Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kristdemokraterna

om Kristdemokraterna

Äktenskapet och gaykulturen

"Största av allt är kärleken" och "låt kärleken avgöra i äktenskapsfrågan".

Så brukar det låta när journalister och homosexuella samarbetar i opinionsbildningen, men det är ett önsketänkande att likställa kärleken oavsett sexuell läggning.


Om författaren

Lärare och teolog

Forskningsresultat från flera länder har funnit att det är vanligt med flera partner per år och att intresset för varaktiga partnerskap är i själva verket mycket lågt. Även skillsmässor och våld mellan homosexuella är mycket högre än mellan heterosexuella par. Varför kommer aldrig sådana fakta fram i debatten om könsneutrala äktenskap?

En studie från Kanada visar att endast 0,6 procent av de homosexuella lever i äktenskap eller registrerat partnerskap. Lika låga är siffrorna i de övriga länder där äktenskap är tillåtet. Statistik från Statistiska centralbyrån i Sverige visar att efterfrågan för registrerat partnerskap är extremt liten i Sverige. "Det är nog inte så många som lever på det viset", säger en partnerskapsförrättare i Jönköpings län.

En studie från Holland visar att lösa sexuella förhållanden bland homo­sexuella är den vanligaste "relationen". Studien fann att män i homorelationer i genomsnitt hade åtta partner per år vid sidan om den långvariga relationen och att homosexuella män inte lever monogamt även om de är involverade i långvariga förhållanden. Slutsatsen i studien blev att homosexuella män är notoriskt promiskuösa och att aids-medicinerna får dem att känna av en falsk trygghet.

En flerårig svensk studie belyser den höga "skilsmässofrekvensen" mellan homosexuella, jämfört med gruppen heterosexuella. Mellan manliga partner var "skilsmässor" 50 procent fler och mellan kvinnliga partners var "skilsmässor" 167 procent fler än hos heterosexuella. En detaljerad brittisk studie visar även på ett högre våldinslag i homorelationer. Siffran för emotionellt, fysiskt och sexuellt våld är 60,5 procent mellan kvinnliga och 37,5 procent mellan manliga homo­sexuella, vilket är avsevärt högre än i hetero­relationer.

Mot den mörka bakgrunden är det alarmerande att politiker och journalister så okritiskt hyllar gaykulturen och så självklart kräver samkönade äktenskap och homoadoptioner utan att vända på alla stenar i frågan. Varför tillåts vissa grupper att tabubelägga och censurera sådana fakta och forskningsresultat? I media framställs det som om alla homosexuella hänger på kyrklåset men erfarenheter visar istället att över 98% av sveriges homosexuella aldrig kommer att gifta sig. Kanske kommer några promille att gifta sig men det innebär dödstöten för äktenskapets verkliga innebörd. Det är inte diskriminerande att bevara äktenskapet, partnerskapet ger exakt samma ekonomiska och juridiska trygghet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1953

9 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

GRYYYYM artikel! .. skulle vara great med lite exakta referenser till statistiken. Det är ju grymt bra "vapen", förstå mig rätt, i debatten om könsneutral äktenskapsbalk!

Permalänk | Anmäl #1 Simon, 2008-11-05, 14:57

Det är väl mycket möjligt att siffrorna i artikeln stämmer men jag förstår inte vad det spelar för roll. På vilket sätt skulle homoäktenskap vara "dödstöten för äktenskapets verkliga innebörd"? Jag håller med om att äktenskap och partnerskap i praktiken är samma sak, vad har det då för betydelse vilket ord man använder?
Nej, ta bort vigselrätten från religiösa samfund, där håller jag med KD. Sedan kan var och en välja om man vill välsigna sitt äktenskap/partnerskap i något religiöst sammanhang.

Permalänk | Anmäl #2 Håkan Thorsell, 2008-11-06, 17:31

Om det, som artikelförfattaren hävdar, är så få homosexuella som faktiskt kommer att gifta sig kan man kanske anta att det är de (också enligt artikelförfattaren) få homosexuella som lever med sin partner i åtminstone flera år (precis som artikelförfattaren antyder att heterosexuella människor gör).

Sen kan man fråga sig hur gaykulturen ska kunna visa hur den hanterar äktenskap när det inte tillåts. Vi kan gissa, men i slutändan är det INDIVIDER som ska vigas, och känna nederlag om äktenskapslöftena bryts. Det är INDIVIDER som är ansvarslösa och som förhastar sig när de ingår misslyckade äktenskap.

