Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Obama

Foto: Scanpix
Lisa Abramowicz om varför Hillary Clinton kommer att skapa fred mellan Israel och Palestina:

Äntligen en sant pro-israelisk utrikesminister

"Ingen amerikansk utrikesminister kommer till ämbetet med starkare pro-israeliska kreditiv och närmare band till den judiska gruppen än Hillary Clinton, senator från New York, med den största judiska valmanskåren utanför Israel." Det skriver LISA ABRAMOWICZ, Generalsekreterare i Svensk Israel-information, med anledning av att Hillary Clinton i morgon förväntas utses till utrikesminister.


Om författaren

Lisa Abramowicz är Generalsekreterare i Svensk Israel-information.

Många ögonbryn har höjts i samband med att ryktena stärkts om att Hillary Clinton blir ny utrikesminister i den nya administrationen som tar över efter Bush den 20 januari 2009. Clinton utses av den man som hon bara för fem månader sedan utkämpade en hätsk och långdragen kampanj mot, om vem som skulle bli den demokratiska presidentkandidaten i USA. Ofta påpekade Clinton att Obama inte var kunnig eller erfaren nog för att axla presidentämbetet. Hans utrikes- och säkerhetspolitiska kompetens ifrågasattes särskilt, eftersom Obama bara hade varit senator i två år och främst ägnat sig åt inrikesfrågor.

Men Obama har visat sig storsint och smart nog att lägga eventuella personliga känslor åt sidan för att få ihop det bästa möjliga teamet inför regeringsskiftet. Många hade förutsagt att Clinton hade blivit lovad en framträdande post i en framtida demokratisk regering, för att gräva ned stridsyxan och ställa sig bakom (med sina 18 miljoner väljare) Obamas kandidatur.

Den vanligaste gissningen var att hon skulle utses till socialminister, givet hennes engagemang för en allmän sjukvårdsförsäkring, men med utrikesministerposten som god tvåa. Valet av Clinton som utrikesminister kan visa sig vara en lyckokast. Hillary Clinton är vittberest både från tiden som First Lady och som medföljande på Bill Clintons alla internationella uppdrag efter han slutade som president. Enligt Warren Christopher, utrikesminister under Bush Sr, är Hillary Clinton en diplomatisk naturbegåvning och en av USAs skickligaste politiker. Hon har också som senator varit aktiv i utrikes- och säkerhetsfrågor.

Hur blir det då med den eviga Israel-Palestinafrågan? Kommer Clintons som utrikesminister innebära att Obamas förmodade balans innebära att fredsprocessen drivs till Israels fördel? Men deras syn på konflikten skiljer sig inte nämnbart:

Båda har upprepat vikten av att fredsprocessen måste fortsätta och stöder en tvåstatslösning.

Båda ser Israels säkerhet som en absolut förutsättning för en fredsuppgörelse. Obama sade nyss till palestinier i Ramallah "Om ni väntar på att USA ska distansera sig ifrån Israel, är ni vilseförda (delusional). USAs engagemang för Israel är inte förhandlingsbart."

Inställningen till Hamas är densamma. USA talar inte med Hamas förrän de erkänner Israel, upphör med terror och erkänner tidigare ingångna avtal.

Båda beundrar Israels utveckling under de senaste 60 åren, att landet trots ständiga militära hot och terror ändå har utvecklats, ekonomiskt, vetenskapligt, demokratiskt och kulturellt. Båda talar om Israel i termer av gemensamma värderingar, rättsamhälle, mänskliga rättigheter. Iran ses av båda som det största hotet mot Israel och resten av världen.

Finns det skillnader? Ja, men det är mera form och perception snarare än substans.

Den största konflikten mellan Clinton och Obama har varit synen på hur USA ska handskas med Iran, något som Clinton kan få först på dagordningen i januari. Clintons inställning till Iran under primärvalen var till höger om, inte bara Obama utan även Bush. Hon röstade för att Irans Revolutionära Garde skulle förklaras vara en utländsk terrororganisation. Obama hävdar att inga handlingsalternativ kan uteslutas avseende Iran, men att alla diplomatiska möjligheter måste uttömmas före några militära åtgärder kan komma ifråga. Clinton ansåg länge att USA inte alls skulle tala med Iran men har numera modifierat sin ståndpunkt, förespråkar diplomati och kontakter på låg nivå.

I sina respektive linjetal till den pro-israeliska lobbygruppen AIPAC den 4 juni i år talar Obama om att bosättningarna måste frysas, medan Clinton inte nämner dem, däremot om svåra val som Israel behöver göra för att få fred. Obama betonar en palestinsk stat som är sammanhängande och livskraftig.

Ingen amerikansk utrikesminister kommer till ämbetet med starkare pro-israeliska kreditiv och närmare band till den judiska gruppen än Hillary Clinton, senator från New York, med den största judiska valmanskåren utanför Israel. Just därför kan hon vara medlare och aktör i en fortsatt fredsprocess utan att hennes lojalitet mot Israel ifrågasätts.

Hillary Clinton, kommer troligen inte att ställa upp som presidentkandidat ännu en gång (hon är 61 år nu). Därför är hon angelägen om att vilja lämna ett positivt, bestående avtryck efter sig som utrikesminister i en demokratisk administration. Hon är en "team-player" när det behövs och är smart nog att inte ifrågasätta vem som har sista ordet.









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2260

83 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Intresant artikel
Tyvärr så tror jag dock inte att Hillary kommer att kunna skapa fred mellan Israel och Palestina. Det närmaste man varit var väl år 2000 då Palestinierna sa nej och läget i dag är nog sämre än det var då så frågan om fred fred mellan Israel och Palestina kommer att ärvas av nästa amerikanska president.
En historiker påstod en gång att Sverige och danmark är två av de länder som krigat mest med varandra genom historien. Tyskland och Franrike har också krigat mycket med varandra.
Men bägge dessa konflikter har fått politiska lösningar.
Tyvärr så tror jag inte att Israel och Palestina kommer att komma överens om någon politisk lösning under de närmaste åren.

