[...] tycker jag dock att vänstern, konservativa och liberaler har kommit överrens om sexköpslagen, alla yrkanden för att göra både köparen och säljaren [...]
Blogg:Myten om den lyckliga horan « Carpe Diem Romare, 2009-07-28, 14:29
[...] ni inte har några andra bättre alternativ för dem som säljer sex? Och att kunder ska betala skadestånd låter helt befängt. Ni skriver att sexköparen har pengar… och mina associationer går [...]
Blogg: Down The Rabbit Hole, 2008-12-15, 10:49
[...] det är inte förbjudet att prostituera sig men om nu ens val sätts dit, vad har man då kvar? Skadestånd, vad hjälper det? Jag menar, jag är nog inte ensam om att ha tagit ut “skadestånd” [...]
Blogg:Hjälp! (men ingen hör…) « Down The Rabbi, 2008-12-09, 16:34
[...] orka dra det en gång till: Claes Borgström, Sveriges meste feminist, skriver att torskarna ska betala skadestånd till hororna. Men herregud, jag trodde dom betalade för sig [...]
Blogg:helg hos mymlan « the real mymlan, 2008-11-14, 21:34
[...] Schyman, Claes Borgström mfl skriver en debattartikel på Newsmillbloggen om att konsekvensen av att vi har en lagstiftning som erkänner att torskar exploaterar och skadar [...]
Blogg:Veronica Svärd » Blog Archive » R, 2008-11-04, 10:56
[...] feminister som vet att ”ingen kvinna kan vilja…”. Förslag som bygger på synsättet att kvinnor ska omyndigförklaras och att staten ska reglera priset på sexuella tjänster är helt absurt. Onani i alla dess former [...]
Blogg: » Behövs ett nytt politiskt parti i Sverige? El R, 2008-11-03, 23:51
Om torskar med domstolens hjälp ska betala pengar till de prostituerade, gör sig inte staten skyldig till "koppleri" då?
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-11-03, 12:20
Offer och förövare. Den inverterade verkligheten.
Att kriminalisera både prostituerade och sexköpare är det enda som i längden kan göra kvinnan till en vuxen varelse.
Att ständigt betrakta den manliga svagheten som förövare och den kvinnliga svagheten som offer kan aldrig leda till jämlikhet.
Begriper man inte inkonsekvensen i detta resonemang.
Kvinnan reducerat till ett viljelöst objekt. Får inte ens ett vara ett subjekt.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2008-11-03, 12:31
Det var det dummaste jag läst på länge. Riv upp sexköpslagen i stället. Antingen ska det vara börbjudet att både köpa och sälja sex, men det bästa vore givetvis om vuxna människor får göra vad de vill i sängen med eller utan ersättning. Det ska inte politikerna lägga sig i. Det finns faktiskt arbeten som är mer förnedrande än att jobba som prostituerad. Telefonförsäljare ex som prostituerad kommer kunderna åtminstone frivilligt, som telefonförsäljare tvingas du sitta och ofreda ovilliga kunder hela arbetspasset nej fy.
Permalänk | Anmäl
susanna, 2008-11-03, 13:27
Skadestånd är kanske enda ståndet en torsk kan få i framtiden
Permalänk | Anmäl
Fundersamsson, 2008-11-03, 13:36
Det går alltid att se alla som är inblandade i brottslig verksamhet som offer. Även torskar. Vem ska ersätta dem för deras lidanden som sexmissbrukare?
Konsekvent tillämpad innebär den här idén att man får ersätta strafflagen med en lag om skadestånd till förövare.
Prostitutionen kan bekämpas, men legalisterna trasslar bara till det för dem som verkligen försöker. Satsa ordentligt på det handfasta sociala arbetet istället .
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2008-11-03, 13:58
Haha, det ligger en hel kennel begravd här någonstans.
Permalänk | Anmäl
Hmm, 2008-11-03, 14:24
Hej! Jag blir så glad av att ni har gått ihop er och skrivit så klokt om detta - tack! Det är roligt att känna att vi är fler som tycker på detta sätt. Nu känns det lättare att fortsätta kämpa.
Permalänk | Anmäl
Agata Eklöf, 2008-11-03, 14:34
Det finns en fråga som är bättre att ställa, än alla förbud i världen. Frågan ska ställas till flickan/kvinnan: Varför prostituerar du dig? och den ska inte ställas av journalister utan av kunniga människor, som verkligen kan hjälpa den prostituerade till ett vettigt alternativ. Svaren kommer att vara väldigt varierande, men om inte de som ställer frågan, kan göra annat än ställa frågan, ska de inte ens bevärdiga sig med att skriva en enda artikel, som den artikeln här ovan.
Att förbjuda någon att sälja sex, är fullkomligt idiotiskt om det inte finns pengar att tjäna på annat sätt. Men Gudrun, Claes med flera, kanske kan tänka sig att stå för de dagliga utgifterna som de flesta kvinnorna har? Eller rent av skaffa fram tusentals behandlingsplatser för vissa kvinnor, så att de blir av med sitt drogberoende? Nej, jag blir så urförbannad på alla dessa förståsigpåare med glatt munväder!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-11-03, 16:19
Trodde jag inte det!? FI:s galjonsfigur har dragit fram rättshaveristen, censurälskaren och manshataren KATHERINE MACKINNON. Hon hade väl plockat fram den ännu mer mot män hatiska ANDREA DWORKIN också om inte människan redan var död och begraven.
"Dworkin tillsammans med Catherine MacKinnon medverkade till ett lagförslag (USA) som definierade pornografi som ett brott mot de civila rättigheterna mot kvinnor, den avsåg att ge kvinnor möjligheter att stämma porrdistributörer på skadestånd i civila rättsmål. Lagen underkändes sedermera eftersom den ansågs stå i strid med konstitutionen. Men att överhuvud taget komma på tanken att definiera pornografi på detta sättet är på många vis att just underkänna kvinnors fria vilja och kvinnors rätt till sina egna kroppar. Vad Dworkin tillsammans med McKinnon med andra ord gjorde var att försöka skriva bort den mest fundamentala rätten kvinnor har - rätten till sin kropp!" - text kopierad från Louisep
Permalänk | Anmäl
VEB, 2008-11-03, 16:45
Bara en språkbruksanmärkning med särskild address. Jag tycker "torskar" är ett olämpligt uttryck för en jurist. En jurist ska inte ta ställning på kännslomässigt laddad grund, och "torskar" är ju´st ett ord med ytterst negativ väördeladdning. Detta är elementum i fråga om juridiskt etos. Claes Borgström, vår jurist i gänget, är således grovt oseriös. Han förtjänar ingen som helst respekt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-03, 17:57
En lag i ett fritt samhälle kan inte reglera vuxna människors frivilliga sexuella handlingar.
En lag i ett fritt samhälle kan inte reglera vuxna människors frivilliga affärsöverenskommelser.
Oavsett om man gillar prostitution eller inte.
Permalänk | Anmäl
Ola Berg, 2008-11-03, 19:18
He he Gudrun behövde visst stå i rampljuset igen. Enligt Svensk lag så har de prostituerade rätt att sälja sex men det är olagligt att köpa sex. Kan man få skadestånd för att göra något som är lagligt för en?
Permalänk | Anmäl
Munken från Lund, 2008-11-03, 19:52
Kriminalisera prostitutionen bl.a. för att stävja trafficking där kvinnor och barns kroppar säljs och hålls i förvar av sina "ägare". Det kommer att ta tid innan kvinnor och barn inte längre anses vara underordnade männen, men när vår västerländska kultur gått under - sexualiseringen och det sexuella våldet tyder på det - kommer kanhända en ny och människovärdigare kultur att uppstå.
Permalänk | Anmäl
Eva, 2008-11-03, 20:01
Det är en märklig lag det där.....
Jag får ligga helt naken på ett bord och två likaledes nakna människor får massera hela min kropp i två timmar och det är fortfarande helt lagligt.
Skulle dessa dock, i enlighet med massageföretagets marknadsföring, ge mig en verklig HELkroppsmassage d.v.s inklusive penis så blir jag plötsligt kriminell och ska nu också enligt artikelförfattarna betala skadestånd.
Verkar fel helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Michael Gajditza, 2008-11-03, 20:02
Inte är artikelförfattarna jämställda heller. Det finns idag förmodligen fler män/pojkar som prostituerar sig än kvinnor men dessa nämner ni inte med ett ord. Jag trodde jämställd betydde likabehandling eller vad tycker ex-jämo Borgström?
