[...] kristet nonsens som vi måste se till att städa ut. Lucia är till exempel ett uttryck för kvinnoförtryck och förresten är det ett modernt påfund som inte har några djupa rötter i folksjälen. Vi är [...]
Blogg:Svart jul | Arvidfalk.se, 2008-12-20, 19:12
[...] lyftas fram istället för att svenska kyrkan (?) propagerar för att avskaffa luciatraditionen. Lucia är en symbol för kvinnoförtryck, [...]
Blogg:Med anledning av Lucia « Varjager’s Webl, 2008-12-14, 11:57
[...] på Newsmill skriver Annika Borg om problemen med Lucia. Och visst finns det alla de där avigsidorna. Skönhetsideal och [...]
Blogg:Borg och martyren « Markus Wallgren, 2008-12-13, 00:47
[...] Newsmill idag är det en präst som på fullt allvar tycker det är farligt för flickor att fira lucia. Och [...]
Blogg:Thomas Ardenfors blogg » Blog Archive » , 2008-12-12, 09:14
Hej--
Det går väl att låta alla som vill vara Lucia, de som vill vara tärnor kan vara det, stalledrägnar, tomtar osv. Flickor och pojkar. Massor med lucior. Kanske alla vill vara Lucia? Låt dem!!! Det går att ha kvar både sång och stämning utan att det skall varaskönhetstävling eller hets kring det hela.
Här har vi något som inte kostar ett öre som vi kan göra för att förbättra trivseln för alla barn. Låt alla som vill vara Lucia vara Lucia.
Vidare, att ge upp en mysig tradition pga var den kommer ifrån eller från början symboliserade är att låta det negativa ursprunget fortsätta att ha ett negativt inflytande. Vi kan ta tillbaka vårt firande från dess ursprung. Att låta bli att göra det är i sig ett bejakande av ursprunget.
Permalänk | Anmäl
Paulina, 2008-12-12, 04:22
Vakna. Lucia är en grej man gör den 13 december. Man väljer den man tycker är sötast, man är uppe på natten och på morgonen är det ett lussetåg och man äter lussebullar och pepparkakor. Ingen ser detta som något religiöst, den kopplingen är rent historisk och sedan länge borta. Om du tror att folk blir "religiösa fanatiker" av det här firandet så får du tala för dig själv. Du verkar totalt sakna insikt i hur normala människor tänker och fungerar.
Viljan att vara vacker är ett inneboende mänskligt behov, som gäller både kvinnor och män, och som man inte med viljans kraft kan reglera - det man med viljan kan göra är att glömma bort och förtränga detta, vilket ofta görs pga olika ideologier (sträng religion, feminism eller annan antihedonism) men är kontraproduktivt. Om du tycker det är dumt att människan är så funtad att denne mår bra av bekräftelse, så får du klaga hos din kära Gud, det var ju han (tydligen?) som konstruerade människan.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-12, 12:02
Lucia har likheter med att bli vald först eller sist, när det skall spelas fotboll och klassen skall delas. Honom vill vi inte ha! Fotboll är skadligt för små pojkar.
Det där med martyrer, nazisterna mördade teologen Bonhoeffer för bland annat hans protester mot judeförföljelserna. De hade dessutom en egen, prästsonen, SA-sturmfuhrer Horst Wessel, död 23 feb 1930 i kamp mot boljevismen".
Teolog, prästson, sådant där verkar farligt. Men det kanske är livet som är farligt.
Permalänk | Anmäl
Christer Brodén, 2008-12-12, 12:19
Harrejisses.. folk har uppenbarligen för mycket fritid att lägga på struntsaker.
Permalänk | Anmäl
Qtus Parx, 2008-12-12, 13:41
Jag tycker att det är jättebra att teologer skriver det de tycker och att de so tycker att det som skrivs är bra följer hennes rekommendationer.
-
Vi som tycker att det hon säger är snömos och trams-genus-prettentiöst kan ju bara skita i det och njuta av traditionerna. Fälla en tår till söta lucior och tärnor och känna hur skönt det är med förankring i någon slags historia.
-
Klart vänsterteologer hatar sånt!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-12, 15:22
Annika Borg har inte många rätt. Självklart är det problematiskt att unga människor super ner sig, detta är beklagligt i alla sammanhang. Dock noterar jag att Annika Borg inte verkar vara så insatt eller intresserad av katolsk tro för att förstå Lucias och Marias stora betydelse för den Kristna kyrkan. Den tro som finns i detta land och som kommer att bestå långt efter liberalismen har dött ut.
Lucia sticker inte ut på något sätt i katolsk tro och hennes martyrskap rörde ingen annan än henne själv. Hennes far hade ihjäl henne för att hon ville förbli jungfru och gå i kloster istället för att gifta sig- hon är snarare en stark förebild för unga kvinnor att följa sin egen väg och mål . Om Annika Borg tycker det är fanatism så är det beklagligt. Men ännu tråkigare är det att hon inte känner att hon kan identifiera sig med Maria. Marias tro är ju själva anledningen till att vi firar jul. Hennes medgivande inför det oerhörda att föda Guds son så att han kan födas och rädda oss är ofattbart stort. att Annika Borg inte instämmer är sorgligt, iaf när hon skall vara präst och själv vara med att "föda" tro hos folk. när hon som kristen inte kan identifiera och känna igen sig i modern till alla kristna. Sekulariseringen i sv.kyrkan har verkligen gått långt...
F.ö är de tända ljusen på gravarna ännu en katolsk tradition som tiderna igenom hjälpt människor att tröstas och leva i hoppet om en ljusare framtid.
Lucia och Maria ber för oss alla hos Gud i evighet. Amen
//F
Permalänk | Anmäl
Fredrik J Wängström, 2008-12-12, 16:28
Glänsande och mycket nyktert skrivet!
Stort hurra för präster med vettiga åsikter och verklighetsförankring!
