[...] Den senaste tiden har det ju blivit värsta generationsskiftet på kultursidorna. I våras tog Karin Magnusson över på Aftonbladet, i dagarna har Rakel Chukri blivit kulturchef på Sydis och Björn Wiman på Expressen. Det hade varit väldigt piggt om bokmässan kunde vara på och dra ihop ett samtal mellan de tre om vad de tror och vill ska hända med kultursidorna. I brist på detta, kolla in Rakel Chukris artikel i frågan på Newsmill. [...]
Blogg:hd.se - Kultur, 2008-09-25, 09:41
Hej!
Men Rakel, varför vill du få mig att gråta?
Jag gråter så mycket ändå!
Vänligen och rädd för att läsa SDS i fortsättningen
Tommy
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2008-09-24, 14:27
Gråter över Sydsvenskan gör jag varje dag. Det ingår i min morgongymnastik.
Jag skulle också vilja skratta någon gång.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-24, 14:53
Jag tror Rakel har hamnat fel. Artikeln handlar ju inte om kulturjournalistik utan... ja jag vet faktiskt inte. Lite ditten och lite datten men mest utrikespolitik. Men det kanske är det som är ett krav i Sverige. Kulturen ska politiseras i så stor utsträckning som möjligt - om det ska få mig att gråta så får ni nog ligga i.
Permalänk | Anmäl
Q, 2008-09-24, 16:08
"Artiklar som suger ut syret " och "jag som mål att minst en person ska gråta när de läser våra artiklal". Vilken copywriting, vilken parodi på dålig reklam. Snälla nån, lugna ner dig. Det där kanske funkar som internt pepptalk, men när du kastar ut det till oss läsare blir det bara löjligt. Kanonlöjligt.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-09-24, 19:25
Hej Rakel
Är du säker på att dom som frågade om du var kommunist verkligen förläst sig på Johan Staël von Holstein och inte på DN kultur?
Lider ni kulturjournalister verkligen av beröringsskräck inför det politiska?
Varför får man när man läser DN kultur så ofta en känsla av att tiden stått stilla sen Olof Lagercrantz försvarade Sovjetunionen på DNs kultursidor?
Med nya kulturchefer så är det dags för nytänkande på kulturredaktionerna. Överlåt politiken till andra. Till och med en så skarp skribent som Lagercrantz hade ju uppenbarligen fel i sina utsagor om Sovjetunionen och kulturrevolutionen i Kina.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-09-24, 21:23
Jag förstår över huvud taget inte resonemanget om tårarna. Menar Rakel texter som verkligen engagerar blir mer begripligt, men naturligtvis mindre "flashigt". Journalistik ska göra världen mera begriplig. Det gäller också kulturjournalistiken. Tårar ska man spara tills man bättre behöver dem. Journalistik kan möjligen hjälpa oss att förstå varför vi gråter. Det är något helt annat och mycket viktigare. Det är den enklaste sak i världen att få folk att gråta!
Permalänk | Anmäl
Erik Janson, 2008-09-24, 21:40
När BHL rapporterar från Darfor (eller var det nu anses korrekt att rapportera i från) sitter han med ett perfekt kylt vin i ena handen och dikterar för sin sekreterare... kul som idé men som förebild för en lokaltidnings kulturchef blir det lätt patetiskt. Lite Lunds konsthall över det hela. Titta inte så oroligt på BHL; Expressen(sic!) eller andra mer eller mindre lämpliga förebilder . Vad vill DU?
Permalänk | Anmäl
Lars, 2008-09-24, 21:55
Programförklaringar måste vara världens svåraste texter. Med lite otur blir man den där snubben som påstår i sin kontaktannons att "jag är en kille med massor av humor" i stället för att helt enkelt skriva något roligt.
Permalänk | Anmäl
Martin Kreuger, 2008-09-24, 23:11
Martin Kreuger fångar det hela bra.
I tidigare kommentar formulerade jag mig slarvigt.
Efter att ha läst Sydsvenskan i morse får jag förtydliga mig. Jag vill gärna skratta MED Sydsvenskan, inte ÅT den.
Det kulturredaktionen borde eftersträva vore att göra en egen kultursida med egen profil, inte en kopia - ibland ganska bra - av SvD och DN. Sydsvenskan har ett potientiellt sydsvenskt (och i någon mån danskt) upplage- och befolkningsunderlag
för att vara en sydsvensk profilpublikation istället för en bonnaupplaga av DN/SvD.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 07:17
Martin Kreuger fångar det hela bra.
