Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Israel

Foto: AP/ Scanpix
Fredrik Segerfeldt om Israel

Israel måste göra de största eftergifterna

Den svenska mellanösterndebatten är infantilt polariserad. En sansad analys ger vid handen att Israels överlägsna utvecklingsnivå ger landet större förmåga att producera militärt våld, vilket ger en skev utgångspunkt i relationerna mellan partnerna. Israel måste därför vara redo till de största eftergifterna.


Om författaren

Jag har varit intresserad av Mellanöstern ända sedan jag i Gymnasiet skrev ett specialarbete om konflikten.

Den svenska Mellanösterndebatten är sedan länge i det närmaste infantilt polariserad. Det är som att de enda som har några åsikter i frågan är fanatiker som entydigt och till 100 procent tar ställning för den ena eller den andra sidan i konflikten. I den nuvarande krisen följer de flesta samma enkelspåriga resonemang: Israel är antingen en oskyldig stat som skyddar sig mot muslimska fundamentalister och terrorister eller en ond västimperialistisk statsterrorist som utför ett rasistiskt folkmord. Palestinierna under Hamas är antingen en kuvad tredjevärldsfolkspillra som slåss för frihet och självständighet, eller en despotisk och fundamentalistisk terrorgrupp som med stöd av några av regionens stormakter vill utplåna Israel.

De personer som säger sig vilja ha fred i regionen för fram precis den sortens argument som ligger bakom konflikten och gör saken värre. Sådana förhållningssätt leder ingenvart. Det verkar vara inrikespolitiska eller ideologiska poäng som är målet, snarare än fred.

Låt oss i stället resonera öppet och förbehållslöst kring frågan. Israel vill ha fred, säkerhet och en tryggad existens, medan Hamas vill att Israel försvinner från Mellanösterns karta. Det är två oförenliga mål. Det skulle man kunna förhandla om, för att finna en kompromiss som är så smärtfri som möjligt för båda parter. Problemet är att utgångsläget är asymmetriskt, till Israels fördel.

Israel är en i praktiken ohotad statsbildning. Den judiska staten har visserligen inte lyckats få ett erkännande av sin rätt till existens av alla berörda parter, men tack vare överlägsen utvecklingsnivå - ekonomiskt, politiskt, militärt (dessa tre tenderar att gå hand i hand) - har Israel i stort sett de facto nått sina mål: tryggad existens och säkerhet.

Åtminstone i palestiniernas ögon innebär detta utgångsläge i sig den stora katastrofen, då en främmande stat bildades på den mark de såg som sitt hemland och 100 000-tals människor fördrevs från sina hem. Det är därför den palestinska kompromisslösheten endast har kunnat tyglas med våld.

Denna frustration används sedan av muslimska fundamentalister som inte för något i världen vill veta av dessa otrogna hundar på helig mark (Jerusalem är som bekant islams tredje heligaste stad). Det gäller dock att komma ihåg att den muslimska fundamentalism i Palestina främst bör ses som ett resultat av, snarare än en orsak till, konflikten. (Minns att PLO länge var en utpräglad vänsterorganisation).

Båda parter använder sig av våld för att nå sina mål. Det finns dock två viktiga skillnader: 1) Medan israelerna strävar efter att skona så många civila som möjligt, riktar Hamas sina raketer och självmordsbomber mot just civilbefolkningen. 2) Israels förmåga att utöva militärt våld är så mycket större än Hamas.

Dessa två skillnader är naturligtvis sammankopplade. Någon har sagt att terrorism är den fattiges sätt att föra krig. Om Hamas vill utöva våld mot Israel har man inga andra möjligheter än att rikta sig mot civilbefolkningen. Palestinierna kan knappast på allvar hota den israeliska armén.

Men samtidigt saknar Hamas den humanism som israelerna bär med sig i sitt liberaldemokratiska och västerländska arv. Om styrkeförhållandena var de motsatta skulle det inte finnas några judar i Mellanöstern idag. Israel skulle rent militärt kunna förinta palestinierna med lätthet.

Icke desto mindre är utgångsläget problematiskt. Maktrelationerna är så asymmetriska att all fred kommer att ske på Israels villkor. Därför upplever palestinierna inte förhandlingarna som något annat än förnedrande kapitulation för en övermakt. Å andra sidan är det omöjligt för Israel att ge upp sin rätt till existens.

