Jag brukar hålla med dig men inte den här gången. Jag tycker att Sara Svensson kom alldeles för lindrigt undan hade hon varit man hade hon blivit dömd till livstid inte till psykvård. Att hon fick psykvård i stället för livstid är kränkande för alla kvinnor. Det pekar ut kvinnor som dumma fån som inte har ansvar för sig själva utan kan skylla allt på den hemska mannen.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-02-04, 14:48
Sara Svensson var ett tragiskt offer för ett grupptryck som kan liknas vid tortyr. Till sist upplevde hon att det bara fanns en utväg för att få Guds nåd via drottning Tirsa/Kristi Brud.
Den här lilla lappen kommer från polisens förundersökningsprotokoll och är skriven en kort tid före mordet som blev en lydnadshandling.
http://1.bp.blogspot.com/__KIqzMKYgGs/SMph6_lxwsI/AAAAAAAAAEE/3WQ_FsTSE4...
Som bakgrund beskriver Sara hur hon har svikit sin drottning (Kristi Brud) och konungen (Jesus)
I nutid ber hon Gud om nåd för att hon har syndat mot sin drottning.
Framtiden är tom.
Där finns bara lydbnadsgärningen som skulle ge henne nåd (och frihetsberövande)
En annan sak är att brottsplatsundersökningen visar på ett mordförlopp som skiljer så markant från Saras mordrekonstruktion så att inget stämmer. Jag tror att Sara sköt på ett redan mördat offer.
Tack Rigmor för din klara sammanfattning!
Permalänk | Anmäl
Germund Andersson, 2009-02-04, 15:37
Tack Rigmor Robért för du ser vad Sara varit utsatt för.
Är mycket besviken på Helge Fossmo att han utlämnar sina intima förbindelser med barnflickan. Har inte en pastor tystnadsplikt? Ingen riktig karl lämnar ut sina partners sexualliv!
Förutom den som blivit mördade i sekten är Sara ett av de största offren i Knutbysekten.
Uppmanar alla att ställa upp på Sara och se vad hon varit utsatt för av Åsa Waldau, Helge Fossmo och de andra ledarna.
Det finns en teckning som polisen hittade i Saras anteckningsbok, där Sara ritat sig själv som en trasa på golvet och ber i en textbubbla först sin drottning (Tirsa - Kristi Brud) om förlåtelse, därefter Gud. Sara var mobbad av ledningen.
Permalänk | Anmäl
Sofie Sektinfo, 2009-02-04, 15:50
Efter att ha studerat Knutbysekten i detalj sedan januari 2004, har jag exakt samma uppfattning som Rigmor Robért, när det gäller Sara Svensson. Hon är ett offer för den psykiska misshandel som de som råkar i onåd hos Åsa Waldau, kan råka ut för. Att detta inte kom fram i rättegångarna är enligt min mening en fullt tillräcklig orsak till att ansöka om resning.
I ovanstående kommentar från Germund Andersson, vill jag också peka på att det är uppenbart att Sara Svensson vid brottsrekonstruktionen lämnat flera helt felaktiga uppgifter, som ingen kommenterade eller kontrollerade! (Jfr. fallet Thomas Quick!)
Att Sara Svensson behövde psykvård framstår som helt uppenbart. Problemet är att ingen har tagit tag i orsakerna till att hon behövde denna vård. Orsakerna som står att finna i sekten. Det framstår som oerhört märkligt att svenska myndigheter gång på gång låter sig manipuleras av diverse sekter med religiösa förtecken.
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-04, 15:54
Efter att ha studerat Knutbysekten i detalj sedan januari 2004, har jag exakt samma uppfattning som Rigmor Robért, när det gäller Sara Svensson. Hon är ett offer för den psykiska misshandel som de som råkar i onåd hos Åsa Waldau, kan råka ut för. Att detta inte kom fram i rättegångarna är enligt min mening en fullt tillräcklig orsak till att ansöka om resning.
I ovanstående kommentar från Germund Andersson, vill jag också peka på att det är uppenbart att Sara Svensson vid brottsrekonstruktionen lämnat flera helt felaktiga uppgifter, som ingen kommenterade eller kontrollerade! (Jfr. fallet Thomas Quick!)
Att Sara Svensson behövde psykvård framstår som helt uppenbart. Problemet är att ingen har tagit tag i orsakerna till att hon behövde denna vård. Orsakerna som står att finna i sekten. Det framstår som oerhört märkligt att svenska myndigheter gång på gång låter sig manipuleras av diverse sekter med religiösa förtecken.
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-04, 15:54
Det var ingen som sa åt Sara Svensson att använda en hammare och slå en annan människa i huvudet. Antagligen fungerar hennes psyke som tyskans i Arboga fallet som också använde en hammare.
Permalänk | Anmäl
Rousso, 2009-02-04, 17:52
Leif,
Du bortser från det fruktansvärda grupptryck de utsätts för, som inte duger i sektledningens ögon.
Dessa människor stöts ut ur gemenskapen och isoleras fullständigt.
Efter en tid i denna tuktan, är de viljelösa offer som gör vad som helst för att bli accepterade igen.
Säger någon till ett sådant offer att "Du får nåd om du gör detta", kan resultatet bli precis vad som helst.
Sektmentaliteten är grym och här handlar det om en sekt där alla är övertygade om att de snart ska dö, eller gå hem som de kallar det och hämtas till det himmelska bröllopet.
Då blir det inte så ohyggligt hemskt om någon får "gå hem" i förtid.
Permalänk | Anmäl
Germund Andersson, 2009-02-04, 18:11
Alla dessa offer för omständigheterna, när skall de ta ansvar för sina handlingar? Liten värnlös varelse är egentligen en fanatisk sektmedlem med hammare.
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2009-02-04, 19:44
Först en definitionsfråga.
Med justitiemord avsågs ursprungligen att någon som var oskyldig dömdes till döden. I och med att allt färre länder tillämpar dödsstraff så används termen justitiemord numera för att beteckna att någon oskyldig fällts för ett allvarligt brott som tex mord även om påföljden inte är dödsstraff.
Om vi är eniga om definitionen att ett justitiemord innebär att en person är oskyldigt dömd för ett allvarligt brott så i inställer sig frågan vari består justitiemordet i detta fall?
Fakta är att Helge Fossmo och Sara Svensson blev dömda för mord. Sara ska om jag förstått det hela rätt skjutit en person med ett flertal skott vilket gjorde att offret avled.
Enligt rubriken så har Sara Svensson ”utsatts för ett justitiemord”. Hon är alltså oskyldigt dömd enligt artikelförfattaren. Men när man läser artikeln så hittar man väldigt få belägg för att så är fallet.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-04, 22:11
Både Aftonbladet och Expressen har artikel om hur självmordsbombare bryts ner.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article4328564.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1455310/rekryterade-80-kvinnliga-sjalv...
I dagens Aftonbladet står just ett reportage om en irakisk kvinna som berättar om hur hon rekryterat flickor till självmordsbombare.
Rekryterarna låter den unga kvinnan veta att alla tycker hon är värdelös.
Män bryter sönder flickans stolthet, självbild, identitet med våldtäkt och sexuellt utnyttjande.
Snart lyder den unga kvinnan vad de än säger åt henne att göra.
Detta är precis samma som hände Sara Svensson i Knutby. "PASTORERNA och LEDARNA" bröt ned Sara på order från flera av de högsta i hierarkin.
Så lätt går det att förstöra en människa till ett viljelöst verktyg. Utsättas för isolering, mobbing och förnedring , sexuell, fysisk och psykisk.
Sara har utsatts på ett liknande sätt.
Slut upp runt Sara som utnyttjats på det mest skamlösa sätt av sektledningen i Knutby.
Permalänk | Anmäl
Sofie Sektinfo, 2009-02-04, 22:17
Lars,
ingen av de juridiska instanserne, polis, tingsrätt och hovrätt har haft inlevelseförmåga nog för att förstå vad en under åratal terroriserad och plågad sektmedlem kan bringas att göra. Ingen har heller brytt sig om att försöka ta reda på det.
Hade man studerat Sara Svensson "bekännelse" lite noggrannare hade det inte varit svårt att förstå det.
Skulden ligger någon annanstans. Detta är justitiemordet.