Permalänk | Anmäl
Markus, 2008-12-12, 16:42
Jaja, men allt är inte bara politisk kmorrekthet. Låt människor ha sina traditioner i fred nu, och läxa inte upp oss.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-13, 10:06
Gud är en symbol för kvinnoförtryckt, han skulle behöva en rejäl omskolningskurs i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Nils, 2008-12-13, 10:10
Popularitetsomröstningar bland skolbarn borde vi för länge sedan förstått att avskaffa.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Karlsson, 2008-12-13, 10:39
Vad tycker pastor Borg om ramadan då? Det är ju en högtid med starka religiösa förtecken som i takt med att Sveriges befolkning byts ut får starkare och starkare fotfäste i landet. Och den religion vars utövare firar ramadan är ju inte speciellt känd för att vara ett instrument för kvinnans frigörelse, snarare tvärt om. Tycker inte pastor Borg att ramadan i Sverige också borde avskaffas då?
Något säger mig att den svårt vänsteranstuckna svenska kyrkan, med sitt ensidiga ställningstagande för en invandring som hotar Sverige och svenskarna, knappast skulle kunna gå ut med att förbjuda religiösa islamska högtider om dom så innehöll aldrig så mycket kvinnoförtryck. Ett svenskt Luciafirande är väl närmast en mild fläkt vad gällande kvinnoförtryck om man ser till vad islam dagligen utsätter kvinnorna för. men som vanligt talas det tyst om dom sakerna. Kanske pastor Borg är rädd att bli kallad rasist, fascist, nazist, främlingsfientlig, xenofob mm om hon uttrycker kritik mot islamska religiösa högtider? Det borde hon i alla fall vara, för det får vi kritiker av dom rådande missförhållandena höra varje dag. Och pastor Borg, bara en liten påminnelse, Gud är vare sig feminist, kommunist eller socialdemokrat!
Permalänk | Anmäl
Helmer Pulling, 2008-12-13, 11:22
Han är fanimej inte kristdemokrat heller.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-13, 13:31
Den värsta formen av kvinnoförtryck torde väl ändå vara att man tvingar mammor lämna ifrån sig sina små barn till kommunal förvaring. De mammor som går mot strömmen bestraffas och förlöjligas.
Permalänk | Anmäl
findus, 2008-12-13, 14:21
Kvinnoförtryck? Ja då skall man väl inte fira valborg heller utan skuldskänslor med alla häxbränningar för i tiden.
Alltid lika tråkigt att läsa någon vänstervinklad sur människa svartmåla trevliga traditioner. Ta det för var det är, jag blir så trött på när moderna feminister skall dissikera varenda bit av samhället och påkalla kvinnoförtryck här och där, där det inte är speciellt relevant(som här). Fråga tejerna som är Lucia istället, låt de säga sitt.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2008-12-13, 15:11
Skaffa ett riktigt liv nu..
Permalänk | Anmäl
Johan, 2008-12-13, 15:36
Jag tror skolbarn trist nog redan ser sociala rangordningar i olika saker. Men det är långtifrån säkert att den som väljs först i fotboll (pga sin sportförmåga) också är den som väljs först till lucia (pga sitt luciautseende). Därför kan det nog snarare vara nyttigt att införa fler faktorer att tävla i. Varför inte även kompetenstävlingar, såsom "spelling bees" som de har i USA. Genom att tillföra fler förmågor att "tävla" kring minskas mobbingen, och alla har något som de kan vara bra på och vidareutveckla. Individen kan alltså bejakas istället för som här i Sverige tvärtom, att man ska tryckas ner i skorna och bli en fyrkantig legobit som staten kan marschera över med sina kommunistiska stålklackar.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-13, 16:10
Undrar på varför Annika Borg är med i Svenska kyrkan. Lucia skapar nog mycket mera positiva än negativa känslor och är därför bra. Det är ej Lucias fel att ungdomar super sig fulla på natten..Ta bort alla traditioner som kan påminna om ojämnlikhet, riv ned allt som ej kan förklaras rationellt och vad har du kvar - död.
Permalänk | Anmäl
Cornelli, 2008-12-13, 16:17
Lucia är en del av den svenska heterosexuella mannens uråldriga tradition av förtryckande traditioner. Självklart är det kvinnor som ska konkurrera om mannens gunst. Och givetvis får det inte vara vilka kvinnor som helst, utan det ska givetvis vara blonda kvinnor, trots att traditionen kommer från Italien där det kryllar av mörkhåriga. Tänk på det nästa gång du ropar "svartskalle" till någon, bara för att de gett dig en komplimang för att du är promiskuös och penningkär.
Permalänk | Anmäl
Feministen, 2008-12-13, 17:12
En tradition är en tradition är en tradition.
Vi borde värna och bjuda in fler till våra ursvenska traditioner.
I ett mångfacetterat och öppet samhälle vore det en dödsstöt om vi inte höll fast vid våra både hedniska och religiösa högtidligheter.
För den stora majoriteten har nog innebörden en mer allmän betydelse,men ett än så viktigt kitt för att värna vår kultur och vår historia. Det är inom vissa kretsar ett tydligt signum att racka ner och pulvrisera våra svenska kulturyttringar i ett slags opportun tonårstrots , där vi å ena sidan skall ta till oss och acceptera all världens åsikter och kulturer med öppna sinnen. Och å andra sidan förfula,förklena och tillintetgöra det vi sedan hundratals år i generation efter generation passat vidare. Nej, som i mångt och mycket ,mångfald innesluter inte ett totalt avståndstagande ifrån de egna traditionerna, skulle det vara så tyder det på en stor enfald.
Permalänk | Anmäl
Dagge, 2008-12-13, 17:19
Annika, du tycker inte att det finns mer ömmande former av kvinnoförtryck att fokusera på? Ni vänsterteologer väljer att de mest märkliga strider. Är vi möjligen ute och fiskar forskaranslag?
Permalänk | Anmäl
PAX, 2008-12-13, 17:31
Jag minns inte hur något luciatåg någonsin gestaltat sig eller om jag upplevt det som förtryckande, jag har varit så j_a full varje gång...
