[...] väljer alltså att bryta mot folkrätten och de borde skämmas över de oskyldiga offer som drabbas i detta vidriga krig. Vi bevittnar ett hydrakrig i all sin glans. Machiavelli jublar i sin grav och scenariot är [...]
Blogg:Tungvrickandet i media fortsätter och fortsätter! «, 2009-01-14, 17:15
[...] i Gaza, flyktingar gånger två. 11 01 2009 Tara Twana, ordförande i unga s-kvinnor, skriver i Newsmill om den syn på kvinnor som de fundamentalistiska islamisternas har. Twana menar att kvinnorna i Gaza är två gånger flyktingar och att de samtidigt är fångar i [...]
Blogg:Kvinnor i Gaza, flyktingar gånger två. « Gurgîn, 2009-01-11, 20:57
[...] [Hamas om sina sköldar] [DN artikel1] [DN artikel 2] [DN sahlin inte ens partiledare begriper!] [Newsmill (s) jättebra!] [Aftonbladet artikel 1] [Aftonbladet artikel 2] [DN artikel 3] [SvD artikel 1] [...]
Blogg:Demonstrationer - Tänk det är väl, 2009-01-11, 18:40
[...] att äntligen höra den här aspekten från en sosse. I går gick Mona i demonstration med Hizbollah-supportrar som brände en israelisk [...]
Blogg:Spridda skurar » Tara Twana, ordförande i R, 2009-01-11, 17:47
[...] [DN artikel 2] [Aftonbladet artikel 1] [Aftonbladet artikel 2] [DN artikel 3] [SvD artikel 1] [Newsmill (s) jättebra!] [Newsmill oresonligt!] [Aftonbladet bränd flagga!] Demonstrationerna i Oslo urartade [...]
Blogg:Demonstrationer - Tänk det är väl, 2009-01-11, 13:44
[...] tycks anse). Det innebär bara att det idag inte finns nån anledning att bråka med dem om vad som i det akuta sammanhanget är petitesser medan Israel slaktar palestinier. Men en sak ska vara väldigt [...]
Blogg:Hamas och Hizbollah ska gå med i Palestinademonstrationerna , 2009-01-11, 12:00
[...] As a result it is highly doubtful if the conflict can be resolved in the near future. Another article at Newsmill.se, in Swedish, about what happens with women’s rights in the areas the Islamists [...]
Blogg:Islamism and the West - UPDATED « Fahl-out, 2009-01-11, 11:32
Säg detta till din partiordförande, vanliga Mona. Hon gick idag tillsammans med just de förtryckarna som du kritiserar. Hur fan ska ni ha det?
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2009-01-10, 17:36
Att lyfta fram det "islamiskasynsättet" i denna heta fråga är modigt och välgörande Men det är samtidigt något överaskande att en S-kvinna gör det.
Permalänk | Anmäl
js, 2009-01-10, 18:10
Det fungerade inte att lägga en Mill på hemsidan!
Annars - Viktigt att lyfta fram kvinnornas situation under Hamas! Förstås!
Men barnens då?!
Permalänk | Anmäl
Birgitta Rudenius, 2009-01-10, 18:18
Javisst är det så. Grundproblemet är en religiös inställning som nedvärderar kvinnor och människor av annan tro. Tråkigt att man ska behöva rabbla sådana självklarheter i skrift.
Jag kritiserar inte dig men alla debattörer och kommentarsförfattare som inte inser detta. Otroligt svagt av er.
Jag föreslår att alla Hamas-sympatisörer kontaktar Andreas Malm och tillsammans organiserar en studieresa till ett område i gränstrakterna Afghanistan - Pakistan där Talibaner styr.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2009-01-10, 18:20
Suveränt bra skrivet!!!!
Permalänk | Anmäl
Anna Veeder, 2009-01-10, 18:45
"Vi kan inte blunda längre för de fundamentalistiska islamisternas politik som går ut på krig mot Israel och förtryck av kvinnor."
Underbart att det finns så intelligenta och vackra kvinnor som Tara Twana. Jag vill också vara medlem i unga S-kvinnor, :-)
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2009-01-10, 18:49
En mycket smal och omogen syn på hela läget. Jag föreslår att Tara börjar resa runt om i världen och lära sig om andra kulturer och traditioner. Visst finns det kvinnoförtryck när det gäller extremister men att nu anklaga Hamas för det är minst sagt okunskap. Palestinierna är ett av det mest sekuliserade folk i regionen och valet av Hamas är bara ett tecken på att man vägrar att böja huvudet för en aggressiv ockupant och acceptera en regering som har gått vilse och blev mer och mer korrumperad men inte för att Hamas har en Islamisk agenda! Tara: åk till dem ockuperade områden i Palestina och fråga kvinnorna där vad de tycker om Hamas!
Permalänk | Anmäl
Omar Sowan, 2009-01-10, 19:04
Där ser man. Ytterligare en peson som försöker bli känd genom att motsätta sig någonting som idag inte ens finns i Palestina - någon talibanliknande samhällsstruktur. Därtill vill jag påminna författaren om att under kvinnor levde betydligt friare under Saddam Husseins tid än vad de gör idag i Irak under Amerikansk occupeation. Författaren jämför Hamas och Hezbollah med Talibanerna, vilken paranoid skribent. Det här är bara någon som återigen rider på den "islamiska kvinnoförtrycks hypen". Att vi har ett problem i mellanöstern med vår samhällsstruktur är inget jag förnekar, men jag anser inte att sitta och skriva på en svensk debatt sida kommer leda till någon förändring av detta. Kunskapen måste nå till folken där problemet ligger, dessutom måste man låta folk växa och utvecklas i sin egen takt, det här är inget som västerländska länder kan tvinga fram utan tiden kommer att medföra förändringar då samhället är dynamiskt även i muslimska länder. Därtill ljuger författaren rakt ut när hon erhåller följande: "Det finns ett talesätt i Mellanöstern som säger att kvinnor ska vistas ute två gånger under sitt liv; när de gifter sig och när de dör. Det är det som nu sker i Gaza." Detta är knappast någonting som man kan generalisera för hela mellanöstern, ty något sådan talessätt finns absolut inte i IRAN. Och om det nu är det som råder i Gaza då är nog Hamas den sista anledningen för det utan det är på grund av israeliska bombningar och massaker som medför till att kvinnor inte visar sig ute. Då kriget inte låg i luften fanns det full av kvinnor ute på gazas gator. Jag förstår inte vars den här författaren kommer ifrån riktigt, vad försöker hon säga? Att kvinnor inte får vistas ute i mellanöstern? Har hon aldrig varit i Iran, Turkiet, UAE ???? Hon sitter här i sverige och sprider västerländsk skrämsel propaganda!
