Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Israel

Nael Touqan, ordförande i Palestinska föreningen, om varför man demonstrerar idag:

Ingenting kan nu stoppa oss palestinier

Varför säger inte Bildt att Israels angrepp mot FN:s skolor, mot FN:s hjälpsändningar, mot FN:s anställda och mot Röda korsets ambulanser ÄR krigsförbrytelser? Vi demonstrerar idag för att väcka opinionen att den luriga diplomatin i säkerhetsrådet inte har förankring i verkligheten, eftersom man jämställer offret med bödeln. Det skriver ordförande för Palestinska föreningen, NAEL TOUQAN.


Om författaren

Nael Touqan är ordförande i Palestinska Föreningen i Stockholm.

Återigen har Israel och den israeliska lobbyn lyckats manipulera medierna och västvärldens regeringar när man påstod att konflikten i Gaza handlar om sju års beskjutning av raketer från Gaza. Därmed har Israel och den israeliska lobbyn lyckats ta bort fokus från problemets kärna "OCKUPATIONEN". Medierna och västvärlden tycks ha glömt att vi palestinier har blivit av med vårt hemland år 1948, som Israel byggdes på med hjälp av terrororganisationerna Hagana och Stern. Man tycks också ha glömt att resten av Palestina (Västbanken och Gaza) ockuperades av Israel 1967 och att vi palestinier har lidit under 41 långa år under den värsta ockupationsmakten i moden historia, Israel. Man tycks ha glömt att Israel har under dessa 41 år brutit och bryter dagligen mot folkrätten och mot palestiniernas mänskliga rättigheter. Listan av israeliska folkrättsbrott och brott mot mänskligheten är lång:

Man tycks ha glömt att det är Israel som har byggt illegala bosättningar på ockuperad mark. Att palestinier förnedras dagligen vid de förhatliga Checkpoints (över 370 st. bara på Västbanken) och därmed har Israel inskränkt palestiniernas rörelsefrihet och dödat det palestinska näringslivet . Det är Israel som river palestiniernas hus och skövlar våra olivlundar. Det är Israel som har byggt en apartheid mur med sträckning långt in i palestinsk mark. Det är Israel som har 11 000 palestinska fångar, varav många är kvinnor och barn, som Israel i strid mot internationella konventioner fört bort från ockuperade områden till Israel, samt att bland dessa fångar finns en fjärdedel av det palestinska parlamentets ledamöter. Men vilket liv det blev när Hamas tog en israelisk soldat till fånga!

Medierna och västvärlden tycks ha glömt att Israels blockad av Gaza har pågått i tre år och att Israels flygvapen har bombat sönder kraftverket i Gaza förra året och strypt tillförseln av mat och drivmedel till 1,5 miljon palestinier (numera minus 820 civila, kvinnor och barn som Israel har massakrerat i Gaza under de senaste 15 dagarna). Sist men inte minst tycks medierna och västvärlden ha glömt Israels konfiskering av palestinsk mark på Västbanken och i Jerusalem. Och hur många FN-resolutioner och säkerhetsrådsresolutioner som Israel har struntat i?

Men det är självklart att ockupationsmakten hatar motstånd och försöker hitta olika ursäkter för att fortsätta sin ockupation. Ändå har palestinierna gång på gång sträckt ut fredens hand till Israel och blivit avvisade. Israel hävdar att man vill ha fred mot ockuperad mark. Vad har hänt med alla dessa fredsförslag som Israel har torpedrat och avvisat. Det arabiska fredsinitiativet ligger fortfarande och väntar på svar från Israel. Tvåstatslösning, Israel på ena sidan och Palestina på andra sidan inom 1967 års gränser. Men Israel skapar fakta på marken genom att bygga illegala bosättningar för att hävda att det blir svårt att utrymma de största och därmed kapa åt sig ännu mer palestinsk mark.

När vi svensk-palestinier krävde att Israel skall bojkottas för dessa brott svarade regeringen att en bojkott inte ger önskad effekt. Men att stödja en blockad och bojkott av ockuperade fattiga människor i Gaza och på Västbanken hade regeringen ingenting emot, utan ansåg att en blockad skulle vara nyttig för att knäcka Hamas. Ärthjärnorna inom EU-kommissionen har nyligen belönat Israel med frikostiga associationsavtal som tack för dess brott mot folkrätten och tagit bort klausulen om respekten av mänskliga rättigheter från EU:s avtal med Israel.

Denna flathet från västvärlden och medierna gentemot Israel har lett till att Israel känner sig obehindrad att begå krigsförbrytelser i Gaza nu (och i Libanon år 2006). De israeliska F-16 attackplanen, de modernaste pansarvagnarna och tunga artilleripjäser har under de senaste 15 dagarna bombat Gaza sönder och samman och det enda vår utrikesminister säger att han manar till lugn och eldupphör. Över 150 ton israeliska bomber och raketer har fallit på en yta av 350 kvadrat kilometer.

Varför kan inte Bildt säga att Israels attacker mot oskyldiga civila ÄR krigsförbytelse? Varför säger inte Bildt att Israels angrepp mot FN:s skolor, mot FN:s hjälpsändningar, mot FN:s anställda och mot Röda korsets ambulanser ÄR krigsförbytelser. Kan det vara så svårt att fatta situationen? Vill du ha palestinskt blod på dina händer Bildt?

Vi demonstrerar idag för att väcka opinionen att den luriga diplomatin i säkerhetsrådet inte har förankring i verkligheten eftersom man jämställer offret med bödeln. Vi demonstrerar idag för att tala om att det många miljoner människor som demonstrerar med oss för Gaza idag och för att protestera mot Israels otaliga krigsförbrytelser. Israel som har lyckats manipulera er kan inte lura oss. Vi kommer ihåg och vi vill ha rättvisa och frihet för Palestina och palestinierna. Inget kan stoppa oss.










Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3022

108 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag hoppas verkligen att svenska palestinier i allmänhet inte har denna förenklade bild av verkligheten. Att förneka arabländernas skuld för kriget 48 och 67 står helt i strid med alla historiska fakta. I varenda mening så förenklar Nael fakta. Mitt tips till Nael: Det finns böcker som på ett neutralt sätt behandlar bakgrunden till det som sker idag. Läs dessa och försök att bidra med något konstruktivt istället

Permalänk | Anmäl #1 anders svensson, 2009-01-10, 11:06

skribenten skriver: "Därmed har Israel och den israeliska lobbyn lyckats ta bort fokus från problemets kärna "OCKUPATIONEN"."

..jag har problem med detta eftersom israels hökar sa att det var ett misstag att lämna det ockuperade gaza till palestinierna, fredsduvorna sa tvärtom. och att det var ett första steg mot fred. israels högernissar varnade att hamas skulle skjuta raketer. bevisligen fick högermänniskorna rätt. Och summa sumarum. problemets kärna är inte ockupationen. problemets kärna är att islamisterna - utifrån en religiös övertygelse - har som uttalat mål att ha ihjäl alla judar eftersom 100% av israel är helig muslimsk mark.

Permalänk | Anmäl #2 benjamin d, 2009-01-10, 11:12

Hamas ledare har satt sig i säkerhet. De har evakuerat sig till Syrien o Libanon. Nael Touqan befinner sig i Sverige.
Befolkningen i Gaza lämnar de däremot åt sitt öde. Hade Hamas varit Palistiniernas vän hade de byggt skyddsrum på alla tänkbara platser. Istället lägger Hamas vapendepåer i skolor, i befolkningscentra osv. Tunnlar byggs för vapen men inte för människor. Allt för att civila offer ska uppstå så att man kan vinna propaganda.
Nael Touqans inlägg är en ren partsinlaga och i långa stycken ren historieförfalskning. Den är därför inte värd att bemöta.

Permalänk | Anmäl #3 Volthär, 2009-01-10, 11:19

"Vad har hänt med alla dessa fredsförslag som Israel har torpedrat och avvisat."

..det gick en dokumentär på svt häromdagen, där det snarare framställdes som att det var arafat som refuserade fredsförslagen. Göran Persson bekräftade detsamma i en intervju i SvD sommaren 2002. Och Bill Clinton likaså i sina memoarer.

Touqan tycka totalt blunda för Hamas och deras ideologier. Om Nael Touqan kan garantera Israels säkerhet innanför 1967 års gränser så är jag jultomten.

Permalänk | Anmäl #4 Benjamin Dodd, 2009-01-10, 11:42

Ponera att Hamas vinner och driver igenom sina krav
och/eller att förhandlingar leder fram till en tvåstatslösning med Hamas som styrande och kontrollerande organ i palestinsk stat.

Kommer Nael Touqan och hans demonstrationskompisar att demonstrera för att den palstinska staten ska bli fri och demokratisk då ? Kommer sympatitåg att anordnas för alla de oliktänkande som har mördats och kommer att mördas i en palestinsk stat med Hamas vid makten ?

Det största hotet mot varaktig fred och därigenom det största hotet mot civilbefolkningar på bägge sidor är extremism i alla former.

Israel är tyvärr en apartheidstat som gynnar just en extremistisk och odemokratisk utveckling inte bara i Gaza och på västbanken utan i hela arabvärlden.

Permalänk | Anmäl #5 Jan, 2009-01-10, 12:11

Tack Jan för ett inlägg som inte ensidigt tar parti för den ena sidan!
Jag önskar att fler kunde inse att varken Israel eller Hamas är några oskyldiga lamm.

Permalänk | Anmäl #6 Håkan Thorsell, 2009-01-10, 12:18

Håller med Anders till fullo. Om Nael önskar att tas på allvar så kanske han borde inta en mer akademisk författarstil där olika sidors åsikter, handlingar vägs mot varandra.

Permalänk | Anmäl #7 Karl, 2009-01-10, 12:26

Vi borde sluta ge en fristad åt terrorister och deras hejarklack.

Permalänk | Anmäl #8 Arthur, 2009-01-10, 12:29

Hej alla "millare"
Undrar varför ingen reagerade på att SR via P4 Radio Stockholm i går "informerade" om dagens demonstration mot Israel?!
Är det en ny sedvänja att ge gratis reklam* för demonstrationer?
*Eller snarare propagera för en åsikt!
Kommer P4 i framtiden att upplysa Stockholmarna om alla demonstrationer som planeras?
Eller är det kanske så att de som jobbade just i går ”vurmade” speciellt för att just detta demonstrationståg ska bli välbesökt?
Upplysningsvis ”hejar” inte alla på Hamas!

Permalänk | Anmäl #9 Love, 2009-01-10, 12:33

Nael.
Detta är en sorgens tid och ett mörker som sannerligen tilltar. Det du skriver i ditt inlägg förstärker och visar på en stor portion historielöshet men det kan förvisso förlåtas då ditt folk lider så oerhört MEN ditt resonemang är ensidigt och det är inte konstruktivt. Det är aldrig ens fel att två träter. I och med skrivelser som du precis gjort bidrar du inte på något sätt med något till en lösning, du undergräver en lösning. Kanske det är det du egentligen vill och i så fall hade det onekligen varit lite mer ärligt och hedervärt.

Är du på något vis en ledare borde du både vara taktisk och strategisk. Ett led skulle då vara att konstatera att det föreligger problem på båda sidor och framförallt det fundamentala i att Hamas, som idag styr i Gaza, dels är fundamentalistiskt, dels inte godkänner staten Israel. Det är inte tvärtom, i varje fall inte publikt.

Jag tror, tyvärr för din del, att du kommer stoppa dig själv och din egen rörelse.

Det enda möjliga är att stoppa nu och blicka framåt. Det som skett tillhör det förgångna. Det måste bli ett ömsesidigt eldupphör och ömsesidigt erkännande av respektive stats rätt att existera. Området bör bevakas stenhårt av FN trupp under 1-2 generationer. Förste efter detta kanske ditt och Israels folk kan samsas i fred.

