Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Utrikesdepartementet

Foto: SVT
Ambassadör Cecilia Julin läxar upp ambassadrådet Klas "GT" Ljungberg

Här är brevet där UD ber om ursäkt för skandaldiplomaten

 "Jag vill understryka att den enskilde tjänstemannens uppträdande i det senaste avsnittet av Svt:s dokusåpa Diplomaterna på intet sätt är förenligt med UD:s värdegrund och personaletiska riktlinjer." Det skriver UD:s presschef Cecilia Julin. 


Om författaren

 

Cecilia Julin är ambassadör och presschef på UD.

 

Hej,

 

och tack för att du tagit dig tid att skriva till oss med anledning av Svt:s serie Diplomaterna. Jag

har den största förståelse för att du är upprörd och arg. Du delar dessa känslor med många andra

som hört av sig till oss.

 

När idén till programmet presenterades för UD:s ledning för över fyra år sedan, var

departementets förhoppning att dokumentären skulle ge TV-tittarna en inblick i departementets

arbete och tjänstemännens vardag. För flertalet handlar detta bl.a. om att förbereda svenska

ståndpunkter inför förhandlingar, ta fram underlag för politikerna, hjälpa svenska nödställda i

utlandet, hantera pass- och viseringsfrågor - ja, listan kan göras lång.

 

Producenten Fredrik Undevik fick ett unikt tillträde till utrikesförvaltningen och dess personal

och UD har enbart haft möjlighet att granska programmen ur sekretessynpunkt. Tyvärr har

producenten valt att enbart fokusera på ett smalt urval av utrikesförvaltningens arbetsområden

och på ett fåtal tjänstemäns, ibland omdömeslösa, uppträdande. Detta ger ingalunda en

representativ och rättvisande bild av UD och dess tjänstemän.

 

Jag vill understryka att den enskilde tjänstemannens uppträdande i det senaste avsnittet på intet

sätt är förenligt med UD:s värdegrund och personaletiska riktlinjer. UD och ambassaderna har

bland sina cirka 2700 anställda många som arbetar under både fysiskt och psykiskt pressade

situationer hemma, ute på ambassaderna och på tjänsteresa. Oavsett omständigheterna, och vare

sig det är på arbetstid eller fritid, uppfattas vi diplomater som representanter för UD och Sverige

när vi är utomlands. Vi förväntas och ska självfallet uppträda därefter. Respektlöst och

omdömeslöst uppträdande är inte acceptabelt.

 

Med vänlig hälsning

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/4331

91 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Men snälla Cecilia, inte behöver du be om ursäkt för programmet. Tvärtom, man blev ju positivt överraskad. Man förväntar sig ju att diplomater ute på fältet framför allt är bra på att dricka GT - men det visar sig att de faktiskt arbetar och stöttar svensk export.

Permalänk | Anmäl #1 Darius, 2009-02-26, 15:21

En anledning till att UD alltid hamnar i blåsten är att det är en sluten värld. Diplomat är ett av de få yrkerna som inte har en vanlig, hederlig utbildningsväg. På normala yrken så påbörjan man utbildningen (med konkurrens på betyg främst) och sedan gör man praktiker och liknande. För att antas på UD-utbildningen krävs reslusta och erfarenheter som är tämligen klassbundna. En lekskola för mellanskikt och uppåt helt enkelt.

Permalänk | Anmäl #2 Mikael Wallgren, 2009-02-26, 15:53

Vad har karln gjort egentligen som är så förgripligt?

Permalänk | Anmäl #3 kalle , 2009-02-26, 15:56

Tack för den dementin UD ! Men blossande kinder av skam såg jag programmet fråm Cypern / Beirut.. Vilka fullkomligt inkompetenta och respektlösa fåntrattar! Hur UD kunde skicka ner de här reserverna är en gåta, värd mer än en ursäkt ! En förklaring är på sin plats. Aldrig någonsin kunde jag tro att en figur som Ljungberg kunde representera Sverige!!! Fullständigt skandalöst ! Som sagt, en förklaring från UD är nödvändig .Hur dessa figurer klarat av diplomatutbildningen är ytterligare en gåta!

