Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Israel

Bernt Hermele, vars mamma Perla Hermele mördades av en självmordsbombare:

Därför avstod jag från manifestationen i Stockholms Stora Synagoga

"Igår var det ett solidaritets- och aktionsmöte till stöd för Israel, som hölls i Stockholms Stora Synagoga.
Men jag brydde mig inte om att gå.
Tror inget blir bättre i det här läget av enögda manifestationer." Det skriver journalisten Bernt Hermele.


Om författaren

Bernt Hermele bloggar om stort och smått på http://bernthermele.wordpress.com/
Filmen ”Min mamma mördades av en självmordsbombare” finns att se på http://realtid.se/ArticlePages/200901/03/20090103150731_Realtid983/20090103150731_Realtid983.dbp.asp
Hermele är till vardags journalist och TV-chef på nättidningen realtid.se och på lördagarna gillar han att gå i Stora Synagogan i Stockholm.



Media älskar krig för då blir banala förenklingar plötsligt okej, som nu i konflikten mellan Hamas och Israel.
Men vi svenska judar och muslimer måste skärpa oss. Vi borde kunna hålla huvudet kallt och hjärtat varmt och vägra spela med i den här gamla tjatiga pjäsen som medierna hjälper till att veva.


Igår var det ett solidaritets- och aktionsmöte till stöd för Israel, som hölls i Stockholms Stora Synagoga.
Men jag brydde mig inte om att gå.
Tror inget blir bättre i det här läget av enögda manifestationer, varken till stöd för Hamas eller Israel, särskilt inte med religiösa övertoner.
Det gäller att hålla huvudet kallt och hjärtat varmt för att finna en väg framåt och för att klara av att handla mänskligt.
Det finns alltid en högljudd minoritet som är beredd att rycka ut och peka finger och säga att allt är den andres fel.
Men vad är vi för vänner som inte vågar se nyanserna, som inte vågar säga obekväma sanningar, som inte vågar tänka tanken att det finns människor på båda sidor gränsen som får betala det yttersta priset för ett storpolitiskt spel?
Medias förenklade världsbild och vilja att hitta tydliga motsättningar ökar dessutom problemen.
Men vi, judar och muslimer i Sverige, måste skärpa till oss och inte ställa upp när media kallar och vill att vi ska sitta med i låtsasdebatter, som inte handlar om någonting annat än att bjuda på lite tv-mässig debatt som fyller ut en i förväg utstakad programtid.
I stället borde vi försöka bidra till dialog och förståelse, som i bästa fall kan leda till försoning.
Min mamma Perla mördades av en palestinsk självmordsbombare när hon besökte Israel. Mamma blev 78 år ung och hon var en av trettio människor som strök med i den så kallade Park Hotel-massakern i Netanya år 2002.
Nåväl, livet går vidare.
Jag har många gånger fått frågan, från vänner, skolungdomar, grannar och politiker, om jag inte känner hat mot palestinierna. Mitt svar har alltid varit - och är alltjämt – att hat gör inte min mamma levande.
Jag är själv förundrad över min rationella, nästan svala inställning, till den attack som kostade mamma livet. För att närmare undersöka vad för slags son jag är, så gjorde jag 2005 dokumentärfilmen ”Min mamma mördades av en självmordsbombare”.  I filmen besöker jag en brandman, en polisman och en läkare på den israeliska sidan, som alla tvingades vara med och rensa upp efter attentatet.
Men jag åker också den femton kilometer korta vägen till Västbanken och Tulkarem, varifrån mördaren kom.
I Tulkarem träffar jag både pappan och brodern till den förvirrade grabb som mördade min mamma. Ett omtumlande och omskakande möte, javisst, till och med skrämmande, på gränsen till vad man orkar med.
Men nej, jag förmådde faktiskt inte känna något hat.
Och nu rasar kriget igen. Den här gången mellan Hamas och Israel. Människor dödas; små, stora, män, kvinnor, civila och militärer, huller om buller i en enda stora blodig jävla röra.
Och här uppe i kalla norr tycks alla vara experter på den här konflikten, alla har en åsikt, alla vet var skon klämmer, var felet ligger, vem som började, vem som ska sluta och så vidare och så vidare till tidernas ände, amen.
Och genast förväntas vi – muslimer och judar –  rycka ut och försvara vår sida, som om vi vore supportrar i någon slags jävla fotbollsmatch.