Permalänk | Anmäl #1 Lars Johansson, 2008-11-26, 12:21

Israel behöver inget mer stöd från USA, snarare tvärt om. Israel är de enda som kan skapa fred i området genom att först och främst sluta upp med byggande av mur och bosättningar och låta palestinierna röra sig fritt inom sitt eget område. Här borde USA ställa krav istället för att hela tiden villkorslöst uttrycka sitt stöd för Israel.

Permalänk | Anmäl #2 ÄRRHÅ, 2008-11-26, 14:07

Äntligen? Det är ju inte direkt som om de tidigare amerikanska utrikesministrarna varit pro-palestinska...

Permalänk | Anmäl #3 Fleecefox, 2008-11-26, 14:15

ÄRRHÅ
Det var väl ett sådant erbjudande som kom år 2000 då det las fram ett förslag som innebar att den palestinska staten skulle få hela Gazaremsan och 95% av västbanken men Palestinierna tackade nej till det så många anser därför att huvudansvaret för att det inte blev fred var deras.
Så generösa har vi aldrig varit mot Dansken men dom lever ändå i fred med oss.

Permalänk | Anmäl #4 Lars Johansson, 2008-11-26, 14:52

Jag hoppas Newsmill tar bort Peter Ingestads antisemitiska kommentar ovan.

Gällande sakfrågan: ja, det kommer aldrig bli fred om inte Israels legitima säkerhetsintressen och anspråk tas i beaktning. De som väljer att glömma att palestinierna under stora delar av 90-talet levde nästan helt utan "ockupation" försöker idag skuldbelägga Israel för att Arafat startade intifadan, och därmed gjorde militära insatser och skyddsbarriären nödvändig.

Israels anspåk vilar i det fortfarande bindande Palestinamandatet, i vilket Västbanken ingår. Det judiska folkets rätt att bo i hela området erkändes och gäller än idag, eftersom palestinierna och arabvärlden förkastade delningsplanen 1947, där respektive sida skule få landområden på vilka de utgjrde en majoritet. Judarna var i majoritet i de områden som FN tilldelade den judiska staten, samt också i Jerusalem.

Däremot lyfte inte FN ett finger när arabvärlden tillsammans med palestinierna startade ett utplåningskrig mot Israel dagen efter dess grundande. Målet var att fördriva alla judar och krossa den judiska sjlvständigheten.

Israel överlevde, men efter kriget hade Jordanien och Egypten lagt beslag på Västbanken och Gaza, i brott mot all internationell lag. Istället för att kräva att arabländerna skulle dra sig tillbaka lät man åren gå. 167 startade Egypten, Jordanien och Syrien, tillsammans med andra stater ett nytt krig, efter att ha mobiliserat för anfall och blockerat vattenvägarna till Israel. Israel vann det arabiska utplåningskriget och fick kontrollen över de områden som arabländerna olagligt hade ockuperat i 19 år sedan 1948.

Men arabvärlden fortsatte att vägra en fredslösning eller ett erkännande av Israel, trots resolution 242. Därmed fortsatte arabernas krigstillstånd, och Israel kunde inte med säkerheten i behåll retirera. Endast en fredsuppgörelse kan möjliggöra för Israel att avstå viss mark, enligt resolution 242.

När palestinierna äntligen, efter decennier av vägran, gick med på att diskutera fred 1993 så kom båda parter överens om att bosättningarna skulle förhandlas i slutet av fredsprocessen. Däremot drog Israel tillbaka sina trupper, och palestinirna styrdes direkt av den palestinska myndigheten, och i praktiken fanns det ingen "ockupation" längre. Alla var optimistiska om att en palestinsk stat snart kunde upprättas. Men Hamas och Aqsabrigaderna var emot freden, och Arafat tillät en våldsam terrorintifada mot israeliska civila efter att ha förkastat en slutlig lösning som innebar att han skulle få 97% av all mark han önskade sig.

Intifadan medförde att trupperna fick ingripa igen. Efter flera års självmordsbombningar och kamp mot Arafats terrorister kom parterna överens om en Färdplan till fred. Den sade att all terror måste upphöra, och bosättningarna skulle inte utvidgas.

Palestinierna bröt genast mot sina skyldigheter, med spektakulära terrorattentat. Israel drog sig bort från Gaza, men raketattackerna och terrorn fortsatte, och en israelisk värnplitig kidnappades.

Idag står vi där. Parterna är överens om att 1 terrorn måste upphöra, 2) bosättningarna är en förhandlingsfråga och ska diskuteras i slutet av processen. De största bosättningarna närmast den gröna linjen kommer att inlemmas i Israel, i utbyte mot att palestinierna får flera arabiska byar inne i Israel och andra landområden.

Men idag fortsätter Hamas - som inte ens erkänner Israels rätt att existera -- att beskjuta Israel, och inte en enda terrorist har gripits.

SLUTSATS:
De som vill ha fred i Mellanöstern kan inte endast anklaga Israel, som bevisat sin vilja till fred och kompromisser. Israel VILL att en palestinsk stat ska upprätta. Mer press måste läggas på de palestinska terroristerna, som effetivt dödar drömmen om fred och en palestinsk-arabisk stat i regionen.

Permalänk | Anmäl #5 Fredrik, 2008-11-26, 15:02

Det här var nog det bisarraste jag läst på länge. Glädje över att någon stödjer terrorism, eller för att använda dina ord; Pro-Israel.

Permalänk | Anmäl #6 Kauka, 2008-11-26, 15:08

Kauka, ja det krävs att du stänger av al-Jazeera och öppnar en uppslagsbok.