/F

Permalänk | Anmäl #10 Fredrik, 2009-01-10, 12:45

anders svensson
dessa neutrala böcker som du nämner är nog inte så neutrala som du tror. http://en.wikipedia.org/wiki/New_Historian
* The official version said that Britain tried to prevent the establishment of a Jewish state; the New Historians claimed that it tried to prevent the establishment of a Palestinian state
* The official version said that the Palestinians fled their homes of their own free will; the New Historians said that the refugees were chased out or expelled
* The official version said that the balance of power was in favor of the Arabs; the New Historians said that Israel had the advantage both in manpower and in arms
* The official version said that the Arabs had a coordinated plan to destroy Israel; the New Historians said that the Arabs were divided
* The official version said that Arab intransigence prevented peace; the New Historians said that Israel is primarily to blame for the dead end.[1]

Bekräftar ännu en gång mantrat om att vinnarna skriver historien. Kan mer specifikt rekommendera Ilan Pappes The Ethnic Cleansing of Palestine. Att förneka Al-Nakba 1948 är som att förneka förintelsen.

Permalänk | Anmäl #11 jakob, 2009-01-10, 12:50

Bra artikel.

Dessutom allt snack om att Hamas skall avvapnas. Vad ar det for poang att avvapna dem nar Israel har fri tillgang till vapen.

Israel ar en konstitutionell rasistisk aparheid stat. Deras enda losning tycks vara att doda alla palestinier.

Permalänk | Anmäl #12 Niklas Alvaeus, 2009-01-10, 12:58

Och vem kan garantera Palestinas sakerhet inom nagra granser overhuvudtaget. 60 ar av fortryck har ju inte lost nagot problem.

Las http://www.newstatesman.com/middle-east/2009/01/pilger-israel-gaza-pales...

Permalänk | Anmäl #13 Niklas Alvaeus, 2009-01-10, 13:01

Krigsförbrytelser? Ja, här vet sannerligen palestinier vad de talar om! Hamas och Hizbolla har krigsförbrytelser som medel och mål. Dessutom med stort folkligt stöd, bl.a. genom valet av Hamas i Gaza. Dessa organisationer tvekar inte ett ögonblick att använda krigsförbrytelser som redskap i sin verksamhet i form av civila kombatenter, civila sköldar, vapengömmor i sjukhus, moskéer, skolor och hem. Att civila ska skadas och dödas när Israel försvar sig är avsikten, eftersom media och vänsterdebattörer då välvilligt påtar sig rollen som propagandaförmedlare. Detta är en effektiv PR-strategi som fungerar. Hamas har målet att döda civila israeler, Israel har målet att slå ut vapengömmor, terrorister och anstiftare till terrorism.
Det är en enastående fräckhet att påstå "den israeliska lobbyn" gör så och så, det är helt enkelt en judehatande myt som palestinier gärna använder. Det palestinska agerandet är inget annat än en hatosande, cynisk och oförsonlig väg som enbart leder till en ännu större katastrof för befolkningen i Gaza!

Permalänk | Anmäl #14 Gunnar, 2009-01-10, 13:06

Rubriken borde ha varit:

"INGENTING KAN STOPPA OSS PALESTINIER FRÅN ATT FÖRINTA ISRAEL OCH MÖRDA ALLA JUDAR."

Nael Touqan är en värdig representant för palestinierna. Hans sällsynt lögnaktiga och hatiska inlägg i debatten visar med all önskvärd tydlighet varför Israel aldrig kan få fred med palestinierna och vad palestinierna de facto strävar efter.

Detta tar priset:

"Ändå har palestinierna gång på gång sträckt ut fredens hand till Israel och blivit avvisade."

Palestinierna har gång på gång visat att de INTE är ute efter fred, om "fred" inte betyder "slakt av alla judar". Och den typen av "fred", är inget israelerna är intresserade av.

Det kommer aldrig att skapas något Palestina och det kommer aldrig att bli fred så länge palestinierna leds av islamofascisterna i Hamas och andra hatiska element som artikelförfattaren. Personligen anser jag att Israel ska ta över Västbanken och Gaza helt och hållet, och se till att arabländerna tar hand om sina "älskade bröder och systrar" i sina länder.

Permalänk | Anmäl #15 David Jacobsson, 2009-01-10, 13:14

"Det arabiska fredsinitiativet ligger fortfarande och väntar på svar från Israel. Tvåstatslösning, Israel på ena sidan och Palestina på andra sidan inom 1967 års gränser."

Det var ju inte israelerna som var missnöjda med 1967 års gränser, utan araberna! Sexdagars-kriget var ett resultat av arabernas aggressioner och för att skapa säkerhet för landets invånare, annekterade Israel Gaza och Västbanken. Dessutom är det så att palestiniernas "folkvalda" representanter - Nazi-Hamas - tydligt har visat att man överhuvudtaget inte accepterar Israels existens. Så varför skulle israelerna lita på arabernas "freds"initiativ?

Israel har fred med Egypten och Jordanien - två stater som har insett att det är meningslöst att kriga vidare mot Israel. Och Israel skulle kunna ha fred med ännu fler arabstater, om viljan fanns hos de arabiska ledarna. Hos palestinierna finns den inte.

Permalänk | Anmäl #16 David Jacobsson, 2009-01-10, 13:33

Idag finns det videosnuttar på internet som visar hur palestinska vapenbärare med beväpning får åka i grupp med ambulans. Den video jag såg stod det tydligt UN på dörren.

Hur många gånger har Israel brutit vapenvila, och hur många gånger har palestinier brutit mot vapenvila?

Hur många fredsförslag har Israel kommit med, och hur många förslag har Hamas kommit med?

Och varför får man inte debattera detta i vår vanliga media, inte i en enda nättidning kan man göra inlägg om detta. Varför ska det verka som att palestina/Hamas har det svenska folkstödet, när det i verkligheten är tvärtom??

