[...] som läser boken först, men det är bara att ställa sig i kö till boken eller läsa om den och delta i debatten som den orsakat. EU, Jordbruk, jakt och fiske, Kultur, media och idrott [...]
Blogg:Svart jord är en viktig bok | LottaC åsikt, 2010-02-26, 07:43
[...] på fläsköverkottet inom EU. Om Sveriges del i denna nya form av imperialism kan man läsa i Gunnar Lindstedts utmärkta bok Svart Jord. Där skildrar han bl a hur även Kinnevik inom Stenbecksimperiet köper [...]
Blogg:Globaliseringen en fasa för världens småbönder « R, 2010-01-28, 21:24
Det är ju underbart! Morötter och potatis sköter sig i princip själva. Det enda man måste tänka på är att planera lite. Verkligen inget att oroa sig över.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2008-10-29, 13:54
Hej!
Det gryr redan en sådan rörelse. Vi är en grupp lantbrukare i Ångermanland och Jämtland som föder upp köttdjur helt utan kraftfoder på marginalmarker och i skogen. Vi får en helt suverän kvalitet på köttet och djuren mår bra. Problemet är fortfarande dieseln som åtgår för plöjning och skörd. Inom skogsbruket har man tagit fram moderna redskap för att koppla till hästen. Något liknande bör göras för jordbearbetningen också. Snart blir de små torpen åter igen värdefulla, tror jag.
Thorsten Laxvik
Permalänk | Anmäl
Thorsten Laxvik, 2008-10-29, 15:50
Du har glömt en viktig energikälla som kommer att försörja jorden med billig energi i 2000 år. Gas Hydrate heter det på engelska. Ännu behöver vi inte leva som vildar på fälten: http://www.youtube.com/watch?v=h-e5uGo-r1A
Permalänk | Anmäl
Herr S, 2008-10-29, 19:59
Insändaren börjar påläst och faktaspäckad, men ungefär vid orden "naturens ekosystemtjänser" verkar det slå slint. Att något hemskt kommer att hända är tydligt, men det härleds inte tydligt. Vad ska t.ex. den där miljonen bönder ska göra. Menar du att de ska ta varsin lie och ersätta skördetröskorna?
Nä, att hissarna skulle stanna faller på sin egna orimlighet. Elproduktion sker ju med kärnkraft. Dess råvaror kommer inte ta slut än på länge, och när uranet någon gång sinar så går det att driva kärnkraft på andra radioaktiva grundämnen.
All respekt för att du tydligen tycker det är mysigt att påta i jorden och odla egna grödor, men du behöver väl inte fälla osanna påståenden för det.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-10-29, 23:03
Till gårdagens lunch åt jag kalops med rödbetor. På 1940-talet så hade vi en jättestor tvättgryta ingjuten i en kökshörna, och som eldades med ved i en lucka under grytan. Någon gång på hösten så fylldes grytan med vatten och tvättade rödbetor. När rödbetorna kokat en lång stund så lossnade de flesta ytterskalen nästan av sig själv. När vattnet kallnat lite lagom, så var det lätt att lossa resten av skalen och lägga rödbetorna på glasburkar tillsammans med lag. Reportrarna var ett av svt:s tv-programmet som sändes i slutet av 1990-talet, och då sa reportern att bonden får 50 öre för ett kilo rödbetor, men om det hämtas på glasburk från butikshyllan så betalar man 44 kr per kilo i kassan.
Man kan då tänka sig att kanske 200 personer bor i villaområdet nära lantgården. På hösten så går man gemensamt ut på åkern och plockar upp rödbetorna, och kokar dem i stora grytor och lägger dem på glasburkar, samtidigt som man kanske ordnar gemensamma gårdsfester. Bonden får kanske då tio ggr så mycket betalt och helt utan subventioner, samtidigt som alla har kalops, sylta och rödbetor för hela året till avsevärt lägre kostnad. Motsvarande gäller då för alla andra grönsaker och rotfrukter, och det bör säkert gå att ordna även för mjölk, smör, ost, svamp, bär, frukt, köttprodukter och annat. Trävirke, ved och andra skogsprodukter, liksom jakt, fiske, golfbanor, simbassänger, bastu osv., kan ju även finnas med på agendan. Liksom gäststugor för sommargäster.
I slutet på oktober kan ju då fyra femtedelar av de boende fara iväg på tusentals stora segelbåtar där man lastat med sig skörd, slakt, jakt och annat. Sedan kan man kryssa längs strandlinjen söderut allt eftersom vinden tillåter och i övrigt på vikingasätt göra strandhugg för att byta grejor och umgås på vägen mot den andra hemboplatsen på lämpliga jordbruksområden långt söderut, dit man kanske anländer lagom till jul. I mitten av april så tar man då motsvarande söderskörd, slakt osv. med sig tillbaka norrut för att anlända till nordliga hemtrakter i slutet av maj. Hela vägen kan man förstås från och till ha lite olika betalande kryssningsgäster med sig ombord. Det är väl bara kreativiteten som sätter gränserna för olika sorts mer eller mindre välplanerade upplevelsemixerier och kontantförsörjningsidéer.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2008-10-30, 07:56
En "kris" lockar alltid fram domedagsprofeterna. Dom som "vet" vad vi andra skall göra för att överleva. Dom som in sin allomfattande "expertis" ser något vi andra inte ser.
Om herr "experten" hade kunnat sin samtidshistoria lite bättre än att hänvisa till ett "agrart" slavläger som Sovjetunionen som nån slags räddning eller förebild hade det varit intressant. Drar man ett än tydligare exempel på det han spår om kommer vi till Kina för 40-50 år sedan och vad som hände där när man föste ut folk på landsbygden och tvingande dem att "delta i produktionen av mat.".
Att tro att oljan är den sista enegrikällan vi har och att vi inte kommer att hitta alternativ är att nedvärdera människans inneboende kraft till innovation och utveckling.
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2008-10-30, 13:16
Uno, om du nu menar vad du säger, varför då inte försöka att övertala ditt grannskap om vikten av kollektiv rödbetsplockning. Återkom gärna och berätta hur arrangemanget gick.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-10-30, 17:30
Det är bara jordbruket som kan hjälpa Zimbabve på föttter igen. Men det kommer att ta tid... Det är jorden som gäller. Inte orden...