Permalänk | Anmäl #4 Charlotte T., 2009-02-26, 16:08

Jag tycker det är tråkigt att man gör en stor grej av att en anställd faktiskt försökte koppla av. I ett tidigare program ser vi hur han ansvarar för en av Sveriges största evakueringar någonsin och han verkar ju onekligen ställa upp mycket för UD. Om man inte förstår att tjänstemannen är ironisk i inslaget så ska det stå för dem. Jag tycker främst det visar på ett mänskligt ansikte. Skäms pressavdelningen för UD som gör ett sånt här nummer av saken, och skäms alla ni konservativa tanter och gubbar som inte förstår att vi alla är människor!

Permalänk | Anmäl #5 Mattias Sääksjärvi, 2009-02-26, 16:40

Håller definitivt med alla "gamla tanter och gubbar" att man inte ska agera på detta sätt om man representerar Sverige. Mikael Wallgren ovan la fram några intressanta frågeställningar angående diplomatutbildningen. Varför kan man inte lägga fram "normala" krav som betyg och högskoleprov för att ha möjlighet att antas. Är det för att man ska kunna få jobb via nepotism alltså släkt och kontakter? Då blir resultatet inkompetens.....hoppas verkligen man kan börja ha en debatt angående detta. Vad tycker Carl Bildt det hela? Om man kan på ett exibitionistiskt maner sända ett tv-program om yrket så ska vi kunna efterfrågar tydligare riktlinjer på vilka som anställs och grunden. Precis som alla andra utbildningar.

Permalänk | Anmäl #6 Anonym, 2009-02-26, 19:22

Herregud! Vad är dte att bråka om om killen tar sig en GT eller två i poolen efter arbetsdagens slut. Han är i Afrika på tjänsteresa. Ska han inte få utnyttja tiden efter jobbet som han vill bara för att det är skattepengar som betalar hans jobb? Såg ni ens program 1 och 2? Killen är en hjälte, ta mig tusan! I totalt kaos, helt utan manus, mitt i ett krig organiserar han en jättelik massevakuering från Mellanöstern av mer eller mindre stressade och agresiva svenska medborgare. Strax därefter är han en av kuggarna som är med och ordnar hem en miljardaffär till svensk industri. Hur många jobb var han med och skapade då? Ge killen all credit han kna få istället.

Permalänk | Anmäl #7 Tryggve, 2009-02-26, 19:23

Vad finns det att be om ursäkt för? För det första så märks det att producenterna har försökt att vinkla det åt något dåligt, att man får se killen med en GT tre gånger om säger mer om de som har klippt dokumentären än om den enskilda individen. Av det man får se av deras riktiga arbete så tycker jag de verkar göra ett bra arbete, ett bra jobb av att representera Sverige utomlands och det är det som är viktigast. Att man får se diplomatens vardagsliv var, som någon sa, uppfriskande. Vad säger att diplomater inte får ha kul på jobbet om de gör ett annat bra jobb?

Ang. det som hände på Cypern så tror jag att en dokumentär på en knapp halvtimme ger en rättvis bild över det som hände.

Nej skärp er och var glad att han inte gick till porr-klubb med Afrikanerna eller något i den stilen!

Permalänk | Anmäl #8 Goostyboy, 2009-02-26, 19:45

Håller med sign Kalle och er andra. Vad har Klas Ljunggren gjort som var så hemskt? Jag tycker att de som gnäller måste precisera sig. Det framgick av programmen att Ljunggren gjorde bra insatser som vi som svenskar har anledning att vara stolta över. Han var banne mig värd sina GT. Heja Klas! Vi behöver fler som han!

Permalänk | Anmäl #9 Mats Erikson, 2009-02-26, 20:01

Ljungberg gör ett engagerat jobb framgår det av programmen men han är också en humörfrisk person som bjuder på sig själv. "Respektlöst och omdömeslöst uppträdande är inte acceptabelt" skriver då UDs pressavdelning i sitt brev. Detta brev borde aldrig ha skrivits eftersom det är både respektlöst och omdömeslöst att behandla en engagerad medarbetare på detta sätt.
.

