Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Katolska kyrkan

Foto: Scanpix
Lena Posner-Körösi ser historien gå igen

Judiska centralrådets ordförande: Den katolska reaktionen är ett stort bakslag

Relationen mellan det judiska folket och Vatikanen har alltid varit komplicerad. Katolska kyrkans reaktion på den senaste tidens kritik mot att påvens hävt bannlysningen av fyra biskopar ökar misstron från det judiska folkets sida. Det skriver judiksa centralrådets ordförande Lena Posner-Körösi.


Om författaren

Lena Posner-Körösi är ordöfrande i Judiska församlingen i Stockholm och i Judiska centralrådet i Sverige.

För några veckor sedan befann sig Uppdrag granskning i Tyskland för att intervjua två svenska präster som tillhör det katolska brödraskapet St Pius X. Vid det tillfället fanns också biskop Richard Williamsson på plats, och Uppdrag granskning fick erbjudande om att intervjua även biskopen.


Denna intervju kom att bli en världsnyhet,
eftersom biskop Williamsson utan att blinka framförde att gaskamrar aldrig existerat och att 6 miljoner judar sådeles inte mördades.

Han nämnde istället 200 000 - 300 000 som dog (inte mördades).

Tyvärr var nazisterna alltför uppfinningsrika och fann en mängd olika metoder för det systematiska mördandet av judar runt om i Europa mellan 1939 - 1945, gasning var bara en av dessa metoder.


Det skrämmande var inte bara att lyssna till intervjun med Biskop Williamsson, utan att Påven samtidigt hävt bannlysningen av 4 biskopar tillhörande just brödraskapet St Pius X, vara en är biskop Richard Williamsson.


Trycket från olika grupper och politiker runt om i världen har varit hårt.
Bland annat har Tysklands förbundskansler Angela Merkel krävt att Påven tydliggör var han står i förhållande till såväl biskop Williamsson som till dennes historierevisionism.

Särskilt betonar Merkel det problematiska i att påven själv är från Tyskland.


Att leva i Sverige innebär att leva i ett land som inte haft krig på snart 200 år,
och därmed inte heller upplevt förföljelser och hat, inte behövt bevittna när älskade föräldrar, syskon eller barn mördas framför ögonen.

För de få överlevande från Förintelsen som fortfarande är i livet är det dubbelt våld att behöva lyssna till en historierevisionist som biskop Williamsson.

Förutom egna upplevelser av koncentrationsläger och förlusten av anhöriga, skall även minnet och erfarenheten tas ifrån de överlevande.


Att det överhuvudtaget finns någon, oavsett om det är påven, representanter för katolska kyrkan eller andra, som med minsta självaktning kan förklara och försvara Påven är omoraliskt. Och att ge sig på budbäraren, i det här fallet Uppdrag granskning, är löjeväckande.


Kunskapen om den katolska kyrkans ambivalens gentemot judar och Förintelsen är uppenbarligen mycket låg.

Man bör komma ihåg att Vatikanen fram till 1950-talet inte hade någon dialog med judar, utan först på 1960-talet inleddes trevande samtal som kom att bli betydligt mer seriösa på 1970-talet.

Det stora hindret i en ärlig dialog var länge Katolska kyrkans övertygelse om att det var judarna som mördade Jesus, och därmed hade man problem att upprätthålla några relationer över huvudtaget, än mindre goda sådana.

1965 beslöt Katolska kyrkan att häva anklagelserna om att judarna mördade Jesus. Dokumentet heter Nostra Aetate. I ett dokument från 1974 går man ett steg längre och fördömer alla former av antisemitism och föreslår även vägar för att motverka just antisemitism. Även i senare dokument och beslut under 80-talet går Katolska kyrkan längre där man uttryckligen tar avstånd från antisemitism som varandes "den värsta formen av rasistisk ideologi i vårt århundrade." Därefter besöker även Påven John Paul den II synagogan i Rom, det första besöket någonsin av en påve.

Noteras bör också att 1998 producerade Katolska kyrka ett dokument som omöjliggör förintelseförnekande, men samtidigt konstaterades att Förintelsen inte har något att göra med historisk kristen antisemitism

Några mörka exempel på senare år mellan judar och katolska kyrkan är exempelvis Karmelitklostret som låg i Auschwitz och som väckte många heta känslor från judiskt håll, eftersom det på platsen också hade upprättats ett gigantiskt kors väl synligt på platsen. Många menade att detta var en ren provokation, och att man genom att sätta upp korset förringade historiens värsta brott mot judar.

Sedermera flyttade karmelitklostret.

Påven John Paul II hänvisade vid ett besök i Auschwitz 1979 till de "6 miljoner polacker som miste sina liv under andra världskriget".

Genom att nämna samma siffra upprörde han en hel judisk värld.


Som representant för den judiska gruppen i Sverige häpnar jag
över hur snabbt debatten vänder från upprördhet över en biskop som förnekar Förintelsen till uttalanden om att det hela egentligen är en komplott mot Påven.