Permalänk | Anmäl
Peyman Razaghi, 2009-01-10, 19:18
Bra artikel, med ett perspektiv som oftast annars hamnar i skymundan i behandlingen av Israel-Palestinakonflikten. Så sent som i december 2008 röstade Hamas igenom en lag som tillåter domare döma i enlighet med sharian, även moralpolis som den i Iran och Saudi-Arabien finns numera på gatorna i Gaza. Det är det spom är så märkligt med vänstermän som Andreas Malm att de i sitt alliansbygge helt bortser från dessa organisationers kvinnosyn.
Kanske fler i det här landet tar fasta på vad du har att säga om islamisterna än vad de bryr sig om en islamoskeptisk svensk.
mvh/Mikael Johansson
Permalänk | Anmäl
Mikael Johansson, 2009-01-10, 19:35
Viktiga synpunkter!
Permalänk | Anmäl
Anna M Lindner, 2009-01-10, 19:39
Viktiga synpunkter!
Permalänk | Anmäl
Anna M Lindner, 2009-01-10, 19:39
Intressant vinkling, som bara alltför sällan kommer fram i media som statsradio, -tv och DN.
Till Peyman Razhaghi: du verkar vara dåligt påläst på Hamas stadgar. Där står klart och tydligt att kvinnor minsann inte ska utbilda sig och lägga sig i sådant som män är så mycket bättre på, typ att ratta en stat och befrämja god grannsämja. Där står också att kvinnor ska sörja för barnens uppfostran till goda krigare, och för männens välfärd genom att sköta hemmet.
/tshee
Permalänk | Anmäl
tshee, 2009-01-10, 19:47
Självklart är det allvarligt att kvinnors situation förvärras i och med vem som styr landet. Personligen så har jag inga underlag i fakta om detta har hänt sedan Hamas kom till makten eller ej. Jag kan dock hålla med Peyman Rasaghi om att folk måste få utvecklas i sin egen takt, en påtvingad förändring blir sällan hållbar.
Dessutom är den enda vägen till en möjlig förändring av deras politik ett slut på Israels ockupation av Gaza, samt ett slut på västvärldens isolation av Hamas och det palestinska folket.
Permalänk | Anmäl
Karin Svensson, 2009-01-10, 19:59
Peyman
Tara Twana kommer tydligen från Irakiska Kurdistan. Hursomhelst, hennes uttalande
"Det finns ett talesätt i Mellanöstern som säger att kvinnor ska vistas ute två gånger under sitt liv; när de gifter sig och när de dör."
Verkar helsnurrigt. Det motsvarar inte verkligheten i den överväldigande delen av de muslimska länderna i Mellan Östern. Någonstans försöker hon hämta hem poäng på Västvärldens uppfattning om kvinnoförtryck i den muslimska världen.
I de flesta muslimska länder nuförtiden är kvinnor på väg mot större självständighet, bättre utbildning och ekonomiskt oberoende.
Den utvecklingen är till gagn för hela samhället.
Att blanda in de problem som förknippade med den patriarkala strukturen i de muslimska länderna, med den pågående konflikten i Gaza och Palestina är lika opassande och obetänksamt som att blanda in Ultradoxa Israeliska Judars kvinnosyn.
Den Israeliska offensiven har absolut inget att göra med kvinnornas situation i Gaza. Den Israeliska krigsmakten hämtar inga moraliska incitament från den problemställningen, för att kunna motivera sina krigshandlingar.
Tara Twanas försök att blanda in genusperspektiv på denna konflikt är inadekvat och är dessutom inte kvalitetssäkrat och kan uppfattas som kränkande
(Ha ha, tre flummiga politiskt korrekta modeord i en mening "genusperspektiv", "kvalitetssäkrat" och "kränkande")
Permalänk | Anmäl
Amir, 2009-01-10, 20:10
Peyman Razaghi
Inse fakta. Det är precis som Tara Twana beskriver det .
Ska kritik mos islamister och Hamas alltid klasas som "västerländsk propaganda". Med det är klart - du är ju Hamas anhängare så jag är inte förvånad.
Permalänk | Anmäl
IDF, 2009-01-10, 20:14
Äntligen.
Tara Twana tar upp något mycket viktigt som de så kallade feministerna i Sverige av någon anledning blundar inför.
Gissa vem som har mest att förlora när Hamas flyttar fram matpositionerna?
Permalänk | Anmäl
JO, 2009-01-10, 20:18
Det känns skönt att inte alla vänsterdebattörer förlorat förståndet.
När kriget är avslutat och det inte längre flyger raketer från Gaza in i Israel och det plågsamma efterspelet i debatten ska formas i en situation med mindre uppskruvat tonläge så undrar jag hur mycket trovärdighet SAP kommer ha kvar bland vanligt folk när de nu har lierat sig med medeltida, teokratiska, misogyna, homofoba rörelser. Är det populärt bland den stora grupp av socialdemokratiska kärnväljare som överväger att rösta på Sverigedemokraterna?
Permalänk | Anmäl
Hans Christian K, 2009-01-10, 20:28
Peyman Razaghi
Om du inte gillar västerländsk propaganda så flyta till Iran eller någon annat islamistisk land.
Permalänk | Anmäl
Dragan, 2009-01-10, 21:01
Tack Tara!.Bra artikel som tar upp andra aspekter av själva grundproblemet. Jag är naturligtvis med en omedelbar vapenvilla men emot att omvärlden skall belöna Hamas efter detta. Hamas skall inte betraktas som offer. Det är ju mycket synd om alla dessa civila som drabbas av kriget från bägge sidorna. Man får inte glömma att Hamas har använt våld mot även palestinier när de attackerade Fatihs existens i Gaza och dödade tiotals av Fatihs anhängare eftersom de var emot Hamas sätt att regera landet. Det är Hamas ideologi som har varit orsaken till innebörds kriget , försämrade relation med de liberala krafterna i arabvälden, provocerade raket attackerna mot Israel , och människornas lidande i Gaza. Situationen var nära att explodera i Gaza innan kriget. De flesta i Gaza tröttnade på Hammas, därför var kriget mot Israel det enda sättet att förlänga Hamas makt över Gaza trotts folkets sociala och ekonomiska lidande . Hamas får hjälp från Iran, Syrien och Hizbulla för att motverka alla krafter som vill uppnå ett stabilt läge i mellanöstern, driva demokratin framåt och uppnå en långvarig fred mellan israeler och palestinier.
Permalänk | Anmäl
karokh Said, 2009-01-10, 21:26
För att vara exakt så är Hamas det största problemet för allt och alla i Gaza, på Västbanken i Israel och Egypten.