Permalänk | Anmäl #10 Pelle, 2009-02-26, 20:11

Hmmm... = läst och begrundat.
Mina personliga kontakter förra året med UD - slutade så här.

Permalänk | Anmäl #11 Josef Boberg, 2009-02-26, 20:34

Klas som har fått en framträdande roll i programmet är inte utbildad till diplomat.

För att komma in på diplomatutbildningen krävs att man har en kandidatexamen, talar ett annat språk än svenska och engelska, samt klarar ett omfattande inträdesprov med samhälsvetenskapliga frågor (gamla prov finns på UD:s hemsida).

Sen huruvida de som blir anställda och till vilken position har genomgått diplomatprogrammet är en annan sak...

Permalänk | Anmäl #12 Elin, 2009-02-26, 20:36

Jag såg inte programmet och undrar också vad det är som har hänt som är så fasansfullt. Det enda jag kunnat utröna hittills är att någon efter arbetsdagens slut lägger sig i poolen med en drink. Det skulle jag också vilja göra! Var det något mer eller vad handlar detta om?

Permalänk | Anmäl #13 Tobe, 2009-02-26, 20:43

Jag har sett alla avsnitt av Diplomaterna och killen är värd alla GT som han kan få i sig. Detta var 1 händelse av en mängd andra som nu ger detta ramaskri. Han gör bara vad alla andra också skulle gjort om de var på utlandsresa i tjänsten och slappnade av efter arbetstid.

Permalänk | Anmäl #14 Bollen, 2009-02-26, 20:46

Jo, inte har producenten klippt programmet för att visa högklassig diplomati. Det har mest varit fix och dona. Självklart ska en UD-tjänsteman få koppla av, men han får tänka på att han anses representera Sverige i alla lägen om han är kvar i landet han verkar i eller har förekommit i officiella sammanhang där han senare förlustar sig. Det går inte att sära på för betraktaren.
Men jag tyckte UD:s protokollchef Per Sjöberg gav Sverige och UD den största skammen, när han i avsnittet med afrikanska besöket i Sverige (där en gäst fick provköra en Scania lastbil). Jag häpnade!
Protokollchefen skällde till slut ut den afrikanska delegationens protokollchef och behandlade henne mycket nedlåtande, när hon hade krav som UD inte brukade ställa upp på. Där försvann diplomatin ut genom dörren! Hon skulle ha fått en lugnt samtal om att säkerhetssituationen i Sverige är en helt annan än i hennes hemland. I varje fall var det motsatsen till diplomati av UD:s protokollansvarige Per Sjöberg. Skämmes!

Permalänk | Anmäl #15 Andrea Holm, 2009-02-26, 21:08

Eftersom vi svenskar tycker om att ta en GT eller två och ha trevligt när vi är utomlands så kan det väl enbart sägas vara väldigt representativt om UD´s personal gör detsamma.

Permalänk | Anmäl #16 giraffen, 2009-02-26, 21:20

Charlotte T, exakt VAD gjorde Ljungberg & co för fel på Cypern menar du? Vad jag och de flesta andra såg var hårt arbetande diplomater som med alltför små resurser försökte hjälpa svenskar och göra det bästa av en svår situation. Vad skulle de i den situationen gjort annorlunda? Exempel? De borde få medalj istället för gnäll.

Permalänk | Anmäl #17 Erika, 2009-02-26, 22:56

LARVIGT och SMÅSINT att blåsa upp detta till skandal. Tyder på dålig medievana - alltså inte hos GT, utan hos dem som ser det som något att förfasas över.

Permalänk | Anmäl #18 Snälla, 2009-02-26, 22:59

Jag gick in på artikeln igen för att se vilka kommentarer som kommit in efter min egen - och av dessa att döma verkar det som om Cecilias artikel skadat UD betydligt mer än Klas "GTs" agerande. Inte orimligt - den kraftiga reaktionen ger ju intryck av att UD inte är någon särskilt bra arbetsplats.

