Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Israel

Hedi Bel Habib om Israel

Israel vinner på att bryta sin allians med USA och initiera en fredsinriktad säkerhetspolitik baserad på egen kultur

Bilder av döda barn i Gaza är främmande för judendomen som kulturarv och är därför att betraktas som ett resultat av en av USA inspirerad säkerhetspolitisk doktrin. Övervåldet i Gaza står i strid mot Judendomens budskap om slutlig världsfred. Israel vinner därför på att bryta sin allians med USA och initiera en ny fredsinriktad säkerhetspolitik med rötter i den egna religiösa och sekulära kulturen, skriver Hedi Bel Habib.


Om författaren

Författaren är fil doktor och forskare.

1. Israel vinner på att bryta sin allians med USA

Israels markoffensiv i Gaza välkomnas av USA och utgör därmed en förlängning av USA:s aggressiva säkerhetspolitiska doktrin. Bilder av döda barn och civila palestiniers lidande i Gaza är främmande för judendomen som religiöst och kulturellt arv och är därför att betraktas som ett resultat av en av USA inspirerad säkerhetspolitisk doktrin. Övervåldet i Gaza står i strid mot Judendomens budskap om Messias återkomst, som enligt traditionen tros återupprätta Davids rike och skapa världsfred. Israel vinner därför på att bryta sin allians med USA och initiera en ny fredsinriktad säkerhetspolitik med rötter i den egna kulturen. 

USA:s krigsinriktade säkerhetspolitiska doktrin är ingen framgångsrik strategi och riskerar att leda till samma situation som orsakade romarrikets sönderfall. Romarriket hade varit med i många krig, men krigen blev alltför dyrare. Det fanns många krigare och det innebar att betala ut mer pengar. President George Bush har gjort slut på mer pengar på krig än någon annan av USA:s tio andra presidenter efter andra världskriget. Krigen i Afganistan och Irak har hittills kostat motsvarande 6.600 miljarder kronor.

USA:s säkerhetspolitiska doktrin som inspirationskälla riskerar också att bli en fälla för Israel i såväl militärt som ekonomiskt avseende. Detta särskilt mot bakgrund av att USA ständigt hävdar rätten till föregripande av kärnvapenanfall - och detta har förespråkats för hela Nato.

2. Obama har inget att komma med när det gäller fred

Bushadministrationen har indirekt lurat in Israel i markkriget mot Gaza. Men Obama håller tyst. Denna tystnad sänder dock ett tydligt budskap om att Obama inte har någon egen hållning i frågan. Under den amerikanska valkampanjen surfade han på en världsomspännande popularitet. Om man utgår från hans kampanjetal är det klart att han skulle ha antagit samma hållning som Bush om attacken inleddes efter den 21 januari. I juli förra året sade Obama: " Om någon lanserade raketer på mitt hus, där mina två döttrar sover på natten, skulle jag göra allt i min makt för att stoppa detta!".

Obama ansågs företräda en annan säkerhetspolitisk doktrin än Bush, men nu framstår han allt mer som ingen annan än Bush. Den arabiska TV-kanalen visar sekvenser från Obamas semester på Hawaii och växlar sedan till klipp från civila palestiniers lidande i Gaza. De oerhörda förväntningar som även arabvärlden haft på honom kommer att svikta och hans totala tystnad fyller naturligtvis den israeliska regeringen med ytterligare tillförsikt om att den handlar rätt. Hur Obama än agerar framledes kommer han genom sin tystnad nu att få svårare att gå in i arbetet för en lösning av konflikten Israel-Palestina.

3. Israel vinner på att initiera en ny fredsinriktad säkerhetspolitik med rötter i egen kulturhistoria

Det som mest saknas idag är en säkerhetsdoktrin som går ut på hur man förebygger konflikter och främjar dialog, fred och försoning istället för hat och hämndaktioner. Genom att bygga sin säkerhetspolitik på judendomens klassiska arv kan Israel åstadkomma en långt mer värdefull insats än vad vad det någonsin kunde som en liten kugge i USA:s väldiga krigsapparat och aggressiva säkerhetspolitik. David är en av de viktigaste gestalterna i Israels religösa, politiska och kulturella historia. Han var Israels andre kung. Av många betraktas David som en föregångare till Messias. Inom Judendomen är Messias en mänsklig ättling till kung David, som ska återupprätta Davids rike och skapa Världsfred.