Permalänk | Anmäl
Kjelle, 2009-01-10, 21:31
Mycket stringent analys! Det underliga är att (förutom vänstersympatisörer) det verkar främst vara välutbildade kvinnor som uttalar sig positivt för Hamas-terrorismen; emanciperade kvinnor vars mödrar och mormödrar under årtionden arbetat intensivt för att bryta ned de patriarkaliska samhällsstrukturerna. Det är obegripligt att man nu ställer sig på den sida som uttrycker en fundamentalistisk islams syn på kvinnas roll (som underordand mannen). Jag blir både stolt och glad att det finns unga kvinnor som kan se bortom de rådande populistiska strömningarna som t.ex. partiledare Sahlin står för; alltså att stödja dessa patriarkaliska strukturer!
Det är dessutom symptomatiskt att de som angriper Tara Twana har namn som för tankarna till just dessa patriarkaliska samhällen...
Permalänk | Anmäl
Herr Eriksson, 2009-01-10, 21:59
Äntligen! En muslimsk kvinna som vågar och vill säga sanningen. Men vänta bara, snart blir hon väl anklagad för att vara Israelmedlöpare av alla islamister, vänsterstollar och medier här i Sverige...
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-01-10, 22:01
Bra skrivet. Vi måste komma ihåg att Hamas är en terroristorganisation som utövar ett enormt förtryck mot kvinnorna... Så länga dem styr finns det inte möjlighet till en fredlig lösning och människor kommer dö i onödan då man vägrar ta mot hjälp från Egypten.
Permalänk | Anmäl
Robert Andersson, 2009-01-10, 22:14
Kvinnor och barn. Detta offermantra som ständigt mals vecka efter vecka.
Vad kommer barnen in sjöng Hanson de Wolf United.
Nu är det kanske dags att fråga sig: Var kommer männen in? Annat än som förövare och osynliga dödsobjekt.
Denna förenklade feministiska analys som fullständigt saknar helhetens substans.
Alla är offer och förövare i denna process. Jag tänker inte skuldbelägga några kvinnor eftersom det är en komplex kausal process.
Men bästa Tara varför ser du inte längre än fram till första hörnet.
Den provocerande men irrationella frågan är:
Varför uppfostrar inte kvinnorna pojkarna till att bli snälla söta lamm.
Svara på denna fråga så vet du varför jag skrev denna kommentar.
Har du inget svar så kan du med stor förtröstan läsa Anknytningsteori och några deciliter evolutionslära.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-01-10, 23:42
Underbar artikel Tara, intellektuell och objektiv respons från läsare också!
Detta är en värdig plats för objektiv och saklig diskussion om konflikten...
En liten kommentar till Omar Sowan: Palestinierna må kanske vara ett av de mest sekulariserade folken i regionen... Eller?!? Gentemot vilka andra folk gör du denna jämförelse? Sen råder jag också Tara att INTE åka till Gaza som uppmanas. Det är lite stökigt där nere just nu, Omar!
Permalänk | Anmäl
David Schreiber, 2009-01-10, 23:42
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot mänskliga gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och träffat många flickor/kvinnor. Jag har sett med mina ögon hur de DAGLIGEN förnedras, dödas, bränns, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak kan inte läsa och skriva enlig en rapport från WHO.
Permalänk | Anmäl
Bayan Nasih, 2009-01-10, 23:46
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot mänskliga gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och träffat många flickor/kvinnor. Jag har sett med mina ögon hur de DAGLIGEN förnedras, dödas, bränns, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak kan inte läsa och skriva enlig en rapport från WHO.
Permalänk | Anmäl
Bayan Nasih, 2009-01-10, 23:46
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och har sett med mina ögon hur kvinnor DAGLIGEN förnedras, dödas, brännas, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak inte kan läsa och skriva enlig en rapport från WHO
Permalänk | Anmäl
Bayan Nasih, 2009-01-10, 23:57
Googlade Tara Twana och hamnade i hennes födelsestad, kurdiska Halabja. Mycket att läsa, och mycket att grubbla över.
En plågsam känsla: Varje stridande part kräver egentligen, att vi skall älska deras mord.
Om hemska trauman skapar psykopater intill femte och sjätte led, då finns det i dessa krig bara parter, som lyckats begå förbrytelser, och sådana som inte lyckats. Vilka stödjer vi?
Permalänk | Anmäl
Christer Brodén, 2009-01-11, 00:04
Väldigt bra och korrekt artikel. Blir glad att se att politikerna börjar förstå läget i Mellanöstern. Islam är en religion man väldigt enkelt kan använda på fel sätt.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-01-11, 00:06
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och har sett med mina ögon hur kvinnor DAGLIGEN förnedras, dödas, brännas, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak inte kan läsa och skriva enlig en rapport från WHO.
Permalänk | Anmäl
Bayan Nasih, 2009-01-11, 00:09
Mycket märklig rubriksättning när kvinnor och barn just nu dödas i mängd av Israel. Att sedan Hamas står för en kvinnosyn som förtjänar kritik är en sak. Men i ljuset av vad som nu sker i Gaza känns rubriken nästan lite väl provocerande, men den gav väl lite efterfrågad uppmärksamhet.
Permalänk | Anmäl
MK, 2009-01-11, 00:19
Ursäkta mig ! det du skriver stämmer abslout inte , tror att du ligger en aning efter....Jag är själv arab , palestinier och muslim och kan en hel del om vår sätt att leva och om kvinnans roll och mannens roll i arabvärlden....Kvinnor som du ,försöker förtrycka oss och förnedra oss genom att skriva sådana artiklar . Det är känt i arabvärlden att den palestinska kvinnan är den starkaste kvinnan på jorden.....förtryck finns över allt i vilket land som helst , så det är inte onormalt att förtryck kan förekomma i arabiska familjer...Kvinnor som skriver sådana artiklar vill själva ha uppmärksamhet , sen när bryr du dig kvinnorna i Gaza?? .. tror inte att du visste vad Gaza är för något förran det blev massaker där...Gå och hitta uppmärksamhet någon annanstans...Väst behöver lära sig ett och annat ... ni ligger mycket efter när det gäller kunskap om andra kulturer.
Permalänk | Anmäl
Arabella, 2009-01-11, 00:44
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och har sett med mina ögon hur kvinnor DAGLIGEN förnedras, dödas, brännas, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak inte kan läsa och skriva enlig en rapport från WHO
Permalänk | Anmäl
BAYAN NASIH, 2009-01-11, 00:49
hur kommer det sig att det bara är kurder (förutom judar) som tycks uttala antipatier gentemot Hamas? var finns alla öppensinnade, intellektuella, och frihets- och demokratisträvande arabiska muslimer i kritiken mot fundamentalistiska, teokratiska, diktatoriska regimer i mellanöstern?
