[...] Artikeln kommer ursprungligen från Newsmill. Gå gärna in och kommentera hennes märkliga syn på svenskheten. [...]
Blogg:Nalin Pekgul islamiserar « Varjager’s We, 2008-12-17, 20:21
Din tanke är bra men problemet är att du säger det. Ibland är det inte vad som sägs utan hur och vem som säger det.
Permalänk | Anmäl
Mattias W., 2008-12-17, 14:27
Tack för att du inlindat informerar om hur meningslös (potatisplättar) och ohälsosam (brännvin) den svenska kulturen är. Men vet du vad, vi svenskar tar inte åt oss, för vi är inget kulturfolk, i den betydelsen att vi låter gamla traditioner och vanor dogmatiskt styra hur vi ska leva. Vi är INDIVIDUALISTER och var och en får leva som den vill! Jag förmodar att det är DEN INDIVIDUELLA FRIHETEN, dvs respekten mot människor som vill leva annorlunda än vad normerna dikterar, som är den EGENTLIGA kärnan i det du hatar med moderaternas politik. Jag vill ha ett fritt land där alla har samma existensberättigande, oavsett om de är politiskt korrekta eller politiskt inkorrekta, och där man inte utsätts för påtryckningar vare sig från politiker eller från bröder, släktingar, mullor, stenkastare eller terrorister.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-17, 14:36
Pekgul skriver att hennes farfar behandlade sina döttrar på ett sätt som var ett undantag i den kurdiska kulturen 1959, kan det inte vara så att detta fortfarande är ett undantag idag om än mindre?
Och är det inte bra i så fall att klargöra att i Sverige är det inget undantag?
Permalänk | Anmäl
C, 2008-12-17, 15:02
Måhända är Nalin Svenskare än Fredrik Reinfeldt.
Och det är roligt för henne. Men det innebär inte att det inte saknas problem.
För som Socialdemokraternas integrationspolitiske talesman Luciano Astudillo tidigare skrivit här i Newsmill:
”Samtidigt får vi socialdemokrater inte bara attackera när det gäller flykting- och integrationspolitikens område. Det finns all anledning för oss att vara lite ödmjuka inför de stora utmaningar migrationen innebär för Sverige. Dessutom är det svårt att försvara den politik som vi tidigare fört. Flykting- och introduktionspolitiken har varit dåligt organiserad, och klyftorna och segregationen har ökat och tillåtits växa sig fast under vår tid vid makten. I sak kan de flesta i Sverige skriva under på följande: 1) Integrationspolitiken har misslyckats……”
Vilket är då det Socialdemokratiska svaret idag på sin egen misslyckade integrationspolitik?
Jo svaret heter arbetsgrupp 4 som är en av de arbetsgrupper som är ett resultat av det rödgröna samarbetet. Gruppen ska presentera resultatet av sitt arbete våren 2010.
http://www.socialdemokraterna.se/Media/Senaste-nytt/Ett-rodgront-samarbe...
Huruvida Nalins farfars Kurdiska jämställdhetskontrakt kommer att behandlas av arbetsgruppen framgår dock inte av pressmeddelandet men vi får hoppas på att det blir så. .
Men det viktiga är att socialdemokraterna väljer att lägga denna fråga på is till våren 2010 precis som ett helt gäng andra frågor där man är inbördes oense.
Om man till det adderar att även regeringen är i princip nästan lika passiv gentemot Sverigedemokraterna så inser man att det är guldläge för SD inför riksdagsvalet 2010.
Kombinationen av lågkonjunktur, passivitet från regeringens sida gentemot SD och en opposition som gett sig själva tid fram till våren 2010 att svara på integrationsfrågan gör att det antagligen är 2010 eller aldrig som gäller för SDs del.
Hur många videos som handlar om brottslighet bland invandrare hinner SD lägga ut på Youtube medan S, V och Mp funderar?
Antagligen ganska så många.
När Åkesson & Co gör entré i riksdagshuset så får Nalin även överlämna ett ex av hennes farfars kontrakt till honom. Det kan behövas.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-17, 15:07
Nalin! Hur lång tid tog det att hitta det här ämnet bara för kunna synas i spalterna? Patetiskt!
Permalänk | Anmäl
Erik, 2008-12-17, 15:44
Jag förstår överhuvudtaget vad svensk innebär. Är det ett adjektiv som står för jämställdhetstankar och liknande? Alla har ju olika värderingar, det är helt oväsentligt om man är "svensk" eller inte. Så länge man följer lagen bör man få vara som man vill.
Angående svenskkontraket. Vad skulle det förändra? Kommer man till ett land finns det vissa lagar man måste följa, dessa finns i SFS. Värderingar däremot är inget man ska tvinga på folk, att göra det är att hjärntvätta folk. Så lägg ner svenskkontraket! Det fyller ingen nödvändig funktion. Fundera istället på hur vi integrerar folk bättre.
Permalänk | Anmäl
Axel, 2008-12-17, 15:52
Kommentaren från Glenn Lacrosse bör i mitt tycke kommenteras.
Hans kommentar andas avståndstagande från såväl person som artikel. Var får han t.ex potatisplättarna ifrån. Han lägger in värderingar rörande svenskheten i artikeln vilka inte svarar mot vad som verkligen står där. Eftersom jag sedan mer än tjugofem år
känner Pekguls svenskhet rent allmänt, men även i form av nästan frossande när det gäller potatisbullar och hjortronsylt med vispgrädde, tycks mig Lacrosse kommentar enbart löjeväckande.
Carolus
Permalänk | Anmäl
C-G Löfgren / Carolus, 2008-12-17, 16:28
Instämmer till fullo med vad Glenn skriver.
Man blir verkligen ledsen av att höra dig...
Permalänk | Anmäl
Crosse LaGlenn, 2008-12-17, 16:34
Tack Nalin för att du pekar på en viktig och aktuell fråga i din krönika. Jag håller med din problembeskrivning, och vill göra följande inlägg i debatten:
Den 4 november skrevs historien om på andra sidan Atlanten. Amerikanska folket valde för första gången en svart president som sin ledare. Detta var otänkbart och omöjligt för 20 år sedan, men en verklighet idag år 2008. Amerikanska folkets budskap var tydligt: De vill ha ett samhälle där alla ska ha lika möjligheter oavsett hudfärg och bakgrund.
Förändringen blev möjligt tack vare miljontals människors engagemang och kraft. Det som ingen trodde var möjligt blev möjligt. Denna förändring hade aldrig blivit verkligt utan alla människors starka engagemang. Denna förändring hade varit omöjligt utan en medborgarrättsrörelse som under årtionden har krävt rösträtt och lika rättigheter för alla och som steg för steg lett till framgångar men också till offer av enskilda människors liv.
Valet av Barack Obama ger hopp om en ljusare framtid. Inte bara för USA utan för hela världen. Det är nämligen ett tankemässigt skifte som nu sker i USA. Högerns politik och den gamla ekonomiska ordningen har havererat. Amerika har vänt den kristna högerns intolerans ryggen.
Men allt i tillvaron är tyvärr inte lika trevligt. I Sverige hörs andra röster. Röster som vill segla baklänges in i framtiden. Röster som bygger sin politik på att tvinga människor att skriva under ett kontrakt med staten. Röster som på detta sätt skapar hat och fördomar. Röster som vill ha ett ”vi och dom” samhälle.
Jag tänker på moderaterna eller ”de nya Sverigemoderaterna”, som Ann-Charlotte Marteus utryckte i sin krönika i Expressen, och deras förslag på att nyanlända flyktingar och invandrare ska skriva under ett kontrakt med staten där de accepterar ”svenska värderingar”. Vad menar moderaterna med det?
Jo, att man ska känna till svenska lagar, regler och värderingar när man kommer till Sverige. Och brutet kontrakt kan leda till sanktioner. Jag undrar om det finns människor som kommer till Sverige för att bryta mot svenska lagar eller regler. Självklart är det så att alla som kommer till ett land, förväntas följa de lagar och regler som finns i det landet. Allt annat vore konstigt.
Men det som bekymrar mig mest är inte viljan hos dem som kommer till Sverige att följa svenska värderingar, utan det är moderaternas flörtande med högerextrema åsikter i vårt land.
Med detta förslag vill moderaterna självklart ha Sverigedemokraternas väljare och fiskar därför röster i grumligt vatten.
Jag menar att detta utspel kommer att bana vägen för ytterligare hat och fördomar mellan människor. Sverige tjänar inget på att människor ställs mot varandra eller att hatet mellan människor växer.
Permalänk | Anmäl
Serkan Köse, 2008-12-17, 16:41
Tack Nalin för att du pekar på en viktig och aktuell fråga i din krönika. Jag håller med din problembeskrivning, och vill göra följande inlägg i debatten:
Den 4 november skrevs historien om på andra sidan Atlanten. Amerikanska folket valde för första gången en svart president som sin ledare. Detta var otänkbart och omöjligt för 20 år sedan, men en verklighet idag år 2008. Amerikanska folkets budskap var tydligt: De vill ha ett samhälle där alla ska ha lika möjligheter oavsett hudfärg och bakgrund.
