Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Barn- och tvångsäktenskap

Utredaren Göran Lambertz föreslår att tvångsgifte kriminaliseras och att dispenserna för barnäktenskap slopas. Läs (2) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Har Svenska kyrkan sexproblem?

Filip Björner om Har Svenska kyrkan sexproblem?

Sexövergrepp är inte kärlek

Det är bra att präster gillar sex. Det tycker jag. Och det tycker prästen Annika Borg. Det är inte bra att präster begår sexövergrepp. Men den saken tiger Annika Borg om.


Om författaren

Medredaktör i Nya Fritänkaren, organ för Humanisterna Stockholm.

Jag nämnde i artikeln om hur Svenska kyrkan tystar ner sexövergrepp att en kyrkoherde anmäldes för att ha begått våldtäkt i centrala Göteborg för tre år sedan. Den saken berör inte Annika Borg med ett enda ord. Jag kan tillägga att i början av detta år inleddes i Göteborg stift en internutredning mot en annan präst som lär ha begått sexövergrepp mot minst tre kvinnor. Men övergreppen ligger i detta fall så långt tillbaka i tiden att polisen inte kan göra något åt saken. De tre utsatta kvinnorna mår dåligt än idag, och detta nämner inte Annika Borg med ett enda ord när hon istället väljer att skriva om vad som kan få en kvinna att tända på en präst.

Hallå Annika! Du förstår väl att sexövergrepp inte är kärlek? Och du lade väl märke till att det jag kritiserade i min förra artikel är att Svenska kyrkan utåt i samhället tiger om alla de interna sexövergreppen?

Enligt vad Metro nyligen rapporterade så ökar nu anmälningarna mot präster som begår sexövergrepp -- var tionde anmälan mot präster, under 2007 och hittills under 2008, har varit sexrelaterad -- men det innebär inte att företeelsen är ny.

En pedofil präst avstängdes från sin tjänst i Dalsland 1989, för att han hade antastat småpojkar. I Luleå avstängdes en präst 1993 efter misstankar om att ha sexuellt utnyttjat en 15-årig tjej. I Kristianstad dömdes en präst 1994 till fängelse för sexuella övergrepp på två tjejer som båda var åtta år gamla. Under 1995 stängde domkapitlet av en präst som misstänktes för flera sexövergrepp, t.ex, mot en pojke på 14 år. I Värmland stängdes en präst av från tjänsten 1997 för att han hade förgripit sig vid flera tillfällen på en 11 år gammal styvdotter. I det sammanhanget anmäldes också biskopen Bertil Wadensjö för mened.

Det är bra att dess präster stängdes av från sina tjänster, men många andra fall tystas ju ner, så som skedde med den anmälda våldtäkten i Göteborg 2005.

Redan för tolv år sedan krävde den socialdemokratiska kyrkopolitikern Catarina Agrell i en motion till kyrkomötet "att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter utarbeta riktlinjer kring handläggning av frågor som rör människor som utsatts för sexuella övergrepp från kyrklig personal." Hon anser att kyrkan istället för att utreda brotten internt skall lämna över dem till juridisk kompetent personal. Men det anser ju inte Caroline Krook eftersom hon förstörde brev med bekännelser av synder som präster har begått, varav en del troligen handlar om sexövergrepp.

Vad anser du, Annika? Håller du med om att Svenska kyrkan bör stänga av alla präster som begår sexövergrepp och alla de präster som misshandlar kvinnor? Och håller du med om att präster som begår sådana övergrepp bör betraktas som farliga, så att församlingsmedlemmarna måste varnas för dem?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1806

21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är ännu vanligare med sådant inom islam eftersom att profeten Muhammed gifte sig med en 6-åriga Aisha när han var i 50-årsåldern så anser många muslimer att det är okej att gifta sig med småbarn. Det kan även vara en förklaring till att invandrare främst muslimer är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken etc.

