Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Israel

David Munck om Israel

Fördöm Israels massaker men stöd inte Hamas

Det måste vara möjligt att försvara Israels rätt att existera utan att försvara Israels rätt att begå tendenser till folkmord. Det menar David Munck, som fördömer massakern i Gaza och uppmanar alla engagerade att lyssna på båda sidornas duvor.


Om författaren

Jag har tidigare bevakat Mellanösternkonflikten och krigen i ex-Jugoslavien för tidningen Internationalen.

- Det finns ett tabu mot att demonstrera mot pågående krig. Men vår uppgift är att bryta det tabut. Vi försöker rädda demokratin.

Så talade den modiga 66-åriga israeliska fredsaktivisten Beate Zilversmidt till i lördags vid en demonstration på Yitzhak Rabins torg i Tel Aviv, där israeliska och palestinska flaggor sammanfogats. Bespottade av högersionistiska motdemonstranter uttryckte tusentals israeler sin önskan om en fredlig lösning på konflikten. Vem lyssnar på deras röster idag?

Inte så många av de svenska israelvännerna i alla fall. Från Per Ahlmark och andra liberaler, som i fredstid brukar kritisera de israeliska bosättningarna på Västbanken, hörs inte mycket nu. Som Expressens politiska redaktör Anna Dahlberg påpekar så är det tyst från just dem som Israels regering skulle lyssna på.

I detta debattklimat, inte minst synliggjort här på Newsmill, är det välgörande att ta del av Andreas Malms skildring av situationen på Gaza. Jag håller också med Andreas Malm att det finns tendenser till folkmord i Israels agerande, dels på grund belägringens varaktighet och den militära operationens skala och dels på grund av det demografiska tänkande som styr Israels agerande.

Observera att jag skrev tendenser till folkmord, inte till förintelse. Med det sistnämnda avses försök att döda alla medlemmar av en folkgrupp. Folkmord kan dock också vara en markant decimering av folkgruppen och Israels nuvarande regering är åtminstone likgiltig inför att så sker. Och som i andra sammanhang brukar framhållas av Elie Wiesel, överlevare från Förintelsen, är motsatsen till kärlek inte hat utan likgiltighet...

Andreas Malm och jag är dock oense om parallellerna med Bosnien och om Hamas roll samt, eventuellt, om Israels rätt att existera som stat; mer om detta snart. Först måste dock påpekas att den latrintunna av tillmälen som riktats mot Andreas Malm i kommentarerna till hans artikel på Newsmill trotsar varje beskrivning och nästan får mig att skämmas över att vara svensk. Att han skulle beskyllas för antisemitism var väl förutsägbart, men han påstås nu också vara "hatisk nazist", "nyttig idiot", "terroristdyrkare", "vettvilling", "quisling" och "påverkad av alkohol och andra droger". Det hävdas att "Hitler gillar säkert dina [Andreas Malms] åsikter" och Andreas Malm uppmanas att flytta till Iran. En person som påstår sig representera folkpartiet skriver att Andreas Malm uttrycker "ett tydligt utslag av en omskrivning av nazistisk judeutrotning".

Mest vämjelig är ändå den kommentar som uppmanar Andreas Malm att ta livet av sig genom att bli självmordsbombare hos Hamas. Vet Israels regerings att dess svenska anhängare uppmanar dess kritiker att bli självmordsbombare? Kanske var det avsett som ett skämt, men i så fall var det inte särskilt roligt.
Ett under av tankedjup i jämförelse, men ändock ganska patetisk, är DN:s ledarskribent Niklas Ekdal som (4 januari) skriver att om palestinierna i Gaza "hade upphört med alla våldshandlingar, skickat barnen till skolan, satsat på företagande och arbete istället för raketer" så skulle lösningen varit nära. Det känns här som att Ekdal tagit en moderat standardtext om utanförskapet i Sverige och, genom word-funktionen "ersätt", bytt ut Rosengård mot Gaza. Vi ska kanske vara glada att Ekdal inte också skriver att krisen i Gaza beror på LO, bidragsberoendet och arbetsrätten. Får jag ändå upplysa Ekdal om att arbetslösheten i Gaza under 2008 var 45 procent vilket bara kan botas med massivt internationellt stöd.

Nu åter till Andreas Malms artikel. Där är parallellen mellan Bosniens regering och Hamas, vilka båda tagit emot viss hjälp av Iran, en central tanke som också lyfts fram i ingressen. Detta är inte utan poänger, och belägringen av Gaza kan helt klart jämföras med belägringarna av Sarajevo och Bihac. Dock stöter parallellerna med Bosnien på vissa problem som jag vill diskutera här.

