt på den tidsaxel som finns från att Hermons rörelse blev lyft i tidningarna till att sanningen nuhinnit ikapp de som gjorde detta. Så skall man skaffa sig lite perspektiv som journailst och inte välja att försöka forsätta att dölja sanning.
Då skall man skaffa sig en grävmaskin och göra som Annika W gjorde. Så sjukt att man tror att man kan tysta en journalist.
Annika är en hedersknyffel som borde ta med Lex Isobel och Gunilla Kinn samt Ingrid Carlqvist och AH Rudberg till O-sund och prata med allmänheten som var med då det bagva sig eller tyckte det fick vara nog.
Leroy
Leroy
Permalänk | Anmäl
Leroy, 2009-03-04, 21:16
Bra inlägg. Det verkligt farliga är att tappa fotfästet. Att ryckas med, bli för stor för sig själv och sitt eget bästa. Att tappa fokus, att komma för långt från sin målgrupp. Detta gäller alla verksamheter egentligen - men för en journalist är detta direkt förrödande. Att man slutar lyssna och i stället ger sig ut för att bekräfta en egen, på förväg upplagd sanning. När man väljer bort för storyn väsentliga fakta, siktar på scoopet och tappar researchen. När man inte törs eller vill omvärdera och ompröva. Det är svårt att vara människa och totalt oförvitlig. Men en sann och skicklig journalist måste sträva efter att redovisa fakta så rakt, så sant, så granskat och så stilistiskt bra som möjligt. Dyker nya fakta upp - kolla också dessa. Ompröva och ge tillfälle till genmäle. Nu kommer reportern Jan Guillou att få utrymme att avslöja nydemokraterna i Sverige. Vi har alla sett starten på uppdraget med reporter i sälskinn bevakandes ett torgmöte stort uppslaget i AB. Nu vill det till att reporter Guillou också landar scoopet som en sann journalist. Det känns ju redan såhär initialt att vi ska få ett stort avslöjande. Visst är det väl sanningen som eftersträvas? För inte vill vi ha något baserat på en sann historia i repris, eller hur? Men sorgligt nog har i alla fall jag svårt att frigöra mig från Guillous totalt insiktslösa agerande när det gäller Gömda. Jag kan faktiskt inte bortse från reporter Guillous delägande i Piratförlaget, AB:s agerande och publicering i Gömda-debatten samt de faktum att Jan Guillou som publicist inte ens läser de böcker hans förlag trycker och sprider och som han tjänar pengar på. Det handlar om trovärdighet. Sorry, men sån´ är jag.
Permalänk | Anmäl
Charlotte, 2009-03-04, 21:40
Strålande artikel.
Anne Skåner har redan fått några kommentarer, här kommer en till. Vad menar du "som gammal journalist" att det finns för motsatsförhållande mellan att rapportera om barn som far illa, direktörslöner OCH att skriva på riktigt och djuplodande (som Tonci) om turerna kring Marklund?
Det står ju faktiskt också rätt så mycket i tidningar om galopperande statsskulder, och vinjetterna till Aktuellt och rapport är till bredden fyllda av varselstatistik och guldkantade bonusavtal.
När det gäller Aftonbladet/Expressen så är det också så att man inte har valt bort Liza Marklund-historien till förmån för frågor som är mer angelägna, man lägger ju sidorna på att rapportera om förkylning och kärlek i Let's Dance.
Du verkar inte heller ha förstått att några av de ämnen som du själv lyft upp påverkats stort av Gömda - Lizas "politiska projekt". Barn som far illa t.ex. Påverkan är på mikro- och makronivå. Som framgick av Percans förra artikel övervägde socialen att inleda ett omhändertagande av barnen pga missförhållanden i hemmet. Och då intervenerar Liza Marklund, inhandlar flygbiljetter och bistår med hjälp att fly landet (påverkan på individ- eller mikro-nivå). Och på makronivå har vi en förändrad lagstiftning där presumtionen ligger emot mannen i vårdnadstvister och andra sammanhang.
Och även om vi har en finanskris så tycker inte jag att man av den anledningen ska tumma på rättssäkerhet, ge frisedlar till dem som gör grava övertramp på tryck- och yttrandefriheten - och som dessutom tjänar grova pengar på det.
Kort och gott. Jag tror att svenska folket kan hantera mer än en fråga, och då den här frågan inte alls hanteras i media så har vi fått ta ansvar för den. Och den ÄR angelägen.
Permalänk | Anmäl
Vetekudden, 2009-03-04, 22:44
Jag upplever att det är lättare att försörja sig som kränikör och få ersättning för varje artikel du skriver. Oavsett du gjort grävandet själv eller om du faktiskt läst det någon annan grävt.
Jag tycker det är lite tråkigt attt läsa sånt som upprepas likt Liza gör om mobbingen och andra borde haft kredit av detta så blir det ju fel. hon borde hänvisat till vad hon fått det hela från.
Synd att folk påstår att de har hitta sanningar i stållet för att ha grävt på egen hand.
Eller vågat tal om varför.
Leroy
Permalänk | Anmäl
Leroy, 2009-03-04, 22:56
Ännu en läsvärd artikel på Newsmill. Det är en tröst i bedrövelsen att det ändå finns en hel del vettiga journalister "out there". Det finns alltså fortfarande hopp...!
Permalänk | Anmäl
Margareta, 2009-03-04, 23:34
Snälla SVD, det sista hoppet inom svenskt media, ta in den här artikeln på er ledarsida.
Permalänk | Anmäl
Magnat, 2009-03-05, 00:41
Tonchi!
Vi är många som fått upp ögonen för korruptionen.Den är hisnande i sin omfattning.Både politisk inavel och onsider affärer dominerar intrycken.Hela Sverige är tacksam för den avtäckelse som skett de senaste veckorna.Bloggen ÄR den fria pressen idag.Förtvivlat försöker gammelmedias mutkolvar reproducera sig i och dominera även bloggosfären.Men de mest intressanta artiklarna skrivs av folk som är fria från "etalissemanget" en medial överklass har blivit synlig.Den har skaffat sig privilegier på sanningen och yttrandefrihetens bekostnad. Jag har blivit "bloggofrälst" och är fascinerad av alla de kunniga fyndiga människor som genom bloggen kommit till tals.