Permalänk | Anmäl
Michael Gajditza, 2008-11-03, 20:19
Susanna:
Om det är så kränkande att "ofreda ovilliga kunder" som telefonförsäljare är det väl bara att byta jobb och sluta gnälla? Bli prostituerad vetja. Då får du knulla villiga kunder istället och slipper både förnedringen, skatten och det sociala skyddsnätet. Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Anna, 2008-11-03, 20:42
En sak till. Jag tror jag smäller av. Det här är ju för fan brottsprovokation! De prostituerade säljer sina tjänster; och sen kammar de in skadestånden; jisses vilka affärsmöjligheter som öppnar sig. Och det skriver en av våra "främsta" jurister under på! Nå, att Gudrun Schyman inte är riktigt klok har vi ju vetat länge. Nu vet vi att Claes Borgström inte heller är det. Och den blådåren har varit jämställdhetsminsiter! Det visar ju hur sjukt vårt samhälle blivit. Varför reagerar ingen annan på eländet!?
*skakar bedrövad på huvudet*
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-03, 21:13
Den faktiska konsekvensen av nämnda förslag kan därmed förutsägas enkelt: ett kraftigt uppsving lr prostitutionen.
Det är ju bara spritt språngande.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-03, 21:16
Den här artikeln är så packad med vinklingar av det verkliga läget för att få handel med sexualla tjänster till en på alla sätt och viss kvinnoförnedrande verksamhet att det är ruskigt.
Visst finns det problem med sexhandel i Sverige idag, men problemet är att vi har kriminaliserat kunderna på en marknad vilket tvingar säljarna att agera i skymundan. Om man verkligen var intresserad av förhållandena för de personer (kvinnor, tjejer, män och pojkar) som säljer sex så ge dem möjligheten att bedriva sin verksamhet under trygga förhållanden. En öppen verksamhet, med bland annat anställningsavtal skulle klart minska den trafficing som vi har idag.
Permalänk | Anmäl
Tonny, 2008-11-03, 22:27
Erratum. JämO var det ju. Skit samma. Som lätt inses öppnar anfört krav splendid expectations, inte bara för prostitutionen, utan för utpressningsbranschen därtill. Det är Claes Borgström, det!
Tonnys kommentar var tänkvärd,. Det finns evidens för att öppen prostitution minskar våldtäkter. Den statsunderstödda feminismen är med andra ord kvinnornas värsta fiende.
Vad prostitution och trafficking beträffar rör det sig till stor del om fattiga öststatskvinnor som inte alls lurats in i det utan aktivt sökt sig till det. Den sanningen är dock moraliskt otjusig, farmställer icke kvinnorna som Värnlösa Offer och därför politiskt inkorrekt, men sanning likafullt, såsom påvisats i empiriska studier (källa: tidningsartikel. Det är lögn att hitta sånt med google, så jag får hänvisa till min egen allmänna trovärdighet). Anfört förslag berövar dessa kvinnor deras inkomst. Troligen är de måttligt tacksamma. De hänvisas nu till brottslighet. Kommer de att ha några skrupler? Sannolikt inte.
Men när Schyman, Borgström & consortes (Tjusiga Människor som alltid haft det bra, hurra!) får härja fritt, så blir det ju tyvärr så här.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-03, 23:19
Det är bra att man riktar blicken mot efterfrågan. Prostitution och trafficking är ekonomisk verksamhet - där någon i behov av pengar säljer något till någon som har pengar. Skulle den prostituerade vilja ha sex så skulle man ju inte ta betalt. Och precis som all annan ekonomisk verksamhet följer detta också lagen av utbud och efterfrågan. Så genom att öka kostnaderna för kunderna kan man påverka efterfrågan, så långt är jag med.
Men det är fel att tro att prostituerade är alla små offer som väntar på att bli räddade. Deras självbild kräver att de ser sig som starka och fria kvinnor (inte traffickingoffer förstås - de är ju gisslan) och det ska mycket till att de ser sig som skadade som ska vårdas. Däremot kan jag tänka mig att många vill ha stålarna. Men de skulle nog inte sluta sälja sex för det.
Sluta klanka på sexköpslagen i sig - den ger polisen möjligheter att spana på köpare och störa etablering av illegala bordeller / trafficking i stor skala. Torsken som köper sex bidrar till organiserad brottslighet. De tjejer som jobbar som traffickingoffer är ofta de som finns på nätet och "talar engelska" och jobbar dygnet runt med vad som helst. Som begagnade bilar annonseras de ut - och männen tror att det är frivilligt.
Det är dags att sluta idealisera de prostituerade, det är hårdföra damer som vill tjäna massa stålar - och sluta idealisera kunderna, det är ofta vanliga män och inga stackare som inte får sex.
Men ge för guds skull inte mer pengar för de prostituerade! Det är ju helt befängt...ta gärna från torsken men lägg det till något vettigt och konstruktivt istället. T ex till skyddsboende för traffickingoffer som räddas och som ska vittna mot hallickar och kunder. Idag struntar kommuner att hjälpa dem - många bara slängs ut från landet. Först kidnappas de, sedan tvingas med pistolen mot tinningen att förnedra sig med uppemot 20 män om dagen varje dag året runt och hålls gisslan, och tvingas att låtsas att de gillar det - för annars skadas lillasystern i Moldavien eller mamman i Ukraina. Och när flickan sedan räddas så slängs de ofta bara ut ur landet ! DET är en skandal och bör åtgärdas.
Permalänk | Anmäl
Irjana, 2008-11-03, 23:44
Som rubriken blev ställd kan man undra varför bara sexköparen och inte dito säljaren skall ta ansvar för sina handlingar. Men det är väl någon särskild delikatess med den saken som en vanlig människa inte kan fatta.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-11-04, 01:46
Hahaha, den var bra, Gunnar! :oD
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-04, 02:56
Jag är förbluffad över de många negativa kommentarerna, samt de befängda påståenden att författarnas information skulle bygga på något annat än vetenskapliga studier. Om vi accepterar prostitution, vare sig det gäller av kvinnor eller män (den senare är avsevärt mindre förekommande men förstås ej oviktig) innebär det att vi även möjliggör trafficking och barnprostitution. Detta kan man se i ett flertal studier. Om detta inte är skäl nog att ta författarna på allvar då vet jag inte. Att skifta fokus från säljare till köpare är ju att gå till roten av problemet. Inte att göra kvinnan till viljelöst offer - utan snarare att belysa köparen (vare sig det rör sig om en man eller kvinna (den senare även här mindre förekommande) som vålds/makt-utövare.
Permalänk | Anmäl
Birgitta, 2008-11-04, 03:27
Pinsamt när kända personer inte förstår begreppet samtycke. Även om man ogillar jobbet betyder inte att man är tvingad. Sexsäljaren godkänner om köpet ska genomföras eller inte. Vissa sexsäljare har utsatts för sexuella övergrepp tidigare i livet och känner sig som offer, då kan man avstå prostitution. Andra sexsäljare känner sig inte som offer utan gillar det dom gör. Det är dags att nyansera och även se den biten. I ett modernt samhälle som respekterar individens frihet att själv utforma sitt liv är lagliga sexköp ett naturligt inslag.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2008-11-04, 03:50
Absolut rätt! Köparna ska betala, och dyrt. Sex-industrin är en ide som skapats av män och som gjort barn och kvinnor till offer i hela världen. Kvinnor är offer i 98% av fallen inom sex-industrin. Ytterst få har hamnat i industrin av egen vilja eller för att dom tycker om det. Det helt sjukliga är att när jag efterforskade om porr och sex industrin, så upptäckte jag att 90% av män faktiskt tror att kvinnor är ansvariga! Visar hur sjukligt pucko män kan vara. Enligt män är kvinnor skyldiga för sex slavar som kommer in till EU genom öst länderna och som blivit våldförda; dom inbillar sig att prostituterade tycker om sitt job eller annars "skulle dom inte göra det". Dom är så urblåsta att dom inte inser vad dom själva skapat och att dessa kvinnor blivit utnyttjade som barn, eller tvingade. Gör det då till ett brått så dom får lära sig att det är just det: ett brått.
