[...] Läs även andra bloggares intressanta åsikter om WitchBitch, Liza Marklund, Gömda, Mia, Monica Antonsson, sanning, historia, sann, Newsmill 1, 2, 3, [...]
Blogg:“Gömda” - Vem äger rätten till en sannin, 2009-01-11, 19:55
[...] kritik. Jan Helin, chefredaktör, Aftonbladet, som tvekade länge men tryckte till slut. Leo Lagercrantz, redaktionschef på Newsmill, som piskat på debatten på nätet. Annika Widebeck, TV4-reporter, [...]
Blogg:Debatt Stockholm: Medierna och Gömda | Publicistklubben, 2009-01-10, 05:37
[...] 23, 2008 av saraconnemara Läs denna artikel i Newsmill och fråga sedan dig själv om vi verkligen har fri press i Sverige!?!?!? Det känns mer och mer [...]
Blogg:Ännu mer Liza Marklund « SaraConnemara’s, 2008-12-23, 15:12
[...] Tonci Percan är en av de få modiga, som vågar ta bladet från munnen. Han har skrivit en mycket läsvärd artikel på Newsmill, där han tydliggör att Marklund utgör en viktig inkomstkälla för båda [...]
Blogg: Media är Liza Marklunds marionetter : theWitch - blogged on, 2008-12-22, 23:51
En klockren analys. Men mitt i detta elände som Aftonbladet alltså befann sig i när de insåg att de hade en artikel som tog heder och ära av den författare de tänkte sälja tidningar på ett par dagar senare, så publicerade de ändå Oisin Cantwells artikel. Visserligen med ett fånigt tillägg av Jan Helin där han påstår att inget bevisar att Marklund ljuger, men de publicerade dock. Och slog upp det hela på såväl löp som etta. Det gör dem trots allt betydligt mer hedervärda än Expressen som skriver skitkonstiga små artiklar utan att ens ha redovisat för sina läsare vad som framkommer i Mia - Sanningen om Gömda.
Där framkommer det otroligt tydligt att Liza Marklund ljuger, ingen tvekan om det. Ännu värre blir det när man läser Elisabeth Hermons Vingklippt. Det Liza Marklund gör mot henne kan inte beskrivas på något annat sätt än ondskefullt.
Permalänk | Anmäl
Ingrid, 2008-12-22, 22:19
Är det verkligen så det fungerar?
När jag läser detta, så blir jag lite rädd. Det klart som korvspad att Helin väntade... för att sälja lite Marklund.
Samtidigt så måste jag ge Helin lite credit eftersom han publicerade de kritiska artiklarna mot Marklund. Expressen däremot borde skämmas. de har verkligen gått i Lizas fotspår rakt igenom.
Marklund får kritisera, men sen när Antonsson (författaren till Mia - Sanningen om Gömda) gör det så hänvisar reporten Natalia Kazmierska till att Marklund inte kan gå i svaromål. Tala om att gå Marklunds ärenden. Noterbart är också att artikeln inte finns på Expressens nätsajt. Dock var de jävligt snabba med att publicera JK-anmälan mot Antonsson...
Tala om att Expressen håller Marklund om ryggen. Att hon särbehandlas...det stinker...
Permalänk | Anmäl
Jerry, 2008-12-22, 22:46
Men det räcker inte som förklaring till all tystnad.
DNs tystnad kan förklaras av att Thorbjörn Larsson sitter i Piratförlagets styrelse, TV4s tystnad pga att Gummesson är kompis med Marklund. Svt:s tystnad är hittills oförklarlig.
Ett program i obskyra P1 har tagit upp saken: Medierna. Heder åt dem, men sammantaget är tystnaden nära nog total i denna skandal, som blivit en monumental mörkläggningsskandal. Lever vi i Nordkorea?
Jag tror vi måste söka förklaringen även i nutidens tabu:
Marklund är en av extremfeminismens viktigaste företrädare och får därför inte avslöjas. Saken skulle skadas för mycket. Det är ingen hemlighet att extremfeminister har en mycket stark ställning på redaktionerna. Sanningen är könskrigets första offer.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2008-12-22, 22:51
Ja, detta förklarar ju att AB och Expressen försöker ärerädda Marklund. Det förklarar inte svt:s tystnad.
Det egentliga skälet till tystnaden får inte ens nämnas, nämligen att Marklund är extremfeminismen ikon. Saken kan skadas om sanningen kommer fram.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2008-12-22, 23:28
Vilken klockren bekräftelse för Osama Awad på denna sidan.
Inte kunde någon för några veckor sen drömma om att "mannen med de mörka ögonen" skulle finnas med på bild bredvid Liza Marklund med en länk till en artikel där han själv får möjlighet att säga sin åsikt. Länge länge leve fristående media!!
Permalänk | Anmäl
Nils Olsson, 2008-12-22, 23:41
Du Carl Johan Pettersson; Hoppas du inte tar illa upp.. Korkskalle kan du vara själv. Om du nu VET EXAKT vad det här handlar om kan du väl skriva det. Sluta prata i gåtor. Du är inte ett dugg bättre än Expressen.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2008-12-22, 23:55
Jag är glad att du vågar ifrågasätta medieimperiets maktposition i Sverige. Och jag efterlyser publicservice i radio och SVT. Har de dragit sig undan från sitt ansvar gentemot oss licensbetalare? Varför vill inte SVT och hela SR:s ledning ta upp detta till debatt? Det är ju Sveriges största litterära skandal genom tiderna och ändå är det dödstyst i SVT. Varför? Vem och vad är de rädda för? De vågade ju attackera ICA med sin taskiga köttfärs, men de vågar inte gå till attack mot Piratförlaget. Varför?
