Om författaren
Martin Melin är polis i Stockholm.Jag har arbetat som polis i snart 18 år och har under åren fått höra att jag är både värdelös och inkompetent, att jag är rasist och våldsam, att jag saknar empati och är maktmissbrukare, ja, till och med att jag borde dö. Folk har slagit på mig, spottat på mig och hotat mig med knivar, skruvmejslar och baseballträn.
Jag har verkligen känt av polishat.
Men varför är det så? Och är vi poliser verkligen sådana - inkompetenta, våldsamma och saknar empati?
Svensk polis är världsledande när det gäller utbildning i etik och moral. VI har en slags kamratfostran som går ut på att en polis med dåligt omdöme tas åt sidan och läxas upp. Ingen vill jobba med en hetsig bråkstake. Varför brottas med en "kund" när an kan ta en minut och istället prata in honom i radiobilen? Lönen är den samma.
Jag jobbade i tio år i A-turen på Norrmalmspolisen i Stockholm. Och ja, jag har sett poliser som gått över gränsen. Jag har sett poliser förnedra. Jag har sett poliser ha en jargong som inte är var sig politiskt korrekt eller speciellt lämplig för en person som har till uppgift att upprätthålla lag och ordning. Jag har sett poliser slå.
Kanske var jag själv en av dem.
Men tiderna förändras. Också den svenska poliskåren.
Jag jobbar bland annat med att rekrytera nya poliser. Jag träffar unga killar och tjejer som har förhoppningar om att just de ska passa in i rollen som polis, att de ska ha det som krävs för att bli antagen. Många tror då att vi rekryterare tittar i pappren efter hur fort den sökande springer på en mil. Hur stora biceps han har eller hur många armhävningar hon klarar.
Det kan inte vara mer fel.
I sökningsförfarandet och i det samtal som vi rekryterare har med aspiranterna är det just den känslan i kontakten som är viktigast. Att den sökande kan uppvisa en medmänsklighet, en respekt för andra människor, andra kulturer och framförallt motsatta könet. Vi söker personer som är trygga och som det går att lita på.
Jag vågar påstå att dagens svenska polis är en av de finaste poliskårerna i världen. Våra poliser är kunniga, pålästa, engagerade och har ett stort hjärta när det gäller andra människor.
Vi vill verkligen hjälpa.
Jag vågar påstå att dagens svenska polis är en av de finaste poliskårerna i världen. Våra poliser är kunniga, pålästa, engagerade och har ett stort hjärta när det gäller andra människor.
Vi vill verkligen hjälpa.
Jag förstår de polismän som stod i frontlinjen vid demonstrationerna i Malmö häromveckan. Att stå och se på hur oskyldiga medborgare blir nedslagna, att se proffsdemonstranter krossa rutor, att se hur bråkstakar gr vad de vill utan att polisen ingriper. Jag förstår dem. Många av de här poliserna är unga i tjänst. De har en bild av att polisen ingriper när någonting är fel. Begår man ett brott skall man lagföras. Lektion 1A.
Men så ställs de inför det här scenariot: Kaos framför ansiktet på dem. Gap och skrik. Brott begås. Och de får en direkt order; ingrip inte!
Jag förstår deras frustration. Och om den ordern var rätt eller fel, det är en helt annan debatt, men att de enskilda poliserna reagerade är ett sundhetstecken. Det visar att en svensk polis bryr sig. De här poliserna får exakt samma lön vare sig de tittar bort eller om de ingriper. Om de ingriper riskerar de att skada sig. Om de tittar bort får de sluta i tid.
De här poliserna ville inte titta bort. Det är ta mig fan någonting att lyfta på hatten för. Det visar att det här är poliser som brinner för vad de gör. Och det är så som jag vill at svensk polis skall profilera sig.
Läser man polisromaner eller ser polisfilmer får man idag tyvärr en lite skev bild av svenska poliser. Till och med mediebilden av svensk polis är skev. I litteraturen framställs ofta poliserna som lite korkade, gärna med flaskan i skrivbordslådan och exfrun runt hörnet. I massmedia läser vi om hur dåliga vi är på att utreda brott. Och lyckas vi någon gång är det bara tur.