I förra veckan blev jag uppringd av en snäll tjej
från Utbildningsradion. Hon undrade om jag ville delta i ett radioprogram som sänds i morgon, tisdag. Där ska skolungdomar få ställa frågor om kriget och få svar från en panel.
Jag skulle försvara Israel, var det tänkt. När jag förklarade för den vänliga UR- tösen att jag varken ville eller kunde göra mig till tolk för någon annan än möjligen mig själv, lät hon lite besviken.
Vi kom att snacka om min mamma och hon fick åter upp ångan.
”Vad vill du säga till våra skolungdomar?” undrade hon förhoppningsfullt.
”Ingenting”, förklarade jag.
”Med tanke på hur jävligt vi har ställt till världen, med krig och en kollapsande miljö så finns det väl inte så stor anledning att som vuxen säga nånting till våra barn, utom möjligen ´förlåt´.  Vi borde väl i stället börja lyssna på våra ungar, som jag ofta upplever som mycket smartare, mer ansvarstagande och klarsynta än vi gamlingar.”
UR-flickan suckade besviket, tackade för samtalet och bad att få återkomma.
På den vägen är det, UR har inte hört av sig igen och lika bra är väl det.
Kriget mellan Israel och Hamas och rör upp så mycket grumligt tankegods, att det inte alltid är lätt att se klart på konflikten.
Erik Löfvendahl på Svenska Dagbladet kallade i en radiokrönika Göran Rosenberg för ”israel” (10/1 2009).
Lövendahl har senare bett Rosenberg om ursäkt, vilket hedrar honom.
Även på SVT Aktuellt har man uppenbara problem att hålla huvudet kallt. I fredags kallade en reporter Israels ambassad i Stockholm för ”judiska ambassaden”.
Ambassaden är givetvis Israels och ingen annans.
En skitsak i sammanhanget kan tyckas med tanke på att över 1000 personer dödats i Gaza av Israel.
Men Aktuellts tankevurpa är intressant för att den visar att saker och ting rörs ihop på ett olyckligt sätt. Kan man inte skilja på israeliskt och judiskt så är det nog lätt att röra ihop en hel del annat också.
Det är inte heller meningen att hänga reportern, eftersom inslaget har passerat många händer innan det sänts; en redigerare har klippt det, en nyhetschef har tittat på det, liksom kvällens sändningsproducent.
Dessutom hade ju programledaren Lennart Persson eller ansvarig utgivare Eva Landhl möjligheten att gå in och rätta blundern under sändningen.
Men ingen reagerade, alltså.
Mycket märkligt.
För egen del förbehåller jag mig rätten att fortsätta att försöka se den andre i mig själv och mig själv i den andre. Och aldrig – aldrig! - tänka i grupper, i ”de där muslimerna” och ”de där judarna” .
För muslimer och judar är ju också människor.


















Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3233

130 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Mycket bra ! All heder åt Bernt !

Nu får det vara nog med all antisemitism, antiarabism, antijudendom och anti-islam ! Båda sidor måste sluta slakta, mörda, ljuga och förolämpa. Situationen förbättras inte heller av alla antisemitiska alternativt islamofoba jönsar som skrivit kommentarer här på Newsmill de senaste veckorna !

Permalänk | Anmäl #1 Amir, 2009-01-18, 22:46

Bra skrivet. Röster som din behövs nu mer än någonsin.

Permalänk | Anmäl #2 Johnny, 2009-01-18, 23:38

En klok israelisk röst, Gideon Levy:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1056269.html

Tänk om sådana röster fick höras mer.

Permalänk | Anmäl #3 David Munck, 2009-01-18, 23:50

Så länge Hamas finns så kommer de att agera på ett enda sätt. Det spelar ingen roll om Israel väljer att återuppta de blodiga attackerna eller helt lägga ned sina vapen. Hamas kommer alltid att skicka raketer, fostra självmordsbombare eller göra vad som än står i deras makt för att tilfoga staten Israel och civila judar så mycket skada som det bara är möjligt.
Hamas är nämligen inte nöjda förrän hela Israel är utplånat.
Så länge Hamas existerar så finns det därför tyvärr bara två tänkbara, långsiktiga lösningar på denna konflikt:

1. Hamas utplånar staten Israel och fördriver/förintar alla judar i Mellanöstern för att skapa ett nytt islamistiskt rike i hela området.

