Det är symptomatiskt och förstås ohederligt att Hans Lossman använder allt sitt artikelkrut på att misstänkliggöra all Isreal-kritik genom att peka ut extremister på vänsterkanten och en marginaliserad muslimsk fundamentalistisk invandrargrupp och sedan dra alla som står till vänster om folkpartiet över samma kam som reclaim the street-stollar, gatupyrotekniker och politiska idioter.
-
Sakfrågorna lyser helt med sin frånvaro - bör Sverige inte reagera ens när staten Israel mördar kvinnor och barn? Det är illa nog att Israel i decennier varit en ockupationsmakt, mördat svenska diplomater, brutit mot internationell rätt, skaffat sig olagliga kärnvapen, byggt koncentrationsliknande fängelsemurar runt hela folkgrupper osv att Sverige på förre statsministern Göran Perssons initiativ åter blivit Israel-kramare samtidigt som vi efter nine-eleven okritiskt ställt oss bakom den amerikanska Bush-regimen också i dess mest oproportionella och med lögner underbyggda militära övergrepp på den muslimska världen.
.
När svenska judar öppet går ut och försvarar inte bara Israel i största allmänhet utan även denna skurkstats mest avskyvärda krigsbrott, då är det tämligen förmätet av dessa judar att tala om antisemitism när man med detta agerande ådrar sig omgivningens vrede. Det hat man då väcker är samma hat som vem som helst skulle väcka som uttalar att det är legitimerat att systematiskt mörda civila, kvinnor och barn.
.
När ska det gå upp för gemene man att det inte är någon skillnad på islamistisk fundamentalism och sionistisk dito? Här finns samma religiösa vanföreställningar, samma tankar om att tillhöra en av Gud utvald skara med fribrev att slakta sina fiender. Skillnaden är bara att islamisterna här i väst än så länge, precis som Lassman skriver, tillhör en marginaliserad grupp med tämligen låg klasstillhörighet, medan sionisterna sedan många decennier har infiltrerat hela vårt samhälle på alla nivåer. I Sverige märks detta kanske inte så tydligt men i USA som är tongivande i världspolitiken är det så mycket mer uppenbart och ett av de bärande skälen till varför det råder en sådan fullständig obalans mellan vilka resurser som allokeras för att bekämpa muslimsk fanatism respektive judisk dito.
.
Allra mest olyckligt för svenskt vidkommande är att judar och palestinier nu uppenbarligen anser att man också har rätt att utkämpa sin mellakonflikt på svensk mark såsom vid det Lassman kallar "manifestationen" i Malmö härförleden. Ilmar Reepalu gör därför förstås helt rätt som markerar mot både judar och muslimer att Malmö minsann inte vill agera ställföreträdande slagfält för extremister från någondera sidan. Att en konsekvens av detta blir att en tennismatch får spelas för tomma läktare är inget märkligt.
.
Vore jag kommunalråd i Malmö skulle jag ha gått betydligt längre för att sätta p för staden som arena för den judisk-palestinska konflikten. Att som Lassman antyda att detta är ett ett vänsterorienterat ställningstagande för militanta palestinier och islamister är med förlov sagt rena nyset och man måste fråga sig vilken dold politisk agenda Lassman har som väljer att göra ens ådan vinkling som man trodde vara förbehållen de mest högljudda och närmast patologiska sossehatarna man alltsom oftast stöter på här på Internet.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-02-22, 12:13
nu tar det lite tid innan mitt första inlägg kommer in, men, man kan ju skriva ett nytt.
Fundamentalister finns inom alla religioner, judiska, kristna, muslimska och diverse andra åskådningar.
Skillnaden är väl att medan dom flesta fundamentalistiska är rätt så lokala, så är dom muslimska globala. Du får rätta mig om jag har fel, men det var rätt länge sedan en sionistisk terror organisation sprängde en bomb i London, Paris, Madrid, Indien eller Malaysia. Det kan ju vara det som är skälet till att man lägger mer resurser på att bekämpa Islamistiska fundamentalister än man gör på Sionistiska dito, att det, tex, var muslimska terrorister, inte sionistiska som stod 9/11.
Att det sen sitter i vänsterns ryggmärg att reflexmässigt vara emot allt som USA är för, och följdaktligen vara för dom som är emot USA, att man i och med det stödjer en terror organisation är inget som bekommer vänstern, det där med totalitär är ju inte ett okänt begrepp inom vänstern, inte heller att ta till våld för att vinna framgång.
Permalänk | Anmäl
PerA, 2009-02-22, 13:11
Islamiseringen går vidare. Vår demokrati är snart tillintetgjord av intoleransens kränkta horder. Sverige är förlorat!
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2009-02-22, 13:45
Lossman är ju lika stirrig om dendära Jinge; pajerna svischar genom luften från consortes på ömse håll. Det blir fördjävla tröttsamt.
.
"Islamiseringen går vidare. Vår demokrati är snart tillintetgjord av intoleransens kränkta horder. Sverige är förlorat!" sa en kommentator. Vilken stilblomma.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-22, 14:31
Jag håller med artikelförfattaren. Vänstern i Malmö kidnappar den svenska demokratin. Det finns skilda uppfattningar i Israel-Palestina konflikten och att Malmö kommun tar sig rätten att signalera Sveriges inställning är odemokratiskt. Men varför ska man bli förvånad med tanke på de partier som fattat beslutet!
Permalänk | Anmäl
Stig Moberg, 2009-02-22, 16:36
Håller också med artikelförfattaren. Att slå följe med de hatets partier (Hamas, Hizbollah, Iranmullorna) som med alla medel vill utplåna Israel är något oerhört för socialdemokratin. Men vad gör man inte för att få väljare bland de muslimska grupperna? Förmodligen blir det dock en felkalkyl, eftersom väljarna flyr åt andra hållet. Ohly myser.
Permalänk | Anmäl
Gunnar L., 2009-02-22, 18:01
Jag skall försöka bemöta en urval av det som du skrev om. Den långsiktiga problematiken och historiken bakom Israels historia och uppkomst får lämnas därhän. Jag vill bara påpeka att de ockuperade landområden är följden av tre aggressionskrig mot Israel. Gaza återlämnades för ett par år och bosättarna togs med våld bort av Israeliska armen. Därpå föjde en intern strid om Gaza där Hamas avrättade flera Fatah sympatisörer, varav några lyckades fly till Israel (sic!). EU's linje och de flesta politisk insatta är eniga om att Hamas är en terrororganisation och följaktligen har man inga direkta förbindelser med dem. Det bäst man kan uppbåda i politisk väg är Abbas som sitter på västbanken (som för övrigt doktorerat på förintelseförnekelse vid ett universitet i dåvarande Sovjet. Bara lite kuriosa).
Nu till en del citat från Dagerland som får tala för sig själv.
Dagerland: "...sionisterna sedan många decennier har infiltrerat hela vårt samhälle på alla nivåer..."
Min kommentar: Detta är klassisk Sion vises protokoll antisemitism. Konspirations idéer med Judar som på olika sätt driver en dold agenda. Ordet "infiltrera" associerar onekligen till något som föregår i det fördolda. En hemlig agenda kanske...?
Dagerland: "Det hat man då väcker är samma hat som vem som helst skulle väcka som uttalar att det är legitimerat att systematiskt mörda civila, kvinnor och barn"
Min kommentar: Begreppet "mörda" definieras som avsiktligen ta livet av någon. Att Israeliska soldater på något sätt skulle ha letat upp kvinnor och barn för att sedan "systematiskt mörda" dom. Det kan knappast se som ett sakligt påstående. För övrigt, den som vill kan hitta bilder och videoklipp där Hamas visar upp små arméer med barnmartyrer redo att offras i kampen mot Israel (se till exempel MEMRIC eller Youtube). Inte helt oväntat har Hamas heller inte lagt några resurser på att skydda sin civilbefolkning, inga skyddsrum, inga evakueringsplaner. Allt medan man singlat in raketer under åratal mot Israel. Oerhört oansvarigt och inte minst hänsynslöst mot den egna befolkningen av terrororganisationen Hamas.
Avslutningsvis, under Gaza konflikten led jag som övriga världen med de civila i Gaza. Jag anser att konflikten i sig enbart innehöll förlorare och att de politiska läget i Mellanöstern är en tragedi för alla. Dock har jag svårt att se hur man någonsin skall kunna förhandla med en part som har utplånadet av Israel som en del av sin politiska agenda. Vad finns det då kvar att diskutera?
Permalänk | Anmäl
Hans Lossman, 2009-02-22, 18:07
Bra artikel. Hela den svenska vänsterns mellanösternpolitik har blivit psykotisk. Inte ens socialdemokratins mittfåra klarar av att styra undan från de islamofascistiska grupperingarna. Det är obehagligt och skrämmande att se.