Det finns inget land runt Israel som vill ha fred med Israel, det finns inte i deras vokabulär ens. Och det äcklar mig att man finskriver i media om dessa muslimska terrorister, och hur synd det är om dem. Och dessutom låter dem demonstrera på våra gator, fy fan säger jag om det. Vifta med flaggor med nazistiska symboler.

Så fort ett muslimskt barn lärt sig prata matas de om hur de ska hata judar och Israel, så vad får er andra att tro att det någonsin kommer att bli fred där???

Permalänk | Anmäl #17 DogWalker, 2009-01-10, 13:52

Lite märklig "millning" om vad man tycker om Israel. Varför inte fråga hur sura vi blir av Hamas istället?

Permalänk | Anmäl #18 Johan, 2009-01-10, 13:59

Hur vill man se en lösning? är en svårare utmaning!
Att ingen ger sig har hittills inte varit framgångsrikt. Att inte vilja den andres existens är ociviliserat (minst) och barbariskt stenåldersmässigt!
Parterna agerar otidsenligt och omoget med hat, krig, terror och terrorism som enda lösningar.
Varför inte söka sig till andra spår i hjärnan!? Eller skapa nya!
Jag försöker i alla fall! Här:
http://blog.rudenius.se/post/palestina-och-israel-blir-ett-fn-har-br-ans...
Tänk om man kunde få se människovänliga förslag från parterna!

Permalänk | Anmäl #19 Birgitta Rudenius, 2009-01-10, 14:27

Romarna gav området namnet palestina efter de filisteer som bodde där. Dessa är utrotade totalt. Främst av invandrade arabiska beduiner. Om de som bor i Gaza är palestinier så måste man med exakt samma logik tolka George Bush som en indianhövding. Har någon sett en bok på "palestinska" eller nån särskild palestinsk kultur? Gaza var självständigt i tre år och palestinierna införde tex förbud mot biografer och kvinnor ser man inte ofta på gatubilderna.
Palestinerna har enligt världsbanken fått mer pengar än Marshallhjälpen. Palestinierna får mer pengar o hjälp än de svältande barnen i Afrika. Trots att landet anses som "medelutvecklat". "Palestinierna" har även ett helt unikt eget flyktingorgan under FN. 1949 slängdes det ut fler judar ur arabländerna än palestinier som ofta självmant flyttade från "palestina". De flyktingar vi har idag är tom barnbarnsbarn
till deras farfarsfar som flydde 1948. Palestinier är de enda som kan "ärva" flyktingskapet. Är judarna som kastades ut ur arabländerna ännu flyktingar? Är barnsbarnsbarnen till finnarna som tvingades flytta efter finska vinterkriget ännu flyktingar?

Permalänk | Anmäl #20 Malmöbo, 2009-01-10, 14:29

Och genom att stödja fortsatt väpnad kamp främst genom terrorism mot civila mål kommer palestinerna självklart väcka mer sympati från omvärlden, uppnå sina mål och stoppa ockupationen. Lycka till

Permalänk | Anmäl #21 fibz, 2009-01-10, 15:13

Ja varför är Bildt vår Svenske utrikesminister så tyst ?
Jo därför att han igentligen tycker att det är bra att Israel går fram hårt mot Palestinierna.
Sverige agerar inte längre för folkrätten om det är fel land som utövar förtrycket. Kom ihåg detta.
Det är annorlunda för han om förtrycket kommer från Ryssland eller Kina, då har du fått höra på klagan av det grövsta.

Permalänk | Anmäl #22 Olle Björn, 2009-01-10, 15:19

Det är ju en ganska påtaglig dubbelmoral i det som pågår nu. Var är protesterna från speciellt vänsterflygeln och muslimerna när det kommer till massmorden på civila uförda av självmordsbombare i irak? massmorden under terrormorden i Indien, Bali, Madrid, London, New York? när homosexuella hängs i iran? när kvnnor stenas i afghanistan? förföljelse av kurder, kristna och andra minoriteter i arabvärlden? etniska utrensningar i nordafrika? arabiska diktatuter? märkligt att det bara är Israel det protesteras mot när vi här talat om ett oändligt större antal döda, sårade o.s.v eller är palestiniers liv mer värda än dessa människor? Med detta inte sagt att det självklart inte är tragiskt med alla människor som dör i alla konflikter

Permalänk | Anmäl #23 Zacharias, 2009-01-10, 15:45

Denna artikels författare har, som hela vänstern, missat att västbanken inte har dessa problem. Där går palestinier till domstol och blir av med husockupanter. Gazas problem ligger helt i knät på Hamas.

Permalänk | Anmäl #24 Skillnad?, 2009-01-10, 15:51

Kollade på nätet om dagens demonstartioner... Grattis Sverige!

Permalänk | Anmäl #25 Gunnar, 2009-01-10, 16:05

Till och börja med måste jag ställa samma fråga som alltid. Vilket hemland är det ni är berövade på?, Palestina, landet som aldrig funnits. Innan Israel utropa sin självständighet, var området palesina ingalunda något självstyre. Efter att det ottomanska imperiet föll efer första värdskiget tappade också turkarna kontrollen över palesina. Och här kommer det viktiga, då innefattade palestina en stor del av vad som idag är Jordanien, när brierna tog över kontrollen delade de palestina i 2 delar. Delen på den västra sidan av jordanfloden behöll namnet Palestina, medan den på östra delen fick namnet trans Jordanien. Grupper som Hamas mm pratar ofta och gärna om att de vill slänga ut judarna i havet så de kan återta "landet" Palestina. Noterbart är ju då att de ALDRIG nämnder den del av Palestina som nu är Jordanien, jag undrar vad Jordaniernaskulle tycka om at en sttor del av deras land plötsligt skulle försvinna.
Sen när det gäller de väpnade konflikterna, det var Hezbollah som anföll Israel först, inte tvärt om, samma sak nu i Gaza.
Efter att Israel utrymde Netzarim och övriga Gaza har inte Hamas gjort NÅGOT för att bygga upp mer hållbar siuation för befolkningen, utan smugglat in och skjutit raketer med en outröttlig kraft. Knappast nåt som gynnat palestinierna i allmänhet. Inte heller konstigt att Israel aldrig släppt kontrollen över sjö och luftrummet, hur kan man göra det med sådana grannar.