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2008-10-30, 23:10
Glenn, tack för att du kommenterar, och därmed på något sätt visar intresse. Jag har under de senaste 15 -20 åren försökt att få de de flesta som jag träffar intresserade. Nästan alla säger att de tycker att det vore väldigt intressant att leka flyttfåglar, och likt vikingarna göra strandhugg i franska och spanska hamnar innan man kryssar vidare söderut. Men än så länge har jag inte hittat någon som är fullt beredd att jobba vidare med att göra tv-serier eller liknande av konceptet. En producent på svt sade sig vara intresserad om jag kunde få igång någon omfattande folkrörelse som stod bakom idéerna. En manusskrivare för MTV sa att de själva hade funderat på något liknande, men att det än så länge är dyrare med omfattande animeringar med framtida attrapper, rekvisita, interiörer och exteriörer som skall blandas med skådespelare, än att bara använda det bakgrungsmaterial för relationsintrigerna som redan finns.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2008-10-31, 22:07
Helena, är man tillräckligt envis och håller på tillräckligt länge så är det nog ändå de rätta orden, och kanske även bilden i framtidsvisionära videofilmer, som kan ha en avgörande effekt! Tänk bara på upplysningstiden enträgna filosofers idéer om mänskliga rättigheter och natruvetenskapliga fakta. Citat, Bi Puranen, "Framtider", 97:1, sid 16: ... visar Ronald Ingelhart hur kulturella, ekonomiska och politiska förändringar i 43 länder... mycket starkt knyter makro- och mikronivåerna till varandra. Demokrati på makronivå knyts till begrepp som tillit, tolerans och subjektivt välmående på mikronivå... /... förändringar av världsbilden speglar förändringarna... men de förskjuts med EN HEL GENERATION...
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2008-10-31, 22:19
Väl researchat inlägg! Oljeberoendet i livsmedelssektorn är en dold och inte så mycket uppmärksammad aspekt på energikrisen.
Det enda jag saknar i frasmtidsbilden är en beräkning på hur mycket mark varje familj skulle kunna få att odla grönsaker på. Och en påminneöse att det finns en god svensk kolonitradition med lotter i alla storstäder. Idag är dessa lotter ett exempel på kulturell mångfald, allt fler lotter odlas av folk från andrfa kulturer. tminstone i min hemstad Malmö.
Permalänk | Anmäl
Thore Soneson, 2008-11-03, 14:42
Välkommen till Newsmill, Gunnar Lindstedt. Jag är nationalekonomiskt kompetent, läste din bok om oljekrisen och förutsade på grundval av denna ett drastiskt och långvarigt kursfall i juli i fjol, och jag fick rätt, och det var jag ensam om bland ekonomiska analytiker. Vad ekonomin beträffar är jag liksom du domedagsprofet.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/21/ekonomins-elande
Det där om jordbruket är också korrekt, men jag tror inte den rika världens folk har lust att bli bönder igen. Den snabbt tilltagande ekonomiska knappheten kommer att skapa enorma spänningar i det globala samhället. Jag tror kort och gott att det blir storkrig inom tio år, och inför detta måste Sverige rusta upp så mycket det bara någonsin går. Också ärom har jag skrivit en artikel.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-05, 20:45
Till Glenn Lacrosse: även v ad gäller uran börjar vi få en bristsituation. Vi har inte bara peak oil, vi har peak uranium också. Kärnkraft är alltså ingen patentlösning. Vad vi kan hoppoas på är massiv forskning på energiteknologiområdet. Denna är i full gång nu (USA, med sin enorma spetskompetens, det landets stora till gång i sion kris, leder utvecklingen), men det är mycket tveksamt om det räcker till. Jag tror att vi kommer att få enorma kostn adshöjningar, med konjunkturnedgång och inflation samtidigt. Alltså stagflation.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-05, 20:50
Låt mig sedan fråga, om blott retoriskt: om nu Gunnar Lindstedt skjall flytta ut på landet och idka småskaligt jordbruk med valkade nävar, hur skall han då få tid och ork att skriva sina utmärkta böcker...? Nej, kort sagt, jag hade kanske fel om samhäöllsklassernas enande: tvärtom får vi kanske ett inbördes klasskrig i Sverige, och de slutar med ett realt återinförande av livegenskapen. Artikeln andas med andra ord en hopplöst verklighetsfrämmande ideqalism. Ideral har aldrig styrt historien och det kommer det heller aldrig att göra. Man skall säga som det ÄR och inte tjusa till saker och ting i värsta miljöpartistil, för det är att lura och bedra folket.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-05, 21:11
Största problemet som jag ser för framtidens matproduktion är att endast 8% av alla europeiska bönder är under 35 år.
Jag tror inte det är på grund utav bristande intresse bland yngre.
Själv är jag ung och utbildad ekologisk odlare som ständigt är på jakt efter en plats bedriva jordbruk och landskapsvård i, för framtiden. Bara det att allt kostar sådana fantasisummor. Samtidigt styckas gårdar upp i mindre tomter som exploateras på ett eller annat sätt.
Till sist har vi varken gårdar eller bönder kvar!
Permalänk | Anmäl
Peter, 2008-11-07, 02:30
Jag är definitivt övertygad om att intresset brister bland de yngre. Unga utbildade ekologiska odlare är föga representativa, tvärtemot vad de själva tror. Ekonomiska förhinder spelar också in, och här håller jag bestämt med. Det bör åtgärdas. Jag önskar min namne lycka till. Han kommer att behövas.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-09, 20:11
Uno, jag har sökt till varje Expedition Robinson och skulle jättegärna vilja vara med i en sådan dokusåpa som du föreslår. Hoppas du försöker få gehör hos fler kanaler, som inte har samma motprestation som SVT beträffande vinkling och politisk korrekthet.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-11-10, 15:56
Du har rätt i att en omställning av jordbruket är nödvändig av många skäl - minskat beroende av olja, minskad användning av gifter och mediciner, mindre transporterande. Efterfrågan på ekologiska produkter är större än produktionen. En del odlare vill byta produktionsmetoder. Det finns alltså intresse för omställningen. Svårigheter med finansieringen kan vara hinder för att förändringarna blir av. Man kan väl knappast räkna med börsnoterade investment med anspråk på stora vinster. Det får bli banker, bildade med speciell inriktning på en ny jordbruksproduktion. Insättare (och kanske delägare) kan tänkas vara personer som är intresserade av att det finns alternativa produkter i handeln. Även om de kan bidra till finansieringen behöver de inte tvunget bli bönder, även om några kommer att välja att bli det.
