[...] man på spektakulära händelser eller individuella perspektiv som inte skapar förståelse eller presenterar några egentliga möjligheter till lösningar. Vissa, som Ilmar Reepalu, drar dessutom rent rasitsiak [...]
Blogg:Socialt uppror, integration eller bara skitungar? | Svensson, 2008-12-21, 14:01
Kloka synpunkter.
Men jag undrar, om du menar att konflikten kan vara religilöst betingad, på vilket menar du att den då är det? För du säger ju samtidigt att du känner till det som ligger dolt under ytan, all frustration, hopplöshet och oro. Du säger också att konflikten underblåses av dit resta bråkmakare. Jag förmodar du menar AFA och AFA är knappast religiösa av sig. Så på vilket sätt är konflikten religiös, utöver att det är muslimer som använt lokalen? Uppfattar lokalbesökarna avhysningen som en attack mot dem pga deras religion?
Du har rätt i att föräldrar inte kan ta ansvar för vad vuxna gör eller för vad dit resta bråkmakare gör. Men jag tolkar Dallas poäng som att föräldrar ska ta ansvar för sina barn. Om dessa hålls borta från bråket lämnas AFA ensamma.
Du frågar dig varför unga pojkar sprang in i elden under moskébranden 2003?
Jag vet ju inte säkert men kanske kan det handlat om förtvivlade och panikartade försök att rädda vänner de misstänkte var kvar där inne. Det är inte alla förunnat att kunna reagera 100% rationellt i kriser. Läser ni inte psykologi inom sjukvården för att lära er hur människor, offer, anhöriga och kringstående kan reagera i en allvarlig kris!?
Till sist, det vore intressant att läsa mer från dig och dina kollegor, från poliser och brandpersonal om era erfarenheter från dessa områden.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-19, 10:18
Jag reagerar mest på överskriften.
Hur går det till att ta eget ansvar när man saknar förmågan att göra detta?
Jag liksom bara undrar?
Det är något övernaturligt över den föreställningen om hur tillvaron fungerar.
Det som däremot alltid gäller är: lagen om orsak och verkan.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2008-12-19, 10:45
DN-artikel tar upp blåljusperonalens arbetssituation i förorterna och vad den kan bero på.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=865630
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-19, 10:55
De unga männen sprang mot elden i moskén inte för att de trodde att de skulle kunna rädda någon eller något, utan för att andra skulle se det och att de på så vis skulle visa för alla att de vågade springa rakt mot döden för sin tros skull. Det låter kanske apart i ett svenskt sammanhang, men inom islam är martyrdom något av det allra finaste man kan uppnå. Även om det gäller för en tom byggnad, islam eller arabkulturen bygger mycket på ett spel för gallerierna. Man ska visa sig tuff mot polisen, tuff mot eldens lågor, tuff som tusan. Trist bara att till slut så har alla tröttnat på en eller gått på den föreställningen och man blir behandlad därefter. Islam under medeltiden hade en annan inställning, då var det kunskapen som satt i främsta rummet. Idag är det den blinda tron som är det viktigaste.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-12-19, 11:08
Intressant att media inte nämner något om den svenska överklassen
i Fridhem. Media brukar enligt reglerna undvika nämna etniskt ursprung på gärningsmän vars namn man sedan kan läsa på uppropslistan i Malmö Tingsrätt. Om media inte hade varit så finkänsliga med etniskt ursprung hade Rosengårdshändelserna inte kommit som någon överraskning.
Permalänk | Anmäl
Knut, 2008-12-19, 11:20
Jag reagerar också på rubriken. Självklart ska man ta ansvar. Men, om ingen lyssnar på en -vad göra? Jag kan förstå att de som blivit av med sin moské känner sig besvikna.
Grunden till problemet handlar väl om rättvisefrågor?
Permalänk | Anmäl
Bella, 2008-12-19, 11:44
Problemet är väl att föräldrarna själva är så utsatta på olika sätt, rätta mig om jag har fel, trångboddhet, fattigdom kanske, och hopplöshet för att man inte har jobb, inte kan språket, tidigare traumatiska upplevelser som är obearbetade, av krig eller extremt våld i landet man flytt från.
De kanske inte orkar.