Permalänk | Anmäl #26 Frederick, 2009-01-10, 16:14

Kategoriseringen av judar eller ryssar som dåliga är ju inte annat än rasistisk, kommentaren är härmed anmäld.

Att kategorisera en massa människor som man aldrig har stiftat bekantskap med som goda eller onda är ju tecken på avsaknad på tanke bakom argumenten. Det går inte att belasta alla israeler för det som staten Israel håller på med, än mindre alla judar (vilka ju är synnerligen utspridda i världen). Likaså går det inte att belasta alla ryssar med det som staten Ryssland gör. Jag tror att det fundamentala steget som väntar i mänsklighetens evolution är separationen mellan nation och individ. Såsom förr svarta tillskrevs vissa egenskaper, och vita tillskrevs andra egenskaper - baserat på endast hudfärg - lika rasistiskt är det att tillskriva någon egenskaper beroende på vilken stat de har medborgarskap hos.

Debatten har blivit för inlåst. Bara för att man anser att lidandet i Gaza är ett brott mot folkrätten betyder det inte att man stödjer terrorister och Hamas. Likaså betyder inte kritik mot STATEN Israels agerande att man är antisemit. Jag anser att alla människor bör få leva var de vill i frihet - detta är självklart en normativ tanke och jag ser inte dess förverkligande inom en nära framtid. Jag är inte naiv för att jag har abstrakta och normativ mål, som Strindberg sa: "bara genom att sikta mot det omöjliga kan man nå högsta graden av det möjliga". Vidare är det inte varken israelers eller palestiniers fel att det inte blir fred, lika lite som det är judarnas eller muslimernas fel. De som kan belastas däremot är Hamas ledning och Israels ledning som använder sina folks lidande för politiska mål. Hamas använder civila som sköldar och attackerar oskyldiga israeler för att vinna opinion, både globalt men även hemma. I världens ögon har de porträtterat sig som offer och i palestinska ögon som några som står upp emot ockupationen för att vinna poäng gentemot Fatah, ur det perspektivet är Israels offensiv i deras intresse. Priset har inte de själva fått betala, utan den oskyldiga civilbefolkningen, på båda sidor, israeler såväl som palestinier.

I Israel däremot använder unga soldater liv (soldater som ofta är värnpliktiga och således knappast erfarna, utan snarare ungdomar) för att vinna opinion inrikes då de fått massiv kritik och svaga opinionssiffror. Som det ser ut nu har även de tjänat på att attackera Gaza. Priset för detta har inte de styrande fått betala utan återigen civilbefolkningen. Våld föder våld, mer går inte att säga och denna offensiv skapar många terrorister såväl som dödsoffer. I Gaza har palestinier fått betala med liv för att den israeliska regeringen ska bättre på sina opinionssiffor. I Israel är det en livrädd civilbefolkning som får betala genom att leva i skräck, en skräck som i framtiden kommer bli än större då Hamas kommer ha vunnit av denna konflikt vilket kommer resultera i en än större antijudisk rörelse. Även oskyldiga soldater får betala med liv och framtida psykiska problem.

Detta agerande ökar som sagt på civilbefolkningens lidande medan den stärker de styrande. Hade jag varit lite mer cynisk hade jag nästan kunnat påstå att denna offensiv är som ett samarbete mellan den israeliska regeringen och Hamas. Båda parter vinner ju. Självklart är så ju inte fallet, men det är klart att de båda sviker sina medborgare och de mandat de fått från dessa för att bibehålla och stärka sin egen makt.

Permalänk | Anmäl #27 Navi, 2009-01-10, 16:27

Skillnad? Det som sker på västbanken gillas inte av den svenska vänstern. Om man läser vänsterbloggar så skälls Fatah för kollaboratörer och Israels knähundar eller som Andreas Malm beskriver det: "korrupta Fateh-politiker är i dag en rehabiliterad israelisk satellitklass".

Varför är den svenska vänstern så förtjusta i krig och elände? Är det inte dags att intressera sig för fred istället? På västbanken kan det ske en positiv utveckling om parterna vill och vågar. Törs man hoppas att det får ske utan svenska uppmuntrande tillrop om krig och väpnad kamp?

Permalänk | Anmäl #28 Parvus, 2009-01-10, 16:36

Tack Nael Touqan för en otroligt bra artikel.

Till er proisraeler, håller med om att judisk hat ökat och så länge den israeliska staten fortsätter sina massaker så kommer den att öka mer o mer. Carl Bildt o övriga ledare e verkligen förlamade ingen utalar sig ingen försöker att stoppa mördandet. Nu har även medlemmar från FN o Röda Korset drabbats o fortfarande inget. Hade Hamas "råkat" bomba en FN anläggning då skulle världen skrika högt o alla araber, muslimer el icke muslimer vara tvungna att gå ut o be om ursäkt för hamas handlingar.

Den israeliska staten hjälpte Hamas att uppstå som konkurrent mot Fatah. Jag tycker prersonligen ingen utav partierna gör ett bra politiskt jobb. Och jag tycker absolut inte att religion o politik hör ihop, så kan någon förklara varför israel har bildat en Judiska stat som grunda sig på den judiska tron?

Ang. de israeliska soldaterna, majoriteten utav dem är mellan 16-18år, e dt inte den israeliska staten som använder barn som mänskliga sköldar. Åtta soldater har dött o enligt israeliska försvarsmakten var dt utav egna vapen, ett misstag sa man.

Jag är propalestinsk o e varken vänster el muslim. Jag hatar inte Judar och tycker att dem har rätt till ett land men inte där det redan bodde ett folk! Mina far o-morföräldrar e palestinska flyktingar från 48. Jag e svensk medborgare o älskar Sverige, detta är mitt land, men jag dörmmer när jag oxå kan säga att Palestina är mitt land!