Mvh
Ramona Fransson
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-23, 00:29
Vilken liten, insyltad värld kultur och press i Sverige ändå är.
Jag tyckte redan för en vecka sedan att det är konstigt att inte tidningarna kastade sig över vad jag förstår är den största, litterära skandalen på månget gott år i landet
T. Percans artikel är viktig och ger säkert åtminstone en del av förklaringen. En text som Kazimierskas är för mig bara ett härtill är vi nödda och tvungna så inte läsarna med en gång ska se hur partiska vi är. Men vem lurar Expressen med detta?
Tidningarnas kultursidor då? Vad har vi dem till?
Mitt intresse och förtroende för pressen må ha sjunkit, men samtidigt har jag sent omsider upptäckt bloggvärlden. En bra bekantskap.
Permalänk | Anmäl
Hans Nordh, 2008-12-23, 00:58
SVT är statens organ för "bildning" av folket.
Staten investerar mycket i vänsterfeministisk anti-män propaganda.
Liza har varit en god medborgare och visat hur onda män kan vara.
Liza ska sålunda inte straffas.
Och vad gör det nu om det en författare skriver inte är så sant? Det gör ju inget att mången forskning i genusfrågor på våra fiiiiina universitet är rent ovetenskaplig bara den har resultat som passar in rådande politiska normer...
Permalänk | Anmäl
Eriya, 2008-12-23, 01:37
Maste bara kommentera ovanstaende kommentarer:
Visst stämmer det att Marklund utnämnt sig själv till feministikon och försvarare för de utsatta. Men att detta i sig skulle göra henne orörbar är bara löjligt. Medias mörkläggning är ingen feministisk konspiration. Jag tror det var vad Carl Johan ville förmedla till Jonas B här ovanför pa ett nagot klumpigt sätt.
Det handlar helt enkelt om makt och pengar. Liza Marklund har högt uppsatta vänner av bada könen i Sveriges media som skydder henne. Inte nödvändigtvis för att de vill, vissa vagar säkert inte göra annat, medan andra har andra intressen; ekonomiska. Liza Marklund och dottern Annika arbetar för/pa Expressen. Aftonbladet har köpt rättigheterna till senaste skiten (ursäkta, personligt omdöme) hon gav ut. Tv 4:s ansvarige utgivare Gummimoral har fatt lana bade hennes lägenhet i Stockholm samt huset i Spanien och har stoppat de inslag som spelats in om historien. DN tror att det räcker att länka till newsmill för att rentva sig, trots att alla känner till kopplingen till Piratförlaget. Nu far vi vänta och se om det kommer fram nagot som förklarar Svt:s tystnad.
Bara en summering, i stora drag är det vad artikelförfattaren konstaterat sa jag gör inte ansprak pa att komma med ngt nytt. Ville bara aterigen paminna om vad det handlar om, att Marklund sedan är feminist har inte med saken att göra. Jag antar att jag själv skulle kunna betraktas som feminist, det betyder verkligen inte att jag tycker det är ok att fara med osanning eller att jag inte vill att sanningen ska komma fram. Tvärtom handlar femininsmen om att blottlägga maktstrukturer, vilket den har gemensamt med denna soppa. Feminister borde rasa mot den person som utnyttjat kvinnosaksfragan för sina egna tvivelaktiga intressen.
Men här handlar det inte om kön utan om makt genom inflytande och ekonomiska intressen. Och den makten besitter Liza Marklund i Sverige liksom Putin i Ryssland. Och liksom i Kina när protesterna mot OS inte visades är det nätet som fungerar som demokratisk mötesplats; har kan sanningar skrivas utan att Liza med vänner kan stoppa det. Tack och lov. Men jag skulle föredra att leva i ett land där media inte har munkavel....
Permalänk | Anmäl
Inso, 2008-12-23, 08:30
I ett blogginlägg av Leo Lagercrantz här på Newsmill (som tyvärr plockades bort väldigt snabbt) så sammanfattade Leo Lagercrantz mycket av det som händer nu på ett fyndigt sätt när han skrev följande:
”AB:s nästan ofattbart modiga publicering där chefred Helin tog till orda och lät oss förstå att det här var det modigaste sedan Zola avslöjade Dreyfuss-affären.
Men framför allt: kultursidornas tystnad. När den största litterära skandalen i modern tid håller på att rullas upp är alla kulturredaktörer som gömda. Inte ett ord. Ingenstans. Bara de gamla vanliga pretentiösa julklappstipsen på kultursidorna (jaja, självklart ska jag köpa Frostensons senaste), och så Marklunds ljudbok för 85:- som tilläggsprodukt till AB…….Det handlar om att Maria Schottenius inte ser någon anledning att gegga ner sig så länge medelklassen läser hennes sidor som Livets ord läser bibeln. Detta oavsett vad som står där”(slut citat)
Men vad både Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter antagligen missar i sin iver att rädda varumärket Liza Marklund är att denna affär även kan komma att påverka värdena på Aftonbladets, Expressen och DNs varumärken.
I mina ögon så har dessa tre tidningar sjunkit i värde under de senaste dagarna.
Vad Helin mfl inte verkar fatta är att det var en tid då dess tre drakar kunde välja att tiga ihjäl det som var obehaglig men att den tiden nu är förbi.
