Om författaren
Jesús Alcalá är jurist och författare.
Luften i Rosengård var i december tung av aggression och våld. Unga män, enligt vad som sägs hörde många av dem inte hemma i stadsdelen, härjade och satte egendom i brand. De vandaliserade och de drog sig inte för att slå och misshandla dem som inte höll med dem. Polisen tillkallades och ett regn av stenar föll över de poliser som dristade sig alltför nära den uppretade mobben. Läget var allvarligt och polisledningen i Malmö bedömde händelserna som våldsamt upplopp. Ett beslut fattades: Fler piketbilar med stridsberedd polis ska bege sig till området. I en av de i det här läget nyinsatta piketbilarna sitter tre uppenbarligen triggade poliser. De bär stridshjälmar och kravallmundering och vapen. De är alltså helt stridsberedda.
Det visar sig att de också är pratglada.
Den ene säger: "Den lille apajäveln. Ska jag göra han steril när jag får tag på honom?"
Den andra svarar: "Ja, han ska ha sig duktigt med stryk så han inte kan stå på benen"
Någon av de tre säger: "Jag håller med han gubben på ICA: ni är komna till fel kommun, blattajävlar".
Under sitt samtal och medan de kör runt för att skaffa sig en bild av situationen spelar en av poliserna på sin mobiltelefon in vad de ser från bilen. Huruvida de tre poliserna förstår, eller bryr sig om, att också deras samtal kommer med på inspelningen förtäljer inte historien.
För någon vecka sedan inleddes rättegången mot några av de stenkastande ungdomarna. Åklagaren åberopar för sin bevisning just den film som de tre poliserna spelat in på sin mobil. Ljudet finns kvar då filmen visas för rätten och de häpna och upprörda åhörarna i rättssalen kan således alla höra uttalandena om " apajäveln" och "blattajävlar" och "stryk som ska göra blattajäveln steril". Journalister och övriga åhörare berörs illa.
Åklagaren säger i efterhand till medierna att han ansåg sig tvungen att använda sig av all relevant bevisning. Om han till fullo insåg hur polisernas konversation skulle uppfattas av media och allmänhet kan vi förstås inte veta. Att poliserna som nu är i blåsväder själva bedömde den egna inspelningen som viktig dokumentation från Rosengårdshändelserna är uppenbart. De har sparat inspelningen och de har överlämnat den till åklagaren. Just detta ställer faktiskt den intressanta frågan om de alltså inte såg på sitt uppdrag som myndighetsutövning. Något som - som vi ska se - sedan har utgjort en springande punkt.
Efter mediernas reaktioner och rapportering från rättssalen inleds nu, häromdagen, en utredning om huruvida polismännen gjort sig skyldiga till brott. Att en sådan utredning inte skulle gjorts om inte medierna s.a.s. krävt det, kan vi nog vara ganska säkra på.
Hur som helst, en åklagare från Riksenheten för polismål, Kristian Augustsson, gör en expressutredning och från en dag till en annan slår han fast att, nej, poliserna i piketbilen har inte begått något tjänstefel. Brottet tjänstefel förutsätter ju att man begått felet vid myndighetsutövning. När poliserna, i kravallutrustning, i sin bil cirkulerade i Rosengård gjorde de det för "att åka runt och skaffa information om vad som hände". Om de alls handlade fel begick de felet i sin "tjänsteutövning". Inte i sin "myndighetsutövning".
Förolämpning har de tre poliserna inte heller gjort sig skyldiga till. De förolämpade har nämligen inte själva hört vad som sades om dem.
Och nej, hets mot folkgrupp kan man inte heller åtala för. Ingen annan än de tre polismännen själva hörde konversationen. Här tycker jag nog att åklagaren borde rett ut vilken betydelse det fick att uttalandena sen spelades upp under rättegången, alltså i ett större sammanhang med många åhörare
Där jag menar att Kristian Augustsson har helt fel gäller frågan om tjänstefel.
Det är i och för sig alldeles riktigt att ansvar för tjänstefel förutsätter att felet begåtts vid "myndighetsutövning". Men det är alldeles på tok att snäva in begreppet myndighetsutövning så som åklagaren har gjort. Hans iver att skilja mellan tjänsteutövning och myndighetsutövning är minst sagt diskutabel.
Tre polismän som kommenderats till platsen för ett våldsamt upplopp, tre poliser som bär vapen och full kravallmundering och som är tillsagda att vara stridsberedda - de är faktiskt inte bara ute och kör omkring i syfte att "utöva sin tjänst" . De är ute, och ska faktiskt vara ute, för att utöva myndighet och ingripa om så behövs.
Om åklagaren hade ansträngt sig lite grand och brytt sig om att läsa förarbetena till Brottsbalkens bestämmelser om tjänstefel, skulle han säkert ha kommit fram till en helt annan slutsats.
I den proposition som den dåvarande regeringen lade fram för riksdagen och som riksdagen sedan godkände förklarar regeringen - genom justitieministern - hur uttrycket "vid myndighetsutövning" ska tolkas. Det var viktigt att få klarhet i denna fråga eftersom flera remissinstanser, bl.a. polismyndigheten, ville begränsa ansvaret för tjänstefel till de fall tjänstemannen handlat eller underlåtit att handla i och inte vid myndighetsutövning.