Permalänk | Anmäl #7 Henrik, 2008-11-26, 15:24

I vilket annat land i MÖ har Araber rösträtt? I vilket annat land i MÖ gäller Common Law för alla? I vilket annat land i MÖ råder sann religionsfrihet?
-
Jävlar vad Ingestad, Hultén:ister och månglarna av "Sions vises protokoll" jobbar på sin slutliga lösning.
-
I Sverige, 2008, det är faen otäckt!

Permalänk | Anmäl #8 Tom Croker, 2008-11-26, 15:26

Dessutom är rubriken till artikeln avsiktligt vald för att kasta ett negativt ljus på det som står i arikeln.

Newsmill har tappat allt förtroende.

Permalänk | Anmäl #9 Henrik, 2008-11-26, 15:42

Jag tror inte konflikten kommer lösas på lång, lång sikt. Dels på grund av både israelerna och araberna intar sådana extrema förhållningssätt baserade på religion.

Dels det är en fruktansvärd ojämvikt i konflikten där det på ena sidan står en rik kärnvapenmakt och på den andra sidan en fattig icke fungerande stat som håller på att slitas sönder av interna stridigheter och svält.

Danskarna och svenskarna har kunnat enas pga av en gemensam religion, relativt lika språk och sedvänjor.

Permalänk | Anmäl #10 JC, 2008-11-26, 16:32

JC, jag håller inte med dig.
Konflikten står mellan en sida som faktiskt VILL ha fred och att det ska bli en fredlig palestinsk stat, och som faktiskt drog tillbaka sina trupper under fredsprocessen på 90-talet, och som erbjudit 97% av landområdena till palestinierna.
På den andra sidan står terrorgupper som Hamas som fortsätter med terrorn och vägrar varje "fredsförslag" som innebär att Israel får existera.

Permalänk | Anmäl #11 Carina, 2008-11-26, 16:45

Jag tror redaktörerna gjort ett fel. Lisa Abramowicz är inte ordförande i Judiska Församlingen i Stockholm. Däremot är hon generalsekreterare för Svensk Israel-Information: www.si-info.org

Permalänk | Anmäl #12 Jakob, 2008-11-26, 16:46

Såhär ser, luktar och positionerar sig den svenska Israel lobbyn idag. Vad världen verkligen behöver nu är mer av den andra, det "Goda" än det "Onda". Dvs, fler utrikesministrar som är "pro-Palestiner" som följer mänskliga rättigheter, Internationell lag och likhet, underordnar sig FN och slutar att mörda på dagordningen. Det är vad vad världen behöver idag efter 8 år av "neoliberalistiskt" mörker!

Den outtröttliga "Stackars lilla David" retoriken har fungerat att peka finger, ursäkta och dölja etnisk "lebensraum" politik och aggressioner i över 60-år. Israel har i handling visat vad landet vill; ett etniskt stor Israel på bekostnad av "den Andre".

Men Lisa är duktig i sin timing. För just nu är det Israels kollektiva bestraffning av sitt "koncentrationsläger" Gaza som snor åt sig rubrikerna internationellt och Israels bojkott av Durban samtalen om racism (anti-semitism ropar Israel så fort deras rasism ska diskuteras). Här gäller det att som duktig "pro-Israel" fort sätta sina egna rubriker ("Israel vill visst ha fred!") och sno strålkastarljuset. Allt medan en humanitär katastrof, helt olaglig och vidrigt såklart, sker i enlighet med Israels zionistiska policy.

Näe du Fredrik, mer press behövs för att lägga på Israel och Israels apartheid politik. Alla bosättningar måste utrymmas. Judisering av Jerusalem måste stoppas. Hamas (skapat av Israel) måste erkännas som det demokratiska valda parti de är. 1967-års gränser är det som gäller och har alltid gällt. Bojkott av alla produkter som är producerade på Västbanken. Mm m.m. (listan är länge än du orkar skrika "antisemitiska" Fredrik)

Israel är och förblir en "europeisk" kolonialstat. Dess interna rasism och extern apartheid struktur går hand i hand. Men även kolonialisatören blir själv kolonialiserad.

"What goes around comes around..."

Personligen ser jag fram emot 2025 när USA (enligt Global Trend) inte längre är den enda superstaten. Stackars stackars Israel... Så spelar det inte roll längre hur många pro-Israeliska amerikanska senatorer de kan "köpa" för helt plötsligt finns inte back-upen i "ur och skur" (läs vid invasioner, bombningar, mord och ockupation"). Helt plötsligt måste Israel följa Internationella lagar istället för att alltid placera sig bekvämt utanför och ropa "ni förstår oss inte!", "AAAnti-semitism" eller "Security reasons". Det låter ju helt otroligt men om Obama kan bli vald i USA kan även Israel en dag vara tvungen att komma ner på jorden och sälla sig till alla andra!

Oh, yes they can!

En ny världsordning är på ingående.
En som lovar mer än 60-års av "Pro-Israelisk" politik.
Halleluja!

Permalänk | Anmäl #13 Maria, 2008-11-26, 16:49

Carina, ja jag håller med och majoriteten av Israelerna vill ha fred. T.om militären ju är emot ockupationen.

Det vi måste förstå att Palestina är betydligt mer splittrat och en fredsuppgörelse med israel förmodligen skulle, paradoxalt nog, kasta in landet i fruktansvärda våldsamheter vilket eventuellt också skulle spilla över till israel.

Personligen, skulle jag utan att blinka acceptera 97% om jag var i fejd mot en kärnvapenmakt. De 97% accepteras inte därför, rätta mig om jag har fel, inte löser Jerusalemfrågan.

Permalänk | Anmäl #14 JC, 2008-11-26, 17:02

I vilket annat land har araber rösträtt?
Libanon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Religonsfrihet?
I många arabiska länder!

Demokratin, denna eviga "måttstock" som nu går den "vite mannens" ärende i att skilja "dem" från "oss". Israel är SVAG demokrati. Visst alla kan rösta men de kan de ju oxå på Kuba! Det är även den enda demokratin som bedriver en ILLEGAL ockupation och ILLEGAL apartheid policy.