Permalänk | Anmäl
Benjamin Dodd, 2009-01-11, 01:03
Jag vill bara ställa dig frågan vilken dag de kvinnor som är förtryckta ska få uttrycka sig själv? Vad ger dig rätten att tala om vad som är rätt för dem? Vad som är deras sanning. Att sitta i Sverige och tycka är enkelt men den åsikt du framför, arabiskt namn till trots, rimma inte alls väl med den åsikten de Palestinska kvinnorna världen över hittills framfört. Med andra ord ska du kanske låta de kvinnor du talar om istället var de som talar.
Permalänk | Anmäl
Lina Persson , 2009-01-11, 01:13
Det är ju en ganska påtaglig dubbelmoral i det som pågår nu. Var är protesterna från speciellt vänsterflygeln och muslimerna när det kommer till massmorden på civila uförda av självmordsbombare i irak? massmorden under terrormorden i Indien, Bali, Madrid, London, New York? när homosexuella hängs i iran? när kvnnor stenas i afghanistan? förföljelse av kurder, kristna och andra minoriteter i arabvärlden? etniska utrensningar i nordafrika? arabiska diktatuter? märkligt att det bara är Israel det protesteras mot när vi här talat om ett oändligt större antal döda, sårade o.s.v eller är palestiniers liv mer värda än dessa människor? Med detta inte sagt att det självklart inte är tragiskt med alla människor som dör i alla konflikter
Permalänk | Anmäl
Zacharias, 2009-01-11, 01:17
WORD!
Permalänk | Anmäl
Ronnie Liebech, 2009-01-11, 01:33
Snälla om raketer avfyras in i Norge, har Norge då rätt att gå till luftangrepp och bomba sönder oskyldiga, slakta barn och demolera skolor, kyrkor och städer i Sverige? Det är alltid den svaga som får lida och den starka som får medlidande.
Tyvärr försöker Tara måla bort problemet och nonchalerar bort Israels extrema ideologi. Varför nämner hon inte Ovadia Josef, ordförande i Shas som har en extremestiskt religös syn och som målar upp araber som svin.. och som är den tredje största partiet i Israel.
Men tyvärr just nu är det fel fokus Tara. Vet du nu att enligt amerikanska Human right watch så använder Israel bomber som omfattar vit fosfor som lemläster befolkningen. Förbjudet enligt internationella lagarna.
Kan du inte fokusera dig på Israels brutala metoder eller vill du anvancera dig uppåt i din politiska karriär genom att hacka på den svage?
Permalänk | Anmäl
Avraham, 2009-01-11, 01:41
Omoget och oansvarigt att framställa Hamas som största problemet för kvinnor och barn i Gaza. I din position borde du vara bildad och intellektuell, och inte viceversa, du vill gärna bortse från Israeliska övergrepp på kvinnor och barn i Gaza och västbanken, och förvara Israeliska aggressioner och krigsföring i Gaza mot palestinska kvinnor och barn, det är inte Hamas som har riktat sina granater mot FN Skolan i Gaza där över 42 kvinnor och barn dog i förrgår, det är inte Islam som har beordrat Israeliska soldater att rikta sina mest avancerat vapen med den största träffsäkerheten mot FN flykting läger i Qana i Libanon den 30 juli 1996 där 63 människor har mist livet, av dem var det 43 BARN.
275 palestinska barn, 68 palestinska kvinnor dog under dem senaste15 dagar av det omoralisk kriget,
Men jag förstår att du vill klättra upp på sådana ORIKTIGA påstående, som gör dig kanske lite popular,
Du kränker palestinska kvinnor med dina omdömeslösa kommentarer, folket i Gaza dör av den Israeliska krigsmaskinen och du försöker ta bort fokus från den riktiga kärnan till konflikten, ” OCKUPATIONEN, BELÄGRINGEN AV GAZA OCH VÄSTBANKEN, BOSÄTTNINGARNA, MUREN, DEN ÖVERDIMENSIONERAD VÅLD SOM UTÖVAS AV ISRAELISKA STYRKOR PÅ PALESTINIER, ANNEKTERING AV PALESTINSKMARK, ”
Vart var din röst under 3 år av den olagliga och den omoraliska belägringen av Gaza? Vart är din röst när tusen tals barn dör en långsamdöd av den grymma belägringen.
När Hamas segrade i palestinska valet i den första demokratiska valet i mellan östern på åratal, då satsade Hamas på att skapa ett socialt välfärd, Hamas satsade på Skolor, Dagis, sjukvård, men det ogillade Israel, USA och kära Tara.
Kära Tara låt oss istället sluta samman våra röster för att stoppa massakern som pågår i Gaza,
Permalänk | Anmäl
Amro Abdel-Bari, 2009-01-11, 01:42
Mona Sahlin demonstrerade under Hezbollaflaggan på Sergels Torg. Flaggan som står för det förtryck du inte gillar.
Vad tycker du om det?
Permalänk | Anmäl
Benke Olsson, 2009-01-11, 01:55
"Hamas det största problemet för kvinnor och barn i Gaza."
Ja, med VÅR måttstock är väl kanske detta riktigt - men med deras?
Låt mig även framhålla grunden för den massiva israelsympati som kommer till uttryck i de här diskussionerna. Det handlar inte alls om läget i mellanöstern, det ger man faderullan i. Vad det handlar om är projektion av de utbredda, ursinnigt antimuslimska stämningar vi har härhemmavid. Iofs vill jag inte moralisera för mycket häröver. Det är helt enkelt så människor i allmänhet tänker, känner och fungerar, och det är likadant överallt, reaktionsmönstret tillhör den primitiva mänskliga naturen.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-01-11, 02:02
Det finns bara en väg till fred och det är att all mark i områden återlämnas till dem som blivit fråntagna sin mark och sin egendom. Någon annan väg till fred finns inte, det börjar världen sakta inse.
Permalänk | Anmäl
Victor F., 2009-01-11, 02:33
Bra och insiktsfullt skrivet! Även andra socialdemokrater har försökt varna för Hamas. Se artikel i senaste numret av Tidningen Broderskap, Sveriges kristna socialdemokrater, skriven strax innan kriget:
http://www.tidningenbroderskap.se/index.php?page=12&ar_id=4388
Permalänk | Anmäl
Maria Werme, 2009-01-11, 07:41
Peter Ingestad:
Du beskyller oss som inte gillar Hamas krigföring för "projektion av de utbredda, ursinnigt antimuslimska stämningar vi har härhemmavid....reaktionsmönstret tillhör den primitiva mänskliga naturen."
Vad har Du för belägg för detta?
På vilket sätt är tex följande frågor islamofoba :
Hur kan det vara att Hamas kunnat bygga tunnlar men inte skyddsrum?
Varför evakuerar inte Hamas barnen från stridszonerna?
Varför placerar Hamas sina raketavskjutningsramper bland civilbefolkningen?
Hur kan det komma sig att Hamas får in raketer o vapen på Gazaremsan men inte mat, mediciner osv.