Permalänk | Anmäl #30 Lara, 2009-01-10, 17:17

Bildt vill troligen inte trappa upp ordkriget, eller för den delen ta sidor. Han har fördömt Israels övergrepp, liksom t.ex. Israelen Avi Shlaim, professor i Internationella relationer vid Oxford och andra som försöker se det här objektivt och hitta en lösning. Lösningen man som politiker vill se är inte fördömanden som 'titta på dom, dom gör fel', utan rimligen FRED. Den här retoriken har förts i 5000 år. Fred har vi inte sett till. Bildt har skött sig utmärkt.

Permalänk | Anmäl #31 Daniel, 2009-01-10, 17:53

Palestinska föreningen i Malmö bjöd in Hamas på konferans våren 2006. Dessutom är palestinska föreningen de enda som rusat runt med nazikors i Malmö sedan 40 talet.
http://sydsvenskan.se/malmo/article173928.ece

2007 blev Palestinska Föreningen avstängda pga av mycket omfattande medlemsfusk.
http://sydsvenskan.se/malmo/article173928.ece

Permalänk | Anmäl #32 Malmöbo, 2009-01-10, 18:04

Israel är västs ostligaste utpost och kommer att försvaras till sista droppen. Skräckscenariot är att USA tillsammans med Israel hamnar i krig med Iran, vilket är en möjlig utveckling. Iran är som bekant det sista oljeland i mellanöstern som USA i modern tid inte har trampat in i. Det kommer att bli Obamas största utmaning.

Sen är det lite fånigt att läsa allas snusförnuftigheter kring vem som är skyldig till vad. Det är bara att titta på kartan så förstår man att det aldrig kommer att bli fred i regionen. Och det är inte en cynisk inställning, bara en med kunskap om hur människan egentligen fungerar.

Problemet är att vi tror att vi är klokare än vi egentligen är. Den tekniska utvecklingen och tillgång till information har gått snabbare än vad våra hjärnor har utvecklats de senaste 100 åren. Vi får inte glömma bort att vi fortfarande äger mängder av egenskaper som är allt annat än fredliga när det kommer till kritan.

Permalänk | Anmäl #33 Dragos, 2009-01-10, 18:16

Ni alla som skriver era kommentar om Naels artikel och hänvisar till så kallas historiska böcker vet ingenting om verkligheten där, om läge mellan palestinier och judar. Nael, hans familj, hans vänner och släkt här och i den historiska Palestina ( staten Israel fanns inte då på värdlsarta) vet personligen vad betyder att vara drabbat av israelsk occupation, att vara bostadslös och arbetslös tack vare den nybildade statens Israie strategiska planer att fördriva palestinier från deras mark på vilken bekostnad som helst. Att judar har byggt check-points som liknar ingångar till koncentrationslägen från det andra världskriget och var byggda av nasister för judar för deras förnedring. Landet som nu finns staten Israel hette Palestina . Hur många judar är flyktingar och lämnade sina hus och bor i flyktingsläge nu pga läge med palestinier? Om de finns då är de fåtal. Hur många palestinier är flyktingar och asylsökande eftersom de är fördrivna från sina hem och de är tvungna att bo i flyktingsläge i många länder? Mijontals..
Varför fördömmer vi nazi för blokaden under kriget men fördömmer inte judar för samma omänskliga handling mot Gaza fattiga folk under 3 årstid? Bildt var mycket tuff och hårdordig mot Ryssland i befriande kriget mot Georgien, fast det är Georgien som började lika som Israel kriget mot vanlig befolkning i Ossetien. Finns det skillnad mellan folk och folk? Människeblod och människeblod? 860 offer i Gaza ( minst hälften är kvinnor och barn) mot 13 judar fast 7 årigt Hamaz raketbeskjutning.? Och ni alla tror på judisk propaganda om ständiga raketbeskjuttningar som inte kräver några offer och leder till rätten till beväpnad aggression... Varför släps inte journalister in i Gaza ? Terrostämplad Hamaz har inte deltagit i några terrakter utanför sina gränser. Varför är de terrorstämplade? det som ni glömmer också att Hamaz var folkvalda i det första och sista demokratiska val i Gaza.

Permalänk | Anmäl #34 Elena, 2009-01-10, 18:18

Dagens demonstration för Palestina (läs Hamas) och mot Israel har samlat 8000 personer. I Stockholm bor ca 2 milj. invånare. Det blir bara ca 0,5 % som har ställt upp. Svensken är ändå inte så dum som går på propagandan från vänster och Hamas.

Permalänk | Anmäl #35 Jack, 2009-01-10, 18:23

Navi: Håller med dig till 100%....bästa kommentaren jag läst i den här debatten. Skrämmande hur så många andra här kan vara så otroligt enkelspåriga och rent av rasistiska!