Permalänk | Anmäl
Jens, 2009-02-22, 19:58
Oerhört träffsäkert skrivet av artikelförfattaren. Att sedan individer med minst sagt suspekta åskådningar om sakers varande vill göra sig hörda; sådana som Mats Dagerlind och den med dumheter ivrigt klottrande Peter Ingestad, är tyvärr föga förvånande i vårt svenska politiska klimat.
Hans - liksom du drar jag omedelbara paralleller till Sions Vise protokoll när jag läser de fullständiga dumheter som Dagerlind delger övriga läsare och debattörer. Som sagt - föga förvånande men icke desto mindre skrämmande.
Permalänk | Anmäl
David P, 2009-02-22, 23:13
Lossman tycks ha träffat väldigt rätt med sitt inlägg.
Något som märks inte minst i Dagerlinds och multumskribenten Ingestads inlägg. Den siste närmar sig nästan Jinge i sitt hat mot allt som inte faller in under avd "Den Goda Vänstern".
Det får väls e ssomsymptomatiskt att ingen av dessa herrar ens märkt att nästan hela Sverige på alla nivåer och områden är infekterat av socialism.
Insikt om problemets existens brukar vara ett nödvändigt steg inför en förändring, en insikt som man ofta för höra från de som kommer från andra civiliserade länder.
I Sverige tar vi Frihet som en självklahet - i många andra länder har man förstått att den ständigt måste aktivt försvaras - på alla sätt.
Eftergifter inför odemokratiska rörelser och tankegångar knaprar alltid på vår frihet.
Reepalu har inget förstått om detta något han delar med väldigt många inom den svenska politiska och mediakåren.
Permalänk | Anmäl
Jonne, 2009-02-23, 07:02
Mats Dagerlind:
.
"Sakfrågorna lyser helt med sin frånvaro - bör Sverige inte reagera ens när staten Israel mördar kvinnor och barn?"
.
Sakfrågorna? Där har du en annan femma. För det första mördar inte staten Israel kvinnor och barn mer än poliser gör det när de fritar gisslan. Det påståendet är ren propaganda. Hamas använder mänskliga sköldar och även när de gör det måste de bekämpas. Oskyldiga dödas ja men Israel FÖRSÖKER inte döda oskyldiga så det är dråp, inte mord, men dråp låter inte lika bra i vänsterns öron.
.
Hamas däremot gör allt de kan för att se till oskyldiga dör. När Israel ber befolkningen i ett område att utrymma pga beskjutningen som kommer att inträffa så blir de civila som försöker lämna området hindrade av beväpnade Hamas-aktivister som hotar att döda "kollaboratörer" Hamas dödar inte bara Israeler, de dödar även palestinier dels de som hjälper Israel men lika gärna de vars enda brott är att tillhöra Fatah.
.
"Det är illa nog att Israel i decennier varit en ockupationsmakt"
.
Ja, för att inte tala om hur onda amerikanska trupper var som 1945 ockuperade Tyskland. Naturligtvis skall alla nazistiska terrordåd mot amerikanska soldater uppmuntras och stödjas med din logik, ingen som helst hänsyn skall tas till orsakerna för ockupationen av de berörda länderna (av vilka INGET var Palestina, däremot tre andra länder som samtliga startat aggresionskrig mot Israel)
.
"mördat svenska diplomater"
.
Medan motståndarsidan kapat flygplan, ockuperat ambassader mördat civila och blivit ihjälskjutna av all västvärldens säkerhetstjänster i alla tänkbara länder. Israel skickade till och med sin elitstyrka till Uganda (Operation Thunderbolt - senast gestaltad i Last King Of Scotland).
.
"brutit mot internationell rätt"
.
Och det har inte motståndarsidan gjort? Under inbördeskriget så kastade både Fatah och Hamas fångar från taken på hus med mer än 10 våningar. Gissa vad internationell rätt säger om det? Det är rätt intressant att se den svenska flumvänsterns uppebara västhat. Bara de som inte mördar är vita och struntar de helt i om det dödas kvinnor och barn. Det var likadant i Vietnamkriget. Så snart USA åkte hem var det inte en vänsterprick som brydde sig om den slakt som skedde på män, kvinnor och barn i regionen. Det var ju socialister och asiater som var mördarna. Då var det ok plötsligt.
.
"skaffat sig olagliga kärnvapen"
.
Hur många av dessa kärnvapen har de använt sedan dess?
.
"byggt koncentrationsliknande fängelsemurar runt hela folkgrupper"
.
Begriper man inte skillnaden mellan en mur och ett koncentrationsläger så bör man besöka ett av de sistnämnda omgående.
.
"osv att Sverige på förre statsministern Göran Perssons initiativ åter blivit Israel-kramare samtidigt som vi efter nine-eleven okritiskt ställt oss bakom den amerikanska Bush-regimen också i dess mest oproportionella och med lögner underbyggda militära övergrepp på den muslimska världen."
.
Javisst, fast det är ju inte övergreppen som vänsteraktivisterna reagerar på. Det är ju att det är vita som begår dem som de reagerar på. De övergrepp som den sk muslimska världen begår på just innevånarna i den muslimska världen säger de inte ett knyst om. Heller inget om att det inte ens är muslimernas värld. Egypten var en sekulär stat (hela poängen med Al Qaida var kritik mot detta), Iran en sekulär stat och Irak trots alla fel som dess ledning sysslade med just en sekulär stat. Behöver vi fortsätta med exempel på hur den muslimska världen ockuperar området?
.
"När svenska judar öppet går ut och försvarar inte bara Israel i största allmänhet utan även denna skurkstats mest avskyvärda krigsbrott, då är det tämligen förmätet av dessa judar att tala om antisemitism när man med detta agerande ådrar sig "
.
Om Israel är en skurkstat, vad kallar du då de länderna på den andra sidan som mördat mångdubbelt fler än Israel och som till skillnad från IDF faktiskt försöker döda kvinnor och barn? Enkla fakta (detta har vänstern missat). Det är helt irrelevant vem du är MOT. Det är som en karta där det är vart vägarna inte leder som är utmärkt. Helt värdelös. Det relevanta är vem man är för. Israel är det minst usla alternativet..
.
"omgivningens vrede. Det hat man då väcker är samma hat som vem som helst skulle väcka som uttalar att det är legitimerat att systematiskt mörda civila, kvinnor och barn."
.
IDF har aldrig mördat civila, kvinnor och barn. Det är en lögn från början till slut (Däremot har Hamas mördat civila, kvinnor och barn) och en uppenbar sådan för ville IDF kunde de med lätthet ge tidningarna 20.000 dödade kvinnor och barn att rapportera om. Allt de behöver göra är "Carpetbomba" bostadsområden. Den dag de gör det så är det legitimt att påstå de mördar.
.
"När ska det gå upp för gemene man att det inte är någon skillnad på islamistisk fundamentalism och sionistisk dito?"
.
Gemene man kommer aldrig att bli så ideologiskt blinda att de inbillar sig det inte är nån skillnad på ett belägrat numerärt underlägset land som tvingas till ytterligheter för att försvara sig själv och en arabisk 20:1 övermakt vars poäng verkar vara just den åsikt som är förbjuden i Sverige. En rasmässigt homogen nation där vita inte får sätta sin fot alternativt den värsta religöst grundade homofobi du kan föreställa dig. Kul allierade flumvänstern har.
.
"Här finns samma religiösa vanföreställningar, samma tankar om att tillhöra en av Gud utvald skara med fribrev att slakta sina fiender."
.
Struntsnack. Både du och jag vet vad Israels fiender skulle göra med dess befolkning om de hade Israels militära övermakt: Spela inte dum. Skillnaden mellan Israel och dess fiender är att Israel om de ville faktiskt KAN slakta sina fiender. 1973 kunde de struntat i FN och krossat Egypten (med all rätt, det var Egypten som anföll dem) faktum är att de försökte ge tillbaka det ockuperade området men Egypten ansåg Israel inte fanns så avtal var omöjligt då.
.
"Skillnaden är bara att islamisterna här i väst än så länge, precis som Lassman skriver, tillhör en marginaliserad grupp med tämligen låg klasstillhörighet, medan sionisterna sedan många decennier har infiltrerat hela vårt samhälle på alla nivåer."
.
Nej, skillnaden är att vi har demokratiska väst-värderingar och det har inte Israels motståndare. De har åsikter som är helt oacceptabla hos vita i vårt land. Om vi skall förklara situationen i enkla svenska termer hade du att välja mellan att ge makten till nationaldemokraterna eller låta de mest homofobiska religösa grupperna bilda regering eller försvara dina värderingar. Vad hade du valt av dessa tre?
,
"I Sverige märks detta kanske inte så tydligt men i USA som är tongivande i världspolitiken är det så mycket mer uppenbart och ett av de bärande skälen till varför det råder en sådan fullständig obalans mellan vilka resurser som allokeras för att bekämpa muslimsk fanatism respektive judisk dito."
.