Det är synd att den svenska polisen inte kan skildras som den verkligen är.
I dagarna kommer Katarina Wennstam ut med en bok ("Dödergök", Albert Bonnier förlag) som handlar om en polisman som misshandlar sin fru. En kvinnomisshandlare. Värsta sorten.
Är det bra eller dåligt att hon väljer just en polis som huvudperson? Jag tycker det är synd. Poliser är inga kvinnomisshandlare och är dom det ska dom inte vara poliser längre. Där delar jag Wennstams åsikt. Döms en polis för misshandel av en kvinna som han lever med är han inte lämplig som polis längre. Punkt!
Lägenhetsbråk, bråk mellan man och kvinna, jämställs idag med bankrån när det gäller prioriteten. Det är absolut högprioriterat, och inte bara på pappret. Poliser lämnar sina halvätna matlådor eller avbryter avrapportering när larmet om lägenhetsbråk kommer. Det finns inget allvarligare - alla vill rädda en kvinna i nöd.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1571
Ja, det finns flera deckarförfattare i det här landet som gärna vill utmåla poliser som idioter, men det har inte jag gjort i mina deckare. Poliser är människor som alla andra, men de har dessutom bland det svåraste yrke man kan ha. Och detta jobb utför 99 % av dem med bravur!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-10-06, 15:08
Jag tror inte att Wennstam har i syfte att utmåla just poliser som idioter eller kvinnomisshandlare. Det jag tror hon vill visa är att en kvinnomisshandlare kan vara "vem som helst" och ofta sådana män vi inte tror det om. "Vanliga killar". Det är ingen specifik grupp män som misshandlar utan han finns i alla sociala grupper osv. Jag tror snarare att det är det som Wennstam vill visa. Att det är så borde ju en polis verkligen ha insyn i.
Permalänk | Anmäl
e r i k a, 2008-10-06, 16:13
Där håller jag med, att en "Misshandlare" kan vara vem som helst, senast en hög militär, som blev fälld. Det som finns inom "alla" kårer, läkare, lärare, poliser med flera, har en så kallad kåranda, att man inte tycker att det "misstaget" vad det nu är, en patient som får sitt liv förstört, ett barn som får men för livet, eller en polismans fru blir misshandlad, och kollegorna är väl medvetna om vad som händer, men ingriper inte. Detta borde tas itu med, hårt.
Men tyvärr uppmärksammas inte alla dessa patientmisstag, eller barn/lärare misstag, lika mycket som när en polis gör fel. Det är fel!
Men alla fel, inom vilka yrke det än är, skall anmälas och yrkeskvinnan/mannen skall avlägnas från sin plats och få andra arbetsuppgifter och hjälp med sina problem.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-10-06, 16:55
Menar Martin Melin verkligen att vi skall lyfta på hatten för poliser som inte tittar bort utan gör sitt jobb? Då är problemen med den ineffektiva svenska polisen ännu värre än jag trodde.