Näe, tillbax till det "fina" med Israel det som gör att allt det andra inte behövs diskuteras... DEMOKRATIN! I Israel diskrimineras de israeliska-palestinerna "demokratiskt". Trots att de röstar, att de betalar skatt, att de har rättigheter och skyldigheter. Så mycket för den fin fina demokratin som ursäkt för allt det andra Israel gör, gjort och planerar att göra, inte som "demorkatin" utan som kolonialmakten ute efter ett större "lebensraum".

Förresten, är det inte super intressant att många av de politiker som har valts i "demokratin" Israel har varit... TERRORISTER!!!

Och du Henrik. Det är nog du som måste öppna alla de där böckerna som du inte har läst i din ideologiska blindhet! Det kommer ta dig ett tag och det kommer att smärta för världen är verkligen inte som du vill se det i ditt hat!

Förresten, läste ni om NAZI cellen som just sprängdes i Israel. Jomenvisst, israeler som är nazister. Innan ni "pro" hinner skriva att jag är en fet "anti-semit" kolla gärna upp det och återkommer med reflektioner på h hurvida den Israeliska demokratiska "mijön" stimulerar till facistiska handlingar och åsikter.

Puss &kram

Rachel

Permalänk | Anmäl #15 Rachel, 2008-11-26, 17:15

JC
Gemensam religion är inte en förutsättning för fred.
I så fall vore ju Daytonavtalet en omöjlighet.
Till sist så måste man sätta sig ned och bestämma att det här är våra områden och det där är era områden och sedan får bägge sidor finna sig i det. Då kan man leva i fred. Det innebär inte att man måste älska varandra eller att man måste umgås med varandra bara att man lever i fred med varandra.

Permalänk | Anmäl #16 Lars Johansson, 2008-11-26, 17:34

Både insändaren "Maria" och "Rachel" är densamme som Peter Ingestad, som skickade in en nynazistisk kommentar här tidigare.
Som jag skrev i min längre kommentar ovan så är läget så att båda parter har avtalat att diskutera bosättningarna, Jerusalem och flyktingar etc i fredsprocessens slut. När det gäller bosättningarna så kommer de flesta att inlemmas i Israel i utbyte mot israelisk mark till palestinierna. Många av bosättningarna är upprättade på de ställen från vilka Jordanien fördrev judarna i sitt anfall 1948, och det gäller också Gamla Staden i Jerusalem.
Hamas kan bli en förhandlingspartner i morgon, förutsatt att de tar avstånd från terror, erkänner Israel och ingångna avtal. Det har hela världssamfundet ställt som krav.
Båda parterna har också avtalat att terrorismen måste upphöra innan något annat kan utvecklas. Och de palestinska terrorgrupperna måste känna av att deras terror skadar dem. Det är därför som finansiering från arabvärlden till dessa grupper måste stoppas. Arabländerna och Iran måste slå ner på terrorgruppernas huvudkontor i deras länder, exempelvis i Damaskus och Teheran.
Israel vill ha fred och en fredlig palestinsk grannstat IMORGON. Men det är ingenting Israel kan styra över. Det ligger helt i palestiniernas och deras "demokratiskt" valda terrorgrupps händer. Som i alla andra "demokratier" kan de säkert ta upp frågan med Hamas och be dem lägga ner.
SLUTSATS:
Det är palestinierna som är "den starkaste parten" i konflikten. Om de VILL ha fred så blir det fred redan imorgon.

Permalänk | Anmäl #17 Fredrik, 2008-11-26, 19:03

JC, det var inte Jerusalemfrågan det hängde på. Israel erbjöd Arafat hela östra Jerusalem, inkl. de muslimska helgedomarna.
Han vägrade fred av 2 anledningar: det var inte i hans intresse att sluta fred, och han var rädd att mördas av Hamas m.fl. Den andra anledningen var att han krävde att 4,5 miljoner palestinier, ättlingar till de som flydde när arabvärlden invaderade Israel, skulle ha rätt att immigrera till Israel (då 6 milj inv.) och därigenom utradera tvåstatslösningen till förmån för två stater för 1 folk (det palestinska).

Permalänk | Anmäl #18 Fredrik, 2008-11-26, 19:12

"Rachel",
Nej, palestinierna har inte rösträtt i Libanon. De diskrimineras dessutom på alla tänkbara sätt. De kan inte ta de jobb de vill och de får inte lämna de slumområden de bor i. Så snälla är deras libanesiska "bröder" mot dem.
Palestinierna på Västbanken och Gaza vill ha en egen stat, så det är självklart att de inte har medborgarskap eller röstar i Israel. De rösta i de palestinska valen till deras myndighet, och det var de som valde Hamas (även om Hamas idag har förlorat allt stöd i Gaza).
I de områden som utgör Israel har alla israeler samma rättigheter och skyldigheter, oavsett om de är araber eller judar. I de palestinska områdena skulle det utgöra en dödsdom att vara jude.
"Rachel"/Peter Ingestad låtsas vidare att Israel skulle vara en "apartheidstat". Det är inte bara en grov förolämpning och förfalskning gentemot regionens enda demokrati. Det är också ett förakt för det verkliga lidande som de svarta i Sydafrika fick utstå (och som liknar hur judarna behandlades i den muslimska världen i flera sekler).
"Rahels" anklagelser måste komma som en överraskning för alla de israeliska araber som vägrade att gänsen skulle dras så att deras städer skulle hamna på den palestinska sidan av gränsen. De sade att de ville tillhöra Israel för alltid, och aldrig vill hamna på den palestinska sidan av gränsen, eller leva under en Hamas- eller Fatah-regim.

Permalänk | Anmäl #19 Fredrik, 2008-11-26, 19:25

Lars,

Nej inte enbart religionen är en förutsättning för fred. Det hävdade jag inte. Men religionen är så mycket mer än den gud man till tillber. Man kan kalla det "lifestyle" för att ta till ett modernt utryck. Vår fred med Danmark har att göra med att vi är så lika som folk.