Alla vet vad lösningen måste vara. Att Hamas och alla andra muslimer i regionen accepterar att det kommer att finnas en judisk stat i Mellanöstern, och att Israel är redo att acceptera att landets gränser kommer att inskränkas rejält. Om den judiska demokratin vill vara med i den västerländska gemenskapen måste den helt enkelt acceptera att Israel är den part i konflikten som måste göra störst eftergifter. Att Israel har överlägsen förmåga att producera militärt våld gör inte utgångsläget mer rättvist. Visst vore 1948 års gränser, ingen återvändo för palestinska flyktingar och ett Jerusalem som delad huvudstad en lämplig förhandlingsstart?

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2958

11 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Mycket bra text och jag håller med om att det behövs mer nyanser i debatten. De flesta visar bara skrämmande människosyn.

Mer tack!

Permalänk | Anmäl #1 Stern Face, 2009-01-08, 00:11

Jag håller inte med om allt du skriver, men jag tackar för en av få artiklar på Newsmill som faktiskt vill stimulera till en konstruktiv debatt!

Permalänk | Anmäl #2 Adel Abu Hamdeh, 2009-01-08, 17:17

Kul att läsa ett nyanserat inlägg om Israel-Palestina frågan. Det är alltid väldigt polariserat annars.

Men är det inte så att Israel (eller snarare Bill Clinton medlade) just det du föreslår?
(1948 års gränser (till 97%), ingen återvändo för palestinska flyktingar och ett Jerusalem som delad huvudstad.)

Kompromisser är nog tyvärr lite typiskt svenskt...

Dessutom har jag för mig att palestinier i allmänhet anser att rätten för palestinska flyktingar att återvända är den viktigaste frågan och att det var mest därför som Bill Clintons medling föll.

Personligen så tycker jag att man borde kvitta varandras flyktingar.
1948 tvingades nämligen ungefär lika många judar att fly från sina arabiska hemländer som palestinier som flydde från Israel.

Permalänk | Anmäl #3 Magnus, 2009-01-09, 19:05

När man säger "1948 års gränser", menar man då FN:s ursprungliga förslag 1948 eller menar man gränserna efter att Israel, genom kriget samma år, lyckats utvidga sitt territorium? När man säger "1967 års gränser" så brukar man väl mena gränserna *före* sexdagarskriget 1967, och det var väl ungefär dessa gränser som föreslogs 2000 i Camp David? "1948 års gränser" låter därför som om Palestina skulle få tillbaka vissa områden som Israel hade även före 1967 men det har väl aldrig någonsin erbjudits? Snälla, kan någon insatt skapa terminologisk klarhet här.

Permalänk | Anmäl #4 David Munck, 2009-01-10, 18:31

Jag menade 1948 års gränser, enligt den ursprungliga delningsplanen, det vill säga före det första kriget. Det menar jag verkar som en rimlig kompromiss. Jerusalem borde administreras internationellt, med palestisnk och israeliskt deltagande. Trots allt var befolkningsmajoriteten i hela det brittiska mandatet arabsik, och att de kringliggande arabiska staterna då inte ville acceptera Israels existens var knappast de nu levande palestiniernas fel.

Permalänk | Anmäl #5 Fredrik Segerfeldt, 2009-01-11, 17:38

Det finns idag miliontals palestinier i diaspora...lär av zionisterna och samla er i en global organisation och bilda lobbygrupper världen över, skapa egna medier för att ge folk sann information istället för den aldrig sinande zionistpropagandan...skapa egna fonder för att finasiera befrielsen av Palestina och uppbygandet av en stark och livsduglig stat dit palestinier kan återvända. Zionisterna kan endast besegras med samma medel som de själva använder...vidare så är zionisterna väldigt rädda för att den den demografiska balansen ska bli till palestiniernas fördel...därför tar de in så många icke palestinska invandrare så möjligt till Palestina (helst skall dessa vara judar, men även andra icke arbiska folkgrupper är välkomna)...alltså är det en ofrånkomlig plikt för alla palestinier, framförallt de som är kvar i Palestina att skaffa så många barn så möjligt...Palestinier bör vidare alltid sträva efter att utbilda sig sig så mycket så möjligt. Börja med att förena er i en organisation där jämlighet råder mellan könen och mellan kristna och muslimska palestinier(och palestinier av annan världsåskådning), Hamas och andra religösa grupper må för tillfället vara de enda motståndsgrupper som finns till hands...men de leder ingen vart...Palestiner måste ha en stark motståndsorginasition som omfattar alla palestinier oavsett religion, kön eller samhällsklass, och den får inte vara korrupt som PLO eller ha en religiös agenda som Hamas.