Bilder av sönderbombade barn och civila vuxna i Gaza står i strid mot judendomens grundprinciper och föreställning om Världsfred. Isarel behöver därför bryta med USA:s krigiska och alienerande säkerhetspolitiska doktrin och återgå till sitt eget såväl religiösa som sekulära kulturella arv, där fred och univarsalism står i förgrunden.

Försöken att i FN:s säkerhetsråd att få igenom en resolution som kräver omdelbar eldupphör har misslyckats sedan USA och Bushadministrationen lagt in sitt veto. Vepenvila krävs dock förr eller senare. Israel kommer att behöva vapenvila inför valet den 10 februari. Dilemmat för Israel är dock att en vapenvila kan innebära att Hamas kan komma att ta tillfället i akt för att försöka bli en samtalspartner för Israels regering. Israel har dock systematiskt gjort klart att landet aldrig kan tänka sig förhandla med Hamas.

4. Israel har en historisk chans att bli fredsmäklare i regionen

"Är man stark måste man också vara snäll", sade Pippi Långstrump. Hennes devis bör bli en ingång för Israel att hitta en ny säkerspolitisk strategi baserad på strävan efter fred. Israel är en militär stormakt och behöver inte besegra Hamas för att bevisa sin överlägsna militära styrka. Ty det är allmänt känt att det är svårt att bekämpa gerilla även för USA, som förfogar över världens störta och mest avancerade militära apparat.

Som militär stor makt bör Israel använda sin position för att främja och ansvara för fred i regionen. Detta skulle gynna både världsfreden och världsekonomins utveckling. Israel bör därför ha modet att ensidigt kunna avbryta sin markoperation och bryta blockaden av Gaza som ett led i förhandling med Hamas om en permanet fredslösning mellan Israel och Palestina.

Den israeliska befolkningen är inte främmande för en sådan lösning. Enligt en opinionsundersökning från 2008 var majoriteten av israelerna positivt inställda till öppna samtal med Hamas om en vapenvila. Enligt undersökningen var 64 procent av israelerna positiva till öppna förhandlingar med Hamas. Endast 28 procent av de svarande sade att de motsätter sig någon dialog med Hamas och 8 procent hade ingen åsikt.

En fredlig lösning måste på kort sikt här vägas in mot alla offer som ett långvarigt krig kommer att kräva bland både palestinier och israeler. På längre sikt måste en fredlig lösning också ses som en ovärderlig plattform för ekonomiskt och kulturellt samarbete mellan Israel och dess arabiska grannländer.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2941

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag tror inte man kan lägga så stor skuld på USA för vad Israel väljer att göra. statsvetaren John Mearsheimer skrev för nåt år sen en kontroversiell bok om den judiska lobby i USA som han menar utövar stort inflytande på USA:s Mellanösternpolitk. Det kan vara så att Israel och amerikanska lobbyorganisationer i USA utövar stort inflytande på USA:s politik. Israel kan själv välja att gå en annan väg, men det betyder inte att banden med USA måste, eller ens bör, brytas. Israel behöver för sin säkerhets skull USA som allierad, det räcker inte att ha en stark egen militär. Men säkerheten är också beroende av en ändrad policy, som kan komma till stånd genom samarbete med USA, EU och arabländerna. Men detta kan nog bara ske om Israel själv tar initiativ till denna. Om Israel signalerar en annan policy med diplomati med Hamas och andra så kommer nog USA:s regering att följa med. USA vinner inget av att ha en hotad allierad i Mellanöstern. USA och Israel vill bägge ha stabilitet, förmodar jag.
*
Vilken Mellanösternpolitik Obama och Clinton kommer att genomföra återstår att se. Vad de sagt inför valet är, av naturliga skäl i en situation med valkonkurrens, inte speciellt preciserat. Att Obama eller Clnton ännu inget sagt beror på att det är Bush som ännu är president och Obama har sagt att han inte vill störa den ännu regerande presidentens jobb.
*
Om Obama ska ha semester, så är det nu innan han tillträder på posten. Han lär behöva den vilan efter valkampanjen och inför sitt rätt ansträngande jobb.

Permalänk | Anmäl #1 Niclas Kuoppa, 2009-01-07, 11:32

Du tar upp den judiska kulturhistorien. Jag tror att det finns försök mellan företrädare från olika religiösa grupperingar att lyfta fram de fredliga dragen i respektive religions och kulturs historier och de gemensamheter och historiska band som finns mellan dem. Ingen religion eller kultur har ju utvecklats i ett totalt vakuum, de har utvecklats inte bara i konflikt och motsats till varandra utan har delvis gemensamma ursprung, och har genom historien influerats av varandra och korsbefruktats.