Om man dessutom studerar rekonstruktionen med Sara Svensson som polisen gjort, är det inte svårt att hitta saker som är uppenbart felaktiga och som måste leda till helt andra slutsatser, nämligen att hon inte kunnat utföra mordet som det beskrivs.
Detta är också ett justitemord.
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-04, 23:05
Pelle Jönsson
Hittade ett TV-inslag med Eva Lundgren på You Tube (se första länken). Där hävdas inte att barnflickan Sara är oskyldig och utsatt för ett justitiemord utan där hävdas att det är fler än pastorn och barnflickan som är skyldiga. (Vilket inte är detsamma som att någon av dom skulle vara oskyldiga).
http://www.youtube.com/watch?v=9XJoUAtLvhw&feature=related
På Youtube finns även rekonstruktionen med barnflickan inspelad i det hus där mordet ägde rum.
På vilket sätt menar du att rekonstruktionen visar att barnflickan inte kunnat utföra mordet?
Om barnflickan inte utfört mordet, vem har då gjort det?
http://www.youtube.com/watch?v=X7YC3QZWzW8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kARlhywPll8
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-05, 00:56
Jag begriper inte logiken i den här artikeln. Om Sara Svensson inte själv har berättat hur "det kändes att bli dömd till tukt" eller att "bli psykiskt misshandlad", hur kan du då överhuvudtaget skriva en artikel om hur hon kände det när hon blev dömd till tukt eller psykiskt misshandlad?
Jag tror dig på ditt ord, men dina observationer saknar värde tills du lyckas prata med Sara Svensson om saken.
Permalänk | Anmäl
Magnus Alkarp, 2009-02-05, 01:43
Magnus,
Det finns många tvivel bland vapenexperterna, de som sett rekonstruktionsvideon tvekar. Enligt den så står Sara över en meter ifrån. Skotten var påsittande, avlossade strax intill.
Samtliga påträffade kulor kan inte med säkerhet bindas till vapnet som Sara Svensson kastade i vattnet under Ölandsbron.
- Mordet kan omöjligt ha gått till som det beskrivits. Tekniska utredningen om vapnets vinkel och ett påsittande skott är raka motsatsen till Sara Svenssons egen berättelse.
- Gör en ny rekonstruktion, menar juristen och vapenexperten Daniel Norrgård i Ljungby i en artikel.
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=496&...
Permalänk | Anmäl
Anders Nilson, 2009-02-05, 06:43
Läs det andra inlägget uppifrån och studera noga Saras lilla lapp som finns länkad där.
Det råder inga tvivel om att hon var utsatt för en raffinerad psykiskt tortyr som dirigerades från sektledningen. Titta på lappen en gång till och försök föreställa dig den ångest som hon kände när hon skrev den:.
Polisens förundersökning visar kristallklart att det handlade om påsittande skott, medan Sara hävdade att hon stod ett par meter ifrån vilket utan minsta tvivel tyder på ett mordförlopp med flera inblandade.
I dag hålls en konferens om hur det kunde gå så snett i Knutby-sekten.
Program:
http://germundandersson.blogspot.com/2009/01/www.html
Vi är många som vill få till stånd en ny förundersökning om de makabra händelserna i Knutby-sekten.
Polisens primärinsatser efter mordet är en sorglig historia och samtliga inblandade juristers hantering av de rättsliga processerna, ter sig i efterhand som en nidbild av rättsväsendet.
Samtliga inblandades ovilja att reda ut hur mordvapnet anskaffades, och varifrån vapnet kom, är en gåta om det inte var så att det kom från polisens beslagslager. Paniken med att förstöra vapnet innan det blev utrett, är en annan detalj som pekar mot att det är en hel kennel begravd i denna rättsliga sörja.
Permalänk | Anmäl
Germund Andersson, 2009-02-05, 07:02
Magnus Alkarp,
som medmänniska har jag inte alls svårt att sätta mig in i hur Sara blev programmerad, liksom de kvinnor som blir självmordsbombare blir programmerade. Med kunskap, livserfarenhet och empati är det inte så svårt att sätta sig in en medmänniskas olycka.
Permalänk | Anmäl
Sofie Sektinfo, 2009-02-05, 07:17
Vad är det för skillnad på den påverkan Sara Svensson utsatts för och det grupptryck män i kriminella gäng är utsatta för. Skulle ni plädera justitiemord och tycka synd om en psykiskt skör man som manipulerats av Hells Angels att begå mord eller annat grovt brott och plädera för att han skulle slippa betala skadstånd till sina offer?
Nej hade Sara Svensson varit en ful man i stället för en söt ung kvinna skulle ingen ha brytt sig hur manipulerad och hjärntvättad vederbörande än hade varit.
Rent principiellt håller jag dock med att skadestånd borde undvikas eftersom det allvarligt försvårar för en brottsling att bryta med sin destruktiva leverne eftersom att det inte lönar sig för vederbörande att leva ett hederligt liv efter avtjänat straff. Inte nog med att en FD brottsling får svårare att hitta jobb. allt fler yrken kräver rent straffregister lyckas de med konststycket att hitta ett jobb är kronolle ändå där och knycker allt över existensminimum.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-02-05, 07:52
Här framförs två oförenliga ståndpunkter av medlemmarna i Saras fanclub.
Den ena är att det har begåtts en justitiemord dvs att Sara är oskyldigt dömd dvs att hon inte gjorde det överhuvudtaget.
Den andra ståndpunkten som kan ses som ett alternativt yrkande lyder att även om Sara begick mordet så är hon inte ansvarig för sina handlingar eftersom hon blev "programmerad" ungefär på samma sätt som en självmordsbombare.
Argumenten för de åsikter som framförs är dock rätt svaga.
Den där papperbitten som nån kluddat på säger ju egentligen ingenting.
Även om Sara har blivit utsatt för påverkan av andra så innebär ju inte det att hon inte har något eget ansvar.
Det kan ju vara så att det är någon eller några som varit med dom detta på nåt sätt som kommit undan men det gör ju inte Sara oskyldig.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-05, 08:27
Jag har själv varit med i en sekt, en av de värsta faktiskt. Jag vet en del om manipulation, hjärntvätt och självbedrägeri. Men, någonstans måste man ändå ta ansvar för sina egna handlingar. Hur djupt ner man än har sjunkit har man ändå ett val. SS var inte fånge i Knutby, hon hade när som helst kunnat åka hem till sin familj i Småland. Jag har full förståelse för att det är lättare sagt än gjort, kanske nästan omöjligt, men det personliga ansvaret kan man inte avsäga sig.
Sen har naturligtvis susanna svensson rätt - hade SS varit man hade straffet blivit ett helt annat, och alla sympatiyttringar uteblivit.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-02-05, 08:36
Vi bör hålla isär ett par saker:
- Om man inte bedömer en manlig och en kvinnlig person på samma sätt, är det fel på rättssystemet.
- Sara Svensson blev ju dömd (till rättspsykiatrisk vård), trots att hon under mycket lång tid blivit fruktansvärt terroriserad av sekten, vilket ingen inom rättssystemet såg.
- Felet med domen kan vara dubbelt:
a) Sara Svensson var under sådan psykisk påverkan att hon inte var tillräknelig
b) Vad Sara Svensson verkligen har gjort eller inte gjort, kom inte fram i domen. Skyldiga har gått fria.
Lars,
jag har en helt annan uppfattning än du, när det gäller "pappersbiten", som du kallar den. Detta dokument finns med i förundersökningen och enligt min mening visar den mycket tydligt vilken påverkan Åsa Waldau hade på Sara Svensson. Jag tycker den säger allt.
Anders,
jag håller absolut med om att man måste ta ansvar för sina egna handlingar, men någonstans tar även detta ansvar slut. Den psykiska påverkan Sara Svensson utsatts för kan liknas vid att någon står bakom dig med en laddad pistol och säger till dig "döda den personen, annars....". OBS, detta är ingen överdriven liknelse. Hur bedömer du i detta fall Saras ansvar?
Du säger själv att det kan vara nästan omöjligt att ta sig från en sekt. Det visar sig, gång på gång, när man studerar sekter, att det för många är i stort sett omöjligt. En del lyckas ändå ta sig ur, men de flesta lyckas inte. Får de skylla sig själva? Eller skall man lägga skulden där den hör hemma, hos sektledaren/sektledningen?