I tidigare kommentar formulerade jag mig slarvigt.
Efter att ha läst Sydsvenskan i morse får jag förtydliga mig. Jag vill gärna skratta MED Sydsvenskan, inte ÅT den.
Det kulturredaktionen borde eftersträva vore att göra en egen kultursida med egen profil, inte en kopia - ibland ganska bra - av SvD och DN. Sydsvenskan har ett potientiellt sydsvenskt (och i någon mån danskt) upplage- och befolkningsunderlag
för att vara en sydsvensk profilpublikation istället för en bonnaupplaga av DN/SvD.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 07:36
Läs, det är tankvärt!http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/vad-hander-med-kulturjournalistiken-i-dag
Permalänk | Anmäl
Maria, 2008-09-25, 08:07
Jag antar man får börja med att definiera kultur. "Jobba-på-Kibbutz-plocka-kaffe-i-Nicaragua-vara-volontär-och-jobba-för-Amnesty"-kultur tycks detta "övertagande" innebära. Ganska tråkigt och ytligt helt enkelt. Var är de banbrytande tankarnas plats undrar jag.
Permalänk | Anmäl
thebe, 2008-09-25, 08:48
Rätt,
Ser fram emot att se botandet av anemin på Sydis kultursidor och att få känna hur syret börjar tryta nästa gång jag slår upp kulturuppslaget .
Grattis till kulturchefs
Permalänk | Anmäl
Håkan Jönsson, 2008-09-25, 09:05
Och till er som hänger här och gnäller på... att det kanske blir mindre plats för high-brow på Sydsvenskan Kultur. Och kanske att ni redan gråter tillräckligt.
Ni vill använda ordet gråtmild. Och det faktum att när syret försvinner blir det vaccuum. Annars kan jag inte tro att ni verkligen suktar efter den kulturjournalistik som Rakel, med all rätt, verkar vilja dra ner på.
Permalänk | Anmäl
Håkan Jönsson, 2008-09-25, 09:13
Svar till "O":
Kultur ÄR politik.
Det går aldrig att skilja politiken från kulturen. Det vi får kvar då är underhållning, vilket absolut har sitt existensberättigande även det.
Men sanningen är ju att de flesta pjäser, mycket musik och film har någon form av politiskt budskap i botten.
Kulturjournalistikens uppgift är, tycker jag, att spegla det samtida kulturlivet, men också att reagera på det.
För övrigt har jag svårt att förstå de kommentarslämnare som förfasas över målet att få folk att gråta när de läser tidningen.
Att få läsaren att reagera så starkt på en text är väl många journalisters dröm, ett mål för journalistiken?
Och att få folk att gråta är inte världens lättaste grej.
Däremot är det hur lätt som helst att ironisera och distansera sig.
Det känns som att den typen av kommentarer är typisk för vår tids skräck för allvaret. Det är ett väldigt enkelt knep att avfärda det som verkligen är viktigt med ett sarkastiskt "tillåt mig att småle".
Permalänk | Anmäl
Sara Frostberg Lowery, 2008-09-25, 09:22
Någon gång i tiden bestämde väl någon kommunistdiktator att alla tidningar skulle ha något som kallas "kultursidor", som skulle innehålla en obegriplig mix av konstnärer, flum och vänsterpropaganda. När får vi se gammelmedia ställa sig frågan vad kultursidor egentligen är bra för? Antagligen hinner det inte ske innan deras format dör ut till förmån för nya elektroniska nyhetsmedia.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-09-25, 10:01
När jag hör ordet "kultur" osäkrar jag pistolen.
När jag hör någon osäkra sin pistol när han hör ordet "kultur", skjuter jag.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 12:08
När jag hör ordet "kultur" osäkrar jag pistolen.
När jag hör någon osäkra sin pistol när han hör ordet "kultur", skjuter jag.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 12:11
Nej, kultur är inte per definition politik. Detta är en vänsterdefinition som myntats sent ur ett konstperspektiv. Det finns hur mycket konst som helst som inte har en politisk bakgrund inom alla genrer att vissa konsekvent måste dra politiska paralleller till kulturyttringar är bara ett förbannat ofog som vänstern i regel anser sig ha som förmån att använda sig av. Jag tror du blandar ihop politik med samhällsspegling men det är två vitt skilda saker. Men inte ens med den syftningen skulle du ha rätt då det finns mycket konst som inte ens har den ambitionen.