Permalänk | Anmäl
Kjell Nilsson, 2008-11-16, 17:57
Tycker att denna artikel inte speglar verkligheten.
Först och främst så finns det mycket fler energikällor än enbart olja, och idag så använder vi inte olja och energi på ett effektivt sätt. Om fler bodde närmare varandra i tatare städer, så skulle olika transportkostnader kunna minskas, speciellt om städerna skulle vara i närheten av en hamn. För det andra så slösas det mycket mat idag och vi äter för mycket kött och andra animaliska produkter, om vi skulle äta mer vegetariskt (som t.ex. bönor), skulle vi kunna använda mindre resurser och samtidigt må bättre (nu talar jag inte om att bli vegeterianer utan bara om att minska på köttet till en hälsosam nivå). Stora arealer mark används idag inte till något alls (som öken), det finns flera innovationer som kan utnyttja dessa områden till att producera mat. Samtidigt kommer befolkningen att minska och då kommer behovet av mat att minska, så jag tror inte att vi behöver oroa oss för att vi ska svälta.
Permalänk | Anmäl
peter, 2008-11-19, 20:51
Gunnar Lindstedt bor redan på landet. Han är ett föredöme för journalistkåren i sin undersökande journalistik som hårdkryddas av hans framsynthet. Han tillhör de få somhar båda fötterna stadigt på marken och det är ett nöje att ha förmånen få läsa hans slutsatser.
Permalänk | Anmäl
Nisse Sandberg, 2008-12-03, 12:03
Varför ska inte jordbruket fungera som det gör idag. Använder bönder olja för att få fram bättre skördar ?
Det kommer att finnas andra sätt att driva fordon som bränsleceller etc när bensinmotorerna är utfasade. Årtalet som regeringen sa var väl 2030 tror jag att bensinmotorerna ska vara utfasade.
Bensinmotorn av idag är en uppfinning från 1920-talet, så hundra år av troget användande av bensinmotor räcker väl. Idag är hybridbilar en väg mot framtiden och riktigt vad som kommer att vara framtiden sätt att driva motorer på vet inte jag, men inte tror jag att bönderna förlorar sina snordyra traktorer inte.
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-03-27, 08:39
Till att börja dagen med så borde rimligtvis födoämnesintaget balanseras mot födoämnesbehovet hos den biologiska mänskliga individen. Att detta har tillåtits att bli ett maktinstrument i form av olika livsmedelspolitiska frågor, istället för att vara en humanbiologisk födoämnesersättningsfråga, det är politiskt taskspel.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-03-27, 11:27
Måste bara skriva ett par ord när de gäller driva traktorer i jordbruket. De går utmärkt att driva en traktor med gengas och man får ut bra med kraft naturligtvis inte likställt med diseln . Och de är svårt att ange i procent hur mycke gengasen ger ombyggnaden ja vissa körde bara ingasen utan att bygga om vissa byggde om finns sidor att kolla upp detta på sök bara på ordet gengas . När de gäller konst gödesel finns de säkert lite ersättning därmed . mvh
Permalänk | Anmäl
dodegevan, 2009-03-27, 13:25
Hej Gunnar Lindstedt!
För att vara "ekonomijournalist och oljeexpert" verkar du inte lite på den tekniska utvecklingen! Det finns en massa lösningar på transport problemet i jordbruket men du verkar helt ha snöat in dig på oljan.
Koldioxiden är dessutom inget problem för jordbruket, snarare en förutsättning då växter växer bättre med mer tillgång på koldioxid!
Andas ut och ha en bra dag!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-03-27, 14:46
Jag tror, som en föregående talare redan sagt, att många stadsbor (och andra likväl) har svårt att tänka sig att bli heltidsbönder, men redan på deltid skulle många kunna bidra till en förändring av hur vår matproduktion ser ut. Att kunna släppa datortragglandet på kontor mot några timmar jordbruksarbete per vecka tror jag skulle göra många gott och ersätta dyra gymkort med friskluft istället. Att dessutom kunna få en bit mat på köpet är ju bara trevligt. Dessutom är det här ett utmärkt sätt för våra politiker att lösa en del av arbetslösheten. Satsa på utbildning av arbetslösa inom ekologiskt jordbruk och låt även andra som vill byta bana gå in på detta spår. Jag tror många fler än man först tror skulle vara intresserade av detta och skulle skapa en meningsfull tillvaro för ett stort antal människor som kanske är fast i långtidsarbetslöshet. Är man fler som delar på bördan behöver man inte skrämma folk med att "om man är bonde så arbetar man 8 dagar i veckan och 25 timmar om dygnet".
Jag hoppas också att fler läsare än jag kan se att det inte behöver vara så radikalt allt detta. Vi måste inte kapa all storproduktion rakt av, men både vi själva och jorden omkring oss skulle må bättre av lite mer varierat bruk. Beskrivningen som ges av hur svårt det är att odla ekologiskt tror jag dessutom är baserad på de strikta riktlinjer som finns för detta idag. Det går kanske att hitta en mellanväg här också - att ha naturliga system som grundstötta, men att ibland ta hjälp av moderna medel när det inte går riktigt som man tänkt sig. Det måste inte vara antingen eller.
Permalänk | Anmäl
V, 2009-03-27, 16:08
Varför tar ingen upp önskvärdheten av en befolkninsminskning? Nu har jorden 7 miljarder, 2050 förutses 9 miljarder. Evig befolkningstillväxt? Borde inte alla länder göra som Kina? Ettbarnspolitik
Permalänk | Anmäl
Anders Karlsson "Kalle", 2009-03-27, 18:25
Det talar emot artikelförfattarens Kassandra-komplex om att han kan förutspå en framtida katastrof (Malthuskatastrof?), är att den vetenskapliga och tekniska utvecklingen i dag sker snabbare än någonsin tidigare i historien. Varför skulle vi inte kunna utveckla nya energikällor? Vi vet alla att det pågår forskning i västvärlden, och om inte den räcker till kanske viktiga genombrott kommer från andra länder, hur många ingenjörer tror ni, tex Kina och Indien utbildar?