Den lutheranska livsstilen har ur många olika aspekter förenat oss som brödraländer efter båda våra stormaktsambitioner lades ned.

Måste påpeka att det kan förmodligen vara de likheterna som också gjorde att våra bröder i Noge och Danmark förlät oss efter 2:a världskriget. Det tog tid dock. Långt in på 60-talet fanns det fortfarande förbittring i Danmark t.ex. Norrmännen kallar oss "söte broder i öst".

Permalänk | Anmäl #20 JC, 2008-11-26, 23:56

Fredrik,

Tyvärr är finns inte ett delat Jerusalem på världskartan i dagsläget. Om det förkastades av Arafat vid tidpunkten var det som både du och jag har skrivit, pga av insikten att det ideologiskt splittrade Palestina skulle falla ned i en djup och mörk period av våld.

Jag skulle avslutningvis höra förslag på en lösning från Dig, som endast hittills har citerat historien ur det israeliska perspektivet.

Permalänk | Anmäl #21 JC, 2008-11-27, 00:04

Kanke kommer Arabländerna att blir tvungna att sluta fred med Israel och rensa upp i deras egna hus.Utan Israel som spökbilden skulle kanske deras egna invånare börjar fråga sig värför deras egna regeringar har vilseled dem under så många år.De Europaiska Palestina anhängare skulle vara tvungna att fråga sig om deras anti Israeliska ställningstaganda är inte endast anti semitism, lite som nynazizterna men under täkmantlet av att vara anti Israelisk.

Permalänk | Anmäl #22 Lou Knee, 2008-11-27, 04:32

JC
Jag håller med dig om att orsaken till att vi har goda relationer med Norge och Danmark trots en lång historia av krig och både Norsk och Dansk kritik mot Sveriges agerande i världskriget beror på att vi är så lika både språkligt och i övrigt genom vårt Lutheranska arv mm
Men även om denna likhet INTE hade funnits så hade vi säkert ändå kunnat leva i fred när de gränser som krig skapat till sist blivit accepterade.
I stället för Sverige, Norge och Danmark som kanske inte är så bra exempel då vi pratar mellanöstern så kan du förflytta dig till en annan gräns, den mellan Ryssland och Finland.
Finland och Ryssland har klarat av att leva i fred efter 1944 trots att den likhet i språk och Lifestyle som finns mellan Sverige Norge och Danmark saknats.
Tvärtom så har ju Ryssen alltid setts som fienden i Finland och i Sovjetisk officiell historieskrivning framställdes Finland som en fascistallierad.
När separatfreden slöts 1944 så fick man en gräns som bägge parter kom att acceptera trots att det från början inte var vad man tänkts sig och trots gigantisk skillnad i Lifestyle.
När Sovjet anföll Finland 1939 så tänkte man sig arr Finland skulle bli en kommunistisk satellit till Sovjet. Finska kommunister som var Moskvas drängar satt i Moskva och var klara att ta över styret av Finland.
Finland behöll sin självständighet men förlorade under världskriget landets näst största stad Viborg och stora områden i Karelen.
Men så drog man en gräns 1944 som blev bestående och det är det som Israel och Palestina nu måste göra.

Permalänk | Anmäl #23 Lars Johansson, 2008-11-27, 09:39

Fredrik (26 nov 19:12) skriver om vad som slutligen sänkte fredsförhandlingarna mellan Arafat och Israel år 2000: Arafat krävde en rätt att "återvända" till Israel för alla ättlingar till dem som flydde 1948, idag kanske 4-5 miljoner.
-- 27 juni 2001 hade Newsweek en "Web exclusive", om hur Bill Clinton, sedan han lämnat presidentposten, en gång berättat om just detta, och då sade just det som Fredrik nämner.
-- Artikeln har försvunnit från Newsweek's websajt, men en exakt kopia finns (märkligt nog) här:
http://www.mafhoum.com/press/53P2.htm
Mafhoum.com är en fransk-arabisk sajt, som skriver om Mellersta Östern, och ibland lägger upp kopior så här. Bill Clintons egna ord om fredsförhandlingarna är klart värda att studera.

Permalänk | Anmäl #24 Staffan, 2008-11-27, 10:35

USA har redan problem med Palestinierna. Palestinierna har i fria val röstat fram Hamas. Men det kan inte USA och Israel erkänna. Israel vill fred hävdas det. Men den militärt överlägsna Israel väljer att köra tanksen över 3-åringar i Gaza och det talar ett annat språk. Snacka om förtryck. Inte ens humanitära förnödenheter tillåts komma in i Gaza.

I vilket annat sammanhang - i världen - väljer man att förskjuta ett helt folk som i fria val valt sin regering? USA har verkligen ett stort trovärdighetsproblem.

Permalänk | Anmäl #25 Tobbe, 2008-11-27, 10:42

Tobbe, spektakulära lögner och demonisering av den typ du sysslar med leder inte till fred.
Fred uppnås endast om den palestinska terrorismen upphör, så att säkerhetsåtgärderna kan hävas och civilbefolkningen i Gaza, som lider under Hamas förtryck och terrorpolitik, kan hjälpas. Det ska poängteras att Hamas har förlorat allt stöd i Gaza, enligt opinionsmätningarna.

Permalänk | Anmäl #26 Henrik, 2008-11-27, 11:19

Rätten att återvända, en intressant tanke. För de flesta av de palestinska araberna så är det inte alls intressant. Den här länken går till den statistiska undersökning som genomfördes av palestinska statistiska centret och visar att det är en ytterst liten minoritet som fortfarande hyser tankar om att återvända till Israel: http://www.pcpsr.org/survey/polls/2003/refugeesjune03.html
Har då de judar som blev efter 1948 blev utkastade från länderna i mellanöstern rätt att återvända till sina respektive hem och länder? Ytterst tveksamt.
Muren är en skamlig påminnelse om mänsklig svaghet, men den fungerar faktiskt - tyvärr. Även i nordirland har murar separerat och bevarat den lokala friden. Det är inte smickrande för mänskligheten, men ett faktum att antalet terrorattacker mot civila mål har sjunkit markant sedan muren kom till. Jag hoppas förstås att den kan hamras ner snart, men låt oss vara realistiska.
Jag hade personligen föredragit Hillary Clinton som president, men som utrikesminister kommer hon säkerligen att blända alla med sin briljans - hon är utan tvekan den mest kompetenta utrikesministern som USA haft på väldigt, väldigt länge.