För det första anser tyvärr många inom vänstern att det aldrig ägde rum något folkmord i Bosnien. Det var därför förutsägbart Andreas Malms text på denna punkt skulle få mothugg av vänstermänniskor som - ignoranta om Srebrenica-rättegången mot Radislav Krstic, liksom om bedömningar från International Court of Justice och Europadomstolen - menar att en parallell med Bosnien implicerar att massakrerna i Gaza är lika påhittade av CNN som de menar att massdödandet och koncentrationslägren i Bosnien var. Vi inom vänstern som hävdade att folkmordet var verkligt var för få och lyckades inte vinna debatten vilket försvagade solidaritetsrörelsen med Bosnien. Detta är illa nog - det ska inte dessutom få drabba Gazas folk.

För det andra var den islamiska fundamentalismen aldrig någon inflytelserik strömning i det bosniska motståndet. Den påstås dock ha varit det av historierevisionister och serbchauvinister, som nu kan få vatten på sin kvarn om paralleller dras mellan det bosniska motståndet och Hamas eller Islamiska Jihad. Det är onödigt.

För det tredje och viktigaste förekom det i det bosniska motståndet aldrig någonsin en tanke på att Serbien inte skulle få fortsätta att existera som stat; det man bekämpade var ett Stor-Serbien och Stor-Kroatien samt en delning av Bosnien. Hamas har däremot en klart uttalad avsikt att ta bort Israel från kartan, vilket gör att parallellen haltar betänkligt.

Detta synliggör samtidigt ett viktigt faktum som bidrar till att konflikten mellan Israel och Palestina är så svårlöst: på vardera sidan finns inflytelserika grupper som vill att motståndarsidan ska vara statslös. Det är bland annat därför det är så viktigt att lyssna på båda sidornas duvor.

Att Gazaborna, oavsett hur de röstade i valet, har all rätt att försvara sig mot Israels angrepp är Andreas Malm och jag överens om. Men Andreas Malm går klart längre när han skriver att Hamas är "en nationell befrielserörelse, grundad i sitt eget folks kamp för sitt hemland" som bör stödjas i sin strävan att "hålla grytan kokande". Sådana ståndpunkter minskar snarast chanser för att den så nödvändiga dialogen skall kunna äga rum.

Hamas erkänner alltså inte Israels rätt att existera, men gör Andreas Malm det? Han slirar på den punkten när han skriver: "Men har inte Israel rätt att försvara sig? Nej. Som The Guardians Seumas Milne konstaterade den 30 december: 'Det finns ingen förvarsrätt för en olaglig ockupation - det finns bara en skyldighet att totalt dra sig tillbaka' ". Det är här oklart om Andreas Malm menar att Israels ockupation av Västbanken och utsvältning och massakrer mot Gaza är oförsvarliga, vilket jag håller med om, eller att Israel inte alls har rätt att försvara sin existens, vilket jag inte håller med om. Den som flyr från ett brinnande hus i Gaza där hans familj begravts levande har inte tid och ork att diskutera sådana distinktioner idag, men det måste vi ha.

På riktigt lång sikt kan en binationell författning till Israel/Palestina, likt flamländarnas och vallonernas Belgien, vara den bästa lösningen. Det hävdas även av vissa radikala israeler och diasporajudar, vilka ibland kallar sig "post-sionister". Det skulle kunna stoppa den demografiska kapplöpning mellan folkgrupperna som är så destruktiv och även möjliggöra att bosättarnas barn får bo kvar. En sådan lösning kräver dock att de båda folkgrupperna litar på varandra och erkänner varandras nationella rättigheter samt att lösningen är förankrad även hos Israels befolkning. Så är inte fallet idag, och jag har svårt att se att ett stöd till Hamas kan åstadkomma detta.

Därför bör vi, medan vi fördömer Israels massaker i Gaza, förespråka en tvåstatslösning. Det måste vara möjligt att försvara Israels rätt att existera utan att försvara Israels rätt att begå tendenser till folkmord.

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2921

13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tack David!
Det är skönt att det finns människor som fokuserar på hur fred kan uppnås istället för att skuldbelägga någon av konfliktens två parter.

Jag måste dock säga att jag tror att västvärlden måste acceptera resultatet av palestiniernas demokratiska val och börja tala med Hamas. Jag är övertygad om att med rätt eftergifter kan Hamas förmås att acceptera Israels rätt att existera. Västvärlden kan inte förespråka demokrati samtidigt som den straffar stater när de röstar "fel". Sådana beslut resulterar i ännu en diktatur i Mellanöstern.