Permalänk | Anmäl
e bäckström, 2008-10-06, 17:29
"Poliser är inga kvinnomisshandlare", slår Melin fast. Men han säger ju själv att han sett övergrepp från poliser. Han verkar dock mena att det idag inte finns poliser som begår övergrepp. Men dagens poliser är väl ett tvärsnitt av dagens medborgare, och dagens medborgare begår fortfarande brott, eller? Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle finna kvinnomisshandlare bland dagens poliser. Förmodligen inte många, men nog tror jag de finns. Poliser är inte av nödvändighet några änglar och den gamla sanningen om att makt korrumperar gäller förmodligen än idag som den alltid har gjort. Det är därför ett sundhetstecken att medborgare är misstänksamma mot myndighetspersoner med stor makt. Det är säkert väldigt jobbigt att bli ifrågasatt som myndighetsperson, men det tillhör jobbets och uppdragets natur i en demokrati. Därmed inte sagt att poliser och andra myndighetspersoner ska löpa gatlopp och bespottas. Vill vi att folk ska vilja bli poliser så kan vi inte behandla dem som skit och dra alla poliser över en kam efter något avslöjande om någon polis som begått brott. Men granskas stenhårt måste de. Någon måste vakta väktarna.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-10-06, 18:04
Vem fan är Ramona Fransson? Melin vet jag vem det är. Polisens egen Robinson som numera har ihop det med lilla Fredag. Frid på jorden och mycket vänliga hälsningar till er alla. Leif GW. Ps Jag är vådligt nyfiken på Ramonas författarskap. Ge mig titlarna på samtliga verk så jag kan springa till boklådan och handla. Behöver något upplyftande i min usla rikspolisstyrelsetillvaro. Ds
Permalänk | Anmäl
Leif GW Persson, 2008-10-06, 19:53
Martin, svaret på din fråga är att folk är arga på polisen för att de upprätthåller ofrihetliga lagar. Det främsta man associerar polisen till, är väl såna där fegisar som skjuter en med laser för att man fräser fram i en kaxigt läcker sportbil. Även om det inte är tal om vårdslöshet i trafik eller framkallande av fara för annan, ska den som kört fort bötfällas. Döda inte budbäraren säger ordspråket, men vem om inte polisen, skulle annars ta ansvaret? Det är ju polismannens hand som de facto utdelar skadan. En förlängd arm åt de lagstiftande politiker som använder avundsjukt hat för att vinna pöbelns röster.
För övrigt tror jag pratet om den svenska polisens etik och moral bara måste vara propaganda. Martins argument är att den svenska polisen är "utbildad" i det. Kan man verkligen utbildas i etik och moral? Isåfall, hade den där polischefen i Stockholm, som gav massor av tjallares namn till MC-gäng, missat den lektionen eller?
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-10-06, 20:52
Menar Melin att man skall ta av sig hatten när en polisman gör sitt jobb? I de flesta andra yrken är det en självklarhet att alltid göra sitt bästa. Inom polisen är det uppenbarligen ovanligt.
Permalänk | Anmäl
e bäckström, 2008-10-06, 21:13
Det är inte bara Katarina Wennstam som vill ge en negativ bild av svenska poliser. Första avsnittet av nya serien "Oskyldigt dömd" handlade om våldsamma poliser, samma sak med Beck-filmen Skarpt läge som handlade om en polis som var kvinnomisshandlare. Alla vill se poliser som skurkar. Poliser som skyddar sina kollegor osv. Personligen tror jag detta kommer att drabba alla mansdominerade yrken. Misstänkliggörandet av alla mansdominerade grupperingar har börjat, nästa steg blir lagstiftning mot manliga grupperingar...
Permalänk | Anmäl
VEB, 2008-10-06, 22:40
Att svartmåla poliser och andra med myndighet och ansvar är en nutida specialitet.
Det är en politiskt korrekt och därför populär missuppfattning att hustrumisshanlare är lika vanliga i alla samhällsklasser. Det var därför det blev så populärt att se mina kollegor obducenten och allmänläkaren som mördare. I själva verket har mer gedigna studier visat precis det alla fattar: det är tatuerade Tok-Berra i Rågsved som slår frun sönder och samman på fyllan och villan, inte docent Nilsson i Danderyd.
Att Leif GW inte är överdrivet förtjust i poliser som kollektiv har man ju redan fattat. Den senaste boken om Palmemordet var förresten alldeles lysande. Den enda moderna deckare som är i närheten är A Dahls Efterskalv.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-07, 00:21
Ja, mindre bemedlade begår enligt statistiken fler brott än mer bemedlade. Men det kan möjligen vara så att Tok-Berra i Rågsved och dennes familj inte har lika mycket att förlora på att våldet i familjen avslöjas, jämfört med docent Nilsson och dennes familj i Danderyd som kanske anstränger sig mer för att upprätthålla den fläckfria fasaden.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-10-07, 07:33
Jag tycker det är väldigt bra att Martin nu har slutat vara en av "dem som kanske slår". Heder åt Martin för det, och hoppas att fler poliser mognar med åren (och inte bara poliser).