Förändringen blev möjligt tack vare miljontals människors engagemang och kraft. Det som ingen trodde var möjligt blev möjligt. Denna förändring hade aldrig blivit verkligt utan alla människors starka engagemang. Denna förändring hade varit omöjligt utan en medborgarrättsrörelse som under årtionden har krävt rösträtt och lika rättigheter för alla och som steg för steg lett till framgångar men också till offer av enskilda människors liv.
Valet av Barack Obama ger hopp om en ljusare framtid. Inte bara för USA utan för hela världen. Det är nämligen ett tankemässigt skifte som nu sker i USA. Högerns politik och den gamla ekonomiska ordningen har havererat. Amerika har vänt den kristna högerns intolerans ryggen.
Men allt i tillvaron är tyvärr inte lika trevligt. I Sverige hörs andra röster. Röster som vill segla baklänges in i framtiden. Röster som bygger sin politik på att tvinga människor att skriva under ett kontrakt med staten. Röster som på detta sätt skapar hat och fördomar. Röster som vill ha ett ”vi och dom” samhälle.
Jag tänker på moderaterna eller ”de nya Sverigemoderaterna”, som Ann-Charlotte Marteus utryckte i sin krönika i Expressen, och deras förslag på att nyanlända flyktingar och invandrare ska skriva under ett kontrakt med staten där de accepterar ”svenska värderingar”. Vad menar moderaterna med det?
Jo, att man ska känna till svenska lagar, regler och värderingar när man kommer till Sverige. Och brutet kontrakt kan leda till sanktioner. Jag undrar om det finns människor som kommer till Sverige för att bryta mot svenska lagar eller regler. Självklart är det så att alla som kommer till ett land, förväntas följa de lagar och regler som finns i det landet. Allt annat vore konstigt.
Men det som bekymrar mig mest är inte viljan hos dem som kommer till Sverige att följa svenska värderingar, utan det är moderaternas flörtande med högerextrema åsikter i vårt land.
Med detta förslag vill moderaterna självklart ha Sverigedemokraternas väljare och fiskar därför röster i grumligt vatten.
Jag menar att detta utspel kommer att bana vägen för ytterligare hat och fördomar mellan människor. Sverige tjänar inget på att människor ställs mot varandra eller att hatet mellan människor växer.
Permalänk | Anmäl
Serkan Köse, 2008-12-17, 16:43
Glenn Lacrosse påstår att Nalin tycker potatisplättar är meningslös. Han känner uppenbarligen inte till att hon älskar potatisplättar!
Permalänk | Anmäl
Z, 2008-12-17, 16:50
Jag har så svårt för Nalins resonemang. Jag har skrivit under ett kontrakt. Det finns i min kulturella uppfostran. Allt är klart i hur man lever i ett sekulariserat liberalt samhälle. Är det så för våra nyankommna medborgare? Jag ser det inte.
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2008-12-17, 17:42
Då får Reifeldt kanske åka till Kurdistan. Där blir han säkert kurdiskare än kurderna.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-17, 17:46
"Världens dyraste fattigdom har uppstått i skärningspunkten mellan socialdemokrati och modernism. Brist på fostran och utbildning skapar permanent arbetslöshet som leder till social upplösning som i sin tur leder till våld. Detta är ett förebådande och en varning för Skandinavien."
-
http://www.axess.se/web/main.nsf/0/FB6F33B5CA49146BC12575190045869E
-
Required reading Nalin
-
Nalin har blandat ihop de två svenska orden svensk och socialdemokrat. Troligen beroende på kass skolgång och för låga krav, trots sin ur-hygglige farsa.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-17, 18:04
Jaha, så fick Sverigedemokraterna ännu mera vatten på sin kvarn!
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-12-17, 18:51
Nalin Pekgul gör som alltid och far med lögner. Undrar vad hennes farfar skulle anse om kvinnliga imamer. Skulle han kämpa för det? Knappast... Den fyndige kommer säkert länka till den kvinnliga imamen i Sverige (hon var med i tidningarna för något år sedan) och säga att kvinnliga imamer inte är så kontroversiellt. Då bör du nog leta lite till och hitta intervjun där hon säger att hon inte får predika under bönestunden. Självklart är hon bara ett PR-trick och inte en riktig imam....
Permalänk | Anmäl
Jonny, 2008-12-17, 19:19
Att vi har tottalt misslyckats med iintegration - det är ett faktum.
Att vi tar hit fler invandrare än vi klarar - det är också ett faktum.
Att vi inte kan ge ett jobb till de invandrare vi redan har här - det är också ett faktum.
Att vi staplar på varandra de nyanlända och tvingar dem bo i trånga lägenheter i Södertälje utan att ge dem hopp om framtida jobb - det är också ett faktum.
Att Sverige får 2,5 miljoner kr för en invandrare per år som kostar samhälle minst fem gånger mindre är också ett faktum.
Att det finns så mycket tyckande, troende, hyckleri och dubbelmoral kring integrationen och allting som en invandrare bär med sig är också ett faktum.
Att media ljuger och skapar sin snedvridna bild av invandrare och deras verklighet med stereotypa bilder som bara ökar gapet mellan "vi" och "dem" är också ett faktum.
Att i dagens läge, med vardagliga varsel som drabbar alla oss och den värsta krisen som inte ens har börjat på riktigt, ska moderater fortsätta med samma gamla mantran som sossarna gjorde innan det är också ett faktum.
Så jag vet inte vad folk verkligen vill? Det är skillnad mellan att veta, kunna och vilja och att tycka, tänka och tro.
Permalänk | Anmäl
blues, 2008-12-17, 19:23
Hej Charlotte,
-
Har du lust att förklara hur du menar?
-
Vad tycker du själv?
-
Vilken kvarn?
-
Vilka knäppa SD-argument anser du att Nalins artikel på något sätt stödjer? Eller har jag missförstått dig?
-
MVH // TC
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-17, 19:38
Tom :Symbolism och sarkasm är inte lätt,eller hur?
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-12-17, 21:31
Nya invandrare som kommer till Sverige placeras ofta i redan fördärvade områden dvs. förorterna i Göteborg, Malmö och Stockholm, i områden där kriminaliteten är hög, utbildningsnivån låg, viljan att integreras låg och inkomstnivån låg. Hur är det tänkt att nya invandrare kunna integrera sig i ett nytt samhälle när området de bor i präglas av kriminella, lågutbildade och personer som knappt kan prata svenska och därför hindrar inlärningen av det svenska språket och möjligheterna att ta del av de möjligheter som erbjuds? Hur ska de integrera sig när de inte ens har de fundamentala färdigheterna för att etablera sig i detta samhälle?
Jag hoppas verkligen för framtida invandrare, svenskar med utländsk bakgrund och svenskar att politiker (s.k. folkrepresentanter)/partier inser att de måste ta till drastiska åtgärder mot invandrare, som varken integrerat sig i samhället och nyanlända, för att sprida ut de i detta avlånga land och se till att de faktiskt tar vara på den otroliga möjlighet dessa missgynnade (menar i den mån att de tvingats flytta från sina hemländer) människor får som vi svenska medborgare och medmänniskor erbjuder genom skattepengar.
Svenskkontrakt är inte alls en dum idé för att lyckas med att lära invandrare att förstå de fundamentala elementen för att etablera sig här.
Denna Nalin vevar lite med att hon är muslim och påstår att hon är uppväxt i förorten och tror sig veta hur lösningen inte skall vara. Jag är född och uppväxt i Rinkeby och har aldrig sett henne varken här eller i Tensta (där jag har för mig att hon varit/är folkbokförd). Hon har inte upplevt området som jag har, hon växte upp här under en period där det bodde få invandrare och många inhemska bodde i området. Jag bor här NU och jag ser dagligen hur det ser ut, hur misslyckad integrationen är och kommer att fortsätta vara om inge reformer i integrationspolitiken sker, det är jag som till slut dagligen tillbaka till gatorna och inte hon.
Drastiska åtgärder som man börjar ta till inom alliansen för integrationen är riktigt bra och otroligt viktiga för att invandrar-situationen i Sverige inte skall urarta som i Frankrike för det är dit vi är på väg, och vi ser redan röken av det i Rosengård där ambulanspersonal inte kan hämta patienter utan poliseskort.
Invandrarna som bor i det här landet vill innerst inne säkert också ta del av akademiska avancemang och personlig tillfredsställelse av att arbeta och tjäna egna pengar, helt seriöst ingen tycker om att Be om pengar, ingen. Detta är en stor resurs som Sverige har tillgång till, det är dags att man tar till vara på den för att Sverige ska växa.