Permalänk | Anmäl #27 David Igra, 2008-11-27, 14:54

Re: Henrik
Nejdå det finns ingen spektakulär lögn i detta. Vi kan ju för jämförelsens skull se tillbaka i historien. Under andra världskriget hade den norska motståndsrörelsen aktiva bombkampanjer mot de nazistiska ockupanterna, understött av den norska exilregeringen och understödda av den fria världen. Alltså ett ockuperat land där människor försvarade sig så gott det gick. Likheten med Gaza är slående. Det finns en demokratiskt vald regering, det finns de som försöker bekämpa ockupationsmakten Israel. Men det finns inte någon fri värld som försvarar dem, framförallt inte USA och Israel som hyllar frihetsidealen i andra sammanhang. Det finns anledning för varje fri människa att reflektera över detta.

Man kan ju också reflektera över varför israelerna beter sig på detta sätt mot palestinierna? Man kommer att ha dem som grannar oavsett vad som sker. Ilskan hos palestinierna växer för var dag och det är en tidsfråga innan de får tag på mer avancerade vapen i den väpnade kampen. Också mot bakgrund av vad många israeler fick utstå i andra världskrigets Hitlertyskland så tycker man att de borde åtminstone ha lärt sig en läxa att inte bete sig på samma sätt mot andra människor??

Permalänk | Anmäl #28 Tobbe, 2008-11-27, 17:28

Min namne Johansson tar upp avtalet som Arafat blankt vägrade skriva under, därmed skrev han också ut sig själv ur historien med ett obstinat beteende som mer karaktäriserar en barnrumpa snarare än en ledare för en nation, om än inte i ordets riktiga mening än så länge.
Bill Clinton förmådde efter mycket om och men att arbeta fram det förslaget och jag håller med skribenten om att Hillary med all sannolikhet kommer att kunna åstadkomma detsamma. Tror nämligen att hon är än mer intelligent än Bill Clinton är, om något dylikt är möjligt.

Permalänk | Anmäl #29 Lars Cromander, 2008-11-27, 18:31

Om jag, som kvinna, skulle tvingas att välja att bo i ett av Mellanösterns länder, skulle jag utan att tveka välja Israel. Varför? Därför att som kvinna i Israel, har jag valfrihet, jag kan bli vad jag vill, gifta mig med vem jag vill, har samma rättigheter som män. Men, det gäller enbart om jag inte tar till mig den judiskt ortodoxa livstilen, för den begränsar mig som kvinna lika mycket som de islamistiska extrema shaira befängdheter och ytterligheter.

Permalänk | Anmäl #30 Ramona Fransson, 2008-11-27, 19:38

Jag har med intresse läst de flesta inläggen ovan och det är med stor ödmjukhet jag ger mig in i diskussionen. Jag har inte följt skeendet sen 1947 i detalj som vissa, jag kan inte åberopa kunskap om vilken sida som vägrat vilket avtal eller vem som gjort mest rätt eller fel. Min enkla slutsats är att det, som vanligt, handlar om makt i dess grundform - några personers (ledares) ambitioner att få besluta. Detta försöker respektive sida upprätthålla med de medel som de har till buds. Palestinierna med terrorism och Israelerna med stormaktsingripanden. Självmordsbombare mot tanks, jetplan och helikoptrar. En konflikt som ingen kan vinna. Grunden för fred tror jag är rimlig ekonomisk jämdställdhet. Hur ska palestinierna kunna grunda en sund stat på områden som, vad jag förstår, består till 95% av ökenliknande områden - vad ska de leva av? Israel verkar ha en rimligt välmående ekonomi, även de i ett geografiskt område utan några direkta tillgångar - men det verkar komma in pengar ändå. Den typen av ekonomiskt stöd och investeringar utifrån tror jag inte palestinierna skulle få om det fick ett eget land. Om ett ekonomiskt plågat land i Centralafrika geografiskt låg i eller intill Europa så skulle det också skapa terrorism byggt på orimliga skillnader i levnadsvillkor. Samma mänskliga mekanismer gör att fattiga invandrarkillar från betongförorterna snor mobiltelefon från bratsen på Stureplan. Allt handlar om balans, social och ekonomisk sådan. Med denna redogörelse som började i Mellanöstern och slutade på Stureplan avslutar jag mitt inlägg.

Permalänk | Anmäl #32 Realisten, 2008-11-27, 23:00

Tobbe, jag visste inte att Norge försökte utplåna Tyskland i tre anfallskrig. Eller att de bedrev dagligt raketbombardemang mot tyska byar, eller sprängde sig på deras bussar, alltmedan Tyskland försökte förhandla om fred.

Sitt inte här och häng. Du har ett antal år på Komvux framför dig.
-----------
Ramona, din jämförelse är inkorrekt.

Permalänk | Anmäl #33 Henrik, 2008-11-27, 23:18

Ramona,
Jag är ingen vän av en ortodox livsstil oavsett om den är muslimsk eller judisk. Skillnaden för kvinnor är dock avsevärd. Den sjal, hatt eller peruk som ultraortodoxa (knappas "modern orthodox") plägar att ha, behöver inte täcka hals, öron osv. Den ultraortodoxa judinnan har rörelsefrihet och kan gå ut utan en manlig släkting med sig. Hon kan köra bil. Hon riskerar inte att stenas pga äktenskapsbrott eller pga att hon blivit våldtagen.