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-05, 09:59
Vem är boven i det här dramat? Jo, det är Bibeln. Sekternas förlovade bok. Här kan man hitta allt och skapa något kring. Gud vill ha flickor som kryper upp i knät och som ler intagande. Männen ska föra fram sina flickor som rena liljor inför Gud. Ren blir mannen genom sex - genom att skylla driften på kvinnan samtidigt som har få utlopp för sin lust. Fy fan!
När jag ser Helge Fossmo vill jag kräkas. Är han en människan. Han ser ut som en romanfigur som just lurar folk till Jerusalem.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-02-05, 10:18
Pelle J - håller med dig i mycket. Det är ingen lätt fråga, men att frikänna henne trots att hon skjutit två personer (och ej som nödvärn i en akutsituation) låter inte rimligt. Domstolen har uppenbarligen inte funnit att hela ansvaret kunnat läggas på sektledningen.
Helena P - det är nog för enkelt att skylla på Bibeln. Knutbysekten är inte typisk för kristenheten. Om inte Bibeln funnits är jag övertygad om att Helge F & Co hade haft något annat som grund för sin sekt, det handlar nog mer om personlighetstyp. Kan tillägga att den sekt jag var med i inte hade något med Bibeln att göra.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-02-05, 10:35
Pelle Jönsson
Du skriver bla att ”a) Sara Svensson var under sådan psykisk påverkan att hon inte var tillräknelig”
Jag har inte läst domen och domskälen men det är väl ungefär så som domstolen har dömt. Du säger ju själv att hon dömts till vård. Hade hon bedömts som helt tillräknelig så hade hon väl dömts till fängelse för mordet hade ju karaktären av avrättning.
Du skriver vidare att ”b) Vad Sara Svensson verkligen har gjort eller inte gjort, kom inte fram i domen. Skyldiga har gått fria.”
Vilka är dessa skyldiga och vad har dom gjort? Har dom begått mordet eller handlar det om medhjälp eller anstiftan?
Du skriver att ”jag har en helt annan uppfattning än du, när det gäller "pappersbiten", som du kallar den. Detta dokument finns med i förundersökningen och enligt min mening visar den mycket tydligt vilken påverkan Åsa Waldau hade på Sara Svensson”
På vilket sätt visar pappersbiten just det?
Kan de inte vara så att hon stått under Helges inflytande?
Du hävdar att ”Den psykiska påverkan Sara Svensson utsatts för kan liknas vid att någon står bakom dig med en laddad pistol och säger till dig "döda den personen, annars....". OBS, detta är ingen överdriven liknelse.”
Men är det verkligen visat i målet att det förhåller sig på det viset?
Sara kunde väl vilken dag som helst ha satt sig på tåget och åkt hem till Småland.
Att hon stannade och gjorde som hon gjorde är ett resultat av medvetna val som jag tror att dom flesta tycker att hon ska ta ansvar för.
Det innebär INTE att vi tycker att det är bra att andra inblandade ska gå fria om det nu varit så att fler än Helge och barnflickan varit inblandade i detta.
Men bevisen för detta lyser med sin frånvaro. Lite kludd på en pappersbit räcker inte för att skingra rimliga tvivel.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-05, 10:36
Att Sara Svensson behövde vård är det inget tvivel om.Problemet är att orsaken till detta, sektledningen, inte ställts till ansvar.
De skyldiga som gått fria, finner man i sektledningen. I vilken mån det handlar om medhjälp eller anstiftan, ja, det är just det som domstolarna missat att klara ut.
"Pappersbiten" talar sitt tydliga språk enligt mitt sätt att se det. Att tala om "lite kludd på en pappersbit" låter bara nedlåtande. Studera den noga och försök förstå de känslor i Sara Svensson som ligger till grund för detta uttryck. Hon tecknar sig själv som en våt fläck liggande vid Tirsas (Åsa Waldau) fötter, tiggande om nåd.
Sedan är detta naturligtvis inte den enda saken som ligger till grund för mitt påstående om hur sekten (främst Åsa Waldau) och naturligtvis även Helge Fossmo, påverkat Sara Svensson. Det finns tusentals andra informationer om detta.
Nej, det är just det som är problemet. Det är inte visat i rättegångarna att SaraSvensson under åratals förtryck, "församlingstuktan", i sekten till slut kunde fås att utföra precis vad som helst för att få Åsa Waldaus nåd.
Det är just detta som rättsapparaten helt missat, trots att det inte hade varit svårt att hitta bevis för detta om man bara hade haft minimala kunskaper om vad en sekt är.
Jag vill starkt invända mot ditt lättvindiga uttalande att "hon vilken dag som helst kunde satt sig på tåget och åkt hem till Småland". Så fungerar det inte när man blivit fångad i en sekt. Man har överhuvudtaget ingen fri vilja kvar. Att tala om medvetna val är i detta sammanhang verklighetsfrämmande.
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-05, 11:41
Har ni hört talas om Waffen-SS? Där var det grupptryck minsan! Stackarna! Hela Nürnberg var ett justitiemord! De hade ju manipluerats och hjärntvättats av Adolf allihopa.
Al-Qaida -Grupptryck
Röda Khmererna - Grupptryck
Talibanerna - OJ vilket grupptryck!
NKVD/KGB- Fett med grupptryck!
Abu Graib - Gruuuuuupptryck (bokstavligen, de låg ju i högar).
Så små psykofarmakatomtar, nu har ni massor av människor att rentvå från justitiemord och elakt förtal.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-02-05, 11:45
"Så fungerar det inte när man blivit fångad i en sekt. Man har överhuvudtaget ingen fri vilja kvar. "
Jag är inte helt säker. Jag har funderat en del på det där. Att någon blir manipulerad i en sekt beror till viss del på att man låter sig manipuleras - man gör ett val, att det på något sätt är ok, att man är med på det. Det är ganska skönt och enkelt, allt är svartvitt, andra fattar besluten. Om jag tittar tillbaka på min egen sekttid och är ärlig mot mig själv, fanns det inget jag gjorde som jag kan skylla på någon annan. Jag kan inte uttala mig om hur det var i Knutby, men jag har svårt att tro att SS inte under den långa processen som ledde fram till morden någon enda gång skulle ha kunnat stanna upp och säga till sig själv att det här är fel, jag ställer inte upp på detta, jag åker hem.
När kvinnor begår brott söker man alltid efter psykologiska förklaringar som går ut på att de egentligen är offer och att "någon annan" tvingade dem. Hade SS varit man hade den här diskussionen aldrig uppkommit.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-02-05, 13:05
Anders,
jag håller med dig så långt, som att man i ett inledande skede när man kommit in i en sekt, fortfarande har sin fria vilja kvar att ta sig därifrån. Men ett inledande skede karaktäriseras ofta av s.k. "love-bombing", där den nya medlemmen känner sig oerhört viktig och uppskattad och älskad. Inte många tänker sig att detta är fel och att man måste se till att komma därifrån.
Efter ett tag förändras verkligheten succesivt och då har sektledningen på flera sätt fått olika hållhakar på medlemmen, som gör att det blir mycket svårare att ta sig ur sekten. Slutligen kan sekten med välkända metoder (mind control) få medlemmen att i princip göra vad som helst för att få komma in i värmen igen.
Och återigen, om män och kvinnor behandlas olika i rättssystemet, så är det självklart helt fel. Jag tror också att det är så, men att en sak är fel i rättssystemet rättfärdigar inte andra fel i detsamma.
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-05, 13:27
Pelle,
De flesta skulle aldrig drömma om att gå in i en sekt för att det helt enkelt är för farligt. Annars skulle det finnas många mer sekter för att få kärlek är aldrig fel, det vill många ha. Men de flesta vet att det går förr eller senare åt pipan. Om inte annat känner man ju det när man råkar vistas i en om det så bara är för en kort stund. Sara S struntade i denna fara och lät sig dras med. Det är hennes val och hennes ansvar.
Permalänk | Anmäl
Eva Lundén, 2009-02-05, 14:02
Att bli dömd till sluten psykvård med särskild utskrivningsprövning är ingen dans på rosor, som en del verkar tro. Det är en domstolen som avgör en utskrivning, inte läkaren. Många blir sittande livet ut. Ett exempel är Leif Peters som begick mord på två poliser i Handen för några decenier sedan. Han avled 68 år gammal på en hårdhispa, fick inte en enda obevakad permission under alla sina år på rättspsyket.