Jag passade på att se fler avsnitt på SVT Play - och insåg att Klas "GT" är en ganska charmig kille. Dessutom energisk och engagerad. Man bör ju också ha en hel del civilkurage för att titta in i kameran på badstranden och säga "Hej, Leila, det är det här vi håller på med när du tror att vi skriver rapporter."

De känns ju som UD behöver mer av Klas och mindre av Cecilia.

Permalänk | Anmäl #19 Darius, 2009-02-27, 00:27

Jag har precis kollat på avsnitt 1,2 och 5 på SVT Play, och förstår inte heller vad "skandaldiplomaten" har gjort för fel. Han har tagit en drink i poolen (utanför arbetstid, märk väl!) - so what? Han har en lite "bullrig" framtoning, skojar och skämtar - so what? Han verkar ju göra ett fantastiskt jobb. Är det något man skäms över så är det alla de extremt bortskämda svenska turister som uttalar sig i avsnitt ett och två - som gnäller på dålig info, långa väntetider, ingen framdukad mat osv. Vad sjutton har de väntat sig när det är nödsituation? Färdigtryckta resebroschyrer, privatjet och skaldjursplatå eller? De borde vara glada och tacksamma att någon sliter häcken av sig för att hjälpa dem. Detta är pinsamt om något!

Permalänk | Anmäl #21 tvillinganna, 2009-02-27, 01:26

Klippningarna av Klas 'AfterWork' är naturligtvis gjorda för att trigga opinionen. Fattar man inte att han är ironisk så får väl det vara betraktarens problem
Däremot Per Sjöbergs attityd mot sina afrikanska gäster är chauvinistisk och osmakligt 'von oben'. Hade han reagerat på samma sätt mot samma förfrågan om den kommit från en Brittisk, Franska eller Nordamerikansk kollega?
Hur som helst, klent av UD att ta chansen att stöta en dolk i kollegas rygg genom det fåniga ursäktsbrevet - kort o gott klent!

Permalänk | Anmäl #22 Ingelstam, 2009-02-27, 08:48

Givetvis är inte Klas kärlek till att dricka GT poolside som är problemet. Dokumentärserien har helt enkelt bekräftat mina misstankar om UD:s sätt att hantera uppkomna situationer. Tämligen tandlöst och precis lagom amatörmässigt och just så förvirrat som man kan förvänta sig av en grupp svenska statsanställda. Dessa diplomater ska vara professionella representerar för Sverige gentemot övriga världen och då ska de också uppträda just så - professionellt, precist och exempellöst perfekt.

Permalänk | Anmäl #23 Fredrik, 2009-02-27, 09:48

Fredrik, tandlöst och precis lagom amatörmässigt säger du, men vilka förväntningar kan man ha på diplomater från ett litet land? Klas "GT" ligger i som tusan på Cypern och lyckas ordna bussar för evakuering av svenskar - och en amerikansk diplomat med betydligt större plånbok bjuder över och tar bussarna. På vilket sätt hade ett mer "professionellt" agerande från "GT" förhindrat detta?

Permalänk | Anmäl #24 Darius, 2009-02-27, 12:28

Tidigare visste jag inte vad en diplomat gjorde. Inte så specifikt som det har visats i programmet. I övrigt ser jag inte någon skandal heller och i mina ögon varpå de är finansierade av skattemedel. Handlar det om vad svensken får tillbaka. Programmet är så pass välgjort att de redovisar vad för affärer besöken har åstadkommit. Jag har för mig att Namibia:s president var på besök i Sverige i första programmet. Det gav en order från ABB på en miljard och stor order av volvo bilar. Jag tror utan att känna vår svenska lila knubbiga svenske diplomat är perfekt för att ta sig an Afrikanska (även från de övriga världsdelar) selibriteter, presidenter och diplomater. Som handen i handsken för jobbet, om man så säger.

Permalänk | Anmäl #25 Nicke, 2009-02-27, 12:59

När en glad Klas i slutet av programmet, tackar svenska skattebetalare för att han får representera Sverige, vart det för mycket för mig. Så här får en svensk UD tjänsteman inte uppträda. En skam! Och inte missar man nästa avsnitt...