Permalänk | Anmäl
Anna, 2008-11-04, 09:06
Den forskning som artikelförfattarna hänvisar till ifrågasätter påståenden om att de flesta sexsäljare gör det fria valet att sälja sex. Forskningen ifrågasätter även likställandet av sexmarknaden med vilken annan marknad som helst där säljandet och köpandet alltid sker mellan två helt fria individer. Men gäller skadeståndskravet även manliga prostituerade? Eller anser artikelförfattarna att unga pojkar och män som säljer sex inte exploateras i samma mån som unga flickor och kvinnor? Finns det forskning om manliga sexsäljares bakgrunder, fysiska och psykiska hälsa, vilka risker de utsätts för, och i vad mån de tvingas till prostitution eller gör ett fritt val?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-11-04, 09:11
Dock, alla sexsäljare är väl inte tvingade till prostitution eller traumatiserade efter att ha blivit utsatta för övergrepp som barn!? Isåfall blir det märkligt om skadestånd ska betalas ut per automatik.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-11-04, 09:15
Birgitta, tre fjärdedelar av trafficking i Europa gäller byggsektorn, livsmedels-/restaurangsektorn och tiggeri. Varför inför du då inte också straff för alla människor som enligt din logik möjliggör detta slavarbete. Alltså alla som betalar för restaurangbesök, alla som inte själva byggt det hus de bor i och alla som skänker pengar till tiggare...?
Permalänk | Anmäl
Per Hagwall, 2008-11-04, 09:29
Mystiskt hur torskar alltid skall ses som onda, dumma, illvilliga och kåta. Tänker med kuken och bara utnyttjar och förstör.
I många fall - kanske de flesta - är torsken likt en alkoholist, i ett sexberoende. Ett osunt förhållande som gör att han likt alkhoholisten som inte kan hantera spriten - inte kan hantera sina relationer.
Jag har aldrig hört talas om att alkoholisten skall betala skadestånd till Vin & Sprit.
När skrivs det debattinlägget? Blir det publicerat? Går det att ta på allvar?
Permalänk | Anmäl
Musselmannen, 2008-11-04, 10:14
Birgitta
Problemet är logiken.
Manliga svagheter orsakas precis som kvinnliga svagheter av gener, underlåtelser i barndom och uppväxt.
Ändå väljer vi att kriminalisera / stigmatisera vissa handlingar. För att bygga en kultur.
En manlig narkoman är ett offer. En manlig narkotikalangare är både ett offer och en förövare.
En manlig sexköpare (driftmissbrukare) är ett offer och i vår kultur en förövare.
Den kvinnliga prostituerade är i grunden en leverantör till driftmissbrukaren.
Är kvinnan då enbart ett offer eller kanske också en förövare.
Vi får faktiskt bestämma oss. Är försäljning av sexuella tjänster något som vi vill stigmatisera så får vi i logikens namn straffbelägga båda handlingarna, dvs både leverantören och köparen.
OBS! Detta resonemang gäller naturligtvis inte i tvångsstyrd trafficking/slaveri då självklart kvinnan helt och hållet måste betraktas som ett offer.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2008-11-04, 10:22
Hmm... Intressant förslag som sätter frågan på sin spets.
Permalänk | Anmäl
Veronica Svärd, 2008-11-04, 11:00
Sälja sex är inte roligt och flertalet sexsäljare säljer säkerligen INTE sex frivilligt . Att artikelförfattarna här har stöd i forskning betvivlar jag inte för ett ögonblick. Det är inte där artikeln brister. Tvärtom har artikeln alldeles rätt på den punkten. Det är en följd av ett orättvist samhälle. De fattiga kvinnor som säljer sex måste få ett bättre alternativ, och hjälp härmed. Också häri har artikeln rätt. Det är metoden som är katastrofalt fel. Ansvaret bör läggas där det hör hemma. Nämligen hos människorna, inklusive skattebetalarna. Det är nämligen så att vill man bli av med en sak, så skall man vara beredd att betala för detta, annars är det bara skitprat alltihop. Artikelskribenterna tillhör samhällets politiskt-mediala överklass, tjänar fett med pengar själva och ska inte slippa undan gratis. De ska ta sitt ansvar via skattsedeln. Men de vill komma undan gratis. Det brukar de rika vilja. Det är lågt.
Flertalet prostituerade säljer inte sex frivilligt. Många prostituerade gör det. Människor ska få leva sina egna liv i så stor frihet som möjligt. Prostitution bör avkriminaliseras. En rejäl fördelningspolitik återställas. En välfärdsstat värd namnen återinföras. Det är bästa sättet att hjälpa de utsatta kvinnorna, som därmed slipper verka i en livsfarlig skymningsvärld.
Pornografi är prostitution. Också här säljer man sex för pengar. Om prostitution skall vara förbjudet, skall även pornografi vara förbjudet. Det borde vara självklart. Den systematiskt moraliserande politiskt-mediala elit som i folkets namn på olika sätt tar makten över folket presterar överhuvud taget inte ett redigt sammanhängande tänkande. De kallar sig själva "vi". De är ingenting i den vägen.
Slutligen instämmer jag med Anders B Westin i dennes senaste kommentar.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-04, 11:19
Jag tycker att prostitution är ett allvarligt problem för ett samhälle. Därför ser jag gärna att man försvårar prostitutionens existens. Det här känns som ett väldigt trubbigt vapen, men ett vapen likaså.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-11-04, 11:58
Hur kommer det sig att "ingen" verkar undra över anledningen till att kvinnor (och män) säljer sina kroppar?
Är det ingen som begriper att det är nyckeln till låset!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-11-04, 12:49
Ramona
Jag tog faktiskt upp det i min senaste kommentar. Gener + tidiga miljöfaktorer som kopplas till vilken typ av sk Anknytningsschema får till sina medmänniskor.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2008-11-04, 13:03
Detr har fler gjort. Själv har jag anfört ekonomiskt nödtvång. Ramona Fransson är en notoriskt självupptagen skribent som sällan bryr sig om vad andra säger.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-04, 15:53
Anna var lugn för det. Skulle jag sitta i en situation där jag bara hade två möjligheter att välja mellan ta ett jobb som telefonförsä'ljare eller prostituerad skulle jag givetvis föredra att jobba som prostituerad. Det skulle nog även fler göra om bara diskrimineringen av prostituerade från feministhåll minskade. Det är inte alla prostituerade som är offer för traficking, men människorhandel ska givetis bekämpas oavsett om de drabbade hamnar inom bordellverksamhet eller tvingas sitta utan för systemet och spela dragspel.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-11-04, 17:23
Ramona läs vad artikelförfattarna skriver om orsakerna:
"Majoriteten prostituerade utsätts för sexuella övergrepp som barn, enligt internationella studier. .... . I Kvinnofridspropositionen fann regeringen sambandet mellan sexuella övergrepp i barndomen och prostitution "uppenbart.""
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-11-05, 08:11
Niclas Kuoppa. Alla studier som visat att majoriteten av prostituerade har en bakgrund med sexuella överprepp har enligt min mening alla en stor brist. Forskarna har okritiskt utgått från att dessa uppgifter är riktiga. Enligt min mening finns dessa brister i samtliga undersökningar som visar på samband med oönskade beteenden hos vuxna, med att dessa uppger att de på något sätt behandlats kränkande som barn. Ingen kollar upp om dessa uppgifter är sanna eller om den prostituerade eller kriminelle ser en möjlighet att lägga skulden på det destruktiva levernt på någon annan.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-11-05, 11:42
Niclas Kuoppa. Alla studier som visat att majoriteten av prostituerade har en bakgrund med sexuella överprepp har enligt min mening alla en stor brist. Forskarna har okritiskt utgått från att dessa uppgifter är riktiga. Enligt min mening finns dessa brister i samtliga undersökningar som visar på samband med oönskade beteenden hos vuxna, med att dessa uppger att de på något sätt behandlats kränkande som barn. Ingen kollar upp om dessa uppgifter är sanna eller om den prostituerade eller kriminelle ser en möjlighet att lägga skulden på det destruktiva levernt på någon annan.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-11-05, 11:42
Sussanna Svensson: Ursäkta, men har du läst några av de studier som du kritiserar?!? Det finns både kvantitativa och kvalitativa studier publicerade i ansedda internationella "peer-review" vetenskapliga tidskrifter som alltsedan sjuttiotalet påvisar sambandet mellan sexuella övergrepp under barndomen och inträde i prostitution. Menar du att dessa professionella tidskrifter publicerat hundratals artiklar där författarna i samtliga fall underlåtit att skaffa sig pålitliga eller alternativa källor? Skulle inte tro det. Dessutom är det en stor skillnad mellan en "kriminell" som tillfogar andra skador, och en person som dragits in i en verksamhet som denne inte på egen hand kan lämna. Eller försöker du likställa "kriminella" med prostituerade? Kolla förslagsvis upp följande studier innan du uttalar dig så tvärsäkert:
Att medelålden är 13-14 år, se bl a American Psychological Association (APA), Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls ed. Eileen L. Zurbriggen et al. (Washington, DC: American Psych. Ass’n, 2007), 17. available at www.apa.org/pi/wpo/sexualization.html; Mimi H. Silbert & Ayala M. Pines, “Occupation Hazards of Street Prostitutes,” Crim. Just. Beh. 8, (1981): 397; Evelina Giobbe, founder of advocacy group WISPER; Melissa Farley et al., "Prostitution and Trafficking in Nine Countries,” in Prostitution, Trafficking, and Traumatic Stress. ed. Melissa Farley (New York: Haworth Press, 2003) p. 35 (refererar studier).