Permalänk | Anmäl
Q, 2008-09-25, 12:31
Sara Frostberg Lowery
Som Q säger ovan så är all kultur inte politik. Men det är inte huvudinvändningen mot kulturvänstern. Dom har givetvis rätt att ha och framföra sina politiska åsikter.
Men var man tvungen att agera som Sovjetunionens försvarsadvokat?
Var man tvungna att stödja folkmordet under kulturrevilutionens Kina?
Var man tvungna att stödja Pol Pot?
Även om jag inte gillar det så har jag inga problem med att folk blandar in politik i allting. Det kulturvänstern gjort som retat många är ju att man verkar ha föredragit totalitära stater och totalitära organisationer.
18 år efter kommunismens fall så behöver inte kommunistdiktaturerna försvarsadvokater i västliga media. Det är dags att öppna fönstret och vädra ut unkna vänsteråsikter från kulturredaktionerna. En generationsväxling på chefsstolarna kan vara en del i det arbetet.
re: Greger
Ditt citat var inte riktigt rätt det ska vara "När jag hör kultur, osäkrar jag min Browning!"
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-09-25, 13:08
Lars
Hade Göring en Browning?
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:13
Lars
Hade Göring en Browning?
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:14
Lars
Hade Göring en Browning?
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:14
Lars
Hade Göring en Browning?
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:15
Lars
Hade Göring en Browning?
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:15
Lars
Hade Göring en Browning?
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:16
Så här blir det när man ska sända en kommentar. Se ovan!
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 13:17
re: Greger Morin
Nej, inte såvitt jag vet men det är inte han som är upphovsman utan citatet kommer från en pjäs.
Det kan dock hända att nazistpampar (som tex Göring) senare använt sig av uttrycket och då bytt ut "Browning" mot pistol av det skäl som du skälv nämner dvs att deras pistoler inte var av märket Browning.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-09-25, 13:41
re: Greger Morin
Det blir så för att du klickar flera gånger.
Jag hoppas verkligen för dom som är i därhet att du alltid har din Browning säkrad även när sådana hemska ord som kultur, kulturradikal, kulturvänster och kulturkofta nämns.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-09-25, 14:13
Lars
Jag klickade bara en gång, Väntar. Ingenting
Jag klickade ba...Ing..
Jag kli....
Jag skjuter inte på kulturen (inte ens koftorna). Inte ens vänstern eller högern.
Jag är rättvis. Det sprutar lösa skott åt alla håll.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-25, 14:27
Hur sabbar man en kommentatorsträng - se ovan
Permalänk | Anmäl
Håkan Jönsson, 2008-09-25, 22:03
Nu klickade jag. Gråtande.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-09-26, 04:23
Svar till Q och Lars Johansson:
Jag uttryckte mig något slarvigt.
Min poäng är - som ni säkert förstår - att en övervägande del av den kultur som produceras utgår från eller mynnar ut i ett politiskt ställningstagande eller budskap, vare sig upphovsmannen vill det eller inte.
Det är svårt att spegla och reflektera kulturyttringar utan att ta upp dessa.
Sen behöver det ju inte handla om åsikter som höra hemma till vänster på den politiska skalan, men så är det förstås ofta.
Permalänk | Anmäl
Sara Frostberg Lowery, 2008-09-26, 08:27
re: Sara Frostberg Lovery
Du har kanske rätt i att huvuddelen av den kultur som produceras utgår i från eller utmynnar i ett. politiskt ställningstagande av något slag.
Men det är inte det jag vänder mig emot utan det jag vänder mig emot är den syn på politiken som varit dominerande på våra kulturredaktioner och som bland mycket annat utmynnat i ställningstaganden för Pol Pot och för folkmordet i Kina under kulturrevolutionen. Vad skulle kulturkoftorna ha tyckte om Dagens Industri hyllat Hitler för att ha la grunden till det som i dag är Europas största biltillverkare. Det har varit en sån enorm slagsida åt vänster på kulturredaktionerna och då är det inte någon sossevänster som vi talar om utan de mer totalitära varianterna.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-09-26, 09:56
Ledsen Sara men jag håller inte med. Du som betraktare väljer att all konst mynnar ut i en politisk tolkning vare sig upphovsmannen vill det eller inte - det är inte samma sak som att alla gör en politisk tolkning eller att all kultur har en politisk koppling. Visst kan man säkerligen göra en politisk tolkning av van Goghs solrosor eller Richters Color charts men till vilken nytta, vad ger det för mervärde och hur giltig eller intressant är den slutsatsen?