Permalänk | Anmäl #26 Thomas, 2009-02-27, 13:21

Nej men det är ju helt rätt att be om ursäkta för skojarens uppträdande. Snacka om dålig timing att släppa en dokumentär med en statligt anställd som ligger i en pool och dricker drinkar och tackar skattebetalarna... Men ett brev räcker inte. Det är definitivt läge att styra upp departementet!

Permalänk | Anmäl #27 Oscar, 2009-02-27, 13:57

I vilka yrken är det tillåtet att agera som han gjorde då? När man är ledig är man ledig och då ska man få göra som man vill. Han är rik, smart, glad och vistas mycket utomlands. Klart man vill släppa loss ibland.

Permalänk | Anmäl #28 Hasse, 2009-02-27, 14:44

Här krockar det gamla gråa korrekta 80-tals-Sverige i form av Cecilia Julin mot ett modernare och rappare. Jag blev imponerad av Klas engagemang och improvisationsförmåga när han hjälpte svenskarna ut ur Beirut i konkurrens med större och ekonomiskt starkare länder. Sådana som Klas ska vi inte behöva skämmas för!

Permalänk | Anmäl #29 Lars Wetterström, 2009-02-27, 16:09

När man sett diplomaterna så undrar man ju litet vad de hela går ut på
människor reser till mellanöstern som snart haft krig i 60 år . Där borde UD ha en ordning som klart säger att man får ta sig hem själv om man åkt till ett område där det är krig eller krigs liknande tillstånd.
Klas Ljungberg gorde ett fantastisk jobb .Jag vill ha flera Klas som kan fixa . Däremot protokollchefen Per Sjöberg tycker jag inte är en fixare hade hand om ett statsbesök och skäller ut en av deltagarna för att dom ville polis eskort hem efter en sen fest då är det dåligt förberett att inte kunna hantera situationen .Sedan tycker jag att Sverige kan banta ned UD de behöver inte vara 2700 anställda .
Sparka en massa dökött .mvh

Permalänk | Anmäl #30 dodegevan, 2009-02-27, 16:48

Vi är många som insett att man kan inte lita på UD när det gäller. Tsunamin visade det för hela folket, men t ex under Bosnienkriget gick man i bräschen och gjorde märkliga avtal med Kroatien om mottagandet av flyktingar och inte minst i samband med Kuwait-kriget. Innan UD skulle släppa svenskarna som evakuerats från Kuwait City på AV SAS CHARTRAD OCH BETALD FLIGHT fick ju alla skriva på ett papper på att de skulle återbetala hemresan till UD (och det var mer än 20 000 kr på den tiden!) .

Räkna aldrig med UD om du är svensk medborgare utomlands, men knacka gärna på finsk eller dansk konsulatdörr, de brukar vara sjyssta, eller se till att fixa dina utrymningar själv.

Här finns faktiskt en affärsidé för försäkringsbolag: en UD-försäkring. Om UD inte fixar hjälpen kliver de in och tar hemresan och alla förhandlingar osv. med byråkrater. Skandia? If?...

Permalänk | Anmäl #31 maria magdalena, 2009-02-27, 19:02

Man kan alltid diskutera skattepengar. Men det orkar inte jag utan konstaterar bara att Klas är en skön kille! Jag hade gjort precis samma sak! Kanske någon GT extra bara... :)

Permalänk | Anmäl #32 Måns, 2009-02-27, 20:33

Jag anser inte att det finns någon anledning att anmärka på detta beteende. Jag anser att detta beteende är representativt för det beteende som en genomsnittlig svensk skulle uppvisa i en liknande situation. Jag anser inte att UD:s och de svenska diplomaternas uppgift är att ljuga eller odla falska förhoppningar. Jag tycker att UD och de svenska diplomaternas uppgift är att ge en rättvis bild av Sverige.

Permalänk | Anmäl #33 Wezz, 2009-02-27, 21:46

Till maria magdalena: så du tycker alltså att vuxna svenskar som beger sig utomlands och råkar illa ut alltid ska få gratis hemresa, betalad av skattebetalarna? Det tycker inte jag.