.
Till signaturen. Anders Karlsson "Kalle" ”evig befolkningstillväxt”, jag vet inte, många rika och medelinkomstländer har ett fruktsamhetstal på under de 2,1 vilket skulle leda till en naturlig befolkningsminskning, Japan är det första landet som kommer att uppleva det.
Permalänk | Anmäl
Lucian, 2009-03-27, 20:14
Japan är inte först med minskande befolkning. Vi har redan flera länder som minskar. Undantagen i Europa är de länder som växer för egen maskin, de flesta ökar i befolkning blott på grund av invandring från andra länder utanför.
Annars så är Ryssland ett intressant exempel, där super man ihjäl sig i så pass kvick takt att befolkningen faktiskt minskar. Vi ska se att om vi lyckas få ordning på befolkningstalen så minskar många av våra problem.
Permalänk | Anmäl
Robin, 2009-03-27, 21:59
För korthets skull får jag väl hålla med övriga kommentatorer om Kassandra-komplex. Det är svårt att sia, framför allt om framtiden.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson OM, 2009-03-27, 23:29
För 210 år sedan formulerade Thomas Malthus liknande idéer. Några år efter det kom den tekniska utvecklingen med konstgödsel, storbruk och traktorer igång.
.
Nymalthusianism är tröttsamt.
Permalänk | Anmäl
Andreas Vilén, 2009-03-28, 04:27
"Borde inte alla länder göra som Kina? Ettbarnspolitik"
.
Jo, det vore vettigt om vi om 50 år vill se en fullständigt omvänd befolkningspyramid. Och folk säger att vi redan nu har en åldrande befolkning.
Permalänk | Anmäl
Andreas Vilén, 2009-03-28, 04:29
Mycket klartänkt och logisk analys.Jag tror faktiskt att det är precis så oroende och profetiskt som Gunnar Lindstedt säger.
Vi måste nog ta bort både skygglappar och önsketänkande.
Precis som i andra sammanhang (t.ex. kosten...) har vi snart nått vägs ände och måste börja tänka rationellt,konstruktivt och förebyggande för att komma ur de problem som vi av oförstånd halkat in i. Det gäller både ekonomi och hälsa.
Att bortförklara fakta och utpeka syndabockar är ju meningslöst.
Permalänk | Anmäl
ulf pohl, 2009-03-28, 14:53
Vi nådde vägs ände redan 1798 när Malthus publicerade sitt mest kända verk om att jorden är överbefolkad. Då hade jorden ännu inte en miljard invånare.
.
Ett par år senare uppfanns järnvägen.
Permalänk | Anmäl
Andreas Vilén, 2009-03-28, 16:19
"En miljon svenskar måste bli bönder för att undvika svält"
Ge tusen traktorer till våra kamrater bönder.
Böndernas insats är viktig för vår framtid.
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2009-03-29, 08:05
Även om jag inte håller med författaren om de direkta och armaggedonliknande följderna så är ändå Peak oil ett hot i en nära framtid som måste tas på allvar. (Vad som menas med att hissar inte funkar kan ha att göra med att reparatören inte kan ta sig till hissen...?).
Hursomhaver, tittar man på vad regering och myndigheter gör åt detta är svaret: inte ett skvatt. I rådande klimathysteri förnekas peak oil eftersom "den onda oljan" minsann räcker i tusen och åter tusen år till.. Sorgligt.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-04-03, 12:17
Det är fascinerande att se vilken tilltro till tekniken vissa personer har. Många förstår heller inte vilken roll oljan spelar i dagens samhälle: olja är industrisamhällets blod.
Av all energi vi använder på jorden är nästa 40% olja och ytterligare 40+ % är naturgas & kol. Sol & vind är mindre än 1%. Infrastrukturen kring olja har byggts upp under en period av 100 år och beräknas vara värd 10 000 miljarder dollar (Roberts, End of oil, 2004). Att "hitta något som ersätter" ens en liten (10-procentig) nergång i oljan finns inte på kartan med mindre än att man har ett decennium och några biljoner dollar i bakfickan. Problemet underskattas alltså gravt av alltför många. Att byta ut en infrastruktur görs inte i en handvändning. De olika delarna av oljeinfrastrukturen måste vara i drift i 10-50 år för att betala av sina kostnader... Varifrån skulle biljoner dollar komma idag (finanskris) för att snabbt bygga upp en alternativ energi-infrastruktur?
Jordbruket i Sverige och USA står för ca 15-20 % av den totala oljeanvändningen i respektive land. Enligt vissa beräkningar går det 7-10 gånger mer energi in i jordbruket (olja, naturgas) än man får ut i form av energiinnehållet i maten som produceras. Olja behövs i varje led; maskiner, konstgödsel, bekämpningsmedel, torkning, konstbevattning, transporter.
Läs mer på efterolja.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-04-20, 22:00
Sista raden i föregående kommentar ska vara:
Läs mer på
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-04-20, 22:11
Suck, URLen jag försöker hänvisa till är efteroljan.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-04-20, 22:35
Prom Dresses 2010 including designer Jovani prom dresses, cheap and affordable prom dresses,
sexy prom dress, wedding, bridesmaid and mother of the bride
Wedding Gowns
Evening Gowns
Formal Gowns
Prom Gowns
Shop prom dresses, formal dresses, prom shoes, 2010 designer prom gowns at dres4sale.
for cocktail dresses, dresses for prom, homecoming dresses, and evening dresses. Cheap prom dresses or couture designer evening gowns for your next formal.
evening dresses
Wedding Gowns
Evening Gowns
Permalänk | Anmäl
haoya, 2010-03-19, 12:31
Brave man!! I admire you very much~~~
classified |advertising| tempurpedic mattress
Permalänk | Anmäl
jessie31, 2010-05-06, 09:05
This man looks familiar. I dont know why, but his face has something about it.