Desperate times calls for desperate measures.
Permalänk | Anmäl
nc, 2008-12-17, 22:37
Det är verkligen glädjande vilken ärkepräktig karl skribentens farfar var, verkligen en förebild. Synd bara att han var ett undantag lika ovanlig som en fyrklöver i en nyöppnad burk lingonsylt.
Det förändrar inte det faktum att en överhängande del invandrare inte delar skribentens föredömliga intresse för sitt nya hemlands kultur eller traditioner, eller ens har en grundläggande respekt för den.
Inlägget verkar snarare om ett väldigt osvenskt skrytande om sin duktiga familjs prestationer, för så naiv är väl inte ens skribenten att hon inbillar sig att hennes präktiga familj är representativ för Sveriges invandrarskara...
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-12-17, 22:49
Sen när började man stifta lagar eller motsätta sig lagar på grund av sällsynta undantag. Vi har 2-3 decenniers empiriska erfarenhet av massinvandring, det är dags att vi börjar stifta lagar och för en invandringspolitik utifrån dessa erhållna kunskaper. Asylkontrakt är ett litet vällovligt steg (som ändå ingen kommer att våga realisera), men inte förrän antalet invandrare minskas kommer reella effekter att ses. Att minska antalet invandrare är naturligtvis ingenting som moderaterna vill göra, tvärtom, svenskarna har istället blivit påtvingade västvärldens mest liberala arbetskraftsinvandringslag. Grattis moderatväljare, var det för att få detta du röstade moderat i valet?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2008-12-17, 23:25
Svar till C-G;
Nalin skrev att för henne är svenskhet potatisbullar (samt Abba och hjortron). Att hon menade detta i något nedsättande bemärkelse är uppenbart, även om hon sannolikt inte skulle erkänna det. Så låt oss analysera symbolspråket i exemplen; är exemplen verkligen nedsättande?
1: Potatisbullar.
Vem gillar egentligen potatisbullar? Om potatisbullar vore gott, skulle det serveras över hela världen, typ som med pizza, sushi eller hamburgare. Men gå in på nån världskänd internationell restaurang och beställ potatisbullar med lingonsylt, så kommer de bara fnysa åt dig.
2. Abba. Bra på sin tid, men idag vilar de på minnen från fornstora dar. Symbolspråket med Abba blir alltså "passé", vilket Nalin såklart vill få det till att Sverige är - gammalt och träigt, dags för invandring och sambarytmer, liksom.
3. Hjortron. Det kanske är gott, men det är ändå bara ett bär. Om ett land inte har någon större triumfkort än hjortron, så måste det vara ett väldigt trist land!
Jag säger inte att Nalin har fel, jag tycker också att Sverige är ett trist land. Och det finns många problem med t.ex. rättsväsendet och skattesystemet (som Nalin och sossarna vill förvärra). Men istället för att se på kulturikoner kan vi se på vår livsstil - vi har bland världens mest välutvecklade synsätt på hur man bör leva och samexistera med varann. T.ex. den fundamentala tanken att var och en får tycka och göra som den vill, sålänge den inte kränker nån annan. Eller tanken att var och en lever för sig själv, och inte som en slav åt familjens eller släktens överhuvud, eller åt nån religiös eller statlig ledare. Där ligger den kurdiska kulturen ljusår efter.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-17, 23:40
Hej blues!
Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med:
"Att Sverige får 2,5 miljoner kr för en invandrare per år som kostar samhälle minst fem gånger mindre är också ett faktum"
vem ger oss så mycket pengar? Vilken är din källa?
Permalänk | Anmäl
Iln, 2008-12-17, 23:50
Om Nalin Pekgul får påstå att hon är mera svensk än Fredrik Reinfeldt ,borde jag få påstå att jag är mera svensk än t.ex damerna på Halal-TV. Men det får jag inte. Kan någon förklara för mig varför?
Permalänk | Anmäl
Erik Jonsson, 2008-12-18, 06:03
TOM CROKER
Det är väl ganska så lätt att inse på vilket sätt en artikel som Nalins understödjer Sverigedemokraterna.
Nu har vi ett antal områden i storstäderna där utvecklingen mer eller mindre gått över styr och där utanförskapet, med svenska mått, har antagit gigantiska proportioner. Områden som kännetecknas av bla hög arbetslöshet, stor andel bidragstagare och kriminella.
Tex så Södertäljes kommunalråd har ju gått ut i DN och vädjat om hjälp för att man inte klarar av situationen som uppstått i Södertälje pga av att Södertälje tagit emot fler flyktingar från Irak än hela Nordamerika.
I det läget skriver en Socialdemokratisk höjdare med rötter i Kurdistan en debattartikel där hon skriver saker som att hon minsann ”är mer svensk än Fredrik Reinfeldt” och även säger sig önska att Fredrik Reinfeldt och hans ”partikamrater skriver under min farfars kurdiska jämställdhetskontrakt”
Man har ju svårt att ta det hela på allvar.
Syftet med artikeln är väl bara att dölja det faktum att ”kejsaren är naken” dvs att Sveriges största parti inte har något vettigt att säga i den viktiga integrationsfrågan.
Men det kommer inte att funka. Det faktum att S och den rödgröna alliansen saknar integrationspolitik är ett faktum som Sverigedemokraterna kommer att kunna utnyttja.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-18, 09:03
Charlotte, Sarkasm och Ironi funkar skitdåligt på ett Internetforum. Kan du inte utveckla vad du menar istället? Jag är uppriktigt nyfiken och fattar inte.
-
Lars, hjälp mig att förstå varför det Nalin Pekgul säger skulle ge SD röster?
-
Vi folkpartister garvar förståss läppen av oss när vi läser det hon skriver men det gör mig bara än mer fast övertygad om att S/SD är det största hotet mot vår framtid.
-
Rösta på alliansen!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-18, 09:44
Väldans vad svårt en del, bl a blues och nc, verkar ha med EBO- och ABO-lagstiftningen. I Sverige tvingar man ingen invandrare att bosätta sig i vare sig Slöddertälje, Rosengård, Tensta/Rinkeby eller någon annan ghettofierad etnisk enklav i någon miljonprogramsförort. Det är ett aktivt och eget val som uppmuntrats via gällande lagstiftning, och därför likaledes är ett aktivt sätt att till varje pris undvika den integration med Sverige och svenskarna som väldigt många invandrare inte ser som önksvärt.
Nalin talar i denna artikel väldigt mycket om hur hennes farfar, som uppenbarligen var en framsynt ,man, satte sina döttrar i latinsk skolla. Men hur gjorde då hans döttrar med sina barn? Och vad hade deras respektive män att säga om saken? Pekgul, som trots sin framsynte farfar, bekänner sig till den medeltida islamska religionen kan väl knappast ha skolats till att bli en frigjord och stark förkämpe för kvinnors rättigheter i annat land än i Sverige?
Och varför talar Pekgul om sig själv och sina förhållanden som om det gällde samtliga kurdiska, irakiska, afghanska, somaliska osv invandrare till Sverige? Är dom inte individer? Eller duger det att klumpa ihop alla icke-svenskar i en grupp så fort det skall sägas något positivt om dom, men som individer när någon invandrargrupp visar en förfärande överrepresentation i för samhället destruktiva beteenden? Pekgul har inte förstått vad moderaternas tämligen meningslösa försök till samhällskontrakt går ut på, och verkar istället stå upp på barrikaderna för muslimers fortsatta rätt att förtrycka sina fruar och barn, att praktisera barngifte, att låta sin religiösa övertygelse förhindra all integration i det svenska samhället. Tyvärr, Nalin, du är inte trovärdig för fem öre.
Permalänk | Anmäl
Helmer Pulling, 2008-12-18, 10:01
Blues! Du sa det själv: Det är skillnad mellan att tro och VETA.
2,5 milj. är vad EN arbetslös invandrare KOSTAR de svenska skattebetalarna under enbart tio år som arbetslös!! Sverige erhåller ingen ekonomisk kompensation från någom instans!
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-12-18, 10:01
Var skall jag flytta då?
Jag har inte mycket gemensamt medvärldens Svenskaste Nalin, trots att jag är uppväxt och levt hela mitt liv i Sverige, precis som mina föräldrar och deras sedan några hundra år, minst..
Permalänk | Anmäl
Johan, 2008-12-18, 10:11
TOM CROKER
Om det jag redan skrivit inte får dig att förstå varför det Nalin Pekgul skriver skulle gynna SD så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.
Men om jag säger så här.
Det Nalin artikel förtydligar när hon tramsar om att Fredrik Reinfeldt och hans partikamrater bör skriva under hennes farfars Kurdiska jämställdhets kontrakt är att Socialdemokraterna saknar vettig integrationspolitik.