Permalänk | Anmäl #1 Isak Nygren, 2008-10-24, 01:08

Filip Björner skriver att Svenska kyrkan tystat ned ett fall där en präst i Göteborg anklagades för att ha begått våldtäkt mot en kvinna. Fel. När anklagelserna blev kända, togs mannen ur tjänst, men han friandes sedan helt av hovrätten. Han är alltså inte dömd, och då finns det heller inget att tysta ned. När det gäller den präst som anklagades för övergrepp för 30 år sedan mot tre kvinnor, kom de fallen fram då dessa kvinnor vände sig till två personer som av kyrkan är utsedda att stödja människor som utsatts för övergrepp. Kvinnorna fick alltså stöd av kyrkan och vågade då berätta. Den anklagade prästen avgick och lämnade också rätten att vara präst. I dag tystar kyrkan inte ned några övergrepp utan tar alla sådana anklagelser på stort allvar. Jag vill påstå att tystnadens kultur på detta område är bruten i Svenska kyrkan.
Mvh
Lasse Bengtsson
Pressekreterare
Svenska kyrkan i Göteborgs stift

Permalänk | Anmäl #2 Lasse Bengtsson, 2008-10-24, 07:11

Isak: Jag känner igen dig från en kommentar du skrev till den första artikeln, och då fokuserade du också på islam. Och, okej, du har rätt.

Men, nu läser jag din kommentar petnoga, och jag måste påpeka att det är en _hypotes_ att andelen våldtäktsmän skulle vara större bland invandrade muslimer i Sverige än bland andra grupper av män i vårt land. Det finns vissa fakta som tyder på att det _kan_ vara så. För det finns offentlig statistik som visar att den grova våldsbrottsligheten är andelsmässigt större bland befolningsgrupper som klassificeras som invandrare från Nordafrika och Orienten. Men, man blir tvungen att gissa hur det förhåller sig med orsakerna, eftersom det inte framgår av statistiken om de brottslingar som kommer från islamstatsländer i de enskilda fallen är muslimer eller inte, samt att även om det skulle vara så, så är det ändå inte bevisat att deras mycket större andel av de grova brotten skulle bero på att de är muslimer.

Men, betänker man islams uråldriga och starkt negativa kvinnosyn så vore det ju inte ett dugg märkligt ifall sanningen är att andelen våldtäktsmän är större bland muslimer än bland andra grupper, och att orsaken till detta problem är islam.

Detta är givetvis en het potatis, och som du märker så är inte jag pk, men jag vill vara vetenskapligt korrekt och inte på något sätt stödja främlingsfientlighet.

Och... om det är så att andelen våldtäktsmän är alarmerande stor bland invandrade muslimer (vare sig det skulle vara så i stort eller bara i vissa regioner av Sverige), så anser jag att det skulle vara fördelaktigt för alla hederliga människor -- dvs. inkl. ärliga muslimer -- om rena sakfakta läggs på bordet. För vi skall aldrig behöva vara rädda för att utröna verkliga orsakssamband.

Jag hoppas att du blev nöjd med detta svar, Isak, och jag hoppas att alla som läser det inser att jag anstränger mig för att hålla mig till fakta.

Och jag undrar nu på om någon kommer att skriva en kommentar här som argumenterar för uppfattningen att Svenska kyrkan _bör_ fortsätta att tysta ner sexövergreppen. Men jag tror inte det.

Det ligger i sakens natur att ingen person som tystar ner våldsbrott har ryggrad nog att stå fram och föra tystnadens talan. Det blir ju liksom lite motsägelsefullt. Så, jag säger bara till de kyrkomän som begår övergrepp och till de personer som tystar ner övergreppen: Fy skäms!