________________________
Jayme at dog tags for dogs
Permalänk | Anmäl
Jayme54, 2010-05-23, 02:16
Hmmm, jag förstår när jag har översatt din artikel. Ser ut som världens livsmedelsförsörjning, särskilt under ekonomiska och finansiella situation är så svår att förutsäga. Jag hoppas bara att situationen tillbaka till det normala snart.
Indonesia Furniture Handicraft Wholesale Marketplace - Seo Support - Lifestyle for Health - Lifestyle Blogging - Marwere iPhone and iPad - News Spreader
Permalänk | Anmäl
bangpress, 2010-06-20, 16:16
Best TIFFANY JEWELRY online sale and replica handbags
Best [url=http://www.tiffanyjewelryhotsale.com/]TIFFANY JEWELRY[/url] online sale and [url=http://www.replicahandbagscheap.com/]replica handbags[/url]
Permalänk | Anmäl
jmjm123, 2010-06-30, 06:41
on best wedding dresses for 2009 and 2010. You can find latest collection of woman's dresses and casual dresses on this site
discount Prom dresses
discount wedding dresses
a series of discount Wedding Dresses, Including Wedding gowns, Evening gowns, Wedding Dress, Bridal gowns and Bridal Dress
wedding dresses
prom dresses
Look more beautiful than you've ever imagined in top designer dresses
Permalänk | Anmäl
dress, 2010-07-28, 04:47
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är ju underbart! Morötter och potatis sköter sig i princip själva. Det enda man måste tänka på är att planera lite. Verkligen inget att oroa sig över.
Hej!
Det gryr redan en sådan rörelse. Vi är en grupp lantbrukare i Ångermanland och Jämtland som föder upp köttdjur helt utan kraftfoder på marginalmarker och i skogen. Vi får en helt suverän kvalitet på köttet och djuren mår bra. Problemet är fortfarande dieseln som åtgår för plöjning och skörd. Inom skogsbruket har man tagit fram moderna redskap för att koppla till hästen. Något liknande bör göras för jordbearbetningen också. Snart blir de små torpen åter igen värdefulla, tror jag.
Thorsten Laxvik
Du har glömt en viktig energikälla som kommer att försörja jorden med billig energi i 2000 år. Gas Hydrate heter det på engelska. Ännu behöver vi inte leva som vildar på fälten: http://www.youtube.com/watch?v=h-e5uGo-r1A
Insändaren börjar påläst och faktaspäckad, men ungefär vid orden "naturens ekosystemtjänser" verkar det slå slint. Att något hemskt kommer att hända är tydligt, men det härleds inte tydligt. Vad ska t.ex. den där miljonen bönder ska göra. Menar du att de ska ta varsin lie och ersätta skördetröskorna?
Nä, att hissarna skulle stanna faller på sin egna orimlighet. Elproduktion sker ju med kärnkraft. Dess råvaror kommer inte ta slut än på länge, och när uranet någon gång sinar så går det att driva kärnkraft på andra radioaktiva grundämnen.
All respekt för att du tydligen tycker det är mysigt att påta i jorden och odla egna grödor, men du behöver väl inte fälla osanna påståenden för det.
Till gårdagens lunch åt jag kalops med rödbetor. På 1940-talet så hade vi en jättestor tvättgryta ingjuten i en kökshörna, och som eldades med ved i en lucka under grytan. Någon gång på hösten så fylldes grytan med vatten och tvättade rödbetor. När rödbetorna kokat en lång stund så lossnade de flesta ytterskalen nästan av sig själv. När vattnet kallnat lite lagom, så var det lätt att lossa resten av skalen och lägga rödbetorna på glasburkar tillsammans med lag. Reportrarna var ett av svt:s tv-programmet som sändes i slutet av 1990-talet, och då sa reportern att bonden får 50 öre för ett kilo rödbetor, men om det hämtas på glasburk från butikshyllan så betalar man 44 kr per kilo i kassan.
Man kan då tänka sig att kanske 200 personer bor i villaområdet nära lantgården. På hösten så går man gemensamt ut på åkern och plockar upp rödbetorna, och kokar dem i stora grytor och lägger dem på glasburkar, samtidigt som man kanske ordnar gemensamma gårdsfester. Bonden får kanske då tio ggr så mycket betalt och helt utan subventioner, samtidigt som alla har kalops, sylta och rödbetor för hela året till avsevärt lägre kostnad. Motsvarande gäller då för alla andra grönsaker och rotfrukter, och det bör säkert gå att ordna även för mjölk, smör, ost, svamp, bär, frukt, köttprodukter och annat. Trävirke, ved och andra skogsprodukter, liksom jakt, fiske, golfbanor, simbassänger, bastu osv., kan ju även finnas med på agendan. Liksom gäststugor för sommargäster.
I slutet på oktober kan ju då fyra femtedelar av de boende fara iväg på tusentals stora segelbåtar där man lastat med sig skörd, slakt, jakt och annat. Sedan kan man kryssa längs strandlinjen söderut allt eftersom vinden tillåter och i övrigt på vikingasätt göra strandhugg för att byta grejor och umgås på vägen mot den andra hemboplatsen på lämpliga jordbruksområden långt söderut, dit man kanske anländer lagom till jul. I mitten av april så tar man då motsvarande söderskörd, slakt osv. med sig tillbaka norrut för att anlända till nordliga hemtrakter i slutet av maj. Hela vägen kan man förstås från och till ha lite olika betalande kryssningsgäster med sig ombord. Det är väl bara kreativiteten som sätter gränserna för olika sorts mer eller mindre välplanerade upplevelsemixerier och kontantförsörjningsidéer.
En "kris" lockar alltid fram domedagsprofeterna. Dom som "vet" vad vi andra skall göra för att överleva. Dom som in sin allomfattande "expertis" ser något vi andra inte ser.
Om herr "experten" hade kunnat sin samtidshistoria lite bättre än att hänvisa till ett "agrart" slavläger som Sovjetunionen som nån slags räddning eller förebild hade det varit intressant. Drar man ett än tydligare exempel på det han spår om kommer vi till Kina för 40-50 år sedan och vad som hände där när man föste ut folk på landsbygden och tvingande dem att "delta i produktionen av mat.".
Att tro att oljan är den sista enegrikällan vi har och att vi inte kommer att hitta alternativ är att nedvärdera människans inneboende kraft till innovation och utveckling.