Permalänk | Anmäl
Nemokrati, 2008-12-19, 11:45
Det är dags för en reform gällande ungdomsbrottslighet. Förslagsvis kan ungdomar dömas med samma straffsats som vuxna med skillnaden att de döms villkorligt. Skulle beteendet fortsätta i vuxen ålder får de avtjäna alla straff de fått under sina ungdomsår.
Rättsväsendet måste prioritera brottsprevention framför bestraffning.
Permalänk | Anmäl
Erik L, 2008-12-19, 11:54
"Ungdomar" måste ta eget ansvar, skriver sköterskan. Intressant med alla omskrivningar. Enligt sköterskan är det tydligen ett "ungdoms"-problem det här. Givetvis håller ungdomarna på likadant även i Danderyd och Askim, att säga nåt annat vore väl "rasism". Allvarligt, vem är det som har bestämt att förtal av grupper bara ska utgöra ett tabu, när den gäller folkgrupper? Varför finns det inget namn för "åldersgrupp-rasism"? Och varför skriver inga ungdomar in och protesterar när de nu anklagas av sköterskan för saker de inte har gjort?
Att sköterskan argumenterar att det borde anses lika hemskt om en "lyxhustru" är otrevlig, som när "ungdomar" begår upplopp och förstör värden för miljonbelopp, bevisar väl ett och annat om hur sjuka värderingar som även många svenskar har. "Gärna upplopp, det är bara en sympatisk missnöjesyttring, men kom inte in och var rik på min klinik", ungefär.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-19, 11:54
De har fått en lokal och kallar den sen för moske´, är det så att nu är lokalen som ägs av fastighets bolaget, fredad zon? Är äganderätten satt ur spel? Är det så att de fundamentalister som frekventerar denna lokal har ett intresse av att bli utmålade som offer? Kan de åsikterna spridas i Rosengård av den skapta situationen? Kan fundamentalistiska muslimer bo i Sverige? Vill dom det? Skall dom det?
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2008-12-19, 12:52
Anders B Westin skriver att ungdomar saknar förmågan att ta ansvar - och tyck ta det som något naturligt.
Glenn B LaCrosse ser "åldersrasism" i inlägget.
Faktum kvarstår att de som deltar i kravallerna så gptt som uteslutande är äldre ungdomar, kanske 15-22 år. Gamla nog att ta ansvar, gamla nog att inte bry sig om vad vare sig vuxna eller andra säger. Då hjälper inte kraven på att föräldrar måste ta ansvar för sina (vuxna eller nästan vuxna) barn.
I ett fungerande samhälle måste man ta ansvar för sina egna handlingar. Väljer man att bryta mot grundläggande förutsättningar genom att förstöra, bränna, kasta sten och angripa ambulans- och brandpersonal, poliser, journalister eller bara förbipasserande, då har man själv placerat sig vid sidan av samhället. Det måste få följder.
Som det nu är inskränker sig polisens roll till en katt-och-råtta-lek. varför ska det vara omöjligt att låta handlingar som desa få konsekvenser? Inför utegångsförbud efter 22.00 under några dagar, till det lugnat sig. Skjut skarpt mot den som kastar sten eller tänder eld på fordon. Ansvaret ligger på den som bråkar.
Permalänk | Anmäl
Joop van der Lei, 2008-12-19, 13:13
Jag undrar, vad är grunden till upploppet?? är det mosken? lokalen?? fy skäms allt¨å grabbar Islam är inte ute efter våld. Det finns folk och grupper som uttnytjar situationen och jag tror inte ett dugg på att det hela handlar om lokalen eller mosken...
Permalänk | Anmäl
Raul, 2008-12-19, 13:31
Tanken att man ska välja sitt land är ju sund. Fundera över vad det är för skillnader mellan invandrare som dras till olika länder. Se på världens mest populära invandringsland USA, de som flyttar dit drivs väl t.ex. oftast av viljan att kämpa och skaffa sig en bra tillvaro. Dit flyttar människor från främst grannländerna men även hela världen i en förhållandevis jämn ström. Men vilka flyttar till Sverige? På 70-talet var det kommunister från Chile, och nu är det muslimer (kurder, irakier och somalier). Med tanke på vilken image Sverige har på den internationella scenen, borde de som flyttar till Sverige lockas av det finmaskiga sociala skyddsnätet, samt dess förhållandevis milda attityd gentemot islamister, för det är ju det Sverige är känt för i invandringssammanhang. Vad kan Sverige ändra i sin profilering, för att istället locka människor som är vänner till västerländsk civilisation och som vill vara med och vidareutveckla den? Som t.ex. vill vara med och förbättra vår urkassa lagbok, istället för att kasta bomber och be till Allah.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-19, 13:57
Paris, November 2006... kommer ihåg? Athen december 2008.