De moraliska fattigdomsbevis vår korrupta gammelmedia visar upp genom att inte erkänna offren i "Gömdaskandalen" gör mig riktigt riktigt förbannad och ilsk. Förtoendemässigt så blev det skott i egen nacke när de fortsatte att låtsas att det skulle finnas "två sidor" av saken. Jovisst det är bara det att det är två olika historier den ena är sann och den andra är lögn.INGEN kommer ta i korruptionsbevisen av de etablerade gammelmedierna.Den fria pressen bloggen är den som kommer att sprida kunskapen och insikten vidare. Perspektivet att Sverige är ett genomkorrumperat land krossar den självbild av landet mutkolvarna byggt upp.
Samtidigt så är det utmärkt att mutkolvarna varit så infernaliskt klumpiga att vi har kunnat bocka av dem en efter en.Vi har också kunnat se att det finns många som har integritet,trots att de jobbar hos korrupta uppdragsgivare.Det värmer samtidigt.
Tonchi kööööööööööööööööör! Nu gäller det att få loss ALLA handlingar fårn Denver så vi får se vilka kockar som varit aktiva i soppan!
Permalänk | Anmäl
Torben Alvin, 2009-03-05, 01:32
Tack för bra artikel, och extra tack för att du påpekar den uppenbara rasismen i dessa tidigare påstått sanna historier.
.
Att monstret i huvudrollen är muslim kan man möjligen köpa, men den brutala och tungt beväpnade backup han påstås få av hela sin muslimska omgivning är lömsk propaganda av värsta sort. Någon som tror att att det finns en vit läsare som skulle köpa att ett helsvenskt monster skulle få samma massiva stöd av de sina? Nä, tänkte väl det.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2009-03-05, 08:04
Var är perspektivet?
Jag anser att debatten och kommentarerna seglar iväg en aning och efterlyser därför mer nyanserade reflektioner.
Vad är grundproblemet egentligen?
LM är ju en f.d. journalist och numera en "storvolymsförfattare" av populärromaner, vem tror att en sådan skriver sanning och inte fiction?
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-03-05, 08:54
Det här är är på pricken vad jag själv har sakt i kommentar efter kommentar här på Newsmill. Vad är det som äger rum? Den politiska bloggrörelsen engagerar inte folkets breda lager. Det är den bildade, numerärt rätt lilla medelklassens revolution mot monopolet. Men vi har rätt. Gammalmedia har varit Monopol, alltså en skyddad verkstad för insiders, myglare, fifflare och charlataner, som kunnat härja friskt med undermåliga produkter i garanterat enkelriktad kommunikation. Nu är det slut med sötebrödsdagarna & brallorna hasar till höger & vänster. Den illustrerande bilden? En "freudiansk" miss! Monopolets Ikon Jan Guillou = Skurk nr 1 i detta sammanhang & det är så han med rätta uppfattas av Allmänna Medvetandet,. Det har sina lustiga genomslag.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-05, 09:03
Svar till Mats: Marklundkramarna har försökt vrida det här till ett slags litteraturvetenskapligt seminarium om sanningsbegreppet.
Det handlar inte om det. Det handlar om att böckerna krossat verkliga människors liv. Splittrat familjer och dessutom fått Sverige att framstå som oförmöget att skydda sina egna medborgare på falska grunder.
Sen är det ju en extra bonus att den mediala makteliten i Sverige så totalt avslöjat sig själva.
Permalänk | Anmäl
susan1645, 2009-03-05, 09:55
Jag är mest förvånad över att det där med asyl i USA svaldes av någon överhuvudtaget. Det är väl ändå bara avhoppade ryssar som någonsin fått det. USA är ett land man utvandrar till, men detta låter ju inte fullt så dramatiskt.
Permalänk | Anmäl
Annalena, 2009-03-05, 10:44
Jag har funderat mycket på varför inte rasismen i Gömda uppmärksammades mer när den kom ut. Nu har jag läst ut Lasermannen och då kan jag kanske förstå lite bättre varför. Jag hade nog förträngt hur illa ställt det var här i landet ibörjan av 90-talet. Alla nazistgrupper som fick medvind med hjälp av Ny demokratis politik.
1993 inriktade sig ND på just muslimer i sina tal och bredde på med vandringssägner. Vivviane Franzéns uttalande "Hur länge dröjer det innan våra barn måste vända sitt ansikte mot Mecka" och en berättelse om ett påstått ritualmord på sin son av en muslimsk man. ND gick ju tack och lov för långt i sin hetsjakt och upplöstes 1994. Gömda kom ut 1995. Var det så att en del ändå fastnade i vårt undermedvetna? Jag reagerade så mycket starkare på rasismen idag när jag läste om boken.
Permalänk | Anmäl
torvan, 2009-03-05, 11:12
Någonstans på nätet ( i en blogg kanske?) läste jag följande:
Dagens svenska journalister har helt lämnat sin ursprungliga uppgift, att granska Makten, istället ägnar man sig åt att uppfostra Folket..
När media och de styrande ingår en symbios för bådas bästa, sitt eget bästa, kan det inte gå annorlunda.
En strålande artikel av Tonchi Percan. Måste det till "personer med utländsk bakgrund" för att det ska ske avslöjanden i Sverige?
Är PK-ismen och hålla-sig-väl-med-alla-kulturen så djupt rotad?
You scratch my back - I'll scratch your???
Permalänk | Anmäl
Janne, 2009-03-05, 11:27
Janne!
Visst är det mittiprick vad de sysslar med.Det är förmågan att bedriva propaganda som avgör karriären.Att fler och fler inser att sanningen får stryka på foten i dess framfart framgår med största tydlighet.I kombination med att det existerar .Främsta attribut är oförmågan eller viljan att hålla två bollar i luften samtidigt.Det blir nästan en förutsättning för att kunna bedriva propagandan.Myndigheter och politiker faller in i samma beteende.
Rättigheter har blivit en kaka som måste fördelas på den ene eller andres bekostnad.Att en övergripande gemensam rättighet eller rättvisa är större än den journalsiter och kampanjare funnit med ditt sugrörseende försvinner bort i debatten.Alla bevis om motsatser trängs bort.Sanningens bästa kompisar är fakta och civilkurage.Va skönt det är att bloggen med dess kommentarer finns! En möjlighet att runda vår nya överklass för både sans fakta sanning och civilkurage.I Antonsson har vi en folkhjälte! var ska vi resa statyn??
Permalänk | Anmäl
Torben Alvin, 2009-03-05, 14:59
"När jag för första gången träffade Monica Antonsson, hon som avslöjade lögnerna i Gömda, trodde jag att hon var rättshaverist.