Permalänk | Anmäl #1 Adel Abu Hamdeh, 2009-01-06, 12:05

Jävligt bra artikel, det är en stor skillnad att kämpa för sitt eget försvar och att ha som mål förneka motparten en nation. I detta är Hamas och Likud/Shas lika goda kålsupare.

Permalänk | Anmäl #2 Lewingrad, 2009-01-06, 14:10

Mycket bra skrivet.

Permalänk | Anmäl #3 Eleni Schmidt, 2009-01-06, 21:20

Så skönt att äntligen få läsa en text av någon som placerar sig mellan fanatiker som Fredrik Federley och Andreas Malm! Ovanligt balanserat för ett inlägg i denna debatt!

Permalänk | Anmäl #4 Martin (c), 2009-01-09, 13:29

Efter dagens demonstration i Stockholm har jag av nyfikenhet läst hemsidan för Israels ambassad. Den beskrivning av konflikten som där ges är, givetvis, ur israelisk synvinkel, konstigt vore annars. En passage gjorde mig dock positivt överraskad. Läs:

"Grundandet av Israel motsvarade det judiska folkets historiska och nationella förväntningar oavsett om de bodde i det heliga landet, flydde från Förintelsens fasor eller fördrevs från arabiska länder. En framtida palestinsk stat måste uppfylla ett liknande ändamål för palestinierna – det måste vara förverkligandet av nationella krav för hela det palestinska folket – de som lever på Västbanken och Gaza, de som bor i flyktingläger i närliggande arabiska stater och för de som bor i resten av världen."

Detta stycke instämmer jag helt i (fast jag inser att det är svårt att enas om var gränserna ska ligga). Vad som gör mig positivt överraskad är att förut ansågs det som antisemitiskt att dra några som helst paralleller mellan judarnas situation då och palestiniernas situation nu. Och visst, sådana paralleller måste dras med stor försiktighet. Bl.a. har det aldrig funnits någon avsikt från någon att utrota palestinierna som folk så alla förintelsemetaforer, jämförelser med Hitler o.d. skapar bara grumligheter. Men att vara palestinier i Gaza nu har nog likheter med att vara jude i Warzawa-ghettot då. Om detta får sägas högt, utan att det används eller tolkas som agitaion modell Sovjet, så har vi kommit ett steg framåt.

Permalänk | Anmäl #5 David Munck, 2009-01-10, 19:14

Efter att Jonathan Leman kritiserat sista stycket i min kommentar 2009-01-10 ovan frånfaller jag parallellen med Warzawa-ghettot, den var slarvig och skapar mest grumlighet och har ingen vikt för min analys. Jag är medveten om att paralleller mellan Israel och Nazi-tyskland ofta dras av antisemitiska skäl. Och det är riktigt att Warzawa-ghettot inte går att separera från Förintelsen. Israel har aldrig haft någon avsikt att utrota ett folk. Punkt.

Det som dock synliggörs av jämförelsen från Israels ambassad är ett folks desperation och statslöshet. Om Israels politik i handling motsvarade sådana insikter (som, precis som Leman säger, saknas hos Hamas) skulle det vara en början till lösning. Det är lättare för den starkare parten, Israel, att ta sådana initiativ.

Jag håller med Göran Rosenberg: "Den dag som minnet av staten Israels tillblivelse och minnet av det Palestina som därmed gick förlorat kan samsas på ett och samma inbjudningskort, det vill säga den dag då två folk kan se sin gemen-
samma historia i ögonen och bejaka sin oupplösliga ödesgemenskap, den dagen finns det verkligen anledning att fira."

Permalänk | Anmäl #6 David Munck, 2009-01-11, 23:54

Så fort man utrycker en åsikt, komentar eller rena fakta som inte är till zionismens fördel blir man kallad "antisemit" eller "nazist"...Det tycks som om folk inte inser att de mest "rasrena" semiter som fortfarande existerar är de ARABISKA folken. Araber kan därför ALDRIG beskyllas för antisemitism såvida de inte lider av självhat, inte heller kan man beskylla personer som stöder palestinierna i deras kamp för antisemitism (palestinier är just semiter)...Det är INTE judar som palestinier i allmänhet är emot, det är zionister (även om de flesta zionister är judar så är inte alla judar zionister)...den zionistiska ideologin har mycket gemensamt med en annan ideologi...t.ex. det utvalda folkets överlägsenhet...skapandet av "livsrum" för det utvalda folket på andra folks land...och antisemitism...ja...zionister kan ju inte direkt anklagas för att inte vara anti-araber och araber är ju som sagt SEMITER!!!