Permalänk | Anmäl #34 Erika, 2009-02-27, 22:09

Jag tycker Klas festande med flygvärdinnor är det minsta problemet av opassande beteende jag sett i serien. (Arabens tilltal av svenskorna som "bitches" (hyndor) tycker jag är lååångt mer allvarligt isf)

Jag har ännu inte sett avsnittet (det har väl inte ens sänts!?) men jag ser inget fel med att festa loss lite ibland om det inte har negativ inverkan på jobb-uppgiften.

Eller måste man vara en humorlös grå-sosse för att vara politisk korrekt som diplomat?

Långt mycket värre är den uppenbara inkompetens som verkar vara ett signum för UD.

Jag tror det var svt som häromåret gjorde en dokumentär om hur inavlat och styrt av nepotism och cronyism UD är. Har du ingen "kontakt" på departementet är dina meriter oväsentliga vid jobbsökande. Jag har själv bekanta på UD och har själv sett hur man "fixar in" varandra via de informella kanalerna.

Därför är jag inte ett dugg förvånad att svt inte kunnat prestera en positivare bild av departementet. Nepotism och cronyism är motsatsen till meritokrati och organisationens kompetens blir därefter.

Tillsätt en STOR jävla utredning för att avslöja UD och införa meritokrati även där!

Cecilia Julins försök till undanmanöver genom att skylla allt dåligt på Klas gör mig illamående!

Permalänk | Anmäl #35 mikael Jakobsson, 2009-02-28, 00:41

Tycker det var direkt pinsamt hur man bemötte afrikanerna på statsbesök i Sverige (var det Namibia?). Sitta längst bak i bussen och hånskratta och skämta om rövare och vargar!! Och att gräla med besökande stats protokollchef....det är dålig diplomati. Oförskämt, och också dåligt för affärerna och Sveriges anseende. Tycker man kan kräva mer av en s.k. dilpomat. Rent tölpigt, och pinsamt! Jag skämdes!!

Permalänk | Anmäl #36 Jonas, 2009-02-28, 12:07

Att "GT" kopplar av efter jobbet är absolut inget att gnälla om Cecilia. Som han och de andra kämpade med evakueringen är han väl värd det. Däremot den dåliga behandlingen av det afrikanska statsbesöket, det var skamligt. Varför var inte det värt din kritik Cecilia?

Permalänk | Anmäl #37 johan,karlskrona, 2009-02-28, 12:35

Som UD-anställd måste jag säga att jag tycker det är välkokmmet att UD går ut och explicit tar avstånd från det taffliga och omdömeslösa beteende som visats upp i det här programmet.

I fallet med den nambiske protokollchefen var det rent av hårresande hur min kollega agerade och helt tappade fattningen. Som Cecilia Juhlin skriver är detta helt oacceptabelt i vårt arbete, som det säkert är på vilken annan arbetsplats som helst som arbetar med utländska gäster och att bygga relationer. Så här får det bara inte gå till. Därför är det bra att UD klargör att man delar den kritik som framförts efter att inslaget visades. Tyvärr kom Juhlins brev sent och indirekt genom att man bara svarat på de som hört av sig till UD eller statsrådsberedningen.

Huvudpersonen i programmet i övrigt visar mest på ett väldigt stort bristande omdöme. Likaså SVT och Fredrik Undevik som valt att utforma programmet som de gjort - både i valet av "frontfigurer", upplägg, fokus och bristen på substans vad gäller de frågor som UD faktiskt arbetar med.

Jag har t ex ännu inte hört "EU" nämnas en enda gång i programmet - trots att EU-samordningen, förhandlingar och svenska ståndspunkter i olika frågor uppskattningvis utgör mer än 50% av vårt arbete. Flaggor, kortegor och placeringskort är ungefär lika viktiga som projektorn på en vanlig svensk arbetsplats. Ett medel för arbetet men knappast anledningen till varför företaget finns till.