USA är precis som Sverige ett demokratiskt västland. Främsta skillnaden mellan Sverige och USA är att Sverige verkar ha större andel religösa stollar (via anhöriginvandringsreglerna) medan en stor del av muslimerna i USA precis som muslimerna i Kina hatar såväl islamister som arabiska nationalister.
.
"Allra mest olyckligt för svenskt vidkommande är att judar och palestinier nu uppenbarligen anser att man också har rätt att utkämpa sin mellakonflikt på svensk mark såsom vid det Lassman kallar "manifestationen" i Malmö härförleden."
,
Fel igen, de enda som anser det är palestinier (och egentligen inte palestinier utan AFA och islamistiska Hamas anhängare) Det var inga israeler som kom och förstörde den palestinska demonstrationen utan den fick pågå på sedvanligt svenskt sätt. Det var endast den israeliska det behövdes kravallpolis till.
.
"Ilmar Reepalu gör därför förstås helt rätt som markerar mot både judar och muslimer att Malmö minsann inte vill agera ställföreträdande slagfält för extremister från någondera sidan."
.
Ilmar Reepalu gör inte rätt i något som helst perspektiv. Polisen har redan sagt att påståendena de inte kan fixa säkerheten är felaktiga och några Israelextremister som överhuvudtaget vill ha ett slagfält finns inte. Det är inte de palestinska demonstrationerna som störs och måste ha extra polisskydd. Det är inte två sidor som bråkar. Det behövs inte två parters medgivande för att bli krig.
.
"Att en konsekvens av detta blir att en tennismatch får spelas för tomma läktare är inget märkligt."
.
Inte för personer som är ideologiskt blinda kanske. Faktamässigt är det helt obegripligt att några högljudda antidemokratiska grupper får styra politiken i ett demokratiskt land.
.
"Vore jag kommunalråd i Malmö skulle jag ha gått betydligt längre för att sätta p för staden som arena för den judisk-palestinska konflikten."
.
Det finns ingen judisk-palestinsk konflikt i Malmö. Om palestinier i malmö trakasseras är det snarare av nazister. Inte judar.
.
"Att som Lassman antyda att detta är ett ett vänsterorienterat ställningstagande för militanta palestinier och islamister är med förlov sagt rena nyset och man måste fråga sig vilken dold politisk agenda Lassman har som väljer att göra ens ådan vinkling som man trodde vara förbehållen de mest högljudda och närmast patologiska sossehatarna man alltsom oftast stöter på här på Internet."
.
Problemet är att Lassman har rätt. Det är just de militanta islamistiska araberna som tjänar på detta. De stora förlorarna på detta är Palestinierna. Å ena sidan så har de inget val annat än att vara mot Israel (grupptryck kallas det) å andra sidan innebär det att de dömer sig själva att bli en arabisk lydstat under Hamas. Fast det är klart, när Israel lämnar området och Hamas soldater går runt och i tystnad dödar alla de palestinier som inte visade tillräckligt motstånd mot Israel då kommer flumvänstern att visa vad de bryr sig om palestinska människoliv. Dvs inte alls.
.
Det är att vara MOT fienden i det socialistiska kulturkriget de sysslar med. Och det vet de ofta inte alls själva. Det är det tragiska. Att de inte är informerade nog om vad de står för då hela poängen de senaste 50 åren varit att hävda det enda viktiga är vem de kritiserar. Nämligen den onda vita västmannens USA-imperialism. Vem som massmördar vem i Sudan är strunt samma för dem så länge inte USA eller några andra vita skickar dit trupper. Rasism är det minsta man kan kalla det.
.
Men - säger vänsteraktivisten (som själv ofta är vit från bra familj med gott om pengar) - klart det är rasism. Vi skall vara rasister och hata vita. Det är hela poängen. Kritik av vit kultur är så bra så bra för det lärde man sig av sina gurus på universiteten för 50 år sedan. Att inte tänka själv var det finaste som fanns på inrättningar där hela poängen var att lära sig tänka själv.
.
PS Jag förstår jag får kritik för detta så innan ni svarar betänk följande. Jag är inte jude, jag bryr mig faktiskt inte det minsta om vilken grupp folk tillhör. Jag är inte religös, jag har lika lite respekt för judisk religion som jag har för muslimsk och tycker Bill Mahers senaste film är klockren. Jag har ingen ideologisk tillhörighet i konflikten utöver den demokratiska såvida inte ni menar fakta och sanning är subjektiva (vilket jag menar de inte är) Kulturellt har jag en västlig kärna fast svensk anti (jante) kultur har jag ingenting för. Där föredrar jag mångkultur gärna kinakäk. Så man kan säga jag föredrar det svenska sättet offentligt och det arabiska sättet privat.
-
I denna konflikt befinner jag mig enbart på basis av intresse för sanning och fair play. Dvs jag analyserar vad som sägs och vad det betyder in the big picture. Thats all! Som sagt, det du sade Dagerlind kan bara leda åt ett håll. Att demokratier försvagas och diktaturer stärks. Vi kan givetvis inte straffa förstagångare hårdare än yrkesbrottslingar. Bra pris att betala för att vara på den svaga sidan i konflikten eller?
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-23, 07:27
Erik: De var ett långt inlägg. Överlag håller jag med om att vänstern ofta är likgiltig för våld som bedrivs av de grupper som dom själva stöder. Allt tal om proportionalitet klingar på så sätt mycket falskt eftersom vänster vill trycka in Israel-Palestina konflikten i sin svartvita dramaturgi. Jag avslutar med ett citat från Jerusalem Post (först i min översättning sedan på engelska originalet). Detta borde uppröra all dom som använt proportionalitet som slagord i denna konflikten:
"Under de sex årtionden som förflutit sedan Israels grundande har "bara" 62.000 människor dödats (40.000 araber, 22.000 Judar) i samtliga Israel-Arab krig och av Palestinska terrorattacker. Under samma tidsperiod har 11 miljoner muslimer dödats i krig och terrorattacker som till största delen utförts av andra muslimer"
Jerusalem post 29 January 2009.
Full artikel här: http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1233050207944&pagename=JPost%...
"In the six decades since Israel's founding, "only" some 62,000 people (40,000 Arabs, 22,000 Jews) have been killed in all the Israeli-Arab wars and Palestinian terror attacks. During that same time, some 11 million Muslims have been killed in wars and terror attacks - mostly at the hands of other Muslims."
Permalänk | Anmäl
Hans Lossman, 2009-02-23, 10:32
Lossman. Så att sionistiska lobbygrupper infiltrerat den amrikanska administrationen är en antisemitisk myt? Du kan ju själv studera lobbygruppen AIPAC (american israel public affairs committe) och dess aktiviteter. www.aipac.com Läs gärna också boken "the israel lobby" av dom amerikanska professorerna Walt och Mearsheimer.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-02-23, 10:36
Ässet: Vad jag ser är AIPAC en ganska öppen organisation som är en integrerad (inte infiltrerad) del av det amerikanska samhället. De står för en samhällsyn som är förenlig med amerikanska politiska värderingar. Det vill säga upprätthållande av suveräniteten hos mellanösterns enda demokratiska stat, Israel.
Rörande Walt och Mearsheimer "The Israel Lobby" så skadar det inte att nyansera den bilden en aning. Jeff Robbin, amerikansk delegat i FN:s människorättskommission under Clintonadministrationen skrev en upplysande artikel i Wall Street Journal 7 september 2007 om det kontext i vilken boken kommit till. Han klargör att utgivandet av boken och den kampanj som omgärdade den sponrades av Saudiska staten (en av världens hårdaste diktaturer. Bland annat dömdes nyligen en kvinna i Saudiarabien, som gruppvåldtagits, till spöstraff då hon vistats ensam med en man som inte var hennes släkting. Bara en passus.). I konglomeratet runt utgivandet av boken fanns både saudiska oljemagnater och amerikaner med intressen i vapen och oljeindustrin. I vanlig ordning fanns heller inget intresse att främja demokrati, samarbete och förståelse för Saudiarabiens synsätt (troligtvis därför att det är ett omöjligt projekt) utan man riktade istället in sig på att attackera den israeliska staten och AIPAC. Självklart har även Saudierna rätt att framföra sina värderingar, frågan är kanske vems sida som vi runt omkring sympatiserar med.
Permalänk | Anmäl
Hans Lossman, 2009-02-23, 13:49
Tycker nog att Hans och Erik haft de bättre argumenten i denna ordstrid mot Dagerlind. Kvar står bilden av en vänster med betänkliga sympatier för religiös extremism. Denna extremism blundar vänstern för, eftersom den (liksom vänstern av tradition) bekämpar USA och västerländska värderingar.