Permalänk | Anmäl
Q, 2008-09-26, 11:41
Appropå Q:
Jag var i somras i sydöstra Frankrike. Förutom vin ett stort distrikt för solrosodling.
Regionen är av parisare och andra känd för sin politiska och kulturella konservatism ("77-or "- bilarnas reg.nr i regionen). Den odlare som en gång ville satsa på Beaujolais Noveau blev utkörd från trakten.
Van Goghs solrosor är självklart ett demonstrationsplakat för agrar konservatism. Oscar Petersons "Night Train" är ett inlägg i infrastrukturdebatten, liksom Ellingtons "A-train" , även om den är mer inriktad på lokaltrafikala frågor.
Poplåten "Caddilac" är en naiv privatbilspropaganda utan hänsyn till utsläpp och klimateffekter. Bör omedelbart politiseras.
Ulf Lundells "Öppna landskap" är säkert beställt av LRF för att öka stödet till kreaturshållningen.
Jag ser fram emot att Sydsvenskans kulturredaktion avslöjar den dolda agendan bakom allt förvillande estetiserande av uppenbart genompolitiserade konstnärliga uttryck.
Vi paranoiker är en förbisedd läsargrupp som Rakel bör ta på allvar i sitt sökande efter nya linjer på kultursidan.
Annars får vi ju bara bekräftat att...
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-27, 12:57
Men om man nu ar en person som tycker om att lasa tolkningar av konst? Jag haller inte alltid med om det jag laser pa nagon kultursida, sjalvklart, men det far mig oft att reflektera och pa sa vis starka min egen asikt, vilket hjalper mig att tolka omvarlden.
Permalänk | Anmäl
Pia Hellgren-Brooks, 2008-09-27, 14:04
Intressant med denna nedlåtande så-bygger-du-en-kultursida-lilla-vän-attityd från kommenterarna, som av namnen och stilen att döma framför allt är medelålders förbisprungna män som drömmer om att bli publicerade på kultursidor men aldrig skulle bli det.
Permalänk | Anmäl
Maja, 2008-09-28, 12:51
Maja.
Jo, jag - om de andra du avser kan jag inte uttala mig - är en medelålders man. Jag är kultursidespublicerad åtskilliga gånger, inte bara i Sverige. Men så fann jag det under min värdighet att nedlåta mig till denna abnorma konformitet ( i Sverige).
Jag har definitivt ingen avsikt att vara nedlåtande mot Rakel Chukri. Jag hyser tvärtom hopp om att hon ska friska upp en kultursida som förtjänar bättre. Med det menar jag inte att den var dålig tidigare utan att den kan bli bättre. Jag tror att hon klarar det, även utan mina goda råd.
Min ironi är kanske herdens upptäckt att han inte leder utan går sist bland fåren.Jag bräker så högt jag kan i hopp om att höras längre fram i ledet. Jag - och flera med mig - tror att vi har något att säga. På den tron vilar all debatt.
Jag tycker att det är du som är nedlåtande.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2008-09-29, 20:59
hej Sjukri,
Tar över vadå? Moroner kan t.ex. inte "ta över" universiteten även om de säger så, det vet alla.
"Som Om -Folket" uppfattar själva att det är kultur de behandlar i Expressen och Aftonbladet för att de säger så.
Dåligt bildade som de är från grundskola, gymnasium och ev. högskola utan krav och med ofta dålig feedback tror de att de har något av värde för samhället att förmedla.
Njaa, det rör sig om dumbomar som riktar sig till samhällets nedre begåvningskvartil och det är ju bra. dom ska få hålls. Ingen är tvungen att kommunicera med dessa missgynnade.
Permalänk | Anmäl
Pamela Anderson, 2008-10-02, 12:46
"som av namnen och stilen att döma framför allt är medelålders förbisprungna män" - ja vad ska man svara på ett sådant inlägg? Ska man kasta lite skit tillbaka i formen: "ja å du är en manshatande bitterf***a som inte kan hantera en debatt" eller ska man försvara sig själv genom att påpeka att man varken är medelålders, förbisprungen eller har någon som helst önskan om att bli publicerad på en kultursida men trots detta inte håller med om det fiiina med att politisera konsten. Eller är det så att bara för att det är en ung tjej som skrivit debattartikeln så får man inte tycka annorlunda!? Eller det kanske är så att det enbart är andra unga tjejer som får ha åsikter om hur kultursidorna ska utformas eftersom det var en ung tjej som skrev det första inlägget? Om det är så undrar man ju varför hon skriver här över huvud taget...