Permalänk | Anmäl #38 Depsek, 2009-02-28, 13:14

Erika, du kanske är för ung (utan historieämne i skolan?) för att komma ihåg att det var krig i Kuwait i början på 90-talet. Då är det UD:s uppdrag att skydda svenska intressen och medborgare, vid behov evakuera dem. Det är inte fråga om att hämta hem globetrotters som fått slut på pengar, utan bland annat svensk personal från svenska myndigheter som jobbade i Kuwait!

Om det inte ingår i UD:s uppdrag så då kan man lika gärna lägga ned hela rasket.

Permalänk | Anmäl #39 maria magdalena, 2009-02-28, 13:17

Diplomaterna är häpnadsväckande. Det är obegripligt att organisationen inte verkar ha genomgått omfattande förändringar. Man blir helt enkelt mörkrädd.
Jag håller med Björn Wimans text i Expressen.
http://www.expressen.se/Nyheter/freedawit/1.1477061/bjorn-wiman-ud-s-age...
SannaSa

Permalänk | Anmäl #40 SannaSa, 2009-03-01, 10:04

Okej, killen kanske inte är världens bästa representant för Sverige, men han har inte heller gjort något fel. Om han tar några drinkar på sin fritid är den hans ensak.Svenskar är det gnälligaste folket som finns. Det ska alltid klagas!!

Permalänk | Anmäl #41 Per, 2009-03-01, 11:21

Vad de svenska diplomaterna dricker och gör när de kopplar av är deras ensak och upprör mig inte ett dugg.
Däremot blir jag otroligt förvånad av deras låga tolerans och minimalistiska kulturförståelse, jag trodde nog att de skulle kunna föra sig utan att klumpigt och plumpt drivaed gästande nationers statsöverhuvd.

Permalänk | Anmäl #43 Carl, 2009-03-02, 12:05

Vilka HYCKLARE våra UD-anställda är.
.
För dem handlar det uppenbarligen inte om vad de anställda gör på arbetstid eller hur bra längre (om det någonsin gjorde det för om GT gör jobbet bra eller inte pratar ju ingen). För dem handlar det om att tvinga på folk önskvärda politiska åsikter som visar rätt "värdegrund" på fritiden precis som i gamla Sovjet
.
Inte undra på att de inte kan fixa fram plan till Thailand trots att svenskar är en av värst drabbade grupperna när främsta prioriteringen för UD själva är att ge ytliga intryck av rätt "värdegrund" och extrem oro och ängslan över att privatpersoner får en dålig "bild" och har fördomar baserade på att de använder underhållnings-TV som faktakälla istället för att läsa faktaböcker.
.
Om det är något som Klas "GT" varit så är det en utmärkt representant för Sverige. Dvs Sverige som det ser ut på riktigt i verkligheten, inte den helt förljugna bild personer som Julin vill presentera utomlands för att tillfredställa sin ängslan och medföljande sociala kontrollbehov. Har de tagit inspiration av Nordkoreas kulisser eller?
.
Det är en skam för Sverige den dag UD inte kan stå för Sverige utan måste ge kurser för sina anställda i hur de skall ge falska intryck och förljugna bilder så de kan upprätthålla sin egotrippade bild av sig själva. Man kan undra om UD är tjänstemän som representerar Sverige eller en reklambyrå som anställer dåliga skådisar för att ge falska bilder av varan de säljer och GT blir uppläxad för att han var "out of character" framför kameran.
.
Fast mest verkar GT vara en stuntman som inte var tillräckligt lik huvudpersonen och sålunda förstörde illusionen av den där supermannen som fixar allt. Som inte finns i verkligheten utan där riktiga människor varken lever perfekt eller bör göra det.

Permalänk | Anmäl #44 Erik, 2009-03-02, 12:21

Håller med Björn Wiman i Expressen, depsek, Ingelstam med flera.

Hur kan en s.k. diplomat ens uttrycka sådana saker och dessutom på film. Att det finns krypskyttar längs motorvägen in mot Stockholm med anledning av att den afrikanska delegationen tvunget ville åka bil medan det var ljust ute. Sällan har man skådat en sådan nedlåtande stil inför andra människor, vare sig det rör sig om ras, medmänniska eller diplomatkollegor från gästande land.