Att majoriteten, mellan 55% t o m 90% enligt olika studier, utsatts för sexuella övergrepp som barn, see bl a Mimi H. Silbert & Ayala M. Pines, Early Sexual Exploitation as an Influence in Prostitution, 28 SOC. WORK 285-6 (1983)); Mimi Silbert & Ayala Pines, Entrance into Prostitution, 13 YOUTH & SOC’Y 471, 479 (1982) (60-70% av prostituerade i studien hade en förhistoria av sexuella övergrepp under barndomen); Ronald L. Simons & Les B. Whitbeck, Sexual Abuse as Precursor to Prostitution and Victimization Among Adolescent and Adult Homeless Women, 12 J. FAM. ISSUES 361 (1991); Chacón Echeverría et al., “SOY UNA MUJER DE AMBIENTE...”: UN ANÁLYSIS SOBRE PROSTITUTIÓN FEMININA, PREVENTIÓN Y SIDA 40-50 (San Jose: Instituto de Investigatiónes Sociáles, Universidad de Costa Rica, 1993) (rapporterar att 71 procent av de prostituerade kvinnor som studerats hade erfarit någon form av sexuella övergrepp vid 18 års ålder, antingen av ngn man inom familjen eller från den närmare omgivningen); INES VANWESENBECK, PROSTITUTES’ WELL-BEING AND RISK, 21-4 (1994) (sammanfattar undersökningar);Chris Bagley & Loretta Young, Juvenile Prostitution and Child Sexual Abuse: A Controlled Study, 6 CANADIAN J. COMMUNITY MENTAL HEALTH 5 (1987) (73 procent av de prostituerade i studien utsattes för sexuella övergrepp som barn); Mimi H. Silbert & Ayala M. Pines, Sexual Child Abuse as an Antecedent to Prostitution, 5 CHILD ABUSE & NEGLECT 407 (1981); Jennifer James & Jane Meyerding, Early Sexual Experience as a Factor in Prostitution, 7 ARCH. SEXUAL BEHAVIOR 31 (1977); Melissa Farley et al., "Prostitution and Trafficking in Nine Countries,” in Prostitution, Trafficking, and Traumatic Stress. ed. Melissa Farley (New York: Haworth Press, 2003) p. 35 (refererar studier), p. 43 (egna data). Se även Catharine A. MacKinnon, Sex Equality (New York: Foundation Press, 2001), p. 1412-13 (refererar studier). För mer originaldata, se bl a Susan Kay Hunter, Prostitution is Cruelty and Abuse to Women and Children, 1 MICH. J. GENDER & L. 99 (1993) (“The notion of choice is meaningless in this hopeless scenario. The most profoundly universal way in which choice is stripped from the prostituted woman is through the abuse she endures as a child: 85 % of survivors of prostitution report being victims of incest as a child, 90 % were physically abused, and 98 % were emotionally abused" [“Victor Survivor Testimony Data”, dvs 2 Portlandstudier med sammanlagt 123 överlevande]. Id. at 98-9; Melissa Farley et al. (2003) (stor kvantitativ intevju- och surveyundersökning (n-854) i nio länder, 59% av alla tillfrågade prostituerade som svarat (n-448) att de ”As a child, was hit or beaten by caregiver until injured or bruised.” Ytterligare uppger 63% av tillfrågade som svarat (n-508) att de varit ”sexually abused as a child.” Det bör dock nämnas att dessa uppgifter troligen är underrapporteringar eftersom metoderna är väldigt ”grova” när det inte sker någon djupar intervju. Intervjuer användes enbart där enkäter inte kunde användas, t ex vid lässvårigheter eller liknande. Dessutom rapporterar författarna att informanterna, dvs de prostituerade, under intervjuer ofta stördes eller kontrollerades av andra aktörer som t ex hallickar eller ”pojkvänner” på olika sätt. Så i jämförelse med mer djuplodande studier av överlevande som t ex den i Portland (ovan) så torde resultaten i Farley et al. snarare vara underskattningar av våld och övergrepp; Två andra studier som bekräftar bilden är följande: Evelina Giobbe, Confronting the Liberal Lies About Prostitution, in LIVING WITH CONTRADICTIONS 120, 123 (Alison M. Jaggar ed., 1994) (Organisationen WISPER (Women Hurt in Systems of Prostitution Engaged in Revolt) genomförde intervjuer med f.d. prostituerade i Minneapolis där 90 procent angav att de blivit misshandlade och 74 procent angav att de blivit utsatta för sexuella övergrepp mellan 3 till 14 års ålder.
Att prostituerade i genomsnitt utnyttjats av 8000 sexköpare vid arton års ålder, se Vednita Carter and Evelina Giobbe, “Duet: Prostitution, Racism and Feminist Discourse,” Hastings Women’s L.J. 10, (1999):
Permalänk | Anmäl
Shekar Nag, 2008-11-05, 23:23
Det här skall inte lösas med brottsprovokation, utpressning, förmynderi och tyranni på det sätt som artikelskribenterna föreslår. Det är nämligen människorna själva som skall bestämma över sina liv, och inte en klick priviligierade översittare. Orsaken till trafficking och annat elände är just de missförhållanden som skapats av just den urartade politiskt-mediala överklass skribenterna själva tillhör i kombination med den brist på välfärd som just samma skribenter understödjer med sin illa dolda skattekverulans. I ett fritt och rättvist samhälle gäller följande: kvinnor som vill prostituera sig skall få göra det och kvinnor som inte vill skall få slippa. Prostitution bör tillåtas. Punkt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-06, 05:40
Susanna S. Så du har gått igenom alla studier!? Om du gjort det så kanske du lika gärna kan skriva en kritisk rapport om det och lägga fram dina resultat så att de kan granskas. I vilket fall som helst är det enligt Brå som så att väldigt få av offren för sexuella övergrepp som anmäler och ännu färre som får upprättelse.Så hur hade du tänkt att man skulle kolla upp de uppgifterna? Att ha blivit utsatt för övergrepp som barn eller vuxen är inget som de utsatta så gärna vill skylta med. Problemet är därför snarare att få folk som utsatts för övergrepp att berätta, inte att folk skulle ljuga om det. Dock börjar vuxna offer i högre grad anmäla. Men ännu sker det i liten omfattning. Hittar ingen rapport om anmälningsfrekvensen för sexbrot mot barn hos Brå men däremot rapporten "Våldtäkt mot personer 15 år eller äldre" som visar anmälningsfrekvensen bland vuxna. http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=4...
Se även NTU 2006, sid, 65, tabell 3E där antalet sexbrott för 2005 skattades till 185 000, av vilka endast 10.9 % anmäldes.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=4...
NTU 2007 säger att antalet sexbrott för 2006 var 173000 varav 17% anmäldes.Se sid43, tabell 3.1
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=4...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-11-06, 09:32
Problemet är att det inte finns några tillförlitliga undersökningar i sverige om hur vanligt det är med falska våldtäktsanmälningar endast ett fåtal larmrapporter från poliser som vittnar om att de tvingas lägga ner tid på utredningar som de rätt snabbt inser saknar relevans. Det finns dock internationella studier som visar på ett skrämmande högt tal när det gäller falska anklagelser. Hittade en studie efter endast ett snabbt googlande. http://www.anandaanswers.com/pages/naaFalse.html
Hur vanligt det är att ex kriminella eller narkomaner skyller på kränkningar i barndomen för att skylla sitt destruktiva levrne på det,finns det enligt vad jag vet inte nån studie på, men det är en brist i de undersökningar som jag läst att de som intervjuat personerna tagit deras uppgifter på allvar utan att kritiskt granska. Feministerna brukar ju hävda att ingen kvinna skulle utsätta sig för intigritetskränkande förhör i en rättegång om hon verkligen inte hade blivit våldtagen, ändå visar denna studie på drygt 40% falska anmälningar. Låt säga att man som prostituerad deltar i en undersökning och får ett formulär att fylla i där en av frågorna är kränktes du sexuellt som barn. Men vet att man deltar anonymt att ett ja svar inte leder till nån påfredstande rättegång, men att man därigenom kan rättfärdiga att man gör nått som anses moralskt fel.