Dessutom är jag väldigt nyfiken på hur du Johannes Forsblom, och dina gelikar, kommer att lida kval när (om) homosexuella får gifta sig. Vad är det som får män (varför lyfter ni inte fram kvinnorna som håller med er) att bli så förskräckta. Vad är det som är så farligt?
Ömmar du, Johannes, för vårt lands skilsmässostatistik eller var är det som får denna homoäktenskapsfobi att pulsera inom dig?

Det känns bra att vi kan titta på islam och tycka att de har en taskig kvinnosyn. Samtidigt inskränker vi homosexuellas rättigheter här i vårt fädernland Sverige.

Permalänk | Anmäl #3 Erik Andersson, 2008-11-10, 23:56

Är det inte lite paradoxalt att ondgöra sig över bögars lösa leverne och använda det som argument för att de inte ska få stadga sig? Din "statistik" ger jag för övrigt inte vitten för innan du redovisat källorna och även om du kan visa att de undersökningarna skett opartiskt på grupper jämförbara med svenska homon (alltså jämförbara på även andra sätt än att de som undersöks också är homo), så ser jag fortfarande inte varför resultaten skulle vara relevanta i äktenskapsfrågan.

Permalänk | Anmäl #4 Hilmir , 2008-11-14, 14:03

Självklart har du rätt i att i de flesta fall där två kvinnor eller två män beslutar sig att leva tillsammans, så är detta generellt sätt tämligen annorlunda från ett traditionellt äktenskap. Däremot verkar du dra lite oklara växlar utifrån detta faktum. Jag är motståndare till kommunistjournalismen och dess hyllande av gaykulturen (inklusive dess förtryck av sådana homosexuella som inte vill leva efter queer-normerna), men jag håller heller inte med kyrkan och de konservativa som hävdar att ett visst sätt att leva är mer "rätt" än ett annat. Vad frågan om homoäktenskap däremot primärt handlar om, är dock de kristnas rätt att själva bestämma om de ska välsigna homosexualitet, och den rätten försvarar jag.

Permalänk | Anmäl #5 Glenn Lacrosse, 2008-11-17, 13:58

Nice numbers. Synd att de är bull-shit. Skriv in en referens till dina siffror om någon överhuvudtaget ska tro dom. När du sedan gjort det så kommer var och en med något litet innanför skallbenet att kunna såga de undersökningar som ligger som grund. För det är just så det är. För varje en av de undersökningar som kommer fram till liknande siffror som dina så finns det 10 andra som kommer fram till motsatsen. Om jag vore som du skulle jag kliva ner ur den där predikstolen och göra lite äkta research i gayvärlden? Kanske skulle du t.o.m. kunna pröva på något så radikalt som att prata med homosexuell?

Permalänk | Anmäl #6 b, 2009-01-21, 17:51

Instämmer helt med föregående talare som pekar på bristen på logisk koppling mellan statistiken och det Forsblom försöker föra i sak. Om nu våldsstatistken är korrekt, vilket jag inte precis skriver under på, så må det väl vara hänt men det saknar ju totalt relevans för frågan. Tankeexperiment: om man i artikeln byter ut homosexuella par mot, t.ex. par bestående av låginkomsttagare, och kan hänvisa till obskyra studier som indikerar på att inomrelationellt våld och promiskuitet är högre där än hos andra grupper, ska man då förneka även denna grupp äktenskapet också baserat på att giftemål mellan fattiga skulle utgöra "dödstöten för äktenskapets verkliga innebörd"? Trams.

Permalänk | Anmäl #7 Markus, 2009-01-21, 18:05

Här är källorna till studierna i nummerordnig:

1) Statistiska centralbyrån 2008
2) 2003 Dutch AIDS project
3) Gunnar Anderssons Divorce-Risk Patterns in Same-Sex 'Marriagesâ" 2004
4) Catherine Donovan, "Comparing love and violence in same sex and heterosexual relationships" 2007

Permalänk | Anmäl #8 Johannes Forsblom, 2009-01-22, 11:18

Johannes:
Fast man kan ju lika gärna vända på din statistik och anta att bögarna är promiskuösa just på grund av att de inte får gifta sig. Hela poängen med ett äktenskap är väl just att det ska befrämja tvåsamheten snarare än promiskuitet? Varför skulle inte detsamma gälla bögar?
Glenn Lacrosse:
Jag står också bakom religiösas rätt att välja vem de vill välsigna,
alliansens förslag hotar dock inte den rätten.

Permalänk | Anmäl #9 Andreas Falck, 2009-01-22, 14:49


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.