Permalänk | Anmäl
Gunnar L., 2009-02-23, 15:08
Lossman. AIPAC är en lobbyorganisation som söker påverka den amerikanska kongressen i vad man uppfattar som Israelvänlig riktning. Målet är alltså att påverka den amerikanska utrikespolitiken så att den gynnar Israel. Detta har man till stor del lyckats med, precis som Dagelind påpekar ovan, det är alltså glasklart att det finns sionistiska organisationer som försöker påverka politikerna. sen om man kallar det infiltrera eller integrera är mest en ordlek. Vad gäller Walt och Mearsheimers bok så är det mycket möjligt att den tillkommit med Saudiarabiskt stöd och rättsskipningen i Saudiarabien är knappast något jag eftersträvar. Det väsentliga är ju att författarna redogör för hur lobbyorganisationer styr den amerikanska politiken, och hur det går till.
Permalänk | Anmäl
Ässet, 2009-02-23, 18:11
Israel behöver förändras. Fortsätter israels militär med grymheter och övergrepp kommer det sluta med landets utplåning. Världen struntar inte längre i barn och fattigas lidande direkt in i vardagsrummet. Iran, Syrien och Egypten med flera behöver ju bara rulla in. USA har ju redan häcken full med fiaskon i Irak och Afghanistan.. Och troende araber som kämpar har ju lättare med att förlora livet då de blir martyrer och många palestinier har ju inte mycket att förlora. Heja Palestina!
Permalänk | Anmäl
Karl Johan, 2009-02-23, 19:19
Karl Johan: Det är svårt att säga om du bara slänger in en osaklig provokation här eller om du verkligen tycker det du skriver. Om det verkligen reflekterar dina riktiga värderingar så är det mycket tragiskt. Jag antar att detta att enlighet med din nazistiska (?) eller kommunistiska (?) ideologi. Det är svårt att säga var du kan tänkas stå.
Permalänk | Anmäl
Hans Lossman, 2009-02-23, 21:31
Det fullständigt besinningslösa judehatet som förenar den yttersta högern med den yttersta vänstern är förfärande och gör mig direkt spyfärdig.
Permalänk | Anmäl
Charlotte Heyde, 2009-02-23, 22:44
Karl Johan: "Israel behöver förändras."
.
Israel förändras när det är säkert för dem själva att göra det. Orsaken de är som de är idag är tragiskt nog att grannarnas aggression gjorde dem sådana, det är inget de valt själva utan ren självbevarelsedrift.
.
"Fortsätter israels militär med grymheter och övergrepp kommer det sluta med landets utplåning."
.
Jaså verkligen? Det var en nyhet. Säg mig vem skall utplåna Israel då? Det vore intressant att få veta.
.
"Världen struntar inte längre i barn och fattigas lidande direkt in i vardagsrummet."
.
Världen? Men snälla rara, det finns ingen värld. Det finns bara länder som inte är överrens och högljudda hycklargrupper som lever i välmående just pga de saker som de protesterar mot och som aldrig skulle vilja leva i de diktaturer de stödjer.
.
"Iran, Syrien och Egypten med flera behöver ju bara rulla in."
.
Syrien och Egypten? Ja det gick ju så bra för dem förra gången deras soldater brinner nog av iver att försöka igen, utan stöd av Sovjet denna gång. Iran? De kan inte samarbeta alls, de är Shiamuslimer, fiender till Sunni.
,
"USA har ju redan häcken full med fiaskon i Irak och Afghanistan."
.
Du pratar om civila fiaskon, inte militära. USA förlorade inte mot Iraks militär, de krossade den. Och de förlorade inte mot afghanistans taliban-militia heller (det gjorde däremot röda armén) den gjorde de också slut på. Det ena är politik det andra krig och jag tycker synd om den som är så ideologiskt blind denne menar USA militärt gjort Fiasko men då har det ju redan påpekats efter sexdagarskriget att mellanösterns politik är absurd. Det är förlorarna där som kräver villkorslös kapitulation av vinnarna.
.
"Och troende araber som kämpar har ju lättare med att förlora livet då de blir martyrer och många palestinier har ju inte mycket att förlora. Heja Palestina!"
.
Istället för att uppmuntra andra som inte förstår bättre till något så idiotiskt så kan du åka ner själv och slåss mot Israel. Heja Heja! Störtlöjligt. Personer som uppmuntrar till kamp mot Israel är det sämsta som finns för Palestina. Regionen behöver FRED.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-24, 07:32
Charlotte Heyde skrev:
"Det fullständigt besinningslösa judehatet som förenar den yttersta högern med den yttersta vänstern är förfärande och gör mig direkt spyfärdig."
Alltså, jag håller med dig. Antisemitismen är av ondo och bör bekämpas, MEN det gäller även arabhat och Islamofobi. Rasism, fördomar, främlingsfientlighet, faktaförvrängning, intolerans, övervåld, extrem nationalism - listan kan göras lång, bör under inga som helst omständigheter drabba oskyldiga människor.
De galna antisemitiska tal och framträdanden som vi kan dagligen läsa om, kommandes från så kallade "muslimska predikanter" i framförallt arabiska länder, matchas av rasism och arabhat från extremsionister både i och utanför Israel.
Inget av detta är acceptabelt
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-02-25, 13:53
Hur många Judar i sverige gjort våldsbrott, eller hotat sig fram med våld, samt mot vilka??
Men mot judar får man tydligen göra som man vill...att nazzar ogillar judar är inget ovanligt...men att den mångkulturella vänstern tillåter allt mot en väldigt liten grupp i världen är desto konstigare.
Vem protesterar mot övervåldet mot caledonier i Irak? de har det värre än Palestinierna.
Vem protesterar mot Kurders lidande i Turkiet och Irak? Inte många.
Kina blev värre efter OS i Peking, protester? Näe.
Sorry vänstern men ni räcker inte till - ni kan inte moralisera större härdar en enskilda personer som kommer till sverige för evenemang eller som helt enkelt bor här.
Låt mig gissa att ni intet säger när synagogor bränns i norra sydamerika, frankrike,tyskland, ni tycker säkert det är legitimt när barn inte kan gå till en skola i danmark på grund av att rektorn inte kan garantera barns säkerhet....mångkulturella samhället är mest en stinkande social-kommunistisk lögn...vilket ni ständigt bevisar.
Permalänk | Anmäl
hm, 2009-03-05, 23:01
muslimska predikanter" i framförallt arabiska länder, matchas av rasism och arabhat från extremsionister både i och utanför Israel."
-
Nej jag tror inte det matchas, typisk trick att försöka släta över islamism genom att jämföra med annat, om du har dessa tal från sionster eller dylikt vill jag gärna se dem.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-03-09, 17:13
#23 Punkten,,Du behöver mer Fakta...Läs fakta www.nkuk.org www.aljazeera.net www.wrmea.org
www.motbilder.blogspot.com www.imemc.org ..Läs om det..
Många hävdar att judehatet eller antisemitismen var - och alltjämt är - sionismens grogrund och förutsättning: utan antisemitism ingen sionism. För sionisterna är den judiska assimileringen den huvudfiende som främst måste bekämpas, eftersom assimilerade judar upphör att vara judiska nationalister och därmed kan de inte bli sionister eller värvas för sionismen. Den judiska sammanhållningen över nationsgränserna och myten om ett enat judiskt folk som skiljer sig från alla andra folk är ju sionismens förutsättning. Denna judiska sammanhållning kräver ett gemensamt hot: judehatet, antisemitismen. Utan ett sådant hot från omvärlden underlättas och påskyndas i de sekulariserade moderna samhällena judisk assimilering, och sionismen blir bara en generalstab utan soldater, ett huvud utan kropp. Därför blir antisemitismen nödvändig, räddaren i nöden. Här några uttalanden av framstående sionister:
Theodor Herzl, sionismens grundare, skriver i sin efterlämnade dagbok:
"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade."
(Patai, 1960, band I, s.84)
Dr Arthur Ruppin:
"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men åtminstone i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen, och antisemitismens undergång skulle också leda till sionismens undergång."
(A Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jüdischer Verlag, Köln, 1911, s. 278)
Dr Leo Wertheimer säger i sin bok "Der Judenhass und die Juden", som utkom 1918:
"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar."
(citerad av dr Franz Scheidl: "Israel - Traum und Wirklichkeit", Wien, 1962, s. 18)
Den store sionistledaren dr Nahum Goldmann sade i sitt inledningsanförande vid Judiska Världskongressens möte i Géneve den 23 juli 1958:
"När antisemitismen i dess klassiska mening försvinner medför detta visserligen en förbättring materiellt och politiskt för de judiska samfunden överallt i världen, men det har också en negativ inverkan på vårt interna liv... Vårt (judiska) folk vet att kämpa heroiskt i dåliga tider men har ännu inte lärt sig att leva skapande i goda tider."
( N.Y. Times, 24 juli 1958)
Och i sin bok Den judiska paradoxen (Tiden, Sthlm, 1978, s. 182) säger Nahum Goldmann:
"En fullständig assimilation skulle vara en sannskyldig katastrof för hela det judiska livet."