I mina böcker har jag både en polis som lutar farligt långt åt extremhögern och en som skulle platsa bra i Humanisterna och troligen röstar på vänsterpartiet eller mp. Förbindelsen mellan dem är ganska udda.
För visst katten finns det såväl korkade som våldsamma poliser. Klichén "skåpsupande frånskild kommissarie som lyssnar på opera" är numera är rätt sliten, det håller jag med om - själv har jag träffat många lyckligt gifta medelålders poliser som mår som pärlor i guld - men nog är den svenska deckarlitteraturen mer varierad än så?
Och inte kan den sluta behandla problemet med våldsamma poliser bara därför att det också finns snälla poliser och elaka poliser som bättrar sig med åren. Att allting blivit så helt annorlunda efter att det ökända gänget på Norrmalms polisstation lade ner batongerna tror jag inte på.
Vad beträffar Camilla har hon både blöjbytande poliser och en sagolikt korkad polischef bland sina karaktärer. Han är rolig, men inte är han väl något ljushuvud precis? Vilket också är meningen.
Permalänk | Anmäl
Annika Bryn, 2008-10-07, 10:06
När det gäller polisens intelligensnivå så är ju snarast deckarförfattarna alltför snälla. Verkligheten ser ju tyvärr helt annorlunda ut. Och det är ju inget konstigt, så länge alla poliser rekryteras via samma samma väg, där alla har sammma undermåliga bakgrund
Permalänk | Anmäl
Kurt, 2008-10-07, 11:04
Förvisso har alla åsikter om polisen, vissa negativa, och polisskildringar målar ofta upp en sterotyp bild, många gånger långt ifrån den generella verkligheten, men allvarligt talat, Martin.
I America Psyko är skurken yuppie, i Dr Jekyll och Mr Hyde är mördaren vetenskapsman med självframkallad personlighetsklyvning och i Kalle Anka är busarna Björnar men mig vetligen har vare sig finansbranschen, akademikerkåren eller djurrättsaktivisterna opponerat sig mot skildringen av dessa kanske något orättvisa skildringar. Skönlitteratur berättar inte sanningen och gör heller inte anspråk på detta.
Permalänk | Anmäl
Nestor Franke, 2008-10-07, 11:31
1. " Och ja, jag har sett poliser som gått över gränsen. "
Har Martin Melin rapporterat dessa poliser ? Jag antar att han inte har det. Typisk kåranda,. typiska svenska broliersnutar.
2. Camilla Läckberg producerar rent avskräde. Jag håller med den SvD kolumnist som i en mångordig kolumn avfärdar hennes läsare som white trash mödrar utan läsvana. Herregud, kvinnan skriver ju på bebisspråk. Camilla Läckberg är som ett intelligenstest. Gillar man hennes böcker så är man inte smart.
3. "Svensk polis är världsledande när det gäller etik och moral."
Hur kvantifierar man det ? Går det att tävla i etik och moral ? Pratar alla poliser lika mycket dynga som Martin Melin ?
4. Om svenska poliser är så himla fredliga och fina, varför är deras medlemstidning www.polistidningen.se fylld av rapporter om poliser som misshandlar sina partners och begår andra brott ? Man får intrycket av att poliskåren i gemen verkar vara lika brottsbenägna som unga män i förorter som går på Rohypnol. Har det gjorts någon statistik ? Genom att läsa polistidningen.se så får man intrycket av att ett giftermål med en snut till största sannolikhet leder till sjukhusbesök.
Permalänk | Anmäl
Oskar, 2008-10-07, 12:52
Varför står Martin Melin och gör PR-bilder i uniform med en polisbil som accessoar ? Ska inte den polisbilen rulla på vägarna för att jaga busar ? Verkar som om Leif GW har rätt, det behövs inte fler poliser, vi behöver poliser som gör sitt jobb !
Permalänk | Anmäl
rimini, 2008-10-07, 13:18
Tack Martin ! Mycket välformulerat och helt rätt !