Permalänk | Anmäl #2 Niclas Kuoppa, 2009-01-07, 11:39

Vi borde ge mer stöd till alla de mindre gränsöverskridande samarbetsprojekten som sker på gräsrotsnivå. Det finns samarbeten mellan israeler och palestinier som rör allt från kvinnors och hbt-folks rättigheter, fred, teater, hip-hop och klassisk musik (Daniel Barenboim och Edward Said startade en orkester med ungdomar från israel, palestina och arabländerna), och mer formella samarbeten som rör Jordanflodens vatten.
Fred och samförstånd kan inte bara byggas ovanifrån, det måste även finnas ett gräsrotsperspektiv.

Permalänk | Anmäl #3 Niclas Kuoppa, 2009-01-07, 11:45

Ännu en konstig artikel! Israel är inte en amerikansk konstruktion. Israel har genom sin historia sök hjälp där hjälp fanns att få mot den arabiska övermakten. Det har inkluderat både Frankrike och Sovjetunionen. USA blev intresserat först när deras USA:s frieri till Egypten avvisades.

Författaren verkar också tro att Israel är den konfliktdrivande parten. Det är emellertid araberna som är den konfliktdrivande parten. Ingen ting Israel gör och ingen påtryckning på Israel kan påverka möjligheterna till fred. Frågan om fred eller fortsatt konflikt ligger helt i arabernas händer - och för deras ledare är fortsatt konflikt lönsamt, för vissa av dem avgörande för deras styres fortbestånd.

Det är på den sidan politiska aktörer i väst kan påverka för fred men de flesta verkar vara mer intresserade av att posera.

Permalänk | Anmäl #4 Arthur, 2009-01-07, 12:23

Håller med Arthur, en mycket märklig artikel. Bryta med USA? Varför? Så att diktaturerna runt omkring ska få det lättare? För att samma länder ska få igenom korrupta FN-resulutioner?

Angående det författaren skriver om ekonomiskt och socialt sammarbete så har Israel varit drivande för det hela tiden eftersom landet skulle tjäna på det något enormt. Men motagande av Shimon Peres "New Middle East" var knappast varmt i Arabvärlden.

Sedan har man ett sammarbete med Jordanien och Egypten som dessa länder tvingas till mer eller mindre av USA. Så var det med den fredsviljan..

Permalänk | Anmäl #5 Michael Diamant, 2009-01-07, 13:35

Jag har rätt, du har fel, han har rätt, hon har fel, hon säger sanna saker, han medlar felaktig fakta, vi älskar israel, vi älskar palestina, vi hatar judar, vi hatar muslimer.
Det hela kan enkelt sammanfattas= Vi gör ingen nytta.

Permalänk | Anmäl #6 Aziz, 2009-01-07, 14:14

"Övervåldet i Gaza står i strid mot Judendomens budskap om Messias återkomst, som enligt traditionen tros återupprätta Davids rike och skapa världsfred." - Skämtar du!? Tror du på fullt allvar att israeler är som sina grannar dvs. stirrar sig blint i gamla böcker och lever därefter!? Detta är den största skillnaden mellan dessa olika kulturer.

Permalänk | Anmäl #7 klasse, 2009-01-07, 14:44

Arthur, det måste vara väldigt skönt att kunna lägga över ansvaret för fred på den sida du inte sympatiserar med. Då kan du luta dig tillbaka och vänta medan våldsspiralen snurrar vidare. Du kan ju inget göra! Det ligger i arabernas händer! Men jag föreslår att du istället ser sanningen i vitögat - fred kräver eftergifter från båda sidor.
Vi vet redan att båda sidor har felat -berätta hur de skulle kunna ställa saker och ting tillrätta. Vad kan Israel göra - vad kan palestinierna göra?

Permalänk | Anmäl #8 Adel Abu Hamdeh, 2009-01-07, 18:00

Varför skulle USA vara intresserat av en ständigt pågående konflikt i MÖ? Det lyckas författaren inte riktigt förklara utan antyder bara att USA-imperialismen kräver lite småkrig här och där.
Sedan tror jag inte att det finns någon israelisk regering som skulle våga bränna skeppen och bryta banden med USA.
Visserligen skulle kanske Ryssland vilja gå in som ny beskyddare men USA är nog den mest pålitliga allierad som landet kan få. Och utan vänner klarar sig inget land i en så instabil region.