Permalänk | Anmäl
Q, 2008-10-07, 16:43
Subjektiva kulturartiklar tror jag inte är den största bristvaran i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-08, 02:09
Having a happy hour with Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key.
and cd key for sale!
Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key,
Counter Strike CD Key,
Battlefield:Bad Company 2 CD Key,
Call of Duty 4 CD Key,
and cheap cd key sale!
Permalänk | Anmäl
edhardy, 2010-06-28, 09:52
We have replica watches models on our website. We hope that you find the cheap watches time piece that is just watches for sale for you. We pride ourselves in finding the perfect replica Panerai for our customersreplica watches uk.
Permalänk | Anmäl
cc., 2010-07-08, 15:48
Wholesale handbags, replica handbags, replica louis vuitton from bagsvillage.com online store, free shipping and accept paypal.Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:19
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 10:54
replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags
Permalänk | Anmäl
k247br, 2010-07-27, 07:19
DIYTrade.com provides vertu copy phone Products catalog. Find vertu ferrari phone made in china products, mobiado copy phone china manufacturers, suppliers,mobiado professional
rolex copy phone
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-27, 13:45
55 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hej!
Men Rakel, varför vill du få mig att gråta?
Jag gråter så mycket ändå!
Vänligen och rädd för att läsa SDS i fortsättningen
Tommy
Gråter över Sydsvenskan gör jag varje dag. Det ingår i min morgongymnastik.
Jag skulle också vilja skratta någon gång.
Jag tror Rakel har hamnat fel. Artikeln handlar ju inte om kulturjournalistik utan... ja jag vet faktiskt inte. Lite ditten och lite datten men mest utrikespolitik. Men det kanske är det som är ett krav i Sverige. Kulturen ska politiseras i så stor utsträckning som möjligt - om det ska få mig att gråta så får ni nog ligga i.
"Artiklar som suger ut syret " och "jag som mål att minst en person ska gråta när de läser våra artiklal". Vilken copywriting, vilken parodi på dålig reklam. Snälla nån, lugna ner dig. Det där kanske funkar som internt pepptalk, men när du kastar ut det till oss läsare blir det bara löjligt. Kanonlöjligt.
Hej Rakel
Är du säker på att dom som frågade om du var kommunist verkligen förläst sig på Johan Staël von Holstein och inte på DN kultur?
Lider ni kulturjournalister verkligen av beröringsskräck inför det politiska?
Varför får man när man läser DN kultur så ofta en känsla av att tiden stått stilla sen Olof Lagercrantz försvarade Sovjetunionen på DNs kultursidor?
Med nya kulturchefer så är det dags för nytänkande på kulturredaktionerna. Överlåt politiken till andra. Till och med en så skarp skribent som Lagercrantz hade ju uppenbarligen fel i sina utsagor om Sovjetunionen och kulturrevolutionen i Kina.
Jag förstår över huvud taget inte resonemanget om tårarna. Menar Rakel texter som verkligen engagerar blir mer begripligt, men naturligtvis mindre "flashigt". Journalistik ska göra världen mera begriplig. Det gäller också kulturjournalistiken. Tårar ska man spara tills man bättre behöver dem. Journalistik kan möjligen hjälpa oss att förstå varför vi gråter. Det är något helt annat och mycket viktigare. Det är den enklaste sak i världen att få folk att gråta!
När BHL rapporterar från Darfor (eller var det nu anses korrekt att rapportera i från) sitter han med ett perfekt kylt vin i ena handen och dikterar för sin sekreterare... kul som idé men som förebild för en lokaltidnings kulturchef blir det lätt patetiskt. Lite Lunds konsthall över det hela. Titta inte så oroligt på BHL; Expressen(sic!) eller andra mer eller mindre lämpliga förebilder . Vad vill DU?
Programförklaringar måste vara världens svåraste texter. Med lite otur blir man den där snubben som påstår i sin kontaktannons att "jag är en kille med massor av humor" i stället för att helt enkelt skriva något roligt.
Martin Kreuger fångar det hela bra.
I tidigare kommentar formulerade jag mig slarvigt.
Efter att ha läst Sydsvenskan i morse får jag förtydliga mig. Jag vill gärna skratta MED Sydsvenskan, inte ÅT den.