2. Israel krossar Hamas med våld i det tättbefolkade Gaza, och gör sig därigenom skyldiga till fruktansvärda massmord på tusentals civila palestinier.

Båda alternativen är för jävliga. Men eftersom vi, på grund av Hamas oförsonlighet, tyvärr är tvungna att välja ett av dem så ser jag hellre att tusentals oskyldiga dör i Gaza än att en hela den israeliska nationen utplånas i en andra förintelse.
Tyvärr är det först när Hamas har krossats som drömmen om en tvåstatslösning kan börja förverkligas.

Permalänk | Anmäl #4 Pragmatiker, 2009-01-19, 00:03

Så länge Hamas finns så kommer de att agera på ett enda sätt. Det spelar ingen roll om Israel väljer att återuppta de blodiga attackerna eller helt lägga ned sina vapen. Hamas kommer alltid att skicka raketer, fostra självmordsbombare eller göra vad som än står i deras makt för att tilfoga staten Israel och civila judar så mycket skada som det bara är möjligt.
Hamas är nämligen inte nöjda förrän hela Israel är utplånat.
Så länge Hamas existerar så finns det därför tyvärr bara två tänkbara, långsiktiga lösningar på denna konflikt:

1. Hamas utplånar staten Israel och fördriver/förintar alla judar i Mellanöstern för att skapa ett nytt islamistiskt rike i hela området.

2. Israel krossar Hamas med våld i det tättbefolkade Gaza, och gör sig därigenom skyldiga till fruktansvärda massmord på tusentals civila palestinier.

Båda alternativen är för jävliga. Men eftersom vi, på grund av Hamas oförsonlighet, tyvärr är tvungna att välja ett av dem så ser jag hellre att tusentals oskyldiga dör i Gaza än att en hela den israeliska nationen utplånas i en andra förintelse.
Tyvärr är det först när Hamas har krossats som drömmen om en tvåstatslösning kan börja förverkligas.

Permalänk | Anmäl #5 Pragmatiker, 2009-01-19, 00:04

Tack Bernt för denna utmärkta artikel skriven med insikt, medkänsla och distans till den infektionshärd som åter flammat upp. Det är sorgligt att läsa om din mamma o lika sorgligt det som förekommer men sitt ställningstagande är starkt och viktigt. Önskar det fanns fler mogna människor som inte polariserar, letar hat eller försöker hitta syndabockar.

Permalänk | Anmäl #6 Sanna Ehdin, 2009-01-19, 06:37

Mycket läsvärd artikel. Ödmjukt skriven, personlig, och med ett bra budskap.

Permalänk | Anmäl #7 Frederico, 2009-01-19, 08:05

Åh, vad du är bra Bernt! Jag som inte på något sätt är en publik/offentlig människa blir ändå tillfrågad om hur jag kan försvara Israels bombningar, som ngn sorts ambassadör för Israel, i egenskap av judinna. Jag är SÅ trött på det.

Permalänk | Anmäl #8 Lotta A, 2009-01-19, 08:18

Tack för artikeln

Permalänk | Anmäl #9 Volthär, 2009-01-19, 08:24

"Media älskar krig för då blir banala förenklingar plötsligt okej, som nu i konflikten mellan Hamas och Israel. ... För egen del förbehåller jag mig rätten att fortsätta att försöka se den andre i mig själv och mig själv i den andre. Och aldrig – aldrig! - tänka i grupper, i ”de där muslimerna” och ”de där judarna” .
För muslimer och judar är ju också människor." - slut citat från inlägget ovan.

Bernt Hermele - Mitt i prick - i mitt mer än 67-årade perspektiv sett i vart fall - och vad mera behöver sägas om den här saken ?

Permalänk | Anmäl #10 Josef Boberg, 2009-01-19, 09:31

Det här är det bästa jag har läst om Israel-Palestina.Jag blir så trött och förbannad när människor generaliserar om judar och muslimer som om de är homogena grupper där alla är precis likadana. En del kommentarer till Hirsi Alis artikel igår här på Newsmill gjorde mig mörkrädd.
Tack för denna artikel.