Permalänk | Anmäl
sten malmlund, 2009-02-05, 18:46
Jag menar att jag har svårt att förstå hur man som psykolog kan uttala sig om någons ångest utan att ha talat med personen. Det innebär inte att man inte kan sätta sig in i ett sådant här levnadsöde, men jag hade förväntat mig mer av Robèrt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Alkarp, 2009-02-05, 21:15
Eva,
En sekt kallar sig ju aldrig själv för en sekt och ingen går på eget initiativ med i något som man är medveten om, är en sekt.
Pingstförsamlingen i Knutby var inte känd som någon sekt, när Sara Svensson kom dit. Den första tiden i en sekt kännetecknas också av en intensiv "love bombing" och alla känner sig mycket välkomna och älskade.
Men, efter ett tag är man fast och har tappat sin fria vilja genom att man utsatts för "mind control" och då kan i princip vad som helst hända. Att då hänvisa till att man en gång i tiden anslutit sig på eget initiativ, är att förenkla frågeställningen i hög grad. Skall man då bara säga : "Skyll dig själv" ?
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-05, 22:40
Susanna Svensson du har 100% ratt och det du sager ar allt som behovs sagas om det oerhort dumma att forsoka forsvara Sara Svensson.
Permalänk | Anmäl
Ingemar Eriksson, 2009-02-06, 00:42
Gängse idiotfeminiskt struntprat baserat på axiomet att kvinnor under inga omständigheter är ansvariga för någonting överhuvud taget. Makt ska de ha, däremot. Usch.
.
Vad sånhär terapeuthumbug går för har vi för övrigt sett i thomasquickfallet.
.
Ytterligare kommentarer överflödiga.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-06, 06:32
Eva -
jag har som sagt själv varit med i en sekt och kan intyga vad Pelle J sa ovan (hade aldrig nånsin trott att jag skulle kunna hamna i den situationen!). Jag tror dock att det är lite lätt att skylla ifrån sig i det läget, helt utan fri vilja är jag inte så säker på att man är.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-02-06, 08:00
En något svårbegriplig artikel.
Sara S fick rättspsykiatrisk vård på grund av det mentala tillstånd som är själva poängen i artikeln. Annars hade hon ju fått fängelse efter som det anses bevisat att hon begått mord.
Författaren kan inte på alvar mena att hon skulle slippa både straff och vård. Skulle hon bara ha släppts och letat upp en ny grupp som kunde manipulera henne eller vad är tanken bakom artikeln.
Jag motsäger inte själva beskrivningen av processen i destruktiva grupper och då är väl rättspsykiatrisk vård det rätta.
En sak är säker att hade Sara S varit man hade hon fått livstid. Gammelmedia med Leijonhufvud och Disen som huvudaktörer hade förmodligen krävt återinförande av dödsstraffet.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-02-06, 08:31
Den som döms till rättspsykiatrisk vård har varit sjuk när hon begick brottet. Hur kan den sjuka samtidigt dömas att betala stora skadestånd för vad hon gjort? Förstår inte logiken.
Permalänk | Anmäl
Rigmor R, 2009-02-06, 23:45
Det drabbas många brottsligar av att de måste betala skadestånd även såna som döms till psykvård det är väl inte mer synd om henne som är sjuk än om en pedofilvåldtäktsman som måste betala skadestånd. Men som jag sa i et ttidigare inlägg jag anser utdömanden av skadestånd för brottsligar rent generellt är fel eftersom att det försvårar anpassning till ett hederligt liv
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-02-07, 20:13
Susanna
Din jämförelse haltar lite. Pedofiler döms väl normal inte till psykvård?
Jag håller absolut med R.R.; Frågan är helt rimlig. Man har dömts till psykvård för att man bedöms inte ha varit ansvarig för sina handlingar pga. psykisk sjukdom. Hur kan man, om man inte har varit ansvarig för sina handlingar och trots att man inte kan dömas till fängelse ändå dömas att betala skadestånd?
Det förefaller som om något gått snett i lagstiftningen.
Permalänk | Anmäl
Pelle Jönsson, 2009-02-08, 11:42
Många pedofiler döms till både psykvård och skadestånd. Många pyromaner döms till psykvård och skadestånd.
Även icke straffmyndiga ungdomar kan dömas till skadestånd även fast de inte kan dömas för brottet.
Men jag håller i princip med om man begått ett brott oavsett om man har varit sjuk eller inte så måste det viktigaste vara att få vederbörande att sluta begå brott och i stället leva ett hederligt liv. Stora skulder i from av skadestånd motverkar givetvis det.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-02-08, 12:57
Låt mig fundera ett tag...
...hon åkte ner till Sergels Torg och köpte en revolver. Gick sedan över till grannhuset där den familj hon var barnflicka i bodde och sköt barnens mor, tillika hennes älskares hustru, till döds.
...jo man ser ju tydligt vilket offer hon är.
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2009-02-10, 13:07
Artikeln är smörja!
Ska vi räkna upp alla psykiskt jobbiga situationer rörande uppväxt, relationer, skilsmässor, vårdnadstvister och sjukdomar som ödelägger människors framtid som legala skäl för straffbefrielse?
Det är viktigt att komma ihåg att den här "mobbingen" pågår i en miljö hon frivilligt valt och helt utan tvång väljer att stanna i. På så sätt är den inte att jämföra med "mobbing" gentemot barn eller andra som inte har möjligheter att tala för sin sak eller förändra sin situation. Hon är i juridisk mening där av fri vilja, hon är myndig och ansvarar för sina handlngar intill fullo.
Jag förstår fullt ut att hon upplevt sig sitta i en hopplös situation men samtidigt är det på gränsen till fräckt att jämställa det med verkliga hopplösa situationer som drabbar människor där dom inte har reella möjligheter att hantera sin situation.
Jag har väldigt svårt att se de förmildrande omständigheterna i det här fallet.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2009-02-13, 17:10
SUSANNA SVENSSON
Du skrev:
"Men som jag sa i et ttidigare inlägg jag anser utdömanden av skadestånd för brottsligar rent generellt är fel eftersom att det försvårar anpassning till ett hederligt liv"
Men då har di missförstått vad skadestånd är för något och vad som är själva syftet med skadestånd.
Skadestånd är helt enkelt den ersättning som den som har orsakat en skada ska betala till den som har lidit skadan som ersättning för det.
Skadestånd är alltså inget straff utan en ersättning för skada.
Det torde också vara något som igger i linje med det allmäna rättsmedvetandet att om någon vållar dig en skada så ska den personen ersätta dig för det.
Om skadeståndet försvårar brottslingens återanpassning så är det tråkigt men lagstiftaren måste i första hand se till brottsoffren här
Och i Sverige är ju skadestånden generellt sett rätt låga så det är nog inte så många som vill sänka dom eller ta bort dom.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-13, 18:00
Och de stackars gossarna i Bandidos, Hells Angels Outlaws. Orginal Gangsters m.m. är oskyldiga justitieoffer för grupptrycket inom repektive sekt. Byt ut Sara S mot en kille och resonemanget hade inte varit liknande....genusperspektiv??
Permalänk | Anmäl
Kurt Björk, 2009-02-14, 17:45
Helt riktigt, Kurt Björk, Du genomskådar kejsarens nygamla genuskläder.