Känner till begreppet copy cat?
Dessa uttråkade ungdomar väntar på minsta orsak för att gå ut och vandalisera... Moskén i fråga har ingenting att göra med saken, det handlar om denna idiotiska "respekt attityd" som förorts ungdormarna lever i, vilket är ett totalt missförstånd, respekt visas, den förväntas inte!
Tyvärr så är EUs samhälle handlingslösa inför sådana händelser, och den som skriker "ORDNING" placeras omedelbart på facisthyllan.
Så länge vi blandar "facism" och "ordning" så kommer vi aldrig hitta en lösning.
Noll tolerans är det enda som fungerar.. skicka ett regement och upplys undantagstillstånd annars har vi fått ett riktigt problem på armarna...
Permalänk | Anmäl
jeery, 2008-12-19, 16:13
Det talas mycket om ungdomars ansvar, men sällan längre om polisens och samhällets ansvar.
Den här konflikten har väl ändå sin grund hos samhället och bröt ut p.g.a. polisens felaktiga och klumpiga ingripande.
Sedan så tycker jag faktiskt att det är fel att kalla Sverige för en demokrati. Jag tycker att människor är blinda som inte förstår att den tiden faktiskt är förbi. Sverige ÄR inte längre någon demokrati i vare sig någon rousseansk, robespierrsk eller brantingsk mening. Staten är ett rent byråkratvälde, ekonomin är helt under kapitalistklassens kontroll och massmedia är extremt koncentrerad och fullständigt likriktad. Detta samtidigt som vårt civilsamhälle är svagare än någonsin.
Jag skulle alltså vilja hävda att en typisk medborgare i Sverige har näst intill ingen möjlighet att påverka samhället, och inte mycket större möjlighet att påverka sin egen livssituation för den delen. Detta gäller i än högre grad för invånarna i Rosengård som inte bara saknar socialt-, ekonomiskt- och kulturellt kapital utan dessutom är aktivt utdefinierade och misstänkliggjorda utav de som besitter just detta.
Så vad ska man göra? Upplopp kanske är en korkad metod, men det är ju inte konstigt att det händer då människor inte har, eller i.a.f. upplever att de inte har något bra sätt att påverka på.
Visst, det går att organisera sig tillsammans med andra, det går att sakteligen stärka solidariteten och den kollektiva styrkan och det är den väg man borde gå. Men det är inte heller en enkel väg och det kräver tålamod, tro och hopp, tre saker som det tyvärr finns stor brist på. Hur som helst så tycker jag inte att man bör fördöma upploppen, även om de inte är rätt så är det inte heller fel. Istället för att fördöma så borde man själv visa vägen.
Permalänk | Anmäl
Giles, 2008-12-19, 17:21
Självklart skall händelser rapporteras oavsett om det inträffat i Rosengård eller på fina gatan, "problemet" är ju bara att dessa händelser inträffar där dom gör, nämligen, för att tala klarspråk, i ghetton som befolkas främst av invandrare.
-
Intressant nu att se den totala tystnaden från media när det är utom all rimlig tvivel att nynazister kan anklagas. Men vänta bara ett par dagar så skall ni se hur det på något vis ändå är högerextremister som ligger bakom ockupationen av moskeén... I det här landet är ju inget omöjligt vad gäller medievinkling nämligen även om de onekligen fått en riktig nöt att knäcka den här gången..
-
Å visst, en svensk tiger, men den ser, hör och funderar också. Och oavsett vilket filter media nu försöker använda sig av så lyser sanningen igenom den här gången. Många intressanta samtal angående vad som nu sker kommer hållas kring julegröten. Den som tror att dessa diskussioner mynnar ut i en fortsatt öppen famn för allehanda flyktingar och deras anhöriga kan ju göra det, men då får man nog vara omåttligt naiv.