Alla vettiga människor inser ju att de problem som vi kan se i tex Ronna, Rosengård mfl områden knappast kommer att lösas med hjälp av Nalins farfars Kurdiska jämställdhetskontrakt.
Sverigedemokraterna kan ju argumentera för att Nalins svammel styrker att deras linje ,dvs att begränsa flyktingmottagandet, är en bättre väg framåt än Nalins farfars kontrakt.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-18, 10:42
Hej Lars,
-
Tack för ditt förtydligande. Jag tror Nalins trams gör att sansade sossar fattar att de inte hör hemma med tokor som Nalin, tokar som kommunisten Ohly och framstegsfientliga hycklare som SUV-körandes MP-språkrör.
-
Jag välkomnar alla officiella såssar att uttala sig då de är så hopplöst snett ute så alla välutbilodade, sverigeälskande och humana sossar (japp jag stavar olika) fattar att det inte är ett rimligt alternativ för Sveriges framtid.
-
Vi litar på dig, därför röstar vi på alliansen!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-18, 15:23
Gissa om det är Fredrik Reinfeldt eller Nalin Pekgul sagt följande:
"Jag gav upp planerna på att bli självmordsbombare. Det var inget lätt beslut..."
Är detta något som svenskar normalt vräker ur sig?
Permalänk | Anmäl
Antisahlinist, 2008-12-18, 18:24
Hej Hej!
Det är alltid intressant med debatt och diskussioner. Det som är viktigt för mig nu är att man ska satsa på att anställa 20000 tusen kompetenta personer som arbetar för att brott inte ska begås istället att jaga brottslingar. Nuförtiden behövs att alla krafter samlas ihop för att göra landet till ett paradis till de som befinner sig i oavsett etnicitet, religiön och färg men med ful respekt för lagar och regler. Ibland säga att integration inte fungerar men jag bara snälla allihopa det krävs att alla ska arbeta för att integration ska fungerar eftersom 12% av landets befolkning har kommit från ett håll där integration inte fungerade. Så det är bäst att vi tillsammans ta hand om framtiden och nästa kommande generationer här annars flesta av oss blir flyktingar igen.
Angående jämställdhet i kurdiskan kunde författaren lära sig svenska arbetade med jämställdhet i Turkiet istället för det som hon gjort i nästan 28 år och kallas för icke svenskar. Om hon haft samma arbete på turkiska kunde hon skapa paradis i Turkiet för att flera lämna landet och bli flyktingar och kallas för icke svenskar efter 28 år.
Det är farligt är att man glömma bort att tänka på solidaritet och gemenskap under kriser istället man förolämpa de som redan har varit i lander i mer än 20 år eftersom man kan inte ha tillgång till kompetenta slavar och detta pga av slavar i närheten av oss är redan icke kompetenta och inte passar arbetsmarknaden.
Så jag hoppas att bara vänster och höger ska sitta runt ett bord och arbeta för integration tillsammans på ett sätt som alla nöjda oavsett vad har vi för bakgrund och om vi är utlands eller inlandsfödda annars det gynna inte våra barn i framtid. Man ska lära sig svenskar, integrera sig i samhället och arbetsmarknaden och ingen ska känna utanförskap. Det gör inte via att tvinga folk som kommer från Sydafrika eller mellanöstern att skriva under kontrakt eftersom alla som redan är här har ju skrivit under olika kontrakt med resultatet är att alla kritisera varandra som är helt negativt. I stället för kontrakt och bråk om makt och privilegiera hoppas jag att alla ska arbeta tillsammans för att jämställdhet, integration och allat som människor lyckliga ska fungerar väl. Vi ska inte har ett dåligt syn på människor eftersom vi är bara blöd och kött med några smutsiga liter blöd och detta visar att alla som vi kritisera via debatt och diskussioner kan vara mer är duktiga och kompetenta än oss. Jag hoppas att alla ska börja arbeta med inte bara integration utan alla områdena som berör samhället i sitt helhet för att alla ska leva tillsammans som riktiga människor inte som riktiga slavar.
Permalänk | Anmäl
Aran, 2008-12-18, 19:32
Vilka egenskaper i Nalin Pekguls farfars jämställdhetskontrakt gjorde det "kurdiskt"?
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2008-12-20, 11:11
hej hopp, ni som alltid varit svenskar. Jag tiihör en av dem som började som utlänning, och som idag måste försvara varför jag inte är svensk. Och på min tid var det assimilering inte integration, kanske detsom är dagens problem. Att de som bestämmer tror att Sverige har varit integrerat. Och när det kommer en annan bild, från ett annat land son "vi" vet hur det funkar så blir det ännu svårare...
Och så blir jag fascinerad av att så många upprörs av potatisplättarna och ingen kommenterar spriten - talar det för sig själv?
Permalänk | Anmäl
Heli Kärkkäinen , 2008-12-20, 14:15
re: Observatör
Det vet vi inte.
Kanske är avtalet skrivet på Kurdiska?
Kanske är avtalet skrivet på något annat språk (tex Arabiska el Turkiska) men upprättat i Kurdistan av en kurd och därför ett kurdiskt jämställdhetskontrakt.
Men jag förstår inte vad just det har för betydelse.
Det som är viktigt är att den integrationspolitik som Mona sahlin varit ansvarig för har havererat och Sveriges största parti har inget vettigt att säga i frågan
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-22, 08:30
Hur kan kvinnoförbundet till Sveriges största politiska parti ha en
muslim som ordförande. Hur är det möjligt, förmodligen för att
medlemmarna tillhör landets mest korkade.
Permalänk | Anmäl
cfg, 2009-01-01, 16:29
För min del får du gärna vara mer "svensk" än kungen eller vem du vill. Jag tycker ändå att det du skriver om i detta fall och allt annat du pratat om i alla år varit trams. Du blandar historia, din släkt, dig själv och "svenskheten" i en patetisk soppa. Ta och ryck upp dig och försök att i alla fall vara ett föredöme för dina barn. De flesta som bor i Sverige skiter i huruvida du anser dig som mer "svensk" än statsministern. Eller huruvida den ena eller den andra är mer eller mindre "svensk". Det är så vi kommer framåt och respekterar varandra i Sverige. Så gott som ingen som läser detta vet vem din farfar var (han var säkert framstående) och bryr sig inte det allra minsta om honom eller din relation till honom. Det var ju fantastiskt duktigt av dig att kunna göra skillnad på vin och brännvin! Försöker du framställa dig själv, gamla människa, som mentalt handikappad eller senil så vi ska tycka synd om dig och hålla med dig? Vill du säga något så var så vänlig att säg detta.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Hellerstad, 2009-01-02, 01:48
Om man inte tycker om en artikel men inte har något att tillföra så kan man väl bara låta bli att kommentera? Att hitta det som för diskussionen framåt blir annars som att försöka hitta en nål i en höstack. Sen så vill jag tipsa er som på dessa sidor ständigt återkommer med aggressionsattacker mot allt som är positivt till invandring. Gå i terapi och försök att ta reda på varför ni hatar så mycket. Kanske kan era liv blir bättre så småningom om ni kan kanalisera er energi på ett mer konstruktivt sätt. Kanske jag också försöker komma tillrätta med mitt rasist-hat och i stället kan förstå att sådana egentligen bara är osäkra stackare som behöver kärlek och trygghet för att tycka om sig själva och inte hata sig själva och andra så mycket.
Permalänk | Anmäl
jag hatar rasister, 2009-01-02, 20:41
Reinfeldt är en heroinbaron vilket innebär att han har "familjen" bakom sig och därmed makten. www.corruptio.blogg.se
Permalänk | Anmäl
Corruptio, 2009-03-21, 20:24
Till alias "jag hatar rasister" som tycker folk ska gå i terapi. Men lilla du det finns ingen terapi att gå i för de flesta, ingen kostar på terapi på dem som självskadar sig, har depressioner, psykisk ohälsa. Kanske fick de barnaga hustruaga skolaga när det var okej i sverige och sen ALDRIG kunde växa upp och bli sig själv med ett självförtroende. Om du Alias "jag hatar rasister" HATAR så är det DU som borde gå i terapi för Hitler hatade också och vad blev det då för hemskheter av detta hat. Vad jag hör är att du är helt utan insikt i människor! Du är bara en floskel-person utan ett eget språk utan mogen insikt i digsjälv och andra. Det är dags för svenska folket att höja sina röster och inte låta media och politiker trycka ner dem.
Permalänk | Anmäl
Ylva, 2009-03-21, 22:37
Hej Nalin Pekgul!
Du skriver att du är socialdemokratisk kvinna. Hur definierar du uttrycket svensk? Du verkar mena att man endast är svensk om man har socialdemokratiska kvinnoideal. Det är sådant som får oss svenskar att vilja lämna detta fina land! Din verklighet är inte samma som den verklighet som vi på den högra sidan lever i.