Permalänk | Anmäl #3 Filip Björner, 2008-10-24, 09:01

Övergreppen pågår hela tiden - nu. Det ligger i prästens position som Guds utsände - han har ett mandat att ta för sig. Kvinnor och barn ska tuktas - dom ska föras fram som rena liljor inför Gud. Det är ju bara att läsa Bibeln - allt står där. Unga killar som börjar läsa till präst blir helt plötsligt något mer under teologiresans gång. Dom är bättre än kvinnor. Det har dom Guds ord på - sen kan dom vara hur finniga och töntiga som helst med sina stora adamsäpplen som guppar upp och ner när dom sväljer i förtjusning över det som läser.
Prästern på värstkusten är värst. Dom jobbar undercover för att införa kyrkotagningen igen. Synoden - där har vi prästerna som sammanslutit sig mot kvinnornas "rätt" att bli präster. En rätt som tillkommit genom politiska beslut. Den rätten finns inte i Bibeln. Därav motståndet mot kvinnliga präster. Jag tycker vi ska lägga bibeln åt sidan och ta fram en förklarande skrift och börjar om från början igen.

Permalänk | Anmäl #4 Helena Palén Olofsson, 2008-10-24, 09:06

Helena: Jag hörde talas om att det finns/fanns några personer som vid kyrkomötet protesterade mot mobbningen inom kyrkan, så de har uppenbarligen flera slags kombinerade attityd- och idéproblem som de dras med.

Jo, de mekanismer du tar upp är troliga orsaker. Absolut ! Till det skall man nog också väga in de olika skamkomplexen.

När jag i min första artikel föreslog att Svenska kyrkan i fortsättningen borde anställa enbart kvinnliga präster, så var det till hälften menat på skämt och till hälften på allvar. För det skulle ju faktiskt lösa problemet. Men det är ju en problemlösning som har sitt sociala pris, så det bästa vore om Svenska kyrkan slutade tiga om övergreppen.

Tänk om personer som Caroline Krook slog näven i bordet och sade: Nästa präst som begår ett sexövergrepp vill jag se uthängd med namn och bild på tidningarnas löpsedlar. Då skulle de nog kunna komma någon vart för att bekämpa problemet.

Permalänk | Anmäl #5 Filip Björner, 2008-10-24, 09:36

Skam var ordet! Och skuld! Dom första prästerna var kvinnor... För länge, länge sen. För det är väl ingen här som inte tror att människan började med att vörda livet och naturen. Och kvinnorna födde - ett under. Men sen har ju männen brutit ner det för att få makt. Gud, Prästen, Husbonden och längst ner på trappen flickan som har noll värde. Men som allt egentligen stunnar på för att livet ska kunna gå vidare. Män som förtycker och våldtar skändar livet och naturen.

Permalänk | Anmäl #6 Helena Palén Olofsson, 2008-10-24, 09:51

Helena: Ja, just det ! Och dessutom var ju kvinnorna de viktigaste medlemmarna som höll igång hela verksamheten i urkristendomen.

Permalänk | Anmäl #7 Filip Björner, 2008-10-24, 10:07

Hmmm... - Om religion och så kallad kärlek/sex - har jag själv tänkt/skrivit en del om på http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/09/haxprocesser-da-och-nu

Permalänk | Anmäl #8 Josef Boberg, 2008-10-24, 10:36

Josef: Det var en lååång artikel. I slutklämmen är du inne på att man bör försöka rensa bort sina egna förutfattade meningar i varje ögonblick, men jag tror inte det är möjligt. Och det kanske du egentligen inte menar heller?

En människa kan inte komma ifrån att hon ständigt måste bygga sitt tänkande på summan av tidigare erfarenheter och tankar. Och det är väl inte så farligt? Jag menar, kunskap är väl inte en börda som man skall behöva rädslas för att ha?

Permalänk | Anmäl #9 Filip Björner, 2008-10-24, 15:13

Hmmm... - Filip - Visst är det som Du tänkt/skrivit ovan intellektuellt sett.

Men måhända är det så att wåra fysiska intellekt = det wåra i o f s fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärndatorer kan greppa = det som kan kallas för wår kultur - ej alls är särskilt mycket av "Det Hela", kanske...

Tänk ifall det är så att wåra hjärnor är som en PC avseende kunskapsmängd ? Den enskilda PC´s "kunskapen" är ju ej särskilt imponerande - ifall Wi ej använder PC´n för att surfa på nätet med - eller ?

Bl a Terence McCenna har tänkt/talat en hel del inspirerande om den här tänkvärda saken på - http://www.youtube.com/watch?v=9c8an2XZ3MU - i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall.