Har gjort snart 10 år på radiobilarna i Malmö och känner samt upplever precis så som du.
Mvh / Johan.
Permalänk | Anmäl
Johan, 2008-10-07, 21:43
Niclas: när någon lyckats slå ihjäl frun brukar det uppdagas. Och då visar det sig på ett icke politiskt korrekt sätt att det oftare är Tok-Berror i Rågsved som är skyldiga än docenter i Djursholm.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-07, 23:44
Gunnar, jag håller det inte för otroligt, det du säger. Men du får gärna ta fram Brå-statistik om ihjälslagna kvinnors förövrares klasstillhörighet.
Vidare, alla som slår kvinnor slår inte ihjäl dem och jag tror att det är detta som döljs mer i mer välbärgade familjer som bor i högstatusområden. Dock har jag inga statistiska belägg för det. Men en del författare med personliga erfarenheter har skrivit om detta. Har inte den här Gyllenhammar som skrev med Jessica Sandén här skrivit om något liknande!?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-10-08, 07:11
Varför ska det spottas på en yrkesgrupp som gör så mycket nytta...?
Sen tror jag det finns rötägg, som överallt i samhället, och det är inte fel att belysa att poliser inte är bättre än andra. De som gör fel ska hängas ut!
Permalänk | Anmäl
Helena, 2008-10-09, 15:03
Niclas, har inte fakta tillgängliga men läst en trovärdig studie om att det faktiskt inte är så att våld är lika vanligt i alla samhällsklasser.
Tyvärr är inte all forskning helt objektiv. Det blir bias p.g.a kamp om fortsatta anslag, fortsatt politiskt inflytande m.m.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-11, 00:45
erika: det är inte lika vanligt med kvinnomisshandel i alla samhällsgrupper.
Ramona: undrar med Leif GW vad deckarna du skrivit heter. Är du Läckberg eller? Skulle inte förvåna mig.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-11-02, 03:14
Till Leif GW Persson,
här är jag, Ramona Fransson. Mina titlar är Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, och Mord i Skärhamn, till våren mars-april 2009 kommer Lyckohjulet. Så skynda dig till boklådan och köp mina titlar. Dessutom vill jag väldigt gärna ha en recension av dig, på min hemsida. Det spelar ingen roll vad du skriver, bara du gör det. Jag tål hur mycket kritik som helst!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-11-16, 15:56
Mina möten med polisen en trevlig kväll i uppsala gick på gatan pang så ini en polisbil min kavaj sönder riven . detta är runt 74 . Sedan väntade på tåget stockholm var på röda rummet hela natten blev stoppad av en polis patrull blev näst intill nedslagen av dom djävlarna obs jag är helt nykter finns inte i något register av något slag. och fick inte ens en ursäkt mvh
Permalänk | Anmäl
dodegevan, 2009-01-10, 15:25
lol. man kan väl inte vara världsledande när det kommer till etik och moral. etik och moral är ju något som är olika i olika delar av världen.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-05-04, 11:08
Riktigt bra skrivet!!!
Och visst kan man säga att svensk polis är världsledande i etik och moral, hur många andra poliskårer har lika mycket utbildning i just etik och moral? Tror knappast det är något.
Nä, bra skrivet!
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-10-09, 19:59
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ja, det finns flera deckarförfattare i det här landet som gärna vill utmåla poliser som idioter, men det har inte jag gjort i mina deckare. Poliser är människor som alla andra, men de har dessutom bland det svåraste yrke man kan ha. Och detta jobb utför 99 % av dem med bravur!
Jag tror inte att Wennstam har i syfte att utmåla just poliser som idioter eller kvinnomisshandlare. Det jag tror hon vill visa är att en kvinnomisshandlare kan vara "vem som helst" och ofta sådana män vi inte tror det om. "Vanliga killar". Det är ingen specifik grupp män som misshandlar utan han finns i alla sociala grupper osv. Jag tror snarare att det är det som Wennstam vill visa. Att det är så borde ju en polis verkligen ha insyn i.