Ha en fortsatt regeringslös framtid!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-03-30, 08:09
nalin har vekligen humor. Hon är sosse i första hand (om inte muslim), det innebär att hon inte är svensk i första hand utan sosse därför att "rörelsen" går före allt annat.Jag tror att "Fredde" sätter landet före partiet. I mina ögon blir nalin aldrig svensk, skulle så vara så vill jag inte vara det!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-08-27, 08:22
Buy cheap Links of London jewellery at online jewellerybarnd UK store, including Links of London Necklaces,
Links of London Charms, Links of London Earrings,
links of london
links london
Hundreds of links of london jewellery in stock,Free Gift Wrapping,
links of london Necklaces
links of london Rings
Links London Jewellery,Silver Links of London Jewellery on saleBracelets,Charms, Necklaces, Bangles,Chains,Earrings,Rings
links of london Earrings
Complete links of london jewellery collection,including necklaces,bracelets,earrings
links of london Bracelets
links of london Charms
links london Sweetie Bracelets
Best Discounted UK Tiffany Jewellery Sale Outlet provides designer Tiffany Ring, necklaces and other
ugg boot, cheap ugg boots, ugg cardy, cheap ugg cardy boots,ugg boots uk are popular,we sell real ugg boots and other related
UGG boots
Permalänk | Anmäl
laohuzi, 2010-02-21, 09:44
47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Din tanke är bra men problemet är att du säger det. Ibland är det inte vad som sägs utan hur och vem som säger det.
Tack för att du inlindat informerar om hur meningslös (potatisplättar) och ohälsosam (brännvin) den svenska kulturen är. Men vet du vad, vi svenskar tar inte åt oss, för vi är inget kulturfolk, i den betydelsen att vi låter gamla traditioner och vanor dogmatiskt styra hur vi ska leva. Vi är INDIVIDUALISTER och var och en får leva som den vill! Jag förmodar att det är DEN INDIVIDUELLA FRIHETEN, dvs respekten mot människor som vill leva annorlunda än vad normerna dikterar, som är den EGENTLIGA kärnan i det du hatar med moderaternas politik. Jag vill ha ett fritt land där alla har samma existensberättigande, oavsett om de är politiskt korrekta eller politiskt inkorrekta, och där man inte utsätts för påtryckningar vare sig från politiker eller från bröder, släktingar, mullor, stenkastare eller terrorister.
Pekgul skriver att hennes farfar behandlade sina döttrar på ett sätt som var ett undantag i den kurdiska kulturen 1959, kan det inte vara så att detta fortfarande är ett undantag idag om än mindre?
Och är det inte bra i så fall att klargöra att i Sverige är det inget undantag?
Måhända är Nalin Svenskare än Fredrik Reinfeldt.
Och det är roligt för henne. Men det innebär inte att det inte saknas problem.
För som Socialdemokraternas integrationspolitiske talesman Luciano Astudillo tidigare skrivit här i Newsmill:
”Samtidigt får vi socialdemokrater inte bara attackera när det gäller flykting- och integrationspolitikens område. Det finns all anledning för oss att vara lite ödmjuka inför de stora utmaningar migrationen innebär för Sverige. Dessutom är det svårt att försvara den politik som vi tidigare fört. Flykting- och introduktionspolitiken har varit dåligt organiserad, och klyftorna och segregationen har ökat och tillåtits växa sig fast under vår tid vid makten. I sak kan de flesta i Sverige skriva under på följande: 1) Integrationspolitiken har misslyckats……”
Vilket är då det Socialdemokratiska svaret idag på sin egen misslyckade integrationspolitik?
Jo svaret heter arbetsgrupp 4 som är en av de arbetsgrupper som är ett resultat av det rödgröna samarbetet. Gruppen ska presentera resultatet av sitt arbete våren 2010.
http://www.socialdemokraterna.se/Media/Senaste-nytt/Ett-rodgront-samarbe...
Huruvida Nalins farfars Kurdiska jämställdhetskontrakt kommer att behandlas av arbetsgruppen framgår dock inte av pressmeddelandet men vi får hoppas på att det blir så. .
Men det viktiga är att socialdemokraterna väljer att lägga denna fråga på is till våren 2010 precis som ett helt gäng andra frågor där man är inbördes oense.
Om man till det adderar att även regeringen är i princip nästan lika passiv gentemot Sverigedemokraterna så inser man att det är guldläge för SD inför riksdagsvalet 2010.
Kombinationen av lågkonjunktur, passivitet från regeringens sida gentemot SD och en opposition som gett sig själva tid fram till våren 2010 att svara på integrationsfrågan gör att det antagligen är 2010 eller aldrig som gäller för SDs del.
Hur många videos som handlar om brottslighet bland invandrare hinner SD lägga ut på Youtube medan S, V och Mp funderar?
Antagligen ganska så många.
När Åkesson & Co gör entré i riksdagshuset så får Nalin även överlämna ett ex av hennes farfars kontrakt till honom. Det kan behövas.
Nalin! Hur lång tid tog det att hitta det här ämnet bara för kunna synas i spalterna? Patetiskt!
Jag förstår överhuvudtaget vad svensk innebär. Är det ett adjektiv som står för jämställdhetstankar och liknande? Alla har ju olika värderingar, det är helt oväsentligt om man är "svensk" eller inte. Så länge man följer lagen bör man få vara som man vill.
Angående svenskkontraket. Vad skulle det förändra? Kommer man till ett land finns det vissa lagar man måste följa, dessa finns i SFS. Värderingar däremot är inget man ska tvinga på folk, att göra det är att hjärntvätta folk. Så lägg ner svenskkontraket! Det fyller ingen nödvändig funktion. Fundera istället på hur vi integrerar folk bättre.
Kommentaren från Glenn Lacrosse bör i mitt tycke kommenteras.
Hans kommentar andas avståndstagande från såväl person som artikel. Var får han t.ex potatisplättarna ifrån. Han lägger in värderingar rörande svenskheten i artikeln vilka inte svarar mot vad som verkligen står där. Eftersom jag sedan mer än tjugofem år
känner Pekguls svenskhet rent allmänt, men även i form av nästan frossande när det gäller potatisbullar och hjortronsylt med vispgrädde, tycks mig Lacrosse kommentar enbart löjeväckande.
Carolus
Instämmer till fullo med vad Glenn skriver.
Man blir verkligen ledsen av att höra dig...
Tack Nalin för att du pekar på en viktig och aktuell fråga i din krönika. Jag håller med din problembeskrivning, och vill göra följande inlägg i debatten:
Den 4 november skrevs historien om på andra sidan Atlanten. Amerikanska folket valde för första gången en svart president som sin ledare. Detta var otänkbart och omöjligt för 20 år sedan, men en verklighet idag år 2008. Amerikanska folkets budskap var tydligt: De vill ha ett samhälle där alla ska ha lika möjligheter oavsett hudfärg och bakgrund.
Förändringen blev möjligt tack vare miljontals människors engagemang och kraft. Det som ingen trodde var möjligt blev möjligt. Denna förändring hade aldrig blivit verkligt utan alla människors starka engagemang. Denna förändring hade varit omöjligt utan en medborgarrättsrörelse som under årtionden har krävt rösträtt och lika rättigheter för alla och som steg för steg lett till framgångar men också till offer av enskilda människors liv.
Valet av Barack Obama ger hopp om en ljusare framtid. Inte bara för USA utan för hela världen. Det är nämligen ett tankemässigt skifte som nu sker i USA. Högerns politik och den gamla ekonomiska ordningen har havererat. Amerika har vänt den kristna högerns intolerans ryggen.
Men allt i tillvaron är tyvärr inte lika trevligt. I Sverige hörs andra röster. Röster som vill segla baklänges in i framtiden. Röster som bygger sin politik på att tvinga människor att skriva under ett kontrakt med staten. Röster som på detta sätt skapar hat och fördomar. Röster som vill ha ett ”vi och dom” samhälle.
Jag tänker på moderaterna eller ”de nya Sverigemoderaterna”, som Ann-Charlotte Marteus utryckte i sin krönika i Expressen, och deras förslag på att nyanlända flyktingar och invandrare ska skriva under ett kontrakt med staten där de accepterar ”svenska värderingar”. Vad menar moderaterna med det?
Jo, att man ska känna till svenska lagar, regler och värderingar när man kommer till Sverige. Och brutet kontrakt kan leda till sanktioner. Jag undrar om det finns människor som kommer till Sverige för att bryta mot svenska lagar eller regler. Självklart är det så att alla som kommer till ett land, förväntas följa de lagar och regler som finns i det landet. Allt annat vore konstigt.
Men det som bekymrar mig mest är inte viljan hos dem som kommer till Sverige att följa svenska värderingar, utan det är moderaternas flörtande med högerextrema åsikter i vårt land.