Justitieministern skriver:
"Jag föreslår således att det straffrättsliga området bestäms så att handlingar vid myndighetsutövning - inte endast i myndighetsutövning - omfattas av straffbestämmelsen. Det innebär att bestämmelsen fortsättningsvis kommer att omfatta inte bara handlingar som självständigt utgör myndighetsutövning utan också vissa andra åtgärder som står i ett naturligt och nära samband med myndighetsutövning. Dit hör t.ex. förberedande handlingar av olika slag."( Prop. 1988/89:113 sid 13 f )
Riksdagens justitieutskott höll med regeringen och underströk justitieministerns ord att bestämmelsen om tjänstefel också skulle omfatta "åtgärder som, även om de inte självständigt kan anses innefatta myndighetsutövning, ändå har betydelse för hur myndighetsutövningen till slut kommer att ske genom den enskilde eller något annat rättssubjekt".
De bedömningarna - och det är det resonemang som riksdagen ställde sig bakom och som åklagare och domstolar är skyldiga att hålla sig till - struntar åklagare Kristian Augustssons i. Varför gör han det?
Jag vet inte. Men det finns en kollegialitet åklagare och poliser emellan, en kollegialitet som gång på gång omöjliggör både insyn i rättsväsendet och utkrävande av ansvar.
Det är rimligt att tro att det är samma kollegialitet som fått cheferna och kollegerna till de tre poliserna i piketbilen att hålla tyst.
Vilken poliskultur eller vilka lojaliteter som ligger bakom är det i alla fall uppenbart att de tre poliserna kände sig säkra på sin - ska vi säga - immunitet. Eller, möjligen, att de inte ens förstod att de uttryckte några förgripliga eller stötande åsikter. De kanske helt enkelt bara följde "snacket" som det går.
Vad säger det oss?
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] Borgarmedia: NM1, 2, 3, 4, 5 Läs även andra bloggares åsikter om Rosengård, Malmö, Sanna Rayman, Polisen, Samhälle, [...]
Blogg:Nonchalans och bagatellisering från Sanna Rayman | Svensson, 2009-02-11, 18:21
[...] Borgarmedia: NM1, 2, 3, 4, 5 Läs även andra bloggares åsikter om Rosengård, Malmö, Sanna Rayman, Polisen, Samhälle, [...]
Blogg:Nonchalans och bagatellisering från Sanna Rayman | Svensson, 2009-02-11, 18:21
[...] kan finnas anledning att något förtydliga detta. I en artikel på Newsmill hävdar Jesus Alcala, förutom att ge uttryck för litet konspirationsteorier om att snuten och [...]
Blogg:Rasism och åsiktsfrihet « Mårten Schultz., 2009-02-10, 11:15
[...] ena är författad av Jesus Alcala, vars käpphäst är att den nedlagda förundersökningen tyder på att polisen skyddas av [...]
Blogg:Jesus Alcala och Alexandra Pascalidou - Med sådana vänner, b, 2009-02-09, 12:58
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3728
Visst har de flesta förståelse för Alcalas m fl ilska och irritation. Dock har han fel då det gäller frågan om uttalandena är straffbara som tjänstefel. Det som förorsakat problem är att förundersökning från början inletts för att därefter några timmar senare läggas ned. Förundersökning skulle aldrig ha inletts. Den tolkning Alcala gör av innebörden av myndighetsmissbruk är således felaktig. Att sitta i en polisbil och iaktta, filma är aldrig att anse som myndighetsutövning även om man fäller rasistiska eller andra olämpliga yttranden.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-02-08, 10:56
Under mina år i räddningstjänsten (7 år heltid inom ambulanssjukvården i Stockholm) arbetade jag ofta tillsammans med polisen. Det gör jag nu för tiden också men nu är jag läkare och jobbar inte på fältet i samma utsträckning. Att det finns gott om fördomar och slentrianmässig rasism i poliskåren är ingen nyhet, även om många poliser deifinitivt INTE har den attityden. Jag har stött på såväl rasistiska attityder och förfaranden likväl som uppenbara upplägg för att dölja eget övervåld; exempelvis att man enas kring hur en historia ska rapporteras/berättas när en medborgare blivit slagen sönder och samman av poliser.
Polisen har ett svårt jobb och på fältet möts de ofta av närmast reflexmässiga, negativa omdömen och tillmälen av människor som nyfiket betraktar vad som händer. Om vi som representerade sjukvården lyfte upp en småstökig missbrukare från gatan så var vi änglar; om polisen gjorde samma sak så blev de kallade fascister. I bland tror jag att det i kårandan ryms en slags försvarsattityd; det är "vi och dom" och svensson hemma i soffan är en figur som inte vet något om verkligheten "där ute"; åklagare och jurister är "teoretiker" osv.
Det är, just därför att jobbet är så utsatt och komplicerat, exceptionellt viktigt att befattningshavarna är stabila; mogna och välutbildade och att man har en hyfsat god omvärldsuppfattning i linje med tiden och det samhälle man är satt att verka i. Det är därför bra, att den här osannolikt klantiga historien kommit ut i media och offentlighet. Rötäggen i poliskåren måste rensas ut och man måste förbättra utbildningen så att den här typen av förhållningssätt blir paria och inte legio.
Permalänk | Anmäl
mats örneborg, 2009-02-08, 11:21
Det vi vet är att några poliser, efter att befunnit sig i en väldigt pressad situation, har gjort olämpliga uttalanden. Jesus drar väldigt långtgående slutsatser utifrån detta. Kanske dags att stanna upp och tänka till vad vi egentligen vet om rasismen inom poliskåren innan vi stämplar 10000 personer som främlingsfientliga
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-02-08, 12:07
Som jag har påpekat tidigare...