Permalänk | Anmäl
LP, 2008-12-13, 17:50
Att ha kul är en symbol för människoförtryck!
Permalänk | Anmäl
Magnus, 2008-12-13, 18:06
Om man inte vill vittna om Jesus (d v s vara martyr) skall man inte vara präst heller. Jag uppmanar Annika Borg till att fundera över vad hennes prästkall går ut på.
Jesus talade en dag till mig i mitt inre och sa: "Du skall vittna om mig!". Då förändrades jag och jag fick förändra hela min livsstil. Är jag fanatiker då?
Permalänk | Anmäl
Eljacob, 2008-12-13, 21:12
Om man inte vill vara ett vittne om Jesus, d v s martyr, så skall man väl inte vara präst heller?
Permalänk | Anmäl
Eljacob, 2008-12-14, 00:23
Annika Borg skrev - "Att dö för sin tros skull är över huvud taget en bisarr religiös tanke."
Nej det är ingen bisarr tanke. Du som präst borde förstå den bättre än du gör. Jag som inte ens är religiös skulle mycket väl kunna tänka mig att dö för min tro på demokratin. Jag skulle utan att tveka försvara demokratin med mitt liv om den hotades t.ex. av ett elitistiskt maktövertagande. Så nej, det är ingen bisarr tanke att dö för vad man tror på. Jag tycker tvärtom det är en mycket fin tanke.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2008-12-14, 00:46
En partsinlaga som borde ha skrivits som privatperson, förhoppningsvis inte svenska kyrkans prästerskaps samlade åsikter. I dessa tider där muslimska flickor blir både barn-och tvångsgifta borde Lucia kunna vara en förebild för den vägran hon satte emot att bli bortgift utan sitt egen medgivande. Svenska kyrkan är numera en multikulturell instutition, snarare än ett Guds hus. Ta bort trosbekännelsen, det är knappast någon präst som tror på den, snarare har den som examinationsuppgift och rabblar den för att "klara jobbet". Allmännelig kyrka är detsamma som alla länders kulturer och religioner under samma tak.
Permalänk | Anmäl
Vaileth, 2008-12-14, 09:52
En bit här ovanför bland kommentarerna hurrar Marcus för en präst med verklighetsförankring. Han hurrar strängt taget för en filosofisk paradox. Själv blir jag lite fundersam över hur en så nykter realist som Annika Borg har hamnat som präst i kyrkan. Hon tycks avfärda den obefläckade avelsen. Men var börjar då hennes tro? Tror hon på själva grundantagande i Kristendomen, att Gud blev människa? Eller är det också bara en symbolisk "berättelse" som kan kasseras eller behållas?
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2008-12-14, 13:35
Men vad sjutton!!! Är det NÅGOT vi ska hålla fast vid och låta våra barn uppleva är det väl gamla, fina traditioner? Ser inget kvinnoförtryck alls i detta, bara skönhet och gemenskap i mörkrets tid.
Nej FRAM FÖR gamla fina svenska traditioner. Även om vi blir mångkulturella, ska vi hålla våra egna traditioner levande. Lucia kommer med ljuset ....det är vackert och tänkvärt.
Permalänk | Anmäl
Karina, 2008-12-14, 14:42
Detta är verkligen en högst olycklig atikel att publicera i adventstid. Gud bevare Sv Kyrkan för en sådan präst. Flera kommentarer här är mycket kloka och begåvade!
Permalänk | Anmäl
Jan Brunnegård, 2008-12-14, 15:34
Jag tycker det är trevligt med ett traditionellt Lucia-firande. Det har ingenting med kvinnoförtryck att göra...
Permalänk | Anmäl
Antisahlinist, 2008-12-14, 16:04
Prästen Annika Borg är väl kanske inte riktigt rätt person att kasta första stenen.
Hon predikar inom en religion som är intensivt patriarkal, där frälsaren är en man och normen är att prästerna är män. Bibeln är smäckfull med både explicit och implicit kvinnoförtryck. Den patriarkala hjärntvätten i kyrkorna pågår vecka efter vecka över hela landet.
Men det är tydligen inget problem. Inte jämfört med det folkliga lussefirandet. DET är minsann en fråga om kvinnoförtryck!
Suck...
Permalänk | Anmäl
Läsare, 2008-12-14, 17:44
"Dags att göra upp med konsumismen" Dags att göra upp med kommunismen? Signaturen Mia ställer lite retoriskt dessa mot varandra, men de är två sidor av samma mynt; "right wing and the left wing of the same bird of prey. Rovfågelns högra och vänstra vinge: materialismen. Kollektiv och/eller individuellt habegär/egoism leder i samma riktning. Jag talar inte om kampen för att överleva, att få sina grundläggande materiella behov tillfredsställda. Men därutöver vad vill vi med våra liv? Att ställa sig den frågan fungerar också på en marknad, därtill behövs inga påbud vare sig från stat eller kapital.
Permalänk | Anmäl
Urpo Jääaro, 2008-12-14, 18:17
Annika Borg är präst i den svenska kyrkan. Hon skriver: "Att dö för sin tros skull är över huvud taget en bisarr religiös tanke." Vidare skriver Borg att Maria "påstås ha fött barn utan att ha haft någon man". Påstås. Det verkar smått otroligt.
Om folk undrar varför kyrkor i sekulariserade länder som Sverige verkar självdö vad gäller aktivt troende människor och församlingar så hittar man kanske svar på varför i Borgs resonemang.
Att dö för sin tros skull är knappast en "bisarr tanke" för miljontals kristna som lever under ständigt hot pg a sin tro (och för den delen muslimer som förtrycks i t ex Indien, icke-muslimer i Irak osv osv).
Hur skulle Borgs syn på kristendeomen alls kunna relateras till den hos kristna människor i t ex Nigeria, Sudan eller Indien - alla länder där kristendeom faktiskt är en växande religion, till skillnad från Sverige?