- Du, sa hon. Jag har startat en blogg för att inte tystas av LIza Marklund och Piratförlaget.
Jag förstod inte henne då. Jag kom från ett program som sänds i Sveriges Radio. Hur skulle Liza Marklund och Piratförlaget stoppa mig."
Det krävs alltså bara att man är av en annan åsikt än den gängse antagna och att man är beredd att hävda den, för att bli klassad som rättshavrist t.om av en till synes klartänkt person som Tonchi Percan, Dettta leder till åsiktsförtyck. Men i.o.m. bloggen så kan vanliga fritt tänkande, kunniga människor i Sverige mötas och diskutera, kommentera, utbyta infrmation,
Mediaeliten i Sverige är mest inresserade av varandra och vill hålla folket utanför, varför förstår jag ej. Men det går inte sen bloggen kommit till oss, Det är befriande att läsa på bloggen det man trodde sig vara ganska ensam om att tycka,tro och känna.
Som väl är så har Tonchi Pecan ändrat uppfattning om Monica Antonsson och han skriver bra , mycket bra.
Permalänk | Anmäl
Disa, 2009-03-05, 23:30
Debatten om Gömda fick mig att upptäcka bloggen som verktyg. Det är revolutionerande och helt fantastiskt vilken möjlighet nu alla har att nå ut med sitt ämnesområde och kompetens. Genom min egen nystartade blogg om Centraleuropa har jag redan fått kontakt med många människor som jag aldrig skulle hittat till annars och vice versa. Hurra för bloggen och bloggarna!
Permalänk | Anmäl
Andrea Chalupova Hessmo, 2009-03-06, 19:11
TACK TONCHI OCH FÖR YTTRANDEFRIHETEN SOM HÄRSKAR PÅ NÄTET!
En del människor tycker inte lite lögner är så farliga. "Det gör väl alla", säger en del till exempel politiker, säljare osv.
Vuxna människor förstår att dessa "tänjer mycket på sanningen". Problemet är då när någon, som i Gömdafallet, påstår att hon skildrar sanningen och sedan medvetet förvrider den till oigenkännlighet och sedan har mage att använda dessa lögner i sin politiska kamp! Där går iallafall min gräns för anständighet!
Tack igen Tonchi! Sluta inte med ditt heroiska sökande efter sanningen. Det kan kanske bli manus till en fantastisk film i framtiden!?
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-03-07, 10:56
Bland annat debatten om Gömda fick även mig att starta en blogg, även om jag inte har några andra ambitioner med den än att skriva oväsentligheter e.d.
Men jag ser andra medborgarjournalister som utnyttjar bloggandet på förträffliga sätt. De utmanar det traditionella journalistkollektivet; de höjer insatserna och begår brott mot konsensuskulturen för att nå den sanning som är förmantlad på grund av de traditionella mediernas underlåtelsesynder.
Permalänk | Anmäl
Tristan, 2009-03-07, 11:08
Jag skulle också vilja framhålla att sådana som Jan Guillou, som ihärdar att endast "fem" års journalistisk utbildning i kombination med traditionell etablerad media kan vara garant för en nyhets sanningshalt, avslöjar sina egna tillkortakommanden på det nya "journalistiska" schackbrädet.
För att leverera nyheter inom bloggosfären måste du jobba väsentligt snabbare än inom traditionell media - både intellektuellt och praktiskt - utifall du vill ligga i topp vad gäller omsättningen på nyheter.
Jan Guillou ser kanske sina egna begränsningar i detta och fruktar rivaliteten från de som inte ens har läst ett enda poäng på journalisthögskolan men väl ändå förstått vitsen med att leverera texter som har tillförlitliga hållpunkter i sinnesvärlden.
Permalänk | Anmäl
Tristan, 2009-03-07, 11:14
Klockren artikel, fast jag blev lurad av Guillou's bild då jag trodde att det var han som hade skrivit artikeln.
Det är verkligen imponerande hur bloggsfären utvecklas och granskar medieeliten idag.
Det är också imponerande att det är många som bryr sig och ställer sig kritiskt til dagens medie för att det behövs.
Så frågan är när ska vanliga bloggarnas åsikter luftas upp på "medienivå"
Permalänk | Anmäl
Faradj K, 2009-03-07, 19:07
1.Jan Guillou kan väl inte anklagas för att jobba mot muslimerna! ...eller har du inte läst hans böcker och kolumner.?
2. Gömda är en roman - oavsett om det står "sann historia".Jag har inte träffat på någon som läst boken som en dokumentär. Jag själv har aldrig ens funderat på detta - ser inte problemet . En roman är en roman. Självklart blandas fiktion och verklighet.
3. Det är nog personer med egen agenda som försöker spela på Marklunds kändisskap och ekonomiska framgångar ..kryddat med en stor portion Jante
Permalänk | Anmäl
peter reinhold andersson, 2009-03-17, 13:11
Bloggosfären har potential men som den ser ut i dag så är den förhållandevis ointressant, den typen av åsikter som förs är överlag av samma slag och riktade till samma målgrupp som etablerade massmedier som ex. Expressen och SVD. Kvaliteten är inte bättre heller och det är fortfarande envägskommunikation.
Anledningen till att bloggosfären hypas så mycket, t.o.m. av de etablerade medierna är väl just för att den är helt ofarlig och i huvudsak består av redan etablerade debattörer. Bland de tio mest lästa politiska bloggarna så kände man ju till de flesta även innan det fanns några bloggar.
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-03-23, 13:49
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför visar ni Guillou på Tonchis artikel när bildpolicyn annars är att man visar författaren? Förvirrande och vid snabbskroll tror man att det är Guillou som skrivit artikeln.
Jag vet inte om jag håller med om allt. Den direktlina till offentligheten som numera finns för var och en har lett till att enskilda offers liv ödelagts inom loppet av några dygn. Jag tror man skall vara vaksam på hur detta utvecklas.
-
I grunden är jag emellertid positiv. Det behövs en motvikt till de etablerade medierna och journalistskrået. Journalisterna har länge kunnat härja bäst de vill utan att bli ifrågasatta. De sticker upp en mikrofon under näsan hemma hos Svensson och avkräver omedelbara svar, men själva tål de ingen granskning. Trots att nyhetsredaktionerna besitter sådan makt, trots att journalisterna själva ofta är mycket mer betydelsefulla makthavare än de andra enskilda som de påstår sig ha uppdrag att granska.