Att släppa ut en inspelning till offentligheten att man planerar att slå någon så att han blir steril och inte kan stå på sina ben, är olaga hot. Hur ska den utpekade känna sig inför fortsatta kontakter med polispiketen eller andra av deras kollegor, efter att ha hört vad de säger när de tror att ingen hör?
Att prata ihop sig med andra personer om detta tänkta agrande, är en förberedelse/stämpling till grov misshandel.
Och för att åtala i dessa delar behövs verkligen ingen tjänsteutövning. Alcala har rätt, åklagaren väjer undan.
Permalänk | Anmäl
Mayo, 2009-02-08, 12:44
Alcala har en sällsyn förmåga att skriva tänvärt och spännande. Som jurist vet jag hur svårt det är att förklara komplicerade regler. Men Alcala lyckas göra det. Jag delar hans uppfattning: åklagaren tycks ha bortsett från det faktum att uttrycket "vid myndighetsutövning" ska tolkas extensivt.
Lena Wiklund
Permalänk | Anmäl
Lena Wiklund, 2009-02-08, 12:47
Det stora problemet är väl är väl inte vad några poliser sagt utan att att vi fått riktig slum och slumkultur i vårt land.
Integrationspolitiken har misslyckats men det tycker media och politiker att det inte är ett lika stort problem som att nån sagt apdjävel.
I stället för att klaga på att det inte väcks åtal mot poliserna så bör man klaga på att det inte utkrävs något politiskt ansvar för den havererade integrationspolitik som lett till att vi fått riktiga slumområden med kravaller, hög kriminalitet, hög arbetslöshet och där människor tvingas bo bland kackelackor.
Men den som i många år haft ansvar för integrationspolitiken är nu oppositionsledare. Så från oppositionen kommer inga sådana krav.
I debatterna under den så kallade "superveckan" så var det väldigt tyst om integrationspolitiken. Det enda som egentligen sas var att statsministern antydde att ökade kostnader för socialbidrag beror på flyktingmottagningen.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-08, 13:50
Ur ren juridisk synpunkt, kan man påstå att poliserna kände sig väldigt utsatta och fruktade för sitt liv om dom skulle tvingas gå ut ? Kan man också säga att det polisen sa att "dom skulle ha duktigt med stryk" var ett slags verbalt självförsvar, som mycket väl kunnat bli en verklighet om de tvingats in i den stenkastande hopen och freda sig själva?
Bara en fundering jag fick.
Permalänk | Anmäl
Catrin Fahlgren, 2009-02-08, 14:28
Jag har plockat bort några kommentarer som handlar om den dom Alcala fick för sju år sedan. Domen är väl känd och mycket väl bevakad i massmedia. Denna kommentarsspalt handlar om åklagarens beslut att lägga ner förundersökningen mot de tre poliserna i Malmö. Att blanda in Alcalas förflutna här blir bara personangrepp.
Permalänk | Anmäl
PM Nilsson, 2009-02-08, 15:32
Alcalas resonemang leder till helt absurda konsekvenser, och förpassar yttrandefriheten till skräphögen.
Skulle alltså t ex två lärare som enskilt och med nedsättande omdömen samtalar om en elev kunna dömas?
Vilket övervakningssamhälle och vilka rädda, påpassade och ängsliga medborgare hade inte en yttrandefrhet a la Alcala fått som resultat!
Permalänk | Anmäl
tshee, 2009-02-08, 15:36
Hela jävla tokvänstern drar dessa generaliseringar. Jag förstår inte varför man per default ska hata polisen som vänsteranhängare. Något mer själviskt folk får man leta efter.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-02-08, 16:14
Jag håller med Lars Johansson. Det är märkligt att några idiotiska uttalanden från polisen blir en större nyhet än kravallerna i sig. Det andra som slår mig i den här och andra debatter är att de befolkas av idel helgon som aldrig blivit arga, aldrig höjt rösten mot sina barn, aldrig skrikit "jävla idiot" när man bakom ratten blivit vittne till en vansinnesomkörning, aldrig fått ett vredesbrott och undsluppit sig saker som man egentligen inte menar och som aldrig skulle komma över ens läppar i normala fall.
Göran Greider var inne på problemet i Gomorron världen i förmiddags - utan att på något sätt försvara uttalandena - att polisen tar till jargongen som ett sorts mentalt försvar. De skulle antaligen kunna uttrycka sig likadant om knarkare.
På bekvämt avstånd är det lätt att utala sig om hur polisen borde bete sig, men när man dagligen blir bespottad, hotad och blir överöst med stenar och brandbomber, har åtminstone jag förståelse för att man inte alltid kan kontrollera sin rädsla/ilska.
Permalänk | Anmäl
Gauge03, 2009-02-08, 16:27
PM Nilsson, jag hade en road iaktagelse (av "förre förskingrare" och hur kulturvänstern gjorde bort sig) i en mening sist i min kommentar. Du kan låta resten stå.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-02-08, 17:10
Det måste vara tillåtet att sitta hemma vid köksbordet och tycka illa
om invandrare och invandrarpolitik, men tydligen icke. Dags för ett
nytt politiskt parti som vägrar stryka den del av invandrarna som inte
vill följa våra regler eller vara en del av vårt samhälle, medhårs. Och
det är tydligen bråttom. Det som hänt de senaste 30 åren i Sverige
vad beträffar invandrarpolitik, är det största sveket mot svenska folket som någonsin hänt. Svenne det är dags att vakna.