Med detta förslag vill moderaterna självklart ha Sverigedemokraternas väljare och fiskar därför röster i grumligt vatten.
Jag menar att detta utspel kommer att bana vägen för ytterligare hat och fördomar mellan människor. Sverige tjänar inget på att människor ställs mot varandra eller att hatet mellan människor växer.
Tack Nalin för att du pekar på en viktig och aktuell fråga i din krönika. Jag håller med din problembeskrivning, och vill göra följande inlägg i debatten:
Den 4 november skrevs historien om på andra sidan Atlanten. Amerikanska folket valde för första gången en svart president som sin ledare. Detta var otänkbart och omöjligt för 20 år sedan, men en verklighet idag år 2008. Amerikanska folkets budskap var tydligt: De vill ha ett samhälle där alla ska ha lika möjligheter oavsett hudfärg och bakgrund.
Förändringen blev möjligt tack vare miljontals människors engagemang och kraft. Det som ingen trodde var möjligt blev möjligt. Denna förändring hade aldrig blivit verkligt utan alla människors starka engagemang. Denna förändring hade varit omöjligt utan en medborgarrättsrörelse som under årtionden har krävt rösträtt och lika rättigheter för alla och som steg för steg lett till framgångar men också till offer av enskilda människors liv.
Valet av Barack Obama ger hopp om en ljusare framtid. Inte bara för USA utan för hela världen. Det är nämligen ett tankemässigt skifte som nu sker i USA. Högerns politik och den gamla ekonomiska ordningen har havererat. Amerika har vänt den kristna högerns intolerans ryggen.
Men allt i tillvaron är tyvärr inte lika trevligt. I Sverige hörs andra röster. Röster som vill segla baklänges in i framtiden. Röster som bygger sin politik på att tvinga människor att skriva under ett kontrakt med staten. Röster som på detta sätt skapar hat och fördomar. Röster som vill ha ett ”vi och dom” samhälle.
Jag tänker på moderaterna eller ”de nya Sverigemoderaterna”, som Ann-Charlotte Marteus utryckte i sin krönika i Expressen, och deras förslag på att nyanlända flyktingar och invandrare ska skriva under ett kontrakt med staten där de accepterar ”svenska värderingar”. Vad menar moderaterna med det?
Jo, att man ska känna till svenska lagar, regler och värderingar när man kommer till Sverige. Och brutet kontrakt kan leda till sanktioner. Jag undrar om det finns människor som kommer till Sverige för att bryta mot svenska lagar eller regler. Självklart är det så att alla som kommer till ett land, förväntas följa de lagar och regler som finns i det landet. Allt annat vore konstigt.
Men det som bekymrar mig mest är inte viljan hos dem som kommer till Sverige att följa svenska värderingar, utan det är moderaternas flörtande med högerextrema åsikter i vårt land.
Med detta förslag vill moderaterna självklart ha Sverigedemokraternas väljare och fiskar därför röster i grumligt vatten.
Jag menar att detta utspel kommer att bana vägen för ytterligare hat och fördomar mellan människor. Sverige tjänar inget på att människor ställs mot varandra eller att hatet mellan människor växer.
Glenn Lacrosse påstår att Nalin tycker potatisplättar är meningslös. Han känner uppenbarligen inte till att hon älskar potatisplättar!
Jag har så svårt för Nalins resonemang. Jag har skrivit under ett kontrakt. Det finns i min kulturella uppfostran. Allt är klart i hur man lever i ett sekulariserat liberalt samhälle. Är det så för våra nyankommna medborgare? Jag ser det inte.
Då får Reifeldt kanske åka till Kurdistan. Där blir han säkert kurdiskare än kurderna.
"Världens dyraste fattigdom har uppstått i skärningspunkten mellan socialdemokrati och modernism. Brist på fostran och utbildning skapar permanent arbetslöshet som leder till social upplösning som i sin tur leder till våld. Detta är ett förebådande och en varning för Skandinavien."
-
http://www.axess.se/web/main.nsf/0/FB6F33B5CA49146BC12575190045869E
-
Required reading Nalin
-
Nalin har blandat ihop de två svenska orden svensk och socialdemokrat. Troligen beroende på kass skolgång och för låga krav, trots sin ur-hygglige farsa.
Jaha, så fick Sverigedemokraterna ännu mera vatten på sin kvarn!
Nalin Pekgul gör som alltid och far med lögner. Undrar vad hennes farfar skulle anse om kvinnliga imamer. Skulle han kämpa för det? Knappast... Den fyndige kommer säkert länka till den kvinnliga imamen i Sverige (hon var med i tidningarna för något år sedan) och säga att kvinnliga imamer inte är så kontroversiellt. Då bör du nog leta lite till och hitta intervjun där hon säger att hon inte får predika under bönestunden. Självklart är hon bara ett PR-trick och inte en riktig imam....
Att vi har tottalt misslyckats med iintegration - det är ett faktum.
Att vi tar hit fler invandrare än vi klarar - det är också ett faktum.
Att vi inte kan ge ett jobb till de invandrare vi redan har här - det är också ett faktum.
Att vi staplar på varandra de nyanlända och tvingar dem bo i trånga lägenheter i Södertälje utan att ge dem hopp om framtida jobb - det är också ett faktum.
Att Sverige får 2,5 miljoner kr för en invandrare per år som kostar samhälle minst fem gånger mindre är också ett faktum.
Att det finns så mycket tyckande, troende, hyckleri och dubbelmoral kring integrationen och allting som en invandrare bär med sig är också ett faktum.
Att media ljuger och skapar sin snedvridna bild av invandrare och deras verklighet med stereotypa bilder som bara ökar gapet mellan "vi" och "dem" är också ett faktum.
Att i dagens läge, med vardagliga varsel som drabbar alla oss och den värsta krisen som inte ens har börjat på riktigt, ska moderater fortsätta med samma gamla mantran som sossarna gjorde innan det är också ett faktum.
Så jag vet inte vad folk verkligen vill? Det är skillnad mellan att veta, kunna och vilja och att tycka, tänka och tro.
Hej Charlotte,
-
Har du lust att förklara hur du menar?
-
Vad tycker du själv?
-
Vilken kvarn?
-
Vilka knäppa SD-argument anser du att Nalins artikel på något sätt stödjer? Eller har jag missförstått dig?
-
MVH // TC
Tom :Symbolism och sarkasm är inte lätt,eller hur?
Nya invandrare som kommer till Sverige placeras ofta i redan fördärvade områden dvs. förorterna i Göteborg, Malmö och Stockholm, i områden där kriminaliteten är hög, utbildningsnivån låg, viljan att integreras låg och inkomstnivån låg. Hur är det tänkt att nya invandrare kunna integrera sig i ett nytt samhälle när området de bor i präglas av kriminella, lågutbildade och personer som knappt kan prata svenska och därför hindrar inlärningen av det svenska språket och möjligheterna att ta del av de möjligheter som erbjuds? Hur ska de integrera sig när de inte ens har de fundamentala färdigheterna för att etablera sig i detta samhälle?
Jag hoppas verkligen för framtida invandrare, svenskar med utländsk bakgrund och svenskar att politiker (s.k. folkrepresentanter)/partier inser att de måste ta till drastiska åtgärder mot invandrare, som varken integrerat sig i samhället och nyanlända, för att sprida ut de i detta avlånga land och se till att de faktiskt tar vara på den otroliga möjlighet dessa missgynnade (menar i den mån att de tvingats flytta från sina hemländer) människor får som vi svenska medborgare och medmänniskor erbjuder genom skattepengar.
Svenskkontrakt är inte alls en dum idé för att lyckas med att lära invandrare att förstå de fundamentala elementen för att etablera sig här.
Denna Nalin vevar lite med att hon är muslim och påstår att hon är uppväxt i förorten och tror sig veta hur lösningen inte skall vara. Jag är född och uppväxt i Rinkeby och har aldrig sett henne varken här eller i Tensta (där jag har för mig att hon varit/är folkbokförd). Hon har inte upplevt området som jag har, hon växte upp här under en period där det bodde få invandrare och många inhemska bodde i området. Jag bor här NU och jag ser dagligen hur det ser ut, hur misslyckad integrationen är och kommer att fortsätta vara om inge reformer i integrationspolitiken sker, det är jag som till slut dagligen tillbaka till gatorna och inte hon.
Drastiska åtgärder som man börjar ta till inom alliansen för integrationen är riktigt bra och otroligt viktiga för att invandrar-situationen i Sverige inte skall urarta som i Frankrike för det är dit vi är på väg, och vi ser redan röken av det i Rosengård där ambulanspersonal inte kan hämta patienter utan poliseskort.
Invandrarna som bor i det här landet vill innerst inne säkert också ta del av akademiska avancemang och personlig tillfredsställelse av att arbeta och tjäna egna pengar, helt seriöst ingen tycker om att Be om pengar, ingen. Detta är en stor resurs som Sverige har tillgång till, det är dags att man tar till vara på den för att Sverige ska växa.