-
Så till bloggvärlden vill jag säga. Buss på journalisterna. Avslöja dem. Tala om för oss andra vad det är för personer som vi dagligen lyssnar till. Informera oss om var det förekommer lögner och dubbelmoral. Ifrågasätt dem när de går över gränsen.
Tack Tonchi för en helt underbart bar skriven artikel! Jag har aldrig läst eller bloggat själv, men hamnade av en slump på Monica Antonssons sida i höstas. Efter det är jag fast, så otroligt många bra bloggare det finns! För att inte tala om FB som jag inte hade höga tankar om innan jag började följa debatten men som är en fröjd att läsa, kunniga och humoristiska. Fortsätt ditt grävande för det måste upp till ytan snart. Allt annat är skrämmande. Torvan
Ja, varför ska han som ha världens största bildbyline i AB synas även här? Percan - vi lever i den sista sovjetstaten. Under min medieutbildning i början på 90-talet fick man lära sig att medieliten är korsvis gifta med varandra i Stockholm. Och dom har nära band till den politiska makten.
Journalister och politiker festar med varandra och har hur kul som helst över skallarna på dom medborgare dom är satta att handha på olika vis.
Vill ni se något lite av hur detta maktnät ser kan ni ju börja med att läsa Ulf Nilson eminenta bok om Expressens uppgång och förfall.
Säger bara Svenning på AB och hans fru kulturchefen på DN!
Tack för att du finns! Det är nästan så att man blir lite kär...
Allvarligt talat så är det skrämmande att vi i det här landet
inte insett hur styrd vår media är. Jag slutade visserligen
att köpa kvällspressen i mitten på 80-talet därför att jag
tröttnade på sensationsjournalistiken och jag ville hellre
tänka själv istället för att låta kvällspressen styra mina åsikter.
Marian
Superartikel!! Nu hoppas jag att allt kommer fram till allmänheten! Jag var precis som Percan skeptisk till Monica i början av denna historia, men för den som anstränger sig lite för att ta reda på fakta så är det helt omöjligt att fortfarande tro på vad Liza säger. Detta måste komma upp till ytan nu, känns som SVT är det enda hoppet när det gäller att nå ut till den breda allmänheten, alla andra verkar vara insyltade.
Själv har jag slutat läsa svenska nyheter och artiklar för länge sen. Det har inte varit särskilt svårt att upptäcka likheterna mellan samtiliga svenska medier. Det är en riktig ankdam. Jag har heller aldrig gått på myten om SVT som en "Fri television", eller Sveriges Radios "oberoende". Det är också en lögn!
I ett krig är sanningen första offret.
Tack för ännu en klockren artikel! Problemet är väl bara att den endast når de redan frälsta. Artiklar som denna borde finnas på bästa plats i alla dags och kvällstidningar, teveprogram skulle sändas med detta innehåll i svt och tv 4, det skulle tas upp i fördjupande nyhetssändningar osv. För så viktigt är det, det handlar om vem som styr våra medier och varför de tillåts göra det. Feghet, makt och pengar styr den tilltrasslade härva av kompis och affärsrelationer vi har istället för en fri och oberoende journalistkår! Det är oerhört sorgligt, den ena efter den andra "pressrösten" gör bort sig med okunniga kommentarer och förakt för folkets krav och rätt till sanningen. Snart återstår endast nättidningar och bloggar om man vill veta vad som egentligen pågår i landet.
Efter AB-artikeln med Mias "bevis" chattade Mia "själv" med läsare. För den som läst hennes knaggliga svenska i brevet till Kammarrätten (med anhållan om lyckta dörrar) är det helt otroligt att hon kunde knappa fram de välformulerade, "svenska-korrekta" svaren på frågor i chatten. Ett nytt trollerinummer regisserat av Liza M. och PR-nissen Niclas?
Aftonbladet och Expressen säger att det inte är någon NYHET att det ljugs i pressen i denna omfattning som Liza Marklund, Jan Guillou, Anne-Marie Skarp, Jan Helin med flera har gjort.
Tänk för mig var det en nyhet. Jag trodde inte att det var så, men nu förstår jag att det inte var en nyhet för de flesta tidningarna.
Jag trodde att sanningen var eftersträvansvärd i dessa läger. Jag är besviken.
Tack Tonchi Percan för att du också strävar för sanningen. Jag tror den är viktig för alla läsare.
Hmmm så där har jag också skrivit här på Newsmill ungefär... och det var länge sedan jag gav upp hoppet om gammelmedierna... fast jag förutspådde att DN skulle bli tvungna att skriva om Monica Antonssons bok... vilket min gamla jobbarkompis Ingegärd Waaranperä till slut gjorde... det var så självklart att den skulle skrivas om, men det hade aldrig skett utan att Monica Antonsson hade haft en blogg... och nu i dag har jag skrivit på min egen blogg www.annhelenarudberg.blogspot.com om när ändamålet helgar medlen... för övrigt tycker jag det är skandal att den här sajten funkar så illa att det inte går att hitta artiklarna... om ni vill hitta mina måste ni gå ut på Google för annars finns de inte...
Håller med. .."bevisar bara att Mia kände sig hotad, inte att hon var hotad". Det är en helt annan sak att KÄNNA sig hotad, och att VARA det.
Men så säger Marklund nu, ursäktande: "det är hennes subjektiva sanning".
Till Newsmill:
Varför publicerar ni en artikel skriven av Tonchi Percan med en bild på Jag! Guillou??? man tror först att det är Jag! G som skrivit artikeln!!! har JG inte redan visats tillräckligt i media?? jag förstår inte hur ni tänkte, när ni valde bild nu...
Och jag tror inte att det är Tonchi Percan, som är skakad. Han är förbannad, som så många andra. De som skakar, är mediamakten i Sverige, som är rädda att förlora sin position och sina pengar.
Det här är en artikel som jag själv velat skriva - om jag bara hade haft förmågan.
Lysande. Må den bära långt...långt....
Har Marklund-skandalen fört nåt gott med sig så är väl det att fler och fler börjar vakna upp till insikten om att gammelmedia är korrupt.
DAGS ATT RASERA DEN BERLINMUR SOM OMGÄRDAR SVENSKA MEDIER Om Aftonbladet , Expressen, DN, TV4 med flera kan man bara säga en sak - trist att ni inte tar ert publicistiska uppdrag på större allvar. Parallellen med det gamla kommunistblockets press är inte helt fel - även där fanns det människor som slogs för att försvara gamla privilegier och systemfel. Kanske är det hög tid att plocka ner den Berlinmur som omgärdar svenska media. Ett fritt land behöver fria media.