Under de senaste veckorna så har AB, Expressen och DN visat oss vad dom går för och vi är inte imponerade.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-23, 08:45
Tack för ditt excellenta inlägg!
Om man tittar runt i bloggosfären och i de nya medierna så visar denna uppseglande skandal på en sak; Det är de nya mediernas kamp mot de gamla. De gamla medierna är fega, trötta, håglösa, och villiga att sälja ut sanningen för profiten.
Vad vi ser hos Aftonbladet och Expressen är arrogans, inget annat. De vill inte försvara sanningen, eftersom ägarna inte är intresserade av den. Bokslutet i dessa företag handlar om avkastning på insatt kapital, något konto för sanningen finns inte.
Liza Marklund sitter tyst i Spanien, det säger allt. När var hon tyst senast?
Permalänk | Anmäl
P-E, 2008-12-23, 10:16
Så här Jonas B. Liza marklund är mycket dumt, men "extremfeminist" är hon lika lite som hennes vapendragare Jan Guillou är det. Boken gömda, som nu alltså visat sig vara full av påhitt, handlar om en djupt kriminell krigsskadad arabisk man och hans djupt kriminella liga som terroriserar, jagar och försöker mörda en familj med hans ex-flickvän i spetsen. Det är således INTE en bok om "könsmaktsordning", "vanliga män som slår", "underliggande genusmönster" etc: Det är en bok om ett makabert brott av ett slag det gjorts otaliga Hollywoodfilmer på (bland annat en där Julia Roberts är på flykt från sin galna ex-man, vars titel jag inte kommer på just nu). Så spar ordet "extremfeminism" till diskussioner där det är relevant.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-12-23, 10:35
Jag vet inte om Jonas B har rätt. Jag tror inte det för efter det att det kommit fram Liza Marklund anlitat en person som är dömd för kvinnomisshandel så tror jag att Lizas ställning bland feministerna försämrats en aning.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/26/liza-marklund-sviker-de-missha...
Dessutom så vet jag inte om dom som han kallar extremfeminister har sån stark ställning längre. Efter Feministiskt Initiativs magplask i valet 2006 då dom bara fick 0,67% så känns den där vänsterfeminism som dom stod för inte lika fräsch längre.
Men Jonas fråga är relevant.
DNs Thorbjörn Larsson sitter i Piratförlagets styrelse och är pga detta tvungen att tillvarata Piratförlagets intressen (annars kan han bli skadeståndsskyldig) och både Aftonbladet och Expressen räknar med att höja sina upplagor med hjälp av varumärket Liza Marklund
Men vad är orsaken till SVTs tystnad?
En av orsakerna har Janne Josefsson redogjort för. Han ville ha med Liza Marklund i sitt program Debatt men hon ställde inte upp. Men vad är förklaringen till SVTs tystnad i övrigt?
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-23, 11:00
Vad det gäller till exempel Svt:s och kultursidornas tystnad skulle jag lite otippat vilja komma med följande närmast "feministiska" analys: Det här är böcker som måhända har lästs av miljoner svenskar (jo, faktiskt) - men dessa svenskar är företrädesvis av sorten kvinnlig arbetarklass. En sort vars litterära preferenser aldrig har fått plats i landets lite finare medier.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-12-23, 12:06
Carl Johan Peterson.
Den analysen är måhända till viss del relevant för att förklara tystnaden i DN kultur.
Men Aftonbladet och Expressen tillhör ju knappast "landets lite finare medier" utan snarare tvärt om.
Enligt ett berömt talessätt så görs ju dessa tidningar för Nisse i Hökarängen och Babsan i Bagarmossen vilka också kan antas vara av arbetarklass varför det borde varit naturligt för AB och Expressen att skriva om kritiken mot Liza Marklunds böcker om det nu inte vore för att dom gått med i operation rädda varumärket Liza M.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-23, 13:19
Det tragiska att denna site och andra bara nås av oss världsförbättrare och intellektuella pretton och inte till Nisse i Bagarmossen.
-
Helin, Gummesson, Larsson och för all del Marklund och Guillo garvar läppen av sig och vet att de "puckade arbetarna" för vilka de kämpar någon förmiddag i veckan, fortsätter att sätta in miljoner på deras konton.
-
Ehh, ...rätt åt dem! Puckona alltså!
-
God Jul // TC
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-23, 13:23
Absolut, Lars. Faktum är ju att detta är en rakt upp och ner klockren kvällstidningsstory; en mycket lönsam sådan som det går att göra i flera säljande vinklar. Att dom inte gör nåt på detta är således mycket mycket skumt.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-12-23, 13:35
re: Carl Johan
Jag tror att både Expressen och Aftonbladet gör en felbedömning här.
Den kortsiktiga vinst dom gör när dom deltar i operation rädda Liza Ms varumärke uppväger inte den förtroendeförlust som är det pris som dom måste betala då dom gör sådant.