Hur kan det komma sig att alla 800 000 judarna som fördrevs från olika delar av arabvärlden 1948 inte är kvar i flyktingläger medan de 700000 araber/palistinier som fördrevs av Israel är det?
Permalänk | Anmäl
Volthär, 2009-01-11, 08:24
Har aldrig hört talas om detta talesätt i Egypten!
Permalänk | Anmäl
Mohammed, 2009-01-11, 09:58
Bra att du lyfter fram sådant som kanske vidgar vyerna hos vanligt folk som enbart får kunskap om läget i mellersta östern via media som oftast är väldigt ensidig och inte tar upp dessa sidor du nämner.
Enl media så är ju allt Iraels fel i nuvarande konflikt.
Att Hamas och Islam förtrycker kvinnor är ju ett sorligt faktum.
Om vapenvilan förlängts så hade inte detta nuvarande senario varit.
Tack! /Freddan
Permalänk | Anmäl
Freddan, 2009-01-11, 10:11
Herregud! Det är väl ändå ISRAEL som är det största problemet för kvinnor och barn i Gaza! Det är Israels orättfärdiga ockupations- och apartheidpolitik, i kombination med västvärdens mer eller mindre tysta medgivande, som gör att militant islamism hela tiden växer i Mellanöstern. Och just nu är det trots allt Israel som skjuter på kvinnorna och barnen i Gaza...
Permalänk | Anmäl
Uffe, 2009-01-11, 10:28
Barn och kvinnnor tillhör de svaga grupperna i samhället , (under fredtiden eller krigstider )och det kvittar vilket sammhälle det är , Muslimisk , västerländsk etc.
När vi talar om Palestinska Kvinnor i denna fråga så måste vi ta hänsyn till följande
-Flera palestinska kvinnor ledamöter har blivit valda och sitter idag sk den Palestinska kongressen.
-Den ända som försökte att konkurerar ut Yaser Arafat under president valet var ju en Kvinna (Minns inte hennes namn idag )
-Flera Palestinska kvinnor har utfört många operationer inne i israel under de sista 60 åren.
-Det är en stor skinlland mellan att tala om Kvinnor tex i Somalia eller mellan östern.
-Flera länder i melanöstern har behandlat kvinoo frågan och tagit den på mera allvar , I Dubai eller Cairo sitter höguppsta kvinnor i olika ämbete gemfört med 10 år tillbaka.
-Jag kan förstå att det finns kvinnor i islamiska länder som har inte samma positoner och frihet som här i sverige men denna har de ärvt genom olika gamla traditioner och inte genom Islam.
Permalänk | Anmäl
Tarek , 2009-01-11, 10:47
Äntligen lite mer balans i denna fråga. Det behövs fler som du.
Permalänk | Anmäl
Marita Arnell, 2009-01-11, 10:52
177 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Säg detta till din partiordförande, vanliga Mona. Hon gick idag tillsammans med just de förtryckarna som du kritiserar. Hur fan ska ni ha det?
Att lyfta fram det "islamiskasynsättet" i denna heta fråga är modigt och välgörande Men det är samtidigt något överaskande att en S-kvinna gör det.
Det fungerade inte att lägga en Mill på hemsidan!
Annars - Viktigt att lyfta fram kvinnornas situation under Hamas! Förstås!
Men barnens då?!
Javisst är det så. Grundproblemet är en religiös inställning som nedvärderar kvinnor och människor av annan tro. Tråkigt att man ska behöva rabbla sådana självklarheter i skrift.
Jag kritiserar inte dig men alla debattörer och kommentarsförfattare som inte inser detta. Otroligt svagt av er.
Jag föreslår att alla Hamas-sympatisörer kontaktar Andreas Malm och tillsammans organiserar en studieresa till ett område i gränstrakterna Afghanistan - Pakistan där Talibaner styr.
Suveränt bra skrivet!!!!
"Vi kan inte blunda längre för de fundamentalistiska islamisternas politik som går ut på krig mot Israel och förtryck av kvinnor."
Underbart att det finns så intelligenta och vackra kvinnor som Tara Twana. Jag vill också vara medlem i unga S-kvinnor, :-)
En mycket smal och omogen syn på hela läget. Jag föreslår att Tara börjar resa runt om i världen och lära sig om andra kulturer och traditioner. Visst finns det kvinnoförtryck när det gäller extremister men att nu anklaga Hamas för det är minst sagt okunskap. Palestinierna är ett av det mest sekuliserade folk i regionen och valet av Hamas är bara ett tecken på att man vägrar att böja huvudet för en aggressiv ockupant och acceptera en regering som har gått vilse och blev mer och mer korrumperad men inte för att Hamas har en Islamisk agenda! Tara: åk till dem ockuperade områden i Palestina och fråga kvinnorna där vad de tycker om Hamas!
Där ser man. Ytterligare en peson som försöker bli känd genom att motsätta sig någonting som idag inte ens finns i Palestina - någon talibanliknande samhällsstruktur. Därtill vill jag påminna författaren om att under kvinnor levde betydligt friare under Saddam Husseins tid än vad de gör idag i Irak under Amerikansk occupeation. Författaren jämför Hamas och Hezbollah med Talibanerna, vilken paranoid skribent. Det här är bara någon som återigen rider på den "islamiska kvinnoförtrycks hypen". Att vi har ett problem i mellanöstern med vår samhällsstruktur är inget jag förnekar, men jag anser inte att sitta och skriva på en svensk debatt sida kommer leda till någon förändring av detta. Kunskapen måste nå till folken där problemet ligger, dessutom måste man låta folk växa och utvecklas i sin egen takt, det här är inget som västerländska länder kan tvinga fram utan tiden kommer att medföra förändringar då samhället är dynamiskt även i muslimska länder. Därtill ljuger författaren rakt ut när hon erhåller följande: "Det finns ett talesätt i Mellanöstern som säger att kvinnor ska vistas ute två gånger under sitt liv; när de gifter sig och när de dör. Det är det som nu sker i Gaza." Detta är knappast någonting som man kan generalisera för hela mellanöstern, ty något sådan talessätt finns absolut inte i IRAN. Och om det nu är det som råder i Gaza då är nog Hamas den sista anledningen för det utan det är på grund av israeliska bombningar och massaker som medför till att kvinnor inte visar sig ute. Då kriget inte låg i luften fanns det full av kvinnor ute på gazas gator. Jag förstår inte vars den här författaren kommer ifrån riktigt, vad försöker hon säga? Att kvinnor inte får vistas ute i mellanöstern? Har hon aldrig varit i Iran, Turkiet, UAE ???? Hon sitter här i sverige och sprider västerländsk skrämsel propaganda!