Mmmm. Så sant, så sant. Väl talat Tonchi.
På sitt sätt kan man förstå "gammalmedia". Liza Marklund är en uppskattad medarbetare och vän för dem. Hur gärna vänder man sig själv mot vännerna man sitter vid fikabordet med på eftermiddagen? De som kommer hem till dig då du firar födelsedag... Näh, det slipper man helst. Egentligen inte så konstigt. Däremot visar det på vilken liten krets det EGENTLIGEN är som styr massmedia i sverige. Otäckt.
Däremot tycker jag det är stötande hur de gamla mediahöjdarna reagerar på just bloggsfären. Schori skrev en rätt larvig artikel på temat 'blogging är outhärdligt' och Guillou avfärdar alla bloggare som ett gäng skrikande minoriteter som man gör bäst att strunta i. Just nu pågår en kampanj då man vill hävda att enda orsaken till motståndet mot FRA i bloggvärlden var ett fåtal icke-namngivna PR-byråer. Löjligt, men säkert ett effektivt påstående.
Intressant vilka medel de tar till för att försvara sitt monopol, men heller inte så förvånande.
Själv tappar jag numera förtroendet ganska fort om det inte finns kommentarer till en artikel. Publicera en lögn eller snacka skit på en populär blogg med öppna kommentarer och du blir omedelbart nedskriken av de kommenterande horderna. Ljug på en dagstidnings-sida? Inte ett ljud hörs.
De Mutbara!
En liten både ekonomisk,politisk och medial överklass som skapat sig rätten att granska andra men skyddar sig själva från insyn.
Journalistiska insider affärer är helt lagliga och redovisas aldrig.
Jag delar till 100% Tonys analys av resultatet av Antonssons framtagande av sanningen påvisar.Som en extra gratis bilaga utan reklamintäkter följde exponeringen och avslöjandet av korruptionen i media.Omfattningen av den var nog större än vad många velat inse. Nu vet vi att vi inte kan lita på vare sig Aftonbladet TV4 DN Piratförlaget och de personer som nu så lydigt varit aktiva för att bekämpa sanningen.
De har dock begått det största misstaget av alla..nämligen glömt de egna råd de ger till andra som är satta under lupp.
Att springa och gömma sigt eller försöka sprida rökridåer ökar bara kravet på sanningen.
Det fick nog lära sig att detta gäller även ledande journalister.De lever fortfarande i tron att deras makt kan dölja sanningen..visst! Men förtroendet för mediaeliten blev den förlorade insatsen.
Vem med kunskaper om hela "Gömdaskandalen" tar ens i Aftonbladets eller Piratförlagets produkter utan klädnypa för näsan och utan tång.????
Anständigheten i att säga "förlåt" till både offer och läsare lyser fortfarande med sin frånvaro...men som sagt.....det kostar samtidigt insatsen i spelet..förtroendet!
Tack Tonchi för en fantastisk artikel! Det du skriver är precis vad jag tycker också. Jag häpnades över hur Liza Marklund sitter hos Skavlan och försvarar, försvarar och försvarar utan att ha minsta vilja att lyssna och försöka förstå kritiken som riktas mot henne. Ingen som helst ödmjukhet någonstans. Hur hon påstår att vi är emot henne bara för att hon är framgångsrik, att hon "visste att det skulle komma". Ingen som helst klarsynthet i att det kanske faktiskt ligger någonting i kritiken som många, många, många riktar mot henne. Att det faktiskt kan vara någonting annat än "mediadramaturgi", framgång, utseende, kön eller annat som hon skyller på.
Tack för en smätsamt rättfram artikel.Monica Antonsson som startade hela denna byk har blivit förnedrad och smädad på alla tänkbara vis.
Därför är det nu så bra att allt fler från de etablerade medierna vaknar upp och börjar förstå vad det rör sig om.Vi svenskar som så gärna slår oss för bröstet över vår egen förträfflighet borde bara skämmas.
Och de tre redan namngivna personerna i din artikel borde vara blodröda av skam.
Tack för en bra artikel, håller helt och hållet med.
Jag har redan tidigare uttryckt min stora uppskattning av Tonchi P. Men det bör inte stanna vid journalistik.
Just nu intresserar sig socialvetenskapare mycket för internet och nya medier. Minst lika viktigt är det dock att sociologer och socilantropologer undersöker de informella maktmönstren i den traditionella medievärlden. Vem antar den utmaningen?
Jag har redan tidigare uttryckt min stora uppskattning av Tonchi P. Men det bör inte stanna vid journalistik.
Just nu intresserar sig socialvetenskapare mycket för internet och nya medier. Minst lika viktigt är det dock att sociologer och socilantropologer undersöker de informella maktmönstren i den traditionella medievärlden. Vem antar den utmaningen?
Tonchi Percan hyllar bloggosfärens fria kritik och nya journalistik. Det är där sanningen finns, sk papperstidningar ljuger och bluffar. För mig är nätets media ett viktigt komplement till vanliga tidningar, men inte i sig de det som representerar sanningen mer än andra. för mig är nätet det största skvaller och förtalsmediet som existerar och där ingen kan freda sig vare sig de är oskyldiga eller ej. Skyldiga döms lika hårt och oskyldiga har lika svårt att göra sig gällande där som i andra medier. Med skillnaden att pånätet skvalpar allt omkring seglande på ett öde hav, som landar vart!
Att göra Liza Marklund till en mediastory vittnar om vilken begränsad syn som omfattar det sk nyhetstänkandet. Liza Marklund slår ut neddragningar i sjukkassan, färsämrade villkor för svenska folket, ökad arbetslöshet, höga bonusar till direktörerna, höga löner till politikerna, etc etc. Barn som far illa både i hemmen och i den sociala omvårdnaden röner bara tiondelen av intresse på nätet. Det är okej att skriva om LM men som gammal och fd journalist undrar jag om inte världen är lite större än LMs bok och eventuella sanning. Om yrkeskåren håller ihop inom pressen är inte märkligt, polisen och militären har alltid skyddat varandra också när de stora övertrampen sker. För mig luktar det avundsjuka och brist på helhetssyn. Jag tror att Svenska folket har betydligt mer att tänka på just nu än Liza Marklunds ev bluff eller icke bluff.