När så företrädare för katolska kyrkan försvarar påvens agerande
att ta in biskop Williamsson i värmen, och hävdar att tidigare påvar haft goda relationer med den judiska gruppen, att tidigare påvar skyddat judar under kriget, så fråntar det inte den här påvens ansvar.

Det finns mycket att nämna när det gäller Vatikanen och dess relation till det judiska folket. Relationerna har alltid varit komplicerade. Av den anledningen är det extra angeläget att nuvarande Påve står upp och tydligt och klart tar avstånd från varje form av Förintelseförnekande och antisemitism.

Om relationerna mellan judar och Vatikanen skall fortsätta på en ingången väg av ökad kunskap, förståelse och respekt, krävs tydliga avståndstaganden från allt som andas antisemitism, oavsett om antisemitismen är teologisk eller historierevisionism. Judehat är till syvende och sist judehat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3749

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag är den förste att beklaga kyrkans inkompotenta handläggande av SSPX och de röster som vill skylla i från sig och som "skjuter på budbäraren". Kanske är det ett uttryck för att man inte kan ta till sig en kyrklig skandal. Ett intellektuellt förnekande? En psykologisk försvarsmekanism? Vad vet jag, men man får inte glömma att många katolska biskopar, i framförallt Tyskland, har reagerat häftigt på påvens upphävande av bannlysningen mot SSPX. Det är något som inte har framkommit i svenska media och där igenom spär de på en ensidig bild av alla judevänliga katolska röster.

Permalänk | Anmäl #1 Johannes Forsblom, 2009-02-09, 14:18

En av de viktigaste grundbultarna i den Kristna läran är att Jesus dog (mördades) på korset, att han dog för att sona människorna och deras synder, samt att han återuppstod den tredje dagen. Den som tror på honom skall också återuppstå på den yttersta dagen och leva i paradiset för evigt. Det så kallade mordet på Jesus anses och har ansetts vara på direkt anstiftan av Sanhedrin och de Judiska Fariséerna, och den romerska ockupationsmakten verkställde endast detta dåd. Hur man än läser Nya Testamentet, är det helt uppenbart att skuldfrågan för Jesu död läggs på Judarnas axlar och att Pontius Pilatus gjorde sitt bästa för att reversera dödsdomen - dock utan att lyckas. Detta är själva kärnan i den kristna läran. Inte det så kallade "Kärleksbudskapet "- som återfinns tydligt och klart på ett flertal ställen i Gamla Testamentet, som också återfinns i Koranen och som även återfinns i en del icke-monoteistiska religioner. På intet sätt har Kristendomen ensamrätt på "Kärleksbudskapet".
Nostra Aetate som 1965 kom till för att "häva" de Kristnas grova anklagelse, är inget annat än "politiskt riktigt". I realiteten anser fortfarande många kristna att Fariséerna (läs Judarna) är ansvariga för dådet. Denna anklagelse har i cirka 2000 års tid använts för att upprätthålla Kristen antisemitism och Judehat. Det är extra viktigt för Muslimer att inte falla i denna fälla - vi TROR INTE ENS att Profeten Jesus dog på korset, utan att det var en annan person som i sent skede byttes ut. Följdaktligen behöver man inte ens haka upp sig på att "Judarna mördade en profet" - för händelsen ägde aldrig rum. Att som Kristna har gjort i årtusenden, ge Judar EN KOLLEKTIV SKULD för en händelse som förment förorsakades av en liten klick Överstepräster - är en annan mycket SKAMLIG aspekt på händelserna.

Hursomhelst anser jag att det är dags för Judar och Muslimer börja informera varandra om varandras religioner och upprätta någon slags dialog. Detta är oerhört viktigt för att motverka den växande trenden av Antisemitism i de arabiska/muslimska länderna, inte minst med bakgrund av multipla exempel på Förintelseförnekelse som nu kan återfinnas i organiserad form i de länderna. Det är också viktigt för att omvärlden skall få insikt i att Islam i sig inte är en antisemitisk/antijudisk religion, och därmed motverka anti-arabiska och Islamofoba tendenser.

Det vilar ett tungt ansvar på kunniga och pålästa muslimer att ta itu med antisemitism och Förintelseförnekelse i den muslimska världen. Tyvärr blir det inte lättare med bakgrund av Israels aggressiva politik riktad mot de Palestina araberna. Det blir inte heller lättare med bakgrund av den oförsonlighet som präglar inte bara vissa muslimska stater, utan även vissa tongivande strata i det Palestina motståndet.

Permalänk | Anmäl #2 Amir , 2009-02-09, 16:53

"Ökar misstron från det judiska folkets sida"?
Och hela tiden får man höra att det är vi Israelkritiker som buntar ihop alla judar i en likatänkande massa.
Det måste väl finnas massor med judar som inte bryr sig ett dugg om vad påven eller hans besatta kompis säger?
Och vill man motverka antisemitism bland araber tror jag inte att dialog om religion är särskilt verkningsfullt. Det räcker inte att hävda att religionen inte tvingar någon att bete sig som svin om dom ändå gör det.
Det viktigaste måste väl vara att skilja på folkgruppen judar och den Israeliska staten. Tex genom att Israel tvingas behandla alla folkgrupper lika.