Permalänk | Anmäl
cg, 2009-02-08, 17:28
Man blir en aning bekymrad över tillståndet inom råttskipningen här i landet, är det bara begåvningsreserven som rekryteras. Man beskriver öppet i rasistiska ordalag hur man skall våldföra sig och lemlästa folk i sin förestående myndighetsutövning. Oavsett om de är de rasist puckon som de verkar vara eller inte kan man fråga sig om inte också tomtarna på loftet lämnat dem i sticket. De verkar uppenbarligen inte på minst sätt begripa hur illa det är, de t.o.m. använder inspelningen som bevis, vem som helst som bara hade varit hjälpligt normalbegåvad hade naturligtvis formaterat disken av ”misstag”.
Permalänk | Anmäl
klerken, 2009-02-08, 17:59
1. Mayo
Vore det inte bättre och lite mer smakfullt om den tilltalade försöker undvika både piketpoliser och dess kollegor för inte tror du väl att 21 åringen ifråga kommer att återfalla i brott?
Sen undrar jag lite om det är någon som överhuvudtaget funderar över konsekvensen av att lagföra tjänstemän för deras privata samtal (vilket det ju alldeles uppenbarligen är, och ja, visst kan man ha privata samtal när man jobbar, jag tror många har det?).
Låt oss nu anta att någon får för sig att med mobilkamera börja filma vårdpersonal på akuten, lärarrummet, fikarummet på tullverket, migrationsverket, kronofogden osv.
Förutom grova överträdelser som enligt författaren skulle kunna vara både olaga hot och hets mot folkgrupp samt stämpling så skulle det säkerligen finnas mycket annat som inte är lagenligt eller etiskt korrekt med hänsyn till vad den aktuella tjänsteindividen sysslar med.
Helt självklart är det ju ingen höjdare att både spela in och spela upp en sådant grovt uttalande men det har ju inte sagts med motiveringen att hetsa eller hota.
Skulle dessa poliser dömmas eller frysas ut så har vi lagt den första stenen till ett fullständigt haveri och en ny formidabel affärside är aktuell:
- filma vad folk tycker och känner, sälj det till tidningarna och tjäna tjockt med stålars. Samtidigt så kanske man lite ytterligare kan bidra till att cementera fördomar och den komplett misslyckade integrationspolitik som förts under lång tid.
Det skulle göra det betydligt mycket svårare för de som verkligen försöker bygga sig en tillvaro i vårt land.
/F
Permalänk | Anmäl
Fredrik I, 2009-02-08, 18:35
En sak tycker jag alla kan vara överens om: Vi vill inte ha poliser som verkar tro att de är 14-åringar som spelar CS. Lite högre krav på mognad borde ställas på personer som är beväpnade och har rätt att utöva våld.
Permalänk | Anmäl
Helena du Rées, 2009-02-08, 20:19
PM Nilsson!
Bortplockade inlägg om Jesus som person? Allmänt kända? För ungdomar som är 20 år idag (kanske den grupp som berörs mest i Rosengård)? Skärp er nu! Jesus tidigare historia gör naturligtvis att hans trovärdighet som debattör påverkas!
Oscar
Permalänk | Anmäl
Oscar IV, 2009-02-08, 21:08
Politiska viljan (och utopiska önskemålet) att åsiktsstyra via kordordet värdegrund har idag helt spårat ur. Utan att på nåt sätt hävda annat än att vad poliserna säger är omoget och idiotiskt och OM de försöker göra realitet av det brottsligt (annars enbart olämpligt) så låt oss se till vad vårt samhälle anser är viktigast.
På ena sidan några poliser i en buss som överhuvudtaget inte är inblandade utan enbart är på spaningsuppdrag och inte kommer att lämna bussen som sitter och säger omogna och idiotiska saker om scenerna som utspelar sig.
På andra sidan en hel belägrad stadsdel där personer med hjärtattack inte får ambulans om den inte åtföljs av poliseskort pga att personer inne i statsdelen kastar sten, skjuter fyrverkerier och anlägger mordbränder. Mordbränder som inte släcks för pga belägringen kan heller inte brandkåren göra sitt jobb där. Stället är en krigszon där bränder flyttas av polisiära pansarfordon med plogar.
Vi kommer ALDRIG att få bort rasistiska åsikter genom kurser i värdegrund för fakta är att när åsikter är bekräftade av sinnena via omvärlden så ändras de inte av åsiktskurser. Så visst säg ni att poliserna har fel, men hur många av er hade gått dit och fått stenar i skallen och tyckt att det var normalt och hade varit lika sannolikt att hända i era kvarter där ni bor?
Lite realism tack!
Permalänk | Anmäl
Erik, 2009-02-08, 23:35
Både artikeln och en del av kommentarerna är bevis på att tokvänstern och kommunisterna inte har en aning om hur polisen ser ut idag. De försöker framställa en nidbild. Makttokiga tokvänstern vill göra polisen till ett slags betjänter som ska lyda förövarna och på plats ska kunna skriva om lagen efter deras mening. Egoisterna i vänstern fungerar inte med andra politiker och partier, vilket vi ser vi på Ohlyckan.
Om alla ska kunna vara med måste man följa regler. Ingen kan vara egenmäktiga som tokvänstern. Realitet och fakta är också en fundamental grej.