Jag instämmer i hyllningskören till dig Tonchi och hoppas att du med dina kollegor på licenspengar, som jag mer än gärna betalar, tar fram hela denna skunkstinkande historia.
Alltför många är oinsatta och fattar inte hur viktigt det är med just "FRI MEDIA" Jag har länge varit skeptisk till svensk riksmedia och deras osynliga äktenskap med de stora förlagen. Det stavas pengar och gentjänster.
Det handlar om att puscha fram författare och dess historier och med det få folk att köpa böckerna. Det ligger så otroligt mycket pengar bakom detta att folk skulle baxna om de bara visste hälften.
Det gäller att få utländska förlag att köpa rättigheterna, miljoner och miljoner, och att få andra bolag att göra filmer, more money.
Jag hoppas att du genom ditt agerande och nomineringen till Monica Antonsson för Guldspaden gör att hon får den.
Med den kan hon gräva ner häcklarna och lögnarna, hoppas jag.
Mvh
Ramona Fransson
Anne Skåner avslutar sin kommentar med "Jag tror att Svenska folket har betydligt mer att tänka på just nu än Liza Marklunds ev bluff eller icke bluff.
Anne just din sista mening avslöjar att du inte är insatt i fallet. Att Liza Marklund har ljugit står klart för de flesta människor idag, men inte dig tydligen. Att nästan 1 miljon människor har blivit lurade samt ett antal personer har farit illa är då viktigare än hur det går på lets dance och allt annat tjafs det skrivs så mycket om. Att journalistkåren har samma problem som polis och militär har vi tydligt fått erfara. Men då hjälper det inte att stoppa huvudet i sanden. Inom många olika myndigheter finns oberoende granskning just för att förhindra vänskapskorruption men vad gör de etablerade medierna för att stävja sin korruption??
Tonchi!
Du är min nya hjälte! Tack för ännu en fantastiskt bra artikel, återigen: MITT I PRICK!
Nu väntar vi bara på ett "Uppdrag Granskning" eller liknande. Mias och Lizas senaste shownummer i Aftonbladet, TV4 och delvis Skavlan var ju bara ett sätt att bagatellisera / tysta ned hela skandalen för de som ännu inte orkat sätta sig in i denna sorgliga härva av förtal, lögner och kriminella handlingar.
MVH
Tomas N
B.R.A i stället för F.R.A ! Klart attt det du lyfter handlar om att få eller att bli hindrad att få.
När barninte får eller hamnar i klåm och en del tror att det handlar om
Liza eller Monica och inte valt att läsa eller sätta sig in i det som faktiskt hänt på den tidsaxel som finns från att Hermons rörelse blev lyft i tidningarna till att sanningen nuhinnit ikapp de som gjorde detta. Så skall man skaffa sig lite perspektiv som journailst och inte välja att försöka forsätta att dölja sanning.
Då skall man skaffa sig en grävmaskin och göra som Annika W gjorde. Så sjukt att man tror att man kan tysta en journalist.
Annika är en hedersknyffel som borde ta med Lex Isobel och Gunilla Kinn samt Ingrid Carlqvist och AH Rudberg till O-sund och prata med allmänheten som var med då det bagva sig eller tyckte det fick vara nog.
Leroy
Leroy
Bra inlägg. Det verkligt farliga är att tappa fotfästet. Att ryckas med, bli för stor för sig själv och sitt eget bästa. Att tappa fokus, att komma för långt från sin målgrupp. Detta gäller alla verksamheter egentligen - men för en journalist är detta direkt förrödande. Att man slutar lyssna och i stället ger sig ut för att bekräfta en egen, på förväg upplagd sanning. När man väljer bort för storyn väsentliga fakta, siktar på scoopet och tappar researchen. När man inte törs eller vill omvärdera och ompröva. Det är svårt att vara människa och totalt oförvitlig. Men en sann och skicklig journalist måste sträva efter att redovisa fakta så rakt, så sant, så granskat och så stilistiskt bra som möjligt. Dyker nya fakta upp - kolla också dessa. Ompröva och ge tillfälle till genmäle. Nu kommer reportern Jan Guillou att få utrymme att avslöja nydemokraterna i Sverige. Vi har alla sett starten på uppdraget med reporter i sälskinn bevakandes ett torgmöte stort uppslaget i AB. Nu vill det till att reporter Guillou också landar scoopet som en sann journalist. Det känns ju redan såhär initialt att vi ska få ett stort avslöjande. Visst är det väl sanningen som eftersträvas? För inte vill vi ha något baserat på en sann historia i repris, eller hur? Men sorgligt nog har i alla fall jag svårt att frigöra mig från Guillous totalt insiktslösa agerande när det gäller Gömda. Jag kan faktiskt inte bortse från reporter Guillous delägande i Piratförlaget, AB:s agerande och publicering i Gömda-debatten samt de faktum att Jan Guillou som publicist inte ens läser de böcker hans förlag trycker och sprider och som han tjänar pengar på. Det handlar om trovärdighet. Sorry, men sån´ är jag.
Strålande artikel.
Anne Skåner har redan fått några kommentarer, här kommer en till. Vad menar du "som gammal journalist" att det finns för motsatsförhållande mellan att rapportera om barn som far illa, direktörslöner OCH att skriva på riktigt och djuplodande (som Tonci) om turerna kring Marklund?
Det står ju faktiskt också rätt så mycket i tidningar om galopperande statsskulder, och vinjetterna till Aktuellt och rapport är till bredden fyllda av varselstatistik och guldkantade bonusavtal.
När det gäller Aftonbladet/Expressen så är det också så att man inte har valt bort Liza Marklund-historien till förmån för frågor som är mer angelägna, man lägger ju sidorna på att rapportera om förkylning och kärlek i Let's Dance.
Du verkar inte heller ha förstått att några av de ämnen som du själv lyft upp påverkats stort av Gömda - Lizas "politiska projekt". Barn som far illa t.ex. Påverkan är på mikro- och makronivå. Som framgick av Percans förra artikel övervägde socialen att inleda ett omhändertagande av barnen pga missförhållanden i hemmet. Och då intervenerar Liza Marklund, inhandlar flygbiljetter och bistår med hjälp att fly landet (påverkan på individ- eller mikro-nivå). Och på makronivå har vi en förändrad lagstiftning där presumtionen ligger emot mannen i vårdnadstvister och andra sammanhang.
Och även om vi har en finanskris så tycker inte jag att man av den anledningen ska tumma på rättssäkerhet, ge frisedlar till dem som gör grava övertramp på tryck- och yttrandefriheten - och som dessutom tjänar grova pengar på det.