Permalänk | Anmäl #36 Andreas, 2009-01-10, 18:34

Nael Touqan spär på den inhemska debatten i Sverige som är på väg att gå överstyr i ett aldrig tidigare skådat krypande för intoleransens ideologi och i den carte blanche som vänsterkrafterna i Sverige uppenbarligen har gett dessa antidemokratiska krafter att på svenskt territorium vältra sig i det judehat som tvångsmässigt definieras i deras religion.
Hysterin tas nu till nya höjder när t.ex. Mohamad Omar på Expressens kultursida kallar sig ”radikal muslim” och ansluter sig till den ”världsvida islamistiska rörelsen, Hamas, Hizbollah och Iran”. Det är en utveckling som många av oss redan konstaterat men Mohamed Omars avslöjande förräderi är skrämmande och en tragisk bekräftelse på infiltrationens konsekvenser när akademiker är helt i händerna på intoleransens ideologi. Det vi sett i England av muslimska läkare som vill spränga samhället i luften kan också här i Sverige bli den enda väg som välutbildade extremister är villiga att gå, naturligtvis påhejade av en självmordsbenägen vänster. Risken är stor att det kaos vi ser i mellanöstern även blir vår våldsamma vardag underblåst av en fullständigt havererad integrationspolitik och en svensk pk-elit som förlorat fattningen. Tecknen är redan tydliga i vissa svenska städer där hakkorsfanorna åter stolt vajar men nu i mångkulturens namn. Talet om hets och hatbrott är konstigt nog inte längre politiskt korrekt.
Då är det inte så konstigt om vi frågar oss om Europa kommer att få uppleva ännu en Kristallnatt nu när majoriteten av svensk och europeisk press förberett medborgarna genom en uppviglande rapportering och en i många fall sned bild av verkligheten? Har muslimer nu fått fria händer att attackera judiska verksamheter och anlägga mordbränder i synagogor i Sverige och Europa? Det är inte fiktion det händer nu! Har vi en fungerande rättsstat som kan ta i tu med eländet?
Parallellerna till tiden före andra världskriget är minst sagt slående och ni som sedan frågar er hur islamiseringen kunde gå så långt är naturligtvis helt oskyldiga! Ni som vill se denna utveckling borde åtminstone ha kurage att förklara er när ni begär total underkastelse av oss medborgare. Är det någon som inbillar sig att en ny oundviklig befrielse av Europa inte kommer att skörda oskyldiga offer?
Dessa frågor och konstateranden är tyvärr en logisk konsekvens av det politiskt och religiösa inferno som påverkar oss alla.

Permalänk | Anmäl #37 Tomas Fischer, 2009-01-10, 18:36

Säga vad man vill mot Israel eller mot palestinierna men det tydliga kvarstår nämligen att Israel ockuperar land som inte tillhör dem mot hela världens , alltså FNs resolusioner och endast med Usas stöd -.Fakta visar oss också att Israel använt sig av terror organisationer redan från start 1947-48 , att Menaghem Begin, Shamir de forne israeliske premierminister vvar terrorister är allmänt välkänt. Israel har i evigheter fört en politik riktad mot omvärlden som grundas på att utåt prata om samförstånd och vilja till förhandlinar men, samtidigt har de dag efter dag tagit mer och mer av palestinsk mark genom bosättningarna. Israel beter ju sig, med hjälp av västvärldens tysnad som en god kolonial makt, och så länge detta låts fortgå kommer fler människoliv på båda sidor att offras med skillnaden att det för varje död civil israeli dödas 105 civila palestinier hitintills är det den skrämmande siffra som gäller och som säger en hel del om Israels övervåld, mentalitet och övertramp helt enkelt Israels brott mot folkrätten och de mänskliga rättigheter.

Permalänk | Anmäl #38 Daniel, 2009-01-10, 18:40

Navi: Håller med dig till 100%....bästa kommentaren jag läst i den här debatten. Skrämmande hur så många andra här kan vara så otroligt enkelspåriga och rent av rasistiska!

Permalänk | Anmäl #39 Andreas, 2009-01-10, 18:48

Någon skrev "Har någon sett en bok på "palestinska" - låt mig förtydliga den ignorans som finns i detta påstående! Säg mig ni har ni någonsin sett en bok på israeliska? eller judiska? Nej för det finns inget som heter israeliska eller judiska det heter faktiskt hebreiska exakt som palestiniers språk är arabiska. Jag fattar inte hur folk som lever i en teknologiskt högutvecklat demokratiskt land som sverige kan vara så ignoranta, kortsynta och löjligt dumma! skärp er förfan och sluta haka upp er på ord och begrepp som t.ex. "palestinier" eller "israel"!

Permalänk | Anmäl #40 Peyman Razaghi, 2009-01-10, 19:45

bara för att förtydliga vad jag menar så kan jag väl tillägga att det inte finns något språk som heter Iranska, Indiska, Eritreanska o.s.v men det betyder inte att det inte finns länder som heter Iran, Indien, eller Eritrea, och det betyder inte att det inte finns en folk som går under benämningen och namnet iranier,eritrean eller indie! Bara för att vår land heter Sverige, vår folk svenskar och vår språk svenska så innebär det inte att alla andra nationer och folkgrupper ska följa samma grammatiska och språkliga böjelser för att man ska acceptera deras existens! BAH

Permalänk | Anmäl #41 Peyman Razaghi, 2009-01-10, 19:48

Har någon hört talas om amerikanska? Nej det heter faktiskt engelska!

Permalänk | Anmäl #42 Peyman Razaghi, 2009-01-10, 19:50

Så länge palestinska makthavare prioriterar utplånandet av Israel och mördandet av judar högre än byggandet av en palestinsk stat och demokrati, så kommer den palestinska befolkningen tvingas fortsätta leva i misär. Med fatahstyre på västbanken så hade nog inte denna upptrappning skett. Det talar inte så många om idag.

Permalänk | Anmäl #43 Christer Palmgren, 2009-01-10, 21:08

Är Hamas ihärdiga raketbeskjutning av Israel saltet i den palestinska soppan? Morden och tortyren av Fatahmedlemmar utförda av Hamas i Gaza en smekning eller historisk nödvändighet?
Båda sidor har begått stora förbrytelser mot varandra men fred kan bara starta från nuläget. Bråk om vem som började är aldrig produktivt.

Permalänk | Anmäl #44 Magnus, 2009-01-10, 21:15

Jag tycker palestinierna är riktigt fega. Låta terrorister föra fighten åt er istället för att försöka _som folk_ gå till attack mot Knesset tex. Är ni inte tillräckligt många för att forcera vägspärrarna och ta sig hela vägen in i Knesset? Låta era egna barn, kvinnor och äldre dö i Israeliska vedervärdiga hämdraider istället för att ni män som inte är medlem i Fatah eller Hamas eller Hizbollah redan, tar o vandrar upp till KNesset och i 100 000-tals o vägrar lämna det förrän ni kommer till någon lösning. Låta barn dö o tyst se på. FEGA JÄVLAR. Samma gäller dessa sjukt fega Israeler som inte har förstånd nog att förstå att människor som får sin landyta stulen reagerar i panik. Båda lägren förstår säkert läget individuellt, men är totalt värdelösa som kollektiv.