Permalänk | Anmäl #9 Aleksandr, 2009-01-07, 18:14

Jomen USA är på fallrepet och Israel kommer ingenvart med att förlita sig på USA: stöd för en miltant politik, tvärtom försämras landets strategiska positon obönhörligt och gradvis varför en omorientering måste till. För att bli stark måste man vara stygg, kunde Pippi tillagt, och detta har ju den israeliska ledningen klart för sig. Det gäller nu att begagna sig av sin styrka på ett långsiktigt ändamålsenligt sätt. Jag ser nyckelnt till en lösning i den religiösa dimensionen. Man kan kontakta upplysta och principfasta islamiska kretsar utan rykte för västvändlighet och "moderation" och försöka verka för en judisk-muslimsk jämställdhet på särartsbasis. Härvid ger det ojämförligt större större islamiska territoriet en potential. Israel kunde för en strikt muslim betraktas som en av islam själv sanktionerad enklav enklav inom detta. Är man bara en smula kreativ är det inte så svårt att finna uppslag att spinna vidare på, och är det något som Israel besitter är det brain power.

Permalänk | Anmäl #10 Peter Ingestad, 2009-01-07, 21:45

Lika intressant som ignorant artikel.

Hoppas Hiabib inte undervisar eller forskar i historia! Habib har nämligen inte studerat sin historia så väl.

Var i den etablerade historieforskningen påstår man att Romarriket föll pga att det krigade och var för aggressivt mot sina grannar/hade för många soldater??

T.ex. stigbyglens introduktion i väst hade nog 10 gånger så stor inverkan på romarrikets fall som kostanaden för legionärerna.

Romarrikets fall beror på en rad komplicerade faktorer men huvudorsakerna är att romarriket SAKNADE en tillräckligt stor samlad, armé av lojala romerska medborgare under dess nedgång.

Istället var soldaterna, till skillnad från under Roms storhetstid, utländska legosoldater som inte kände en genuin lojalitet mot Rom.

Rom var dessutom ett Imperium, inte ett rike med en gemensam identitet och gemensamma intressen och värderingar. Därför fanns det inget starkt gemensamt "kitt" som fick de romerska medborgarna att kämpa för dess överlevnad.

Samma nationella sönderfall kommer ske och har skett i andra riken som har fler än 1 dominerande kultur och identitet som håller ihop riket.

Om den muslimska befolkningen i Europa växer lika starkt som den gjort de senaste 50 åren kommer även Europas nationalstater att lida av brist på gemensam identitet och bli kraftig försvagade.

Analogt kan man tänka sig ett splittrat USA om latinamerikanerna fortsätter att invandra i den snabba takt de gör nu. Då skulle USA istället kunna kategoriseras som ett imperium och man skulle i framtiden kunna tänka sig att vissa delstater vill bli självständiga/enas med Mexiko och ett nytt inbördeskrig skulle teoretiskt kunna uppstå.

Inte för att invandrarna är onda eller har ont uppsåt utan för att "kittet" som hållit ihop samhället upplösts.

Kolonialindien är ett exempel på detta.

Vad gäller att Israel skulle bryta med USA är det nog de Habib VILL för att han egentligen inte tycker om Israel så mycket. Fred skulle det dock inte ge.

Om man frågar samtliga "medlare" som försökt medla fred mellan Israel och Palestina genom tiderna hävdar en överväldigande majoritet (inte offentligt såklart då det vore politiskt inkorrekt) att det till syvende och sist främst varit araberna som inte varit ärliga i sitt uppsåt om en bestående fred.

Israel kan aldrig vinna ett krig mot hela arabvärlden, det vet de, och majoriteten av israelerna vill därför ha fred och skulle kunna tänka sig betydande eftergifter om de visste att freden i så skulle bli permanent.

Araberna å sin sida kommer aldrig att nöja sig förrän Israel är helt utplånat och blir i SIN religion uppmuntrade av Mohammed att dö sitt i Jihad mot Israel. Samtidigt håller Islam kvar araberna i medeltiden och de kommer därför aldrig att kunna besegra det intellektuellt, ekonomiskt, politiskt och teknologiskt överlägsna Israel (om inte arabvärlden får hjälp utifrån).

Detta gör att mellanöstern-konflikten aldrig kommer att lösas om inte araberna lyckas utplåna Israel med kärnvapen.

Cyniskt men sant.

