Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Fildelning

Foto: Scanpix
Niclas Roos om Fildelning

Medieföretagens marknadsmisslyckande

Medieföretagen gräver sin egen grav när de naivt vägrar inse att deras affärsidé inte längre fungerar.


Om författaren

Jag kan knappast påstå att jag är någon auktoritet på ämnet, men jag anser att det fattas en marknadsekonomisk nyans i debatten och jag hoppas att jag kan belysa den delen av problemet.

För en tid sedan diskuterade jag fildelning med en god vän som är en mycket duktig sångerska och artist. Hennes åsikt vara solklar; att ladda ner upphovsrättsskyddat material är detsamma som att stjäla en väska i en butik och genom att ladda ner berövar man artister rättmättig ersättning för deras verk. Hennes åsikter är självklart påverkade av det faktum att hon umgås och arbetar med professionella artister och att hon själv hoppas kunna försörja sig som artist i framtiden. Jag håller självklart med om detta, och jag tycker följaktligen inte att upphovsrätten är något omoraliskt, som en del piratförespråkare hävdar. Vad jag däremot anser är att upphovsmännen gör fel när de fördömer privatpersoner som fildelar; jag anser att felet ligger hos medieföretagen.

Själv studerar jag till civilekonom och detta har självklart påverkat min syn på omvärlden och det som fascinerar mig i detta fall är hur medieföretagen lägger skulden på slutkonsumenten för deras marknadsmisslyckande. För att förtydliga detta resonemang gör jag en uppdelning mellan upphovsmännens produkt och medieföretagens produkt.

Upphovsmännens produkt är deras verk; en skiva, en film eller ett datorspel och deras kund är nästan uteslutande medieföretagen. Medieföretagens produkt är cd-skivan, dvd-filmen eller vilket medium som än används för att nå deras kund, slutkonsumenten. Jag hävdar bestämt att det finns en enorm efterfrågan på upphovsmännens produkt, men en nästintill obefintlig efterfrågan på medieföretagens produkt. Jag har inga faktiska bevis för detta, men jag är övertygad om att det idag konsumeras minst dubbelt så mycket kultur, än det gjorde för tio år sedan, trots att skiv- och filmförsäljning har minskat drastiskt. Detta är vad jag menar med medieföretagens marknadsmisslyckande.

Medieföretagen borde för länge sedan ha insett att svaret på en ökad piratkopiering och fildelning inte är att höja priset på sina produkter utan att erbjuda något ytterligare mervärde för pengarna eller kunna motivera det på något annat sätt än att det är moraliskt riktigt. Deras största misslyckande var att de inte insåg att deras produkt hade blivit obsolet och att de vägrade låta det ske. Internet blev ett hot istället för en möjlighet, de innovationer som hade kunnat bespara dem enorma summor pengar blev föremål för juridiska processer istället för källor till inspiration. Exempelvis skulle de samarbeten som medieföretagen idag har inlett med mobiltelefontillverkare och internet- och telefonileverantörer ha skett för 10 år sedan.

Slutligen kan jag inte undgås att roas över att medieföretagen fortfarande inte verkar ha insett att deras nuvarande affärsidé inte längre fungerar och rättegången mot The Pirate Bay är ytterligare ett bevis för att de fortfarande anser att det är viktigare att fördöma än att förnya.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3961

7 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Niclas Roos sammanfattar något jag tror de flesta (oavsett sida av barrikaderna) håller med om.
Jag skulle bara vilja göra ett litet tillägg, ett faktum som jag tror många fildelningsentusiaster inte tänker på.
Nämligen detta att striden om upphovsrätten inte bara står mellan bolagen/medihusen/distributörerna och Pirater/unga konsumenter; samtidigt pågår en annan strid mellan kreatörerna och bolagen/mediehusen/distributörerna. På denna andra front söker företagen ändra upphovsrätten från att vara enskild till att vara organisatorisk.
Eller för att uttrycka sig enkelt: Som upphovsrättshavare idag är man trängd från två håll: snyltare och storbolag.
Det är (troligen också i framtiden) ytterst svårt för enskilda kreatörer att själva klara distribution och marknadsföring. Det kommer alltid att finnas ett behov av en entreprenöriell verksamhet, fast givetvis byts teknik och entreprenörer ut allt eftersom. De som gjorde sjyssta vax igår har ersatts av de som utvecklar digital teknik och bredband idag.
Den utvecklingen är det inget att säga om. Det är kravet att ge bort upphovsrätten som är det skamliga, oavsett varifrån kravet ställs. Argumenten om att gratiskopierandet är del av en demokratisk rörelse är rena hyckleriet.