:: Socialdemokraterna och tokvänstern är nog de som i långa loppet är de stora och verkliga rasisterna och de som vill ha utanförskap i Sverige. Sossarnas invandringspolitik och migreringspolitik har inte fungerat. Ser vi på Rosengård. De vill ha in så många som möjligt och bunkra ihop dem i sina egna laglösa stadsdelar, där de får "skaka av sig kriget(vilket aldrig funkar - de bara fastnar där)" och komma in senare i Sverige. Sveriges farstu måste bort och vi kan inte skylla på att arbetsgivarna skulle vara rasister. ::: Det är bara så att bara för man inte fungerar i ett land, fungerar man i Sverige. :::
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-02-09, 09:26
::: Det är bara så att bara för man inte fungerar i ett land, fungerar man inte i Sverige. ::: EDIT ovan
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-02-09, 09:28
polisen gör väll alldrig några fel,och gör dom fel så får man ha det på videofilm,så kan det kanske komma fram att dom har gjort fel,men man kan alldrig komma någon stans med att poliser eller andra inom samma yrkesgrupp gör fel,dom skyddar varandra!det finns så många exempel på brott som poliser har utfört,men ändå friats, lika för lagen tror inte det
Permalänk | Anmäl
jimmy, 2009-03-24, 23:04
Kommentar till Alcalas artikel.
Tomas är "pappa" till "Fallet Axel" och provar skriva här för första gången.
Skall moderator (=ZensurOffizier) först godkänna vad man skriver här?
Jag tycker att den där Jesus Alkala är en opportunist.
Jag har själv talat med honom om ”Fallet Axel" då han var på en tidning i Malmö. Han tiger och samtycker.
Åsså var han visst ordförande i Amnesty åsså. Blev han inte dömd för stöld eller förskingring åsså? Sen blev visst en polischef ordförande i Amnesty!
Jag har skumläst Jesus artikel och håller trots min aversion mot hycklaren med om det han skrivit.
Om nu Jesus verkligen är en kompetent jurist tycker jag att han skall finna det rättsmedel som kan få den ökände Kristian Augustsson dömd till straff så han får sitta där jag tycker att han hör hemma. Jesus måste också agera konkret. Det vill säga Jesus måste anmäla till sådant rättsmedel om han vill bygga upp trovärdighet som jag inte tycker att han har nu.
Jag och fler här i Trelleborg är också drabbade av Augustsson som jag tycker begår Tjänstefel.
Åsså f.ö. tycker jag att Trelleborgs Hamn används fel.
Dess imaginära lönsamhet torde bygga på NAB - principen.
Trovärdiga källor förklarar att minst 80% av godset skall längre upp i landet än södra Sverige. Således har 4 av 5 färjeanlöp inte i Trelleborg att göra.
Låt "Feeders" frakta containers till lokala hamnar som finn runt om vår och Finlands kust. Kvarvarande gods till Trelleborg kan lyftas upp på järnväg. Låt sedan människor åka tåg till Malmö på befintliga spår.
Då behövs inte mer av www.dengodajorden.se asfalteras. Varken ringväg eller motorväg till Vita Reservatet behövs!
Trelleborgare! Kräv tillbaka er stad!
Visst är NAB – principen bekant. NÅN ANNAN BETALAR
TomasGidlöf.se
Trelleborg.
Permalänk | Anmäl
TomasGidlöf.se, 2009-10-10, 10:18
Uppfriskande med just en jurist som har rättspatos. Du får mycket gärna ta del av en stor mängd dokument med EXAKT samma agerande samt erfarenheter som en del av oss i gbg fått av polisen och åklagarna.
Det är såpass sjukt att jag igår frågade en kille vart han hittat min utredning och därefter lagt upp den på nätet.
Följande personer på Riksenheten för polismål gbg och UC ´Malmö har jag en mängd dokument som styrker mitt påstående om deras korruption. (starkt ord men finns inget annat som passar in, korruption behöver inte bestå av pengar vs tjänst)
Lars Willquist, Bengt Landahl, Bo Lindgren, Peter Herting, Kristian Augustsson, Jörgen Lindberg samt numera pensionerade Sven- Erik Alhem som till råga på verket har utnämnt sig själv till "juridisk expert".
Han har inte direkt kontakt med verkligheten den mannnen.... En sakkunnig människa är kanske bättre lämpad att benämna sig som sådan. Leif GW är ett exempel på någon som är både upplyst och vågar gå mot strömmen inom poliskåren,
Som sista kommentar på det här. Minns du november 08- Januari 09 pollsens agerande i gbg? Dom bestämde sig för att Maria Oswaldsson dåvarande chef PO1 "hade sammarbetssvårigheter med hela övriga ledningsgruppen" frös ut henne samt tvingade henne att säga upp sig med omedelbar verkan.
Trots det svineriet vågade hon kämpa ett tag i vart fall. Jag sitter på mail som finns mellan henne och dåvarande internutredningschefen gbg Lars Brask, som visar på hur dom motarbetade henne pga att hon vågade gå emot Riksenheten för polismål samt div poliser inom city polisen gbg.
Hennes "brott" var att hon försökte förmå dom att efterleva rättegångsbalken även när det gäller en misstänkt gärningsman. Det uppskattades inte kan man väl säga....
Permalänk | Anmäl
Fredrik Ekdahl , 2010-01-31, 01:16
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:39
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 11:34
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Visst har de flesta förståelse för Alcalas m fl ilska och irritation. Dock har han fel då det gäller frågan om uttalandena är straffbara som tjänstefel. Det som förorsakat problem är att förundersökning från början inletts för att därefter några timmar senare läggas ned. Förundersökning skulle aldrig ha inletts. Den tolkning Alcala gör av innebörden av myndighetsmissbruk är således felaktig. Att sitta i en polisbil och iaktta, filma är aldrig att anse som myndighetsutövning även om man fäller rasistiska eller andra olämpliga yttranden.