Där håller jag med, att en "Misshandlare" kan vara vem som helst, senast en hög militär, som blev fälld. Det som finns inom "alla" kårer, läkare, lärare, poliser med flera, har en så kallad kåranda, att man inte tycker att det "misstaget" vad det nu är, en patient som får sitt liv förstört, ett barn som får men för livet, eller en polismans fru blir misshandlad, och kollegorna är väl medvetna om vad som händer, men ingriper inte. Detta borde tas itu med, hårt.
Men tyvärr uppmärksammas inte alla dessa patientmisstag, eller barn/lärare misstag, lika mycket som när en polis gör fel. Det är fel!
Men alla fel, inom vilka yrke det än är, skall anmälas och yrkeskvinnan/mannen skall avlägnas från sin plats och få andra arbetsuppgifter och hjälp med sina problem.
Menar Martin Melin verkligen att vi skall lyfta på hatten för poliser som inte tittar bort utan gör sitt jobb? Då är problemen med den ineffektiva svenska polisen ännu värre än jag trodde.
"Poliser är inga kvinnomisshandlare", slår Melin fast. Men han säger ju själv att han sett övergrepp från poliser. Han verkar dock mena att det idag inte finns poliser som begår övergrepp. Men dagens poliser är väl ett tvärsnitt av dagens medborgare, och dagens medborgare begår fortfarande brott, eller? Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle finna kvinnomisshandlare bland dagens poliser. Förmodligen inte många, men nog tror jag de finns. Poliser är inte av nödvändighet några änglar och den gamla sanningen om att makt korrumperar gäller förmodligen än idag som den alltid har gjort. Det är därför ett sundhetstecken att medborgare är misstänksamma mot myndighetspersoner med stor makt. Det är säkert väldigt jobbigt att bli ifrågasatt som myndighetsperson, men det tillhör jobbets och uppdragets natur i en demokrati. Därmed inte sagt att poliser och andra myndighetspersoner ska löpa gatlopp och bespottas. Vill vi att folk ska vilja bli poliser så kan vi inte behandla dem som skit och dra alla poliser över en kam efter något avslöjande om någon polis som begått brott. Men granskas stenhårt måste de. Någon måste vakta väktarna.
Vem fan är Ramona Fransson? Melin vet jag vem det är. Polisens egen Robinson som numera har ihop det med lilla Fredag. Frid på jorden och mycket vänliga hälsningar till er alla. Leif GW. Ps Jag är vådligt nyfiken på Ramonas författarskap. Ge mig titlarna på samtliga verk så jag kan springa till boklådan och handla. Behöver något upplyftande i min usla rikspolisstyrelsetillvaro. Ds
Martin, svaret på din fråga är att folk är arga på polisen för att de upprätthåller ofrihetliga lagar. Det främsta man associerar polisen till, är väl såna där fegisar som skjuter en med laser för att man fräser fram i en kaxigt läcker sportbil. Även om det inte är tal om vårdslöshet i trafik eller framkallande av fara för annan, ska den som kört fort bötfällas. Döda inte budbäraren säger ordspråket, men vem om inte polisen, skulle annars ta ansvaret? Det är ju polismannens hand som de facto utdelar skadan. En förlängd arm åt de lagstiftande politiker som använder avundsjukt hat för att vinna pöbelns röster.
För övrigt tror jag pratet om den svenska polisens etik och moral bara måste vara propaganda. Martins argument är att den svenska polisen är "utbildad" i det. Kan man verkligen utbildas i etik och moral? Isåfall, hade den där polischefen i Stockholm, som gav massor av tjallares namn till MC-gäng, missat den lektionen eller?
Menar Melin att man skall ta av sig hatten när en polisman gör sitt jobb? I de flesta andra yrken är det en självklarhet att alltid göra sitt bästa. Inom polisen är det uppenbarligen ovanligt.
