[...] Jan Kallberg om extremvänstern Newsmill: “Våld och hot premieras” Newsmill: “Malmö spär på hatet mot muslimer och judar” Tidningen Forward: “Mellanösternkonflikt utspelas på Sveriges [...]
Blogg:Nu ska SSU hetsa till Israelhat i skolorna « FRED , 2009-02-23, 17:52
Det här var lite grumligt. Eller hur?
Menar hon att vi ska låta Israel spela matchen ifred för att inte muslimer ska bli ännu mer hatade? Det verkar vara att ta till riktiga nöd-argument för att skydda Israel från kritik.
Eftersom jag känner mig träffad av slängarna mot den Israelhatande vänstern vill jag gärna klarlägga en sak. Eftersom vi på den kanten vägrar att vara rasister tar vi ingen speciell hänsyn till att det är just judar som mördar barn i Gaza. Vi hatar Israel för brotten oavsett vilken ras dom som utförde morden hade.
Det är inte den som hatar apartheid som är rasist, det är dom som tillämpar den som förtjänar den etiketten.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-02-22, 19:11
Intressant iakttagelse. Ofta tänker man inte på de implicita följderna av en publiklös match mot Israel. Som du säger kommer väl till exempel The Guardians läsare att pussla ihop det hela till att "muslimer" satt stopp för matchen. Tråkigt för det moderata flertalet. Man måste kanske vara pragmatisk ibland.
Permalänk | Anmäl
Hans Lossman, 2009-02-22, 19:35
Olof med flera på vänsterkanten...
Nej, ni är de mest intoleranta och odemokratiska man kan tänka sig. Ni hotar, stoppar, hindrar alla som inte tycker exakt som ni. Ni bara inte inser hur blinda ni är på ena ögat. Ni väjer inte heller för våld och kriminalitet för att uppnå era "högre" syften. Denna ideologiska enögdhet slår sedan tillbaka på de grupper som ni påstår er värna om, såsom så många gånger tidigare. De stora förlorarna på er besynnerliga kamp, odemokratiska metoder och våldsupptrappning är just de svagaste. Med sådana vänner som er behöver man inga fiender. Historien har visat hur illa det går när vänstern tagit över. Ve oss för v!!!!
Permalänk | Anmäl
Hugin, 2009-02-22, 19:36
Typiskt exempel på vänsterns demagogiska språkbruk (i Lenins anda?) - att konsekvent byta ut ordet "döda" mot "mörda"
Menar du verkligen, Olof, att israeliska soldater avsiktligt har mördat barn i Gaza, är dom kanske tom. nån slags monster?
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-23, 00:08
Judehatare som Reepalu och hans svin till kollegor, ger blanka f-n i konsekvenserna för en enda människa. Så länge de vinner val, är de beredda att låta sina barn bli påsatta av grisar. Sådana är dem - de ruttna, stinkande värdelösa äcklen till socialister. Judehat, muslimhat - vad spelar det för roll om man får makten? Makten är allt för en socialist.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-02-23, 00:49
Olof Lindberg:
"... Det här var lite grumligt. Eller hur?..."
Jag tror Anna menar att Reepalus och röd-gröna sidans agerande skadar både judar och muslimer, bidrar till ökad antisemitsm och islamofobi. Jag finner deras syn inskränkt och rasistisk.
Men din egen åsikt är dessvärre inte grumlig, Olof. Usch!
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2009-02-23, 01:50
Jag tycker också det är helt fel när en politiker går ut och fördömer "demokratiska och civiliserade" nationer som bombar sönder civilbefolkning. Jag menar det är ju inte en politikers roll att uttala sig om sådant utan brandmä.., Ekonome.., Fotbollsspe.. Dokto.. Sjukskö.., Poli..
Det var svårt att hitta någon i maktposition som bör uttala sig om sådana saker. Jag antar att Sverige säkert kan sticka huvudet i sanden på den här frågan.
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2009-02-23, 03:50
Förlåt, på exakt VILKET sätt spär de "röd-grön-bruna" på "hatet" !? Ta det lugnt, va. - Och vad hat beträffar slår ju David Jacobssons egen hatsprängda kommentar rekordet - vilket självmål! Snacka om att kasta sten i glashus! De som gafflar om hat har hat är uppenbart SJÄLVA helt hysteriska.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-23, 04:53
Jag tycker det är ett billigt knep att utmåla människor som kritiserar Israels krigsföring mot Gaza som antisemiter. Jag tycker att det är hemskt att en millitär stormakt går in i fullskaligt krig mot ett folk som inte kan försvara sig. Jag tycker att Israels retorik mot araber är förtryckande, och jag tycker att den enda lösningen är en tvåstatslösning där palestina får tillbaka mycket land.
När blir denna diskussion antisemitisk? Att kritisera ett system är inte samma sak som att förtrycka en religion.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-02-23, 05:36
Peter Ingestad
.
"Förlåt, på exakt VILKET sätt spär de "röd-grön-bruna" på "hatet" !?"
.
Det skrev han ju. Genom att förklara hur personer från vissa delar av världen är så våldsamma och hotfulla att vi inte ens kan spela tennismatcher mot deras vilja utan att det blir våldshandlingar så beskrivs just de personerna från de delarna av världen generaliserande (rasistiskt fördomsfullt) som våldsamma och hotfulla. Det är ett präktigt självmål att bekräfta de värsta fördomarna om de folkgrupperna. Vad dessa politiker sagt är ju i princip vad partier som SD sagt.
.
Jonas: Att kritisera ett system är också samma sak som att stödja ett annat system. Vilket system av de existerande alternativen vill du stödja? Nationalisterna (påminner mest om ND i Sverige) eller de religösa fanatikerna (påminner mest om de mest homofobiska religösa sekterna) Personligen om vi pratade om Sverige skulle du nog se bägge alternativen som oacceptabla vid regeringsmakt.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-23, 08:27
Kan bara instämma i Eriks kommentar till Olof Lindbergs absurda anklagelse mot Israel att de "mördat" barn. Enligt alla rapporter från Gazakriget gjorde israeliska armén mer än någon armé tidigare gjort för att minimera civila offer, bl a genom att varna civilibefolkningen om förestående anfall. Steget därifrån till mord är långt, Olof!
Enligt rapporter betedde sig däremot Hamas på ett sätt gentemot sin egen befolkning som leder tanken till ordet mord. Avskjutningsramper i hyreshus, ammunitionslager i källare till hyreshus och sjukhus, civila minröjare etc. Hamasledningen satt under tiden tryggt i Damaskus och hetsade de sina till fortsatta krigshandlingar.
Att Reepalu använt samma oöverlagda och absurda ordval som Olof utgår jag ifrån att varje rättänkande Malmöbo kommer ihåg vid valet 2010!
Permalänk | Anmäl
tshee, 2009-02-23, 09:53
Erik. I tidningen svenska dagbladet kunde vi häromdagen läsa om hur israeliska soldater avsiktligt skjutit ihjäl såväl barn som, kvinnor som åldringar. Enligt samma artikel skedde det med armeledningens stöd "eftersom soldaterna hade rätt att attackera hamasaktörer". Dom ihjälskjutna barnen var alltså "hamasaktörer" enligt israeliskt språkbruk. Tillägger att dom ihjälskjutna var obeväpnade och bar på vita flaggor. I mina ögon är detta rena , monstruösa mord och krigsförbrytelser. Den israeliska statsledningen har ju också förklarat att inga av dess soldater ska åtalas för krigsförbrytelser. Morden stöds alltså av såväl den israeliska armeledningen som statsledningen.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-02-23, 10:18
Ett fegt och veligt beslut av Reepalu och hans anhang. Så länge våra politiska företrädare på detta sätt viker sig och gör bort sig med grumliga uttalanden kommer judehat och islamofobi att öka. det enda resultatet av fegheten är ökade klyftor och ökad misstro. det värsta är ju att denan typ av agerade på nåt sätt "rättfärdigar" antisemitism - något vissa grupper inte kommer att vara sena att använda sig av. Vänsterns grumliga historia avseende synen på judar gör sig påmind än en gång. Skrämmande.
Permalänk | Anmäl
Sten Martinsson, 2009-02-23, 11:10
Om detta är sant så är det verkligen bestialiskt.. Jag tror dock inte på några vittnesmål det verkar töjas rätt hårt med sanningen där nere..
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-02-23, 11:38
Ässet
---
Menar du att de 400 barnen dödades då de gick med vit flagg mot Israel soldater?
Tyvärr är det nog inte så. Både Al Jazeera och Al Arbiya har rapporterat helt annat då kriget pågick.
Färre än 400 Hamas soldater dödades under konflikten. De höll sig fegt undan liksom ledningen för Hamas. Märk väl att Hamas kan bygga tunnlar för sina vapen men inte skyddsrum till Gazas barn. Det säger väl det mesta om Hamas. De vill ha dessa barn som offer. Det ger dem propagandavinster.
Men detta kan eller vill du, Reepalu och många andra inte inse.
Rösta bort Reepalu vid nästa val!!!!
Permalänk | Anmäl
Volthär, 2009-02-23, 12:51
Ässet:
.
Alltså behärskar du logik överhuvudtaget? Gaza har en av de yngsta befolkningarna. Enligt vissa källor är medelåldern där 17 år. Låt mig som första människa förmedla lite sunt förnuft till dig. Det innebär att även om Israeli Defense Force sköt exakt lika mycket på barn som på vuxna så skulle det automatiskt vara mångdubbelt fler barn än vuxna bland de dödade. Jag beklagar men så ser det ut. Det är givetvis fullt möjligt att ensamma israeliska soldater begått brott under kriget men siffrorna visar tydligt att sådana brott är isolerade förteelser.