Under mina år i räddningstjänsten (7 år heltid inom ambulanssjukvården i Stockholm) arbetade jag ofta tillsammans med polisen. Det gör jag nu för tiden också men nu är jag läkare och jobbar inte på fältet i samma utsträckning. Att det finns gott om fördomar och slentrianmässig rasism i poliskåren är ingen nyhet, även om många poliser deifinitivt INTE har den attityden. Jag har stött på såväl rasistiska attityder och förfaranden likväl som uppenbara upplägg för att dölja eget övervåld; exempelvis att man enas kring hur en historia ska rapporteras/berättas när en medborgare blivit slagen sönder och samman av poliser.
Polisen har ett svårt jobb och på fältet möts de ofta av närmast reflexmässiga, negativa omdömen och tillmälen av människor som nyfiket betraktar vad som händer. Om vi som representerade sjukvården lyfte upp en småstökig missbrukare från gatan så var vi änglar; om polisen gjorde samma sak så blev de kallade fascister. I bland tror jag att det i kårandan ryms en slags försvarsattityd; det är "vi och dom" och svensson hemma i soffan är en figur som inte vet något om verkligheten "där ute"; åklagare och jurister är "teoretiker" osv.
Det är, just därför att jobbet är så utsatt och komplicerat, exceptionellt viktigt att befattningshavarna är stabila; mogna och välutbildade och att man har en hyfsat god omvärldsuppfattning i linje med tiden och det samhälle man är satt att verka i. Det är därför bra, att den här osannolikt klantiga historien kommit ut i media och offentlighet. Rötäggen i poliskåren måste rensas ut och man måste förbättra utbildningen så att den här typen av förhållningssätt blir paria och inte legio.
Det vi vet är att några poliser, efter att befunnit sig i en väldigt pressad situation, har gjort olämpliga uttalanden. Jesus drar väldigt långtgående slutsatser utifrån detta. Kanske dags att stanna upp och tänka till vad vi egentligen vet om rasismen inom poliskåren innan vi stämplar 10000 personer som främlingsfientliga
Som jag har påpekat tidigare...
Att släppa ut en inspelning till offentligheten att man planerar att slå någon så att han blir steril och inte kan stå på sina ben, är olaga hot. Hur ska den utpekade känna sig inför fortsatta kontakter med polispiketen eller andra av deras kollegor, efter att ha hört vad de säger när de tror att ingen hör?
Att prata ihop sig med andra personer om detta tänkta agrande, är en förberedelse/stämpling till grov misshandel.
Och för att åtala i dessa delar behövs verkligen ingen tjänsteutövning. Alcala har rätt, åklagaren väjer undan.
Alcala har en sällsyn förmåga att skriva tänvärt och spännande. Som jurist vet jag hur svårt det är att förklara komplicerade regler. Men Alcala lyckas göra det. Jag delar hans uppfattning: åklagaren tycks ha bortsett från det faktum att uttrycket "vid myndighetsutövning" ska tolkas extensivt.
Lena Wiklund
Det stora problemet är väl är väl inte vad några poliser sagt utan att att vi fått riktig slum och slumkultur i vårt land.
Integrationspolitiken har misslyckats men det tycker media och politiker att det inte är ett lika stort problem som att nån sagt apdjävel.
I stället för att klaga på att det inte väcks åtal mot poliserna så bör man klaga på att det inte utkrävs något politiskt ansvar för den havererade integrationspolitik som lett till att vi fått riktiga slumområden med kravaller, hög kriminalitet, hög arbetslöshet och där människor tvingas bo bland kackelackor.
Men den som i många år haft ansvar för integrationspolitiken är nu oppositionsledare. Så från oppositionen kommer inga sådana krav.
I debatterna under den så kallade "superveckan" så var det väldigt tyst om integrationspolitiken. Det enda som egentligen sas var att statsministern antydde att ökade kostnader för socialbidrag beror på flyktingmottagningen.
Ur ren juridisk synpunkt, kan man påstå att poliserna kände sig väldigt utsatta och fruktade för sitt liv om dom skulle tvingas gå ut ? Kan man också säga att det polisen sa att "dom skulle ha duktigt med stryk" var ett slags verbalt självförsvar, som mycket väl kunnat bli en verklighet om de tvingats in i den stenkastande hopen och freda sig själva?
Bara en fundering jag fick.
Jag har plockat bort några kommentarer som handlar om den dom Alcala fick för sju år sedan. Domen är väl känd och mycket väl bevakad i massmedia. Denna kommentarsspalt handlar om åklagarens beslut att lägga ner förundersökningen mot de tre poliserna i Malmö. Att blanda in Alcalas förflutna här blir bara personangrepp.
Alcalas resonemang leder till helt absurda konsekvenser, och förpassar yttrandefriheten till skräphögen.
Skulle alltså t ex två lärare som enskilt och med nedsättande omdömen samtalar om en elev kunna dömas?
Vilket övervakningssamhälle och vilka rädda, påpassade och ängsliga medborgare hade inte en yttrandefrhet a la Alcala fått som resultat!
Hela jävla tokvänstern drar dessa generaliseringar. Jag förstår inte varför man per default ska hata polisen som vänsteranhängare. Något mer själviskt folk får man leta efter.
Jag håller med Lars Johansson. Det är märkligt att några idiotiska uttalanden från polisen blir en större nyhet än kravallerna i sig. Det andra som slår mig i den här och andra debatter är att de befolkas av idel helgon som aldrig blivit arga, aldrig höjt rösten mot sina barn, aldrig skrikit "jävla idiot" när man bakom ratten blivit vittne till en vansinnesomkörning, aldrig fått ett vredesbrott och undsluppit sig saker som man egentligen inte menar och som aldrig skulle komma över ens läppar i normala fall.