Visst, man BORDE givetvis aldrig behöva dö för sin tros skull, men det är knappast en "bisarr tanke" i våran värld. Tycker Borg att människor som lever med en sådan realitet hellre skulle avsäga sig sin tro?
Permalänk | Anmäl
Stefan, 2008-12-14, 20:01
Jo så här va: Annika Borgs artikel var det dummaste jag läst idag. Men i morgon kommer säkert något ännu värre.
Ja, det var bara det jag ville säga.
Permalänk | Anmäl
Bengt O. Karlsson, 2008-12-14, 23:35
Det kanske vore bra om den här prästen Annika Borg, vore lite mer påläst när det gäller Lucia, dvs. helgonet som är anledningen till firandet av Lucia. Sedan vill jag bara påpeka att dagens Lucia till skillnad ifrån 50-60-70 talets Lucia är något helt annat. Nu har den en social funktion där man väljs av helt andra kriterier och dessutom är det så att nu kan ALLA som vill vara Lucia i ett luciatåg få vara det, för de yngre och på dagis.
Jag kan känna att det känns viktigt att högtidlighålla denna katastrof som faktiskt ligger bakom Luciafirandet! Somt i vår historia skall vi inte glömma bort. Det här är ingen tradition i Hugh Heffner-anda, som nu denna präst låtit felaktigt påskina, detta handlar faktiskt om en kvinna som inte fick välja själv och därför blev en "utsatt kvinna" och som fick plikta med livet som insats!
Permalänk | Anmäl
Gun, 2008-12-15, 01:32
Stackars er svenskar. ALLA era traditioner är kvinnoförtryckande och ni har därför ingen kulturel identitet kvar snart... Vi muslimer har har mycke fler traditioner som skiljer könen, men INGEN av dem är kvinnoförtryckande... de är ett Privelegium att få vara kvinna ! få föda barn, amma, får låta bli jobba om man vill, får ungås med sina muslimska systrar och laga maten tillsammans medan svenska bantande, stressiga karriärs-kvinnor springer omkring på möten i mans-kläder och längtar efter att skaffa barn... Gå till islam så slipper ni bli könslösa - ilsam betuder "fred med sig själv och allt" eller "harmony med det rätta"
Permalänk | Anmäl
Canaloric, 2008-12-15, 10:19
Annika Borg skriver:"Att dö för sin tros skull är över huvud taget en bisarr religiös tanke." Det är så sant som det är sagt! Redan de gamla muslimska sultanerna på Filippinerna insåg detta när de fick välja mellan att bli kristnade eller halshuggna. Endast på några öar i söder var man "bisarra" nog att göra motstånd och detta utgör ju fortfarande efter hundratals år ett problem. Kan emellertid inte låta bli att undra vad den där Jesus gjorde på korset?
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2008-12-15, 15:08
Hoppsan! Har man inte glömt bort det bakomliggande hedniska? Lucia inträffar nästan vid vintersolståndet och vi tänder en massa ljus, för äntligen går vi mot ljusare tider igen. Jag är övertygad om att Luciafirandet endast har "kapats" av kyrkan. Att sedan somliga gör detta trevliga firande till en skönhetstävling tycker jag däremot man kan protestera emot, men då bör man kanske komma med förslag på annat tillvägagångssätt, för ljusfest tycker jag vi ska ha. Men kanske hellre den längsta natten på året?
Permalänk | Anmäl
Hatuey, 2008-12-15, 16:13
Canaloric, det svenska karriärskvinnorna springer runt och jobbar i manskläder och längtar efter att få föda barn därför att du ser det som ett privilegium "att inte jobba". Det sticker lite i ögonen när du kritiserar ett samhälle du lever gott av.
Permalänk | Anmäl
PAX, 2008-12-15, 18:56
Det ligger i betraktarens ögon.
Det är okej att vara vacker och att vilja vara det, varför inte?
Klart flickor ska få drömma, lika mycket som pojkar. drömmar håller oss vid liv, drömmar ger oss mål. Ibland blir de krossade, men vi skapar nya och går vidare.
Det är som med allt annat. Bara vi gör det med trivsel.
Lucia från Syrakusa Var vacker. Och varför ska det leda till något negativt att få besitta den gåvan av skönhet. Och vi andra få äran att njuta av den. Andra blir ej automatiskt fula för att en är vacker.
Ja, LUcia var förtryckt av de män som betsämde hur de tyckte att hon skulle leva sitt liv. Men hon dog inte för att hon var fanatisk. Hon dog för att hon vart dödad. LAgligt mördad för att hon inte ville gifta sig. Det var en fri kvinna som talade, en fri kvinna som ville skänka sitt liv till behövande. Jag ser ingen sammankoppling med självmordsbombare som själva dödar i sin tro till förbättring. Lucia dog en martyrdöd genom att säga nej till en man. En kvinna som förtjänar att firas och minnas. En händelse som borde bli belyst av den enkla anledningen att hon blev helgonförklarad efter att ha blivit mördad. Dessa män som ingen minns för de var ej värda att minnas.
Hon kommer med ljus i sin krona. Och det gör hon för att belysa en tid av mörker
Permalänk | Anmäl
Anna Holm, 2008-12-15, 22:08
Det känns väldigt fint att denna fråga äntligen tas upp till den debatt den förtjänar.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-12-16, 02:46
Det känns litet överdrivet...
Det är klart att den sötaste tjejen med långt hår och bra sångröst har mycket stor chans att bli Lucia...
Den eventuella diskriminering som drabbar pojkar som inte får vara Lucia får vi nog ta...
Jag tror inte speciellt många pojkar vill vara Lucia heller... Lucia är en tradition som vi bör behålla...
Sedan är livet inte rättvist och den orättvisa det innebär att inte vara lucia är ganska liten om man tittar ut i världen idag...
Dagens I lands problem:
Lucia!
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2008-12-16, 13:12
Lucia är verkligen en religöst fanatisk rasistskådepel.
Varför är inte lucian en kille med turban? Man skulle kunna kombinera detta med en buddhistisk bönedräkt för att tillmötesgå och inte kränka dom minoriteter vi har i detta mångkulturella land.