Är du helst övertygad om att inte en stor del av de intervjupersoner som använts i studierna om att prostituerade utsatts för övergrepp inte överdriver?
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-11-06, 15:17
Susanna Svensson, var har artikeln du refererar publicerats? Står inget om detta på den sida du länkar till. Och för övrigt är jag förvånad att du utgår ifrån att prostituerade själva anser att de "gör nått som anses moralskt fel." För vem är det "moraliskt fel" att de dagligen blir misshandlade, tvingas utsätta sig för allvarliga medicinska risker, och för det mesta inte har några reella alternativ att lämna prostitutionen (90% brukar svara att det de helst vill är att lämna sexindustrin, t o m när hallickarna är närvarande vid intervjuer). Hela diskussionen om moral missar poängen att prostitution är exploatering av unga kvinnors (och unga mäns, för all del) utsatthet i ett samhälle där makt och sexualitet är tätt sammanflätade.
En person om rymmer hemifrån för att hon/han utnyttjas sexuellt är inte "moraliskt skyldig" till någonting! Därför skall sexköparna betala för den skada de bidrar till att förvärra när de utnyttjar hennes/hans belägenhet. Det är sexköparna som är "skyldiga"! Hela poängen med Riksdagens antagande av sexköpslagen var just detta och det är därför Högsta domstolens tolkning tolkning, vilken ser brottet som ett "brott mot allmän ordning" och inte "brott mot [den prostituerade] personen", är felaktig. Men vad kunde man vänta sig av ett gäng konservativa domare i vilkas skara det t o m döljer sig sexköpare (Thorsson)?
Permalänk | Anmäl
Shekar Nag, 2008-11-06, 15:59
Har gett min syn på saken här. Det är ju bla mig det handlar om indirekt.
http://blogg.expressen.se/gretagarbo/entry.jsp?messid=433065
Permalänk | Anmäl
Greta garbo, 2008-11-06, 17:59
Med ditt resonemang är hororna lika skyldiga till att utnyttja sexmissbrukande män genom att utnyttja dem ekonomiskt.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-11-06, 18:10
135 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Om torskar med domstolens hjälp ska betala pengar till de prostituerade, gör sig inte staten skyldig till "koppleri" då?
Offer och förövare. Den inverterade verkligheten.
Att kriminalisera både prostituerade och sexköpare är det enda som i längden kan göra kvinnan till en vuxen varelse.
Att ständigt betrakta den manliga svagheten som förövare och den kvinnliga svagheten som offer kan aldrig leda till jämlikhet.
Begriper man inte inkonsekvensen i detta resonemang.
Kvinnan reducerat till ett viljelöst objekt. Får inte ens ett vara ett subjekt.
Det var det dummaste jag läst på länge. Riv upp sexköpslagen i stället. Antingen ska det vara börbjudet att både köpa och sälja sex, men det bästa vore givetvis om vuxna människor får göra vad de vill i sängen med eller utan ersättning. Det ska inte politikerna lägga sig i. Det finns faktiskt arbeten som är mer förnedrande än att jobba som prostituerad. Telefonförsäljare ex som prostituerad kommer kunderna åtminstone frivilligt, som telefonförsäljare tvingas du sitta och ofreda ovilliga kunder hela arbetspasset nej fy.
Skadestånd är kanske enda ståndet en torsk kan få i framtiden
Det går alltid att se alla som är inblandade i brottslig verksamhet som offer. Även torskar. Vem ska ersätta dem för deras lidanden som sexmissbrukare?
Konsekvent tillämpad innebär den här idén att man får ersätta strafflagen med en lag om skadestånd till förövare.
Prostitutionen kan bekämpas, men legalisterna trasslar bara till det för dem som verkligen försöker. Satsa ordentligt på det handfasta sociala arbetet istället .
Haha, det ligger en hel kennel begravd här någonstans.
Hej! Jag blir så glad av att ni har gått ihop er och skrivit så klokt om detta - tack! Det är roligt att känna att vi är fler som tycker på detta sätt. Nu känns det lättare att fortsätta kämpa.
Det finns en fråga som är bättre att ställa, än alla förbud i världen. Frågan ska ställas till flickan/kvinnan: Varför prostituerar du dig? och den ska inte ställas av journalister utan av kunniga människor, som verkligen kan hjälpa den prostituerade till ett vettigt alternativ. Svaren kommer att vara väldigt varierande, men om inte de som ställer frågan, kan göra annat än ställa frågan, ska de inte ens bevärdiga sig med att skriva en enda artikel, som den artikeln här ovan.
Att förbjuda någon att sälja sex, är fullkomligt idiotiskt om det inte finns pengar att tjäna på annat sätt. Men Gudrun, Claes med flera, kanske kan tänka sig att stå för de dagliga utgifterna som de flesta kvinnorna har? Eller rent av skaffa fram tusentals behandlingsplatser för vissa kvinnor, så att de blir av med sitt drogberoende? Nej, jag blir så urförbannad på alla dessa förståsigpåare med glatt munväder!
Trodde jag inte det!? FI:s galjonsfigur har dragit fram rättshaveristen, censurälskaren och manshataren KATHERINE MACKINNON. Hon hade väl plockat fram den ännu mer mot män hatiska ANDREA DWORKIN också om inte människan redan var död och begraven.
"Dworkin tillsammans med Catherine MacKinnon medverkade till ett lagförslag (USA) som definierade pornografi som ett brott mot de civila rättigheterna mot kvinnor, den avsåg att ge kvinnor möjligheter att stämma porrdistributörer på skadestånd i civila rättsmål. Lagen underkändes sedermera eftersom den ansågs stå i strid med konstitutionen. Men att överhuvud taget komma på tanken att definiera pornografi på detta sättet är på många vis att just underkänna kvinnors fria vilja och kvinnors rätt till sina egna kroppar. Vad Dworkin tillsammans med McKinnon med andra ord gjorde var att försöka skriva bort den mest fundamentala rätten kvinnor har - rätten till sin kropp!" - text kopierad från Louisep
Bara en språkbruksanmärkning med särskild address. Jag tycker "torskar" är ett olämpligt uttryck för en jurist. En jurist ska inte ta ställning på kännslomässigt laddad grund, och "torskar" är ju´st ett ord med ytterst negativ väördeladdning. Detta är elementum i fråga om juridiskt etos. Claes Borgström, vår jurist i gänget, är således grovt oseriös. Han förtjänar ingen som helst respekt.
En lag i ett fritt samhälle kan inte reglera vuxna människors frivilliga sexuella handlingar.
En lag i ett fritt samhälle kan inte reglera vuxna människors frivilliga affärsöverenskommelser.
Oavsett om man gillar prostitution eller inte.
He he Gudrun behövde visst stå i rampljuset igen. Enligt Svensk lag så har de prostituerade rätt att sälja sex men det är olagligt att köpa sex. Kan man få skadestånd för att göra något som är lagligt för en?
Kriminalisera prostitutionen bl.a. för att stävja trafficking där kvinnor och barns kroppar säljs och hålls i förvar av sina "ägare". Det kommer att ta tid innan kvinnor och barn inte längre anses vara underordnade männen, men när vår västerländska kultur gått under - sexualiseringen och det sexuella våldet tyder på det - kommer kanhända en ny och människovärdigare kultur att uppstå.
Det är en märklig lag det där.....
Jag får ligga helt naken på ett bord och två likaledes nakna människor får massera hela min kropp i två timmar och det är fortfarande helt lagligt.
Skulle dessa dock, i enlighet med massageföretagets marknadsföring, ge mig en verklig HELkroppsmassage d.v.s inklusive penis så blir jag plötsligt kriminell och ska nu också enligt artikelförfattarna betala skadestånd.
Verkar fel helt enkelt.
Inte är artikelförfattarna jämställda heller. Det finns idag förmodligen fler män/pojkar som prostituerar sig än kvinnor men dessa nämner ni inte med ett ord. Jag trodde jämställd betydde likabehandling eller vad tycker ex-jämo Borgström?
Susanna:
Om det är så kränkande att "ofreda ovilliga kunder" som telefonförsäljare är det väl bara att byta jobb och sluta gnälla? Bli prostituerad vetja. Då får du knulla villiga kunder istället och slipper både förnedringen, skatten och det sociala skyddsnätet. Lycka till!
En sak till. Jag tror jag smäller av. Det här är ju för fan brottsprovokation! De prostituerade säljer sina tjänster; och sen kammar de in skadestånden; jisses vilka affärsmöjligheter som öppnar sig. Och det skriver en av våra "främsta" jurister under på! Nå, att Gudrun Schyman inte är riktigt klok har vi ju vetat länge. Nu vet vi att Claes Borgström inte heller är det. Och den blådåren har varit jämställdhetsminsiter! Det visar ju hur sjukt vårt samhälle blivit. Varför reagerar ingen annan på eländet!?