Bra artikel, med ett perspektiv som oftast annars hamnar i skymundan i behandlingen av Israel-Palestinakonflikten. Så sent som i december 2008 röstade Hamas igenom en lag som tillåter domare döma i enlighet med sharian, även moralpolis som den i Iran och Saudi-Arabien finns numera på gatorna i Gaza. Det är det spom är så märkligt med vänstermän som Andreas Malm att de i sitt alliansbygge helt bortser från dessa organisationers kvinnosyn.
Kanske fler i det här landet tar fasta på vad du har att säga om islamisterna än vad de bryr sig om en islamoskeptisk svensk.
mvh/Mikael Johansson
Viktiga synpunkter!
Viktiga synpunkter!
Intressant vinkling, som bara alltför sällan kommer fram i media som statsradio, -tv och DN.
Till Peyman Razhaghi: du verkar vara dåligt påläst på Hamas stadgar. Där står klart och tydligt att kvinnor minsann inte ska utbilda sig och lägga sig i sådant som män är så mycket bättre på, typ att ratta en stat och befrämja god grannsämja. Där står också att kvinnor ska sörja för barnens uppfostran till goda krigare, och för männens välfärd genom att sköta hemmet.
/tshee
Självklart är det allvarligt att kvinnors situation förvärras i och med vem som styr landet. Personligen så har jag inga underlag i fakta om detta har hänt sedan Hamas kom till makten eller ej. Jag kan dock hålla med Peyman Rasaghi om att folk måste få utvecklas i sin egen takt, en påtvingad förändring blir sällan hållbar.
Dessutom är den enda vägen till en möjlig förändring av deras politik ett slut på Israels ockupation av Gaza, samt ett slut på västvärldens isolation av Hamas och det palestinska folket.
Peyman
Tara Twana kommer tydligen från Irakiska Kurdistan. Hursomhelst, hennes uttalande
"Det finns ett talesätt i Mellanöstern som säger att kvinnor ska vistas ute två gånger under sitt liv; när de gifter sig och när de dör."
Verkar helsnurrigt. Det motsvarar inte verkligheten i den överväldigande delen av de muslimska länderna i Mellan Östern. Någonstans försöker hon hämta hem poäng på Västvärldens uppfattning om kvinnoförtryck i den muslimska världen.
I de flesta muslimska länder nuförtiden är kvinnor på väg mot större självständighet, bättre utbildning och ekonomiskt oberoende.
Den utvecklingen är till gagn för hela samhället.
Att blanda in de problem som förknippade med den patriarkala strukturen i de muslimska länderna, med den pågående konflikten i Gaza och Palestina är lika opassande och obetänksamt som att blanda in Ultradoxa Israeliska Judars kvinnosyn.
Den Israeliska offensiven har absolut inget att göra med kvinnornas situation i Gaza. Den Israeliska krigsmakten hämtar inga moraliska incitament från den problemställningen, för att kunna motivera sina krigshandlingar.
Tara Twanas försök att blanda in genusperspektiv på denna konflikt är inadekvat och är dessutom inte kvalitetssäkrat och kan uppfattas som kränkande
(Ha ha, tre flummiga politiskt korrekta modeord i en mening "genusperspektiv", "kvalitetssäkrat" och "kränkande")
Peyman Razaghi
Inse fakta. Det är precis som Tara Twana beskriver det .
Ska kritik mos islamister och Hamas alltid klasas som "västerländsk propaganda". Med det är klart - du är ju Hamas anhängare så jag är inte förvånad.
Äntligen.
Tara Twana tar upp något mycket viktigt som de så kallade feministerna i Sverige av någon anledning blundar inför.
Gissa vem som har mest att förlora när Hamas flyttar fram matpositionerna?
Det känns skönt att inte alla vänsterdebattörer förlorat förståndet.
När kriget är avslutat och det inte längre flyger raketer från Gaza in i Israel och det plågsamma efterspelet i debatten ska formas i en situation med mindre uppskruvat tonläge så undrar jag hur mycket trovärdighet SAP kommer ha kvar bland vanligt folk när de nu har lierat sig med medeltida, teokratiska, misogyna, homofoba rörelser. Är det populärt bland den stora grupp av socialdemokratiska kärnväljare som överväger att rösta på Sverigedemokraterna?
Peyman Razaghi
Om du inte gillar västerländsk propaganda så flyta till Iran eller någon annat islamistisk land.
Tack Tara!.Bra artikel som tar upp andra aspekter av själva grundproblemet. Jag är naturligtvis med en omedelbar vapenvilla men emot att omvärlden skall belöna Hamas efter detta. Hamas skall inte betraktas som offer. Det är ju mycket synd om alla dessa civila som drabbas av kriget från bägge sidorna. Man får inte glömma att Hamas har använt våld mot även palestinier när de attackerade Fatihs existens i Gaza och dödade tiotals av Fatihs anhängare eftersom de var emot Hamas sätt att regera landet. Det är Hamas ideologi som har varit orsaken till innebörds kriget , försämrade relation med de liberala krafterna i arabvälden, provocerade raket attackerna mot Israel , och människornas lidande i Gaza. Situationen var nära att explodera i Gaza innan kriget. De flesta i Gaza tröttnade på Hammas, därför var kriget mot Israel det enda sättet att förlänga Hamas makt över Gaza trotts folkets sociala och ekonomiska lidande . Hamas får hjälp från Iran, Syrien och Hizbulla för att motverka alla krafter som vill uppnå ett stabilt läge i mellanöstern, driva demokratin framåt och uppnå en långvarig fred mellan israeler och palestinier.
För att vara exakt så är Hamas det största problemet för allt och alla i Gaza, på Västbanken i Israel och Egypten.
Mycket stringent analys! Det underliga är att (förutom vänstersympatisörer) det verkar främst vara välutbildade kvinnor som uttalar sig positivt för Hamas-terrorismen; emanciperade kvinnor vars mödrar och mormödrar under årtionden arbetat intensivt för att bryta ned de patriarkaliska samhällsstrukturerna. Det är obegripligt att man nu ställer sig på den sida som uttrycker en fundamentalistisk islams syn på kvinnas roll (som underordand mannen). Jag blir både stolt och glad att det finns unga kvinnor som kan se bortom de rådande populistiska strömningarna som t.ex. partiledare Sahlin står för; alltså att stödja dessa patriarkaliska strukturer!
Det är dessutom symptomatiskt att de som angriper Tara Twana har namn som för tankarna till just dessa patriarkaliska samhällen...
Äntligen! En muslimsk kvinna som vågar och vill säga sanningen. Men vänta bara, snart blir hon väl anklagad för att vara Israelmedlöpare av alla islamister, vänsterstollar och medier här i Sverige...
Bra skrivet. Vi måste komma ihåg att Hamas är en terroristorganisation som utövar ett enormt förtryck mot kvinnorna... Så länga dem styr finns det inte möjlighet till en fredlig lösning och människor kommer dö i onödan då man vägrar ta mot hjälp från Egypten.
