Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Skilsmässa och jämställdheten

Nils Pettersson om Skilsmässa och jämställdheten

Bättre stöd till papporna

Alltfler föräldrar väljer att separera. I nuläget upplever vart tredje barn sina föräldrars separation. Det är kanske lite mycket för att vara bra. Men vad ska man göra åt saken? En lösning är kanske att ge männen en bättre föreberedelse inför föräldraskapet.


Om författaren

Jag är pappa till två egenproducerade barn och en bonusdotter. Förutom mitt jobb som skribent leder jag också pappagrupper i södra storstockholm.

När jag jobbar med pappagrupper för nyblivna pappor får jag ofta frågan varför inte alla pappor får gå i pappgrupp eller åtminstone på något sätt får delta i diskussioner kring vad det nya livet med barn innebär.
Det är en berättigad fråga.

Visserligen är vi några stycken som jobbar med papporna i det här landet, men det är långt ifrån tillräckligt. Många män upplever nämligen inte att den föräldrautbildning som bedrivs på mödravårdscentralerna i någon större utsträckning riktar sig till dem. Visserligen får de veta allt om krystningar, amning, livmoderhalsar och förlossningsförloppet och hur de kan stödja sin kvinna under förlossningen. Och kanske får de veta att det blir lite sex efter förlossningen och att det är bra att göra lite storkok och lägga i frysen så att de slipper ödsla tid på matlagning den första tiden efter det att barnet kommit hem.
Men sedan då?

Jag vet att många män är rätt oförberedda på den stora förändring som sker när barnen kommer in i deras liv. Papporna förväntas vara en klippa fram till förlossningen, men vem tar deras oro, frågor och tankar på allvar?

Många är de vittnesmål jag hört om hur pappor har svårt att hitta sin egen roll som förälder under deras barns första år. När man inte vet hur man ska ta plats i relationen till barnet känner man sig överflödig och kanske också lite utanför.

Några upplever också att förhållandet till partnern förändras på ett sätt som de inte alls hade insett. Andra slits av dåligt samvete, när de är på jobbet känner de att de borde vara hemma och stödja sin kvinna och skapa relation med sitt barn, när de väl väljer att vara hemma känner de sig som dåliga medarbetare på jobbet.

Det finns också en hel del nyblivna pappor som redan tidigt känner sig som en usel pappa därför att de inte tycker sig ha de rätta eller inga känslor för barnet till en början - också det skapar dåligt samvete och är i förlängningen destruktivt för relationen. Men den pappa som får veta att det inte är ovanligt och att kärleken istället uppstår med omvårdnaden av barnet brukar istället säga sig vilja "kavla upp skjortärmarna" och ta större del av ansvaret. Bara en sådan enkel sak.Det är sådant vi pratar om i pappagrupperna. De flesta män som jag träffar upplever deltagandet som en stor förmån och hjälp i sin förståelse och förberedelse för de livsförändringar som alla föräldrar upplever.

Att förbereda papporna bättre tror jag definitivt är ett sätt att få ner antalet separationer och därmed verka för att barnens bästa. Jag vet mammor som har tackat för att mödra- eller barnavården arrangerat pappagrupper just därför att de upplever att pappan som deltog i pappagruppen har blivit mer medveten om sin egen betydelse för barnet och för hur familjen fungerar.

Så frågar man mig så är ökat stöd till papporna en åtgärd som kan bidra till ett minskat antal separationer, i synnerhet de separationer som sker under småbarnsåren.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3590

5 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Framförallt måste samhället sluta tala med kluven tunga när det gäller pappans roll som pappa. Officiellt är pappa en viktig person för barnet och bör ta sitt ansvar och vara aktiv i sin roll som pappa. Den reella bilden är att pappor får bli pappa om han tillåts av mamman.
Ogifta pappor måste godkännas av mamman för att registreras som far. Ogifta eller separerade pappor kan inte erhålla barnbidrag för sina barn om modern finns med i bilden. Vid en eventuell separation från modern är det mycket osäkert om pappan kommer att tillåtas delta i sitt barns fortsatta liv och i så fall hur mycket.
Med den lagstiftning vi har i dag är det i princip omöjligt för en far att få vårdnad eller umgänge om detta inte tillstyrks av modern. Den man som väljer att ta strid för sitt barn riskerar att drabbas av falska anklagelser om våld och sexuella övergrepp mot mor eller barn som ett led i processen. Politiker, forskare och gammelmedia utmålar ständigt män som potentiella våldsverkare och pedofiler, som måste övervakas av myndigheterna.
Även om dessa faktorer inte är något alla män tänker på dagligen så är det en verklighet som skappar en medvetenhet om att rollen som pappa är villkorad och inte självklar.