Permalänk | Anmäl
E., 2009-02-26, 18:15
Átt män är skyldiga till kvinnors brott är i vida kretsar schablonmässigt postulerad dumfeministisk dogm, vartill gängse "psykodynamisk" terapihumbug, idealisk för spekulation, manipulation och ideologisk verklighetsförfalskning, lämpar sig idealt; här ser vi kontext för mytkonstruktion ad hoc för en feministpolitisk korrekt upplösning av just det här enskilda fallet, varom intet i sak klargörs av denna artikel, som enbart består av spekulativt insinuant propagandasvammel. Huruvida denna min tolkning stämmer för just Sarafallet kan jag naturligtvis inte veta konkret, då jag inte har och inte heller har möjlighet att tillägna mig skarp sakkunskap omfallet; det är en på synnerligen rikhaltigt empiriskt material grundad fördom, vilken validerar tillsvidare ställningstagande i praxis eftersom fältet annars med ödesdiger skadeverkan på hela samhället lämnas fritt åt korrumperade isiders typ Rigmor Robert.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-27, 18:04
Buy cheap Links of London jewellery at online jewellerybarnd UK store, including Links of London Necklaces,
Links of London Charms, Links of London Earrings,
links of london
links london
Hundreds of links of london jewellery in stock,Free Gift Wrapping,
links of london Necklaces
links of london Rings
Links London Jewellery,Silver Links of London Jewellery on saleBracelets,Charms, Necklaces, Bangles,Chains,Earrings,Rings
links of london Earrings
Complete links of london jewellery collection,including necklaces,bracelets,earrings
links of london Bracelets
links of london Charms
links london Sweetie Bracelets
Best Discounted UK Tiffany Jewellery Sale Outlet provides designer Tiffany Ring, necklaces and other
ugg boot, cheap ugg boots, ugg cardy, cheap ugg cardy boots,ugg boots uk are popular,we sell real ugg boots and other related
UGG boots
Permalänk | Anmäl
laohuzi, 2010-02-21, 09:28
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:36
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 11:23
48 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag brukar hålla med dig men inte den här gången. Jag tycker att Sara Svensson kom alldeles för lindrigt undan hade hon varit man hade hon blivit dömd till livstid inte till psykvård. Att hon fick psykvård i stället för livstid är kränkande för alla kvinnor. Det pekar ut kvinnor som dumma fån som inte har ansvar för sig själva utan kan skylla allt på den hemska mannen.
Sara Svensson var ett tragiskt offer för ett grupptryck som kan liknas vid tortyr. Till sist upplevde hon att det bara fanns en utväg för att få Guds nåd via drottning Tirsa/Kristi Brud.
Den här lilla lappen kommer från polisens förundersökningsprotokoll och är skriven en kort tid före mordet som blev en lydnadshandling.
http://1.bp.blogspot.com/__KIqzMKYgGs/SMph6_lxwsI/AAAAAAAAAEE/3WQ_FsTSE4...
Som bakgrund beskriver Sara hur hon har svikit sin drottning (Kristi Brud) och konungen (Jesus)
I nutid ber hon Gud om nåd för att hon har syndat mot sin drottning.
Framtiden är tom.
Där finns bara lydbnadsgärningen som skulle ge henne nåd (och frihetsberövande)
En annan sak är att brottsplatsundersökningen visar på ett mordförlopp som skiljer så markant från Saras mordrekonstruktion så att inget stämmer. Jag tror att Sara sköt på ett redan mördat offer.
Tack Rigmor för din klara sammanfattning!
Tack Rigmor Robért för du ser vad Sara varit utsatt för.
Är mycket besviken på Helge Fossmo att han utlämnar sina intima förbindelser med barnflickan. Har inte en pastor tystnadsplikt? Ingen riktig karl lämnar ut sina partners sexualliv!
Förutom den som blivit mördade i sekten är Sara ett av de största offren i Knutbysekten.
Uppmanar alla att ställa upp på Sara och se vad hon varit utsatt för av Åsa Waldau, Helge Fossmo och de andra ledarna.
Det finns en teckning som polisen hittade i Saras anteckningsbok, där Sara ritat sig själv som en trasa på golvet och ber i en textbubbla först sin drottning (Tirsa - Kristi Brud) om förlåtelse, därefter Gud. Sara var mobbad av ledningen.
Efter att ha studerat Knutbysekten i detalj sedan januari 2004, har jag exakt samma uppfattning som Rigmor Robért, när det gäller Sara Svensson. Hon är ett offer för den psykiska misshandel som de som råkar i onåd hos Åsa Waldau, kan råka ut för. Att detta inte kom fram i rättegångarna är enligt min mening en fullt tillräcklig orsak till att ansöka om resning.
I ovanstående kommentar från Germund Andersson, vill jag också peka på att det är uppenbart att Sara Svensson vid brottsrekonstruktionen lämnat flera helt felaktiga uppgifter, som ingen kommenterade eller kontrollerade! (Jfr. fallet Thomas Quick!)
Att Sara Svensson behövde psykvård framstår som helt uppenbart. Problemet är att ingen har tagit tag i orsakerna till att hon behövde denna vård. Orsakerna som står att finna i sekten. Det framstår som oerhört märkligt att svenska myndigheter gång på gång låter sig manipuleras av diverse sekter med religiösa förtecken.
Efter att ha studerat Knutbysekten i detalj sedan januari 2004, har jag exakt samma uppfattning som Rigmor Robért, när det gäller Sara Svensson. Hon är ett offer för den psykiska misshandel som de som råkar i onåd hos Åsa Waldau, kan råka ut för. Att detta inte kom fram i rättegångarna är enligt min mening en fullt tillräcklig orsak till att ansöka om resning.
I ovanstående kommentar från Germund Andersson, vill jag också peka på att det är uppenbart att Sara Svensson vid brottsrekonstruktionen lämnat flera helt felaktiga uppgifter, som ingen kommenterade eller kontrollerade! (Jfr. fallet Thomas Quick!)
Att Sara Svensson behövde psykvård framstår som helt uppenbart. Problemet är att ingen har tagit tag i orsakerna till att hon behövde denna vård. Orsakerna som står att finna i sekten. Det framstår som oerhört märkligt att svenska myndigheter gång på gång låter sig manipuleras av diverse sekter med religiösa förtecken.
Det var ingen som sa åt Sara Svensson att använda en hammare och slå en annan människa i huvudet. Antagligen fungerar hennes psyke som tyskans i Arboga fallet som också använde en hammare.
Leif,
Du bortser från det fruktansvärda grupptryck de utsätts för, som inte duger i sektledningens ögon.
Dessa människor stöts ut ur gemenskapen och isoleras fullständigt.
Efter en tid i denna tuktan, är de viljelösa offer som gör vad som helst för att bli accepterade igen.
Säger någon till ett sådant offer att "Du får nåd om du gör detta", kan resultatet bli precis vad som helst.
Sektmentaliteten är grym och här handlar det om en sekt där alla är övertygade om att de snart ska dö, eller gå hem som de kallar det och hämtas till det himmelska bröllopet.
Då blir det inte så ohyggligt hemskt om någon får "gå hem" i förtid.
Alla dessa offer för omständigheterna, när skall de ta ansvar för sina handlingar? Liten värnlös varelse är egentligen en fanatisk sektmedlem med hammare.
Först en definitionsfråga.
Med justitiemord avsågs ursprungligen att någon som var oskyldig dömdes till döden. I och med att allt färre länder tillämpar dödsstraff så används termen justitiemord numera för att beteckna att någon oskyldig fällts för ett allvarligt brott som tex mord även om påföljden inte är dödsstraff.
Om vi är eniga om definitionen att ett justitiemord innebär att en person är oskyldigt dömd för ett allvarligt brott så i inställer sig frågan vari består justitiemordet i detta fall?
Fakta är att Helge Fossmo och Sara Svensson blev dömda för mord. Sara ska om jag förstått det hela rätt skjutit en person med ett flertal skott vilket gjorde att offret avled.
Enligt rubriken så har Sara Svensson ”utsatts för ett justitiemord”. Hon är alltså oskyldigt dömd enligt artikelförfattaren. Men när man läser artikeln så hittar man väldigt få belägg för att så är fallet.
Både Aftonbladet och Expressen har artikel om hur självmordsbombare bryts ner.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article4328564.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1455310/rekryterade-80-kvinnliga-sjalv...
I dagens Aftonbladet står just ett reportage om en irakisk kvinna som berättar om hur hon rekryterat flickor till självmordsbombare.
Rekryterarna låter den unga kvinnan veta att alla tycker hon är värdelös.
Män bryter sönder flickans stolthet, självbild, identitet med våldtäkt och sexuellt utnyttjande.
Snart lyder den unga kvinnan vad de än säger åt henne att göra.
Detta är precis samma som hände Sara Svensson i Knutby. "PASTORERNA och LEDARNA" bröt ned Sara på order från flera av de högsta i hierarkin.
Så lätt går det att förstöra en människa till ett viljelöst verktyg. Utsättas för isolering, mobbing och förnedring , sexuell, fysisk och psykisk.
Sara har utsatts på ett liknande sätt.
Slut upp runt Sara som utnyttjats på det mest skamlösa sätt av sektledningen i Knutby.