Kvinnor och barn. Detta offermantra som ständigt mals vecka efter vecka.
Vad kommer barnen in sjöng Hanson de Wolf United.
Nu är det kanske dags att fråga sig: Var kommer männen in? Annat än som förövare och osynliga dödsobjekt.
Denna förenklade feministiska analys som fullständigt saknar helhetens substans.
Alla är offer och förövare i denna process. Jag tänker inte skuldbelägga några kvinnor eftersom det är en komplex kausal process.
Men bästa Tara varför ser du inte längre än fram till första hörnet.
Den provocerande men irrationella frågan är:
Varför uppfostrar inte kvinnorna pojkarna till att bli snälla söta lamm.
Svara på denna fråga så vet du varför jag skrev denna kommentar.
Har du inget svar så kan du med stor förtröstan läsa Anknytningsteori och några deciliter evolutionslära.
Underbar artikel Tara, intellektuell och objektiv respons från läsare också!
Detta är en värdig plats för objektiv och saklig diskussion om konflikten...
En liten kommentar till Omar Sowan: Palestinierna må kanske vara ett av de mest sekulariserade folken i regionen... Eller?!? Gentemot vilka andra folk gör du denna jämförelse? Sen råder jag också Tara att INTE åka till Gaza som uppmanas. Det är lite stökigt där nere just nu, Omar!
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot mänskliga gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och träffat många flickor/kvinnor. Jag har sett med mina ögon hur de DAGLIGEN förnedras, dödas, bränns, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak kan inte läsa och skriva enlig en rapport från WHO.
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot mänskliga gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och träffat många flickor/kvinnor. Jag har sett med mina ögon hur de DAGLIGEN förnedras, dödas, bränns, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak kan inte läsa och skriva enlig en rapport från WHO.
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och har sett med mina ögon hur kvinnor DAGLIGEN förnedras, dödas, brännas, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak inte kan läsa och skriva enlig en rapport från WHO
Googlade Tara Twana och hamnade i hennes födelsestad, kurdiska Halabja. Mycket att läsa, och mycket att grubbla över.
En plågsam känsla: Varje stridande part kräver egentligen, att vi skall älska deras mord.
Om hemska trauman skapar psykopater intill femte och sjätte led, då finns det i dessa krig bara parter, som lyckats begå förbrytelser, och sådana som inte lyckats. Vilka stödjer vi?
Väldigt bra och korrekt artikel. Blir glad att se att politikerna börjar förstå läget i Mellanöstern. Islam är en religion man väldigt enkelt kan använda på fel sätt.
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och har sett med mina ögon hur kvinnor DAGLIGEN förnedras, dödas, brännas, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak inte kan läsa och skriva enlig en rapport från WHO.
Mycket märklig rubriksättning när kvinnor och barn just nu dödas i mängd av Israel. Att sedan Hamas står för en kvinnosyn som förtjänar kritik är en sak. Men i ljuset av vad som nu sker i Gaza känns rubriken nästan lite väl provocerande, men den gav väl lite efterfrågad uppmärksamhet.
Ursäkta mig ! det du skriver stämmer abslout inte , tror att du ligger en aning efter....Jag är själv arab , palestinier och muslim och kan en hel del om vår sätt att leva och om kvinnans roll och mannens roll i arabvärlden....Kvinnor som du ,försöker förtrycka oss och förnedra oss genom att skriva sådana artiklar . Det är känt i arabvärlden att den palestinska kvinnan är den starkaste kvinnan på jorden.....förtryck finns över allt i vilket land som helst , så det är inte onormalt att förtryck kan förekomma i arabiska familjer...Kvinnor som skriver sådana artiklar vill själva ha uppmärksamhet , sen när bryr du dig kvinnorna i Gaza?? .. tror inte att du visste vad Gaza är för något förran det blev massaker där...Gå och hitta uppmärksamhet någon annanstans...Väst behöver lära sig ett och annat ... ni ligger mycket efter när det gäller kunskap om andra kulturer.
Jag håller med 'Tara att kvinnor glöms bort i vart ende krig. Fanatism och våld oavsett om det begås av Hamas, Israel eller annan grupp har samma innebörd att de är fiantliga mot livet, mot gemenskapen och inte minst mot fria tänkande individer.
Jag har rest i mellanöstern och har sett med mina ögon hur kvinnor DAGLIGEN förnedras, dödas, brännas, könstympas, tvånggiftas, fängslas hemma, förnekas sina grundläggande mänskliga rättigheter mm. Tex 47% av kvinnorna i Irak inte kan läsa och skriva enlig en rapport från WHO
hur kommer det sig att det bara är kurder (förutom judar) som tycks uttala antipatier gentemot Hamas? var finns alla öppensinnade, intellektuella, och frihets- och demokratisträvande arabiska muslimer i kritiken mot fundamentalistiska, teokratiska, diktatoriska regimer i mellanöstern?
Jag vill bara ställa dig frågan vilken dag de kvinnor som är förtryckta ska få uttrycka sig själv? Vad ger dig rätten att tala om vad som är rätt för dem? Vad som är deras sanning. Att sitta i Sverige och tycka är enkelt men den åsikt du framför, arabiskt namn till trots, rimma inte alls väl med den åsikten de Palestinska kvinnorna världen över hittills framfört. Med andra ord ska du kanske låta de kvinnor du talar om istället var de som talar.
Det är ju en ganska påtaglig dubbelmoral i det som pågår nu. Var är protesterna från speciellt vänsterflygeln och muslimerna när det kommer till massmorden på civila uförda av självmordsbombare i irak? massmorden under terrormorden i Indien, Bali, Madrid, London, New York? när homosexuella hängs i iran? när kvnnor stenas i afghanistan? förföljelse av kurder, kristna och andra minoriteter i arabvärlden? etniska utrensningar i nordafrika? arabiska diktatuter? märkligt att det bara är Israel det protesteras mot när vi här talat om ett oändligt större antal döda, sårade o.s.v eller är palestiniers liv mer värda än dessa människor? Med detta inte sagt att det självklart inte är tragiskt med alla människor som dör i alla konflikter
WORD!
Snälla om raketer avfyras in i Norge, har Norge då rätt att gå till luftangrepp och bomba sönder oskyldiga, slakta barn och demolera skolor, kyrkor och städer i Sverige? Det är alltid den svaga som får lida och den starka som får medlidande.
Tyvärr försöker Tara måla bort problemet och nonchalerar bort Israels extrema ideologi. Varför nämner hon inte Ovadia Josef, ordförande i Shas som har en extremestiskt religös syn och som målar upp araber som svin.. och som är den tredje största partiet i Israel.