Permalänk | Anmäl #6 Torsten, 2009-01-12, 17:53

Flyktingaranas återvändo och framförallt JERUSALEM är de viktigaste punkterna ur palestinsk synvinkel, vid förhandlingarna där Clinton medlade vägrade zionisterna att återlämna alla delar av Jerusalem som tillhör dem enligt 1948-års gränser. Även om den lösning som Fredrik Segerfeldt föreslår alls inte är helt rättvis mot palestinierna, som ju aldrig hade något att säga till om då det beslutades i FN att zionisterna skulle få bilda en stat på palestinsk mark, så är det nog den enda möjliga lösningen om man ska uppnå en varaktig fred, (dock förutsatt att alla flyktingar, såväl palestinska som judiska flyktingar skall ha rätt att återvända hem).

Permalänk | Anmäl #7 Torsten, 2009-01-12, 18:25

Hej!
Mer om 60 år ockupationen i Palestina, se på den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=GuoKwAHmJo4&feature=PlayList&p=25AD7506A5...

Tack för er.

Permalänk | Anmäl #8 SAMER, 2009-01-12, 22:41

Torsten,
Du är precis lika ensidig som de jag kritiserar i min artikel. Och uppmuntrar därmed konflikt snarare än krig.
Fredrik

Permalänk | Anmäl #9 Fredrik Segerfeldt, 2009-01-13, 10:08

Staten Israel är byggd på stulen mark. Men du har rätt Fredrik, efter 60 år finns ingen väg tillbaks bara olika vägar framåt. Israel satsar enorma resurser på att skapa nya förtvivlade, radikaliserade rekryter till extrema organisationer som Hamas. Organisationer som utnyttjar det hat och den vrede, som skapas av våld och förnedring, för sina egna syften. Alla måste se att det här är en återvändgränd som skapar det problem som man vill lösa.
Vägen "låt alla palestinska flyktingar återvända" är moraliskt korrekt, (att judar fördrivits från Tyskland, Österrike, Irak, Syrien mm innebär inte att Palestinas invånare saknar mänskliga rättigheter) men kommer aldrig att genomföras eftersom det skulle innebära att staten Israel skulle tappa sin Judiska majoritet, och den situationen kommer man aldrig att sätta sej i frivilligt. Finns det en framkomlig väg?
"1948 års gränser, ingen återvändo för palestinska flyktingar och ett Jerusalem som delad huvudstad" låter som en rimlig kompromiss.
Med i Israel har extrema religiösa judiska partier stor politisk makt, i Gasa har Hamas religiösa extremister makten, och i USA har kristna religiösa fundamentalister (evangelister som tror att Israels återuppståndelse är en förutsättning för Jesu återkomst) stor politisk makt. Vem i det här gänget ska lyckas styra bort från "The road to Hell" ?

Permalänk | Anmäl #10 Erik U, 2009-01-14, 15:05

Bara Israel kan begå såna brott mot hela världen..Bara Israel får skydd och försvar för alla mord..Bara Israel går över lagen och alla gränser...Bara Israel får stöd från(FN) och (EU) för alla brott och mord...Frågan är varför ..Mot Islam, Mot Mellanöstern eller mot hela världen...

Vad vet politikerna om hela Palestinafrågan ??..Vad vet media om hela Palestinafrågan??..

Varför talar inte politikerna om alla fakta till folket??.Varför mörklägger media alla fakta om Palestinafrågan????

Hur kan hända det att folket inte vet om alla fakta om Palestinafrågan??....Varför har inte skolan alla fakta om Palestinafrågan??...

Det var hela tiden falska fakta och lögner får folket höra..
Fakta från historien får inte komma till folket..

Mord och politiska mord har varit över hela världen ..Varför är politikerna så tysta om allt och om alla ??..
Varför försvarar politikerna Israel och Israels alla brott orättvist??..

Kan man försvara en mördare????..Politikerna gör med Israel.......

Nu är det slut på alla lögner och alla fakta ska komma fram..

UKs ord--Balfourdeklaration 1917--till sionisterna om Palestina.Uks utrikesminister ,Arthur James Balfour.
Foreign Office,
den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
'Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.'
Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
Eder Högaktningsfulle
Arthur James Balfour
Här finns en film om Isreals sämst historia i 60 år ockupation.
http://www.youtube.com/watch?v=GuoKwAHmJo4&feature=PlayList&p=25AD7506A5...
tack för er.Stoppa USA, Israel, Stoppa AIPACs makt över USAs politik och folk..
kolla resultat av kriget.
http://www.slide.com/r/SDlVS8j46z82M285PPn8QzB7GnvxHvml?previous_view=TI...
De mest tre terrorister från Israel som finns ovan(Olmert,Barak och Livini)) har dödat barn ,kvinnor,gamla och gravida kvinnor och genomfört offensiven för att döda folket inte för att göra slut på Hamas.

Permalänk | Anmäl #11 Caroline Palmqvist, 2010-02-23, 11:56


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.