Lars,
ingen av de juridiska instanserne, polis, tingsrätt och hovrätt har haft inlevelseförmåga nog för att förstå vad en under åratal terroriserad och plågad sektmedlem kan bringas att göra. Ingen har heller brytt sig om att försöka ta reda på det.
Hade man studerat Sara Svensson "bekännelse" lite noggrannare hade det inte varit svårt att förstå det.
Skulden ligger någon annanstans. Detta är justitiemordet.
Om man dessutom studerar rekonstruktionen med Sara Svensson som polisen gjort, är det inte svårt att hitta saker som är uppenbart felaktiga och som måste leda till helt andra slutsatser, nämligen att hon inte kunnat utföra mordet som det beskrivs.
Detta är också ett justitemord.
Pelle Jönsson
Hittade ett TV-inslag med Eva Lundgren på You Tube (se första länken). Där hävdas inte att barnflickan Sara är oskyldig och utsatt för ett justitiemord utan där hävdas att det är fler än pastorn och barnflickan som är skyldiga. (Vilket inte är detsamma som att någon av dom skulle vara oskyldiga).
http://www.youtube.com/watch?v=9XJoUAtLvhw&feature=related
På Youtube finns även rekonstruktionen med barnflickan inspelad i det hus där mordet ägde rum.
På vilket sätt menar du att rekonstruktionen visar att barnflickan inte kunnat utföra mordet?
Om barnflickan inte utfört mordet, vem har då gjort det?
http://www.youtube.com/watch?v=X7YC3QZWzW8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kARlhywPll8
Jag begriper inte logiken i den här artikeln. Om Sara Svensson inte själv har berättat hur "det kändes att bli dömd till tukt" eller att "bli psykiskt misshandlad", hur kan du då överhuvudtaget skriva en artikel om hur hon kände det när hon blev dömd till tukt eller psykiskt misshandlad?
Jag tror dig på ditt ord, men dina observationer saknar värde tills du lyckas prata med Sara Svensson om saken.
Magnus,
Det finns många tvivel bland vapenexperterna, de som sett rekonstruktionsvideon tvekar. Enligt den så står Sara över en meter ifrån. Skotten var påsittande, avlossade strax intill.
Samtliga påträffade kulor kan inte med säkerhet bindas till vapnet som Sara Svensson kastade i vattnet under Ölandsbron.
- Mordet kan omöjligt ha gått till som det beskrivits. Tekniska utredningen om vapnets vinkel och ett påsittande skott är raka motsatsen till Sara Svenssons egen berättelse.
- Gör en ny rekonstruktion, menar juristen och vapenexperten Daniel Norrgård i Ljungby i en artikel.
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=496&...
Läs det andra inlägget uppifrån och studera noga Saras lilla lapp som finns länkad där.
Det råder inga tvivel om att hon var utsatt för en raffinerad psykiskt tortyr som dirigerades från sektledningen. Titta på lappen en gång till och försök föreställa dig den ångest som hon kände när hon skrev den:.
Polisens förundersökning visar kristallklart att det handlade om påsittande skott, medan Sara hävdade att hon stod ett par meter ifrån vilket utan minsta tvivel tyder på ett mordförlopp med flera inblandade.
I dag hålls en konferens om hur det kunde gå så snett i Knutby-sekten.
Program:
http://germundandersson.blogspot.com/2009/01/www.html
Vi är många som vill få till stånd en ny förundersökning om de makabra händelserna i Knutby-sekten.
Polisens primärinsatser efter mordet är en sorglig historia och samtliga inblandade juristers hantering av de rättsliga processerna, ter sig i efterhand som en nidbild av rättsväsendet.
Samtliga inblandades ovilja att reda ut hur mordvapnet anskaffades, och varifrån vapnet kom, är en gåta om det inte var så att det kom från polisens beslagslager. Paniken med att förstöra vapnet innan det blev utrett, är en annan detalj som pekar mot att det är en hel kennel begravd i denna rättsliga sörja.
Magnus Alkarp,
som medmänniska har jag inte alls svårt att sätta mig in i hur Sara blev programmerad, liksom de kvinnor som blir självmordsbombare blir programmerade. Med kunskap, livserfarenhet och empati är det inte så svårt att sätta sig in en medmänniskas olycka.
Vad är det för skillnad på den påverkan Sara Svensson utsatts för och det grupptryck män i kriminella gäng är utsatta för. Skulle ni plädera justitiemord och tycka synd om en psykiskt skör man som manipulerats av Hells Angels att begå mord eller annat grovt brott och plädera för att han skulle slippa betala skadstånd till sina offer?
Nej hade Sara Svensson varit en ful man i stället för en söt ung kvinna skulle ingen ha brytt sig hur manipulerad och hjärntvättad vederbörande än hade varit.
Rent principiellt håller jag dock med att skadestånd borde undvikas eftersom det allvarligt försvårar för en brottsling att bryta med sin destruktiva leverne eftersom att det inte lönar sig för vederbörande att leva ett hederligt liv efter avtjänat straff. Inte nog med att en FD brottsling får svårare att hitta jobb. allt fler yrken kräver rent straffregister lyckas de med konststycket att hitta ett jobb är kronolle ändå där och knycker allt över existensminimum.
Här framförs två oförenliga ståndpunkter av medlemmarna i Saras fanclub.
Den ena är att det har begåtts en justitiemord dvs att Sara är oskyldigt dömd dvs att hon inte gjorde det överhuvudtaget.
Den andra ståndpunkten som kan ses som ett alternativt yrkande lyder att även om Sara begick mordet så är hon inte ansvarig för sina handlingar eftersom hon blev "programmerad" ungefär på samma sätt som en självmordsbombare.
Argumenten för de åsikter som framförs är dock rätt svaga.
Den där papperbitten som nån kluddat på säger ju egentligen ingenting.
Även om Sara har blivit utsatt för påverkan av andra så innebär ju inte det att hon inte har något eget ansvar.
Det kan ju vara så att det är någon eller några som varit med dom detta på nåt sätt som kommit undan men det gör ju inte Sara oskyldig.
Jag har själv varit med i en sekt, en av de värsta faktiskt. Jag vet en del om manipulation, hjärntvätt och självbedrägeri. Men, någonstans måste man ändå ta ansvar för sina egna handlingar. Hur djupt ner man än har sjunkit har man ändå ett val. SS var inte fånge i Knutby, hon hade när som helst kunnat åka hem till sin familj i Småland. Jag har full förståelse för att det är lättare sagt än gjort, kanske nästan omöjligt, men det personliga ansvaret kan man inte avsäga sig.
Sen har naturligtvis susanna svensson rätt - hade SS varit man hade straffet blivit ett helt annat, och alla sympatiyttringar uteblivit.
Vi bör hålla isär ett par saker:
- Om man inte bedömer en manlig och en kvinnlig person på samma sätt, är det fel på rättssystemet.
- Sara Svensson blev ju dömd (till rättspsykiatrisk vård), trots att hon under mycket lång tid blivit fruktansvärt terroriserad av sekten, vilket ingen inom rättssystemet såg.
- Felet med domen kan vara dubbelt:
a) Sara Svensson var under sådan psykisk påverkan att hon inte var tillräknelig
b) Vad Sara Svensson verkligen har gjort eller inte gjort, kom inte fram i domen. Skyldiga har gått fria.
Lars,
jag har en helt annan uppfattning än du, när det gäller "pappersbiten", som du kallar den. Detta dokument finns med i förundersökningen och enligt min mening visar den mycket tydligt vilken påverkan Åsa Waldau hade på Sara Svensson. Jag tycker den säger allt.
Anders,
jag håller absolut med om att man måste ta ansvar för sina egna handlingar, men någonstans tar även detta ansvar slut. Den psykiska påverkan Sara Svensson utsatts för kan liknas vid att någon står bakom dig med en laddad pistol och säger till dig "döda den personen, annars....". OBS, detta är ingen överdriven liknelse. Hur bedömer du i detta fall Saras ansvar?
Du säger själv att det kan vara nästan omöjligt att ta sig från en sekt. Det visar sig, gång på gång, när man studerar sekter, att det för många är i stort sett omöjligt. En del lyckas ändå ta sig ur, men de flesta lyckas inte. Får de skylla sig själva? Eller skall man lägga skulden där den hör hemma, hos sektledaren/sektledningen?