DÖD ÅT TENGIL!
Permalänk | Anmäl
Gerd Tvaangard, 2008-12-16, 14:40
Äntligen någon som bevisar att man kan vara både anhängare av den kristna vidskepelsen och rabiat feminist!
Permalänk | Anmäl
Fritz, 2008-12-16, 23:09
Visst är det ett löjets skimmer när man tror att en man kan vara Lucia.
Visst är det ett löjets skimmer över hela jämställdheten när man tror att en man kan vara Lucia.
Visst är det ett löjets skimmer när en kristen fanatiker inte alls har förstått att det finns något som stavas k-u-l-t-ur respektive t-r-a-d-i-t-i-o-n.
Visst är det ett löjets skimmer när man utgår från den egna (ointressanta) erfarenheten och bygger argument utifrån anekdotiska påståenden (som inte ens utgör bevis).
Visst är det ett löjets skimmer över det hela. Tror någon på fullt allvar att en annan låtsasfigur som exempelvis Batman är eller kan vara kvinna? Såklart inte.
Låt saker och ting vara.
Och du - Annika - om du skall argumentera bör du nästa gång vänligen presentera åtminstone ett enda argument som talar FÖR din uppfattning.
Permalänk | Anmäl
Atlasligan, 2008-12-17, 18:02
I det kompakta mörker som årstiden medför har Lucia ett viktigt ändamål, en bringare av ljus i mörkret.
Jag hörde inte till dem som var självskrivna att välja som Lucia men har alltid njutit av att delta i Luciatåget, att få skrida fram med ljus i handen och sjungandes alla dessa vackra sånger.
Jag har varit Lucia också....men måste ärligt säga att jag hellre är tärna.
Sluta problematisera allt.....låt våra högtider få vara.....eller ska vi avskaffa julen och midsommar också....och lika bra att ta påsken och valborg då på en gång.
Permalänk | Anmäl
Monica Björkman, 2009-09-01, 19:01
52 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hej--
Det går väl att låta alla som vill vara Lucia, de som vill vara tärnor kan vara det, stalledrägnar, tomtar osv. Flickor och pojkar. Massor med lucior. Kanske alla vill vara Lucia? Låt dem!!! Det går att ha kvar både sång och stämning utan att det skall varaskönhetstävling eller hets kring det hela.
Här har vi något som inte kostar ett öre som vi kan göra för att förbättra trivseln för alla barn. Låt alla som vill vara Lucia vara Lucia.
Vidare, att ge upp en mysig tradition pga var den kommer ifrån eller från början symboliserade är att låta det negativa ursprunget fortsätta att ha ett negativt inflytande. Vi kan ta tillbaka vårt firande från dess ursprung. Att låta bli att göra det är i sig ett bejakande av ursprunget.
Vakna. Lucia är en grej man gör den 13 december. Man väljer den man tycker är sötast, man är uppe på natten och på morgonen är det ett lussetåg och man äter lussebullar och pepparkakor. Ingen ser detta som något religiöst, den kopplingen är rent historisk och sedan länge borta. Om du tror att folk blir "religiösa fanatiker" av det här firandet så får du tala för dig själv. Du verkar totalt sakna insikt i hur normala människor tänker och fungerar.
Viljan att vara vacker är ett inneboende mänskligt behov, som gäller både kvinnor och män, och som man inte med viljans kraft kan reglera - det man med viljan kan göra är att glömma bort och förtränga detta, vilket ofta görs pga olika ideologier (sträng religion, feminism eller annan antihedonism) men är kontraproduktivt. Om du tycker det är dumt att människan är så funtad att denne mår bra av bekräftelse, så får du klaga hos din kära Gud, det var ju han (tydligen?) som konstruerade människan.
Lucia har likheter med att bli vald först eller sist, när det skall spelas fotboll och klassen skall delas. Honom vill vi inte ha! Fotboll är skadligt för små pojkar.
Det där med martyrer, nazisterna mördade teologen Bonhoeffer för bland annat hans protester mot judeförföljelserna. De hade dessutom en egen, prästsonen, SA-sturmfuhrer Horst Wessel, död 23 feb 1930 i kamp mot boljevismen".
Teolog, prästson, sådant där verkar farligt. Men det kanske är livet som är farligt.
Harrejisses.. folk har uppenbarligen för mycket fritid att lägga på struntsaker.
Jag tycker att det är jättebra att teologer skriver det de tycker och att de so tycker att det som skrivs är bra följer hennes rekommendationer.
-
Vi som tycker att det hon säger är snömos och trams-genus-prettentiöst kan ju bara skita i det och njuta av traditionerna. Fälla en tår till söta lucior och tärnor och känna hur skönt det är med förankring i någon slags historia.
-
Klart vänsterteologer hatar sånt!
Annika Borg har inte många rätt. Självklart är det problematiskt att unga människor super ner sig, detta är beklagligt i alla sammanhang. Dock noterar jag att Annika Borg inte verkar vara så insatt eller intresserad av katolsk tro för att förstå Lucias och Marias stora betydelse för den Kristna kyrkan. Den tro som finns i detta land och som kommer att bestå långt efter liberalismen har dött ut.
Lucia sticker inte ut på något sätt i katolsk tro och hennes martyrskap rörde ingen annan än henne själv. Hennes far hade ihjäl henne för att hon ville förbli jungfru och gå i kloster istället för att gifta sig- hon är snarare en stark förebild för unga kvinnor att följa sin egen väg och mål . Om Annika Borg tycker det är fanatism så är det beklagligt. Men ännu tråkigare är det att hon inte känner att hon kan identifiera sig med Maria. Marias tro är ju själva anledningen till att vi firar jul. Hennes medgivande inför det oerhörda att föda Guds son så att han kan födas och rädda oss är ofattbart stort. att Annika Borg inte instämmer är sorgligt, iaf när hon skall vara präst och själv vara med att "föda" tro hos folk. när hon som kristen inte kan identifiera och känna igen sig i modern till alla kristna. Sekulariseringen i sv.kyrkan har verkligen gått långt...