När Jan Helin låter som ett eko när han använder sig av exakt samma uttryck och samma förklaringar som Piratförlagets Jan Guillou så skadar han sin tidning det är bara det att han inte fattat det än.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-23, 14:46
Håller med Lars Johansson. Jag tror rent av att det är emotionella skäl (vänskapsband etc) snarare än kommersiella som håller historien om Gömda borta från rikspressen.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-12-23, 16:38
Piratförlaget skickade ut ett meddelande i går till alla bokhandlare att de skulle flytta böckerna Gömda & Asyl från kategorin "Biografier" till kategorin "Romaner" Ursäkta men vad gör det för skillnad när det på böckerna står "Sann historia"? Jag har skickt mail till Uppdrag granskning och bett dem ta tag i Sveriges största litterära skandal och det ska bli spännande vad de säger. För det är dags för SVT att skicka ut fler än den där kören som sjunger licensbetalarnas lov. Jag vill ha mer än toner. Jag vill ha ord!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-23, 23:39
Ni som har läst Ulf Nilsons bok om Expressen (som han skrev när Jutterström slängde ut honom) vet att medie-eliten är korsvis gifta med varandra. Det är en riktigt maktsmet i Stockholm. Därför säger jag bara: Gode Gud och tack för bloggvärlden där man kan få läsa lite sanningar hit och dit. Och tack Peter Englund för att du skänker lite Nobel-status över bloggandet.
Tycker det passar synnerligen väl här med ett litet ryskt ordspråk: NÄR PENGARNA TALAR ÄR SANNINGEN STUM
När pengarna talar är sanningen stum.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2008-12-25, 16:11
Har någon av er överhuvudtaget LÄST boken? I den står det ju klart och tydligt att "Mia" ÄR utsatt för upprepade mordhot och tvingas gömma sig. Att det ÄR detaljer som är ändrade för att skydda hennes identitet. Hur kan då T. Percan skriva: "Men Monica Antonssons bok visar att Liza Marklund ljugit. Det finns inte och har inte funnits några mordhot mot Mia Eriksson."
?
Jag förstår inte riktigt den här debatten! Men skitdumt att det står att det är en sann historia, håller med Guillou om att det borde stått "baserad på en sann historia". Det jag inte håller med om är att det hela skulle vara någon slags skandal. Det Antonsson har skrivit är efter vad jag förstått en partsinlaga. Självklart ser inte misshandlarens bild av historien likadan ut som den misshandlades. Det finns alltid flera sidor av en historia och nu har den andra sidan fått ge sin bild av sanningen. Vems sanning som är den "verkliga"? Bådas, naturligtvis.
Läs DTs analys:
http://www.dt.se/kultur/article381605.ece
Permalänk | Anmäl
Heidi Norman, 2008-12-25, 22:17
Tja, Heidi. Så där kan man ju tro. Men bara innan man läst Monica Antonssons. Efteråt är det faktiskt omöjligt.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-12-28, 21:39
Det pågår en underdebatt här om huruvida Liza Marklund är extremfeminist eller inte. Men det är viktigare att lyfta fram ett av de svåraste metodproblemen med hennes bok Gömda. Marklund utgår nämligen från en feministisk världssyn där en kvinna alltid per definition är mer trovärdig, mer maktlös och mer utsatt än en man – oavsett alla fakta och samband som kan peka åt ett annat håll.
Liza tror på Mia och går i god för henne – för att Mia är kvinna. Det är osannolikt att Marklund (som är en vanligtvis mycket erfaren och yrkesskicklig reporter) skulle ha slarvat på samma sätt med att faktakolla en man med en liknande historia.
"Gömda" skrevs under ett 1990-tal där kvinnokampens ändamål helgade medlen. Efterfrågan på hårresande kvinnomisshandelshistorier som kunde bekräfta könsmaktsteorin var större än tillgången. Det kan förklara oviljan att kolla Mias story hela vägen.
Liza Marklind gick alltså bort sig av ideologiska skäl och avslöjas först nu. I valet mellan yrkeshedern och maktkampen valde hon kampen. Om denna feminism sedan ska kallas extrem eller inte är mindre intressant.
Permalänk | Anmäl
Musse, 2009-01-06, 18:33
Visst har du helt rätt Musse! Tur att det finns så begåvade skribenter, medan andra är så korkade.
Rådande statsideologi får naturligtvis inte ifrågasättas. Enligt könsmaktsordningen är män elaka och kvinnor deras offer.
När nu Liza Marklund och Mia Eriksson har betett sig avskyvärt ryms det inte i kulturstrategernas världsbild. En kvinna kan ju inte vara förövare, eller hur? Huruvida denna världsbild ska kallas extremfeministisk eller inte, är ju inte så intressant. Det räcker att konstatera att den är osannolikt korkad, eller hur Carl Johan?
Visst har det spelat in att LM har ekonomiska affärer och är kompis med många journalister, men jag tror inte att Torbjörn Larsson har tystat DNs kulturredaktion. Tystnaden därifrån och från liknande redaktioner är helt självvald. Sveriges televisions ABSOLUTA tystnad i ämnet måste också förklaras.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2009-01-07, 19:18
Tja, visst har du en poäng Musse. Men lägg märke till att hon agerade tvärtom i det berömda fallet Unni Drugge versus Hennes litterära agent. Så konsekvens kan du i alla fall inte anklaga henne för.
Personligen är jag övertygad om att kvinnor överlag är precis lika dugliga som män. Och det gäller även när det kommer till saker som att ljuga, tortera och döda småbarn.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2009-01-09, 00:25
Det är dags att granska tidningsledningarnas affärsmässiga engagemang.
Varför tillåts chefredaktörer sitta i företagsstyrelser?