Uno, om du nu menar vad du säger, varför då inte försöka att övertala ditt grannskap om vikten av kollektiv rödbetsplockning. Återkom gärna och berätta hur arrangemanget gick.
Det är bara jordbruket som kan hjälpa Zimbabve på föttter igen. Men det kommer att ta tid... Det är jorden som gäller. Inte orden...
Glenn, tack för att du kommenterar, och därmed på något sätt visar intresse. Jag har under de senaste 15 -20 åren försökt att få de de flesta som jag träffar intresserade. Nästan alla säger att de tycker att det vore väldigt intressant att leka flyttfåglar, och likt vikingarna göra strandhugg i franska och spanska hamnar innan man kryssar vidare söderut. Men än så länge har jag inte hittat någon som är fullt beredd att jobba vidare med att göra tv-serier eller liknande av konceptet. En producent på svt sade sig vara intresserad om jag kunde få igång någon omfattande folkrörelse som stod bakom idéerna. En manusskrivare för MTV sa att de själva hade funderat på något liknande, men att det än så länge är dyrare med omfattande animeringar med framtida attrapper, rekvisita, interiörer och exteriörer som skall blandas med skådespelare, än att bara använda det bakgrungsmaterial för relationsintrigerna som redan finns.
Helena, är man tillräckligt envis och håller på tillräckligt länge så är det nog ändå de rätta orden, och kanske även bilden i framtidsvisionära videofilmer, som kan ha en avgörande effekt! Tänk bara på upplysningstiden enträgna filosofers idéer om mänskliga rättigheter och natruvetenskapliga fakta. Citat, Bi Puranen, "Framtider", 97:1, sid 16: ... visar Ronald Ingelhart hur kulturella, ekonomiska och politiska förändringar i 43 länder... mycket starkt knyter makro- och mikronivåerna till varandra. Demokrati på makronivå knyts till begrepp som tillit, tolerans och subjektivt välmående på mikronivå... /... förändringar av världsbilden speglar förändringarna... men de förskjuts med EN HEL GENERATION...
Väl researchat inlägg! Oljeberoendet i livsmedelssektorn är en dold och inte så mycket uppmärksammad aspekt på energikrisen.
Det enda jag saknar i frasmtidsbilden är en beräkning på hur mycket mark varje familj skulle kunna få att odla grönsaker på. Och en påminneöse att det finns en god svensk kolonitradition med lotter i alla storstäder. Idag är dessa lotter ett exempel på kulturell mångfald, allt fler lotter odlas av folk från andrfa kulturer. tminstone i min hemstad Malmö.
Välkommen till Newsmill, Gunnar Lindstedt. Jag är nationalekonomiskt kompetent, läste din bok om oljekrisen och förutsade på grundval av denna ett drastiskt och långvarigt kursfall i juli i fjol, och jag fick rätt, och det var jag ensam om bland ekonomiska analytiker. Vad ekonomin beträffar är jag liksom du domedagsprofet.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/21/ekonomins-elande
Det där om jordbruket är också korrekt, men jag tror inte den rika världens folk har lust att bli bönder igen. Den snabbt tilltagande ekonomiska knappheten kommer att skapa enorma spänningar i det globala samhället. Jag tror kort och gott att det blir storkrig inom tio år, och inför detta måste Sverige rusta upp så mycket det bara någonsin går. Också ärom har jag skrivit en artikel.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang
Till Glenn Lacrosse: även v ad gäller uran börjar vi få en bristsituation. Vi har inte bara peak oil, vi har peak uranium också. Kärnkraft är alltså ingen patentlösning. Vad vi kan hoppoas på är massiv forskning på energiteknologiområdet. Denna är i full gång nu (USA, med sin enorma spetskompetens, det landets stora till gång i sion kris, leder utvecklingen), men det är mycket tveksamt om det räcker till. Jag tror att vi kommer att få enorma kostn adshöjningar, med konjunkturnedgång och inflation samtidigt. Alltså stagflation.
Låt mig sedan fråga, om blott retoriskt: om nu Gunnar Lindstedt skjall flytta ut på landet och idka småskaligt jordbruk med valkade nävar, hur skall han då få tid och ork att skriva sina utmärkta böcker...? Nej, kort sagt, jag hade kanske fel om samhäöllsklassernas enande: tvärtom får vi kanske ett inbördes klasskrig i Sverige, och de slutar med ett realt återinförande av livegenskapen. Artikeln andas med andra ord en hopplöst verklighetsfrämmande ideqalism. Ideral har aldrig styrt historien och det kommer det heller aldrig att göra. Man skall säga som det ÄR och inte tjusa till saker och ting i värsta miljöpartistil, för det är att lura och bedra folket.
Största problemet som jag ser för framtidens matproduktion är att endast 8% av alla europeiska bönder är under 35 år.
Jag tror inte det är på grund utav bristande intresse bland yngre.
Själv är jag ung och utbildad ekologisk odlare som ständigt är på jakt efter en plats bedriva jordbruk och landskapsvård i, för framtiden. Bara det att allt kostar sådana fantasisummor. Samtidigt styckas gårdar upp i mindre tomter som exploateras på ett eller annat sätt.
Till sist har vi varken gårdar eller bönder kvar!
Jag är definitivt övertygad om att intresset brister bland de yngre. Unga utbildade ekologiska odlare är föga representativa, tvärtemot vad de själva tror. Ekonomiska förhinder spelar också in, och här håller jag bestämt med. Det bör åtgärdas. Jag önskar min namne lycka till. Han kommer att behövas.
Uno, jag har sökt till varje Expedition Robinson och skulle jättegärna vilja vara med i en sådan dokusåpa som du föreslår. Hoppas du försöker få gehör hos fler kanaler, som inte har samma motprestation som SVT beträffande vinkling och politisk korrekthet.
Du har rätt i att en omställning av jordbruket är nödvändig av många skäl - minskat beroende av olja, minskad användning av gifter och mediciner, mindre transporterande. Efterfrågan på ekologiska produkter är större än produktionen. En del odlare vill byta produktionsmetoder. Det finns alltså intresse för omställningen. Svårigheter med finansieringen kan vara hinder för att förändringarna blir av. Man kan väl knappast räkna med börsnoterade investment med anspråk på stora vinster. Det får bli banker, bildade med speciell inriktning på en ny jordbruksproduktion. Insättare (och kanske delägare) kan tänkas vara personer som är intresserade av att det finns alternativa produkter i handeln. Även om de kan bidra till finansieringen behöver de inte tvunget bli bönder, även om några kommer att välja att bli det.