F.ö är de tända ljusen på gravarna ännu en katolsk tradition som tiderna igenom hjälpt människor att tröstas och leva i hoppet om en ljusare framtid.
Lucia och Maria ber för oss alla hos Gud i evighet. Amen
//F
Glänsande och mycket nyktert skrivet!
Stort hurra för präster med vettiga åsikter och verklighetsförankring!
Jaja, men allt är inte bara politisk kmorrekthet. Låt människor ha sina traditioner i fred nu, och läxa inte upp oss.
Gud är en symbol för kvinnoförtryckt, han skulle behöva en rejäl omskolningskurs i Sverige.
Popularitetsomröstningar bland skolbarn borde vi för länge sedan förstått att avskaffa.
Vad tycker pastor Borg om ramadan då? Det är ju en högtid med starka religiösa förtecken som i takt med att Sveriges befolkning byts ut får starkare och starkare fotfäste i landet. Och den religion vars utövare firar ramadan är ju inte speciellt känd för att vara ett instrument för kvinnans frigörelse, snarare tvärt om. Tycker inte pastor Borg att ramadan i Sverige också borde avskaffas då?
Något säger mig att den svårt vänsteranstuckna svenska kyrkan, med sitt ensidiga ställningstagande för en invandring som hotar Sverige och svenskarna, knappast skulle kunna gå ut med att förbjuda religiösa islamska högtider om dom så innehöll aldrig så mycket kvinnoförtryck. Ett svenskt Luciafirande är väl närmast en mild fläkt vad gällande kvinnoförtryck om man ser till vad islam dagligen utsätter kvinnorna för. men som vanligt talas det tyst om dom sakerna. Kanske pastor Borg är rädd att bli kallad rasist, fascist, nazist, främlingsfientlig, xenofob mm om hon uttrycker kritik mot islamska religiösa högtider? Det borde hon i alla fall vara, för det får vi kritiker av dom rådande missförhållandena höra varje dag. Och pastor Borg, bara en liten påminnelse, Gud är vare sig feminist, kommunist eller socialdemokrat!
Han är fanimej inte kristdemokrat heller.
Den värsta formen av kvinnoförtryck torde väl ändå vara att man tvingar mammor lämna ifrån sig sina små barn till kommunal förvaring. De mammor som går mot strömmen bestraffas och förlöjligas.
Kvinnoförtryck? Ja då skall man väl inte fira valborg heller utan skuldskänslor med alla häxbränningar för i tiden.
Alltid lika tråkigt att läsa någon vänstervinklad sur människa svartmåla trevliga traditioner. Ta det för var det är, jag blir så trött på när moderna feminister skall dissikera varenda bit av samhället och påkalla kvinnoförtryck här och där, där det inte är speciellt relevant(som här). Fråga tejerna som är Lucia istället, låt de säga sitt.
Skaffa ett riktigt liv nu..
Jag tror skolbarn trist nog redan ser sociala rangordningar i olika saker. Men det är långtifrån säkert att den som väljs först i fotboll (pga sin sportförmåga) också är den som väljs först till lucia (pga sitt luciautseende). Därför kan det nog snarare vara nyttigt att införa fler faktorer att tävla i. Varför inte även kompetenstävlingar, såsom "spelling bees" som de har i USA. Genom att tillföra fler förmågor att "tävla" kring minskas mobbingen, och alla har något som de kan vara bra på och vidareutveckla. Individen kan alltså bejakas istället för som här i Sverige tvärtom, att man ska tryckas ner i skorna och bli en fyrkantig legobit som staten kan marschera över med sina kommunistiska stålklackar.
Undrar på varför Annika Borg är med i Svenska kyrkan. Lucia skapar nog mycket mera positiva än negativa känslor och är därför bra. Det är ej Lucias fel att ungdomar super sig fulla på natten..Ta bort alla traditioner som kan påminna om ojämnlikhet, riv ned allt som ej kan förklaras rationellt och vad har du kvar - död.
Lucia är en del av den svenska heterosexuella mannens uråldriga tradition av förtryckande traditioner. Självklart är det kvinnor som ska konkurrera om mannens gunst. Och givetvis får det inte vara vilka kvinnor som helst, utan det ska givetvis vara blonda kvinnor, trots att traditionen kommer från Italien där det kryllar av mörkhåriga. Tänk på det nästa gång du ropar "svartskalle" till någon, bara för att de gett dig en komplimang för att du är promiskuös och penningkär.
En tradition är en tradition är en tradition.
Vi borde värna och bjuda in fler till våra ursvenska traditioner.
I ett mångfacetterat och öppet samhälle vore det en dödsstöt om vi inte höll fast vid våra både hedniska och religiösa högtidligheter.
För den stora majoriteten har nog innebörden en mer allmän betydelse,men ett än så viktigt kitt för att värna vår kultur och vår historia. Det är inom vissa kretsar ett tydligt signum att racka ner och pulvrisera våra svenska kulturyttringar i ett slags opportun tonårstrots , där vi å ena sidan skall ta till oss och acceptera all världens åsikter och kulturer med öppna sinnen. Och å andra sidan förfula,förklena och tillintetgöra det vi sedan hundratals år i generation efter generation passat vidare. Nej, som i mångt och mycket ,mångfald innesluter inte ett totalt avståndstagande ifrån de egna traditionerna, skulle det vara så tyder det på en stor enfald.
Annika, du tycker inte att det finns mer ömmande former av kvinnoförtryck att fokusera på? Ni vänsterteologer väljer att de mest märkliga strider. Är vi möjligen ute och fiskar forskaranslag?
Jag minns inte hur något luciatåg någonsin gestaltat sig eller om jag upplevt det som förtryckande, jag har varit så j_a full varje gång...
Att ha kul är en symbol för människoförtryck!
Om man inte vill vittna om Jesus (d v s vara martyr) skall man inte vara präst heller. Jag uppmanar Annika Borg till att fundera över vad hennes prästkall går ut på.