.
Det är helt enkelt för få barn dödade i förhållande till medelåldern i Gaza för att påståenden att IDF riktade in sig särskilt mot barn skall ha nån som helst trovärdighet och vara annat än propagandanissars trick. Man skall säga de dödar barn och våldtar kvinnor. Då kan vi framställa dem som monster och bestar och spela på människors rädslor. Its really that simple. Men när man som överlägsen militärmakt försöker döda barn dödas inte flest vuxna i en befolkning där nästan alla är barn.
.
Faktum är att flest vuxna dödas enbart när man gör allt man kan för kriga enbart mot aktiva fiender. Jag vet inte varför jag måste förklara detta för vuxna utbildade människor (jag gissar ideologi gör dem helt blinda för enkla fakta) men OM Israels armé försökte döda barn hade de haft ihjäl runt 20.000 barn i Gaza med lätthet.
PS: Jag läste artikeln du pratade om men tydligen begriper du inte alls vad du läser. IDF mannen kommenterar inte enskilda fall utan berättar vilka order soldaterna hade. De soldater som inte följde orderna ifråga kan såklart straffas av IDF och vanligen är det väldigt hårda straff för de som inte följer order.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-23, 14:06
Erik. Jo, jag besitter viss logik. Ovan så ifrågasatte du att israeliska soldater mördat barn. I artikeln i SvD framgår klart att dom gjort det. Uppenbarligen är det inte du som kan läsa ordentligt eftersom du påstår att du läst artikeln. Och det är just det fallet som den högre armeofficeren enligt SvD:s journalist kommenterar. Olmert har själv sagt offentligt att inga soldater ska straffas "eftersom dom försvarat Israel". Du får nog följa med lite bättre i nyhetsrapporteringen.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-02-23, 17:48
Volthär. Det är givetvis inte hamas ansvar att israeliska soldater medvetet skjuter ihjäl obeväpnade civila. Det är soldaternas och armeledningens ansvar.
Permalänk | Anmäl
Ässe, 2009-02-23, 17:51
En sak (bland många andra) som blir problematiskt när stater har en religiös grund är att så fort man kritiserar staten, känner sig en hel del av dem som har samma religion, som om man kritiserar dem - vilket oftast inte är sant – snälla lär er se skillnad på anitsamitism och kritik av staten Israels agerande.
-
Att försöka stoppa Israels ockupation av Palestina känns för mig helt naturligt. Palestinierna förtrycks och dör under en enormt inskränkande ockupation – det måste vi stoppa. Det finns, tyvärr, en hel uppsjö av andra länder som också borde kritiseras, bojkottas och inte spelas tennis emot och det hoppas jag att det görs.
Men det finns en distinkt skillnad mellan Israel och många av de andra staterna – i alla fall i mitt huvud – det känns som om man kan påverka Israel. Det finns bland annat en fungerande demokrati (I den mening man kan prata om fungerande sådana i över huvudtaget) och en redan stark opposition i landet som motsäger sig ockupationen, som borde leda till en förändring om bara fler såg vad som verkligen händer.
Man kan nästan, paradoxalt, ser det som ett beröm till Israel att kritiken och bojkotten är så kraftig.
Jag tror tyvärr inte att om jag engagerade mig lika mycket i en annan förskräcklig konflikt och/ eller förtryck, som i Sudan, Saudiarabien eller Guatemala, skulle få samma genomslagskraft som kritiken av Israel får. Det finns faktiskt hopp om att Israel kan ändra sig, i jämförelse med många andra länder som skulle behöva det.
Permalänk | Anmäl
Erik Stern, 2009-02-23, 19:06
För att travestera David Jacobsson, som nu vaknat upp ur ett par veckors törnrosasömn
"Allaantiisraelerärislamofascistiskaantisemitiskagrispåsättarsvinnazistopedofilgrismuslimkramardjävlar"
Välkommen tillbaks David ! :)
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-23, 19:06
Ässe
---
Hamas har makten, den totala makten på Gazaremsan. De vet allt som försigår där. Barn ska vara i skyddsrum vid krig och där hade de varit om Hamas inte velat ha dem som offer: Så därför är Hamas skyldiga ,om nu det förekommit som du påstår.Det vore också bra om du länkade till artikeln i Svd. Då kan vi andra se om du eller Erik har rätt
Permalänk | Anmäl
Volthär, 2009-02-23, 19:12
Amir: vi vet redan att du är jihadnazist. Så varför tjata vidare? Är det något slags sjukligt behov du har?
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-02-23, 19:55
David !
"Vi" vet inte ett dyft, du är bara skrattretande och ditt ordbajseri är helgalet, nya prov:
"JihadnazistgrisilmarrepaluuislamofascistFATTARNIINGET!mjukis-kommunistarabkramarjudehatarantisemiter"
Men kör på bara David-Daoud eller vem du nu än är, ju mer du orerar desto mer genuin anti-Israelpropaganda sprider du !
Hjärtligt välkommen tillbaks !
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-23, 20:08
Ärligt talat så har jag saknat dig David ! Jag var orolig för att du hade emigrerat till Israel, för att riskera liv och lem på någon illegal bosättning eller så kallad utpost på ockuperad mark - varför inte Hebron, där har ju de galnaste av galnaste samlats ? Ett ultrafiltrat av de stolligaste av alla stolliga extrem-sionisterna.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-23, 20:12
Ässet: Du besitter logik säger du. Men du har fortfarande inte förklarat för oss hur det kommer sig så få barn dödats av IDF i ett land där de flesta människor är barn om nu IDF faktiskt skjuter lika mycket på barn. Även om IDF sköt lika gärna på barn som på vuxna så skulle det logiskt resultera i mångdubbelt fler dödade barn än vuxna, inte tvärtom. Ingen av er som hävdar IDF avsiktlligt skjuter på barn kan visa statistik som tyder på det. Jag däremot kan visa statistik som tydligt visar att barn är en minoritet dödade i ett land där de är en majoritet av måltavlorna.
.
Detta i sig gör inte bara påståenden om att avsiktligt döda barn omöjliga, de gör påståenden om att skjuta urskiljiningslöst precis lika omöjliga. Det är omöjligt att skjuta in i en folkmassa med nästan bara barn och träffa mestadels vuxna. Om vuxna är majoriteten dödade så har man varit väldigt duktig prickskytt.
Beträffande Svd-artikeln verkar du som minst 90% av Sveriges befolkning helt sakna förmåga till mediekritik. Jag har hittat två exempel, bägge helt isolerade fall och det ena rubricerat som en olyckshändelse (dvs oavsiktlig måltavla). Det andra överhuvudtaget inte bekräftade uppgifter. Där kan vad som helst ha hänt.
.
Beträffande nyhetsrapporteringen så är flertalet av de uppgifter som rapporterats bevisat falska. Bland annat träffades inte FN-skolan vid Jambalaya utan gatan utanför, antalet dödade var överdrivet och 3/4 (9 av 12) var beväpnade Hamas-soldater, övriga tre var studenter utanför skolan. Israels CLA kopplar 2/3 av de dödade till Hamas bland dem flera personer som falskt rapporterats vara "medics" varav en av dem poserar med raketgevär på Hamas egna bilder. Åhh just ja, två kvinnor rapporterats ha försökt spränga ihjäl sig bredvid israeliska fallskärmsjägare.
.
"Counted among the women, however, were female terrorists, including at least two women who tried to blow themselves up next to forces from the Givati and Paratroopers' Brigades. "
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-23, 20:22
Ja, Erik.
Israeliska soldater har medvetet mördat barn, kvinnor och gamla i Gaza. Dom är inga monster. Dom är soldater i en ockupationsarmé. Om du för ett ögonblick kan betrakta judiska soldater med samma ögon som du ser på soldater av andra raser så kanske du inser att dom varken är bättre eller sämre än andra krigsförbrytare.
Strategin kallas chock. Den har använts och används när man vill tillfoga fienden så stora och slumpmässiga förluster i civilbefolkningen att deras soldater tappar stridsvilja och folkligt stöd.
Exemplen är otaliga. Hiroshima, Dresden, Vietnam, Kambodja...
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-02-23, 20:22
Vilken monumental okunskap. Det finns inga etiska krig, inte på någondera sidan. Man vill göra så mycket skada som möjligt, oavsett man heter Hamas eller Israel. Eller trodde Ni att Mellanösternkonflikten handlar om att kasta lite glåpord mot varandra som Ni gör i hemmets lugna vrå. Alla där är beväpnbade med riktiga vapen, inga leksakspistoler, och de har tänkt att använda dem.
Bo i Jerusalem ett tag och ni inser att det inte handlar om två fraktioner, det finns sabras, inflyttade judar från minst tio olika länder, som håller sig för sig själva, det finns ortodoxa judar som inte samarbetar med någon, det finns katoliker, det finns grekisk-ortodoxa, det finns protestanter, förutom att det finns araber av olika shatteringar allt ifrån de mest charmerande palestinska intellektuella till Hamastrogna fundamentalister som mest liknar det mest radikala IRA. Om Ni för ett ögonblick tror att Ni påverkar de mest krigshetsande elementen i den här konflikten med Era korkade protester, så är Ni mycket naivare än jag trodde. Dom enda som får vatten på sin kvarn, är just de, som inte vill ha fred i Mellanöstern. Hurra för Stockholm, som kan skilja på Bypolitik och Internationell Fredsrörelse.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2009-02-23, 20:28
Lättare att dra alla över en kant..