Permalänk | Anmäl #11 Den Teknokratiske Patrioten, 2009-01-08, 03:03

MJ
Vad Bel Habib vill eller inte vill är irrelevant för hans argumentering, du gör ett ad hominem-argument.
"Detta gör att mellanöstern-konflikten aldrig kommer att lösas om inte araberna lyckas utplåna Israel med kärnvapen."
Det ser illa ut, men jag tror och hoppas att du underskattar både Israeler och araber genom en sådan slutsats.

Frågan är om inte både USA och Israel hade mått bra av att se över sina relation. De tycks intrasslade i en allt mer högervriden, självdestruktiv spiral av militärism och exceptionalism. Att "bryta" undrar jag om det är möjligt, eller önskvärt för den delen, men en "paus" kanske...

Permalänk | Anmäl #12 CJ, 2009-01-08, 06:51

Bryta med USA?? Tillåt mig le. USA använder Israel som testare av alla nya vapen. Skulle USA och Israel vilja ha fred. Nej, nej inte så länge de har herravälde och dominans. Det enda som kan skapa fred att det råder någon typ av maktbalans. Hizbollah är nog den enda starka part som f n kan matcha Israel. Israelerna drar sig nog för att utmana Hizbollah igen. Sen kan man ju tycka vad man vill om dom!

Permalänk | Anmäl #13 Filip, 2009-01-08, 12:51

Så du menar att USA inte kan testa vapen utan de måste skicka dem till Israel? Låter troligt... Har du några källor som du kan länka till eller pratar vi om en till flummig konspirationsteori du plockat upp någonstans..?

Permalänk | Anmäl #14 fibz, 2009-01-08, 18:07

Israel lämnade helt av sig själva Gaza åt araberna där för 3 år sedan, för att UNDER ANSVAR visa hur de ville skapa en stat. Därefter hade Kadimaregeringen hoppats att de kunde göra samma sak med Västbanken.

Jag ser inte hur USA är inblandat.

Israel gjorde en väldig massa för palestinaaraberna 1967, i väntan på fredsavtal - som den arabiska sidan fortfarande har vägrat förhandla fram. De har enbart krävt det ena efter det andra utan någon kompensation. Läs http://israelisverige.no-ip.info/blog/?page_id=528

Permalänk | Anmäl #15 Ralph Haglund, 2009-01-11, 02:16

Amnesty:Situationen i
Palestina mycket svår
Amnesty International har under en veckas tid besökt Israel och de ockuperade palestinska områdena. I ett öppet brev uppmanar man EU:s medlemsstater att ta ansvar och agera i konflikten.
Amnestys internationella generalsekreterare, Irene Khan, ledde en delegation som mötte såväl israeliska som palestinska ledare och representanter för det civila samhället. I ett öppet brev ställt till ledarna för EU:s medlemsstater tecknar människorättsorganisationen en mycket pessimistisk bild av den nuvarande situationen; antalet dödade palestinier har ökat de senaste månaderna och den ekonomiska situationen i de ockuperade områdena är ”mycket allvarlig och större delen av befolkningen lever i svår fattigdom”. Amnesty menar att den begränsade rörelsefriheten, utbredningen av israeliska bosättningar och den mur som har byggts på ockuperat område stryper den lokala palestinska ekonomin.
Man skriver att våldet är en grogrund till hårdnande attityder på båda sidor. I brevet uppmanar Amnesty bland annat att EU :
Tillsätter en internationell mekanism för att övervaka de mänskliga rättigheterna i området .
Avkräver ansvar och verkar för att personer som begått människorättsbrott ställs inför rätta.
Upphör med all försäljning eller överföring av vapen så länge som garantier inte kan ges att dessa inte används för att begå brott mot mänskliga rättigheter eller humanitär rätt.
Läs brevet i sin helhet
Olle Eriksson