Permalänk | Anmäl #34 Lisa Janowsky, 2008-11-28, 10:47

Artikelförfattaren antyder ovan att Israels säkerhet är hotad. Detta framstår en smula kortskalligt givet att Israel är den största militära makten i regionen. Ingen av de fientliga eller vänliga grannarna i området har en vapenmakt som är i paritet. Långt därifrån.

Dessutom är det ju garanterat att USA skulle intervenera om något sådant hypotetiskt hot någon gång skulle uppstå.

Det enda Israel har att oroa sig för är den vrede och desperation som finner sin näring i internering, svält, arbetslöshet och maktlöshet. Om man hade satsat en tiondel av de pengar man lagt på vapen de senaste trettio åren skulle varje palestinier ha ett eget hus, en eller två bilar och de skulle vara upptagan med att grilla korv i trädgården istället för att smälla bomber.

För den som tvivlar: se på Irland. Vem vill vara terrorist när man har det bra?

Permalänk | Anmäl #35 Sven, 2008-11-28, 11:52

Sven, israeliska civila är hotade varje dag av terrorister samt av raketbombardemang mot skolor och sjukhus i Israel. Därav behovet av skyddsåtgärder.

Externa hot inkluderar Hizbollah i Libanon samt Iran.

Permalänk | Anmäl #36 Henrik, 2008-11-28, 12:50

Henrik, som om inte palestinierna skulle behöva skyddsåtgärder från den totalt dominerande ockupationsmakten Israel??

Permalänk | Anmäl #37 Tobbe, 2008-11-28, 15:18

re: Sven
Du skriver att "Om man hade satsat en tiondel av de pengar man lagt på vapen de senaste trettio åren skulle varje palestinier ha ett eget hus, en eller två bilar och de skulle vara upptagan med att grilla korv i trädgården istället för att smälla bomber. "
Antagligen helt rätt.
Och om man förutom det hade satsat den del av det som bistånd som Palestina fått från arabländer och andra länder som tex Sverige som nu gått till kontom i Schweiz mm på folket i Palestina så skulle dom säkert haft ännu högre levnadsstandard men jag vet inte om det är Israels fel att det inte gjorts.

Permalänk | Anmäl #38 Lars Johansson, 2008-11-28, 15:39

Israel är en judisk apartheidstat... Den är byggd på etnisk rensning, riktade mord, annektering av andra folks mark mm...

Folke Bernadotte mördades dagen innan dom fredsälskande judarna planerat en massiv etnisk rensning för att köra ut dom man inte mördade eller drev bort när Israel grundades... Han mördades av Stern ligan där en blivande Israek fredsälskande premiärminister var en ledande medlem... Ingen i Stern ligan blev någonsin straffad...

Jag är inte nazist eller antisemit, men medvetet provokativ...
I somras var jag i Birkenau och vidrigare ställe har jag aldrig varit på...

Judarna har fått lida oerhört mycket under de senaste århundradena, det är helt klart... Det ger dock inte dom rätt att förtrycka andra...

Israels krigsförbrytelser leder massor av araber rakt in i famnen på Bin laden mfl... Detsammar leder västs stöd till brutala diktaturer i Egypten, Saudi Arabien (som stödjer talibaner och pakistanier massivt) mfl också till ett hat mot Väst....

Pakistan har kärnvapen och är ett extremt instabilt land... Israel är ett mycket litet land... Det finns gott om religiösa fanatiker (dårar) i den pakistanska säkerhetstjänsten och militären...

Antag att några av dessa lyckas stjäla en atombomb och åker till eller nära Israel... Israel kan inte överleva som stat om man inte skapar en rättvis fred byggd på internationell rätt.... Riktade mord, sprängningar av hus mm hör inte dit.

Israel är idag ett land som ser sig själva som mer värda än andra. Israel har fått sitt land av Gud och många fanatiska judar anser sig stå över internationell lag... Detta inkluderar deras regering...

Vill man läsa om Israels krigsförbrytelser så kan man besöka Amnesty, Human Rights Watch eller FN...

Annektering av land i strid med internationell lag är förkastlig... Israels internationella anseende är också på väg ner... Det är allt fler som inte köper varor från den Israeliska apartheidstaten idag...

Arabvärlden är inte heller demokratisk... Den är korrumperad, inkompetent och i många fall hatisk mot Israel... Tyvärr leder Israels politik till mer hat och Arabvärlden har ett antal 100 miljoner människor. Israel har 5!

USA är på väg ner ekonomiskt och politiskt... Så småningom även militärt, man har inte råd med en så stor krigsmakt... Det finns ingen annan som kommer stödja Israels politik....

Om inte Israel gör upp om fred nu så kommer man få ett mycket sämre läge senare...

Fast alla som kritiserar Israel är förstås Nazister...

Permalänk | Anmäl #39 Jonas Melander, 2008-11-30, 01:38

Farliga ideologier...

Kommunism, Nazism, Fasism, Nationalism etc är alla farliga ideologier...

Ingenting är dock så farligt som religiös extremism... Religiösa fanatiker struntar i om dom och tom deras land förstörs... Dom har en religiös mission som betyder mer än allt annat...

Iran är inte ett stort hot mot Israel ens med kärnvapen.. Dom vill nämligen också leva, däremot är Pakistan mycket farliga...

Därmed inte sagt att Iran ska ha kärnvapen, man bör försöka förhindra det.... Man kan dock inte starta krig hela tiden... FN bör förbjuda stater att ha kärnvapen... Man kan inte tvinga alla att lämna dessa men det räcker mer än väl om de 5 stora har vapnet... Det är mer än tillräckligt... Pakistan och Israel bör tvingas lämna ifrån sig sina vapen.... Indien borde också tvingas till det men det lär dessvärre inte gå... Dom är för stora...