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-02-23, 22:20
Mycket välskriven och nyanserad artikel, Anna Ekström. Tack för det.
Många som skriver om den här frågan här har sin åsikt klar och drömmer inte om att möjligen granska sina egna åsikter lite kritiskt.
Jag tror att du har rätt i allt väsentligt.
Permalänk | Anmäl
Klara, Sthlm, 2009-02-23, 23:34
S och V i Malmö värnar ju bara om sina väljare. Allt är ju bara krass politik.
Permalänk | Anmäl
Von T, 2009-02-24, 08:11
Hur tänker du, Olof Lindberg? Räknas det inte om muslimer utövar våld mot judar?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-02-24, 08:22
Erik. Jag har aldrig påstått att israeliska soldater skjuter lika mycket på barn som på vuxna, bara att dom avsiktligt har skjutit ihjäl barn. Det var ju detta du påstod inte hade skett, trots att du läst artikeln i SvD. En ren lögn från din sida alltså.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-02-24, 08:37
Volthär. Du får följa med i nyhetsrapporteringen själv. Garanterar att du får en vidare syn då än om du bara läser proisraelisk propaganda.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-02-24, 08:39
Olof Lindberg:
.
"Israeliska soldater har medvetet mördat barn, kvinnor och gamla i Gaza. Dom är inga monster. Dom är soldater i en ockupationsarmé."
.
Israel ockuperar sedan några år tillbaka överhuvudtaget inte Gaza och när Israel ockuperade Gaza tillhörde det i bästa fall enligt folkrätten Egypten och skedde pga attacker MOT Israel som Sadat genomförde, inte tvärtom. Sadat bestämde sig sedermera för att skapa fred i mellanöstern. Det resulterade i att han mördades,
.
De enda som ockuperar Gaza idag är dock Hamas, en ställning de tvingade till sig med just våld mot palestinier i ett blodigt inbördeskrig där man mördade just kvinnor, barn och gamla. Israeliska soldater är ingen ockupationsarmé. De är en stats försvarsstyrkor. Det är vad "D" i IDF står för.
.
"Om du för ett ögonblick kan betrakta judiska soldater med samma ögon som du ser på soldater av andra raser så kanske du inser att dom varken är bättre eller sämre än andra krigsförbrytare."
.
Problemet är att jag överhuvudtaget inte tänker i termer av raser. Jag tänker i termer av kulturell och etnisk tillhörighet. Saker som växlar och rör på sig. Att just israeliska soldater är varken bättre eller sämre än fienden är just poängen. Om palestinier bryter reglerna när de dödar såväl palestinier som israeler och israeler bryter reglerna när de dödar palestinier vad är ditt argument mot Israel?
.
"Strategin kallas chock. Den har använts och används när man vill tillfoga fienden så stora och slumpmässiga förluster i civilbefolkningen att deras soldater tappar stridsvilja och folkligt stöd."
.
Det där är ingen existerande strategi, det är en TEORI från vänsteraktivister. Naomi Klein är bara den sista att tilfoga ordet "chock" på sina flumteorier och hävda sig ha "upptäckt" nåt nytt.
.
"Exemplen är otaliga. Hiroshima, Dresden, Vietnam, Kambodja..."
.
Den som hittar en likhet mellan hämndbehovet för Blitzen i bombningarna av Dresden och behovet att spara liv (japanska och amerikanska) från en kampanj som varit Okinawa gånger hundra bör omedelbart läsa om såväl historia som grundkursen för vetenskap. Den som därefter inbillar sig motiveringarna är likadana i ett inbördeskrig som Vietnam och övriga regionen bör söka hjälp samt fråga sig hur USA kunde vinna Koreakriget. Fast de flesta som nämner Vietnam brukar inte ens känna till att det var den andra gången kommunisterna med välönskning från Moskva och Peking försökte mörda sig söderut.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-24, 09:25
Är det dags att genomföra vad socialisterna förespråkar för Palestina-Israel även i Sverige? En två stats lösning där socialisterna får den ena halvan och liberalerna den andra.
Jag är övertygad att detta skulle innebära ett stort steg mot utopia speciellt för socialister.
Permalänk | Anmäl
Lennart Andersson Kastor, 2009-02-24, 12:07
Vi måste kunna diskutera vad det innebär för vår svenska demokrati och öppenhet att få ett allt större antal nysvenskar från ickedemokratiska och muslimska länder.
Vi måste kunna diskutera fritt utan att bli beskyllda för att vara rasister.
Islam är på kollisionskurs med demokrati och sekularitet.
De muslimer som är mer moderata är väldigt tysta i debatten eftersom det är farligt, man blir utsatt för hot, om man öppet medger att man inte är bokstavstroende.
Såvitt jag kan förstå är det enda sättet att försvara vår demokrati och vårt öppna samhälle, att våra politiker inte sviker och att alla våra muslimska svenskar som tror på demokrati och öppenhet, vågar stå upp för dessa värden.
Permalänk | Anmäl
Klara, 2009-02-24, 15:36
Det håller inte längre att komma med dom där vanliga undanflykterna att Israel inte ockuperar eller att palestina aldrig varit nåt land. Folk går inte på det längre.
Västbanken och Gaza står helt under Israels kontroll. Israel bestämmer hur befolkningen får röra sig och vilka varor dom får importera och exportera. Dom bestraffar palestinska familjer kollektivt för brott som någon familjemedlem påstås ha varit delaktig i. Dom dödar, som ni Israelkramare föredrar att kalla det, palestinska politiker och aktivister så fort det faller dom in. Livvakter och familjemedlemmar inräknade.
Det pågår en systematisk etnisk trakassering och rensning inom Israel och runt Israeliska illegala bosättningar.
Att kalla det här något annat än ockupation är bara hårklyverier och dimridåer.
Nej, Israel har ingen rätt att hämnas för palestinska raketer. Däremot har palestinierna naturligtvis rätt att försöka driva ut ockupanten från de områden som ockuperats. Vi skulle alla göra likadant.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-02-24, 20:24
Tror nagon verkligen att Sionisterna tvekar att gora nagonting som man anser kan framja deras sak!? Att morda barn kan tyckas avskyvart, men vad an reaktionen blir gynnar det Sionisterna. Har man nastintill total kontroll over medierna kan man alltid styra debatten i vetskap om att man forblir straffri.
Sa har man ju alltid Hamas att skylla pa. Tillrackligt manga ar sinnessvaga nog att satta tro till IDFs logner. Om man, a andra sidan, tror att Israel mordar barn sa gynnar det ocksa Sionisterna. De ar namligen beroende av en hog grad av Antisemitism i varlden for att fa Amerikanska Judar att punga ut med blanka checkar. Det ar aven positivt for befolkningstillvaxten i Israel. Ju fler Judar som kanner sej hotade desto fler emigrerar namligen till Eretz Yisroel.
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-02-24, 21:39
Jag försespråkar en två stats lösning även i Sverige. De militanta kan ta malmö (ehh det kanske redan är gjort), bara vi får behålla resten av Sverige.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-02-24, 22:11
Olof Lindberg: "Det håller inte längre att komma med dom där vanliga undanflykterna att Israel inte ockuperar eller att palestina aldrig varit nåt land. Folk går inte på det längre."
.
Du kan glömma de där retoriska knepen. Du talar inte för folk och vad som håller eller inte bestämmer definitivt inte du. Fakta är fakta och att sedan vissa (vanligen postmoderna vänsterextremister) struntar i fakta ändrar inte fakta.
.
"Västbanken och Gaza står helt under Israels kontroll. Israel bestämmer hur befolkningen får röra sig och vilka varor dom får importera och exportera."
.
Den befolkningen som du hänvisar till hade ingen som helst rätt till områdena från början och såväl Egypten som Jordanien har avsagt sig rättigheterna till områdena. De var alltså Res Nullius när Israel gick in där.
,
"Dom bestraffar palestinska familjer kollektivt för brott som någon familjemedlem påstås ha varit delaktig i."
.
Och det gör inte Hamas? Skillnaden mellan Hamas och Israel är för övrigt att Hamas inte har några legitima ägandeanspråk. Det har Israel då britterna lämnade området statslöst i och med att araberna förkastade resolution 181
.
"Dom dödar, som ni Israelkramare föredrar att kalla det, palestinska politiker och aktivister så fort det faller dom in. Livvakter och familjemedlemmar inräknade."
.
Och det gör inte Hamas? Det blir tydligare och tydligare att nageln i ögat är att det är vita som dödar araber. När araber själva dödar araber säger ni ingenting.
.
"Det pågår en systematisk etnisk trakassering och rensning inom Israel och runt Israeliska illegala bosättningar."
.
Det finns inga illegala israeliska bosättningar i berörda områden. De områdena var statslösa när Israel kom dit. Lagligt erövrade av britterna från turkarna och sedan övergivna och olagliigt ockuperade av Egypten/Jordanien
.
"Att kalla det här något annat än ockupation är bara hårklyverier och dimridåer."
.
När den sk ockupationen påbörjades fanns ingen staten Palestina. Det var ett en brittisk provins som britterna lämnade.
.
"Nej, Israel har ingen rätt att hämnas för palestinska raketer. Däremot har palestinierna naturligtvis rätt att försöka driva ut ockupanten från de områden som ockuperats. Vi skulle alla göra likadant."
.