Permalänk | Anmäl #11 Agneta, 2009-01-19, 09:47

"Och här uppe i kalla norr tycks alla vara experter på den här konflikten, alla har en åsikt, alla vet var skon klämmer, var felet ligger, vem som började, vem som ska sluta och så vidare och så vidare till tidernas ände, amen.'
Alla i den kalla norr "tycker' istallet att lasa pa om sin egen historia,och histora i allmanhet.
Men med den allmana" fordummning' av skolan under sossarna inte konstigt att i" det kalla norr" manga lever i ankdammet.
Inte hora, inte se,inte prata.
Och genast förväntas vi – muslimer och judar – rycka ut och försvara vår sida, som om vi vore supportrar i någon slags jävla fotbollsmatch.'
Manga judar gor inte det.
Det kan man inte saga om manga ,manga muslimer som under Hamas flagga demonstrer pa Stockholms gator.

Permalänk | Anmäl #12 Krys, 2009-01-19, 10:16

Satt och grät i bilen på vägen till jobbet i förra veckan när de som vanligt pratade Gaza på radion. Vad skönt att här få höra en försoningens röst. Underbart. Fler som Bernt (och det finns massor av kloka människor på båda sidor det måste jag tillåta mig att tro) och det finns hopp!

Permalänk | Anmäl #13 Anders, 2009-01-19, 10:18

Jag önskar att fler kunde vara som du Bernt Hermele, på båda sidor av konflikten och i andra konflikter också för den delen...beklagar det som hände din mor...
Agneta, jag håller verkligen med dig vad gäller komentarerna till Ayaan Hirsi Ali :s artikel...om den syn på islam och muslimer, som där kommer till utryck, är allmänt utbredd i samhället så går vi mot mycket mörka tider...

Permalänk | Anmäl #14 T, 2009-01-19, 10:35

En vacker artikel! Övermänsklig. Ett stort hjärta. Bilden som dyker upp efter läsningen är en gående Jesus över vattnet. Han ger mig en stor ro, men också en stor oro. Om jag skulle kunna vara och tänka och känna som han, tänker jag. Bernt Hermele, lycka till. Jag är med, trots att det är svårt att följa dina spår i vattnet.
Yanduy Cabrera

Permalänk | Anmäl #15 Yanduy Cabrera, 2009-01-19, 10:49

Bra inlägg! Det stora problemet är inte att två sidor gör allt för att vinna något som redan är förlorat - det stora problemet är att något som är förlorat inte går att återskapa.

Permalänk | Anmäl #16 Aribus, 2009-01-19, 11:22

Pragmatikern:

Det du säger om Hamas, det sade man om PLO för ett antal år sedan. När sedan PLO godkändes som part i förhållandet Israel-Palestina, då skanderade tidningarna här i Sverige att Arafat var problemet. Ingen lösning så länge Arafet sitter på tronen (jag kan leta upp ett antal artiklar om du verkligen vill). Hamas skapades 1987, dvs 39 år efter det att staten Israel bildades och många Palestiner fördrevs från sina hem. Hamas är numera folkvalda, säga vad man vill om deras agenda. Israel har under alla dessa år konsekvent misslyckats med att skapa fred med en palestinsk motpart. Israel är den ockuperande makten. Palestinierna är det förtryckta folket. Det har gått över 60år nu. Vad håller den Israeliska staten på med? Är de helt inkompetena?

Permalänk | Anmäl #17 Jonatan, 2009-01-19, 12:30

Så var en ny favoritbloggare funnen. Hoppas vi får se en fortsättning med mer konstruktiva synpunkter på framtiden. Vad göra?

Permalänk | Anmäl #18 Inte illa, 2009-01-19, 12:51

Så var en ny favoritbloggare funnen. Hoppas vi får se en fortsättning med mer konstruktiva synpunkter på framtiden. Vad göra?