Det är inte bara Katarina Wennstam som vill ge en negativ bild av svenska poliser. Första avsnittet av nya serien "Oskyldigt dömd" handlade om våldsamma poliser, samma sak med Beck-filmen Skarpt läge som handlade om en polis som var kvinnomisshandlare. Alla vill se poliser som skurkar. Poliser som skyddar sina kollegor osv. Personligen tror jag detta kommer att drabba alla mansdominerade yrken. Misstänkliggörandet av alla mansdominerade grupperingar har börjat, nästa steg blir lagstiftning mot manliga grupperingar...
Att svartmåla poliser och andra med myndighet och ansvar är en nutida specialitet.
Det är en politiskt korrekt och därför populär missuppfattning att hustrumisshanlare är lika vanliga i alla samhällsklasser. Det var därför det blev så populärt att se mina kollegor obducenten och allmänläkaren som mördare. I själva verket har mer gedigna studier visat precis det alla fattar: det är tatuerade Tok-Berra i Rågsved som slår frun sönder och samman på fyllan och villan, inte docent Nilsson i Danderyd.
Att Leif GW inte är överdrivet förtjust i poliser som kollektiv har man ju redan fattat. Den senaste boken om Palmemordet var förresten alldeles lysande. Den enda moderna deckare som är i närheten är A Dahls Efterskalv.
Ja, mindre bemedlade begår enligt statistiken fler brott än mer bemedlade. Men det kan möjligen vara så att Tok-Berra i Rågsved och dennes familj inte har lika mycket att förlora på att våldet i familjen avslöjas, jämfört med docent Nilsson och dennes familj i Danderyd som kanske anstränger sig mer för att upprätthålla den fläckfria fasaden.
Jag tycker det är väldigt bra att Martin nu har slutat vara en av "dem som kanske slår". Heder åt Martin för det, och hoppas att fler poliser mognar med åren (och inte bara poliser).
I mina böcker har jag både en polis som lutar farligt långt åt extremhögern och en som skulle platsa bra i Humanisterna och troligen röstar på vänsterpartiet eller mp. Förbindelsen mellan dem är ganska udda.
För visst katten finns det såväl korkade som våldsamma poliser. Klichén "skåpsupande frånskild kommissarie som lyssnar på opera" är numera är rätt sliten, det håller jag med om - själv har jag träffat många lyckligt gifta medelålders poliser som mår som pärlor i guld - men nog är den svenska deckarlitteraturen mer varierad än så?
Och inte kan den sluta behandla problemet med våldsamma poliser bara därför att det också finns snälla poliser och elaka poliser som bättrar sig med åren. Att allting blivit så helt annorlunda efter att det ökända gänget på Norrmalms polisstation lade ner batongerna tror jag inte på.
Vad beträffar Camilla har hon både blöjbytande poliser och en sagolikt korkad polischef bland sina karaktärer. Han är rolig, men inte är han väl något ljushuvud precis? Vilket också är meningen.
När det gäller polisens intelligensnivå så är ju snarast deckarförfattarna alltför snälla. Verkligheten ser ju tyvärr helt annorlunda ut. Och det är ju inget konstigt, så länge alla poliser rekryteras via samma samma väg, där alla har sammma undermåliga bakgrund
Förvisso har alla åsikter om polisen, vissa negativa, och polisskildringar målar ofta upp en sterotyp bild, många gånger långt ifrån den generella verkligheten, men allvarligt talat, Martin.
I America Psyko är skurken yuppie, i Dr Jekyll och Mr Hyde är mördaren vetenskapsman med självframkallad personlighetsklyvning och i Kalle Anka är busarna Björnar men mig vetligen har vare sig finansbranschen, akademikerkåren eller djurrättsaktivisterna opponerat sig mot skildringen av dessa kanske något orättvisa skildringar. Skönlitteratur berättar inte sanningen och gör heller inte anspråk på detta.
1. " Och ja, jag har sett poliser som gått över gränsen. "
Har Martin Melin rapporterat dessa poliser ? Jag antar att han inte har det. Typisk kåranda,. typiska svenska broliersnutar.
2. Camilla Läckberg producerar rent avskräde. Jag håller med den SvD kolumnist som i en mångordig kolumn avfärdar hennes läsare som white trash mödrar utan läsvana. Herregud, kvinnan skriver ju på bebisspråk. Camilla Läckberg är som ett intelligenstest. Gillar man hennes böcker så är man inte smart.