Palestinierna äger (ägde) inte områdena ifråga (1967) och har aldrig gjort det heller.Turkarna ägde områdena, Britterna erövrade dem Israelerna fick dem när britterna lämnade dem. Avslutningsvis så är det rena dumheter att påstå Skåningarna skall driva ut svenskarna ur skåne eller att Danmark har mer rätt till Skåne än Sverige.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-25, 01:04
Amir, din insnöade taliban:
.
"Ärligt talat så har jag saknat dig David ! Jag var orolig för att du hade emigrerat till Israel, för att riskera liv och lem på någon illegal bosättning eller så kallad utpost på ockuperad mark - varför inte Hebron, där har ju de galnaste av galnaste samlats ? Ett ultrafiltrat av de stolligaste av alla stolliga extrem-sionisterna.
.
Hur extrema judarna på Västbanken än må bli, så är det en fis i rymden i jämförelse med hur ni psykopatiska ni jihadsvin är. Jag kan absolut tänka mig att flytta till Mellanösterns enda demokrati, eftersom det är ett fint land uppbyggd av judar. Ni värdelösa jihadsvin kan däremot inte bygga upp någonting överhuvudtaget, eftersom det enda ni är bra på är att slakta oskyldiga människor världen över.
.
Många människor flyttar till Israel. Hur många tror du flyttar till arabvärlden? Ingen frisk människa i alla fall. Däremot emigrerar dem en masse. Snart blir ju dum-Sverige Europas första talibanland. Ni jihadsvin har tur - svenskarna är nog bland de mest korkade människor som bor på den här planeten.
.
Så vad gillar du filmen Obsession: Radical Islam's War Against the West? Den handlar om dig och dina taliban-nazistpolare. http://video.google.com/videoplay?docid=7455576529516871516
.
För övrigt finns det inga "palestinier"
.
"Way back on March 31, 1977, the Dutch newspaper Trouw published an interview with Palestine Liberation Organization executive committee member Zahir Muhsein. Here's what he said:
.
The Palestinian people does not exist. The creation of a Palestinian state is only a means for continuing our struggle against the state of Israel for our Arab unity. In reality today there is no difference between Jordanians, Palestinians, Syrians and Lebanese. Only for political and tactical reasons do we speak today about the existence of a Palestinian people, since Arab national interests demand that we posit the existence of a distinct "Palestinian people" to oppose Zionism.
.
For tactical reasons, Jordan, which is a sovereign state with defined borders, cannot raise claims to Haifa and Jaffa, while as a Palestinian, I can undoubtedly demand Haifa, Jaffa, Beer-Sheva and Jerusalem. However, the moment we reclaim our right to all of Palestine, we will not wait even a minute to unite Palestine and Jordan.
.
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=28222
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-02-25, 02:22
Det hela är i grunden väldigt enkelt, Olof Lindberg. Judarna behöver Israel. Araberna behöver inte Palestina.
|
Mellanösterkonflikten handlar alltså enbart om de fria judarnas existens i Mellanöstern.
|
Dagens fråga är om Sverige kommer att fortsätta stödja kampen för Israels utplåning via PLOs försorg.
|
Hur prioriterar alliansregeringen mellan demokrati och islam?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-02-25, 08:18
Ässe
---
Du vill inte länka. Då får ju Erik rätt. Bra så.
Permalänk | Anmäl
Volthär, 2009-02-25, 08:59
David Jacobsson !
Alias
SionistjihadistDavidIslamoSionistDavidmuslimernaärvarulvar-FATTARNIINGETmuslimernaskaätauppallaJÄKLAKORKADE-SVENSKAR-talibanJacobsson !
Kul att du fortfarande nappar !
1. Det finns Palestinier - strunt i vad Zahir Musein säger eller skriver. Dom finns där, i egentliga Israel, i de ockuperade områdena samt som flyktingar i alla möjliga länder. Detta faktum kan inte ändras av vare sig dig eller någon annan.
2. Det finns också hundratusentals icke-omskurna, fläskätande, Ryssar och Ukrainare, med anknytningar till undre världen i Moskva och Kiev, nu boendes i Israel, så kallade "pseudo-judar", eller finns inte de heller ? De har invandrat under falsk flagg och är de mest extrema arabhatarna i Israel, eller förnekar du deras existens - Är de också hjärnspöken ?
3. Att inte människor utvandrar till arabvärlden är struntprat. Det finns stora interarabiska folkomflyttningar av arbetskraft, och det finns tusentals och åter tusentals européer och amerikaner som för kortare eller längre tid bosatt sig i länderna kring persiska viken. Har du hört talas om olje-boomen ?
Ha ! Vad säger du om det TalibanJihadistDavid ?
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-25, 10:43
Taliban-Daoud !
En hälsning från din Judiska trosfränder i Marocko:
The Secretary General of the Foundation for Moroccan Jewish Heritage, Simon Lévy, has denounced the Israeli aggression on Gaza, and called on the international community to intervene to solve the conflict.
"We are horrified by the carnage that can't be justified and which killed around 1,000 people in Gaza," said Levy in a statement to Moroccan radio station "Rabat Chaîne Inter".
"It is horrible and this is not the way I see Judaism," Levy said, voicing hope to establish peace and see a halt of the massacre against the Palestinian people in Gaza."
Ref:
http://www.jewsagainstzionism.com/news/currentarticle.cfm?id=161
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-25, 10:47
Taliban-nazist-Amir:
.
Detta skriver "Muslimer mot Sharia":
.
slam i den nuvarande formen är inte förenlig med principerna av frihet och demokrati. Muslimerna på 2000-talet har två valmöjligher: vi kan fortsätta den barbariska politiken av 600-talet som förevigats av Hassan al-Banna, Abdullah Azzam, Yassir Arafat, Ruhollah Khomeini, Osama bin Laden, Muslim Brotherhood, al-Qaeda, Hizballah, Hamas, Hizb-ut-Tahrir, m fl, som leder till ett globalt krig mellan Dar al-Islam (Den Islamiska Världen) and Dar al-Harb (Den icke Islamiska Världen) eller vi kan reformera Islam för att bevara vårt rika kulturella arv och rensa vår religion på de obehagliga kvarlevorna av det förgångna. Vi Muslimer, som önskar att leva i harmoni med människor från andra religioner, agnostiker och ateister, väljer den sistnämnda valmöjligheten. Vi kan inte längre tillåta de Islamiska extremisterna att använda vår religion som ett vapen. Vi måste skydda de kommande generationerna av Muslimer från att bli hjärntvättade av de Islamiska Radikalisterna. Om vi inte stoppar spridningen av Islamiska fundamentalismen, förvandlas våra barn till mordlysta zombier.
.
http://www.reformislam.org/sve/
.
Det finns tydligen muslimer som inte är nazistiska, mordiska, bestialiska psykopater. Lär dig av dem, din illaluktande jihadbabian!
.
Så här skriver "Free Muslims Coalition":
"Another disturbing trend that is heavily propagated by extremists and accepted by many naive Arabs and Muslims is the blaming of all Muslim problems on the "Jews." There are numerous examples for this but most recently news broadcasts out of Iraq quoted Iraqi victims of violence who blamed the bombings on Jews or a Jewish conspiracy.
Many Arabs and Muslims still blame the 9-11 attacks on a Jewish conspiracy that was allegedly perpetrated to demonize Arabs and Muslims in the eyes of the world.
One of the most recent and tragic examples of unjustified hate towards Jews was the brutal murder of Daniel Pearl. Daniel Pearl was a journalist murdered by Islamic extremists in Pakistan who had never met a Jew, and the only knowledge they had about Jews was the tireless propaganda from Muslim extremists throughout the world blaming Jews for all of the world's problems. The extremists targeted and murdered Daniel Pearl because he was a Jew.
Our research indicates that one of the modern origins of this trend is the mutual demonization by Israelis and Arabs of each other to gain global support for each other's causes. This pattern includes the Arab media's ceaseless reference to the falsified document, the Protocols of Zion. The Coalition strongly urges Muslims and Arabs to refrain from demonizing Jews and stop blaming Jews for all of the world's problems. The Coalition also urges Israelis to stop demonizing Arabs and Muslims who peacefully advocate for the rights of Palestinians."
.
http://freemuslims.org/issues/dont-blame-jews.php
.
Än en gång: det finns muslimer som har bestämt sig för att vara respektabla människor - inte jihadsvin. Läs och lär, åsnepung!
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-02-25, 14:49
Till TalibanDavid
alias
DavidåsnepungjihadbabiantalibanjihaditillaluktandePUCKO-svenskarFATTARniingetjihadgrisarilmarreepaluärkorkad-
Jacobsson
Jag vet faktiskt om du riktigt har fattat vad jag sagt ETT ANTAL gånger som vi diksuterat dessa ärenden på Newsmill, antingen är du ordblind eller också är du alldeles uppfylld av alla dina invektiv:
Jag tycker INTE heller om antisemitism ! Jag är INTE heller för Jihad. Jag stöder INGA som helst terrordåd.
Hallå - David ! Vakna !
Men det betyder INTE att jag måste vara pro-Israel eller pro-Sionist ! Det handlar om att vara måttfull, balanserad och informerad. Alla korkade konspirationsteorier som ramlat ut ur hjärnorna på vissa "muslimska predikanter" är mig lika främmande som ditt hat riktat mot araber och muslimer i allmänhet !
Hallå - läs ovanstående stycke 2 eller 3 gånger innan du svarar...ett enkelt råd till dig Jihad-Daoud !
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-25, 15:01
"Jag vet faktiskt INTE om du riktigt har fattat"
ska det vara
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-25, 15:02
Erik.