Permalänk | Anmäl #1 Martin Hedén, 2009-02-18, 19:25

Jag tycker man ska klargöra vad som är definitionen på 'upphovsrätten'.

Jag kan komma på minst fyra separat olika definitioner på vad man menar med upphovsrätt.

>Äras den som äras bör' Alltså att inte förfalska information om vad/vem som är skapare.

>Rätten att ta 'betalt' { Väldigt många olika situationer innefattas här}

>Rätten att bestämma/begränsa/styra över nyttjandet i officiellt sammanhang.

>Rätten att bestämma/begränsa/styra över nyttjandet i privat sammanhang.

>Styra vem som får göra en kopia.

>Essensen i någonting immateriellt i förhållande till en fysisk produkt. ex: Ska jag kunna ladda ett album från TPB då jag inte orkar gå upp på vinden och hämta/rippa min vinyl/cd?

etc..

Permalänk | Anmäl #2 Mikael B, 2009-02-19, 05:41

Jag anser inte att någon kan äga rättigheterna till ljud ( eller ljus heller för den delen). Det ska vara fritt att ladda ner och så är det bara!
Har man dessutom en jävligt bra ljudanläggning bör man i sin tur få betalt för att spela musiken man laddar ner. Så sent som igår fakturerade jag Bruce Springsteen 937 kr inkl. moms efter att ha spelat the River 36 gånger på min Philips MCM277 Buster XL med (så klart!) dubbla effektförstärkare. Ta till dig detta Niclas Roos och tänk efter nästan gång innan du ger dig ut i debatten om fildelning.

Permalänk | Anmäl #3 Micke Larsson, 2009-02-23, 19:24

Jag anser inte att någon kan äga rättigheterna till ljud ( eller ljus heller för den delen). Det ska vara fritt att ladda ner och så är det bara!
Har man dessutom en jävligt bra ljudanläggning bör man i sin tur få betalt för att spela musiken man laddar ner. Så sent som igår fakturerade jag Bruce Springsteen 937 kr inkl. moms efter att ha spelat the River 36 gånger på min Philips MCM277 Buster XL med (så klart!) dubbla effektförstärkare. Ta till dig detta Niclas Roos och tänk efter nästan gång innan du ger dig ut i debatten om fildelning.

Permalänk | Anmäl #4 Micke Larsson, 2009-02-23, 19:24

Micke Larsson har helt rätt!!! Ljud och ljus bör inte kunna ägas av någon, varken av dig, mig eller Niclas Roos. Själv gillar jag att dra på lite Simon & Garfunkel på bilstereon emellanåt, det gör färden hem till Eskilstuna extra trivsam.

Däremot tycker jag att folk som spelar högt på offentliga platser skall betala för sig. Detta gäller framförallt studentflak med/utan badtunna och liknande som egentligen bara smutsar ner ljudmiljön.

Bad sound kills good music!!!

Permalänk | Anmäl #5 Gabriel Olsson, 2009-02-23, 22:47

Du skriver "Upphovsmännens produkt är deras verk; en skiva, en film..."

Det är en felsyn. En musikers produkt är ett musikstycke. Skivbolagets produkt är en skiva som bärare av musikstycket.

Eftersom det inte behövs någon skiva längre som bärare av musikstycket kommer skivindustrin att läggas ner.

Musikerna kan själva starta bolag som distribuerar via internet och där sälja sina produkter utan de stora kostnader som tidigare gjorde att en skivindustri kunde skära emellan.

Skivindustrin blir således överflödig och slåss nu för sin överlevnad. Det kommer inte att lyckas. Skivindustrin är inte ett naturligt monopol.

Artister och konsumenter bör ha ett gemensamt intresse av att göra sig oberoende av en döende industri som bara kräver onödiga kostnader.

Permalänk | Anmäl #6 goran, 2009-04-18, 09:10

Till goran: Jag inser nu att det kanske var dumt att skriva att deras verk är en skiva etc., för jag är av samma åsikt som dig, nämligen att verket är ett musikstycke och att skivan enbart är en bärare.

Håller med dig fullt ut! Tack för din kommentar!

Permalänk | Anmäl #7 Niclas Roos, 2009-04-23, 15:58


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.