Desperate times calls for desperate measures.
Det är verkligen glädjande vilken ärkepräktig karl skribentens farfar var, verkligen en förebild. Synd bara att han var ett undantag lika ovanlig som en fyrklöver i en nyöppnad burk lingonsylt.
Det förändrar inte det faktum att en överhängande del invandrare inte delar skribentens föredömliga intresse för sitt nya hemlands kultur eller traditioner, eller ens har en grundläggande respekt för den.
Inlägget verkar snarare om ett väldigt osvenskt skrytande om sin duktiga familjs prestationer, för så naiv är väl inte ens skribenten att hon inbillar sig att hennes präktiga familj är representativ för Sveriges invandrarskara...
Sen när började man stifta lagar eller motsätta sig lagar på grund av sällsynta undantag. Vi har 2-3 decenniers empiriska erfarenhet av massinvandring, det är dags att vi börjar stifta lagar och för en invandringspolitik utifrån dessa erhållna kunskaper. Asylkontrakt är ett litet vällovligt steg (som ändå ingen kommer att våga realisera), men inte förrän antalet invandrare minskas kommer reella effekter att ses. Att minska antalet invandrare är naturligtvis ingenting som moderaterna vill göra, tvärtom, svenskarna har istället blivit påtvingade västvärldens mest liberala arbetskraftsinvandringslag. Grattis moderatväljare, var det för att få detta du röstade moderat i valet?
Svar till C-G;
Nalin skrev att för henne är svenskhet potatisbullar (samt Abba och hjortron). Att hon menade detta i något nedsättande bemärkelse är uppenbart, även om hon sannolikt inte skulle erkänna det. Så låt oss analysera symbolspråket i exemplen; är exemplen verkligen nedsättande?
1: Potatisbullar.
Vem gillar egentligen potatisbullar? Om potatisbullar vore gott, skulle det serveras över hela världen, typ som med pizza, sushi eller hamburgare. Men gå in på nån världskänd internationell restaurang och beställ potatisbullar med lingonsylt, så kommer de bara fnysa åt dig.
2. Abba. Bra på sin tid, men idag vilar de på minnen från fornstora dar. Symbolspråket med Abba blir alltså "passé", vilket Nalin såklart vill få det till att Sverige är - gammalt och träigt, dags för invandring och sambarytmer, liksom.
3. Hjortron. Det kanske är gott, men det är ändå bara ett bär. Om ett land inte har någon större triumfkort än hjortron, så måste det vara ett väldigt trist land!
Jag säger inte att Nalin har fel, jag tycker också att Sverige är ett trist land. Och det finns många problem med t.ex. rättsväsendet och skattesystemet (som Nalin och sossarna vill förvärra). Men istället för att se på kulturikoner kan vi se på vår livsstil - vi har bland världens mest välutvecklade synsätt på hur man bör leva och samexistera med varann. T.ex. den fundamentala tanken att var och en får tycka och göra som den vill, sålänge den inte kränker nån annan. Eller tanken att var och en lever för sig själv, och inte som en slav åt familjens eller släktens överhuvud, eller åt nån religiös eller statlig ledare. Där ligger den kurdiska kulturen ljusår efter.
Hej blues!
Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med:
"Att Sverige får 2,5 miljoner kr för en invandrare per år som kostar samhälle minst fem gånger mindre är också ett faktum"
vem ger oss så mycket pengar? Vilken är din källa?
Om Nalin Pekgul får påstå att hon är mera svensk än Fredrik Reinfeldt ,borde jag få påstå att jag är mera svensk än t.ex damerna på Halal-TV. Men det får jag inte. Kan någon förklara för mig varför?
TOM CROKER
Det är väl ganska så lätt att inse på vilket sätt en artikel som Nalins understödjer Sverigedemokraterna.
Nu har vi ett antal områden i storstäderna där utvecklingen mer eller mindre gått över styr och där utanförskapet, med svenska mått, har antagit gigantiska proportioner. Områden som kännetecknas av bla hög arbetslöshet, stor andel bidragstagare och kriminella.
Tex så Södertäljes kommunalråd har ju gått ut i DN och vädjat om hjälp för att man inte klarar av situationen som uppstått i Södertälje pga av att Södertälje tagit emot fler flyktingar från Irak än hela Nordamerika.
I det läget skriver en Socialdemokratisk höjdare med rötter i Kurdistan en debattartikel där hon skriver saker som att hon minsann ”är mer svensk än Fredrik Reinfeldt” och även säger sig önska att Fredrik Reinfeldt och hans ”partikamrater skriver under min farfars kurdiska jämställdhetskontrakt”
Man har ju svårt att ta det hela på allvar.
Syftet med artikeln är väl bara att dölja det faktum att ”kejsaren är naken” dvs att Sveriges största parti inte har något vettigt att säga i den viktiga integrationsfrågan.
Men det kommer inte att funka. Det faktum att S och den rödgröna alliansen saknar integrationspolitik är ett faktum som Sverigedemokraterna kommer att kunna utnyttja.
Charlotte, Sarkasm och Ironi funkar skitdåligt på ett Internetforum. Kan du inte utveckla vad du menar istället? Jag är uppriktigt nyfiken och fattar inte.
-
Lars, hjälp mig att förstå varför det Nalin Pekgul säger skulle ge SD röster?
-
Vi folkpartister garvar förståss läppen av oss när vi läser det hon skriver men det gör mig bara än mer fast övertygad om att S/SD är det största hotet mot vår framtid.
-
Rösta på alliansen!
Väldans vad svårt en del, bl a blues och nc, verkar ha med EBO- och ABO-lagstiftningen. I Sverige tvingar man ingen invandrare att bosätta sig i vare sig Slöddertälje, Rosengård, Tensta/Rinkeby eller någon annan ghettofierad etnisk enklav i någon miljonprogramsförort. Det är ett aktivt och eget val som uppmuntrats via gällande lagstiftning, och därför likaledes är ett aktivt sätt att till varje pris undvika den integration med Sverige och svenskarna som väldigt många invandrare inte ser som önksvärt.
Nalin talar i denna artikel väldigt mycket om hur hennes farfar, som uppenbarligen var en framsynt ,man, satte sina döttrar i latinsk skolla. Men hur gjorde då hans döttrar med sina barn? Och vad hade deras respektive män att säga om saken? Pekgul, som trots sin framsynte farfar, bekänner sig till den medeltida islamska religionen kan väl knappast ha skolats till att bli en frigjord och stark förkämpe för kvinnors rättigheter i annat land än i Sverige?
Och varför talar Pekgul om sig själv och sina förhållanden som om det gällde samtliga kurdiska, irakiska, afghanska, somaliska osv invandrare till Sverige? Är dom inte individer? Eller duger det att klumpa ihop alla icke-svenskar i en grupp så fort det skall sägas något positivt om dom, men som individer när någon invandrargrupp visar en förfärande överrepresentation i för samhället destruktiva beteenden? Pekgul har inte förstått vad moderaternas tämligen meningslösa försök till samhällskontrakt går ut på, och verkar istället stå upp på barrikaderna för muslimers fortsatta rätt att förtrycka sina fruar och barn, att praktisera barngifte, att låta sin religiösa övertygelse förhindra all integration i det svenska samhället. Tyvärr, Nalin, du är inte trovärdig för fem öre.
Blues! Du sa det själv: Det är skillnad mellan att tro och VETA.
2,5 milj. är vad EN arbetslös invandrare KOSTAR de svenska skattebetalarna under enbart tio år som arbetslös!! Sverige erhåller ingen ekonomisk kompensation från någom instans!
Var skall jag flytta då?
Jag har inte mycket gemensamt medvärldens Svenskaste Nalin, trots att jag är uppväxt och levt hela mitt liv i Sverige, precis som mina föräldrar och deras sedan några hundra år, minst..
TOM CROKER
Om det jag redan skrivit inte får dig att förstå varför det Nalin Pekgul skriver skulle gynna SD så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.
Men om jag säger så här.
Det Nalin artikel förtydligar när hon tramsar om att Fredrik Reinfeldt och hans partikamrater bör skriva under hennes farfars Kurdiska jämställdhets kontrakt är att Socialdemokraterna saknar vettig integrationspolitik.
Alla vettiga människor inser ju att de problem som vi kan se i tex Ronna, Rosengård mfl områden knappast kommer att lösas med hjälp av Nalins farfars Kurdiska jämställdhetskontrakt.
Sverigedemokraterna kan ju argumentera för att Nalins svammel styrker att deras linje ,dvs att begränsa flyktingmottagandet, är en bättre väg framåt än Nalins farfars kontrakt.