Permalänk | Anmäl #3 Olof Lindberg, 2009-02-09, 20:56

"utan även vissa tongivande strata i det Palestina motståndet."

Den stratan stöds av en majoritet av palestinerna, men om du kan trolla så..

Och vad denna oförsonlighet att se reson beror på det kan man bara spekulera i. Det har i alla fall inget med Islam att göra...

Permalänk | Anmäl #4 Micke Nilsson, 2009-02-09, 21:01

Olof och Micke

Förutom att Israels agerande provocerar fram en antisemitism i de arabiska länderna, så får vi inte bortse att de styrande i arabländerna har dragit fördel av densamma antisemitismen. Genom att förenkla sanningar, genom att överdriva och patologiskt rationalisera har man skapat en grogrund för främlingshat och antisemitism. Vi vet ju att ett stort antal Nazistiska krigsförbrytare fick en fristad i framför allt Egypten och Syrien efter andra världskriget. En del av dem fick till och med framträdande platser i propaganda-apparaterna. Är det acceptabelt att "utländska" importerade nazister fick tillfälle att förtala, förjaga och förfölja fullvärdiga Egyptiska medborgare, som egentligen borde stannat kvar i Egypten och tjänat den Egyptiska nationen istället för att tvingas i landsflykt ?
De dokumenterade Mossadaktiviteterna i länder som Egypten, Syrien och Irak - kan inte skyllas på den ÖVERVÄLDIGANDE majoriteten av Judar som då var bosatta i de länderna. De terrorist-dåd som Mossad utförde i till exempel Alexandria och i Baghdad, med bomber i täta civila områden (exemplet Lavon-affären) och till och med direkt mot Judiska medborgare (exemplet Baghdad) tjänade BÅDE Sionisternas syften och de så kallade arab"nationalistiska" diktaturerna i respektive land. Onda människor förenades i onda handlingar !

Lika lite som arab"nationalister" som Nasser kunde behandla ALLA Egyptier lika (oavsett religion) lika lite kan Israel förmås att

"...skilja på folkgruppen judar och den Israeliska staten. Tex genom att Israel tvingas behandla alla folkgrupper lika." (citat Olof Lindberg) - ty i Sionismens inneboende väsen föreligger en vilja att differentiera mellan icke-Sionister och Övriga. "Landet utan folk är till för ett folk utan land" (alltså en GROV osanning). För Sionisterna räcker det inte med att vara Jude, man måste DESSUTOM vara Sionist - annars kan man i förlängningen riskera deportation (som ju till exempel Liebermann eftersträvar).

Micke skriver

"Den stratan stöds av en majoritet av palestinerna, men om du kan trolla så.." och hans kommentar hänförde sig till vad jag skrev

"att ta itu med antisemitism och Förintelseförnekelse i den muslimska världen. "

Faktum är att jag är säker på att man kan dupera en majoritet av människor till främlingsfientlighet, Islamofobi, Judehat, antisemitism eller arabhat. Visst kan det vara så - betyder dock inte att dylika tillstånd är acceptabla. Tyvärr kan jag inte trolla, och inte tänker jag försöka med det heller.

Likväl som det "Det vilar ett tungt ansvar på kunniga och pålästa muslimer att ta itu med antisemitism och Förintelseförnekelse i den muslimska världen", så vilar det ett tungt ansvar på Israels och Judenhetens intelligentia att motverka arabhat, Islamofobi och rasism. Men hur ska man göra när en majoritet av enkelt tänkande människor på båda sidor låter sig okritiskt luras in i nationalistiska fållor och dessutom handlar därefter ?

Permalänk | Anmäl #5 Amir , 2009-02-09, 21:53

Märkligt att flera kommentarer försöker dra in Israel- Palestinakonflikten även i denna diskussion. Artikeln handlar ju om något helt annat: den problematiska relationen mellan katolska kyrkan och det judiska folket.

Permalänk | Anmäl #6 Peter W, 2009-02-09, 22:20

Peter W

Jag vet, du har rätt - det var jag som började med att gå från ämnet. Vad jag gjorde var att anknyta den tidigare officiella antisemitismen i Katolska kyrkan, med den växande antisemitismen bland vissa muslimer

Permalänk | Anmäl #7 Amir , 2009-02-09, 22:41

Amir jag håller med om det mesta förutom att det är Islam i sig som är beroende av Israel som fiende och sen att *moderata* krafter har ett helvetes jobb framför sig med tanke på att deras tolkningar av koranen och haditherna är långt ifrån mainstream inom fundamentala kretsar och väldigt svåra att reformera. Men vi får se.. kanske inom 100-200 år så lyckas de till slut, om inte hela religionen imploderar innan dess för den är inte fullt kompatibel med demokrati och frihet som det ser ut nu.
-
Om jag kunde trolla så skulle hela tempelberget försvinna och Israelerna självmant riva allting de byggt städer jordbruk hela rubbet återställa till 1947, sen flytta till USA eller något så skulle palestinerna få ha sina sand dyner och getfarmar ifred för en gångs skull.

Permalänk | Anmäl #8 Micke Nilsson, 2009-02-10, 00:06


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.