Tycker att denna artikel inte speglar verkligheten.
Först och främst så finns det mycket fler energikällor än enbart olja, och idag så använder vi inte olja och energi på ett effektivt sätt. Om fler bodde närmare varandra i tatare städer, så skulle olika transportkostnader kunna minskas, speciellt om städerna skulle vara i närheten av en hamn. För det andra så slösas det mycket mat idag och vi äter för mycket kött och andra animaliska produkter, om vi skulle äta mer vegetariskt (som t.ex. bönor), skulle vi kunna använda mindre resurser och samtidigt må bättre (nu talar jag inte om att bli vegeterianer utan bara om att minska på köttet till en hälsosam nivå). Stora arealer mark används idag inte till något alls (som öken), det finns flera innovationer som kan utnyttja dessa områden till att producera mat. Samtidigt kommer befolkningen att minska och då kommer behovet av mat att minska, så jag tror inte att vi behöver oroa oss för att vi ska svälta.
Gunnar Lindstedt bor redan på landet. Han är ett föredöme för journalistkåren i sin undersökande journalistik som hårdkryddas av hans framsynthet. Han tillhör de få somhar båda fötterna stadigt på marken och det är ett nöje att ha förmånen få läsa hans slutsatser.
Varför ska inte jordbruket fungera som det gör idag. Använder bönder olja för att få fram bättre skördar ?
Det kommer att finnas andra sätt att driva fordon som bränsleceller etc när bensinmotorerna är utfasade. Årtalet som regeringen sa var väl 2030 tror jag att bensinmotorerna ska vara utfasade.
Bensinmotorn av idag är en uppfinning från 1920-talet, så hundra år av troget användande av bensinmotor räcker väl. Idag är hybridbilar en väg mot framtiden och riktigt vad som kommer att vara framtiden sätt att driva motorer på vet inte jag, men inte tror jag att bönderna förlorar sina snordyra traktorer inte.
Till att börja dagen med så borde rimligtvis födoämnesintaget balanseras mot födoämnesbehovet hos den biologiska mänskliga individen. Att detta har tillåtits att bli ett maktinstrument i form av olika livsmedelspolitiska frågor, istället för att vara en humanbiologisk födoämnesersättningsfråga, det är politiskt taskspel.
Måste bara skriva ett par ord när de gäller driva traktorer i jordbruket. De går utmärkt att driva en traktor med gengas och man får ut bra med kraft naturligtvis inte likställt med diseln . Och de är svårt att ange i procent hur mycke gengasen ger ombyggnaden ja vissa körde bara ingasen utan att bygga om vissa byggde om finns sidor att kolla upp detta på sök bara på ordet gengas . När de gäller konst gödesel finns de säkert lite ersättning därmed . mvh
Hej Gunnar Lindstedt!
För att vara "ekonomijournalist och oljeexpert" verkar du inte lite på den tekniska utvecklingen! Det finns en massa lösningar på transport problemet i jordbruket men du verkar helt ha snöat in dig på oljan.
Koldioxiden är dessutom inget problem för jordbruket, snarare en förutsättning då växter växer bättre med mer tillgång på koldioxid!
Andas ut och ha en bra dag!
Jag tror, som en föregående talare redan sagt, att många stadsbor (och andra likväl) har svårt att tänka sig att bli heltidsbönder, men redan på deltid skulle många kunna bidra till en förändring av hur vår matproduktion ser ut. Att kunna släppa datortragglandet på kontor mot några timmar jordbruksarbete per vecka tror jag skulle göra många gott och ersätta dyra gymkort med friskluft istället. Att dessutom kunna få en bit mat på köpet är ju bara trevligt. Dessutom är det här ett utmärkt sätt för våra politiker att lösa en del av arbetslösheten. Satsa på utbildning av arbetslösa inom ekologiskt jordbruk och låt även andra som vill byta bana gå in på detta spår. Jag tror många fler än man först tror skulle vara intresserade av detta och skulle skapa en meningsfull tillvaro för ett stort antal människor som kanske är fast i långtidsarbetslöshet. Är man fler som delar på bördan behöver man inte skrämma folk med att "om man är bonde så arbetar man 8 dagar i veckan och 25 timmar om dygnet".
Jag hoppas också att fler läsare än jag kan se att det inte behöver vara så radikalt allt detta. Vi måste inte kapa all storproduktion rakt av, men både vi själva och jorden omkring oss skulle må bättre av lite mer varierat bruk. Beskrivningen som ges av hur svårt det är att odla ekologiskt tror jag dessutom är baserad på de strikta riktlinjer som finns för detta idag. Det går kanske att hitta en mellanväg här också - att ha naturliga system som grundstötta, men att ibland ta hjälp av moderna medel när det inte går riktigt som man tänkt sig. Det måste inte vara antingen eller.
Varför tar ingen upp önskvärdheten av en befolkninsminskning? Nu har jorden 7 miljarder, 2050 förutses 9 miljarder. Evig befolkningstillväxt? Borde inte alla länder göra som Kina? Ettbarnspolitik
Det talar emot artikelförfattarens Kassandra-komplex om att han kan förutspå en framtida katastrof (Malthuskatastrof?), är att den vetenskapliga och tekniska utvecklingen i dag sker snabbare än någonsin tidigare i historien. Varför skulle vi inte kunna utveckla nya energikällor? Vi vet alla att det pågår forskning i västvärlden, och om inte den räcker till kanske viktiga genombrott kommer från andra länder, hur många ingenjörer tror ni, tex Kina och Indien utbildar?
.
Till signaturen. Anders Karlsson "Kalle" ”evig befolkningstillväxt”, jag vet inte, många rika och medelinkomstländer har ett fruktsamhetstal på under de 2,1 vilket skulle leda till en naturlig befolkningsminskning, Japan är det första landet som kommer att uppleva det.