Permalänk | Anmäl #10 Josef Boberg, 2008-10-25, 08:52

Josef: Ett mänskligt medvetande är absolut begränsat, precis som en dator. Men ett mänskligt medvetande har fri vilja och kan därför självstarta, vilkt ingen dator kan. En dator är programmerad av andra. Medvetandet innehåller även det automatiserade processer som kan liknas vid programvaran (i undermedvetandet), men dessa processer är allihopa självprogrammerade av medvetandet.

Den största skillnaden (bland de många skillnader som finns) mellan en dator och ett mänskligt medvetande är alltså att ett mänskligt medetande har fri vilja:

Se: http://www.debattsidan.com/w007.html

Permalänk | Anmäl #11 Filip Björner, 2008-10-26, 02:37

Hmmm... - Filip - Apropå Din slutmening ovan: "Den största skillnaden (bland de många skillnader som finns) mellan en dator och ett mänskligt medvetande är alltså att ett mänskligt medetande har fri vilja:" - slut citat.

Jag tror att Du har både helt rätt och helt fel i detta !

Wi inbillas till att tro att Wi har och lever wåra egna liv efter fri vilja - av wåra "kära" MaktPyramid-MaktElit-Nissars/Selmors mer eller mindre givna diktat/dogmer/ismer/order osv, tyvärr tyvärr...

Lev i Frihet ! - är nog för oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av världens alla länders medborgare - ett åt hållet mer eller mindre helt okänt levnadssätt, tyvärr tyvärr...
http://www.spiritwarrior.se/lev_i_frihet.htm

Permalänk | Anmäl #12 Josef Boberg, 2008-10-27, 14:14

Tack för den synpunkten Josef. Jag har läst artikeln du länkar till och det finns för all del vissa saker som jag håller med dig om. Det här är ett stort ämnesområde...

Permalänk | Anmäl #13 Filip Björner, 2008-10-28, 22:19

Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags

Permalänk | Anmäl #14 liumang, 2010-07-20, 06:28

BezelMaterial: 18k tiffany healthy Gold BezelFunction: Fixed, Pandora jewelry replica Tachometric placement on flange tiffany WatchBracelet: Rubber - dejected tiffanys jewelry Vulcanized It may exemplify Juicy Couture jewelry store formidable to opine that tiffanys undifferentiated a first-class style tiffany co importance epitomize set up Pandora jewelry on gaudy A Lange Bvlgari jewelry store further Sohne statue Watches fake Christian Dior jewelry but as you constr

Permalänk | Anmäl #15 laiji, 2010-07-22, 04:23

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #16 liumang, 2010-07-22, 10:29

Chinaforpet Manufacturer ,a manufacturer and supplier of pet products. Our main items are pet products suplier
pet beds
dog steel cage
dog leads
pet clothes and others.
WatchesShow is a best place to buy Cheap Replica Rolex fake watches Rolex replica watches. We have Replica Watches and Rolex Replica replica bags at the lowest price.

Permalänk | Anmäl #17 liumang, 2010-07-26, 07:58

på att enbart sträva efter egen vinning. Inte i e replica chanel chanel
t skulle vara som du s replica gucci gucci
er denne. Det är inge replica hermes hermes
leken för längesedan! replica louis vuitton louis vuitton
lls över denne. D replica discount handbags discount handbags
try. A few of the replica designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #18 k247br, 2010-07-27, 05:42

DIYTrade.com provides vertu copy phone Products catalog. Find vertu ferrari phone made in china products, mobiado copy phone china manufacturers, suppliers,mobiado professional
rolex copy phone

Permalänk | Anmäl #19 liumang, 2010-07-27, 13:22

The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, online eyeglasses, prescription sports eyeglasses, discount perscription eyeglasses, titanium eyeglass frames, polarized sunglasses, $8 eyeglassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://daianna.sweetcircles.com/.Houston eye doctor|Los Angeles eye care center

Permalänk | Anmäl #20 kohee, 2010-08-02, 08:16


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.