*skakar bedrövad på huvudet*
Den faktiska konsekvensen av nämnda förslag kan därmed förutsägas enkelt: ett kraftigt uppsving lr prostitutionen.
Det är ju bara spritt språngande.
Den här artikeln är så packad med vinklingar av det verkliga läget för att få handel med sexualla tjänster till en på alla sätt och viss kvinnoförnedrande verksamhet att det är ruskigt.
Visst finns det problem med sexhandel i Sverige idag, men problemet är att vi har kriminaliserat kunderna på en marknad vilket tvingar säljarna att agera i skymundan. Om man verkligen var intresserad av förhållandena för de personer (kvinnor, tjejer, män och pojkar) som säljer sex så ge dem möjligheten att bedriva sin verksamhet under trygga förhållanden. En öppen verksamhet, med bland annat anställningsavtal skulle klart minska den trafficing som vi har idag.
Erratum. JämO var det ju. Skit samma. Som lätt inses öppnar anfört krav splendid expectations, inte bara för prostitutionen, utan för utpressningsbranschen därtill. Det är Claes Borgström, det!
Tonnys kommentar var tänkvärd,. Det finns evidens för att öppen prostitution minskar våldtäkter. Den statsunderstödda feminismen är med andra ord kvinnornas värsta fiende.
Vad prostitution och trafficking beträffar rör det sig till stor del om fattiga öststatskvinnor som inte alls lurats in i det utan aktivt sökt sig till det. Den sanningen är dock moraliskt otjusig, farmställer icke kvinnorna som Värnlösa Offer och därför politiskt inkorrekt, men sanning likafullt, såsom påvisats i empiriska studier (källa: tidningsartikel. Det är lögn att hitta sånt med google, så jag får hänvisa till min egen allmänna trovärdighet). Anfört förslag berövar dessa kvinnor deras inkomst. Troligen är de måttligt tacksamma. De hänvisas nu till brottslighet. Kommer de att ha några skrupler? Sannolikt inte.
Men när Schyman, Borgström & consortes (Tjusiga Människor som alltid haft det bra, hurra!) får härja fritt, så blir det ju tyvärr så här.
Det är bra att man riktar blicken mot efterfrågan. Prostitution och trafficking är ekonomisk verksamhet - där någon i behov av pengar säljer något till någon som har pengar. Skulle den prostituerade vilja ha sex så skulle man ju inte ta betalt. Och precis som all annan ekonomisk verksamhet följer detta också lagen av utbud och efterfrågan. Så genom att öka kostnaderna för kunderna kan man påverka efterfrågan, så långt är jag med.
Men det är fel att tro att prostituerade är alla små offer som väntar på att bli räddade. Deras självbild kräver att de ser sig som starka och fria kvinnor (inte traffickingoffer förstås - de är ju gisslan) och det ska mycket till att de ser sig som skadade som ska vårdas. Däremot kan jag tänka mig att många vill ha stålarna. Men de skulle nog inte sluta sälja sex för det.
Sluta klanka på sexköpslagen i sig - den ger polisen möjligheter att spana på köpare och störa etablering av illegala bordeller / trafficking i stor skala. Torsken som köper sex bidrar till organiserad brottslighet. De tjejer som jobbar som traffickingoffer är ofta de som finns på nätet och "talar engelska" och jobbar dygnet runt med vad som helst. Som begagnade bilar annonseras de ut - och männen tror att det är frivilligt.
Det är dags att sluta idealisera de prostituerade, det är hårdföra damer som vill tjäna massa stålar - och sluta idealisera kunderna, det är ofta vanliga män och inga stackare som inte får sex.
Men ge för guds skull inte mer pengar för de prostituerade! Det är ju helt befängt...ta gärna från torsken men lägg det till något vettigt och konstruktivt istället. T ex till skyddsboende för traffickingoffer som räddas och som ska vittna mot hallickar och kunder. Idag struntar kommuner att hjälpa dem - många bara slängs ut från landet. Först kidnappas de, sedan tvingas med pistolen mot tinningen att förnedra sig med uppemot 20 män om dagen varje dag året runt och hålls gisslan, och tvingas att låtsas att de gillar det - för annars skadas lillasystern i Moldavien eller mamman i Ukraina. Och när flickan sedan räddas så slängs de ofta bara ut ur landet ! DET är en skandal och bör åtgärdas.
Som rubriken blev ställd kan man undra varför bara sexköparen och inte dito säljaren skall ta ansvar för sina handlingar. Men det är väl någon särskild delikatess med den saken som en vanlig människa inte kan fatta.
Hahaha, den var bra, Gunnar! :oD
Jag är förbluffad över de många negativa kommentarerna, samt de befängda påståenden att författarnas information skulle bygga på något annat än vetenskapliga studier. Om vi accepterar prostitution, vare sig det gäller av kvinnor eller män (den senare är avsevärt mindre förekommande men förstås ej oviktig) innebär det att vi även möjliggör trafficking och barnprostitution. Detta kan man se i ett flertal studier. Om detta inte är skäl nog att ta författarna på allvar då vet jag inte. Att skifta fokus från säljare till köpare är ju att gå till roten av problemet. Inte att göra kvinnan till viljelöst offer - utan snarare att belysa köparen (vare sig det rör sig om en man eller kvinna (den senare även här mindre förekommande) som vålds/makt-utövare.
Pinsamt när kända personer inte förstår begreppet samtycke. Även om man ogillar jobbet betyder inte att man är tvingad. Sexsäljaren godkänner om köpet ska genomföras eller inte. Vissa sexsäljare har utsatts för sexuella övergrepp tidigare i livet och känner sig som offer, då kan man avstå prostitution. Andra sexsäljare känner sig inte som offer utan gillar det dom gör. Det är dags att nyansera och även se den biten. I ett modernt samhälle som respekterar individens frihet att själv utforma sitt liv är lagliga sexköp ett naturligt inslag.
Absolut rätt! Köparna ska betala, och dyrt. Sex-industrin är en ide som skapats av män och som gjort barn och kvinnor till offer i hela världen. Kvinnor är offer i 98% av fallen inom sex-industrin. Ytterst få har hamnat i industrin av egen vilja eller för att dom tycker om det. Det helt sjukliga är att när jag efterforskade om porr och sex industrin, så upptäckte jag att 90% av män faktiskt tror att kvinnor är ansvariga! Visar hur sjukligt pucko män kan vara. Enligt män är kvinnor skyldiga för sex slavar som kommer in till EU genom öst länderna och som blivit våldförda; dom inbillar sig att prostituterade tycker om sitt job eller annars "skulle dom inte göra det". Dom är så urblåsta att dom inte inser vad dom själva skapat och att dessa kvinnor blivit utnyttjade som barn, eller tvingade. Gör det då till ett brått så dom får lära sig att det är just det: ett brått.
Den forskning som artikelförfattarna hänvisar till ifrågasätter påståenden om att de flesta sexsäljare gör det fria valet att sälja sex. Forskningen ifrågasätter även likställandet av sexmarknaden med vilken annan marknad som helst där säljandet och köpandet alltid sker mellan två helt fria individer. Men gäller skadeståndskravet även manliga prostituerade? Eller anser artikelförfattarna att unga pojkar och män som säljer sex inte exploateras i samma mån som unga flickor och kvinnor? Finns det forskning om manliga sexsäljares bakgrunder, fysiska och psykiska hälsa, vilka risker de utsätts för, och i vad mån de tvingas till prostitution eller gör ett fritt val?
Dock, alla sexsäljare är väl inte tvingade till prostitution eller traumatiserade efter att ha blivit utsatta för övergrepp som barn!? Isåfall blir det märkligt om skadestånd ska betalas ut per automatik.
Birgitta, tre fjärdedelar av trafficking i Europa gäller byggsektorn, livsmedels-/restaurangsektorn och tiggeri. Varför inför du då inte också straff för alla människor som enligt din logik möjliggör detta slavarbete. Alltså alla som betalar för restaurangbesök, alla som inte själva byggt det hus de bor i och alla som skänker pengar till tiggare...?
Mystiskt hur torskar alltid skall ses som onda, dumma, illvilliga och kåta. Tänker med kuken och bara utnyttjar och förstör.
I många fall - kanske de flesta - är torsken likt en alkoholist, i ett sexberoende. Ett osunt förhållande som gör att han likt alkhoholisten som inte kan hantera spriten - inte kan hantera sina relationer.