Permalänk | Anmäl #19 Inte illa, 2009-01-19, 12:53

Personer som Pragmatiker och Krys illustrerar tydligt varför konflikten bara står och stampar på samma punkt år efter år. Det verkar som de flesta bara försöker berättiga våldet med olika vedergällningsargument. Om det ändå fanns fler människor som Bernt Hermele i världen!

Permalänk | Anmäl #20 Stefan, 2009-01-19, 13:22

En fantastiskt klarsynt artikel som alla människor i vår värld borde läsa och ta till sig. Ska genast försöka få tag i nämnda dokumentär.

Permalänk | Anmäl #21 Erik Hartelius, 2009-01-19, 13:35

Det var det finaste jag har läst på mycket längre. Jag beundrar dig för att du inte hatar, efter att din mamma blev dödad, jag beundrar dig för att du inte är så enögd som så många andra.
Jag kände igen dig i det du skrev att alla ska ha en åsikt. I och för sig anser jag att det var Hamas som började Israel vs Hamas konflikten i Gaza, men även om jag tyckte att det var deras fel så stödde jag inte allt Israels armé gjorde, jag tror inte att det hjälper med militära lösningar alltid.

Du har helt rätt i att man inte ska blanda ihop Israel och judar. Jag blir ledsen när jag hör om angrepp på judar, vad har det med Israel och Palestina att göra? Vissa tänker inte utan går efter sina hatkänslor.

Man måste inte stödja allt som den ena parten gör. Man kan vara för Israels rätt att försvara sig utan att stödja allt dess armé gör. Det har jag lärt mig efter några års Mellanösterndebatt.

Hanna, 21 år

Permalänk | Anmäl #22 Hanna Bard, 2009-01-19, 13:37

Jag fyller på med beröm.
Om alla resonerade på detta sätt hade vi inga krig.

Så enkelt är det.

Permalänk | Anmäl #23 Anders B Westin, 2009-01-19, 13:38

Hej Bernt
Jag har alltid tyckt att du är en mycket trevlig, underhållande och balanserad person. Din artikel läste jag med mycket stor behållning. Det är så viktigt att inte underblåsa det hat som finns mellan länderna i regionen. Att svenska politiker marscherar i demonstrationståg för Hamas och palestinierna är beklagligt. Att svenska politiker höjer sina röster för bojkott av israeliska varor och idrottsutbyte är sorgligt. Jag tycker att det skulle vara på sin plats att politiker istället hade försökt att diskutera utifrån samma perspektiv som du.
Att du själv har drabbats när din mamma dödades i Natanya är för mig en vägvisare för hur vi alla borde resonera.

stefan

Permalänk | Anmäl #24 Stefan Levy, 2009-01-19, 14:16

Tack för att du trots en stor personlig förlust orkar vara mänsklig i en omänsklig värld! Jag sög i mig varje ord och får näring för mitt hopp för mänskligheten.

Framför allt håller jag med om att vi borde be våra barn om förlåtelse....

Permalänk | Anmäl #25 Marianne Wikman, 2009-01-19, 15:19

Tycker absolut att det finns mycket sunt i det du skriver Bernt. Manifestationen för Israel handlar dock inte om att kasta skulden på andra sidan utan om att vi som har sympati för Israels existens och rätt att försvara sig samlas för att göra vår röst hörd och för att känna att vi inte är ensamma i vårt stöd. Det tycker jag känns viktigt i ett klimat där våra ledande politiker ensidigt fördömer Israels agerande och går med i demonstrationståg där det alltså är okej att likställa Israels försvarskrig med förintelsen. Det är fruktansvärt tragiskt som svensk jude att se detta och det blir löjeväckande att samma politiker sedan inte ens kan säkerställa vår trygghet här hemma i Sverige. Var är dessa politikers fördömanden av de hot och eldhärjningar som drabbat exempelvis begravningskapell i södra Sverige? Vi måste kunna kräva av våra politiker att vi ska kunna leva i det svenska samhället utan att Israels agerande ska hota våra judiska institutioner! Jag lever normalt sett i en fantastisk demokrati och jag kräver att jag ska få uttrycka min åsikt och mitt stöd för Israel utan att känna mig hotad och utan att bli kallad för mördare.

Permalänk | Anmäl #26 Dennis, 2009-01-19, 15:34

Bra inlägg som jag hoppas får många att reflektera!