Och prof Jeshua Goldmann förklarade vid den 26:e Världssionistiska Organisationens möte i Israel den 30 december 1964:
"Den största faran för judendomen och den judiska enigheten är den bristande antisemitismen."
(citat från Franz Scheidl, ibid. s. 18)
Det står utom allt tvivel att sionismen är oupplösligt förbunden med antisemitismen och inte kan leva den förutan. Sionisterna framhåller ständigt sin fruktan och avksy för antisemiter - men man vill inte bli av med dem utan ständigt väcka den till liv. Antisemitismens död blir sionismens död.
Permalänk | Anmäl
Frihet Palestina FN, 2010-03-08, 02:05
Buy replicalouis vuitton from our replica handbags store. We provide louis vuitton replica include louis vuitton handbags, cheap Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:23
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 10:58
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är symptomatiskt och förstås ohederligt att Hans Lossman använder allt sitt artikelkrut på att misstänkliggöra all Isreal-kritik genom att peka ut extremister på vänsterkanten och en marginaliserad muslimsk fundamentalistisk invandrargrupp och sedan dra alla som står till vänster om folkpartiet över samma kam som reclaim the street-stollar, gatupyrotekniker och politiska idioter.
-
Sakfrågorna lyser helt med sin frånvaro - bör Sverige inte reagera ens när staten Israel mördar kvinnor och barn? Det är illa nog att Israel i decennier varit en ockupationsmakt, mördat svenska diplomater, brutit mot internationell rätt, skaffat sig olagliga kärnvapen, byggt koncentrationsliknande fängelsemurar runt hela folkgrupper osv att Sverige på förre statsministern Göran Perssons initiativ åter blivit Israel-kramare samtidigt som vi efter nine-eleven okritiskt ställt oss bakom den amerikanska Bush-regimen också i dess mest oproportionella och med lögner underbyggda militära övergrepp på den muslimska världen.
.
När svenska judar öppet går ut och försvarar inte bara Israel i största allmänhet utan även denna skurkstats mest avskyvärda krigsbrott, då är det tämligen förmätet av dessa judar att tala om antisemitism när man med detta agerande ådrar sig omgivningens vrede. Det hat man då väcker är samma hat som vem som helst skulle väcka som uttalar att det är legitimerat att systematiskt mörda civila, kvinnor och barn.
.
När ska det gå upp för gemene man att det inte är någon skillnad på islamistisk fundamentalism och sionistisk dito? Här finns samma religiösa vanföreställningar, samma tankar om att tillhöra en av Gud utvald skara med fribrev att slakta sina fiender. Skillnaden är bara att islamisterna här i väst än så länge, precis som Lassman skriver, tillhör en marginaliserad grupp med tämligen låg klasstillhörighet, medan sionisterna sedan många decennier har infiltrerat hela vårt samhälle på alla nivåer. I Sverige märks detta kanske inte så tydligt men i USA som är tongivande i världspolitiken är det så mycket mer uppenbart och ett av de bärande skälen till varför det råder en sådan fullständig obalans mellan vilka resurser som allokeras för att bekämpa muslimsk fanatism respektive judisk dito.
.
Allra mest olyckligt för svenskt vidkommande är att judar och palestinier nu uppenbarligen anser att man också har rätt att utkämpa sin mellakonflikt på svensk mark såsom vid det Lassman kallar "manifestationen" i Malmö härförleden. Ilmar Reepalu gör därför förstås helt rätt som markerar mot både judar och muslimer att Malmö minsann inte vill agera ställföreträdande slagfält för extremister från någondera sidan. Att en konsekvens av detta blir att en tennismatch får spelas för tomma läktare är inget märkligt.
.
Vore jag kommunalråd i Malmö skulle jag ha gått betydligt längre för att sätta p för staden som arena för den judisk-palestinska konflikten. Att som Lassman antyda att detta är ett ett vänsterorienterat ställningstagande för militanta palestinier och islamister är med förlov sagt rena nyset och man måste fråga sig vilken dold politisk agenda Lassman har som väljer att göra ens ådan vinkling som man trodde vara förbehållen de mest högljudda och närmast patologiska sossehatarna man alltsom oftast stöter på här på Internet.
nu tar det lite tid innan mitt första inlägg kommer in, men, man kan ju skriva ett nytt.
Fundamentalister finns inom alla religioner, judiska, kristna, muslimska och diverse andra åskådningar.
Skillnaden är väl att medan dom flesta fundamentalistiska är rätt så lokala, så är dom muslimska globala. Du får rätta mig om jag har fel, men det var rätt länge sedan en sionistisk terror organisation sprängde en bomb i London, Paris, Madrid, Indien eller Malaysia. Det kan ju vara det som är skälet till att man lägger mer resurser på att bekämpa Islamistiska fundamentalister än man gör på Sionistiska dito, att det, tex, var muslimska terrorister, inte sionistiska som stod 9/11.
Att det sen sitter i vänsterns ryggmärg att reflexmässigt vara emot allt som USA är för, och följdaktligen vara för dom som är emot USA, att man i och med det stödjer en terror organisation är inget som bekommer vänstern, det där med totalitär är ju inte ett okänt begrepp inom vänstern, inte heller att ta till våld för att vinna framgång.
Islamiseringen går vidare. Vår demokrati är snart tillintetgjord av intoleransens kränkta horder. Sverige är förlorat!
Lossman är ju lika stirrig om dendära Jinge; pajerna svischar genom luften från consortes på ömse håll. Det blir fördjävla tröttsamt.
.
"Islamiseringen går vidare. Vår demokrati är snart tillintetgjord av intoleransens kränkta horder. Sverige är förlorat!" sa en kommentator. Vilken stilblomma.
Jag håller med artikelförfattaren. Vänstern i Malmö kidnappar den svenska demokratin. Det finns skilda uppfattningar i Israel-Palestina konflikten och att Malmö kommun tar sig rätten att signalera Sveriges inställning är odemokratiskt. Men varför ska man bli förvånad med tanke på de partier som fattat beslutet!
Håller också med artikelförfattaren. Att slå följe med de hatets partier (Hamas, Hizbollah, Iranmullorna) som med alla medel vill utplåna Israel är något oerhört för socialdemokratin. Men vad gör man inte för att få väljare bland de muslimska grupperna? Förmodligen blir det dock en felkalkyl, eftersom väljarna flyr åt andra hållet. Ohly myser.
Jag skall försöka bemöta en urval av det som du skrev om. Den långsiktiga problematiken och historiken bakom Israels historia och uppkomst får lämnas därhän. Jag vill bara påpeka att de ockuperade landområden är följden av tre aggressionskrig mot Israel. Gaza återlämnades för ett par år och bosättarna togs med våld bort av Israeliska armen. Därpå föjde en intern strid om Gaza där Hamas avrättade flera Fatah sympatisörer, varav några lyckades fly till Israel (sic!). EU's linje och de flesta politisk insatta är eniga om att Hamas är en terrororganisation och följaktligen har man inga direkta förbindelser med dem. Det bäst man kan uppbåda i politisk väg är Abbas som sitter på västbanken (som för övrigt doktorerat på förintelseförnekelse vid ett universitet i dåvarande Sovjet. Bara lite kuriosa).
Nu till en del citat från Dagerland som får tala för sig själv.
Dagerland: "...sionisterna sedan många decennier har infiltrerat hela vårt samhälle på alla nivåer..."
Min kommentar: Detta är klassisk Sion vises protokoll antisemitism. Konspirations idéer med Judar som på olika sätt driver en dold agenda. Ordet "infiltrera" associerar onekligen till något som föregår i det fördolda. En hemlig agenda kanske...?
Dagerland: "Det hat man då väcker är samma hat som vem som helst skulle väcka som uttalar att det är legitimerat att systematiskt mörda civila, kvinnor och barn"
Min kommentar: Begreppet "mörda" definieras som avsiktligen ta livet av någon. Att Israeliska soldater på något sätt skulle ha letat upp kvinnor och barn för att sedan "systematiskt mörda" dom. Det kan knappast se som ett sakligt påstående. För övrigt, den som vill kan hitta bilder och videoklipp där Hamas visar upp små arméer med barnmartyrer redo att offras i kampen mot Israel (se till exempel MEMRIC eller Youtube). Inte helt oväntat har Hamas heller inte lagt några resurser på att skydda sin civilbefolkning, inga skyddsrum, inga evakueringsplaner. Allt medan man singlat in raketer under åratal mot Israel. Oerhört oansvarigt och inte minst hänsynslöst mot den egna befolkningen av terrororganisationen Hamas.
Avslutningsvis, under Gaza konflikten led jag som övriga världen med de civila i Gaza. Jag anser att konflikten i sig enbart innehöll förlorare och att de politiska läget i Mellanöstern är en tragedi för alla. Dock har jag svårt att se hur man någonsin skall kunna förhandla med en part som har utplånadet av Israel som en del av sin politiska agenda. Vad finns det då kvar att diskutera?