Permalänk | Anmäl #45 mange, 2009-03-02, 12:55

Varför ber du om ursäkt? Jag tycker att allt jag sett i programmet är helt i linje med vad som är normalt. På arbetstid tycker jag att diplomaterna sköter sig exemplariskt och när de är lediga tar de sig ett dopp och en drink. Skulle vem som helst göra i samma situation. Kanske än viktigare för en, i arbetet pressad, diplomat än för någon annan att verkligen slappna av när man är ledig. Sedan så ser det så klart lite fånigt ut när en berusad, halvnaken man springer omkring i tv och njuter av livet men det tycker jag verkligen inte att ni på UD, eller någon annan, skall se som ett problem. Inget att be om ursäkt för. Att ni gör det får er bara att framstå som ett gäng tråkiga byråkrater. För ni är väl inte torrare än andra?

Permalänk | Anmäl #46 Johannes Söderberg, 2009-03-02, 17:08

Visst får diplomater koppla av men då kanske uttalanden som Klas gjorde vara utanför programmet, det är ju hans "time off"

Det som upprör mig mest är den svensk-arab som var på väg att slå ned Klas för att han inte fick kvittera ut sitt nya körkort. Man blir skrämd att rasistkortet åker upp direkt när dessa människor inte får som de vill. Det var verkligen otäckt att se.

Permalänk | Anmäl #47 Joachim, 2009-03-03, 09:10

Klas kanske inte är världens smidigaste diplomat, alternativt så är undantagen uppblåsta genom vinklingen av programmet. Men det är fånigt att se det som en skandal att en tjänstemans om företräder Sverige är lite burdus och opolerad. Visst finns det kanske ett par gråzoner men inga direkta övertramp. En sak som man ska komma ihåg är att ironi etc. ofta inte syns på film eftersom man inte ser kontexten. Det som vi ser som osmakligt var nog i den aktuella kontexten på sin höjd ett dåligt skämt.

Jag har sett alla avsnitten och tycker det verkar som att Klas gör ett överlag bra jobb. Visst vore det önskvärt om han uppträdde något mer städat och proffesionellt på fritiden, men det är absolut inget att hetsa upp sig över eller anledning att omstrukturera hela UD som en del tycker.

Värre är det uttalandet av Cecilia Julin. Hade hon haft någon form av lojalitet hade hon "läxat upp" Klas enskilt och redogjort för dettaa istället för att skriva som hon gör nu. Det framstår som att det Klas gjort är mycket värre än det fakiskt är nu. Hon skadar UD mer än han gör. De som inte sett serien fantiserar ihop något som inte finns. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Permalänk | Anmäl #48 Rickard-, 2009-03-03, 10:53

Inte följde de med den andre diplomaten Per Sjöberg på hans fritid. När han på sin lediga tid exempelvis åkte finlandsfärja och dansa med slips i pannan, satt på kräftskiva och sjöng eller firade någons 50-års fest och drack massvis G&T.

Vad man helt uppenbart ser är hur vinklingen är gjord i klippningen av producenten. Klas skratt klipptes in i en scen när han inte såg ut att skratta ens, just det där skrattet använde producenten sig mkt av för det gav en bild av en dryg glassig kille. Han gör sitt jobb, uppenbarligen bra, vad han gör på sin fritid borde UD, svenska folket och svt skita i. Om de inte vill göra kanal 5.

Permalänk | Anmäl #49 Andreas, 2009-03-03, 16:02

varför har alla svenskar en sån pinne i röven? och fattar ni inte att den "fria" televisionen givetvis vinklat allt för att få det så skandalöst å glamouröst som möjligt....
herregud ja snubben drar några skämt, badar i en pool och dricker GT... vem fan hade inte gjort det i hans situation? om alla diplomater vore lika torra som dom som kritiserar GTklas kan jag säga att våra diplomatiska relationer hade varit betydligt frostigare. i många andra länder i världen går man nämligen inte runt med en ispinne i analen dagarna i ända....

Permalänk | Anmäl #50 johnston, 2009-03-03, 17:29


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  5. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  6. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  7. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  8. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  9. Dags att legalisera cannabis!
  10. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.