Är det ett bra system att chefredaktörer sitter säkert så länge som tidningen går ekonomiskt bra? Vad gör det för nyhetsbedömningen, det som är tidningens huvudsakliga verksamhet? Numera verkar tidningsmakande till stor del handla om att kränga produkter, är det vad vi ska ha tidningar till? Om tidningar inte kan leva på hederlig journalistik, vad ska vi då ha dem till? Bokförlag bör ägna sig åt bokutgivning, tidningar åt jpurnalistik men så är det inte längre. Bokförlag sysslar med "journalistik" - "sanna" historier, medan tidningar kränger böcker. Vilken soppa!
Permalänk | Anmäl
Journalist, tyvärr, 2009-01-16, 14:13
Jag vet var gömda finns. Hon är inte längre i Usa utan mycket närmre.
Gissa själva....
Vilken soppa. Och fy fan för svensk vänster, som verkar värre än någon annan företagskonspiration på länge (förutom percy...)
Permalänk | Anmäl
Gammelvänster, 2009-01-17, 18:59
nba jerseys,
MBT Schuhe,
ed hardy uk,
Christian Louboutin
MBT Shoes,
pandora jewelry,
pandora jewellery,
christian louboutin shoes,
louboutin,
wedding dresses!
ugg boots uk,
ed hardy,
cheap ugg boots,
cheap ugg boots,
prom dresses,
ysl shoes,
GHD Straighteners,
GHD Straighteners UK,
mbt shoes with cheap price!
ghd Sale,
bridesmaid dresses,
ghd purple,
ugg boots sale.
Permalänk | Anmäl
edhardy, 2010-06-28, 10:30
34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En klockren analys. Men mitt i detta elände som Aftonbladet alltså befann sig i när de insåg att de hade en artikel som tog heder och ära av den författare de tänkte sälja tidningar på ett par dagar senare, så publicerade de ändå Oisin Cantwells artikel. Visserligen med ett fånigt tillägg av Jan Helin där han påstår att inget bevisar att Marklund ljuger, men de publicerade dock. Och slog upp det hela på såväl löp som etta. Det gör dem trots allt betydligt mer hedervärda än Expressen som skriver skitkonstiga små artiklar utan att ens ha redovisat för sina läsare vad som framkommer i Mia - Sanningen om Gömda.
Där framkommer det otroligt tydligt att Liza Marklund ljuger, ingen tvekan om det. Ännu värre blir det när man läser Elisabeth Hermons Vingklippt. Det Liza Marklund gör mot henne kan inte beskrivas på något annat sätt än ondskefullt.
Är det verkligen så det fungerar?
När jag läser detta, så blir jag lite rädd. Det klart som korvspad att Helin väntade... för att sälja lite Marklund.
Samtidigt så måste jag ge Helin lite credit eftersom han publicerade de kritiska artiklarna mot Marklund. Expressen däremot borde skämmas. de har verkligen gått i Lizas fotspår rakt igenom.
Marklund får kritisera, men sen när Antonsson (författaren till Mia - Sanningen om Gömda) gör det så hänvisar reporten Natalia Kazmierska till att Marklund inte kan gå i svaromål. Tala om att gå Marklunds ärenden. Noterbart är också att artikeln inte finns på Expressens nätsajt. Dock var de jävligt snabba med att publicera JK-anmälan mot Antonsson...
Tala om att Expressen håller Marklund om ryggen. Att hon särbehandlas...det stinker...
Men det räcker inte som förklaring till all tystnad.
DNs tystnad kan förklaras av att Thorbjörn Larsson sitter i Piratförlagets styrelse, TV4s tystnad pga att Gummesson är kompis med Marklund. Svt:s tystnad är hittills oförklarlig.
Ett program i obskyra P1 har tagit upp saken: Medierna. Heder åt dem, men sammantaget är tystnaden nära nog total i denna skandal, som blivit en monumental mörkläggningsskandal. Lever vi i Nordkorea?
Jag tror vi måste söka förklaringen även i nutidens tabu:
Marklund är en av extremfeminismens viktigaste företrädare och får därför inte avslöjas. Saken skulle skadas för mycket. Det är ingen hemlighet att extremfeminister har en mycket stark ställning på redaktionerna. Sanningen är könskrigets första offer.
Ja, detta förklarar ju att AB och Expressen försöker ärerädda Marklund. Det förklarar inte svt:s tystnad.
Det egentliga skälet till tystnaden får inte ens nämnas, nämligen att Marklund är extremfeminismen ikon. Saken kan skadas om sanningen kommer fram.
Vilken klockren bekräftelse för Osama Awad på denna sidan.
Inte kunde någon för några veckor sen drömma om att "mannen med de mörka ögonen" skulle finnas med på bild bredvid Liza Marklund med en länk till en artikel där han själv får möjlighet att säga sin åsikt. Länge länge leve fristående media!!
Du Carl Johan Pettersson; Hoppas du inte tar illa upp.. Korkskalle kan du vara själv. Om du nu VET EXAKT vad det här handlar om kan du väl skriva det. Sluta prata i gåtor. Du är inte ett dugg bättre än Expressen.
Jag är glad att du vågar ifrågasätta medieimperiets maktposition i Sverige. Och jag efterlyser publicservice i radio och SVT. Har de dragit sig undan från sitt ansvar gentemot oss licensbetalare? Varför vill inte SVT och hela SR:s ledning ta upp detta till debatt? Det är ju Sveriges största litterära skandal genom tiderna och ändå är det dödstyst i SVT. Varför? Vem och vad är de rädda för? De vågade ju attackera ICA med sin taskiga köttfärs, men de vågar inte gå till attack mot Piratförlaget. Varför?