Göran Greider var inne på problemet i Gomorron världen i förmiddags - utan att på något sätt försvara uttalandena - att polisen tar till jargongen som ett sorts mentalt försvar. De skulle antaligen kunna uttrycka sig likadant om knarkare.
På bekvämt avstånd är det lätt att utala sig om hur polisen borde bete sig, men när man dagligen blir bespottad, hotad och blir överöst med stenar och brandbomber, har åtminstone jag förståelse för att man inte alltid kan kontrollera sin rädsla/ilska.
PM Nilsson, jag hade en road iaktagelse (av "förre förskingrare" och hur kulturvänstern gjorde bort sig) i en mening sist i min kommentar. Du kan låta resten stå.
Det måste vara tillåtet att sitta hemma vid köksbordet och tycka illa
om invandrare och invandrarpolitik, men tydligen icke. Dags för ett
nytt politiskt parti som vägrar stryka den del av invandrarna som inte
vill följa våra regler eller vara en del av vårt samhälle, medhårs. Och
det är tydligen bråttom. Det som hänt de senaste 30 åren i Sverige
vad beträffar invandrarpolitik, är det största sveket mot svenska folket som någonsin hänt. Svenne det är dags att vakna.
Man blir en aning bekymrad över tillståndet inom råttskipningen här i landet, är det bara begåvningsreserven som rekryteras. Man beskriver öppet i rasistiska ordalag hur man skall våldföra sig och lemlästa folk i sin förestående myndighetsutövning. Oavsett om de är de rasist puckon som de verkar vara eller inte kan man fråga sig om inte också tomtarna på loftet lämnat dem i sticket. De verkar uppenbarligen inte på minst sätt begripa hur illa det är, de t.o.m. använder inspelningen som bevis, vem som helst som bara hade varit hjälpligt normalbegåvad hade naturligtvis formaterat disken av ”misstag”.
1. Mayo
Vore det inte bättre och lite mer smakfullt om den tilltalade försöker undvika både piketpoliser och dess kollegor för inte tror du väl att 21 åringen ifråga kommer att återfalla i brott?
Sen undrar jag lite om det är någon som överhuvudtaget funderar över konsekvensen av att lagföra tjänstemän för deras privata samtal (vilket det ju alldeles uppenbarligen är, och ja, visst kan man ha privata samtal när man jobbar, jag tror många har det?).
Låt oss nu anta att någon får för sig att med mobilkamera börja filma vårdpersonal på akuten, lärarrummet, fikarummet på tullverket, migrationsverket, kronofogden osv.
Förutom grova överträdelser som enligt författaren skulle kunna vara både olaga hot och hets mot folkgrupp samt stämpling så skulle det säkerligen finnas mycket annat som inte är lagenligt eller etiskt korrekt med hänsyn till vad den aktuella tjänsteindividen sysslar med.
Helt självklart är det ju ingen höjdare att både spela in och spela upp en sådant grovt uttalande men det har ju inte sagts med motiveringen att hetsa eller hota.
Skulle dessa poliser dömmas eller frysas ut så har vi lagt den första stenen till ett fullständigt haveri och en ny formidabel affärside är aktuell:
- filma vad folk tycker och känner, sälj det till tidningarna och tjäna tjockt med stålars. Samtidigt så kanske man lite ytterligare kan bidra till att cementera fördomar och den komplett misslyckade integrationspolitik som förts under lång tid.
Det skulle göra det betydligt mycket svårare för de som verkligen försöker bygga sig en tillvaro i vårt land.
/F
En sak tycker jag alla kan vara överens om: Vi vill inte ha poliser som verkar tro att de är 14-åringar som spelar CS. Lite högre krav på mognad borde ställas på personer som är beväpnade och har rätt att utöva våld.
PM Nilsson!
Bortplockade inlägg om Jesus som person? Allmänt kända? För ungdomar som är 20 år idag (kanske den grupp som berörs mest i Rosengård)? Skärp er nu! Jesus tidigare historia gör naturligtvis att hans trovärdighet som debattör påverkas!
Oscar
Politiska viljan (och utopiska önskemålet) att åsiktsstyra via kordordet värdegrund har idag helt spårat ur. Utan att på nåt sätt hävda annat än att vad poliserna säger är omoget och idiotiskt och OM de försöker göra realitet av det brottsligt (annars enbart olämpligt) så låt oss se till vad vårt samhälle anser är viktigast.
På ena sidan några poliser i en buss som överhuvudtaget inte är inblandade utan enbart är på spaningsuppdrag och inte kommer att lämna bussen som sitter och säger omogna och idiotiska saker om scenerna som utspelar sig.
På andra sidan en hel belägrad stadsdel där personer med hjärtattack inte får ambulans om den inte åtföljs av poliseskort pga att personer inne i statsdelen kastar sten, skjuter fyrverkerier och anlägger mordbränder. Mordbränder som inte släcks för pga belägringen kan heller inte brandkåren göra sitt jobb där. Stället är en krigszon där bränder flyttas av polisiära pansarfordon med plogar.
Vi kommer ALDRIG att få bort rasistiska åsikter genom kurser i värdegrund för fakta är att när åsikter är bekräftade av sinnena via omvärlden så ändras de inte av åsiktskurser. Så visst säg ni att poliserna har fel, men hur många av er hade gått dit och fått stenar i skallen och tyckt att det var normalt och hade varit lika sannolikt att hända i era kvarter där ni bor?
Lite realism tack!