Permalänk | Anmäl #1 Jakobsson, 2009-02-06, 10:56

Ja, helt riktigt
Någon måste göra något åt detta. Kan vi inte få riksdagen att engagera sig och ändra lagen som är till mammans fördel och inte till barnens. Mamman behöver bara nysa om sexuella övergrepp eller om att pappan inte kan samarbete så är det färdigt för pappan - han har inte en chans. I värsta fall ser han inte barnen alls därefter, hela samhället ställer upp på mammans sida utan någon som helst objektiv värdering av BÅDAS förutsättningar och barnens behov av BÅDA föräldrarna.
En separerad far, som alltid varit en god far, råkar ut för falska anklageser från modern och hon kidnappar barnen och pappan ser dem inte på 4 månader. Sedan dömer tingsrätten ensam vårdnad till modern, utan något stöd någonstans för sina anklagelser. Tvärtom - barnen vill bo med sin far, särskilt efter att mamman kidnappat dem. När mamman fått ensam vårdnad flyttar hon 80 mil ifrån pappan och barnens barndomshem, pappan får betala både underhåll, resor för umgänge samt kläder mm till barnen som mamman inte gör och han kan ej begära stöd av samhället för det är bara vårdnadshavaren som kan
Och barnen gömmer sig hemma hos mamman och ringer pappan och gråter efter honom, att de vill bo hos honom och han kan inte göra någonting!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är helt befängt! Det var inte för detta jag var med och byggde kvinnojourerna - det har gått helt fel!

Permalänk | Anmäl #2 Christina Stattin, 2009-02-09, 22:02

Ja, helt riktigt
Någon måste göra något åt detta. Kan vi inte få riksdagen att engagera sig och ändra lagen som är till mammans fördel och inte till barnens. Mamman behöver bara nysa om sexuella övergrepp eller om att pappan inte kan samarbete så är det färdigt för pappan - han har inte en chans. I värsta fall ser han inte barnen alls därefter, hela samhället ställer upp på mammans sida utan någon som helst objektiv värdering av BÅDAS förutsättningar och barnens behov av BÅDA föräldrarna.
En separerad far, som alltid varit en god far, råkar ut för falska anklageser från modern och hon kidnappar barnen och pappan ser dem inte på 4 månader. Sedan dömer tingsrätten ensam vårdnad till modern, utan något stöd någonstans för sina anklagelser. Tvärtom - barnen vill bo med sin far, särskilt efter att mamman kidnappat dem. När mamman fått ensam vårdnad flyttar hon 80 mil ifrån pappan och barnens barndomshem, pappan får betala både underhåll, resor för umgänge samt kläder mm till barnen som mamman inte gör och han kan ej begära stöd av samhället för det är bara vårdnadshavaren som kan
Och barnen gömmer sig hemma hos mamman och ringer pappan och gråter efter honom, att de vill bo hos honom och han kan inte göra någonting!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är helt befängt! Det var inte för detta jag var med och byggde kvinnojourerna - det har gått helt fel!

Permalänk | Anmäl #3 Christina Stattin, 2009-02-09, 22:02

Varför är detta en icke-fråga?
Många barn är berörda,
tror vi vekligen att så många män ger sig på sina barn sexuellt/misshandlar/våldtar,
tror vi att socialtjänst och domstol är objektiva?

Permalänk | Anmäl #4 Christina Stattin, 2009-02-10, 21:59

Cheap and high quality Louis Vuitton,louis vuitton,LV bags,louis vuitton luggage,chanel handbags,gucci handbags,LV Discoutn Replica Handbags On ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags

Permalänk | Anmäl #5 liumang, 2010-07-20, 06:48

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.