Jag fattar inte varför ni Israelkramare är så besatta av vems land israel/palestina är? Det skulle inte göra nån skillnad om det legalt tillhörde Israel, vilket det inte gör som vi alla vet. Israel har ändå ingen rätt att kasta ut människor av fel ras som råkar bor där. Normala, icke rasistiska stater behandlar sina invånare lika. Du vet det där med samma lagar, samma rätt till medborgarskap, samma rösträtt.
Israel tänker inte tänker gå med på en tvåstatslösning. Det har tom gått att läsa i Haaretz Daily newspaper att man vill ha Palestina som ett bantustan med 10 splittrade områden. Med den nya regeringen får snart inte Israels egna araber ha kvar sina medborgarskap om dom inte erkänner att apartheidpolitiken mot deras ras är rättvis. Tvåstatslösningen är en bluff för att införa fullskalig apartheid.
Det enda rätta är en enstatslösning. Israel måste tvingas att annektera Palestina och behandla alla invånare lika. Sånt där som demokratiska stater gör. Judarna skulle då inte ha egen majoritet förstås, bara jämlika rättigheter.
Det är inte vi Israelkritiker som vill ha ojämlika rättigheter för judar. Tvärtom är diskriminering Israels fundament.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-02-25, 21:00
67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det här var lite grumligt. Eller hur?
Menar hon att vi ska låta Israel spela matchen ifred för att inte muslimer ska bli ännu mer hatade? Det verkar vara att ta till riktiga nöd-argument för att skydda Israel från kritik.
Eftersom jag känner mig träffad av slängarna mot den Israelhatande vänstern vill jag gärna klarlägga en sak. Eftersom vi på den kanten vägrar att vara rasister tar vi ingen speciell hänsyn till att det är just judar som mördar barn i Gaza. Vi hatar Israel för brotten oavsett vilken ras dom som utförde morden hade.
Det är inte den som hatar apartheid som är rasist, det är dom som tillämpar den som förtjänar den etiketten.
Intressant iakttagelse. Ofta tänker man inte på de implicita följderna av en publiklös match mot Israel. Som du säger kommer väl till exempel The Guardians läsare att pussla ihop det hela till att "muslimer" satt stopp för matchen. Tråkigt för det moderata flertalet. Man måste kanske vara pragmatisk ibland.
Olof med flera på vänsterkanten...
Nej, ni är de mest intoleranta och odemokratiska man kan tänka sig. Ni hotar, stoppar, hindrar alla som inte tycker exakt som ni. Ni bara inte inser hur blinda ni är på ena ögat. Ni väjer inte heller för våld och kriminalitet för att uppnå era "högre" syften. Denna ideologiska enögdhet slår sedan tillbaka på de grupper som ni påstår er värna om, såsom så många gånger tidigare. De stora förlorarna på er besynnerliga kamp, odemokratiska metoder och våldsupptrappning är just de svagaste. Med sådana vänner som er behöver man inga fiender. Historien har visat hur illa det går när vänstern tagit över. Ve oss för v!!!!
Typiskt exempel på vänsterns demagogiska språkbruk (i Lenins anda?) - att konsekvent byta ut ordet "döda" mot "mörda"
Menar du verkligen, Olof, att israeliska soldater avsiktligt har mördat barn i Gaza, är dom kanske tom. nån slags monster?
Judehatare som Reepalu och hans svin till kollegor, ger blanka f-n i konsekvenserna för en enda människa. Så länge de vinner val, är de beredda att låta sina barn bli påsatta av grisar. Sådana är dem - de ruttna, stinkande värdelösa äcklen till socialister. Judehat, muslimhat - vad spelar det för roll om man får makten? Makten är allt för en socialist.
Olof Lindberg:
"... Det här var lite grumligt. Eller hur?..."
Jag tror Anna menar att Reepalus och röd-gröna sidans agerande skadar både judar och muslimer, bidrar till ökad antisemitsm och islamofobi. Jag finner deras syn inskränkt och rasistisk.
Men din egen åsikt är dessvärre inte grumlig, Olof. Usch!
Jag tycker också det är helt fel när en politiker går ut och fördömer "demokratiska och civiliserade" nationer som bombar sönder civilbefolkning. Jag menar det är ju inte en politikers roll att uttala sig om sådant utan brandmä.., Ekonome.., Fotbollsspe.. Dokto.. Sjukskö.., Poli..
Det var svårt att hitta någon i maktposition som bör uttala sig om sådana saker. Jag antar att Sverige säkert kan sticka huvudet i sanden på den här frågan.
Förlåt, på exakt VILKET sätt spär de "röd-grön-bruna" på "hatet" !? Ta det lugnt, va. - Och vad hat beträffar slår ju David Jacobssons egen hatsprängda kommentar rekordet - vilket självmål! Snacka om att kasta sten i glashus! De som gafflar om hat har hat är uppenbart SJÄLVA helt hysteriska.
Jag tycker det är ett billigt knep att utmåla människor som kritiserar Israels krigsföring mot Gaza som antisemiter. Jag tycker att det är hemskt att en millitär stormakt går in i fullskaligt krig mot ett folk som inte kan försvara sig. Jag tycker att Israels retorik mot araber är förtryckande, och jag tycker att den enda lösningen är en tvåstatslösning där palestina får tillbaka mycket land.
När blir denna diskussion antisemitisk? Att kritisera ett system är inte samma sak som att förtrycka en religion.
Peter Ingestad
.
"Förlåt, på exakt VILKET sätt spär de "röd-grön-bruna" på "hatet" !?"
.
Det skrev han ju. Genom att förklara hur personer från vissa delar av världen är så våldsamma och hotfulla att vi inte ens kan spela tennismatcher mot deras vilja utan att det blir våldshandlingar så beskrivs just de personerna från de delarna av världen generaliserande (rasistiskt fördomsfullt) som våldsamma och hotfulla. Det är ett präktigt självmål att bekräfta de värsta fördomarna om de folkgrupperna. Vad dessa politiker sagt är ju i princip vad partier som SD sagt.
.
Jonas: Att kritisera ett system är också samma sak som att stödja ett annat system. Vilket system av de existerande alternativen vill du stödja? Nationalisterna (påminner mest om ND i Sverige) eller de religösa fanatikerna (påminner mest om de mest homofobiska religösa sekterna) Personligen om vi pratade om Sverige skulle du nog se bägge alternativen som oacceptabla vid regeringsmakt.
Kan bara instämma i Eriks kommentar till Olof Lindbergs absurda anklagelse mot Israel att de "mördat" barn. Enligt alla rapporter från Gazakriget gjorde israeliska armén mer än någon armé tidigare gjort för att minimera civila offer, bl a genom att varna civilibefolkningen om förestående anfall. Steget därifrån till mord är långt, Olof!
Enligt rapporter betedde sig däremot Hamas på ett sätt gentemot sin egen befolkning som leder tanken till ordet mord. Avskjutningsramper i hyreshus, ammunitionslager i källare till hyreshus och sjukhus, civila minröjare etc. Hamasledningen satt under tiden tryggt i Damaskus och hetsade de sina till fortsatta krigshandlingar.
Att Reepalu använt samma oöverlagda och absurda ordval som Olof utgår jag ifrån att varje rättänkande Malmöbo kommer ihåg vid valet 2010!
Erik. I tidningen svenska dagbladet kunde vi häromdagen läsa om hur israeliska soldater avsiktligt skjutit ihjäl såväl barn som, kvinnor som åldringar. Enligt samma artikel skedde det med armeledningens stöd "eftersom soldaterna hade rätt att attackera hamasaktörer". Dom ihjälskjutna barnen var alltså "hamasaktörer" enligt israeliskt språkbruk. Tillägger att dom ihjälskjutna var obeväpnade och bar på vita flaggor. I mina ögon är detta rena , monstruösa mord och krigsförbrytelser. Den israeliska statsledningen har ju också förklarat att inga av dess soldater ska åtalas för krigsförbrytelser. Morden stöds alltså av såväl den israeliska armeledningen som statsledningen.
Ett fegt och veligt beslut av Reepalu och hans anhang. Så länge våra politiska företrädare på detta sätt viker sig och gör bort sig med grumliga uttalanden kommer judehat och islamofobi att öka. det enda resultatet av fegheten är ökade klyftor och ökad misstro. det värsta är ju att denan typ av agerade på nåt sätt "rättfärdigar" antisemitism - något vissa grupper inte kommer att vara sena att använda sig av. Vänsterns grumliga historia avseende synen på judar gör sig påmind än en gång. Skrämmande.
Om detta är sant så är det verkligen bestialiskt.. Jag tror dock inte på några vittnesmål det verkar töjas rätt hårt med sanningen där nere..
Ässet
---
Menar du att de 400 barnen dödades då de gick med vit flagg mot Israel soldater?
Tyvärr är det nog inte så. Både Al Jazeera och Al Arbiya har rapporterat helt annat då kriget pågick.
Färre än 400 Hamas soldater dödades under konflikten. De höll sig fegt undan liksom ledningen för Hamas. Märk väl att Hamas kan bygga tunnlar för sina vapen men inte skyddsrum till Gazas barn. Det säger väl det mesta om Hamas. De vill ha dessa barn som offer. Det ger dem propagandavinster.
Men detta kan eller vill du, Reepalu och många andra inte inse.
Rösta bort Reepalu vid nästa val!!!!
Ässet:
.
Alltså behärskar du logik överhuvudtaget? Gaza har en av de yngsta befolkningarna. Enligt vissa källor är medelåldern där 17 år. Låt mig som första människa förmedla lite sunt förnuft till dig. Det innebär att även om Israeli Defense Force sköt exakt lika mycket på barn som på vuxna så skulle det automatiskt vara mångdubbelt fler barn än vuxna bland de dödade. Jag beklagar men så ser det ut. Det är givetvis fullt möjligt att ensamma israeliska soldater begått brott under kriget men siffrorna visar tydligt att sådana brott är isolerade förteelser.