Mvh
Ramona Fransson
Vilken liten, insyltad värld kultur och press i Sverige ändå är.
Jag tyckte redan för en vecka sedan att det är konstigt att inte tidningarna kastade sig över vad jag förstår är den största, litterära skandalen på månget gott år i landet
T. Percans artikel är viktig och ger säkert åtminstone en del av förklaringen. En text som Kazimierskas är för mig bara ett härtill är vi nödda och tvungna så inte läsarna med en gång ska se hur partiska vi är. Men vem lurar Expressen med detta?
Tidningarnas kultursidor då? Vad har vi dem till?
Mitt intresse och förtroende för pressen må ha sjunkit, men samtidigt har jag sent omsider upptäckt bloggvärlden. En bra bekantskap.
SVT är statens organ för "bildning" av folket.
Staten investerar mycket i vänsterfeministisk anti-män propaganda.
Liza har varit en god medborgare och visat hur onda män kan vara.
Liza ska sålunda inte straffas.
Och vad gör det nu om det en författare skriver inte är så sant? Det gör ju inget att mången forskning i genusfrågor på våra fiiiiina universitet är rent ovetenskaplig bara den har resultat som passar in rådande politiska normer...
Maste bara kommentera ovanstaende kommentarer:
Visst stämmer det att Marklund utnämnt sig själv till feministikon och försvarare för de utsatta. Men att detta i sig skulle göra henne orörbar är bara löjligt. Medias mörkläggning är ingen feministisk konspiration. Jag tror det var vad Carl Johan ville förmedla till Jonas B här ovanför pa ett nagot klumpigt sätt.
Det handlar helt enkelt om makt och pengar. Liza Marklund har högt uppsatta vänner av bada könen i Sveriges media som skydder henne. Inte nödvändigtvis för att de vill, vissa vagar säkert inte göra annat, medan andra har andra intressen; ekonomiska. Liza Marklund och dottern Annika arbetar för/pa Expressen. Aftonbladet har köpt rättigheterna till senaste skiten (ursäkta, personligt omdöme) hon gav ut. Tv 4:s ansvarige utgivare Gummimoral har fatt lana bade hennes lägenhet i Stockholm samt huset i Spanien och har stoppat de inslag som spelats in om historien. DN tror att det räcker att länka till newsmill för att rentva sig, trots att alla känner till kopplingen till Piratförlaget. Nu far vi vänta och se om det kommer fram nagot som förklarar Svt:s tystnad.
Bara en summering, i stora drag är det vad artikelförfattaren konstaterat sa jag gör inte ansprak pa att komma med ngt nytt. Ville bara aterigen paminna om vad det handlar om, att Marklund sedan är feminist har inte med saken att göra. Jag antar att jag själv skulle kunna betraktas som feminist, det betyder verkligen inte att jag tycker det är ok att fara med osanning eller att jag inte vill att sanningen ska komma fram. Tvärtom handlar femininsmen om att blottlägga maktstrukturer, vilket den har gemensamt med denna soppa. Feminister borde rasa mot den person som utnyttjat kvinnosaksfragan för sina egna tvivelaktiga intressen.
Men här handlar det inte om kön utan om makt genom inflytande och ekonomiska intressen. Och den makten besitter Liza Marklund i Sverige liksom Putin i Ryssland. Och liksom i Kina när protesterna mot OS inte visades är det nätet som fungerar som demokratisk mötesplats; har kan sanningar skrivas utan att Liza med vänner kan stoppa det. Tack och lov. Men jag skulle föredra att leva i ett land där media inte har munkavel....
I ett blogginlägg av Leo Lagercrantz här på Newsmill (som tyvärr plockades bort väldigt snabbt) så sammanfattade Leo Lagercrantz mycket av det som händer nu på ett fyndigt sätt när han skrev följande:
”AB:s nästan ofattbart modiga publicering där chefred Helin tog till orda och lät oss förstå att det här var det modigaste sedan Zola avslöjade Dreyfuss-affären.
Men framför allt: kultursidornas tystnad. När den största litterära skandalen i modern tid håller på att rullas upp är alla kulturredaktörer som gömda. Inte ett ord. Ingenstans. Bara de gamla vanliga pretentiösa julklappstipsen på kultursidorna (jaja, självklart ska jag köpa Frostensons senaste), och så Marklunds ljudbok för 85:- som tilläggsprodukt till AB…….Det handlar om att Maria Schottenius inte ser någon anledning att gegga ner sig så länge medelklassen läser hennes sidor som Livets ord läser bibeln. Detta oavsett vad som står där”(slut citat)
Men vad både Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter antagligen missar i sin iver att rädda varumärket Liza Marklund är att denna affär även kan komma att påverka värdena på Aftonbladets, Expressen och DNs varumärken.
I mina ögon så har dessa tre tidningar sjunkit i värde under de senaste dagarna.
Vad Helin mfl inte verkar fatta är att det var en tid då dess tre drakar kunde välja att tiga ihjäl det som var obehaglig men att den tiden nu är förbi.
Under de senaste veckorna så har AB, Expressen och DN visat oss vad dom går för och vi är inte imponerade.
Tack för ditt excellenta inlägg!
Om man tittar runt i bloggosfären och i de nya medierna så visar denna uppseglande skandal på en sak; Det är de nya mediernas kamp mot de gamla. De gamla medierna är fega, trötta, håglösa, och villiga att sälja ut sanningen för profiten.