Permalänk | Anmäl #16 Amer Al-bayya, 2009-12-27, 20:46

När det gäller Israel då är det USA som försvarar Israel orättvist.Vem betalar USAs stöd till Israe??USA fick använda VETO 37 gångar mot Palestina i FN..Var är alla FN:s resolutioner mot Israel:s brott och ockupation,USA,EU??
Det finns 28 starka FN:s resolutioner mot Israel:s brott, krigsbrott
och ockupation..Arabvärlden tror att FN är maktlöst och EU är för
Israel:s ockupationspolitik!!
Israel har sagt NEI till alla FN:s resolutioner och Israel går vidare
med alla brott och ockupation..USA, UK, Frankrike och EU kan
protestera, bojkotta, ställa krav och press, kan straffa och kan kriga
mot araber men de säger inte ett ord mot Israel..När USA protestera
hård och med hot mot Iran då var USA så tyst mot Israels brott som
sker varje dag ,Inte en gång sa USA, UK något mot Israel!!
Här skickar jag några av FN:s resolutioner och frågor till
politikerna.Jag hatar orättvisor,rasism och hat men en del av Europas
politiker skapar allt detta med att stödjer Israel:s ockupation, brott
och Israels kärnvapen och förbjudna vapen..USA har aldrig sagt att
Israel måste lämna sin denna vapen men med Iran säger USA det varje
dag..Sån politik måste stoppas och straffas för rättvisans skull:-
Centrala FN-resolutioner
Palestinska flyktingar har rätt att återvända till sina hem i Israel.
Beslutar att de flyktingar som vill återvända till sina hem och leva i
fred med sina grannar skall tillåtas att göra det vid tidigast möjliga
tidpunkt, och att ersättning skall betalas för egendom av dem som
valde att inte återvända och för förlust av eller skada egendom, som
enligt folkrättsliga principer eller i eget kapital, kan kompenseras
av regeringar eller myndigheter.
Generalförsamlings resolution 194, 11 December 1948
Israels ockupation av Palestina är olaglig.
Europaparlamentet kräver ett tillbakadragande av israeliska styrkor
från områden som ockuperades under kriget det året och "erkännande av
suveränitet, territoriella integritet och politiska oberoende av alla
stater i området och deras rätt att leva i fred inom säkra och erkända
gränser fri från hot eller handlingar kraft.
Säkerhetsråds resolution 242, 22 november 1967
Israels bosättningar olagliga.
Fastställer att den politik och praxis för Israel i bosättningar i de
palestinska och andra ockuperade arabiska områden sedan 1967 har ingen
rättslig giltighet och utgör ett allvarligt hinder för att uppnå en
rättvis och varaktig fred i Mellanöstern.
Säkerhetsråds resolution 446, 22 mars, 1979
Palestina har rätt till självbestämmande.
Bekräftar "den oförytterliga rättigheter till det palestinska folket i
Palestina ... till självbestämmande utan yttre inblandning" och "till
nationellt oberoende och suveränitet."
Generalförsamlingens resolution 3236, 22 November, 1974
Bekräftelse av en palestinsk stat
Bekräftar "en vision om en region där två stater, Israel och Palestina
lever sida vid sida inom säkra och erkända gränser."
Säkerhetsrådets resolution 1397, 12 mars, 2002
Bekräftelse av rådgivande yttrande av Internationella domstolen (ICJ)
om de rättsliga konsekvenserna av byggandet av muren
Kommentarer till den Internationella domstolens rådgivande yttrande 9
juli 2004, FN: s "kräver att Israel, ockupationsmakten, uppfylla sina
rättsliga skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt" och "uppmanar
alla stater som är medlemmar av Förenta Nationerna att uppfylla sina
juridiska skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt ".
Generalförsamlings resolution ES-10/14, 2 augusti 2004

Permalänk | Anmäl #17 Amer Al-bayya, 2009-12-27, 20:51

Vad vet politikerna om hela Palestinafrågan ??..Vad vet media om hela Palestinafrågan??..

Varför talar inte politikerna om alla fakta till folket??.Varför mörklägger media alla fakta om Palestinafrågan????

Hur kan hända det att folket inte vet om alla fakta om Palestinafrågan??....Varför har inte skolan alla fakta om Palestinafrågan??...

Det var hela tiden falska fakta och lögner får folket höra..
Fakta från historien får inte komma till folket..

Mord och politiska mord har varit över hela världen ..Varför är politikerna så tysta om allt och om alla ??..
Varför försvarar politikerna Israel och Israels alla brott orättvist??..

Kan man försvara en mördare????..Politikerna gör med Israel.......

Nu är det slut på alla lögner och alla fakta ska komma fram..

UKs ord--Balfourdeklaration 1917--till sionisterna om Palestina.Uks utrikesminister ,Arthur James Balfour.
Foreign Office,
den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
'Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.'
Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
Eder Högaktningsfulle
Arthur James Balfour

Permalänk | Anmäl #18 Caroline Palmqvist, 2010-02-23, 10:48


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  6. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  7. Därför är otrohetstrenden här
  8. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Romney har planerat för ett maratonlopp
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.