Det kulturredaktionen borde eftersträva vore att göra en egen kultursida med egen profil, inte en kopia - ibland ganska bra - av SvD och DN. Sydsvenskan har ett potientiellt sydsvenskt (och i någon mån danskt) upplage- och befolkningsunderlag
för att vara en sydsvensk profilpublikation istället för en bonnaupplaga av DN/SvD.
Martin Kreuger fångar det hela bra.
I tidigare kommentar formulerade jag mig slarvigt.
Efter att ha läst Sydsvenskan i morse får jag förtydliga mig. Jag vill gärna skratta MED Sydsvenskan, inte ÅT den.
Det kulturredaktionen borde eftersträva vore att göra en egen kultursida med egen profil, inte en kopia - ibland ganska bra - av SvD och DN. Sydsvenskan har ett potientiellt sydsvenskt (och i någon mån danskt) upplage- och befolkningsunderlag
för att vara en sydsvensk profilpublikation istället för en bonnaupplaga av DN/SvD.
Läs, det är tankvärt!http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/vad-hander-med-kulturjournalistiken-i-dag
Jag antar man får börja med att definiera kultur. "Jobba-på-Kibbutz-plocka-kaffe-i-Nicaragua-vara-volontär-och-jobba-för-Amnesty"-kultur tycks detta "övertagande" innebära. Ganska tråkigt och ytligt helt enkelt. Var är de banbrytande tankarnas plats undrar jag.
Rätt,
Ser fram emot att se botandet av anemin på Sydis kultursidor och att få känna hur syret börjar tryta nästa gång jag slår upp kulturuppslaget .
Grattis till kulturchefs
Och till er som hänger här och gnäller på... att det kanske blir mindre plats för high-brow på Sydsvenskan Kultur. Och kanske att ni redan gråter tillräckligt.
Ni vill använda ordet gråtmild. Och det faktum att när syret försvinner blir det vaccuum. Annars kan jag inte tro att ni verkligen suktar efter den kulturjournalistik som Rakel, med all rätt, verkar vilja dra ner på.
Svar till "O":
Kultur ÄR politik.
Det går aldrig att skilja politiken från kulturen. Det vi får kvar då är underhållning, vilket absolut har sitt existensberättigande även det.
Men sanningen är ju att de flesta pjäser, mycket musik och film har någon form av politiskt budskap i botten.
Kulturjournalistikens uppgift är, tycker jag, att spegla det samtida kulturlivet, men också att reagera på det.
För övrigt har jag svårt att förstå de kommentarslämnare som förfasas över målet att få folk att gråta när de läser tidningen.
Att få läsaren att reagera så starkt på en text är väl många journalisters dröm, ett mål för journalistiken?
Och att få folk att gråta är inte världens lättaste grej.
Däremot är det hur lätt som helst att ironisera och distansera sig.
Det känns som att den typen av kommentarer är typisk för vår tids skräck för allvaret. Det är ett väldigt enkelt knep att avfärda det som verkligen är viktigt med ett sarkastiskt "tillåt mig att småle".
Någon gång i tiden bestämde väl någon kommunistdiktator att alla tidningar skulle ha något som kallas "kultursidor", som skulle innehålla en obegriplig mix av konstnärer, flum och vänsterpropaganda. När får vi se gammelmedia ställa sig frågan vad kultursidor egentligen är bra för? Antagligen hinner det inte ske innan deras format dör ut till förmån för nya elektroniska nyhetsmedia.
När jag hör ordet "kultur" osäkrar jag pistolen.
När jag hör någon osäkra sin pistol när han hör ordet "kultur", skjuter jag.
När jag hör ordet "kultur" osäkrar jag pistolen.
När jag hör någon osäkra sin pistol när han hör ordet "kultur", skjuter jag.
Nej, kultur är inte per definition politik. Detta är en vänsterdefinition som myntats sent ur ett konstperspektiv. Det finns hur mycket konst som helst som inte har en politisk bakgrund inom alla genrer att vissa konsekvent måste dra politiska paralleller till kulturyttringar är bara ett förbannat ofog som vänstern i regel anser sig ha som förmån att använda sig av. Jag tror du blandar ihop politik med samhällsspegling men det är två vitt skilda saker. Men inte ens med den syftningen skulle du ha rätt då det finns mycket konst som inte ens har den ambitionen.