Permalänk | Anmäl #7 Torsten Saladinsson, 2009-01-12, 18:46

Ta rättvisan först..Med demokrati fick Bush och Blair och lögner bomba sönder hela Irak ..Men varför är de tysta mot Israels brottoch Israels krigsbrott..Läs det här beviset mot Bush och Blair som är mördare och terrorister;-

Jack Straws brev till Tony Blair 2503 2002.
Kriget mot Irak är Bushs och Blairs lögner,hat ,hot , krigsbrott,förtryck,massmord och terror mot hela arabvärlden-muslimerna och mot Mellanöstern..USA,UK,Israel,AIPAC och USAs kongress är skyldiga ..De alla ska betala för Irak-kriget.Var är FN och (EU)??.
Ett år före invasionen av Irak varnade utrikesminister Jack Straw i ett hemligt personligt brev den 25 03 2002 premärminister Tony Blair för följderna.
Straw: ”En ersättnings-regim garanterar inte att bli bättre än Saddam Husseins styre.”och att ett krig mot Irak ska vara orättvist och utan rätt.Blair går vidare med Bush ..Det är Blair största fel i sitt liv.USA och UK med Israel ska betala alla ersättningar till Iraks fokl..De har förstört livet för 27 miljoner i Irak..Irak är förstört totalt..
Detta var 10 dagar innan Blairs möte med Bush i Texas, april 2002.
Brevet kommer att bli ett huvudbevis i den pågående utredningen om Irakkriget.Blair och Bush är mördare ,war criminals och terrorists..UK och USA ska betala alla ersättningar till Irak..Bush ,är kristen sionister, fick Israels order på att bush måste kriga mot Irak..AIPAC i USA vill ha ett krig mot Irak också..AIPAC styr USAs politik,USAs kongress o Mellanösterns politik..
Revealed: Jack Straw’s secret warning to Tony Blair on Iraq
(Times, January 17 2010)
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6991087.ece

Permalänk | Anmäl #9 Amer Al-bayya, 2010-01-18, 16:47

Judar www.nkuk.org www.nkusa.org har talat och kritiserat Israels alla brott, krig, ockupation, mord, rasism, aparthied och krigsbrott mot muslimer och araber....
Bara Israel kan begå såna brott mot hela världen..Bara Israel får skydd och försvar för alla mord..Bara Israel går över lagen och alla gränser...Bara Israel får stöd från(FN) och (EU) för alla brott och mord...Frågan är varför ..Mot Islam, Mot Mellanöstern eller mot hela världen...

Vad vet politikerna om hela Palestinafrågan ??..Vad vet media om hela Palestinafrågan??..

Varför talar inte politikerna om alla fakta till folket??.Varför mörklägger media alla fakta om Palestinafrågan????

Hur kan hända det att folket inte vet om alla fakta om Palestinafrågan??....Varför har inte skolan alla fakta om Palestinafrågan??...

Det var hela tiden falska fakta och lögner får folket höra..
Fakta från historien får inte komma till folket..

Mord och politiska mord har varit över hela världen ..Varför är politikerna så tysta om allt och om alla ??..
Varför försvarar politikerna Israel och Israels alla brott orättvist??..

Kan man försvara en mördare????..Politikerna gör med Israel.......

Nu är det slut på alla lögner och alla fakta ska komma fram..

UKs ord--Balfourdeklaration 1917--till sionisterna om Palestina.Uks utrikesminister ,Arthur James Balfour.
Foreign Office,
den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
'Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.'
Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
Eder Högaktningsfulle
Arthur James Balfour
Här finns en film om Isreals sämst historia i 60 år ockupation.
http://www.youtube.com/watch?v=GuoKwAHmJo4&feature=PlayList&p=25AD7506A5...
tack för er.Stoppa USA, Israel, Stoppa AIPACs makt över USAs politik och folk..
kolla resultat av kriget.
http://www.slide.com/r/SDlVS8j46z82M285PPn8QzB7GnvxHvml?previous_view=TI...
De mest tre terrorister från Israel som finns ovan(Olmert,Barak och Livini)) har dödat barn ,kvinnor,gamla och gravida kvinnor och genomfört offensiven för att döda folket inte för att göra slut på Hamas.

Permalänk | Anmäl #10 Caroline Palmqvist, 2010-02-23, 12:29

You must wonder why the louis vuitton speedy 30 always occurs in so many fashion shows all over the world.With this tracking number, you can track the progress of your replica handbags from the time your order leaves our warehouse to the time it arrives at your door! We make sure that all of our gucci replicas are heads and shoulders above all other fakes. T

Permalänk | Anmäl #11 jmjm123, 2010-07-02, 03:48

Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags

Permalänk | Anmäl #12 liumang, 2010-07-21, 12:36

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #13 liumang, 2010-07-22, 11:22


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.