.
Det är helt enkelt för få barn dödade i förhållande till medelåldern i Gaza för att påståenden att IDF riktade in sig särskilt mot barn skall ha nån som helst trovärdighet och vara annat än propagandanissars trick. Man skall säga de dödar barn och våldtar kvinnor. Då kan vi framställa dem som monster och bestar och spela på människors rädslor. Its really that simple. Men när man som överlägsen militärmakt försöker döda barn dödas inte flest vuxna i en befolkning där nästan alla är barn.
.
Faktum är att flest vuxna dödas enbart när man gör allt man kan för kriga enbart mot aktiva fiender. Jag vet inte varför jag måste förklara detta för vuxna utbildade människor (jag gissar ideologi gör dem helt blinda för enkla fakta) men OM Israels armé försökte döda barn hade de haft ihjäl runt 20.000 barn i Gaza med lätthet.
PS: Jag läste artikeln du pratade om men tydligen begriper du inte alls vad du läser. IDF mannen kommenterar inte enskilda fall utan berättar vilka order soldaterna hade. De soldater som inte följde orderna ifråga kan såklart straffas av IDF och vanligen är det väldigt hårda straff för de som inte följer order.
Erik. Jo, jag besitter viss logik. Ovan så ifrågasatte du att israeliska soldater mördat barn. I artikeln i SvD framgår klart att dom gjort det. Uppenbarligen är det inte du som kan läsa ordentligt eftersom du påstår att du läst artikeln. Och det är just det fallet som den högre armeofficeren enligt SvD:s journalist kommenterar. Olmert har själv sagt offentligt att inga soldater ska straffas "eftersom dom försvarat Israel". Du får nog följa med lite bättre i nyhetsrapporteringen.
Volthär. Det är givetvis inte hamas ansvar att israeliska soldater medvetet skjuter ihjäl obeväpnade civila. Det är soldaternas och armeledningens ansvar.
En sak (bland många andra) som blir problematiskt när stater har en religiös grund är att så fort man kritiserar staten, känner sig en hel del av dem som har samma religion, som om man kritiserar dem - vilket oftast inte är sant – snälla lär er se skillnad på anitsamitism och kritik av staten Israels agerande.
-
Att försöka stoppa Israels ockupation av Palestina känns för mig helt naturligt. Palestinierna förtrycks och dör under en enormt inskränkande ockupation – det måste vi stoppa. Det finns, tyvärr, en hel uppsjö av andra länder som också borde kritiseras, bojkottas och inte spelas tennis emot och det hoppas jag att det görs.
Men det finns en distinkt skillnad mellan Israel och många av de andra staterna – i alla fall i mitt huvud – det känns som om man kan påverka Israel. Det finns bland annat en fungerande demokrati (I den mening man kan prata om fungerande sådana i över huvudtaget) och en redan stark opposition i landet som motsäger sig ockupationen, som borde leda till en förändring om bara fler såg vad som verkligen händer.
Man kan nästan, paradoxalt, ser det som ett beröm till Israel att kritiken och bojkotten är så kraftig.
Jag tror tyvärr inte att om jag engagerade mig lika mycket i en annan förskräcklig konflikt och/ eller förtryck, som i Sudan, Saudiarabien eller Guatemala, skulle få samma genomslagskraft som kritiken av Israel får. Det finns faktiskt hopp om att Israel kan ändra sig, i jämförelse med många andra länder som skulle behöva det.
För att travestera David Jacobsson, som nu vaknat upp ur ett par veckors törnrosasömn
"Allaantiisraelerärislamofascistiskaantisemitiskagrispåsättarsvinnazistopedofilgrismuslimkramardjävlar"
Välkommen tillbaks David ! :)
Ässe
---
Hamas har makten, den totala makten på Gazaremsan. De vet allt som försigår där. Barn ska vara i skyddsrum vid krig och där hade de varit om Hamas inte velat ha dem som offer: Så därför är Hamas skyldiga ,om nu det förekommit som du påstår.Det vore också bra om du länkade till artikeln i Svd. Då kan vi andra se om du eller Erik har rätt
Amir: vi vet redan att du är jihadnazist. Så varför tjata vidare? Är det något slags sjukligt behov du har?
David !
"Vi" vet inte ett dyft, du är bara skrattretande och ditt ordbajseri är helgalet, nya prov:
"JihadnazistgrisilmarrepaluuislamofascistFATTARNIINGET!mjukis-kommunistarabkramarjudehatarantisemiter"
Men kör på bara David-Daoud eller vem du nu än är, ju mer du orerar desto mer genuin anti-Israelpropaganda sprider du !
Hjärtligt välkommen tillbaks !
Ärligt talat så har jag saknat dig David ! Jag var orolig för att du hade emigrerat till Israel, för att riskera liv och lem på någon illegal bosättning eller så kallad utpost på ockuperad mark - varför inte Hebron, där har ju de galnaste av galnaste samlats ? Ett ultrafiltrat av de stolligaste av alla stolliga extrem-sionisterna.
Ässet: Du besitter logik säger du. Men du har fortfarande inte förklarat för oss hur det kommer sig så få barn dödats av IDF i ett land där de flesta människor är barn om nu IDF faktiskt skjuter lika mycket på barn. Även om IDF sköt lika gärna på barn som på vuxna så skulle det logiskt resultera i mångdubbelt fler dödade barn än vuxna, inte tvärtom. Ingen av er som hävdar IDF avsiktlligt skjuter på barn kan visa statistik som tyder på det. Jag däremot kan visa statistik som tydligt visar att barn är en minoritet dödade i ett land där de är en majoritet av måltavlorna.
.
Detta i sig gör inte bara påståenden om att avsiktligt döda barn omöjliga, de gör påståenden om att skjuta urskiljiningslöst precis lika omöjliga. Det är omöjligt att skjuta in i en folkmassa med nästan bara barn och träffa mestadels vuxna. Om vuxna är majoriteten dödade så har man varit väldigt duktig prickskytt.
Beträffande Svd-artikeln verkar du som minst 90% av Sveriges befolkning helt sakna förmåga till mediekritik. Jag har hittat två exempel, bägge helt isolerade fall och det ena rubricerat som en olyckshändelse (dvs oavsiktlig måltavla). Det andra överhuvudtaget inte bekräftade uppgifter. Där kan vad som helst ha hänt.
.
Beträffande nyhetsrapporteringen så är flertalet av de uppgifter som rapporterats bevisat falska. Bland annat träffades inte FN-skolan vid Jambalaya utan gatan utanför, antalet dödade var överdrivet och 3/4 (9 av 12) var beväpnade Hamas-soldater, övriga tre var studenter utanför skolan. Israels CLA kopplar 2/3 av de dödade till Hamas bland dem flera personer som falskt rapporterats vara "medics" varav en av dem poserar med raketgevär på Hamas egna bilder. Åhh just ja, två kvinnor rapporterats ha försökt spränga ihjäl sig bredvid israeliska fallskärmsjägare.
.
"Counted among the women, however, were female terrorists, including at least two women who tried to blow themselves up next to forces from the Givati and Paratroopers' Brigades. "
Ja, Erik.
Israeliska soldater har medvetet mördat barn, kvinnor och gamla i Gaza. Dom är inga monster. Dom är soldater i en ockupationsarmé. Om du för ett ögonblick kan betrakta judiska soldater med samma ögon som du ser på soldater av andra raser så kanske du inser att dom varken är bättre eller sämre än andra krigsförbrytare.
Strategin kallas chock. Den har använts och används när man vill tillfoga fienden så stora och slumpmässiga förluster i civilbefolkningen att deras soldater tappar stridsvilja och folkligt stöd.
Exemplen är otaliga. Hiroshima, Dresden, Vietnam, Kambodja...
Vilken monumental okunskap. Det finns inga etiska krig, inte på någondera sidan. Man vill göra så mycket skada som möjligt, oavsett man heter Hamas eller Israel. Eller trodde Ni att Mellanösternkonflikten handlar om att kasta lite glåpord mot varandra som Ni gör i hemmets lugna vrå. Alla där är beväpnbade med riktiga vapen, inga leksakspistoler, och de har tänkt att använda dem.
Bo i Jerusalem ett tag och ni inser att det inte handlar om två fraktioner, det finns sabras, inflyttade judar från minst tio olika länder, som håller sig för sig själva, det finns ortodoxa judar som inte samarbetar med någon, det finns katoliker, det finns grekisk-ortodoxa, det finns protestanter, förutom att det finns araber av olika shatteringar allt ifrån de mest charmerande palestinska intellektuella till Hamastrogna fundamentalister som mest liknar det mest radikala IRA. Om Ni för ett ögonblick tror att Ni påverkar de mest krigshetsande elementen i den här konflikten med Era korkade protester, så är Ni mycket naivare än jag trodde. Dom enda som får vatten på sin kvarn, är just de, som inte vill ha fred i Mellanöstern. Hurra för Stockholm, som kan skilja på Bypolitik och Internationell Fredsrörelse.
Lättare att dra alla över en kant..
Mycket välskriven och nyanserad artikel, Anna Ekström. Tack för det.
Många som skriver om den här frågan här har sin åsikt klar och drömmer inte om att möjligen granska sina egna åsikter lite kritiskt.
Jag tror att du har rätt i allt väsentligt.