Permalänk | Anmäl #27 Cissi K, 2009-01-19, 15:51

Bra inlägg som jag hoppas får fler att reflektera!

Permalänk | Anmäl #28 Cissi K, 2009-01-19, 16:02

Din artikel gillas starkt i detta relativismens förlovade land. Jag tycker att den stinker. Att sitta med svansen mellan benen och inte våga ta ställning är inte hedersvärt. Denna konflikt är inte mer komplicerad än alla gränsförändringar i Europa efter andra världskriget. Boven i dramat är upenbar från allra början. Är det lika laddat att säga svensk ambassad eller Sveriges ambassad? Inte det minsta. Det finns ju inga självhatande svenskar. Att bekänna sig som självhatande jude är patetiskt.

Permalänk | Anmäl #29 Juri, 2009-01-19, 16:02

Tack!

Permalänk | Anmäl #30 Gurra, 2009-01-19, 16:29

Kanon! instämmer helt!!!
Make love not war ;)

Permalänk | Anmäl #31 danne, 2009-01-19, 16:32

Jag tycker att det Israel gör är obegripligt och ändå så försöker många lägga skulden på Hamas. Men när jag läser din balanserade artikel kan jag för en gång skull lägga alla mina personliga åsikter vid sidan och hoppas på fred...TACK

Permalänk | Anmäl #32 Anonym, 2009-01-19, 17:10

Åh vad jag tycker om att läsa det du skriver Bernt, tack för dina tankar.

Permalänk | Anmäl #36 Ingrid , 2009-01-19, 17:30

Bernt Hermele: Du är en ofantligt vettig människa! Fler sådanan som du behövs i vår högst invecklade och svagt nyanserade värld.

Permalänk | Anmäl #37 Jonas Ekholm, 2009-01-19, 18:00

"Media älskar krig för då blir banala förenklingar plötsligt okej, som nu i konflikten mellan Hamas och Israel.
Men vi svenska judar och muslimer måste skärpa oss. Vi borde kunna hålla huvudet kallt och hjärtat varmt och vägra spela med i den här gamla tjatiga pjäsen som medierna hjälper till att veva."

Mycket bra sagt. Så fruktansvärt trött på alla som ser i svart eller vitt.

Truth is war's first casaulty

Permalänk | Anmäl #38 erik, 2009-01-19, 18:02

Bernt Hermele: Du är en ofantligt vettig människa! Fler sådanan som du behövs i vår högst invecklade och svagt nyanserade värld. Ser att jag inte är ensam om denna reaktion vilket glädjer mig djupt!

Permalänk | Anmäl #39 Jonas Ekholm, 2009-01-19, 18:02

Det var det mest sansade jag läst på länge. Skrivet rakt upp och ner, direkt ur hjärtat. Det fick mig att tänka på ett inslag på tysk tv nyligen, där en ung palestinsk far till en dotter, rullstolsbunden efter ett bombattentat, hade valt att bosätta sig på den iseraliska sidan, därför att han visste att hans dotter fick bättre vård där just nu. Även han sade: "Jag känner inget hat".

Permalänk | Anmäl #40 Lena Samuelsson, Düsseldorf, 2009-01-19, 18:56

Kan bara säga att det är bland det bästa jag läst på länge om denna tragiska konflikt. Rekommenderar alla att också läsa den den israeliske författaren Amos Oz bok "Hur man botar en fanatiker". Finns liknande tankegångar i den.

Permalänk | Anmäl #43 Lennart Hallengren, 2009-01-19, 20:03

All kritik mot Israel ska klassas som antisemitism, det är sionisternas propaganda agenda.

När en journalist slarvar och säger "judiska" ambassaden istället för den Israeliska, är det någonting som sionisterna tjänar på. Det finns inga rasistiska implikationer i felsägningen.

Permalänk | Anmäl #44 Liberal , 2009-01-19, 20:28

Ja, det var verkligen en storslagen artikel.
Tack för den.
Den bild vi får i massmedia är ofta att vår härstamning automatiskt måste döma oss till enögdhet i den här konflikten. Vi luras tro att det är en konflikt om att freda en ras och inte en patetisk konflikt om makt och utsugning.
Varje jude och varje arab som problematiserar bilden skulle ha medalj.