Hej Lars,
-
Tack för ditt förtydligande. Jag tror Nalins trams gör att sansade sossar fattar att de inte hör hemma med tokor som Nalin, tokar som kommunisten Ohly och framstegsfientliga hycklare som SUV-körandes MP-språkrör.
-
Jag välkomnar alla officiella såssar att uttala sig då de är så hopplöst snett ute så alla välutbilodade, sverigeälskande och humana sossar (japp jag stavar olika) fattar att det inte är ett rimligt alternativ för Sveriges framtid.
-
Vi litar på dig, därför röstar vi på alliansen!
Gissa om det är Fredrik Reinfeldt eller Nalin Pekgul sagt följande:
"Jag gav upp planerna på att bli självmordsbombare. Det var inget lätt beslut..."
Är detta något som svenskar normalt vräker ur sig?
Hej Hej!
Det är alltid intressant med debatt och diskussioner. Det som är viktigt för mig nu är att man ska satsa på att anställa 20000 tusen kompetenta personer som arbetar för att brott inte ska begås istället att jaga brottslingar. Nuförtiden behövs att alla krafter samlas ihop för att göra landet till ett paradis till de som befinner sig i oavsett etnicitet, religiön och färg men med ful respekt för lagar och regler. Ibland säga att integration inte fungerar men jag bara snälla allihopa det krävs att alla ska arbeta för att integration ska fungerar eftersom 12% av landets befolkning har kommit från ett håll där integration inte fungerade. Så det är bäst att vi tillsammans ta hand om framtiden och nästa kommande generationer här annars flesta av oss blir flyktingar igen.
Angående jämställdhet i kurdiskan kunde författaren lära sig svenska arbetade med jämställdhet i Turkiet istället för det som hon gjort i nästan 28 år och kallas för icke svenskar. Om hon haft samma arbete på turkiska kunde hon skapa paradis i Turkiet för att flera lämna landet och bli flyktingar och kallas för icke svenskar efter 28 år.
Det är farligt är att man glömma bort att tänka på solidaritet och gemenskap under kriser istället man förolämpa de som redan har varit i lander i mer än 20 år eftersom man kan inte ha tillgång till kompetenta slavar och detta pga av slavar i närheten av oss är redan icke kompetenta och inte passar arbetsmarknaden.
Så jag hoppas att bara vänster och höger ska sitta runt ett bord och arbeta för integration tillsammans på ett sätt som alla nöjda oavsett vad har vi för bakgrund och om vi är utlands eller inlandsfödda annars det gynna inte våra barn i framtid. Man ska lära sig svenskar, integrera sig i samhället och arbetsmarknaden och ingen ska känna utanförskap. Det gör inte via att tvinga folk som kommer från Sydafrika eller mellanöstern att skriva under kontrakt eftersom alla som redan är här har ju skrivit under olika kontrakt med resultatet är att alla kritisera varandra som är helt negativt. I stället för kontrakt och bråk om makt och privilegiera hoppas jag att alla ska arbeta tillsammans för att jämställdhet, integration och allat som människor lyckliga ska fungerar väl. Vi ska inte har ett dåligt syn på människor eftersom vi är bara blöd och kött med några smutsiga liter blöd och detta visar att alla som vi kritisera via debatt och diskussioner kan vara mer är duktiga och kompetenta än oss. Jag hoppas att alla ska börja arbeta med inte bara integration utan alla områdena som berör samhället i sitt helhet för att alla ska leva tillsammans som riktiga människor inte som riktiga slavar.
Vilka egenskaper i Nalin Pekguls farfars jämställdhetskontrakt gjorde det "kurdiskt"?
hej hopp, ni som alltid varit svenskar. Jag tiihör en av dem som började som utlänning, och som idag måste försvara varför jag inte är svensk. Och på min tid var det assimilering inte integration, kanske detsom är dagens problem. Att de som bestämmer tror att Sverige har varit integrerat. Och när det kommer en annan bild, från ett annat land son "vi" vet hur det funkar så blir det ännu svårare...
Och så blir jag fascinerad av att så många upprörs av potatisplättarna och ingen kommenterar spriten - talar det för sig själv?
re: Observatör
Det vet vi inte.
Kanske är avtalet skrivet på Kurdiska?
Kanske är avtalet skrivet på något annat språk (tex Arabiska el Turkiska) men upprättat i Kurdistan av en kurd och därför ett kurdiskt jämställdhetskontrakt.
Men jag förstår inte vad just det har för betydelse.
Det som är viktigt är att den integrationspolitik som Mona sahlin varit ansvarig för har havererat och Sveriges största parti har inget vettigt att säga i frågan
Hur kan kvinnoförbundet till Sveriges största politiska parti ha en
muslim som ordförande. Hur är det möjligt, förmodligen för att
medlemmarna tillhör landets mest korkade.
För min del får du gärna vara mer "svensk" än kungen eller vem du vill. Jag tycker ändå att det du skriver om i detta fall och allt annat du pratat om i alla år varit trams. Du blandar historia, din släkt, dig själv och "svenskheten" i en patetisk soppa. Ta och ryck upp dig och försök att i alla fall vara ett föredöme för dina barn. De flesta som bor i Sverige skiter i huruvida du anser dig som mer "svensk" än statsministern. Eller huruvida den ena eller den andra är mer eller mindre "svensk". Det är så vi kommer framåt och respekterar varandra i Sverige. Så gott som ingen som läser detta vet vem din farfar var (han var säkert framstående) och bryr sig inte det allra minsta om honom eller din relation till honom. Det var ju fantastiskt duktigt av dig att kunna göra skillnad på vin och brännvin! Försöker du framställa dig själv, gamla människa, som mentalt handikappad eller senil så vi ska tycka synd om dig och hålla med dig? Vill du säga något så var så vänlig att säg detta.
Om man inte tycker om en artikel men inte har något att tillföra så kan man väl bara låta bli att kommentera? Att hitta det som för diskussionen framåt blir annars som att försöka hitta en nål i en höstack. Sen så vill jag tipsa er som på dessa sidor ständigt återkommer med aggressionsattacker mot allt som är positivt till invandring. Gå i terapi och försök att ta reda på varför ni hatar så mycket. Kanske kan era liv blir bättre så småningom om ni kan kanalisera er energi på ett mer konstruktivt sätt. Kanske jag också försöker komma tillrätta med mitt rasist-hat och i stället kan förstå att sådana egentligen bara är osäkra stackare som behöver kärlek och trygghet för att tycka om sig själva och inte hata sig själva och andra så mycket.
Reinfeldt är en heroinbaron vilket innebär att han har "familjen" bakom sig och därmed makten. www.corruptio.blogg.se
Till alias "jag hatar rasister" som tycker folk ska gå i terapi. Men lilla du det finns ingen terapi att gå i för de flesta, ingen kostar på terapi på dem som självskadar sig, har depressioner, psykisk ohälsa. Kanske fick de barnaga hustruaga skolaga när det var okej i sverige och sen ALDRIG kunde växa upp och bli sig själv med ett självförtroende. Om du Alias "jag hatar rasister" HATAR så är det DU som borde gå i terapi för Hitler hatade också och vad blev det då för hemskheter av detta hat. Vad jag hör är att du är helt utan insikt i människor! Du är bara en floskel-person utan ett eget språk utan mogen insikt i digsjälv och andra. Det är dags för svenska folket att höja sina röster och inte låta media och politiker trycka ner dem.
Hej Nalin Pekgul!
Du skriver att du är socialdemokratisk kvinna. Hur definierar du uttrycket svensk? Du verkar mena att man endast är svensk om man har socialdemokratiska kvinnoideal. Det är sådant som får oss svenskar att vilja lämna detta fina land! Din verklighet är inte samma som den verklighet som vi på den högra sidan lever i.
Ha en fortsatt regeringslös framtid!
nalin har vekligen humor. Hon är sosse i första hand (om inte muslim), det innebär att hon inte är svensk i första hand utan sosse därför att "rörelsen" går före allt annat.Jag tror att "Fredde" sätter landet före partiet. I mina ögon blir nalin aldrig svensk, skulle så vara så vill jag inte vara det!
Buy cheap Links of London jewellery at online jewellerybarnd UK store, including Links of London Necklaces,
Links of London Charms, Links of London Earrings,
links of london
links london
Hundreds of links of london jewellery in stock,Free Gift Wrapping,
links of london Necklaces
links of london Rings
Links London Jewellery,Silver Links of London Jewellery on saleBracelets,Charms, Necklaces, Bangles,Chains,Earrings,Rings
links of london Earrings
Complete links of london jewellery collection,including necklaces,bracelets,earrings
links of london Bracelets
links of london Charms
links london Sweetie Bracelets
Best Discounted UK Tiffany Jewellery Sale Outlet provides designer Tiffany Ring, necklaces and other
ugg boot, cheap ugg boots, ugg cardy, cheap ugg cardy boots,ugg boots uk are popular,we sell real ugg boots and other related
UGG boots