Jesus talade en dag till mig i mitt inre och sa: "Du skall vittna om mig!". Då förändrades jag och jag fick förändra hela min livsstil. Är jag fanatiker då?
Om man inte vill vara ett vittne om Jesus, d v s martyr, så skall man väl inte vara präst heller?
Annika Borg skrev - "Att dö för sin tros skull är över huvud taget en bisarr religiös tanke."
Nej det är ingen bisarr tanke. Du som präst borde förstå den bättre än du gör. Jag som inte ens är religiös skulle mycket väl kunna tänka mig att dö för min tro på demokratin. Jag skulle utan att tveka försvara demokratin med mitt liv om den hotades t.ex. av ett elitistiskt maktövertagande. Så nej, det är ingen bisarr tanke att dö för vad man tror på. Jag tycker tvärtom det är en mycket fin tanke.
En partsinlaga som borde ha skrivits som privatperson, förhoppningsvis inte svenska kyrkans prästerskaps samlade åsikter. I dessa tider där muslimska flickor blir både barn-och tvångsgifta borde Lucia kunna vara en förebild för den vägran hon satte emot att bli bortgift utan sitt egen medgivande. Svenska kyrkan är numera en multikulturell instutition, snarare än ett Guds hus. Ta bort trosbekännelsen, det är knappast någon präst som tror på den, snarare har den som examinationsuppgift och rabblar den för att "klara jobbet". Allmännelig kyrka är detsamma som alla länders kulturer och religioner under samma tak.
En bit här ovanför bland kommentarerna hurrar Marcus för en präst med verklighetsförankring. Han hurrar strängt taget för en filosofisk paradox. Själv blir jag lite fundersam över hur en så nykter realist som Annika Borg har hamnat som präst i kyrkan. Hon tycks avfärda den obefläckade avelsen. Men var börjar då hennes tro? Tror hon på själva grundantagande i Kristendomen, att Gud blev människa? Eller är det också bara en symbolisk "berättelse" som kan kasseras eller behållas?
Men vad sjutton!!! Är det NÅGOT vi ska hålla fast vid och låta våra barn uppleva är det väl gamla, fina traditioner? Ser inget kvinnoförtryck alls i detta, bara skönhet och gemenskap i mörkrets tid.
Nej FRAM FÖR gamla fina svenska traditioner. Även om vi blir mångkulturella, ska vi hålla våra egna traditioner levande. Lucia kommer med ljuset ....det är vackert och tänkvärt.
Detta är verkligen en högst olycklig atikel att publicera i adventstid. Gud bevare Sv Kyrkan för en sådan präst. Flera kommentarer här är mycket kloka och begåvade!
Jag tycker det är trevligt med ett traditionellt Lucia-firande. Det har ingenting med kvinnoförtryck att göra...
Prästen Annika Borg är väl kanske inte riktigt rätt person att kasta första stenen.
Hon predikar inom en religion som är intensivt patriarkal, där frälsaren är en man och normen är att prästerna är män. Bibeln är smäckfull med både explicit och implicit kvinnoförtryck. Den patriarkala hjärntvätten i kyrkorna pågår vecka efter vecka över hela landet.
Men det är tydligen inget problem. Inte jämfört med det folkliga lussefirandet. DET är minsann en fråga om kvinnoförtryck!
Suck...
"Dags att göra upp med konsumismen" Dags att göra upp med kommunismen? Signaturen Mia ställer lite retoriskt dessa mot varandra, men de är två sidor av samma mynt; "right wing and the left wing of the same bird of prey. Rovfågelns högra och vänstra vinge: materialismen. Kollektiv och/eller individuellt habegär/egoism leder i samma riktning. Jag talar inte om kampen för att överleva, att få sina grundläggande materiella behov tillfredsställda. Men därutöver vad vill vi med våra liv? Att ställa sig den frågan fungerar också på en marknad, därtill behövs inga påbud vare sig från stat eller kapital.
Annika Borg är präst i den svenska kyrkan. Hon skriver: "Att dö för sin tros skull är över huvud taget en bisarr religiös tanke." Vidare skriver Borg att Maria "påstås ha fött barn utan att ha haft någon man". Påstås. Det verkar smått otroligt.
Om folk undrar varför kyrkor i sekulariserade länder som Sverige verkar självdö vad gäller aktivt troende människor och församlingar så hittar man kanske svar på varför i Borgs resonemang.
Att dö för sin tros skull är knappast en "bisarr tanke" för miljontals kristna som lever under ständigt hot pg a sin tro (och för den delen muslimer som förtrycks i t ex Indien, icke-muslimer i Irak osv osv).
Hur skulle Borgs syn på kristendeomen alls kunna relateras till den hos kristna människor i t ex Nigeria, Sudan eller Indien - alla länder där kristendeom faktiskt är en växande religion, till skillnad från Sverige?
Visst, man BORDE givetvis aldrig behöva dö för sin tros skull, men det är knappast en "bisarr tanke" i våran värld. Tycker Borg att människor som lever med en sådan realitet hellre skulle avsäga sig sin tro?
Jo så här va: Annika Borgs artikel var det dummaste jag läst idag. Men i morgon kommer säkert något ännu värre.
Ja, det var bara det jag ville säga.
Det kanske vore bra om den här prästen Annika Borg, vore lite mer påläst när det gäller Lucia, dvs. helgonet som är anledningen till firandet av Lucia. Sedan vill jag bara påpeka att dagens Lucia till skillnad ifrån 50-60-70 talets Lucia är något helt annat. Nu har den en social funktion där man väljs av helt andra kriterier och dessutom är det så att nu kan ALLA som vill vara Lucia i ett luciatåg få vara det, för de yngre och på dagis.
Jag kan känna att det känns viktigt att högtidlighålla denna katastrof som faktiskt ligger bakom Luciafirandet! Somt i vår historia skall vi inte glömma bort. Det här är ingen tradition i Hugh Heffner-anda, som nu denna präst låtit felaktigt påskina, detta handlar faktiskt om en kvinna som inte fick välja själv och därför blev en "utsatt kvinna" och som fick plikta med livet som insats!