Jag har aldrig hört talas om att alkoholisten skall betala skadestånd till Vin & Sprit.
När skrivs det debattinlägget? Blir det publicerat? Går det att ta på allvar?
Birgitta
Problemet är logiken.
Manliga svagheter orsakas precis som kvinnliga svagheter av gener, underlåtelser i barndom och uppväxt.
Ändå väljer vi att kriminalisera / stigmatisera vissa handlingar. För att bygga en kultur.
En manlig narkoman är ett offer. En manlig narkotikalangare är både ett offer och en förövare.
En manlig sexköpare (driftmissbrukare) är ett offer och i vår kultur en förövare.
Den kvinnliga prostituerade är i grunden en leverantör till driftmissbrukaren.
Är kvinnan då enbart ett offer eller kanske också en förövare.
Vi får faktiskt bestämma oss. Är försäljning av sexuella tjänster något som vi vill stigmatisera så får vi i logikens namn straffbelägga båda handlingarna, dvs både leverantören och köparen.
OBS! Detta resonemang gäller naturligtvis inte i tvångsstyrd trafficking/slaveri då självklart kvinnan helt och hållet måste betraktas som ett offer.
Hmm... Intressant förslag som sätter frågan på sin spets.
Sälja sex är inte roligt och flertalet sexsäljare säljer säkerligen INTE sex frivilligt . Att artikelförfattarna här har stöd i forskning betvivlar jag inte för ett ögonblick. Det är inte där artikeln brister. Tvärtom har artikeln alldeles rätt på den punkten. Det är en följd av ett orättvist samhälle. De fattiga kvinnor som säljer sex måste få ett bättre alternativ, och hjälp härmed. Också häri har artikeln rätt. Det är metoden som är katastrofalt fel. Ansvaret bör läggas där det hör hemma. Nämligen hos människorna, inklusive skattebetalarna. Det är nämligen så att vill man bli av med en sak, så skall man vara beredd att betala för detta, annars är det bara skitprat alltihop. Artikelskribenterna tillhör samhällets politiskt-mediala överklass, tjänar fett med pengar själva och ska inte slippa undan gratis. De ska ta sitt ansvar via skattsedeln. Men de vill komma undan gratis. Det brukar de rika vilja. Det är lågt.
Flertalet prostituerade säljer inte sex frivilligt. Många prostituerade gör det. Människor ska få leva sina egna liv i så stor frihet som möjligt. Prostitution bör avkriminaliseras. En rejäl fördelningspolitik återställas. En välfärdsstat värd namnen återinföras. Det är bästa sättet att hjälpa de utsatta kvinnorna, som därmed slipper verka i en livsfarlig skymningsvärld.
Pornografi är prostitution. Också här säljer man sex för pengar. Om prostitution skall vara förbjudet, skall även pornografi vara förbjudet. Det borde vara självklart. Den systematiskt moraliserande politiskt-mediala elit som i folkets namn på olika sätt tar makten över folket presterar överhuvud taget inte ett redigt sammanhängande tänkande. De kallar sig själva "vi". De är ingenting i den vägen.
Slutligen instämmer jag med Anders B Westin i dennes senaste kommentar.
Jag tycker att prostitution är ett allvarligt problem för ett samhälle. Därför ser jag gärna att man försvårar prostitutionens existens. Det här känns som ett väldigt trubbigt vapen, men ett vapen likaså.
Hur kommer det sig att "ingen" verkar undra över anledningen till att kvinnor (och män) säljer sina kroppar?
Är det ingen som begriper att det är nyckeln till låset!
Ramona
Jag tog faktiskt upp det i min senaste kommentar. Gener + tidiga miljöfaktorer som kopplas till vilken typ av sk Anknytningsschema får till sina medmänniskor.
Detr har fler gjort. Själv har jag anfört ekonomiskt nödtvång. Ramona Fransson är en notoriskt självupptagen skribent som sällan bryr sig om vad andra säger.
Anna var lugn för det. Skulle jag sitta i en situation där jag bara hade två möjligheter att välja mellan ta ett jobb som telefonförsä'ljare eller prostituerad skulle jag givetvis föredra att jobba som prostituerad. Det skulle nog även fler göra om bara diskrimineringen av prostituerade från feministhåll minskade. Det är inte alla prostituerade som är offer för traficking, men människorhandel ska givetis bekämpas oavsett om de drabbade hamnar inom bordellverksamhet eller tvingas sitta utan för systemet och spela dragspel.
Ramona läs vad artikelförfattarna skriver om orsakerna:
"Majoriteten prostituerade utsätts för sexuella övergrepp som barn, enligt internationella studier. .... . I Kvinnofridspropositionen fann regeringen sambandet mellan sexuella övergrepp i barndomen och prostitution "uppenbart.""
Niclas Kuoppa. Alla studier som visat att majoriteten av prostituerade har en bakgrund med sexuella överprepp har enligt min mening alla en stor brist. Forskarna har okritiskt utgått från att dessa uppgifter är riktiga. Enligt min mening finns dessa brister i samtliga undersökningar som visar på samband med oönskade beteenden hos vuxna, med att dessa uppger att de på något sätt behandlats kränkande som barn. Ingen kollar upp om dessa uppgifter är sanna eller om den prostituerade eller kriminelle ser en möjlighet att lägga skulden på det destruktiva levernt på någon annan.
Niclas Kuoppa. Alla studier som visat att majoriteten av prostituerade har en bakgrund med sexuella överprepp har enligt min mening alla en stor brist. Forskarna har okritiskt utgått från att dessa uppgifter är riktiga. Enligt min mening finns dessa brister i samtliga undersökningar som visar på samband med oönskade beteenden hos vuxna, med att dessa uppger att de på något sätt behandlats kränkande som barn. Ingen kollar upp om dessa uppgifter är sanna eller om den prostituerade eller kriminelle ser en möjlighet att lägga skulden på det destruktiva levernt på någon annan.
Sussanna Svensson: Ursäkta, men har du läst några av de studier som du kritiserar?!? Det finns både kvantitativa och kvalitativa studier publicerade i ansedda internationella "peer-review" vetenskapliga tidskrifter som alltsedan sjuttiotalet påvisar sambandet mellan sexuella övergrepp under barndomen och inträde i prostitution. Menar du att dessa professionella tidskrifter publicerat hundratals artiklar där författarna i samtliga fall underlåtit att skaffa sig pålitliga eller alternativa källor? Skulle inte tro det. Dessutom är det en stor skillnad mellan en "kriminell" som tillfogar andra skador, och en person som dragits in i en verksamhet som denne inte på egen hand kan lämna. Eller försöker du likställa "kriminella" med prostituerade? Kolla förslagsvis upp följande studier innan du uttalar dig så tvärsäkert:
Att medelålden är 13-14 år, se bl a American Psychological Association (APA), Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls ed. Eileen L. Zurbriggen et al. (Washington, DC: American Psych. Ass’n, 2007), 17. available at www.apa.org/pi/wpo/sexualization.html; Mimi H. Silbert & Ayala M. Pines, “Occupation Hazards of Street Prostitutes,” Crim. Just. Beh. 8, (1981): 397; Evelina Giobbe, founder of advocacy group WISPER; Melissa Farley et al., "Prostitution and Trafficking in Nine Countries,” in Prostitution, Trafficking, and Traumatic Stress. ed. Melissa Farley (New York: Haworth Press, 2003) p. 35 (refererar studier).