Permalänk | Anmäl #45 Olof Lindberg, 2009-01-19, 20:36

I Sverige är vi så naiva, rättfärdiga och kan ta fred för givet.. Tyvärr har man inte den lyxen i konfliktområden världen över. Där är helt andra krafter och orsaker som styr. Den här konflikten har pågått i 60 år och så länge det inte görs några konkreta saker och jobbas mot fred och försoning kommer historien att upprepa sig.

Permalänk | Anmäl #46 fibz, 2009-01-19, 20:37

Jag kan bara stämma in i hyllningskören: det är bland det bästa som skrivits om konflikten. Tack!

Permalänk | Anmäl #47 Emma Stenström, 2009-01-19, 20:39

Jag har följt de senaste veckornas situation och skildrande av konflikten så gott det går från våra mediakanaler. Eftersom Israel inte släppt in så många journalister i Gaza kommer det väl en hel del fram i efterhand och slutligen en brittisk dokumentär som kan vara värd att se.
jag vill ge en stor eloge till dig Bernt för en mycket ödmjuk framställan med många infallsvinklar och tankeställare.
Det som jag är väldigt besviken över förutom tragedin för alla drabbade är återigen FN och deras medlemmar som än en gång visar sin maktlöshet vad det gäller möjlighet att påverka situationer i vår omvärld.
Sen bör man nog se över säkerhetsrådet gärna med tanke på USA´s agerande. Det vore för min del ingen större förlust att bli av med dom med tanke på deras inställning och handlande.
Dom verkar som vanligt bara se om sitt eget hus,JÄKLIGT lågt...

Permalänk | Anmäl #48 Rättvis, 2009-01-19, 20:42

Jag blir väldigt glad över att förnuftiga människor får träda fram i den här så trångsynta debatten. Det du säger som avslutande ord hoppas jag läsare förstår kraften i. Det känns inte som att sådana budskap alltid går igenom ("Jomen självklart är det bådas fel, men det var de som började" eller dylikt). Jag tror inte att majoriteten av vardera befolkning hatar den andre parten. Det är dags för folk att inse, som du säger, den storpolitiska aspekten av det hela.

Det som är faran med en förnuftig "approach" som din, är att vi sällan får någon kraft. Det finns mångt fler maktgiriga och ärelystna människor som talar med väldigt mycket mer pathos till folk som vill ha enkla lösningar på konflikten (och alla andra konflikter för den delen). Problemet är också att den förnuftiga vägen oftast inte heller kommer med snabba lösningar. Den kräver mer, den är mer långsiktig och bredare. Folk vill veta att efter 1000 dödsoffer, så har Hamas lagt av och är "goa o glada" igen. Så är dock inte fallet. Om folk ändå ville lyssna och ta sin tid. Det tragiska är att jag misstänker större vågor som till slut eskalerar till något ohanterligt (om nu denna konflikt någonsin varit nära hanterlig). Det finns aldrig något rättfärdigat motiv bakom mord och krigsoffer. Din inställning efter det tragiska som hände er familj är beundransvärd. Vanligtvis spär sådana tragiska händelser på våldet ännu mer.

Att möta eld med eld har aldrig och kommer aldrig att släcka elden.

Permalänk | Anmäl #49 Babs, 2009-01-19, 20:42

Israel har bombat med vit fosfor vilket är en krigsförbrytelse... Hamas är inte heller guds bästa barn men Israel ägnar sig åt grova krigsförbrytelser... Muren, etnisk rensning på Västbanken o i Jerusalem (östra). Dessutom handlar detta krig inte om Israels överlevnad villket vissa förvirrade debattörer vill få okunniga att tro...

Israels regering måste åtalas för krigsförbrytelser... Jag har inga problem med att åtala Hamas ledare heller, eller Hizbollas heller för den delen...

Folkrättsbrott skall inte kunna fortgå ostraffat! Ett problem för judarna med den här konflikten är att så många stödjer de Israeliska krigsförbrytelserna till 100%...

Det slår dessvärre tillbaka mot alla judar och leder till ökad antisemitism... Man ska inte stödja krigsförbrytelser...

Permalänk | Anmäl #50 Jonas Melander, 2009-01-19, 20:56


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.