S och V i Malmö värnar ju bara om sina väljare. Allt är ju bara krass politik.
Hur tänker du, Olof Lindberg? Räknas det inte om muslimer utövar våld mot judar?
Erik. Jag har aldrig påstått att israeliska soldater skjuter lika mycket på barn som på vuxna, bara att dom avsiktligt har skjutit ihjäl barn. Det var ju detta du påstod inte hade skett, trots att du läst artikeln i SvD. En ren lögn från din sida alltså.
Volthär. Du får följa med i nyhetsrapporteringen själv. Garanterar att du får en vidare syn då än om du bara läser proisraelisk propaganda.
Olof Lindberg:
.
"Israeliska soldater har medvetet mördat barn, kvinnor och gamla i Gaza. Dom är inga monster. Dom är soldater i en ockupationsarmé."
.
Israel ockuperar sedan några år tillbaka överhuvudtaget inte Gaza och när Israel ockuperade Gaza tillhörde det i bästa fall enligt folkrätten Egypten och skedde pga attacker MOT Israel som Sadat genomförde, inte tvärtom. Sadat bestämde sig sedermera för att skapa fred i mellanöstern. Det resulterade i att han mördades,
.
De enda som ockuperar Gaza idag är dock Hamas, en ställning de tvingade till sig med just våld mot palestinier i ett blodigt inbördeskrig där man mördade just kvinnor, barn och gamla. Israeliska soldater är ingen ockupationsarmé. De är en stats försvarsstyrkor. Det är vad "D" i IDF står för.
.
"Om du för ett ögonblick kan betrakta judiska soldater med samma ögon som du ser på soldater av andra raser så kanske du inser att dom varken är bättre eller sämre än andra krigsförbrytare."
.
Problemet är att jag överhuvudtaget inte tänker i termer av raser. Jag tänker i termer av kulturell och etnisk tillhörighet. Saker som växlar och rör på sig. Att just israeliska soldater är varken bättre eller sämre än fienden är just poängen. Om palestinier bryter reglerna när de dödar såväl palestinier som israeler och israeler bryter reglerna när de dödar palestinier vad är ditt argument mot Israel?
.
"Strategin kallas chock. Den har använts och används när man vill tillfoga fienden så stora och slumpmässiga förluster i civilbefolkningen att deras soldater tappar stridsvilja och folkligt stöd."
.
Det där är ingen existerande strategi, det är en TEORI från vänsteraktivister. Naomi Klein är bara den sista att tilfoga ordet "chock" på sina flumteorier och hävda sig ha "upptäckt" nåt nytt.
.
"Exemplen är otaliga. Hiroshima, Dresden, Vietnam, Kambodja..."
.
Den som hittar en likhet mellan hämndbehovet för Blitzen i bombningarna av Dresden och behovet att spara liv (japanska och amerikanska) från en kampanj som varit Okinawa gånger hundra bör omedelbart läsa om såväl historia som grundkursen för vetenskap. Den som därefter inbillar sig motiveringarna är likadana i ett inbördeskrig som Vietnam och övriga regionen bör söka hjälp samt fråga sig hur USA kunde vinna Koreakriget. Fast de flesta som nämner Vietnam brukar inte ens känna till att det var den andra gången kommunisterna med välönskning från Moskva och Peking försökte mörda sig söderut.
Är det dags att genomföra vad socialisterna förespråkar för Palestina-Israel även i Sverige? En två stats lösning där socialisterna får den ena halvan och liberalerna den andra.
Jag är övertygad att detta skulle innebära ett stort steg mot utopia speciellt för socialister.
Vi måste kunna diskutera vad det innebär för vår svenska demokrati och öppenhet att få ett allt större antal nysvenskar från ickedemokratiska och muslimska länder.
Vi måste kunna diskutera fritt utan att bli beskyllda för att vara rasister.
Islam är på kollisionskurs med demokrati och sekularitet.
De muslimer som är mer moderata är väldigt tysta i debatten eftersom det är farligt, man blir utsatt för hot, om man öppet medger att man inte är bokstavstroende.
Såvitt jag kan förstå är det enda sättet att försvara vår demokrati och vårt öppna samhälle, att våra politiker inte sviker och att alla våra muslimska svenskar som tror på demokrati och öppenhet, vågar stå upp för dessa värden.
Det håller inte längre att komma med dom där vanliga undanflykterna att Israel inte ockuperar eller att palestina aldrig varit nåt land. Folk går inte på det längre.
Västbanken och Gaza står helt under Israels kontroll. Israel bestämmer hur befolkningen får röra sig och vilka varor dom får importera och exportera. Dom bestraffar palestinska familjer kollektivt för brott som någon familjemedlem påstås ha varit delaktig i. Dom dödar, som ni Israelkramare föredrar att kalla det, palestinska politiker och aktivister så fort det faller dom in. Livvakter och familjemedlemmar inräknade.
Det pågår en systematisk etnisk trakassering och rensning inom Israel och runt Israeliska illegala bosättningar.
Att kalla det här något annat än ockupation är bara hårklyverier och dimridåer.
Nej, Israel har ingen rätt att hämnas för palestinska raketer. Däremot har palestinierna naturligtvis rätt att försöka driva ut ockupanten från de områden som ockuperats. Vi skulle alla göra likadant.
Tror nagon verkligen att Sionisterna tvekar att gora nagonting som man anser kan framja deras sak!? Att morda barn kan tyckas avskyvart, men vad an reaktionen blir gynnar det Sionisterna. Har man nastintill total kontroll over medierna kan man alltid styra debatten i vetskap om att man forblir straffri.
Sa har man ju alltid Hamas att skylla pa. Tillrackligt manga ar sinnessvaga nog att satta tro till IDFs logner. Om man, a andra sidan, tror att Israel mordar barn sa gynnar det ocksa Sionisterna. De ar namligen beroende av en hog grad av Antisemitism i varlden for att fa Amerikanska Judar att punga ut med blanka checkar. Det ar aven positivt for befolkningstillvaxten i Israel. Ju fler Judar som kanner sej hotade desto fler emigrerar namligen till Eretz Yisroel.
Jag försespråkar en två stats lösning även i Sverige. De militanta kan ta malmö (ehh det kanske redan är gjort), bara vi får behålla resten av Sverige.
Olof Lindberg: "Det håller inte längre att komma med dom där vanliga undanflykterna att Israel inte ockuperar eller att palestina aldrig varit nåt land. Folk går inte på det längre."
.
Du kan glömma de där retoriska knepen. Du talar inte för folk och vad som håller eller inte bestämmer definitivt inte du. Fakta är fakta och att sedan vissa (vanligen postmoderna vänsterextremister) struntar i fakta ändrar inte fakta.
.
"Västbanken och Gaza står helt under Israels kontroll. Israel bestämmer hur befolkningen får röra sig och vilka varor dom får importera och exportera."
.
Den befolkningen som du hänvisar till hade ingen som helst rätt till områdena från början och såväl Egypten som Jordanien har avsagt sig rättigheterna till områdena. De var alltså Res Nullius när Israel gick in där.
,
"Dom bestraffar palestinska familjer kollektivt för brott som någon familjemedlem påstås ha varit delaktig i."
.
Och det gör inte Hamas? Skillnaden mellan Hamas och Israel är för övrigt att Hamas inte har några legitima ägandeanspråk. Det har Israel då britterna lämnade området statslöst i och med att araberna förkastade resolution 181
.
"Dom dödar, som ni Israelkramare föredrar att kalla det, palestinska politiker och aktivister så fort det faller dom in. Livvakter och familjemedlemmar inräknade."
.
Och det gör inte Hamas? Det blir tydligare och tydligare att nageln i ögat är att det är vita som dödar araber. När araber själva dödar araber säger ni ingenting.
.
"Det pågår en systematisk etnisk trakassering och rensning inom Israel och runt Israeliska illegala bosättningar."
.
Det finns inga illegala israeliska bosättningar i berörda områden. De områdena var statslösa när Israel kom dit. Lagligt erövrade av britterna från turkarna och sedan övergivna och olagliigt ockuperade av Egypten/Jordanien
.
"Att kalla det här något annat än ockupation är bara hårklyverier och dimridåer."
.
När den sk ockupationen påbörjades fanns ingen staten Palestina. Det var ett en brittisk provins som britterna lämnade.
.
"Nej, Israel har ingen rätt att hämnas för palestinska raketer. Däremot har palestinierna naturligtvis rätt att försöka driva ut ockupanten från de områden som ockuperats. Vi skulle alla göra likadant."
.
Palestinierna äger (ägde) inte områdena ifråga (1967) och har aldrig gjort det heller.Turkarna ägde områdena, Britterna erövrade dem Israelerna fick dem när britterna lämnade dem. Avslutningsvis så är det rena dumheter att påstå Skåningarna skall driva ut svenskarna ur skåne eller att Danmark har mer rätt till Skåne än Sverige.
Amir, din insnöade taliban:
.
"Ärligt talat så har jag saknat dig David ! Jag var orolig för att du hade emigrerat till Israel, för att riskera liv och lem på någon illegal bosättning eller så kallad utpost på ockuperad mark - varför inte Hebron, där har ju de galnaste av galnaste samlats ? Ett ultrafiltrat av de stolligaste av alla stolliga extrem-sionisterna.
.
Hur extrema judarna på Västbanken än må bli, så är det en fis i rymden i jämförelse med hur ni psykopatiska ni jihadsvin är. Jag kan absolut tänka mig att flytta till Mellanösterns enda demokrati, eftersom det är ett fint land uppbyggd av judar. Ni värdelösa jihadsvin kan däremot inte bygga upp någonting överhuvudtaget, eftersom det enda ni är bra på är att slakta oskyldiga människor världen över.