Att majoriteten, mellan 55% t o m 90% enligt olika studier, utsatts för sexuella övergrepp som barn, see bl a Mimi H. Silbert & Ayala M. Pines, Early Sexual Exploitation as an Influence in Prostitution, 28 SOC. WORK 285-6 (1983)); Mimi Silbert & Ayala Pines, Entrance into Prostitution, 13 YOUTH & SOC’Y 471, 479 (1982) (60-70% av prostituerade i studien hade en förhistoria av sexuella övergrepp under barndomen); Ronald L. Simons & Les B. Whitbeck, Sexual Abuse as Precursor to Prostitution and Victimization Among Adolescent and Adult Homeless Women, 12 J. FAM. ISSUES 361 (1991); Chacón Echeverría et al., “SOY UNA MUJER DE AMBIENTE...”: UN ANÁLYSIS SOBRE PROSTITUTIÓN FEMININA, PREVENTIÓN Y SIDA 40-50 (San Jose: Instituto de Investigatiónes Sociáles, Universidad de Costa Rica, 1993) (rapporterar att 71 procent av de prostituerade kvinnor som studerats hade erfarit någon form av sexuella övergrepp vid 18 års ålder, antingen av ngn man inom familjen eller från den närmare omgivningen); INES VANWESENBECK, PROSTITUTES’ WELL-BEING AND RISK, 21-4 (1994) (sammanfattar undersökningar);Chris Bagley & Loretta Young, Juvenile Prostitution and Child Sexual Abuse: A Controlled Study, 6 CANADIAN J. COMMUNITY MENTAL HEALTH 5 (1987) (73 procent av de prostituerade i studien utsattes för sexuella övergrepp som barn); Mimi H. Silbert & Ayala M. Pines, Sexual Child Abuse as an Antecedent to Prostitution, 5 CHILD ABUSE & NEGLECT 407 (1981); Jennifer James & Jane Meyerding, Early Sexual Experience as a Factor in Prostitution, 7 ARCH. SEXUAL BEHAVIOR 31 (1977); Melissa Farley et al., "Prostitution and Trafficking in Nine Countries,” in Prostitution, Trafficking, and Traumatic Stress. ed. Melissa Farley (New York: Haworth Press, 2003) p. 35 (refererar studier), p. 43 (egna data). Se även Catharine A. MacKinnon, Sex Equality (New York: Foundation Press, 2001), p. 1412-13 (refererar studier). För mer originaldata, se bl a Susan Kay Hunter, Prostitution is Cruelty and Abuse to Women and Children, 1 MICH. J. GENDER & L. 99 (1993) (“The notion of choice is meaningless in this hopeless scenario. The most profoundly universal way in which choice is stripped from the prostituted woman is through the abuse she endures as a child: 85 % of survivors of prostitution report being victims of incest as a child, 90 % were physically abused, and 98 % were emotionally abused" [“Victor Survivor Testimony Data”, dvs 2 Portlandstudier med sammanlagt 123 överlevande]. Id. at 98-9; Melissa Farley et al. (2003) (stor kvantitativ intevju- och surveyundersökning (n-854) i nio länder, 59% av alla tillfrågade prostituerade som svarat (n-448) att de ”As a child, was hit or beaten by caregiver until injured or bruised.” Ytterligare uppger 63% av tillfrågade som svarat (n-508) att de varit ”sexually abused as a child.” Det bör dock nämnas att dessa uppgifter troligen är underrapporteringar eftersom metoderna är väldigt ”grova” när det inte sker någon djupar intervju. Intervjuer användes enbart där enkäter inte kunde användas, t ex vid lässvårigheter eller liknande. Dessutom rapporterar författarna att informanterna, dvs de prostituerade, under intervjuer ofta stördes eller kontrollerades av andra aktörer som t ex hallickar eller ”pojkvänner” på olika sätt. Så i jämförelse med mer djuplodande studier av överlevande som t ex den i Portland (ovan) så torde resultaten i Farley et al. snarare vara underskattningar av våld och övergrepp; Två andra studier som bekräftar bilden är följande: Evelina Giobbe, Confronting the Liberal Lies About Prostitution, in LIVING WITH CONTRADICTIONS 120, 123 (Alison M. Jaggar ed., 1994) (Organisationen WISPER (Women Hurt in Systems of Prostitution Engaged in Revolt) genomförde intervjuer med f.d. prostituerade i Minneapolis där 90 procent angav att de blivit misshandlade och 74 procent angav att de blivit utsatta för sexuella övergrepp mellan 3 till 14 års ålder.
Att prostituerade i genomsnitt utnyttjats av 8000 sexköpare vid arton års ålder, se Vednita Carter and Evelina Giobbe, “Duet: Prostitution, Racism and Feminist Discourse,” Hastings Women’s L.J. 10, (1999):
Det här skall inte lösas med brottsprovokation, utpressning, förmynderi och tyranni på det sätt som artikelskribenterna föreslår. Det är nämligen människorna själva som skall bestämma över sina liv, och inte en klick priviligierade översittare. Orsaken till trafficking och annat elände är just de missförhållanden som skapats av just den urartade politiskt-mediala överklass skribenterna själva tillhör i kombination med den brist på välfärd som just samma skribenter understödjer med sin illa dolda skattekverulans. I ett fritt och rättvist samhälle gäller följande: kvinnor som vill prostituera sig skall få göra det och kvinnor som inte vill skall få slippa. Prostitution bör tillåtas. Punkt.
Susanna S. Så du har gått igenom alla studier!? Om du gjort det så kanske du lika gärna kan skriva en kritisk rapport om det och lägga fram dina resultat så att de kan granskas. I vilket fall som helst är det enligt Brå som så att väldigt få av offren för sexuella övergrepp som anmäler och ännu färre som får upprättelse.Så hur hade du tänkt att man skulle kolla upp de uppgifterna? Att ha blivit utsatt för övergrepp som barn eller vuxen är inget som de utsatta så gärna vill skylta med. Problemet är därför snarare att få folk som utsatts för övergrepp att berätta, inte att folk skulle ljuga om det. Dock börjar vuxna offer i högre grad anmäla. Men ännu sker det i liten omfattning. Hittar ingen rapport om anmälningsfrekvensen för sexbrot mot barn hos Brå men däremot rapporten "Våldtäkt mot personer 15 år eller äldre" som visar anmälningsfrekvensen bland vuxna. http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=4...
Se även NTU 2006, sid, 65, tabell 3E där antalet sexbrott för 2005 skattades till 185 000, av vilka endast 10.9 % anmäldes.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=4...
NTU 2007 säger att antalet sexbrott för 2006 var 173000 varav 17% anmäldes.Se sid43, tabell 3.1
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=4...
Problemet är att det inte finns några tillförlitliga undersökningar i sverige om hur vanligt det är med falska våldtäktsanmälningar endast ett fåtal larmrapporter från poliser som vittnar om att de tvingas lägga ner tid på utredningar som de rätt snabbt inser saknar relevans. Det finns dock internationella studier som visar på ett skrämmande högt tal när det gäller falska anklagelser. Hittade en studie efter endast ett snabbt googlande. http://www.anandaanswers.com/pages/naaFalse.html
Hur vanligt det är att ex kriminella eller narkomaner skyller på kränkningar i barndomen för att skylla sitt destruktiva levrne på det,finns det enligt vad jag vet inte nån studie på, men det är en brist i de undersökningar som jag läst att de som intervjuat personerna tagit deras uppgifter på allvar utan att kritiskt granska. Feministerna brukar ju hävda att ingen kvinna skulle utsätta sig för intigritetskränkande förhör i en rättegång om hon verkligen inte hade blivit våldtagen, ändå visar denna studie på drygt 40% falska anmälningar. Låt säga att man som prostituerad deltar i en undersökning och får ett formulär att fylla i där en av frågorna är kränktes du sexuellt som barn. Men vet att man deltar anonymt att ett ja svar inte leder till nån påfredstande rättegång, men att man därigenom kan rättfärdiga att man gör nått som anses moralskt fel.
Är du helst övertygad om att inte en stor del av de intervjupersoner som använts i studierna om att prostituerade utsatts för övergrepp inte överdriver?
Susanna Svensson, var har artikeln du refererar publicerats? Står inget om detta på den sida du länkar till. Och för övrigt är jag förvånad att du utgår ifrån att prostituerade själva anser att de "gör nått som anses moralskt fel." För vem är det "moraliskt fel" att de dagligen blir misshandlade, tvingas utsätta sig för allvarliga medicinska risker, och för det mesta inte har några reella alternativ att lämna prostitutionen (90% brukar svara att det de helst vill är att lämna sexindustrin, t o m när hallickarna är närvarande vid intervjuer). Hela diskussionen om moral missar poängen att prostitution är exploatering av unga kvinnors (och unga mäns, för all del) utsatthet i ett samhälle där makt och sexualitet är tätt sammanflätade.
En person om rymmer hemifrån för att hon/han utnyttjas sexuellt är inte "moraliskt skyldig" till någonting! Därför skall sexköparna betala för den skada de bidrar till att förvärra när de utnyttjar hennes/hans belägenhet. Det är sexköparna som är "skyldiga"! Hela poängen med Riksdagens antagande av sexköpslagen var just detta och det är därför Högsta domstolens tolkning tolkning, vilken ser brottet som ett "brott mot allmän ordning" och inte "brott mot [den prostituerade] personen", är felaktig. Men vad kunde man vänta sig av ett gäng konservativa domare i vilkas skara det t o m döljer sig sexköpare (Thorsson)?
Har gett min syn på saken här. Det är ju bla mig det handlar om indirekt.
http://blogg.expressen.se/gretagarbo/entry.jsp?messid=433065
Med ditt resonemang är hororna lika skyldiga till att utnyttja sexmissbrukande män genom att utnyttja dem ekonomiskt.