Bra artikel. Hela den svenska vänsterns mellanösternpolitik har blivit psykotisk. Inte ens socialdemokratins mittfåra klarar av att styra undan från de islamofascistiska grupperingarna. Det är obehagligt och skrämmande att se.
Oerhört träffsäkert skrivet av artikelförfattaren. Att sedan individer med minst sagt suspekta åskådningar om sakers varande vill göra sig hörda; sådana som Mats Dagerlind och den med dumheter ivrigt klottrande Peter Ingestad, är tyvärr föga förvånande i vårt svenska politiska klimat.
Hans - liksom du drar jag omedelbara paralleller till Sions Vise protokoll när jag läser de fullständiga dumheter som Dagerlind delger övriga läsare och debattörer. Som sagt - föga förvånande men icke desto mindre skrämmande.
Lossman tycks ha träffat väldigt rätt med sitt inlägg.
Något som märks inte minst i Dagerlinds och multumskribenten Ingestads inlägg. Den siste närmar sig nästan Jinge i sitt hat mot allt som inte faller in under avd "Den Goda Vänstern".
Det får väls e ssomsymptomatiskt att ingen av dessa herrar ens märkt att nästan hela Sverige på alla nivåer och områden är infekterat av socialism.
Insikt om problemets existens brukar vara ett nödvändigt steg inför en förändring, en insikt som man ofta för höra från de som kommer från andra civiliserade länder.
I Sverige tar vi Frihet som en självklahet - i många andra länder har man förstått att den ständigt måste aktivt försvaras - på alla sätt.
Eftergifter inför odemokratiska rörelser och tankegångar knaprar alltid på vår frihet.
Reepalu har inget förstått om detta något han delar med väldigt många inom den svenska politiska och mediakåren.
Mats Dagerlind:
.
"Sakfrågorna lyser helt med sin frånvaro - bör Sverige inte reagera ens när staten Israel mördar kvinnor och barn?"
.
Sakfrågorna? Där har du en annan femma. För det första mördar inte staten Israel kvinnor och barn mer än poliser gör det när de fritar gisslan. Det påståendet är ren propaganda. Hamas använder mänskliga sköldar och även när de gör det måste de bekämpas. Oskyldiga dödas ja men Israel FÖRSÖKER inte döda oskyldiga så det är dråp, inte mord, men dråp låter inte lika bra i vänsterns öron.
.
Hamas däremot gör allt de kan för att se till oskyldiga dör. När Israel ber befolkningen i ett område att utrymma pga beskjutningen som kommer att inträffa så blir de civila som försöker lämna området hindrade av beväpnade Hamas-aktivister som hotar att döda "kollaboratörer" Hamas dödar inte bara Israeler, de dödar även palestinier dels de som hjälper Israel men lika gärna de vars enda brott är att tillhöra Fatah.
.
"Det är illa nog att Israel i decennier varit en ockupationsmakt"
.
Ja, för att inte tala om hur onda amerikanska trupper var som 1945 ockuperade Tyskland. Naturligtvis skall alla nazistiska terrordåd mot amerikanska soldater uppmuntras och stödjas med din logik, ingen som helst hänsyn skall tas till orsakerna för ockupationen av de berörda länderna (av vilka INGET var Palestina, däremot tre andra länder som samtliga startat aggresionskrig mot Israel)
.
"mördat svenska diplomater"
.
Medan motståndarsidan kapat flygplan, ockuperat ambassader mördat civila och blivit ihjälskjutna av all västvärldens säkerhetstjänster i alla tänkbara länder. Israel skickade till och med sin elitstyrka till Uganda (Operation Thunderbolt - senast gestaltad i Last King Of Scotland).
.
"brutit mot internationell rätt"
.
Och det har inte motståndarsidan gjort? Under inbördeskriget så kastade både Fatah och Hamas fångar från taken på hus med mer än 10 våningar. Gissa vad internationell rätt säger om det? Det är rätt intressant att se den svenska flumvänsterns uppebara västhat. Bara de som inte mördar är vita och struntar de helt i om det dödas kvinnor och barn. Det var likadant i Vietnamkriget. Så snart USA åkte hem var det inte en vänsterprick som brydde sig om den slakt som skedde på män, kvinnor och barn i regionen. Det var ju socialister och asiater som var mördarna. Då var det ok plötsligt.
.
"skaffat sig olagliga kärnvapen"
.
Hur många av dessa kärnvapen har de använt sedan dess?
.
"byggt koncentrationsliknande fängelsemurar runt hela folkgrupper"
.
Begriper man inte skillnaden mellan en mur och ett koncentrationsläger så bör man besöka ett av de sistnämnda omgående.
.
"osv att Sverige på förre statsministern Göran Perssons initiativ åter blivit Israel-kramare samtidigt som vi efter nine-eleven okritiskt ställt oss bakom den amerikanska Bush-regimen också i dess mest oproportionella och med lögner underbyggda militära övergrepp på den muslimska världen."
.
Javisst, fast det är ju inte övergreppen som vänsteraktivisterna reagerar på. Det är ju att det är vita som begår dem som de reagerar på. De övergrepp som den sk muslimska världen begår på just innevånarna i den muslimska världen säger de inte ett knyst om. Heller inget om att det inte ens är muslimernas värld. Egypten var en sekulär stat (hela poängen med Al Qaida var kritik mot detta), Iran en sekulär stat och Irak trots alla fel som dess ledning sysslade med just en sekulär stat. Behöver vi fortsätta med exempel på hur den muslimska världen ockuperar området?
.
"När svenska judar öppet går ut och försvarar inte bara Israel i största allmänhet utan även denna skurkstats mest avskyvärda krigsbrott, då är det tämligen förmätet av dessa judar att tala om antisemitism när man med detta agerande ådrar sig "
.
Om Israel är en skurkstat, vad kallar du då de länderna på den andra sidan som mördat mångdubbelt fler än Israel och som till skillnad från IDF faktiskt försöker döda kvinnor och barn? Enkla fakta (detta har vänstern missat). Det är helt irrelevant vem du är MOT. Det är som en karta där det är vart vägarna inte leder som är utmärkt. Helt värdelös. Det relevanta är vem man är för. Israel är det minst usla alternativet..
.
"omgivningens vrede. Det hat man då väcker är samma hat som vem som helst skulle väcka som uttalar att det är legitimerat att systematiskt mörda civila, kvinnor och barn."
.
IDF har aldrig mördat civila, kvinnor och barn. Det är en lögn från början till slut (Däremot har Hamas mördat civila, kvinnor och barn) och en uppenbar sådan för ville IDF kunde de med lätthet ge tidningarna 20.000 dödade kvinnor och barn att rapportera om. Allt de behöver göra är "Carpetbomba" bostadsområden. Den dag de gör det så är det legitimt att påstå de mördar.
.
"När ska det gå upp för gemene man att det inte är någon skillnad på islamistisk fundamentalism och sionistisk dito?"
.
Gemene man kommer aldrig att bli så ideologiskt blinda att de inbillar sig det inte är nån skillnad på ett belägrat numerärt underlägset land som tvingas till ytterligheter för att försvara sig själv och en arabisk 20:1 övermakt vars poäng verkar vara just den åsikt som är förbjuden i Sverige. En rasmässigt homogen nation där vita inte får sätta sin fot alternativt den värsta religöst grundade homofobi du kan föreställa dig. Kul allierade flumvänstern har.
.
"Här finns samma religiösa vanföreställningar, samma tankar om att tillhöra en av Gud utvald skara med fribrev att slakta sina fiender."
.
Struntsnack. Både du och jag vet vad Israels fiender skulle göra med dess befolkning om de hade Israels militära övermakt: Spela inte dum. Skillnaden mellan Israel och dess fiender är att Israel om de ville faktiskt KAN slakta sina fiender. 1973 kunde de struntat i FN och krossat Egypten (med all rätt, det var Egypten som anföll dem) faktum är att de försökte ge tillbaka det ockuperade området men Egypten ansåg Israel inte fanns så avtal var omöjligt då.
.
"Skillnaden är bara att islamisterna här i väst än så länge, precis som Lassman skriver, tillhör en marginaliserad grupp med tämligen låg klasstillhörighet, medan sionisterna sedan många decennier har infiltrerat hela vårt samhälle på alla nivåer."
.
Nej, skillnaden är att vi har demokratiska väst-värderingar och det har inte Israels motståndare. De har åsikter som är helt oacceptabla hos vita i vårt land. Om vi skall förklara situationen i enkla svenska termer hade du att välja mellan att ge makten till nationaldemokraterna eller låta de mest homofobiska religösa grupperna bilda regering eller försvara dina värderingar. Vad hade du valt av dessa tre?
,
"I Sverige märks detta kanske inte så tydligt men i USA som är tongivande i världspolitiken är det så mycket mer uppenbart och ett av de bärande skälen till varför det råder en sådan fullständig obalans mellan vilka resurser som allokeras för att bekämpa muslimsk fanatism respektive judisk dito."