Kort och gott. Jag tror att svenska folket kan hantera mer än en fråga, och då den här frågan inte alls hanteras i media så har vi fått ta ansvar för den. Och den ÄR angelägen.
Jag upplever att det är lättare att försörja sig som kränikör och få ersättning för varje artikel du skriver. Oavsett du gjort grävandet själv eller om du faktiskt läst det någon annan grävt.
Jag tycker det är lite tråkigt attt läsa sånt som upprepas likt Liza gör om mobbingen och andra borde haft kredit av detta så blir det ju fel. hon borde hänvisat till vad hon fått det hela från.
Synd att folk påstår att de har hitta sanningar i stållet för att ha grävt på egen hand.
Eller vågat tal om varför.
Leroy
Ännu en läsvärd artikel på Newsmill. Det är en tröst i bedrövelsen att det ändå finns en hel del vettiga journalister "out there". Det finns alltså fortfarande hopp...!
Snälla SVD, det sista hoppet inom svenskt media, ta in den här artikeln på er ledarsida.
Tonchi!
Vi är många som fått upp ögonen för korruptionen.Den är hisnande i sin omfattning.Både politisk inavel och onsider affärer dominerar intrycken.Hela Sverige är tacksam för den avtäckelse som skett de senaste veckorna.Bloggen ÄR den fria pressen idag.Förtvivlat försöker gammelmedias mutkolvar reproducera sig i och dominera även bloggosfären.Men de mest intressanta artiklarna skrivs av folk som är fria från "etalissemanget" en medial överklass har blivit synlig.Den har skaffat sig privilegier på sanningen och yttrandefrihetens bekostnad. Jag har blivit "bloggofrälst" och är fascinerad av alla de kunniga fyndiga människor som genom bloggen kommit till tals.
De moraliska fattigdomsbevis vår korrupta gammelmedia visar upp genom att inte erkänna offren i "Gömdaskandalen" gör mig riktigt riktigt förbannad och ilsk. Förtoendemässigt så blev det skott i egen nacke när de fortsatte att låtsas att det skulle finnas "två sidor" av saken. Jovisst det är bara det att det är två olika historier den ena är sann och den andra är lögn.INGEN kommer ta i korruptionsbevisen av de etablerade gammelmedierna.Den fria pressen bloggen är den som kommer att sprida kunskapen och insikten vidare. Perspektivet att Sverige är ett genomkorrumperat land krossar den självbild av landet mutkolvarna byggt upp.
Samtidigt så är det utmärkt att mutkolvarna varit så infernaliskt klumpiga att vi har kunnat bocka av dem en efter en.Vi har också kunnat se att det finns många som har integritet,trots att de jobbar hos korrupta uppdragsgivare.Det värmer samtidigt.
Tonchi kööööööööööööööööör! Nu gäller det att få loss ALLA handlingar fårn Denver så vi får se vilka kockar som varit aktiva i soppan!
Tack för bra artikel, och extra tack för att du påpekar den uppenbara rasismen i dessa tidigare påstått sanna historier.
.
Att monstret i huvudrollen är muslim kan man möjligen köpa, men den brutala och tungt beväpnade backup han påstås få av hela sin muslimska omgivning är lömsk propaganda av värsta sort. Någon som tror att att det finns en vit läsare som skulle köpa att ett helsvenskt monster skulle få samma massiva stöd av de sina? Nä, tänkte väl det.
Var är perspektivet?
Jag anser att debatten och kommentarerna seglar iväg en aning och efterlyser därför mer nyanserade reflektioner.
Vad är grundproblemet egentligen?
LM är ju en f.d. journalist och numera en "storvolymsförfattare" av populärromaner, vem tror att en sådan skriver sanning och inte fiction?
Det här är är på pricken vad jag själv har sakt i kommentar efter kommentar här på Newsmill. Vad är det som äger rum? Den politiska bloggrörelsen engagerar inte folkets breda lager. Det är den bildade, numerärt rätt lilla medelklassens revolution mot monopolet. Men vi har rätt. Gammalmedia har varit Monopol, alltså en skyddad verkstad för insiders, myglare, fifflare och charlataner, som kunnat härja friskt med undermåliga produkter i garanterat enkelriktad kommunikation. Nu är det slut med sötebrödsdagarna & brallorna hasar till höger & vänster. Den illustrerande bilden? En "freudiansk" miss! Monopolets Ikon Jan Guillou = Skurk nr 1 i detta sammanhang & det är så han med rätta uppfattas av Allmänna Medvetandet,. Det har sina lustiga genomslag.
Svar till Mats: Marklundkramarna har försökt vrida det här till ett slags litteraturvetenskapligt seminarium om sanningsbegreppet.
Det handlar inte om det. Det handlar om att böckerna krossat verkliga människors liv. Splittrat familjer och dessutom fått Sverige att framstå som oförmöget att skydda sina egna medborgare på falska grunder.
Sen är det ju en extra bonus att den mediala makteliten i Sverige så totalt avslöjat sig själva.
Jag är mest förvånad över att det där med asyl i USA svaldes av någon överhuvudtaget. Det är väl ändå bara avhoppade ryssar som någonsin fått det. USA är ett land man utvandrar till, men detta låter ju inte fullt så dramatiskt.
Jag har funderat mycket på varför inte rasismen i Gömda uppmärksammades mer när den kom ut. Nu har jag läst ut Lasermannen och då kan jag kanske förstå lite bättre varför. Jag hade nog förträngt hur illa ställt det var här i landet ibörjan av 90-talet. Alla nazistgrupper som fick medvind med hjälp av Ny demokratis politik.
1993 inriktade sig ND på just muslimer i sina tal och bredde på med vandringssägner. Vivviane Franzéns uttalande "Hur länge dröjer det innan våra barn måste vända sitt ansikte mot Mecka" och en berättelse om ett påstått ritualmord på sin son av en muslimsk man. ND gick ju tack och lov för långt i sin hetsjakt och upplöstes 1994. Gömda kom ut 1995. Var det så att en del ändå fastnade i vårt undermedvetna? Jag reagerade så mycket starkare på rasismen idag när jag läste om boken.
Någonstans på nätet ( i en blogg kanske?) läste jag följande:
Dagens svenska journalister har helt lämnat sin ursprungliga uppgift, att granska Makten, istället ägnar man sig åt att uppfostra Folket..