Sara Frostberg Lowery
Som Q säger ovan så är all kultur inte politik. Men det är inte huvudinvändningen mot kulturvänstern. Dom har givetvis rätt att ha och framföra sina politiska åsikter.
Men var man tvungen att agera som Sovjetunionens försvarsadvokat?
Var man tvungna att stödja folkmordet under kulturrevilutionens Kina?
Var man tvungna att stödja Pol Pot?
Även om jag inte gillar det så har jag inga problem med att folk blandar in politik i allting. Det kulturvänstern gjort som retat många är ju att man verkar ha föredragit totalitära stater och totalitära organisationer.
18 år efter kommunismens fall så behöver inte kommunistdiktaturerna försvarsadvokater i västliga media. Det är dags att öppna fönstret och vädra ut unkna vänsteråsikter från kulturredaktionerna. En generationsväxling på chefsstolarna kan vara en del i det arbetet.
re: Greger
Ditt citat var inte riktigt rätt det ska vara "När jag hör kultur, osäkrar jag min Browning!"
Lars
Hade Göring en Browning?
Lars
Hade Göring en Browning?
Lars
Hade Göring en Browning?
Lars
Hade Göring en Browning?
Lars
Hade Göring en Browning?
Lars
Hade Göring en Browning?
Så här blir det när man ska sända en kommentar. Se ovan!
re: Greger Morin
Nej, inte såvitt jag vet men det är inte han som är upphovsman utan citatet kommer från en pjäs.
Det kan dock hända att nazistpampar (som tex Göring) senare använt sig av uttrycket och då bytt ut "Browning" mot pistol av det skäl som du skälv nämner dvs att deras pistoler inte var av märket Browning.
re: Greger Morin
Det blir så för att du klickar flera gånger.
Jag hoppas verkligen för dom som är i därhet att du alltid har din Browning säkrad även när sådana hemska ord som kultur, kulturradikal, kulturvänster och kulturkofta nämns.
Lars
Jag klickade bara en gång, Väntar. Ingenting
Jag klickade ba...Ing..
Jag kli....
Jag skjuter inte på kulturen (inte ens koftorna). Inte ens vänstern eller högern.
Jag är rättvis. Det sprutar lösa skott åt alla håll.
Hur sabbar man en kommentatorsträng - se ovan
Nu klickade jag. Gråtande.
Svar till Q och Lars Johansson:
Jag uttryckte mig något slarvigt.
Min poäng är - som ni säkert förstår - att en övervägande del av den kultur som produceras utgår från eller mynnar ut i ett politiskt ställningstagande eller budskap, vare sig upphovsmannen vill det eller inte.
Det är svårt att spegla och reflektera kulturyttringar utan att ta upp dessa.
Sen behöver det ju inte handla om åsikter som höra hemma till vänster på den politiska skalan, men så är det förstås ofta.
re: Sara Frostberg Lovery
Du har kanske rätt i att huvuddelen av den kultur som produceras utgår i från eller utmynnar i ett. politiskt ställningstagande av något slag.
Men det är inte det jag vänder mig emot utan det jag vänder mig emot är den syn på politiken som varit dominerande på våra kulturredaktioner och som bland mycket annat utmynnat i ställningstaganden för Pol Pot och för folkmordet i Kina under kulturrevolutionen. Vad skulle kulturkoftorna ha tyckte om Dagens Industri hyllat Hitler för att ha la grunden till det som i dag är Europas största biltillverkare. Det har varit en sån enorm slagsida åt vänster på kulturredaktionerna och då är det inte någon sossevänster som vi talar om utan de mer totalitära varianterna.
Ledsen Sara men jag håller inte med. Du som betraktare väljer att all konst mynnar ut i en politisk tolkning vare sig upphovsmannen vill det eller inte - det är inte samma sak som att alla gör en politisk tolkning eller att all kultur har en politisk koppling. Visst kan man säkerligen göra en politisk tolkning av van Goghs solrosor eller Richters Color charts men till vilken nytta, vad ger det för mervärde och hur giltig eller intressant är den slutsatsen?
Appropå Q:
Jag var i somras i sydöstra Frankrike. Förutom vin ett stort distrikt för solrosodling.
Regionen är av parisare och andra känd för sin politiska och kulturella konservatism ("77-or "- bilarnas reg.nr i regionen). Den odlare som en gång ville satsa på Beaujolais Noveau blev utkörd från trakten.
Van Goghs solrosor är självklart ett demonstrationsplakat för agrar konservatism. Oscar Petersons "Night Train" är ett inlägg i infrastrukturdebatten, liksom Ellingtons "A-train" , även om den är mer inriktad på lokaltrafikala frågor.