Men tyvärr just nu är det fel fokus Tara. Vet du nu att enligt amerikanska Human right watch så använder Israel bomber som omfattar vit fosfor som lemläster befolkningen. Förbjudet enligt internationella lagarna.
Kan du inte fokusera dig på Israels brutala metoder eller vill du anvancera dig uppåt i din politiska karriär genom att hacka på den svage?
Omoget och oansvarigt att framställa Hamas som största problemet för kvinnor och barn i Gaza. I din position borde du vara bildad och intellektuell, och inte viceversa, du vill gärna bortse från Israeliska övergrepp på kvinnor och barn i Gaza och västbanken, och förvara Israeliska aggressioner och krigsföring i Gaza mot palestinska kvinnor och barn, det är inte Hamas som har riktat sina granater mot FN Skolan i Gaza där över 42 kvinnor och barn dog i förrgår, det är inte Islam som har beordrat Israeliska soldater att rikta sina mest avancerat vapen med den största träffsäkerheten mot FN flykting läger i Qana i Libanon den 30 juli 1996 där 63 människor har mist livet, av dem var det 43 BARN.
275 palestinska barn, 68 palestinska kvinnor dog under dem senaste15 dagar av det omoralisk kriget,
Men jag förstår att du vill klättra upp på sådana ORIKTIGA påstående, som gör dig kanske lite popular,
Du kränker palestinska kvinnor med dina omdömeslösa kommentarer, folket i Gaza dör av den Israeliska krigsmaskinen och du försöker ta bort fokus från den riktiga kärnan till konflikten, ” OCKUPATIONEN, BELÄGRINGEN AV GAZA OCH VÄSTBANKEN, BOSÄTTNINGARNA, MUREN, DEN ÖVERDIMENSIONERAD VÅLD SOM UTÖVAS AV ISRAELISKA STYRKOR PÅ PALESTINIER, ANNEKTERING AV PALESTINSKMARK, ”
Vart var din röst under 3 år av den olagliga och den omoraliska belägringen av Gaza? Vart är din röst när tusen tals barn dör en långsamdöd av den grymma belägringen.
När Hamas segrade i palestinska valet i den första demokratiska valet i mellan östern på åratal, då satsade Hamas på att skapa ett socialt välfärd, Hamas satsade på Skolor, Dagis, sjukvård, men det ogillade Israel, USA och kära Tara.
Kära Tara låt oss istället sluta samman våra röster för att stoppa massakern som pågår i Gaza,
Mona Sahlin demonstrerade under Hezbollaflaggan på Sergels Torg. Flaggan som står för det förtryck du inte gillar.
Vad tycker du om det?
"Hamas det största problemet för kvinnor och barn i Gaza."
Ja, med VÅR måttstock är väl kanske detta riktigt - men med deras?
Låt mig även framhålla grunden för den massiva israelsympati som kommer till uttryck i de här diskussionerna. Det handlar inte alls om läget i mellanöstern, det ger man faderullan i. Vad det handlar om är projektion av de utbredda, ursinnigt antimuslimska stämningar vi har härhemmavid. Iofs vill jag inte moralisera för mycket häröver. Det är helt enkelt så människor i allmänhet tänker, känner och fungerar, och det är likadant överallt, reaktionsmönstret tillhör den primitiva mänskliga naturen.
Det finns bara en väg till fred och det är att all mark i områden återlämnas till dem som blivit fråntagna sin mark och sin egendom. Någon annan väg till fred finns inte, det börjar världen sakta inse.
Bra och insiktsfullt skrivet! Även andra socialdemokrater har försökt varna för Hamas. Se artikel i senaste numret av Tidningen Broderskap, Sveriges kristna socialdemokrater, skriven strax innan kriget:
http://www.tidningenbroderskap.se/index.php?page=12&ar_id=4388
Peter Ingestad:
Du beskyller oss som inte gillar Hamas krigföring för "projektion av de utbredda, ursinnigt antimuslimska stämningar vi har härhemmavid....reaktionsmönstret tillhör den primitiva mänskliga naturen."
Vad har Du för belägg för detta?
På vilket sätt är tex följande frågor islamofoba :
Hur kan det vara att Hamas kunnat bygga tunnlar men inte skyddsrum?
Varför evakuerar inte Hamas barnen från stridszonerna?
Varför placerar Hamas sina raketavskjutningsramper bland civilbefolkningen?
Hur kan det komma sig att Hamas får in raketer o vapen på Gazaremsan men inte mat, mediciner osv.
Hur kan det komma sig att alla 800 000 judarna som fördrevs från olika delar av arabvärlden 1948 inte är kvar i flyktingläger medan de 700000 araber/palistinier som fördrevs av Israel är det?
Har aldrig hört talas om detta talesätt i Egypten!
Bra att du lyfter fram sådant som kanske vidgar vyerna hos vanligt folk som enbart får kunskap om läget i mellersta östern via media som oftast är väldigt ensidig och inte tar upp dessa sidor du nämner.
Enl media så är ju allt Iraels fel i nuvarande konflikt.
Att Hamas och Islam förtrycker kvinnor är ju ett sorligt faktum.
Om vapenvilan förlängts så hade inte detta nuvarande senario varit.
Tack! /Freddan
Herregud! Det är väl ändå ISRAEL som är det största problemet för kvinnor och barn i Gaza! Det är Israels orättfärdiga ockupations- och apartheidpolitik, i kombination med västvärdens mer eller mindre tysta medgivande, som gör att militant islamism hela tiden växer i Mellanöstern. Och just nu är det trots allt Israel som skjuter på kvinnorna och barnen i Gaza...
Barn och kvinnnor tillhör de svaga grupperna i samhället , (under fredtiden eller krigstider )och det kvittar vilket sammhälle det är , Muslimisk , västerländsk etc.
När vi talar om Palestinska Kvinnor i denna fråga så måste vi ta hänsyn till följande
-Flera palestinska kvinnor ledamöter har blivit valda och sitter idag sk den Palestinska kongressen.
-Den ända som försökte att konkurerar ut Yaser Arafat under president valet var ju en Kvinna (Minns inte hennes namn idag )
-Flera Palestinska kvinnor har utfört många operationer inne i israel under de sista 60 åren.
-Det är en stor skinlland mellan att tala om Kvinnor tex i Somalia eller mellan östern.
-Flera länder i melanöstern har behandlat kvinoo frågan och tagit den på mera allvar , I Dubai eller Cairo sitter höguppsta kvinnor i olika ämbete gemfört med 10 år tillbaka.
-Jag kan förstå att det finns kvinnor i islamiska länder som har inte samma positoner och frihet som här i sverige men denna har de ärvt genom olika gamla traditioner och inte genom Islam.
Äntligen lite mer balans i denna fråga. Det behövs fler som du.