-
De här händelserna visar med all önskvärd tydlighet att vi nu har nått vägs ände vad gäller flyktingpolitiken.
Permalänk | Anmäl
A. Persson, 2008-12-19, 17:24
"Den här konflikten har väl ändå sin grund hos samhället och bröt ut p.g.a. polisens felaktiga och klumpiga ingripande."
-
Nej, polisen har agerat precis som de skall för att stoppa kriminell aktivitet. Lokalens ägare har gett polisen denna uppgift men det var ockupanterna som tvingade polisen att agera. Allt detta har förståss redan förklarats i debattprogrammet men tydligen måste vi upprepa oss. Ett privat företag som äger lokalen har alltså lämnat in en polisanmälan. Politikerna hade inget med detta att göra så den "dialog" med politiker som ockupanterna klagar över aldrig ägde rum hade ingen orsak att äga rum heller.
-
"Har ni läst vad en av ockupanterna har att säga?"
-
Ockupanterna hade två år på sig att lämna lokalen. Hade de lämnat den när som helst inom dessa 700+ dagar hade inte polisen gjort någonting. Den "förtvivlade" personen som klagar på polisen har ju själv suttit och väntat på att polisen skulle använda våld. Han hade inte en tanke på att lämna lokalen förrän polisen använde våld. Hans klagomål är grundat i hans tro att polisen i Sverige styrs av politiker och sålunda borde politikerna först "prata" sedan skicka polisen. Men svensk polis skickas inte av politiker. Detta är ingen bananrepublik, deras sätt att försöka få politisk dialog är slöseri med tid.
Permalänk | Anmäl
VEB, 2008-12-23, 13:22
jeery, om du skickar ett regement till Rosengård kommer oroligheterna direkt sprida sig till Tensta. Eller vänta lite, det har det ju redan gjort. Skickar du ett regement till Tensta kommer det sprida sig till Ronna. Skicka ett regement dit också så sprider det sig till Hjällbo, Gotsunda, Råby, Rinkeby, Bergsjön, Gårdsten, Hovsjö, Skärholmen, Fittja, Vårby, Hallunda, Husby osv. Det går inte att bekämpa det här med våld.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2008-12-24, 10:48
nba jerseys,
MBT Schuhe,
ed hardy uk,
Christian Louboutin
MBT Shoes,
pandora jewelry,
pandora jewellery,
christian louboutin shoes,
louboutin,
wedding dresses!
ugg boots uk,
ed hardy,
cheap ugg boots,
cheap ugg boots,
prom dresses,
ysl shoes,
MBT Schuhe Damen,
mbt shoes with cheap price!
MBT Schuhe Herren,
bridesmaid dresses,
ed hardy clothing,
mbt shoes uk.
Permalänk | Anmäl
edhardy, 2010-06-28, 09:49
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Kloka synpunkter.
Men jag undrar, om du menar att konflikten kan vara religilöst betingad, på vilket menar du att den då är det? För du säger ju samtidigt att du känner till det som ligger dolt under ytan, all frustration, hopplöshet och oro. Du säger också att konflikten underblåses av dit resta bråkmakare. Jag förmodar du menar AFA och AFA är knappast religiösa av sig. Så på vilket sätt är konflikten religiös, utöver att det är muslimer som använt lokalen? Uppfattar lokalbesökarna avhysningen som en attack mot dem pga deras religion?
Du har rätt i att föräldrar inte kan ta ansvar för vad vuxna gör eller för vad dit resta bråkmakare gör. Men jag tolkar Dallas poäng som att föräldrar ska ta ansvar för sina barn. Om dessa hålls borta från bråket lämnas AFA ensamma.
Du frågar dig varför unga pojkar sprang in i elden under moskébranden 2003?
Jag vet ju inte säkert men kanske kan det handlat om förtvivlade och panikartade försök att rädda vänner de misstänkte var kvar där inne. Det är inte alla förunnat att kunna reagera 100% rationellt i kriser. Läser ni inte psykologi inom sjukvården för att lära er hur människor, offer, anhöriga och kringstående kan reagera i en allvarlig kris!?
Till sist, det vore intressant att läsa mer från dig och dina kollegor, från poliser och brandpersonal om era erfarenheter från dessa områden.
Jag reagerar mest på överskriften.
Hur går det till att ta eget ansvar när man saknar förmågan att göra detta?