Enda lösningen för Israels säkerhet är amerikanska trupper runt Israel (innan för Isreals gränser 1967)... Sedan Europeiska trupper utanför Israels gränser (Gaza, Västbanken, Golan och Södra Libanon)... Fast Israel måste först gå med på Saudiernas förslag om fred med arabvärlden och ge upp sin dröm om StorIsrael... USA måste tyvärr tvinga Israel till det... Förhoppningsvis gör Obama det...

Permalänk | Anmäl #40 Jonas Melander, 2008-11-30, 01:57

Jonas Ms virrigheter är saväl inkorrekta som icke konstruktiva.
Det är som om han refererade en boxningsmatch där endast den ena av boxarnas attacker rapporterades. Inte den andres.

Om araberna lägger ned vapen blir det fred i Israel/Palestina. Om israelerna lägger ned vapnen, utplanas dem.
Det är skillnaden!

Permalänk | Anmäl #41 Eva Erdberg, 2008-11-30, 11:38

Jonas M är en terrorkramare som kommer med förolämpande smutskastning mot Israel.

Om Israel är en apartheidstat så är Indien, världens största demokrati, det också. Båda länder är utsatta för islamisk terror och Indien bygger en barriär i Kashmir för att försvara sig. OBS, inne i det omtvistade området. Johan M vill förtås att Israel, innan det slktas, skall avrusta sig fullständigt och sedan låta arabvärlden, som redan försökt utplåna Israel 1948, 1967 och 1973, utdela ödsslaget. Det han inte vill inse är att Västbanken inte har någon grns mot Israel. Den ska förhandlas fram, enligt resolution 242 från Säkerhetsrådet. Israel har inte annekterat någon "palestinsk" mark, som han påstår. Säkerhetsbarriären förändrar inte marken status, utan är ägnad att hålla palestinska massmördare borta från israeliska daghem, kaféer och bussar. Johan M är en skam för Sverige och visar vilken okunnighet och vilket hat det finns här mot Mellanösterns enda demokrati. En demokrati som FORTFARANDE försöker nå ett fredsavtal med palestinierna, trots att de av palestinierna invalda antisemiterna i terrorgruppen Hamas fortsätter att bomba israeliska byar.

Permalänk | Anmäl #42 Mauro V, 2008-11-30, 18:57

Johan M, öppna en historiebok. Det är de palestinska araberna och arabstaterna som har försökt att etniskt rensa Mellanöstern från judar ända sedan 1900-talets början. Och de lyckades i de flesta arabländer, och även på Västbanken, östra Jerusalem och Gaza 1948. Självklart måste vi stödja det judiska och israeliska folket i kampen mot denna rörelse, och kräva att araberna sluter fred med Israel om de vill få mark från vilken de fördrev judarna 1948.

Permalänk | Anmäl #43 Simon J, 2008-11-30, 19:46

Förolämpande smutskastning mot Israel? Jag ser betydligt mer av smutskastning gentemot olika debattörer här. Men det kanske talar för att man inte är så intresserad av att föra en relevant diskussion med folk av olika åsikter, utan mest vill kasta hatfulla epitet runt omkring sig - pinsamt.

Själv är jag tveksam om FN och dess resolutioner ska betraktas som sanningen och rättfärdigheten själv - bland annat för att FN består av en samling regeringar. Men om vi ska tala om brutna resolutioner, så ska vi inte glömma att Israel i det närmaste har slagit rekord i det.

Permalänk | Anmäl #44 Maria K, 2008-11-30, 19:54

Maria K, de resolutioner du talar om är de icke-bindande åsiktsyttringarna i Generalförsamlingen. Det är inte så konstigt, eftersom arabdiktaturerna och de muslimska regimerna (totalt 56 stycken), tillammans med icke-alignerade diktaturer såsom Zimbabwe, Burma, Nordkorea m.fl kan få automatiska majoriteter för sina anti-israeliska resolutioner. Om Israel skulle ha lyssnat på dessa åsiktsyttringar så skulle inte Israel ha överlevt idag.

Permalänk | Anmäl #45 Simon J, 2008-11-30, 21:20

En salut för din skrivar konst Maria

Permalänk | Anmäl #46 JAMES, 2008-12-01, 18:16

En salut för din skrivar konst Maria

Permalänk | Anmäl #47 JAMES, 2008-12-01, 18:16

Någon nämnde hamas som ett demokratiskt valt parti för palestina. Då hamas har israels utplåning på sitt partiprogram så är det kanske inte så märkligt om Israel är lite betänksam inför ett fredsavtal, eller?
Sen är det ju också så att stora delar av den muslimska världen är stenålders dikaturer utan mänskliga rättigheter osv och enda anledningen till deras "stöd" för palestina är ju för att vända folkets blickar bort från deras egna diktaturer och fattigdom. Deras vitt spridda antisemitiska propaganda (även hos muslimer i ex Sverige) gör ju kanske inte heller saken bättre i västvärldens ögon.

När det är sagt så borde Israel ta sig lite i kragen och arbeta mer öppet för en fredlig lösning. Visst ska man ha säkerhet men man kan inte heller ställa orimliga krav. Någonstans måste man börja. Och jo-det krävs ett USA för att det skal lyckas i praktiken.

Sen är det ju några fjantar ovan som med deras antisemitiska kommentarer ger lite dålig smak i munnen. Men har man inga argument så får man ju köra på det istället

Permalänk | Anmäl #49 Johannes, 2008-12-01, 20:45

Jag har hela tiden trott att problemet varit att Israel haft ett för stort stöd från USA som möjliggjort att de kunnat ställa ovillkorliga krav på palestinierna. En mer objektiv inställning med stöd av historiska faktorer borde rimligen ge ett bättre läge för konstruktiva handlingar, annat än att hon har ett stort stöd bland judarna i USA. Det ligger alltid mer under ytan än vad som kan skrivas här... De med ansvar över att lösa frågan borde titta där

Permalänk | Anmäl #50 Tobbe, 2008-12-01, 20:48

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.