Vem är boven i det här dramat? Jo, det är Bibeln. Sekternas förlovade bok. Här kan man hitta allt och skapa något kring. Gud vill ha flickor som kryper upp i knät och som ler intagande. Männen ska föra fram sina flickor som rena liljor inför Gud. Ren blir mannen genom sex - genom att skylla driften på kvinnan samtidigt som har få utlopp för sin lust. Fy fan!
När jag ser Helge Fossmo vill jag kräkas. Är han en människan. Han ser ut som en romanfigur som just lurar folk till Jerusalem.
Pelle J - håller med dig i mycket. Det är ingen lätt fråga, men att frikänna henne trots att hon skjutit två personer (och ej som nödvärn i en akutsituation) låter inte rimligt. Domstolen har uppenbarligen inte funnit att hela ansvaret kunnat läggas på sektledningen.
Helena P - det är nog för enkelt att skylla på Bibeln. Knutbysekten är inte typisk för kristenheten. Om inte Bibeln funnits är jag övertygad om att Helge F & Co hade haft något annat som grund för sin sekt, det handlar nog mer om personlighetstyp. Kan tillägga att den sekt jag var med i inte hade något med Bibeln att göra.
Pelle Jönsson
Du skriver bla att ”a) Sara Svensson var under sådan psykisk påverkan att hon inte var tillräknelig”
Jag har inte läst domen och domskälen men det är väl ungefär så som domstolen har dömt. Du säger ju själv att hon dömts till vård. Hade hon bedömts som helt tillräknelig så hade hon väl dömts till fängelse för mordet hade ju karaktären av avrättning.
Du skriver vidare att ”b) Vad Sara Svensson verkligen har gjort eller inte gjort, kom inte fram i domen. Skyldiga har gått fria.”
Vilka är dessa skyldiga och vad har dom gjort? Har dom begått mordet eller handlar det om medhjälp eller anstiftan?
Du skriver att ”jag har en helt annan uppfattning än du, när det gäller "pappersbiten", som du kallar den. Detta dokument finns med i förundersökningen och enligt min mening visar den mycket tydligt vilken påverkan Åsa Waldau hade på Sara Svensson”
På vilket sätt visar pappersbiten just det?
Kan de inte vara så att hon stått under Helges inflytande?
Du hävdar att ”Den psykiska påverkan Sara Svensson utsatts för kan liknas vid att någon står bakom dig med en laddad pistol och säger till dig "döda den personen, annars....". OBS, detta är ingen överdriven liknelse.”
Men är det verkligen visat i målet att det förhåller sig på det viset?
Sara kunde väl vilken dag som helst ha satt sig på tåget och åkt hem till Småland.
Att hon stannade och gjorde som hon gjorde är ett resultat av medvetna val som jag tror att dom flesta tycker att hon ska ta ansvar för.
Det innebär INTE att vi tycker att det är bra att andra inblandade ska gå fria om det nu varit så att fler än Helge och barnflickan varit inblandade i detta.
Men bevisen för detta lyser med sin frånvaro. Lite kludd på en pappersbit räcker inte för att skingra rimliga tvivel.
Att Sara Svensson behövde vård är det inget tvivel om.Problemet är att orsaken till detta, sektledningen, inte ställts till ansvar.
De skyldiga som gått fria, finner man i sektledningen. I vilken mån det handlar om medhjälp eller anstiftan, ja, det är just det som domstolarna missat att klara ut.
"Pappersbiten" talar sitt tydliga språk enligt mitt sätt att se det. Att tala om "lite kludd på en pappersbit" låter bara nedlåtande. Studera den noga och försök förstå de känslor i Sara Svensson som ligger till grund för detta uttryck. Hon tecknar sig själv som en våt fläck liggande vid Tirsas (Åsa Waldau) fötter, tiggande om nåd.
Sedan är detta naturligtvis inte den enda saken som ligger till grund för mitt påstående om hur sekten (främst Åsa Waldau) och naturligtvis även Helge Fossmo, påverkat Sara Svensson. Det finns tusentals andra informationer om detta.
Nej, det är just det som är problemet. Det är inte visat i rättegångarna att SaraSvensson under åratals förtryck, "församlingstuktan", i sekten till slut kunde fås att utföra precis vad som helst för att få Åsa Waldaus nåd.
Det är just detta som rättsapparaten helt missat, trots att det inte hade varit svårt att hitta bevis för detta om man bara hade haft minimala kunskaper om vad en sekt är.
Jag vill starkt invända mot ditt lättvindiga uttalande att "hon vilken dag som helst kunde satt sig på tåget och åkt hem till Småland". Så fungerar det inte när man blivit fångad i en sekt. Man har överhuvudtaget ingen fri vilja kvar. Att tala om medvetna val är i detta sammanhang verklighetsfrämmande.
Har ni hört talas om Waffen-SS? Där var det grupptryck minsan! Stackarna! Hela Nürnberg var ett justitiemord! De hade ju manipluerats och hjärntvättats av Adolf allihopa.
Al-Qaida -Grupptryck
Röda Khmererna - Grupptryck
Talibanerna - OJ vilket grupptryck!
NKVD/KGB- Fett med grupptryck!
Abu Graib - Gruuuuuupptryck (bokstavligen, de låg ju i högar).
Så små psykofarmakatomtar, nu har ni massor av människor att rentvå från justitiemord och elakt förtal.
"Så fungerar det inte när man blivit fångad i en sekt. Man har överhuvudtaget ingen fri vilja kvar. "
Jag är inte helt säker. Jag har funderat en del på det där. Att någon blir manipulerad i en sekt beror till viss del på att man låter sig manipuleras - man gör ett val, att det på något sätt är ok, att man är med på det. Det är ganska skönt och enkelt, allt är svartvitt, andra fattar besluten. Om jag tittar tillbaka på min egen sekttid och är ärlig mot mig själv, fanns det inget jag gjorde som jag kan skylla på någon annan. Jag kan inte uttala mig om hur det var i Knutby, men jag har svårt att tro att SS inte under den långa processen som ledde fram till morden någon enda gång skulle ha kunnat stanna upp och säga till sig själv att det här är fel, jag ställer inte upp på detta, jag åker hem.
När kvinnor begår brott söker man alltid efter psykologiska förklaringar som går ut på att de egentligen är offer och att "någon annan" tvingade dem. Hade SS varit man hade den här diskussionen aldrig uppkommit.
Anders,
jag håller med dig så långt, som att man i ett inledande skede när man kommit in i en sekt, fortfarande har sin fria vilja kvar att ta sig därifrån. Men ett inledande skede karaktäriseras ofta av s.k. "love-bombing", där den nya medlemmen känner sig oerhört viktig och uppskattad och älskad. Inte många tänker sig att detta är fel och att man måste se till att komma därifrån.
Efter ett tag förändras verkligheten succesivt och då har sektledningen på flera sätt fått olika hållhakar på medlemmen, som gör att det blir mycket svårare att ta sig ur sekten. Slutligen kan sekten med välkända metoder (mind control) få medlemmen att i princip göra vad som helst för att få komma in i värmen igen.
Och återigen, om män och kvinnor behandlas olika i rättssystemet, så är det självklart helt fel. Jag tror också att det är så, men att en sak är fel i rättssystemet rättfärdigar inte andra fel i detsamma.
Pelle,
De flesta skulle aldrig drömma om att gå in i en sekt för att det helt enkelt är för farligt. Annars skulle det finnas många mer sekter för att få kärlek är aldrig fel, det vill många ha. Men de flesta vet att det går förr eller senare åt pipan. Om inte annat känner man ju det när man råkar vistas i en om det så bara är för en kort stund. Sara S struntade i denna fara och lät sig dras med. Det är hennes val och hennes ansvar.
Att bli dömd till sluten psykvård med särskild utskrivningsprövning är ingen dans på rosor, som en del verkar tro. Det är en domstolen som avgör en utskrivning, inte läkaren. Många blir sittande livet ut. Ett exempel är Leif Peters som begick mord på två poliser i Handen för några decenier sedan. Han avled 68 år gammal på en hårdhispa, fick inte en enda obevakad permission under alla sina år på rättspsyket.