Japan är inte först med minskande befolkning. Vi har redan flera länder som minskar. Undantagen i Europa är de länder som växer för egen maskin, de flesta ökar i befolkning blott på grund av invandring från andra länder utanför.
Annars så är Ryssland ett intressant exempel, där super man ihjäl sig i så pass kvick takt att befolkningen faktiskt minskar. Vi ska se att om vi lyckas få ordning på befolkningstalen så minskar många av våra problem.
För korthets skull får jag väl hålla med övriga kommentatorer om Kassandra-komplex. Det är svårt att sia, framför allt om framtiden.
För 210 år sedan formulerade Thomas Malthus liknande idéer. Några år efter det kom den tekniska utvecklingen med konstgödsel, storbruk och traktorer igång.
.
Nymalthusianism är tröttsamt.
"Borde inte alla länder göra som Kina? Ettbarnspolitik"
.
Jo, det vore vettigt om vi om 50 år vill se en fullständigt omvänd befolkningspyramid. Och folk säger att vi redan nu har en åldrande befolkning.
Mycket klartänkt och logisk analys.Jag tror faktiskt att det är precis så oroende och profetiskt som Gunnar Lindstedt säger.
Vi måste nog ta bort både skygglappar och önsketänkande.
Precis som i andra sammanhang (t.ex. kosten...) har vi snart nått vägs ände och måste börja tänka rationellt,konstruktivt och förebyggande för att komma ur de problem som vi av oförstånd halkat in i. Det gäller både ekonomi och hälsa.
Att bortförklara fakta och utpeka syndabockar är ju meningslöst.
Vi nådde vägs ände redan 1798 när Malthus publicerade sitt mest kända verk om att jorden är överbefolkad. Då hade jorden ännu inte en miljard invånare.
.
Ett par år senare uppfanns järnvägen.
"En miljon svenskar måste bli bönder för att undvika svält"
Ge tusen traktorer till våra kamrater bönder.
Böndernas insats är viktig för vår framtid.
Även om jag inte håller med författaren om de direkta och armaggedonliknande följderna så är ändå Peak oil ett hot i en nära framtid som måste tas på allvar. (Vad som menas med att hissar inte funkar kan ha att göra med att reparatören inte kan ta sig till hissen...?).
Hursomhaver, tittar man på vad regering och myndigheter gör åt detta är svaret: inte ett skvatt. I rådande klimathysteri förnekas peak oil eftersom "den onda oljan" minsann räcker i tusen och åter tusen år till.. Sorgligt.
Det är fascinerande att se vilken tilltro till tekniken vissa personer har. Många förstår heller inte vilken roll oljan spelar i dagens samhälle: olja är industrisamhällets blod.
Av all energi vi använder på jorden är nästa 40% olja och ytterligare 40+ % är naturgas & kol. Sol & vind är mindre än 1%. Infrastrukturen kring olja har byggts upp under en period av 100 år och beräknas vara värd 10 000 miljarder dollar (Roberts, End of oil, 2004). Att "hitta något som ersätter" ens en liten (10-procentig) nergång i oljan finns inte på kartan med mindre än att man har ett decennium och några biljoner dollar i bakfickan. Problemet underskattas alltså gravt av alltför många. Att byta ut en infrastruktur görs inte i en handvändning. De olika delarna av oljeinfrastrukturen måste vara i drift i 10-50 år för att betala av sina kostnader... Varifrån skulle biljoner dollar komma idag (finanskris) för att snabbt bygga upp en alternativ energi-infrastruktur?
Jordbruket i Sverige och USA står för ca 15-20 % av den totala oljeanvändningen i respektive land. Enligt vissa beräkningar går det 7-10 gånger mer energi in i jordbruket (olja, naturgas) än man får ut i form av energiinnehållet i maten som produceras. Olja behövs i varje led; maskiner, konstgödsel, bekämpningsmedel, torkning, konstbevattning, transporter.
Läs mer på efterolja.blogspot.com
Sista raden i föregående kommentar ska vara:
Läs mer på
Suck, URLen jag försöker hänvisa till är efteroljan.blogspot.com
Prom Dresses 2010 including designer Jovani prom dresses, cheap and affordable prom dresses,
sexy prom dress, wedding, bridesmaid and mother of the bride
Wedding Gowns
Evening Gowns
Formal Gowns
Prom Gowns
Shop prom dresses, formal dresses, prom shoes, 2010 designer prom gowns at dres4sale.
for cocktail dresses, dresses for prom, homecoming dresses, and evening dresses. Cheap prom dresses or couture designer evening gowns for your next formal.
evening dresses
Wedding Gowns
Evening Gowns
Brave man!! I admire you very much~~~
classified |advertising| tempurpedic mattress
This man looks familiar. I dont know why, but his face has something about it.
________________________
Jayme at dog tags for dogs
Hmmm, jag förstår när jag har översatt din artikel. Ser ut som världens livsmedelsförsörjning, särskilt under ekonomiska och finansiella situation är så svår att förutsäga. Jag hoppas bara att situationen tillbaka till det normala snart.
Indonesia Furniture Handicraft Wholesale Marketplace - Seo Support - Lifestyle for Health - Lifestyle Blogging - Marwere iPhone and iPad - News Spreader
Best TIFFANY JEWELRY online sale and replica handbags
Best [url=http://www.tiffanyjewelryhotsale.com/]TIFFANY JEWELRY[/url] online sale and [url=http://www.replicahandbagscheap.com/]replica handbags[/url]
that have Gucci money clip wallet with-749 the stars raving! Replica gucci purses outlet handbags are a mirror Gucci HandBags Gucci new fall arrivals image of the originals, gicci so perfect in deta Chanel bag Black A5842-10035 gucci replica Chanel Large 2.55 Flap Bag Silver Chain Black A46558-9343 Chanel Black Lambskin Quilted Silver hardware Medium Bag A40490-10004 Chanel apricot Lambskin Pearls Chain Handbag A39011-9189 replica handbags
on best wedding dresses for 2009 and 2010. You can find latest collection of woman's dresses and casual dresses on this site
discount Prom dresses
discount wedding dresses
a series of discount Wedding Dresses, Including Wedding gowns, Evening gowns, Wedding Dress, Bridal gowns and Bridal Dress
wedding dresses
prom dresses
Look more beautiful than you've ever imagined in top designer dresses