.
USA är precis som Sverige ett demokratiskt västland. Främsta skillnaden mellan Sverige och USA är att Sverige verkar ha större andel religösa stollar (via anhöriginvandringsreglerna) medan en stor del av muslimerna i USA precis som muslimerna i Kina hatar såväl islamister som arabiska nationalister.
.
"Allra mest olyckligt för svenskt vidkommande är att judar och palestinier nu uppenbarligen anser att man också har rätt att utkämpa sin mellakonflikt på svensk mark såsom vid det Lassman kallar "manifestationen" i Malmö härförleden."
,
Fel igen, de enda som anser det är palestinier (och egentligen inte palestinier utan AFA och islamistiska Hamas anhängare) Det var inga israeler som kom och förstörde den palestinska demonstrationen utan den fick pågå på sedvanligt svenskt sätt. Det var endast den israeliska det behövdes kravallpolis till.
.
"Ilmar Reepalu gör därför förstås helt rätt som markerar mot både judar och muslimer att Malmö minsann inte vill agera ställföreträdande slagfält för extremister från någondera sidan."
.
Ilmar Reepalu gör inte rätt i något som helst perspektiv. Polisen har redan sagt att påståendena de inte kan fixa säkerheten är felaktiga och några Israelextremister som överhuvudtaget vill ha ett slagfält finns inte. Det är inte de palestinska demonstrationerna som störs och måste ha extra polisskydd. Det är inte två sidor som bråkar. Det behövs inte två parters medgivande för att bli krig.
.
"Att en konsekvens av detta blir att en tennismatch får spelas för tomma läktare är inget märkligt."
.
Inte för personer som är ideologiskt blinda kanske. Faktamässigt är det helt obegripligt att några högljudda antidemokratiska grupper får styra politiken i ett demokratiskt land.
.
"Vore jag kommunalråd i Malmö skulle jag ha gått betydligt längre för att sätta p för staden som arena för den judisk-palestinska konflikten."
.
Det finns ingen judisk-palestinsk konflikt i Malmö. Om palestinier i malmö trakasseras är det snarare av nazister. Inte judar.
.
"Att som Lassman antyda att detta är ett ett vänsterorienterat ställningstagande för militanta palestinier och islamister är med förlov sagt rena nyset och man måste fråga sig vilken dold politisk agenda Lassman har som väljer att göra ens ådan vinkling som man trodde vara förbehållen de mest högljudda och närmast patologiska sossehatarna man alltsom oftast stöter på här på Internet."
.
Problemet är att Lassman har rätt. Det är just de militanta islamistiska araberna som tjänar på detta. De stora förlorarna på detta är Palestinierna. Å ena sidan så har de inget val annat än att vara mot Israel (grupptryck kallas det) å andra sidan innebär det att de dömer sig själva att bli en arabisk lydstat under Hamas. Fast det är klart, när Israel lämnar området och Hamas soldater går runt och i tystnad dödar alla de palestinier som inte visade tillräckligt motstånd mot Israel då kommer flumvänstern att visa vad de bryr sig om palestinska människoliv. Dvs inte alls.
.
Det är att vara MOT fienden i det socialistiska kulturkriget de sysslar med. Och det vet de ofta inte alls själva. Det är det tragiska. Att de inte är informerade nog om vad de står för då hela poängen de senaste 50 åren varit att hävda det enda viktiga är vem de kritiserar. Nämligen den onda vita västmannens USA-imperialism. Vem som massmördar vem i Sudan är strunt samma för dem så länge inte USA eller några andra vita skickar dit trupper. Rasism är det minsta man kan kalla det.
.
Men - säger vänsteraktivisten (som själv ofta är vit från bra familj med gott om pengar) - klart det är rasism. Vi skall vara rasister och hata vita. Det är hela poängen. Kritik av vit kultur är så bra så bra för det lärde man sig av sina gurus på universiteten för 50 år sedan. Att inte tänka själv var det finaste som fanns på inrättningar där hela poängen var att lära sig tänka själv.
.
PS Jag förstår jag får kritik för detta så innan ni svarar betänk följande. Jag är inte jude, jag bryr mig faktiskt inte det minsta om vilken grupp folk tillhör. Jag är inte religös, jag har lika lite respekt för judisk religion som jag har för muslimsk och tycker Bill Mahers senaste film är klockren. Jag har ingen ideologisk tillhörighet i konflikten utöver den demokratiska såvida inte ni menar fakta och sanning är subjektiva (vilket jag menar de inte är) Kulturellt har jag en västlig kärna fast svensk anti (jante) kultur har jag ingenting för. Där föredrar jag mångkultur gärna kinakäk. Så man kan säga jag föredrar det svenska sättet offentligt och det arabiska sättet privat.
-
I denna konflikt befinner jag mig enbart på basis av intresse för sanning och fair play. Dvs jag analyserar vad som sägs och vad det betyder in the big picture. Thats all! Som sagt, det du sade Dagerlind kan bara leda åt ett håll. Att demokratier försvagas och diktaturer stärks. Vi kan givetvis inte straffa förstagångare hårdare än yrkesbrottslingar. Bra pris att betala för att vara på den svaga sidan i konflikten eller?
Erik: De var ett långt inlägg. Överlag håller jag med om att vänstern ofta är likgiltig för våld som bedrivs av de grupper som dom själva stöder. Allt tal om proportionalitet klingar på så sätt mycket falskt eftersom vänster vill trycka in Israel-Palestina konflikten i sin svartvita dramaturgi. Jag avslutar med ett citat från Jerusalem Post (först i min översättning sedan på engelska originalet). Detta borde uppröra all dom som använt proportionalitet som slagord i denna konflikten:
"Under de sex årtionden som förflutit sedan Israels grundande har "bara" 62.000 människor dödats (40.000 araber, 22.000 Judar) i samtliga Israel-Arab krig och av Palestinska terrorattacker. Under samma tidsperiod har 11 miljoner muslimer dödats i krig och terrorattacker som till största delen utförts av andra muslimer"
Jerusalem post 29 January 2009.
Full artikel här: http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1233050207944&pagename=JPost%...
"In the six decades since Israel's founding, "only" some 62,000 people (40,000 Arabs, 22,000 Jews) have been killed in all the Israeli-Arab wars and Palestinian terror attacks. During that same time, some 11 million Muslims have been killed in wars and terror attacks - mostly at the hands of other Muslims."
Lossman. Så att sionistiska lobbygrupper infiltrerat den amrikanska administrationen är en antisemitisk myt? Du kan ju själv studera lobbygruppen AIPAC (american israel public affairs committe) och dess aktiviteter. www.aipac.com Läs gärna också boken "the israel lobby" av dom amerikanska professorerna Walt och Mearsheimer.
Ässet: Vad jag ser är AIPAC en ganska öppen organisation som är en integrerad (inte infiltrerad) del av det amerikanska samhället. De står för en samhällsyn som är förenlig med amerikanska politiska värderingar. Det vill säga upprätthållande av suveräniteten hos mellanösterns enda demokratiska stat, Israel.
Rörande Walt och Mearsheimer "The Israel Lobby" så skadar det inte att nyansera den bilden en aning. Jeff Robbin, amerikansk delegat i FN:s människorättskommission under Clintonadministrationen skrev en upplysande artikel i Wall Street Journal 7 september 2007 om det kontext i vilken boken kommit till. Han klargör att utgivandet av boken och den kampanj som omgärdade den sponrades av Saudiska staten (en av världens hårdaste diktaturer. Bland annat dömdes nyligen en kvinna i Saudiarabien, som gruppvåldtagits, till spöstraff då hon vistats ensam med en man som inte var hennes släkting. Bara en passus.). I konglomeratet runt utgivandet av boken fanns både saudiska oljemagnater och amerikaner med intressen i vapen och oljeindustrin. I vanlig ordning fanns heller inget intresse att främja demokrati, samarbete och förståelse för Saudiarabiens synsätt (troligtvis därför att det är ett omöjligt projekt) utan man riktade istället in sig på att attackera den israeliska staten och AIPAC. Självklart har även Saudierna rätt att framföra sina värderingar, frågan är kanske vems sida som vi runt omkring sympatiserar med.
Tycker nog att Hans och Erik haft de bättre argumenten i denna ordstrid mot Dagerlind. Kvar står bilden av en vänster med betänkliga sympatier för religiös extremism. Denna extremism blundar vänstern för, eftersom den (liksom vänstern av tradition) bekämpar USA och västerländska värderingar.
