Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Tro och vetenskap

Foto: Scanpix
Laszlo Donat om Tro och vetenskap

Kanske det är dags att omvärdera Darwins teori?

200 år sedan Charles Darwin föddes och det är 150 år sedan hans bok "Om arternas uppkomst" kom ut. Under de 200 år har hänt en hel del, människan har startat rymdens erövring bland annat!


Om författaren

Cogito ergo sum - Coito ergo sum

200 år sedan Charles Darwin föddes och det är 150 år sedan hans bok "Om arternas uppkomst" kom ut. Under de 200 år har hänt en hel del, människan har startat rymdens erövring bland annat!

Darwin har inte kunnat föreställa, trots sin stora fantasi och begåvning, att människan skulle landa på månen och att planera landstigning på Mars, att vi och alla levande har något som kallas DNA. Darwin utgår av bibeltexten att gud har skapat universum, gud har skapat jorden, gud har skapat liv, och gud har skapat människan, med all säkerhet han har fått lära det som barn. Darwin har sett att det finns mycket gemensamt för all levande organismer och med tidens syn  värdesätta levande organismer och då självklart människan skall stå på toppen som den högsta mest värdefulla varelsen. Liksom i bibeln människan Adam är skapelsens krona!

Om Darwin skulle ha haft andra utgångspunkter? Att universum är ändlös, att i universum finns materia, rörelse och liv. Att universum alltid har funnits, att liv finns och liv kan inte skapas. Troligen skulle ha kommit på andra slutsatser.

200 år sen man kunde förklara och bortförklara alla vetenskapliga frågor med att det är guds vilja, det är guds skapelse, det vet bara gud. Sorgligt nog idag vi har inte kommit längre en så! Vi lever i en vardag likt medeltid, tolkningar av religioner är dagens viktigaste frågor, frågor som man gärna avgör med vapen. Liksom om antikens och renässansens tankar har aldrig funnits? Humanismen betraktas som en variant på ateism. Ateism betraktas som en religion som bedja till en icke gud.

Humanismen är ganska chanslös i dagens läge, människoliv värderas inte särskild mycket mer idag en förr. Det som räkas det är guld och den gemensamma guden för alla religioner är mammon. Mammon som styr politiker, präster och vetenskapsmän. Religiösa församlingar arbetar som affärsdrivande företag, bekämpar konkurans hänsynslöst och gud bryr sig inte vad det är händer i hans namn!

Humanismen måste satsa på ekonomi (som mammon kallas idag) för att människorna ska uppmärksamma och följa hummanistiska idéer. Men för humanisterna idag förnekas statsbidrag, statsbidrag som betalas till alla religiösa rörelser. Så humanisterna är fattiga och ingen makthavare bryr sig om fattiga. Humanisterna bör organisera sig som ett politiskt parti (då är statsbidrag obligatorisk) och ställa upp i politiska val och driva en humanistisk politik i riksdagen i EU och i hela världen.

Det behövs en humanistisk statsman för att uttala:

Gud har skapats av människan. Gud är individuell, en god människa har en god gud, en ond människa har en ond gud. Ingen gud kan utföra någonting utöver en människa är kapabel.

De flesta statsmän idag är beroende av religiösa krafter. Att hoppas på Amerikas nya president Barack Obama, han har sagt att han ska"återupprätta vetenskapens status i det amerikanska samhället", en tydlig signal om att han inte accepterar förre presidentens flört med kreationismen och dess moderna beteckning "intelligent design",räcker inte! Humanisterna måste agera mera tydligt för en ny renässans, för ett humanistiskt samhälle, för en humanistisk värld.

Kreationism är bara en affärsidé något som man kan tjäna pengar på! Gud är den äldsta affärsidé genom tiderna, med rätt marknadsföring kan vara lönsamt i evigheter.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3572

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hej!

Vad är syftet med denna artikel?!

Är allt bara nonsens, eller är det bara det som rör Darwin som är uppåt väggarna?!

Även om Darwin var uppvuxen i ett kristet hem så var han sedan flera år agnostiker när han 1859 publicerade sin bok "On The Origin of Species" och inte utgick han från att Gud skapat världen inte...

//Anna

Permalänk | Anmäl #1 Anna Olofsson, 2009-02-11, 17:11

"Darwin utgår av bibeltexten att gud har skapat universum, gud har skapat jorden, gud har skapat liv, och gud har skapat människan, med all säkerhet han har fått lära det som barn."

Fullkomligt nonsens. Författaren till denna artikel kan inte ha läst Darwin. I "Om Arternas Ursprung" går han tydligt till attack mot William Paleys teleologiska argument och mot den syn som han, innan sina resor, hade delat med Paley - att det inte gick att finna en naturalistisk förklaring till livets utveckling utan att endast Guds inverkan kunde förklara den.