Jag menar att jag har svårt att förstå hur man som psykolog kan uttala sig om någons ångest utan att ha talat med personen. Det innebär inte att man inte kan sätta sig in i ett sådant här levnadsöde, men jag hade förväntat mig mer av Robèrt.
Eva,
En sekt kallar sig ju aldrig själv för en sekt och ingen går på eget initiativ med i något som man är medveten om, är en sekt.
Pingstförsamlingen i Knutby var inte känd som någon sekt, när Sara Svensson kom dit. Den första tiden i en sekt kännetecknas också av en intensiv "love bombing" och alla känner sig mycket välkomna och älskade.
Men, efter ett tag är man fast och har tappat sin fria vilja genom att man utsatts för "mind control" och då kan i princip vad som helst hända. Att då hänvisa till att man en gång i tiden anslutit sig på eget initiativ, är att förenkla frågeställningen i hög grad. Skall man då bara säga : "Skyll dig själv" ?
Susanna Svensson du har 100% ratt och det du sager ar allt som behovs sagas om det oerhort dumma att forsoka forsvara Sara Svensson.
Gängse idiotfeminiskt struntprat baserat på axiomet att kvinnor under inga omständigheter är ansvariga för någonting överhuvud taget. Makt ska de ha, däremot. Usch.
.
Vad sånhär terapeuthumbug går för har vi för övrigt sett i thomasquickfallet.
.
Ytterligare kommentarer överflödiga.
Eva -
jag har som sagt själv varit med i en sekt och kan intyga vad Pelle J sa ovan (hade aldrig nånsin trott att jag skulle kunna hamna i den situationen!). Jag tror dock att det är lite lätt att skylla ifrån sig i det läget, helt utan fri vilja är jag inte så säker på att man är.
En något svårbegriplig artikel.
Sara S fick rättspsykiatrisk vård på grund av det mentala tillstånd som är själva poängen i artikeln. Annars hade hon ju fått fängelse efter som det anses bevisat att hon begått mord.
Författaren kan inte på alvar mena att hon skulle slippa både straff och vård. Skulle hon bara ha släppts och letat upp en ny grupp som kunde manipulera henne eller vad är tanken bakom artikeln.
Jag motsäger inte själva beskrivningen av processen i destruktiva grupper och då är väl rättspsykiatrisk vård det rätta.
En sak är säker att hade Sara S varit man hade hon fått livstid. Gammelmedia med Leijonhufvud och Disen som huvudaktörer hade förmodligen krävt återinförande av dödsstraffet.
Den som döms till rättspsykiatrisk vård har varit sjuk när hon begick brottet. Hur kan den sjuka samtidigt dömas att betala stora skadestånd för vad hon gjort? Förstår inte logiken.
Det drabbas många brottsligar av att de måste betala skadestånd även såna som döms till psykvård det är väl inte mer synd om henne som är sjuk än om en pedofilvåldtäktsman som måste betala skadestånd. Men som jag sa i et ttidigare inlägg jag anser utdömanden av skadestånd för brottsligar rent generellt är fel eftersom att det försvårar anpassning till ett hederligt liv
Susanna
Din jämförelse haltar lite. Pedofiler döms väl normal inte till psykvård?
Jag håller absolut med R.R.; Frågan är helt rimlig. Man har dömts till psykvård för att man bedöms inte ha varit ansvarig för sina handlingar pga. psykisk sjukdom. Hur kan man, om man inte har varit ansvarig för sina handlingar och trots att man inte kan dömas till fängelse ändå dömas att betala skadestånd?
Det förefaller som om något gått snett i lagstiftningen.
Många pedofiler döms till både psykvård och skadestånd. Många pyromaner döms till psykvård och skadestånd.
Även icke straffmyndiga ungdomar kan dömas till skadestånd även fast de inte kan dömas för brottet.
Men jag håller i princip med om man begått ett brott oavsett om man har varit sjuk eller inte så måste det viktigaste vara att få vederbörande att sluta begå brott och i stället leva ett hederligt liv. Stora skulder i from av skadestånd motverkar givetvis det.
Låt mig fundera ett tag...
...hon åkte ner till Sergels Torg och köpte en revolver. Gick sedan över till grannhuset där den familj hon var barnflicka i bodde och sköt barnens mor, tillika hennes älskares hustru, till döds.
...jo man ser ju tydligt vilket offer hon är.
Artikeln är smörja!
Ska vi räkna upp alla psykiskt jobbiga situationer rörande uppväxt, relationer, skilsmässor, vårdnadstvister och sjukdomar som ödelägger människors framtid som legala skäl för straffbefrielse?
Det är viktigt att komma ihåg att den här "mobbingen" pågår i en miljö hon frivilligt valt och helt utan tvång väljer att stanna i. På så sätt är den inte att jämföra med "mobbing" gentemot barn eller andra som inte har möjligheter att tala för sin sak eller förändra sin situation. Hon är i juridisk mening där av fri vilja, hon är myndig och ansvarar för sina handlngar intill fullo.
Jag förstår fullt ut att hon upplevt sig sitta i en hopplös situation men samtidigt är det på gränsen till fräckt att jämställa det med verkliga hopplösa situationer som drabbar människor där dom inte har reella möjligheter att hantera sin situation.
Jag har väldigt svårt att se de förmildrande omständigheterna i det här fallet.
SUSANNA SVENSSON
Du skrev:
"Men som jag sa i et ttidigare inlägg jag anser utdömanden av skadestånd för brottsligar rent generellt är fel eftersom att det försvårar anpassning till ett hederligt liv"
Men då har di missförstått vad skadestånd är för något och vad som är själva syftet med skadestånd.
Skadestånd är helt enkelt den ersättning som den som har orsakat en skada ska betala till den som har lidit skadan som ersättning för det.
Skadestånd är alltså inget straff utan en ersättning för skada.
Det torde också vara något som igger i linje med det allmäna rättsmedvetandet att om någon vållar dig en skada så ska den personen ersätta dig för det.
Om skadeståndet försvårar brottslingens återanpassning så är det tråkigt men lagstiftaren måste i första hand se till brottsoffren här
Och i Sverige är ju skadestånden generellt sett rätt låga så det är nog inte så många som vill sänka dom eller ta bort dom.
Och de stackars gossarna i Bandidos, Hells Angels Outlaws. Orginal Gangsters m.m. är oskyldiga justitieoffer för grupptrycket inom repektive sekt. Byt ut Sara S mot en kille och resonemanget hade inte varit liknande....genusperspektiv??
Helt riktigt, Kurt Björk, Du genomskådar kejsarens nygamla genuskläder.
Átt män är skyldiga till kvinnors brott är i vida kretsar schablonmässigt postulerad dumfeministisk dogm, vartill gängse "psykodynamisk" terapihumbug, idealisk för spekulation, manipulation och ideologisk verklighetsförfalskning, lämpar sig idealt; här ser vi kontext för mytkonstruktion ad hoc för en feministpolitisk korrekt upplösning av just det här enskilda fallet, varom intet i sak klargörs av denna artikel, som enbart består av spekulativt insinuant propagandasvammel. Huruvida denna min tolkning stämmer för just Sarafallet kan jag naturligtvis inte veta konkret, då jag inte har och inte heller har möjlighet att tillägna mig skarp sakkunskap omfallet; det är en på synnerligen rikhaltigt empiriskt material grundad fördom, vilken validerar tillsvidare ställningstagande i praxis eftersom fältet annars med ödesdiger skadeverkan på hela samhället lämnas fritt åt korrumperade isiders typ Rigmor Robert.
Buy cheap Links of London jewellery at online jewellerybarnd UK store, including Links of London Necklaces,
Links of London Charms, Links of London Earrings,
links of london
links london
Hundreds of links of london jewellery in stock,Free Gift Wrapping,
links of london Necklaces
links of london Rings
Links London Jewellery,Silver Links of London Jewellery on saleBracelets,Charms, Necklaces, Bangles,Chains,Earrings,Rings
links of london Earrings
Complete links of london jewellery collection,including necklaces,bracelets,earrings
links of london Bracelets
links of london Charms
links london Sweetie Bracelets
Best Discounted UK Tiffany Jewellery Sale Outlet provides designer Tiffany Ring, necklaces and other
ugg boot, cheap ugg boots, ugg cardy, cheap ugg cardy boots,ugg boots uk are popular,we sell real ugg boots and other related
UGG boots
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.