Vad vi ser hos Aftonbladet och Expressen är arrogans, inget annat. De vill inte försvara sanningen, eftersom ägarna inte är intresserade av den. Bokslutet i dessa företag handlar om avkastning på insatt kapital, något konto för sanningen finns inte.
Liza Marklund sitter tyst i Spanien, det säger allt. När var hon tyst senast?
Så här Jonas B. Liza marklund är mycket dumt, men "extremfeminist" är hon lika lite som hennes vapendragare Jan Guillou är det. Boken gömda, som nu alltså visat sig vara full av påhitt, handlar om en djupt kriminell krigsskadad arabisk man och hans djupt kriminella liga som terroriserar, jagar och försöker mörda en familj med hans ex-flickvän i spetsen. Det är således INTE en bok om "könsmaktsordning", "vanliga män som slår", "underliggande genusmönster" etc: Det är en bok om ett makabert brott av ett slag det gjorts otaliga Hollywoodfilmer på (bland annat en där Julia Roberts är på flykt från sin galna ex-man, vars titel jag inte kommer på just nu). Så spar ordet "extremfeminism" till diskussioner där det är relevant.
Jag vet inte om Jonas B har rätt. Jag tror inte det för efter det att det kommit fram Liza Marklund anlitat en person som är dömd för kvinnomisshandel så tror jag att Lizas ställning bland feministerna försämrats en aning.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/26/liza-marklund-sviker-de-missha...
Dessutom så vet jag inte om dom som han kallar extremfeminister har sån stark ställning längre. Efter Feministiskt Initiativs magplask i valet 2006 då dom bara fick 0,67% så känns den där vänsterfeminism som dom stod för inte lika fräsch längre.
Men Jonas fråga är relevant.
DNs Thorbjörn Larsson sitter i Piratförlagets styrelse och är pga detta tvungen att tillvarata Piratförlagets intressen (annars kan han bli skadeståndsskyldig) och både Aftonbladet och Expressen räknar med att höja sina upplagor med hjälp av varumärket Liza Marklund
Men vad är orsaken till SVTs tystnad?
En av orsakerna har Janne Josefsson redogjort för. Han ville ha med Liza Marklund i sitt program Debatt men hon ställde inte upp. Men vad är förklaringen till SVTs tystnad i övrigt?
Vad det gäller till exempel Svt:s och kultursidornas tystnad skulle jag lite otippat vilja komma med följande närmast "feministiska" analys: Det här är böcker som måhända har lästs av miljoner svenskar (jo, faktiskt) - men dessa svenskar är företrädesvis av sorten kvinnlig arbetarklass. En sort vars litterära preferenser aldrig har fått plats i landets lite finare medier.
Carl Johan Peterson.
Den analysen är måhända till viss del relevant för att förklara tystnaden i DN kultur.
Men Aftonbladet och Expressen tillhör ju knappast "landets lite finare medier" utan snarare tvärt om.
Enligt ett berömt talessätt så görs ju dessa tidningar för Nisse i Hökarängen och Babsan i Bagarmossen vilka också kan antas vara av arbetarklass varför det borde varit naturligt för AB och Expressen att skriva om kritiken mot Liza Marklunds böcker om det nu inte vore för att dom gått med i operation rädda varumärket Liza M.
Det tragiska att denna site och andra bara nås av oss världsförbättrare och intellektuella pretton och inte till Nisse i Bagarmossen.
-
Helin, Gummesson, Larsson och för all del Marklund och Guillo garvar läppen av sig och vet att de "puckade arbetarna" för vilka de kämpar någon förmiddag i veckan, fortsätter att sätta in miljoner på deras konton.
-
Ehh, ...rätt åt dem! Puckona alltså!
-
God Jul // TC
Absolut, Lars. Faktum är ju att detta är en rakt upp och ner klockren kvällstidningsstory; en mycket lönsam sådan som det går att göra i flera säljande vinklar. Att dom inte gör nåt på detta är således mycket mycket skumt.
re: Carl Johan
Jag tror att både Expressen och Aftonbladet gör en felbedömning här.
Den kortsiktiga vinst dom gör när dom deltar i operation rädda Liza Ms varumärke uppväger inte den förtroendeförlust som är det pris som dom måste betala då dom gör sådant.
När Jan Helin låter som ett eko när han använder sig av exakt samma uttryck och samma förklaringar som Piratförlagets Jan Guillou så skadar han sin tidning det är bara det att han inte fattat det än.
Håller med Lars Johansson. Jag tror rent av att det är emotionella skäl (vänskapsband etc) snarare än kommersiella som håller historien om Gömda borta från rikspressen.
Piratförlaget skickade ut ett meddelande i går till alla bokhandlare att de skulle flytta böckerna Gömda & Asyl från kategorin "Biografier" till kategorin "Romaner" Ursäkta men vad gör det för skillnad när det på böckerna står "Sann historia"? Jag har skickt mail till Uppdrag granskning och bett dem ta tag i Sveriges största litterära skandal och det ska bli spännande vad de säger. För det är dags för SVT att skicka ut fler än den där kören som sjunger licensbetalarnas lov. Jag vill ha mer än toner. Jag vill ha ord!
Ni som har läst Ulf Nilsons bok om Expressen (som han skrev när Jutterström slängde ut honom) vet att medie-eliten är korsvis gifta med varandra. Det är en riktigt maktsmet i Stockholm. Därför säger jag bara: Gode Gud och tack för bloggvärlden där man kan få läsa lite sanningar hit och dit. Och tack Peter Englund för att du skänker lite Nobel-status över bloggandet.