3. "Svensk polis är världsledande när det gäller etik och moral."
Hur kvantifierar man det ? Går det att tävla i etik och moral ? Pratar alla poliser lika mycket dynga som Martin Melin ?
4. Om svenska poliser är så himla fredliga och fina, varför är deras medlemstidning www.polistidningen.se fylld av rapporter om poliser som misshandlar sina partners och begår andra brott ? Man får intrycket av att poliskåren i gemen verkar vara lika brottsbenägna som unga män i förorter som går på Rohypnol. Har det gjorts någon statistik ? Genom att läsa polistidningen.se så får man intrycket av att ett giftermål med en snut till största sannolikhet leder till sjukhusbesök.
Varför står Martin Melin och gör PR-bilder i uniform med en polisbil som accessoar ? Ska inte den polisbilen rulla på vägarna för att jaga busar ? Verkar som om Leif GW har rätt, det behövs inte fler poliser, vi behöver poliser som gör sitt jobb !
Tack Martin ! Mycket välformulerat och helt rätt !
Har gjort snart 10 år på radiobilarna i Malmö och känner samt upplever precis så som du.
Mvh / Johan.
Niclas: när någon lyckats slå ihjäl frun brukar det uppdagas. Och då visar det sig på ett icke politiskt korrekt sätt att det oftare är Tok-Berror i Rågsved som är skyldiga än docenter i Djursholm.
Gunnar, jag håller det inte för otroligt, det du säger. Men du får gärna ta fram Brå-statistik om ihjälslagna kvinnors förövrares klasstillhörighet.
Vidare, alla som slår kvinnor slår inte ihjäl dem och jag tror att det är detta som döljs mer i mer välbärgade familjer som bor i högstatusområden. Dock har jag inga statistiska belägg för det. Men en del författare med personliga erfarenheter har skrivit om detta. Har inte den här Gyllenhammar som skrev med Jessica Sandén här skrivit om något liknande!?
Varför ska det spottas på en yrkesgrupp som gör så mycket nytta...?
Sen tror jag det finns rötägg, som överallt i samhället, och det är inte fel att belysa att poliser inte är bättre än andra. De som gör fel ska hängas ut!
Niclas, har inte fakta tillgängliga men läst en trovärdig studie om att det faktiskt inte är så att våld är lika vanligt i alla samhällsklasser.
Tyvärr är inte all forskning helt objektiv. Det blir bias p.g.a kamp om fortsatta anslag, fortsatt politiskt inflytande m.m.
erika: det är inte lika vanligt med kvinnomisshandel i alla samhällsgrupper.
Ramona: undrar med Leif GW vad deckarna du skrivit heter. Är du Läckberg eller? Skulle inte förvåna mig.
Till Leif GW Persson,
här är jag, Ramona Fransson. Mina titlar är Dyrbar kärlek, Iskall hämnd, och Mord i Skärhamn, till våren mars-april 2009 kommer Lyckohjulet. Så skynda dig till boklådan och köp mina titlar. Dessutom vill jag väldigt gärna ha en recension av dig, på min hemsida. Det spelar ingen roll vad du skriver, bara du gör det. Jag tål hur mycket kritik som helst!
Mina möten med polisen en trevlig kväll i uppsala gick på gatan pang så ini en polisbil min kavaj sönder riven . detta är runt 74 . Sedan väntade på tåget stockholm var på röda rummet hela natten blev stoppad av en polis patrull blev näst intill nedslagen av dom djävlarna obs jag är helt nykter finns inte i något register av något slag. och fick inte ens en ursäkt mvh
lol. man kan väl inte vara världsledande när det kommer till etik och moral. etik och moral är ju något som är olika i olika delar av världen.
Riktigt bra skrivet!!!
Och visst kan man säga att svensk polis är världsledande i etik och moral, hur många andra poliskårer har lika mycket utbildning i just etik och moral? Tror knappast det är något.
Nä, bra skrivet!