När media och de styrande ingår en symbios för bådas bästa, sitt eget bästa, kan det inte gå annorlunda.
En strålande artikel av Tonchi Percan. Måste det till "personer med utländsk bakgrund" för att det ska ske avslöjanden i Sverige?
Är PK-ismen och hålla-sig-väl-med-alla-kulturen så djupt rotad?
You scratch my back - I'll scratch your???
Janne!
Visst är det mittiprick vad de sysslar med.Det är förmågan att bedriva propaganda som avgör karriären.Att fler och fler inser att sanningen får stryka på foten i dess framfart framgår med största tydlighet.I kombination med att det existerar .Främsta attribut är oförmågan eller viljan att hålla två bollar i luften samtidigt.Det blir nästan en förutsättning för att kunna bedriva propagandan.Myndigheter och politiker faller in i samma beteende.
Rättigheter har blivit en kaka som måste fördelas på den ene eller andres bekostnad.Att en övergripande gemensam rättighet eller rättvisa är större än den journalsiter och kampanjare funnit med ditt sugrörseende försvinner bort i debatten.Alla bevis om motsatser trängs bort.Sanningens bästa kompisar är fakta och civilkurage.Va skönt det är att bloggen med dess kommentarer finns! En möjlighet att runda vår nya överklass för både sans fakta sanning och civilkurage.I Antonsson har vi en folkhjälte! var ska vi resa statyn??
"När jag för första gången träffade Monica Antonsson, hon som avslöjade lögnerna i Gömda, trodde jag att hon var rättshaverist.
- Du, sa hon. Jag har startat en blogg för att inte tystas av LIza Marklund och Piratförlaget.
Jag förstod inte henne då. Jag kom från ett program som sänds i Sveriges Radio. Hur skulle Liza Marklund och Piratförlaget stoppa mig."
Det krävs alltså bara att man är av en annan åsikt än den gängse antagna och att man är beredd att hävda den, för att bli klassad som rättshavrist t.om av en till synes klartänkt person som Tonchi Percan, Dettta leder till åsiktsförtyck. Men i.o.m. bloggen så kan vanliga fritt tänkande, kunniga människor i Sverige mötas och diskutera, kommentera, utbyta infrmation,
Mediaeliten i Sverige är mest inresserade av varandra och vill hålla folket utanför, varför förstår jag ej. Men det går inte sen bloggen kommit till oss, Det är befriande att läsa på bloggen det man trodde sig vara ganska ensam om att tycka,tro och känna.
Som väl är så har Tonchi Pecan ändrat uppfattning om Monica Antonsson och han skriver bra , mycket bra.
Debatten om Gömda fick mig att upptäcka bloggen som verktyg. Det är revolutionerande och helt fantastiskt vilken möjlighet nu alla har att nå ut med sitt ämnesområde och kompetens. Genom min egen nystartade blogg om Centraleuropa har jag redan fått kontakt med många människor som jag aldrig skulle hittat till annars och vice versa. Hurra för bloggen och bloggarna!
TACK TONCHI OCH FÖR YTTRANDEFRIHETEN SOM HÄRSKAR PÅ NÄTET!
En del människor tycker inte lite lögner är så farliga. "Det gör väl alla", säger en del till exempel politiker, säljare osv.
Vuxna människor förstår att dessa "tänjer mycket på sanningen". Problemet är då när någon, som i Gömdafallet, påstår att hon skildrar sanningen och sedan medvetet förvrider den till oigenkännlighet och sedan har mage att använda dessa lögner i sin politiska kamp! Där går iallafall min gräns för anständighet!
Tack igen Tonchi! Sluta inte med ditt heroiska sökande efter sanningen. Det kan kanske bli manus till en fantastisk film i framtiden!?
Bland annat debatten om Gömda fick även mig att starta en blogg, även om jag inte har några andra ambitioner med den än att skriva oväsentligheter e.d.
Men jag ser andra medborgarjournalister som utnyttjar bloggandet på förträffliga sätt. De utmanar det traditionella journalistkollektivet; de höjer insatserna och begår brott mot konsensuskulturen för att nå den sanning som är förmantlad på grund av de traditionella mediernas underlåtelsesynder.
Jag skulle också vilja framhålla att sådana som Jan Guillou, som ihärdar att endast "fem" års journalistisk utbildning i kombination med traditionell etablerad media kan vara garant för en nyhets sanningshalt, avslöjar sina egna tillkortakommanden på det nya "journalistiska" schackbrädet.
För att leverera nyheter inom bloggosfären måste du jobba väsentligt snabbare än inom traditionell media - både intellektuellt och praktiskt - utifall du vill ligga i topp vad gäller omsättningen på nyheter.
Jan Guillou ser kanske sina egna begränsningar i detta och fruktar rivaliteten från de som inte ens har läst ett enda poäng på journalisthögskolan men väl ändå förstått vitsen med att leverera texter som har tillförlitliga hållpunkter i sinnesvärlden.
Klockren artikel, fast jag blev lurad av Guillou's bild då jag trodde att det var han som hade skrivit artikeln.
Det är verkligen imponerande hur bloggsfären utvecklas och granskar medieeliten idag.
Det är också imponerande att det är många som bryr sig och ställer sig kritiskt til dagens medie för att det behövs.
Så frågan är när ska vanliga bloggarnas åsikter luftas upp på "medienivå"
1.Jan Guillou kan väl inte anklagas för att jobba mot muslimerna! ...eller har du inte läst hans böcker och kolumner.?
2. Gömda är en roman - oavsett om det står "sann historia".Jag har inte träffat på någon som läst boken som en dokumentär. Jag själv har aldrig ens funderat på detta - ser inte problemet . En roman är en roman. Självklart blandas fiktion och verklighet.
3. Det är nog personer med egen agenda som försöker spela på Marklunds kändisskap och ekonomiska framgångar ..kryddat med en stor portion Jante
Bloggosfären har potential men som den ser ut i dag så är den förhållandevis ointressant, den typen av åsikter som förs är överlag av samma slag och riktade till samma målgrupp som etablerade massmedier som ex. Expressen och SVD. Kvaliteten är inte bättre heller och det är fortfarande envägskommunikation.
Anledningen till att bloggosfären hypas så mycket, t.o.m. av de etablerade medierna är väl just för att den är helt ofarlig och i huvudsak består av redan etablerade debattörer. Bland de tio mest lästa politiska bloggarna så kände man ju till de flesta även innan det fanns några bloggar.