Tycker det passar synnerligen väl här med ett litet ryskt ordspråk: NÄR PENGARNA TALAR ÄR SANNINGEN STUM
När pengarna talar är sanningen stum.
Har någon av er överhuvudtaget LÄST boken? I den står det ju klart och tydligt att "Mia" ÄR utsatt för upprepade mordhot och tvingas gömma sig. Att det ÄR detaljer som är ändrade för att skydda hennes identitet. Hur kan då T. Percan skriva: "Men Monica Antonssons bok visar att Liza Marklund ljugit. Det finns inte och har inte funnits några mordhot mot Mia Eriksson."
?
Jag förstår inte riktigt den här debatten! Men skitdumt att det står att det är en sann historia, håller med Guillou om att det borde stått "baserad på en sann historia". Det jag inte håller med om är att det hela skulle vara någon slags skandal. Det Antonsson har skrivit är efter vad jag förstått en partsinlaga. Självklart ser inte misshandlarens bild av historien likadan ut som den misshandlades. Det finns alltid flera sidor av en historia och nu har den andra sidan fått ge sin bild av sanningen. Vems sanning som är den "verkliga"? Bådas, naturligtvis.
Läs DTs analys:
http://www.dt.se/kultur/article381605.ece
Tja, Heidi. Så där kan man ju tro. Men bara innan man läst Monica Antonssons. Efteråt är det faktiskt omöjligt.
Det pågår en underdebatt här om huruvida Liza Marklund är extremfeminist eller inte. Men det är viktigare att lyfta fram ett av de svåraste metodproblemen med hennes bok Gömda. Marklund utgår nämligen från en feministisk världssyn där en kvinna alltid per definition är mer trovärdig, mer maktlös och mer utsatt än en man – oavsett alla fakta och samband som kan peka åt ett annat håll.
Liza tror på Mia och går i god för henne – för att Mia är kvinna. Det är osannolikt att Marklund (som är en vanligtvis mycket erfaren och yrkesskicklig reporter) skulle ha slarvat på samma sätt med att faktakolla en man med en liknande historia.
"Gömda" skrevs under ett 1990-tal där kvinnokampens ändamål helgade medlen. Efterfrågan på hårresande kvinnomisshandelshistorier som kunde bekräfta könsmaktsteorin var större än tillgången. Det kan förklara oviljan att kolla Mias story hela vägen.
Liza Marklind gick alltså bort sig av ideologiska skäl och avslöjas först nu. I valet mellan yrkeshedern och maktkampen valde hon kampen. Om denna feminism sedan ska kallas extrem eller inte är mindre intressant.
Visst har du helt rätt Musse! Tur att det finns så begåvade skribenter, medan andra är så korkade.
Rådande statsideologi får naturligtvis inte ifrågasättas. Enligt könsmaktsordningen är män elaka och kvinnor deras offer.
När nu Liza Marklund och Mia Eriksson har betett sig avskyvärt ryms det inte i kulturstrategernas världsbild. En kvinna kan ju inte vara förövare, eller hur? Huruvida denna världsbild ska kallas extremfeministisk eller inte, är ju inte så intressant. Det räcker att konstatera att den är osannolikt korkad, eller hur Carl Johan?
Visst har det spelat in att LM har ekonomiska affärer och är kompis med många journalister, men jag tror inte att Torbjörn Larsson har tystat DNs kulturredaktion. Tystnaden därifrån och från liknande redaktioner är helt självvald. Sveriges televisions ABSOLUTA tystnad i ämnet måste också förklaras.
Tja, visst har du en poäng Musse. Men lägg märke till att hon agerade tvärtom i det berömda fallet Unni Drugge versus Hennes litterära agent. Så konsekvens kan du i alla fall inte anklaga henne för.
Personligen är jag övertygad om att kvinnor överlag är precis lika dugliga som män. Och det gäller även när det kommer till saker som att ljuga, tortera och döda småbarn.
Det är dags att granska tidningsledningarnas affärsmässiga engagemang.
Varför tillåts chefredaktörer sitta i företagsstyrelser?
Är det ett bra system att chefredaktörer sitter säkert så länge som tidningen går ekonomiskt bra? Vad gör det för nyhetsbedömningen, det som är tidningens huvudsakliga verksamhet? Numera verkar tidningsmakande till stor del handla om att kränga produkter, är det vad vi ska ha tidningar till? Om tidningar inte kan leva på hederlig journalistik, vad ska vi då ha dem till? Bokförlag bör ägna sig åt bokutgivning, tidningar åt jpurnalistik men så är det inte längre. Bokförlag sysslar med "journalistik" - "sanna" historier, medan tidningar kränger böcker. Vilken soppa!
Jag vet var gömda finns. Hon är inte längre i Usa utan mycket närmre.
Gissa själva....
Vilken soppa. Och fy fan för svensk vänster, som verkar värre än någon annan företagskonspiration på länge (förutom percy...)
nba jerseys,
MBT Schuhe,
ed hardy uk,
Christian Louboutin
MBT Shoes,
pandora jewelry,
pandora jewellery,
christian louboutin shoes,
louboutin,
wedding dresses!
ugg boots uk,
ed hardy,
cheap ugg boots,
cheap ugg boots,
prom dresses,
ysl shoes,
GHD Straighteners,
GHD Straighteners UK,
mbt shoes with cheap price!
ghd Sale,
bridesmaid dresses,
ghd purple,
ugg boots sale.