Stackars er svenskar. ALLA era traditioner är kvinnoförtryckande och ni har därför ingen kulturel identitet kvar snart... Vi muslimer har har mycke fler traditioner som skiljer könen, men INGEN av dem är kvinnoförtryckande... de är ett Privelegium att få vara kvinna ! få föda barn, amma, får låta bli jobba om man vill, får ungås med sina muslimska systrar och laga maten tillsammans medan svenska bantande, stressiga karriärs-kvinnor springer omkring på möten i mans-kläder och längtar efter att skaffa barn... Gå till islam så slipper ni bli könslösa - ilsam betuder "fred med sig själv och allt" eller "harmony med det rätta"
Annika Borg skriver:"Att dö för sin tros skull är över huvud taget en bisarr religiös tanke." Det är så sant som det är sagt! Redan de gamla muslimska sultanerna på Filippinerna insåg detta när de fick välja mellan att bli kristnade eller halshuggna. Endast på några öar i söder var man "bisarra" nog att göra motstånd och detta utgör ju fortfarande efter hundratals år ett problem. Kan emellertid inte låta bli att undra vad den där Jesus gjorde på korset?
Hoppsan! Har man inte glömt bort det bakomliggande hedniska? Lucia inträffar nästan vid vintersolståndet och vi tänder en massa ljus, för äntligen går vi mot ljusare tider igen. Jag är övertygad om att Luciafirandet endast har "kapats" av kyrkan. Att sedan somliga gör detta trevliga firande till en skönhetstävling tycker jag däremot man kan protestera emot, men då bör man kanske komma med förslag på annat tillvägagångssätt, för ljusfest tycker jag vi ska ha. Men kanske hellre den längsta natten på året?
Canaloric, det svenska karriärskvinnorna springer runt och jobbar i manskläder och längtar efter att få föda barn därför att du ser det som ett privilegium "att inte jobba". Det sticker lite i ögonen när du kritiserar ett samhälle du lever gott av.
Det ligger i betraktarens ögon.
Det är okej att vara vacker och att vilja vara det, varför inte?
Klart flickor ska få drömma, lika mycket som pojkar. drömmar håller oss vid liv, drömmar ger oss mål. Ibland blir de krossade, men vi skapar nya och går vidare.
Det är som med allt annat. Bara vi gör det med trivsel.
Lucia från Syrakusa Var vacker. Och varför ska det leda till något negativt att få besitta den gåvan av skönhet. Och vi andra få äran att njuta av den. Andra blir ej automatiskt fula för att en är vacker.
Ja, LUcia var förtryckt av de män som betsämde hur de tyckte att hon skulle leva sitt liv. Men hon dog inte för att hon var fanatisk. Hon dog för att hon vart dödad. LAgligt mördad för att hon inte ville gifta sig. Det var en fri kvinna som talade, en fri kvinna som ville skänka sitt liv till behövande. Jag ser ingen sammankoppling med självmordsbombare som själva dödar i sin tro till förbättring. Lucia dog en martyrdöd genom att säga nej till en man. En kvinna som förtjänar att firas och minnas. En händelse som borde bli belyst av den enkla anledningen att hon blev helgonförklarad efter att ha blivit mördad. Dessa män som ingen minns för de var ej värda att minnas.
Hon kommer med ljus i sin krona. Och det gör hon för att belysa en tid av mörker
Det känns väldigt fint att denna fråga äntligen tas upp till den debatt den förtjänar.
Det känns litet överdrivet...
Det är klart att den sötaste tjejen med långt hår och bra sångröst har mycket stor chans att bli Lucia...
Den eventuella diskriminering som drabbar pojkar som inte får vara Lucia får vi nog ta...
Jag tror inte speciellt många pojkar vill vara Lucia heller... Lucia är en tradition som vi bör behålla...
Sedan är livet inte rättvist och den orättvisa det innebär att inte vara lucia är ganska liten om man tittar ut i världen idag...
Dagens I lands problem:
Lucia!
Lucia är verkligen en religöst fanatisk rasistskådepel.
Varför är inte lucian en kille med turban? Man skulle kunna kombinera detta med en buddhistisk bönedräkt för att tillmötesgå och inte kränka dom minoriteter vi har i detta mångkulturella land.
DÖD ÅT TENGIL!
Äntligen någon som bevisar att man kan vara både anhängare av den kristna vidskepelsen och rabiat feminist!
Visst är det ett löjets skimmer när man tror att en man kan vara Lucia.
Visst är det ett löjets skimmer över hela jämställdheten när man tror att en man kan vara Lucia.
Visst är det ett löjets skimmer när en kristen fanatiker inte alls har förstått att det finns något som stavas k-u-l-t-ur respektive t-r-a-d-i-t-i-o-n.
Visst är det ett löjets skimmer när man utgår från den egna (ointressanta) erfarenheten och bygger argument utifrån anekdotiska påståenden (som inte ens utgör bevis).
Visst är det ett löjets skimmer över det hela. Tror någon på fullt allvar att en annan låtsasfigur som exempelvis Batman är eller kan vara kvinna? Såklart inte.
Låt saker och ting vara.
Och du - Annika - om du skall argumentera bör du nästa gång vänligen presentera åtminstone ett enda argument som talar FÖR din uppfattning.
I det kompakta mörker som årstiden medför har Lucia ett viktigt ändamål, en bringare av ljus i mörkret.
Jag hörde inte till dem som var självskrivna att välja som Lucia men har alltid njutit av att delta i Luciatåget, att få skrida fram med ljus i handen och sjungandes alla dessa vackra sånger.
Jag har varit Lucia också....men måste ärligt säga att jag hellre är tärna.
Sluta problematisera allt.....låt våra högtider få vara.....eller ska vi avskaffa julen och midsommar också....och lika bra att ta påsken och valborg då på en gång.