Jag liksom bara undrar?
Det är något övernaturligt över den föreställningen om hur tillvaron fungerar.
Det som däremot alltid gäller är: lagen om orsak och verkan.
DN-artikel tar upp blåljusperonalens arbetssituation i förorterna och vad den kan bero på.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=865630
De unga männen sprang mot elden i moskén inte för att de trodde att de skulle kunna rädda någon eller något, utan för att andra skulle se det och att de på så vis skulle visa för alla att de vågade springa rakt mot döden för sin tros skull. Det låter kanske apart i ett svenskt sammanhang, men inom islam är martyrdom något av det allra finaste man kan uppnå. Även om det gäller för en tom byggnad, islam eller arabkulturen bygger mycket på ett spel för gallerierna. Man ska visa sig tuff mot polisen, tuff mot eldens lågor, tuff som tusan. Trist bara att till slut så har alla tröttnat på en eller gått på den föreställningen och man blir behandlad därefter. Islam under medeltiden hade en annan inställning, då var det kunskapen som satt i främsta rummet. Idag är det den blinda tron som är det viktigaste.
Intressant att media inte nämner något om den svenska överklassen
i Fridhem. Media brukar enligt reglerna undvika nämna etniskt ursprung på gärningsmän vars namn man sedan kan läsa på uppropslistan i Malmö Tingsrätt. Om media inte hade varit så finkänsliga med etniskt ursprung hade Rosengårdshändelserna inte kommit som någon överraskning.
Jag reagerar också på rubriken. Självklart ska man ta ansvar. Men, om ingen lyssnar på en -vad göra? Jag kan förstå att de som blivit av med sin moské känner sig besvikna.
Grunden till problemet handlar väl om rättvisefrågor?
Problemet är väl att föräldrarna själva är så utsatta på olika sätt, rätta mig om jag har fel, trångboddhet, fattigdom kanske, och hopplöshet för att man inte har jobb, inte kan språket, tidigare traumatiska upplevelser som är obearbetade, av krig eller extremt våld i landet man flytt från.
De kanske inte orkar.
Det är dags för en reform gällande ungdomsbrottslighet. Förslagsvis kan ungdomar dömas med samma straffsats som vuxna med skillnaden att de döms villkorligt. Skulle beteendet fortsätta i vuxen ålder får de avtjäna alla straff de fått under sina ungdomsår.
Rättsväsendet måste prioritera brottsprevention framför bestraffning.
"Ungdomar" måste ta eget ansvar, skriver sköterskan. Intressant med alla omskrivningar. Enligt sköterskan är det tydligen ett "ungdoms"-problem det här. Givetvis håller ungdomarna på likadant även i Danderyd och Askim, att säga nåt annat vore väl "rasism". Allvarligt, vem är det som har bestämt att förtal av grupper bara ska utgöra ett tabu, när den gäller folkgrupper? Varför finns det inget namn för "åldersgrupp-rasism"? Och varför skriver inga ungdomar in och protesterar när de nu anklagas av sköterskan för saker de inte har gjort?
Att sköterskan argumenterar att det borde anses lika hemskt om en "lyxhustru" är otrevlig, som när "ungdomar" begår upplopp och förstör värden för miljonbelopp, bevisar väl ett och annat om hur sjuka värderingar som även många svenskar har. "Gärna upplopp, det är bara en sympatisk missnöjesyttring, men kom inte in och var rik på min klinik", ungefär.
De har fått en lokal och kallar den sen för moske´, är det så att nu är lokalen som ägs av fastighets bolaget, fredad zon? Är äganderätten satt ur spel? Är det så att de fundamentalister som frekventerar denna lokal har ett intresse av att bli utmålade som offer? Kan de åsikterna spridas i Rosengård av den skapta situationen? Kan fundamentalistiska muslimer bo i Sverige? Vill dom det? Skall dom det?
Anders B Westin skriver att ungdomar saknar förmågan att ta ansvar - och tyck ta det som något naturligt.
Glenn B LaCrosse ser "åldersrasism" i inlägget.
Faktum kvarstår att de som deltar i kravallerna så gptt som uteslutande är äldre ungdomar, kanske 15-22 år. Gamla nog att ta ansvar, gamla nog att inte bry sig om vad vare sig vuxna eller andra säger. Då hjälper inte kraven på att föräldrar måste ta ansvar för sina (vuxna eller nästan vuxna) barn.