Lossman. AIPAC är en lobbyorganisation som söker påverka den amerikanska kongressen i vad man uppfattar som Israelvänlig riktning. Målet är alltså att påverka den amerikanska utrikespolitiken så att den gynnar Israel. Detta har man till stor del lyckats med, precis som Dagelind påpekar ovan, det är alltså glasklart att det finns sionistiska organisationer som försöker påverka politikerna. sen om man kallar det infiltrera eller integrera är mest en ordlek. Vad gäller Walt och Mearsheimers bok så är det mycket möjligt att den tillkommit med Saudiarabiskt stöd och rättsskipningen i Saudiarabien är knappast något jag eftersträvar. Det väsentliga är ju att författarna redogör för hur lobbyorganisationer styr den amerikanska politiken, och hur det går till.
Israel behöver förändras. Fortsätter israels militär med grymheter och övergrepp kommer det sluta med landets utplåning. Världen struntar inte längre i barn och fattigas lidande direkt in i vardagsrummet. Iran, Syrien och Egypten med flera behöver ju bara rulla in. USA har ju redan häcken full med fiaskon i Irak och Afghanistan.. Och troende araber som kämpar har ju lättare med att förlora livet då de blir martyrer och många palestinier har ju inte mycket att förlora. Heja Palestina!
Karl Johan: Det är svårt att säga om du bara slänger in en osaklig provokation här eller om du verkligen tycker det du skriver. Om det verkligen reflekterar dina riktiga värderingar så är det mycket tragiskt. Jag antar att detta att enlighet med din nazistiska (?) eller kommunistiska (?) ideologi. Det är svårt att säga var du kan tänkas stå.
Det fullständigt besinningslösa judehatet som förenar den yttersta högern med den yttersta vänstern är förfärande och gör mig direkt spyfärdig.
Karl Johan: "Israel behöver förändras."
.
Israel förändras när det är säkert för dem själva att göra det. Orsaken de är som de är idag är tragiskt nog att grannarnas aggression gjorde dem sådana, det är inget de valt själva utan ren självbevarelsedrift.
.
"Fortsätter israels militär med grymheter och övergrepp kommer det sluta med landets utplåning."
.
Jaså verkligen? Det var en nyhet. Säg mig vem skall utplåna Israel då? Det vore intressant att få veta.
.
"Världen struntar inte längre i barn och fattigas lidande direkt in i vardagsrummet."
.
Världen? Men snälla rara, det finns ingen värld. Det finns bara länder som inte är överrens och högljudda hycklargrupper som lever i välmående just pga de saker som de protesterar mot och som aldrig skulle vilja leva i de diktaturer de stödjer.
.
"Iran, Syrien och Egypten med flera behöver ju bara rulla in."
.
Syrien och Egypten? Ja det gick ju så bra för dem förra gången deras soldater brinner nog av iver att försöka igen, utan stöd av Sovjet denna gång. Iran? De kan inte samarbeta alls, de är Shiamuslimer, fiender till Sunni.
,
"USA har ju redan häcken full med fiaskon i Irak och Afghanistan."
.
Du pratar om civila fiaskon, inte militära. USA förlorade inte mot Iraks militär, de krossade den. Och de förlorade inte mot afghanistans taliban-militia heller (det gjorde däremot röda armén) den gjorde de också slut på. Det ena är politik det andra krig och jag tycker synd om den som är så ideologiskt blind denne menar USA militärt gjort Fiasko men då har det ju redan påpekats efter sexdagarskriget att mellanösterns politik är absurd. Det är förlorarna där som kräver villkorslös kapitulation av vinnarna.
.
"Och troende araber som kämpar har ju lättare med att förlora livet då de blir martyrer och många palestinier har ju inte mycket att förlora. Heja Palestina!"
.
Istället för att uppmuntra andra som inte förstår bättre till något så idiotiskt så kan du åka ner själv och slåss mot Israel. Heja Heja! Störtlöjligt. Personer som uppmuntrar till kamp mot Israel är det sämsta som finns för Palestina. Regionen behöver FRED.
Charlotte Heyde skrev:
"Det fullständigt besinningslösa judehatet som förenar den yttersta högern med den yttersta vänstern är förfärande och gör mig direkt spyfärdig."
Alltså, jag håller med dig. Antisemitismen är av ondo och bör bekämpas, MEN det gäller även arabhat och Islamofobi. Rasism, fördomar, främlingsfientlighet, faktaförvrängning, intolerans, övervåld, extrem nationalism - listan kan göras lång, bör under inga som helst omständigheter drabba oskyldiga människor.
De galna antisemitiska tal och framträdanden som vi kan dagligen läsa om, kommandes från så kallade "muslimska predikanter" i framförallt arabiska länder, matchas av rasism och arabhat från extremsionister både i och utanför Israel.
Inget av detta är acceptabelt
Hur många Judar i sverige gjort våldsbrott, eller hotat sig fram med våld, samt mot vilka??
Men mot judar får man tydligen göra som man vill...att nazzar ogillar judar är inget ovanligt...men att den mångkulturella vänstern tillåter allt mot en väldigt liten grupp i världen är desto konstigare.
Vem protesterar mot övervåldet mot caledonier i Irak? de har det värre än Palestinierna.
Vem protesterar mot Kurders lidande i Turkiet och Irak? Inte många.
Kina blev värre efter OS i Peking, protester? Näe.
Sorry vänstern men ni räcker inte till - ni kan inte moralisera större härdar en enskilda personer som kommer till sverige för evenemang eller som helt enkelt bor här.
Låt mig gissa att ni intet säger när synagogor bränns i norra sydamerika, frankrike,tyskland, ni tycker säkert det är legitimt när barn inte kan gå till en skola i danmark på grund av att rektorn inte kan garantera barns säkerhet....mångkulturella samhället är mest en stinkande social-kommunistisk lögn...vilket ni ständigt bevisar.
muslimska predikanter" i framförallt arabiska länder, matchas av rasism och arabhat från extremsionister både i och utanför Israel."
-
Nej jag tror inte det matchas, typisk trick att försöka släta över islamism genom att jämföra med annat, om du har dessa tal från sionster eller dylikt vill jag gärna se dem.
#23 Punkten,,Du behöver mer Fakta...Läs fakta www.nkuk.org www.aljazeera.net www.wrmea.org
www.motbilder.blogspot.com www.imemc.org ..Läs om det..
Många hävdar att judehatet eller antisemitismen var - och alltjämt är - sionismens grogrund och förutsättning: utan antisemitism ingen sionism. För sionisterna är den judiska assimileringen den huvudfiende som främst måste bekämpas, eftersom assimilerade judar upphör att vara judiska nationalister och därmed kan de inte bli sionister eller värvas för sionismen. Den judiska sammanhållningen över nationsgränserna och myten om ett enat judiskt folk som skiljer sig från alla andra folk är ju sionismens förutsättning. Denna judiska sammanhållning kräver ett gemensamt hot: judehatet, antisemitismen. Utan ett sådant hot från omvärlden underlättas och påskyndas i de sekulariserade moderna samhällena judisk assimilering, och sionismen blir bara en generalstab utan soldater, ett huvud utan kropp. Därför blir antisemitismen nödvändig, räddaren i nöden. Här några uttalanden av framstående sionister:
Theodor Herzl, sionismens grundare, skriver i sin efterlämnade dagbok:
"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade."
(Patai, 1960, band I, s.84)
Dr Arthur Ruppin:
"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men åtminstone i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen, och antisemitismens undergång skulle också leda till sionismens undergång."
(A Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jüdischer Verlag, Köln, 1911, s. 278)
Dr Leo Wertheimer säger i sin bok "Der Judenhass und die Juden", som utkom 1918:
"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar."
(citerad av dr Franz Scheidl: "Israel - Traum und Wirklichkeit", Wien, 1962, s. 18)
Den store sionistledaren dr Nahum Goldmann sade i sitt inledningsanförande vid Judiska Världskongressens möte i Géneve den 23 juli 1958:
"När antisemitismen i dess klassiska mening försvinner medför detta visserligen en förbättring materiellt och politiskt för de judiska samfunden överallt i världen, men det har också en negativ inverkan på vårt interna liv... Vårt (judiska) folk vet att kämpa heroiskt i dåliga tider men har ännu inte lärt sig att leva skapande i goda tider."
( N.Y. Times, 24 juli 1958)
Och i sin bok Den judiska paradoxen (Tiden, Sthlm, 1978, s. 182) säger Nahum Goldmann:
"En fullständig assimilation skulle vara en sannskyldig katastrof för hela det judiska livet."
Och prof Jeshua Goldmann förklarade vid den 26:e Världssionistiska Organisationens möte i Israel den 30 december 1964:
"Den största faran för judendomen och den judiska enigheten är den bristande antisemitismen."
(citat från Franz Scheidl, ibid. s. 18)
Det står utom allt tvivel att sionismen är oupplösligt förbunden med antisemitismen och inte kan leva den förutan. Sionisterna framhåller ständigt sin fruktan och avksy för antisemiter - men man vill inte bli av med dem utan ständigt väcka den till liv. Antisemitismens död blir sionismens död.
Buy replicalouis vuitton from our replica handbags store. We provide louis vuitton replica include louis vuitton handbags, cheap Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.