.
Många människor flyttar till Israel. Hur många tror du flyttar till arabvärlden? Ingen frisk människa i alla fall. Däremot emigrerar dem en masse. Snart blir ju dum-Sverige Europas första talibanland. Ni jihadsvin har tur - svenskarna är nog bland de mest korkade människor som bor på den här planeten.
.
Så vad gillar du filmen Obsession: Radical Islam's War Against the West? Den handlar om dig och dina taliban-nazistpolare. http://video.google.com/videoplay?docid=7455576529516871516
.
För övrigt finns det inga "palestinier"
.
"Way back on March 31, 1977, the Dutch newspaper Trouw published an interview with Palestine Liberation Organization executive committee member Zahir Muhsein. Here's what he said:
.
The Palestinian people does not exist. The creation of a Palestinian state is only a means for continuing our struggle against the state of Israel for our Arab unity. In reality today there is no difference between Jordanians, Palestinians, Syrians and Lebanese. Only for political and tactical reasons do we speak today about the existence of a Palestinian people, since Arab national interests demand that we posit the existence of a distinct "Palestinian people" to oppose Zionism.
.
For tactical reasons, Jordan, which is a sovereign state with defined borders, cannot raise claims to Haifa and Jaffa, while as a Palestinian, I can undoubtedly demand Haifa, Jaffa, Beer-Sheva and Jerusalem. However, the moment we reclaim our right to all of Palestine, we will not wait even a minute to unite Palestine and Jordan.
.
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=28222
Det hela är i grunden väldigt enkelt, Olof Lindberg. Judarna behöver Israel. Araberna behöver inte Palestina.
|
Mellanösterkonflikten handlar alltså enbart om de fria judarnas existens i Mellanöstern.
|
Dagens fråga är om Sverige kommer att fortsätta stödja kampen för Israels utplåning via PLOs försorg.
|
Hur prioriterar alliansregeringen mellan demokrati och islam?
Ässe
---
Du vill inte länka. Då får ju Erik rätt. Bra så.
David Jacobsson !
Alias
SionistjihadistDavidIslamoSionistDavidmuslimernaärvarulvar-FATTARNIINGETmuslimernaskaätauppallaJÄKLAKORKADE-SVENSKAR-talibanJacobsson !
Kul att du fortfarande nappar !
1. Det finns Palestinier - strunt i vad Zahir Musein säger eller skriver. Dom finns där, i egentliga Israel, i de ockuperade områdena samt som flyktingar i alla möjliga länder. Detta faktum kan inte ändras av vare sig dig eller någon annan.
2. Det finns också hundratusentals icke-omskurna, fläskätande, Ryssar och Ukrainare, med anknytningar till undre världen i Moskva och Kiev, nu boendes i Israel, så kallade "pseudo-judar", eller finns inte de heller ? De har invandrat under falsk flagg och är de mest extrema arabhatarna i Israel, eller förnekar du deras existens - Är de också hjärnspöken ?
3. Att inte människor utvandrar till arabvärlden är struntprat. Det finns stora interarabiska folkomflyttningar av arbetskraft, och det finns tusentals och åter tusentals européer och amerikaner som för kortare eller längre tid bosatt sig i länderna kring persiska viken. Har du hört talas om olje-boomen ?
Ha ! Vad säger du om det TalibanJihadistDavid ?
Taliban-Daoud !
En hälsning från din Judiska trosfränder i Marocko:
The Secretary General of the Foundation for Moroccan Jewish Heritage, Simon Lévy, has denounced the Israeli aggression on Gaza, and called on the international community to intervene to solve the conflict.
"We are horrified by the carnage that can't be justified and which killed around 1,000 people in Gaza," said Levy in a statement to Moroccan radio station "Rabat Chaîne Inter".
"It is horrible and this is not the way I see Judaism," Levy said, voicing hope to establish peace and see a halt of the massacre against the Palestinian people in Gaza."
Ref:
http://www.jewsagainstzionism.com/news/currentarticle.cfm?id=161
Taliban-nazist-Amir:
.
Detta skriver "Muslimer mot Sharia":
.
slam i den nuvarande formen är inte förenlig med principerna av frihet och demokrati. Muslimerna på 2000-talet har två valmöjligher: vi kan fortsätta den barbariska politiken av 600-talet som förevigats av Hassan al-Banna, Abdullah Azzam, Yassir Arafat, Ruhollah Khomeini, Osama bin Laden, Muslim Brotherhood, al-Qaeda, Hizballah, Hamas, Hizb-ut-Tahrir, m fl, som leder till ett globalt krig mellan Dar al-Islam (Den Islamiska Världen) and Dar al-Harb (Den icke Islamiska Världen) eller vi kan reformera Islam för att bevara vårt rika kulturella arv och rensa vår religion på de obehagliga kvarlevorna av det förgångna. Vi Muslimer, som önskar att leva i harmoni med människor från andra religioner, agnostiker och ateister, väljer den sistnämnda valmöjligheten. Vi kan inte längre tillåta de Islamiska extremisterna att använda vår religion som ett vapen. Vi måste skydda de kommande generationerna av Muslimer från att bli hjärntvättade av de Islamiska Radikalisterna. Om vi inte stoppar spridningen av Islamiska fundamentalismen, förvandlas våra barn till mordlysta zombier.
.
http://www.reformislam.org/sve/
.
Det finns tydligen muslimer som inte är nazistiska, mordiska, bestialiska psykopater. Lär dig av dem, din illaluktande jihadbabian!
.
Så här skriver "Free Muslims Coalition":
"Another disturbing trend that is heavily propagated by extremists and accepted by many naive Arabs and Muslims is the blaming of all Muslim problems on the "Jews." There are numerous examples for this but most recently news broadcasts out of Iraq quoted Iraqi victims of violence who blamed the bombings on Jews or a Jewish conspiracy.
Many Arabs and Muslims still blame the 9-11 attacks on a Jewish conspiracy that was allegedly perpetrated to demonize Arabs and Muslims in the eyes of the world.
One of the most recent and tragic examples of unjustified hate towards Jews was the brutal murder of Daniel Pearl. Daniel Pearl was a journalist murdered by Islamic extremists in Pakistan who had never met a Jew, and the only knowledge they had about Jews was the tireless propaganda from Muslim extremists throughout the world blaming Jews for all of the world's problems. The extremists targeted and murdered Daniel Pearl because he was a Jew.
Our research indicates that one of the modern origins of this trend is the mutual demonization by Israelis and Arabs of each other to gain global support for each other's causes. This pattern includes the Arab media's ceaseless reference to the falsified document, the Protocols of Zion. The Coalition strongly urges Muslims and Arabs to refrain from demonizing Jews and stop blaming Jews for all of the world's problems. The Coalition also urges Israelis to stop demonizing Arabs and Muslims who peacefully advocate for the rights of Palestinians."
.
http://freemuslims.org/issues/dont-blame-jews.php
.
Än en gång: det finns muslimer som har bestämt sig för att vara respektabla människor - inte jihadsvin. Läs och lär, åsnepung!
Till TalibanDavid
alias
DavidåsnepungjihadbabiantalibanjihaditillaluktandePUCKO-svenskarFATTARniingetjihadgrisarilmarreepaluärkorkad-
Jacobsson
Jag vet faktiskt om du riktigt har fattat vad jag sagt ETT ANTAL gånger som vi diksuterat dessa ärenden på Newsmill, antingen är du ordblind eller också är du alldeles uppfylld av alla dina invektiv:
Jag tycker INTE heller om antisemitism ! Jag är INTE heller för Jihad. Jag stöder INGA som helst terrordåd.
Hallå - David ! Vakna !
Men det betyder INTE att jag måste vara pro-Israel eller pro-Sionist ! Det handlar om att vara måttfull, balanserad och informerad. Alla korkade konspirationsteorier som ramlat ut ur hjärnorna på vissa "muslimska predikanter" är mig lika främmande som ditt hat riktat mot araber och muslimer i allmänhet !
Hallå - läs ovanstående stycke 2 eller 3 gånger innan du svarar...ett enkelt råd till dig Jihad-Daoud !
"Jag vet faktiskt INTE om du riktigt har fattat"
ska det vara
Erik.
Jag fattar inte varför ni Israelkramare är så besatta av vems land israel/palestina är? Det skulle inte göra nån skillnad om det legalt tillhörde Israel, vilket det inte gör som vi alla vet. Israel har ändå ingen rätt att kasta ut människor av fel ras som råkar bor där. Normala, icke rasistiska stater behandlar sina invånare lika. Du vet det där med samma lagar, samma rätt till medborgarskap, samma rösträtt.
Israel tänker inte tänker gå med på en tvåstatslösning. Det har tom gått att läsa i Haaretz Daily newspaper att man vill ha Palestina som ett bantustan med 10 splittrade områden. Med den nya regeringen får snart inte Israels egna araber ha kvar sina medborgarskap om dom inte erkänner att apartheidpolitiken mot deras ras är rättvis. Tvåstatslösningen är en bluff för att införa fullskalig apartheid.
Det enda rätta är en enstatslösning. Israel måste tvingas att annektera Palestina och behandla alla invånare lika. Sånt där som demokratiska stater gör. Judarna skulle då inte ha egen majoritet förstås, bara jämlika rättigheter.
Det är inte vi Israelkritiker som vill ha ojämlika rättigheter för judar. Tvärtom är diskriminering Israels fundament.