I ett fungerande samhälle måste man ta ansvar för sina egna handlingar. Väljer man att bryta mot grundläggande förutsättningar genom att förstöra, bränna, kasta sten och angripa ambulans- och brandpersonal, poliser, journalister eller bara förbipasserande, då har man själv placerat sig vid sidan av samhället. Det måste få följder.
Som det nu är inskränker sig polisens roll till en katt-och-råtta-lek. varför ska det vara omöjligt att låta handlingar som desa få konsekvenser? Inför utegångsförbud efter 22.00 under några dagar, till det lugnat sig. Skjut skarpt mot den som kastar sten eller tänder eld på fordon. Ansvaret ligger på den som bråkar.
Jag undrar, vad är grunden till upploppet?? är det mosken? lokalen?? fy skäms allt¨å grabbar Islam är inte ute efter våld. Det finns folk och grupper som uttnytjar situationen och jag tror inte ett dugg på att det hela handlar om lokalen eller mosken...
Tanken att man ska välja sitt land är ju sund. Fundera över vad det är för skillnader mellan invandrare som dras till olika länder. Se på världens mest populära invandringsland USA, de som flyttar dit drivs väl t.ex. oftast av viljan att kämpa och skaffa sig en bra tillvaro. Dit flyttar människor från främst grannländerna men även hela världen i en förhållandevis jämn ström. Men vilka flyttar till Sverige? På 70-talet var det kommunister från Chile, och nu är det muslimer (kurder, irakier och somalier). Med tanke på vilken image Sverige har på den internationella scenen, borde de som flyttar till Sverige lockas av det finmaskiga sociala skyddsnätet, samt dess förhållandevis milda attityd gentemot islamister, för det är ju det Sverige är känt för i invandringssammanhang. Vad kan Sverige ändra i sin profilering, för att istället locka människor som är vänner till västerländsk civilisation och som vill vara med och vidareutveckla den? Som t.ex. vill vara med och förbättra vår urkassa lagbok, istället för att kasta bomber och be till Allah.
Paris, November 2006... kommer ihåg? Athen december 2008.
Känner till begreppet copy cat?
Dessa uttråkade ungdomar väntar på minsta orsak för att gå ut och vandalisera... Moskén i fråga har ingenting att göra med saken, det handlar om denna idiotiska "respekt attityd" som förorts ungdormarna lever i, vilket är ett totalt missförstånd, respekt visas, den förväntas inte!
Tyvärr så är EUs samhälle handlingslösa inför sådana händelser, och den som skriker "ORDNING" placeras omedelbart på facisthyllan.
Så länge vi blandar "facism" och "ordning" så kommer vi aldrig hitta en lösning.
Noll tolerans är det enda som fungerar.. skicka ett regement och upplys undantagstillstånd annars har vi fått ett riktigt problem på armarna...
Det talas mycket om ungdomars ansvar, men sällan längre om polisens och samhällets ansvar.
Den här konflikten har väl ändå sin grund hos samhället och bröt ut p.g.a. polisens felaktiga och klumpiga ingripande.
Sedan så tycker jag faktiskt att det är fel att kalla Sverige för en demokrati. Jag tycker att människor är blinda som inte förstår att den tiden faktiskt är förbi. Sverige ÄR inte längre någon demokrati i vare sig någon rousseansk, robespierrsk eller brantingsk mening. Staten är ett rent byråkratvälde, ekonomin är helt under kapitalistklassens kontroll och massmedia är extremt koncentrerad och fullständigt likriktad. Detta samtidigt som vårt civilsamhälle är svagare än någonsin.
Jag skulle alltså vilja hävda att en typisk medborgare i Sverige har näst intill ingen möjlighet att påverka samhället, och inte mycket större möjlighet att påverka sin egen livssituation för den delen. Detta gäller i än högre grad för invånarna i Rosengård som inte bara saknar socialt-, ekonomiskt- och kulturellt kapital utan dessutom är aktivt utdefinierade och misstänkliggjorda utav de som besitter just detta.
Så vad ska man göra? Upplopp kanske är en korkad metod, men det är ju inte konstigt att det händer då människor inte har, eller i.a.f. upplever att de inte har något bra sätt att påverka på.