Både artikeln och en del av kommentarerna är bevis på att tokvänstern och kommunisterna inte har en aning om hur polisen ser ut idag. De försöker framställa en nidbild. Makttokiga tokvänstern vill göra polisen till ett slags betjänter som ska lyda förövarna och på plats ska kunna skriva om lagen efter deras mening. Egoisterna i vänstern fungerar inte med andra politiker och partier, vilket vi ser vi på Ohlyckan.
Om alla ska kunna vara med måste man följa regler. Ingen kan vara egenmäktiga som tokvänstern. Realitet och fakta är också en fundamental grej.
:: Socialdemokraterna och tokvänstern är nog de som i långa loppet är de stora och verkliga rasisterna och de som vill ha utanförskap i Sverige. Sossarnas invandringspolitik och migreringspolitik har inte fungerat. Ser vi på Rosengård. De vill ha in så många som möjligt och bunkra ihop dem i sina egna laglösa stadsdelar, där de får "skaka av sig kriget(vilket aldrig funkar - de bara fastnar där)" och komma in senare i Sverige. Sveriges farstu måste bort och vi kan inte skylla på att arbetsgivarna skulle vara rasister. ::: Det är bara så att bara för man inte fungerar i ett land, fungerar man i Sverige. :::
::: Det är bara så att bara för man inte fungerar i ett land, fungerar man inte i Sverige. ::: EDIT ovan
polisen gör väll alldrig några fel,och gör dom fel så får man ha det på videofilm,så kan det kanske komma fram att dom har gjort fel,men man kan alldrig komma någon stans med att poliser eller andra inom samma yrkesgrupp gör fel,dom skyddar varandra!det finns så många exempel på brott som poliser har utfört,men ändå friats, lika för lagen tror inte det
Kommentar till Alcalas artikel.
Tomas är "pappa" till "Fallet Axel" och provar skriva här för första gången.
Skall moderator (=ZensurOffizier) först godkänna vad man skriver här?
Jag tycker att den där Jesus Alkala är en opportunist.
Jag har själv talat med honom om ”Fallet Axel" då han var på en tidning i Malmö. Han tiger och samtycker.
Åsså var han visst ordförande i Amnesty åsså. Blev han inte dömd för stöld eller förskingring åsså? Sen blev visst en polischef ordförande i Amnesty!
Jag har skumläst Jesus artikel och håller trots min aversion mot hycklaren med om det han skrivit.
Om nu Jesus verkligen är en kompetent jurist tycker jag att han skall finna det rättsmedel som kan få den ökände Kristian Augustsson dömd till straff så han får sitta där jag tycker att han hör hemma. Jesus måste också agera konkret. Det vill säga Jesus måste anmäla till sådant rättsmedel om han vill bygga upp trovärdighet som jag inte tycker att han har nu.
Jag och fler här i Trelleborg är också drabbade av Augustsson som jag tycker begår Tjänstefel.
Åsså f.ö. tycker jag att Trelleborgs Hamn används fel.
Dess imaginära lönsamhet torde bygga på NAB - principen.
Trovärdiga källor förklarar att minst 80% av godset skall längre upp i landet än södra Sverige. Således har 4 av 5 färjeanlöp inte i Trelleborg att göra.
Låt "Feeders" frakta containers till lokala hamnar som finn runt om vår och Finlands kust. Kvarvarande gods till Trelleborg kan lyftas upp på järnväg. Låt sedan människor åka tåg till Malmö på befintliga spår.
Då behövs inte mer av www.dengodajorden.se asfalteras. Varken ringväg eller motorväg till Vita Reservatet behövs!
Trelleborgare! Kräv tillbaka er stad!
Visst är NAB – principen bekant. NÅN ANNAN BETALAR
TomasGidlöf.se
Trelleborg.
Uppfriskande med just en jurist som har rättspatos. Du får mycket gärna ta del av en stor mängd dokument med EXAKT samma agerande samt erfarenheter som en del av oss i gbg fått av polisen och åklagarna.
Det är såpass sjukt att jag igår frågade en kille vart han hittat min utredning och därefter lagt upp den på nätet.
Följande personer på Riksenheten för polismål gbg och UC ´Malmö har jag en mängd dokument som styrker mitt påstående om deras korruption. (starkt ord men finns inget annat som passar in, korruption behöver inte bestå av pengar vs tjänst)
Lars Willquist, Bengt Landahl, Bo Lindgren, Peter Herting, Kristian Augustsson, Jörgen Lindberg samt numera pensionerade Sven- Erik Alhem som till råga på verket har utnämnt sig själv till "juridisk expert".
Han har inte direkt kontakt med verkligheten den mannnen.... En sakkunnig människa är kanske bättre lämpad att benämna sig som sådan. Leif GW är ett exempel på någon som är både upplyst och vågar gå mot strömmen inom poliskåren,
Som sista kommentar på det här. Minns du november 08- Januari 09 pollsens agerande i gbg? Dom bestämde sig för att Maria Oswaldsson dåvarande chef PO1 "hade sammarbetssvårigheter med hela övriga ledningsgruppen" frös ut henne samt tvingade henne att säga upp sig med omedelbar verkan.
Trots det svineriet vågade hon kämpa ett tag i vart fall. Jag sitter på mail som finns mellan henne och dåvarande internutredningschefen gbg Lars Brask, som visar på hur dom motarbetade henne pga att hon vågade gå emot Riksenheten för polismål samt div poliser inom city polisen gbg.
Hennes "brott" var att hon försökte förmå dom att efterleva rättegångsbalken även när det gäller en misstänkt gärningsman. Det uppskattades inte kan man väl säga....
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.