Permalänk | Anmäl #45 Nisse, 2009-01-10, 21:17

När Judarna brutalt mördades och torterades och brändes till döds i Europa med blod besudlade europiska händer, fann de fristad, hos araber och muslimer.

Vem var det som har klassatsHamas rörelsen som en terror organisation?
Jo.. ett land som har använt atombomber mot 2 städer i Japan. Ett land som har bombat, invaderat, annekterat, torterat, kränkt…… ett land som förser Israel med vapen, med senaste vapen teknik för att O-skonsamt testa och använda det mot försvarslösa barn, kvinnor, och äldre, och det civila folket i Gaza i Palestina.

Hamas har bragd vänd och segrat i det Palestinska valet. Ett val som var övervakat av bl.a. Jimmy Carter och europiska observatörer.

Att vända bort blicken från det som försiggår i Gaza, är ett klart deltagande i att ruinera Säkerhetsrådet, världssamfundet, FN, och alla dess dockteatrar.

Att påstå att landet Palestina aldrig har existerat, då bör man sätta sig åter igen vid skolbänken och lära sig grundläggande Historia.

Vad har israel åstadkommit med deras barbariska och knäppa aggressioner mot Gaza.
Ni har dränkt Gaza i blod, blod från oskyldiga barn, gravida kvinnor, äldre som sökte skydd i en FN skola, som Israeliska soldater har beskjutit med deras blinda granater som har mördat kallblodigt 873 palestinier, av dem var det
275 barn.
68 kvinnor.
90 pensionärer
3681 sårade

Palestinierna fick två val, antigen dö eller dö d v s. antingen en långsamdöd genom den grymma belägringen av Gaza som har pågått i tre år eller en förhastad död genom F16, Appatchi, Mirkava, och dess raketer som regnade över Gazabor.

Ja goda folket, tro det eller ej en ny kalkylerad holocaust har startats den 27 december 2009.
Ska vi agera eller ska vi vända bort blicken.

Permalänk | Anmäl #46 Amro Abdel-Bari, 2009-01-10, 21:18

Så länge palestinska makthavare prioriterar utplånandet av Israel och mördandet av judar högre än byggandet av den palestinska staten och demokratin, så kommer den palestinska befolkningen tvingas fortsätta leva i misär. Om det var fatahstyre på gaza, så hade denna upptrappning knappast skett. Men någon fred vill inte Hamas veta av, för då är drömmen om ett utraderat Israel för evigt borta.

Permalänk | Anmäl #47 Christer Palmgren, 2009-01-10, 21:19

Dagens demonstrationer i Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå, Eskilstuna, Västerås, Luleå, kramfors, är ett bevis på att Israel har förlorat moraliskt.

Permalänk | Anmäl #48 Amro Abdel-Bari, 2009-01-10, 21:56

Bra artikel!
Heder till Sverige, och dess befolkning, för sina visade sympatier och stöd för palestinska folket som har drabbats av Israelisk krigsföring mot Gaza.
All heder till Sverige, medan dem som välsignar den Israeliska omoraliska krigsföringen mot Gaza, ni blir bara mindre och mindre, folket världen över ser hur bomber granater briserar och dödar folket över hela världen bevittnar den dagliga utförda massakern i Gaza, ni som försvarar Israel och dess grymma krigshandlingar, ni som har förlorat alla mänskliga värderingar, och känslor fortsätt med ert hatspridning, vi är döva till det..
Sverige! Fortsätt med ert goda humana linje, ert stöd till Palestina är ett bevis på ett civiliserat land, och till er Svenska folket, vi Svensk-Palestinier vill deklarerar att vi står sida vid sida med er för ett säker och demokratisk Sverige.

Permalänk | Anmäl #49 Amro Abdel-Bari, 2009-01-10, 22:39

Amro Abdel Bari !
Du har en poäng när du skriver:

"När Judarna brutalt mördades och torterades och brändes till döds i Europa med blod besudlade europiska händer, fann de fristad, hos araber och muslimer."

Godstågen till Tredje Rikets förintelseläger gick inte i skytteltraffik från de muslimska länderna, utan uteslutande från Väst- och Öst-Europa.
När Hitler efterfrågade den dåvarande Marockanska kungen om att få tillgång till de Judar som bodde där, så fick han till svar "Här finns inga Judar - här bor endast Marockaner"

Den organiserade antisemitismen i arabvärlden är ett relativt nytt påfund, och det är mycket olyckligt. Delvis kan man skylla på Israels tillblivelse och inte minst de terrorangrepp som Israeliska säkerhetstjänsten gjorde sig skyldig till bland annat i Irak och Egypten på 50-talet (Lavon-affären som ett tydligt exempel).

Det är inadekvat att hänvisa till en del passager i Koranen avseende den muslimska inställningen till Judarna. Både extrema och obetänksamma fanatiska muslimer samt anti-arabiska och anti-muslimska debattörer har börjat göra dessa hänvisningar i tid och otid.
Det är då viktigare att se på Judarnas långa historia i den muslimska världen, där pogromer och övergrepp visserligen (tyvärr !) har förekommit, men endast i en mycket begränsad omfattning - framförallt i jämförelse med vad som har varit fallet i Europa.

För att generalisera, kan man säga att de judiska minoriteterna har i den muslimska världen, överlag åtnjutit mycket större skydd och trygghet än var fallet i den Kristna världen - nu talar jag om tiden fram till 1948.

Permalänk | Anmäl #50 Amir, 2009-01-10, 22:53


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  5. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  5. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Sanningen tar plats i Egypten
  1. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  2. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  5. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  6. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  7. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  8. Dags att legalisera cannabis!
  9. Svenska bombmän räddar inga kvinnor
  10. Låt oss ha en nykter syn på cannabis

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.