Visst, det går att organisera sig tillsammans med andra, det går att sakteligen stärka solidariteten och den kollektiva styrkan och det är den väg man borde gå. Men det är inte heller en enkel väg och det kräver tålamod, tro och hopp, tre saker som det tyvärr finns stor brist på. Hur som helst så tycker jag inte att man bör fördöma upploppen, även om de inte är rätt så är det inte heller fel. Istället för att fördöma så borde man själv visa vägen.
Självklart skall händelser rapporteras oavsett om det inträffat i Rosengård eller på fina gatan, "problemet" är ju bara att dessa händelser inträffar där dom gör, nämligen, för att tala klarspråk, i ghetton som befolkas främst av invandrare.
-
Intressant nu att se den totala tystnaden från media när det är utom all rimlig tvivel att nynazister kan anklagas. Men vänta bara ett par dagar så skall ni se hur det på något vis ändå är högerextremister som ligger bakom ockupationen av moskeén... I det här landet är ju inget omöjligt vad gäller medievinkling nämligen även om de onekligen fått en riktig nöt att knäcka den här gången..
-
Å visst, en svensk tiger, men den ser, hör och funderar också. Och oavsett vilket filter media nu försöker använda sig av så lyser sanningen igenom den här gången. Många intressanta samtal angående vad som nu sker kommer hållas kring julegröten. Den som tror att dessa diskussioner mynnar ut i en fortsatt öppen famn för allehanda flyktingar och deras anhöriga kan ju göra det, men då får man nog vara omåttligt naiv.
-
De här händelserna visar med all önskvärd tydlighet att vi nu har nått vägs ände vad gäller flyktingpolitiken.
Har ni läst vad en av ockupanterna har att säga?
http://www.kvp.se/nyheter/1.1408863/ockupant-fortvivlad-over-utvecklingen
"Den här konflikten har väl ändå sin grund hos samhället och bröt ut p.g.a. polisens felaktiga och klumpiga ingripande."
-
Nej, polisen har agerat precis som de skall för att stoppa kriminell aktivitet. Lokalens ägare har gett polisen denna uppgift men det var ockupanterna som tvingade polisen att agera. Allt detta har förståss redan förklarats i debattprogrammet men tydligen måste vi upprepa oss. Ett privat företag som äger lokalen har alltså lämnat in en polisanmälan. Politikerna hade inget med detta att göra så den "dialog" med politiker som ockupanterna klagar över aldrig ägde rum hade ingen orsak att äga rum heller.
-
"Har ni läst vad en av ockupanterna har att säga?"
-
Ockupanterna hade två år på sig att lämna lokalen. Hade de lämnat den när som helst inom dessa 700+ dagar hade inte polisen gjort någonting. Den "förtvivlade" personen som klagar på polisen har ju själv suttit och väntat på att polisen skulle använda våld. Han hade inte en tanke på att lämna lokalen förrän polisen använde våld. Hans klagomål är grundat i hans tro att polisen i Sverige styrs av politiker och sålunda borde politikerna först "prata" sedan skicka polisen. Men svensk polis skickas inte av politiker. Detta är ingen bananrepublik, deras sätt att försöka få politisk dialog är slöseri med tid.
jeery, om du skickar ett regement till Rosengård kommer oroligheterna direkt sprida sig till Tensta. Eller vänta lite, det har det ju redan gjort. Skickar du ett regement till Tensta kommer det sprida sig till Ronna. Skicka ett regement dit också så sprider det sig till Hjällbo, Gotsunda, Råby, Rinkeby, Bergsjön, Gårdsten, Hovsjö, Skärholmen, Fittja, Vårby, Hallunda, Husby osv. Det går inte att bekämpa det här med våld.
nba jerseys,
MBT Schuhe,
ed hardy uk,
Christian Louboutin
MBT Shoes,
pandora jewelry,
pandora jewellery,
christian louboutin shoes,
louboutin,
wedding dresses!
ugg boots uk,
ed hardy,
cheap ugg boots,
cheap ugg boots,
prom dresses,
ysl shoes,
MBT Schuhe Damen,
mbt shoes with cheap price!
MBT Schuhe Herren,
bridesmaid dresses,
ed hardy clothing,
mbt shoes uk.