Permalänk | Anmäl #2 Daniel Ocampo Daza, 2009-02-17, 09:20

Tack för kommentarer! Och delvis jag håller med vad som skrivs! Nonsens? Nej, inte allt! Det som är bevisat är aldrig nonsens!
Jag läser rätt så mycket men inte läst "Om Arternas Ursprung".
Vad jag syftar på är Darwins tankegång liknar skapelseberättelsen. Först en enda encellig levande organism och därefter dag för dag nya mer och mer avancerade organismer, tills vi kommer till människan. Tanken är svindlande, jag håller med, men övertygar inte mig.
Vänligen Laszlo

Permalänk | Anmäl #3 Laszlo Donat, 2009-02-17, 11:44

Läs "Om arternas uppkomst", läs mer om evolutionsteorin!

Beskrivningen "Först en enda encellig levande organism och därefter dag för dag nya mer och mer avancerade organismer, tills vi kommer till människan" beskriver inte evolutionsteorin, det är snarare den beskrivning som många som försöker kombinera tro och evolutionsteori beskriver evolutionen.

Att livet på jorden började med "enkla" organismer, vet vi genom fossil mm och många av dessa enkla organismer finns än idag. Evolutionsteorin omfattar dock inte livets början, därmot ger evolutionsteorin en förklaring till hur vi kom från enkla organismer till det mångfald av olika organismer av olika sorter som finns idag.

Evolutionsteorin har alltså ingen början och den har definitivt inte något slut. Den beskriver hur utvecklingen gått till och går till. Evolutionen verkar fortfarande och ingen kan säga vilka varelser som finns på jorden om någon miljon år. Männsikan är inte på något sätt ett slut.

Evolutionsteorin förutäger inte heller en jämn hastighet, "dag för dag" i evolutionen, däremot att det ofta går långsamt, men inemellanåt snabbt.

Det är svårt/omöjligt att beslriva evolutionsteorin med en mening. Men jag ska göra ett försök att sammanfatta den kort. Det centrala i teorin är att alla levande varelser har en arvsmassa i vilken det sker slumpmässiga förändringar, en del dåliga, de flesta overksamma, en del bra. De organismer som genom sin arvsmassa har best möjligheter att överleva i den miljö de befinner sig i, har störst chans att överleva och fortplanta sig. Förändringar i miljön skapar förändringar i hur variationen av organismer och arvsmassa inom en organismgrupp eller art ser ut, genom att det som är bra vid en tidpunkt, på ett ställe behöver inte vara bra vid en annan tidpunkt eller på ett annat ställe, därav skapas stor variation. Snabba förändringar i miljön kan ge snabba förändringar i variationen av organismer och arvsmassa och även ge krafiga minskningar i variationen (arter dör ut/endast individer med vissa gener överlever). Långsamma förändringar i miljön ger långsamma förändringar i variationen av organismmer och arvsmass, men inte lika stor risk för kraftig minskning av variationen. Osv.

Jag har en känsla av att detta var en ganska ofullkomlig beskrivning, så än en gång säger jag, läs "Om arternas uppkomst", läs annan vetenskaplig litteratur om evolution. Läs även Larhammar mfl artikel här på newsmill http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/16/pseudovetenskaplig-evolutionsk....

Permalänk | Anmäl #4 Anna Olofsson, 2009-02-25, 15:19

Hjärtlig tack Anna, för kommentar! Jag borde nog läsa "Om arternas uppkomst" för att kunna diskutera!
"Att livet på jorden började med "enkla" organismer..." är svagaste punkten och just det är som är utgångspunkten! Hur arvsmassan har kommit till? Om livet inte började på jorden, utan livet en företeelse i universum, likt materia? Då kanske man kan föreställa att livet alltid har haft olika skepnad, från virus till människa?
Vänligen Laszlo

Permalänk | Anmäl #5 Laszlo Donat, 2009-02-26, 10:25

Hela Universum = ett enda gigantiskt stort Liv, tror jag... :idea:

Permalänk | Anmäl #6 Josef Boberg, 2009-03-01, 14:45

"Hur arvsmassan har kommit till?" Därför du inte förstår så kan inte vara sant. Jag vet att du inte förstår en hel del som finns. Dom finns till fastän du inte förstår. Ditt argument här brukar vara allt som dom flesta har - den är mer löjlig.

Permalänk | Anmäl #7 nam nam, 2010-02-24, 01:02

We can guarantee the replica bags offer to you are the best quality handbags. and that burberry would try to help as many workers as it could.Only at louis vuitton outlet cheap prices, you may possess those fashionable and exquisite replica Louis Vuitton handbags...

Permalänk | Anmäl #8 luoluo, 2010-07-02, 06:06


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.