Poplåten "Caddilac" är en naiv privatbilspropaganda utan hänsyn till utsläpp och klimateffekter. Bör omedelbart politiseras.
Ulf Lundells "Öppna landskap" är säkert beställt av LRF för att öka stödet till kreaturshållningen.
Jag ser fram emot att Sydsvenskans kulturredaktion avslöjar den dolda agendan bakom allt förvillande estetiserande av uppenbart genompolitiserade konstnärliga uttryck.
Vi paranoiker är en förbisedd läsargrupp som Rakel bör ta på allvar i sitt sökande efter nya linjer på kultursidan.
Annars får vi ju bara bekräftat att...
Men om man nu ar en person som tycker om att lasa tolkningar av konst? Jag haller inte alltid med om det jag laser pa nagon kultursida, sjalvklart, men det far mig oft att reflektera och pa sa vis starka min egen asikt, vilket hjalper mig att tolka omvarlden.
Intressant med denna nedlåtande så-bygger-du-en-kultursida-lilla-vän-attityd från kommenterarna, som av namnen och stilen att döma framför allt är medelålders förbisprungna män som drömmer om att bli publicerade på kultursidor men aldrig skulle bli det.
Maja.
Jo, jag - om de andra du avser kan jag inte uttala mig - är en medelålders man. Jag är kultursidespublicerad åtskilliga gånger, inte bara i Sverige. Men så fann jag det under min värdighet att nedlåta mig till denna abnorma konformitet ( i Sverige).
Jag har definitivt ingen avsikt att vara nedlåtande mot Rakel Chukri. Jag hyser tvärtom hopp om att hon ska friska upp en kultursida som förtjänar bättre. Med det menar jag inte att den var dålig tidigare utan att den kan bli bättre. Jag tror att hon klarar det, även utan mina goda råd.
Min ironi är kanske herdens upptäckt att han inte leder utan går sist bland fåren.Jag bräker så högt jag kan i hopp om att höras längre fram i ledet. Jag - och flera med mig - tror att vi har något att säga. På den tron vilar all debatt.
Jag tycker att det är du som är nedlåtande.
hej Sjukri,
Tar över vadå? Moroner kan t.ex. inte "ta över" universiteten även om de säger så, det vet alla.
"Som Om -Folket" uppfattar själva att det är kultur de behandlar i Expressen och Aftonbladet för att de säger så.
Dåligt bildade som de är från grundskola, gymnasium och ev. högskola utan krav och med ofta dålig feedback tror de att de har något av värde för samhället att förmedla.
Njaa, det rör sig om dumbomar som riktar sig till samhällets nedre begåvningskvartil och det är ju bra. dom ska få hålls. Ingen är tvungen att kommunicera med dessa missgynnade.
"som av namnen och stilen att döma framför allt är medelålders förbisprungna män" - ja vad ska man svara på ett sådant inlägg? Ska man kasta lite skit tillbaka i formen: "ja å du är en manshatande bitterf***a som inte kan hantera en debatt" eller ska man försvara sig själv genom att påpeka att man varken är medelålders, förbisprungen eller har någon som helst önskan om att bli publicerad på en kultursida men trots detta inte håller med om det fiiina med att politisera konsten. Eller är det så att bara för att det är en ung tjej som skrivit debattartikeln så får man inte tycka annorlunda!? Eller det kanske är så att det enbart är andra unga tjejer som får ha åsikter om hur kultursidorna ska utformas eftersom det var en ung tjej som skrev det första inlägget? Om det är så undrar man ju varför hon skriver här över huvud taget...
Subjektiva kulturartiklar tror jag inte är den största bristvaran i Sverige.
Having a happy hour with Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key.
and cd key for sale!
Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key,
Counter Strike CD Key,
Battlefield:Bad Company 2 CD Key,
Call of Duty 4 CD Key,
and cheap cd key sale!
We have replica watches models on our website. We hope that you find the cheap watches time piece that is just watches for sale for you. We pride ourselves in finding the perfect replica Panerai for our customersreplica watches uk.
Wholesale handbags, replica handbags, replica louis vuitton from bagsvillage.com online store, free shipping and accept paypal.Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags
DIYTrade.com provides vertu copy phone Products catalog. Find vertu ferrari phone made in china products, mobiado copy phone china manufacturers, suppliers,mobiado professional
rolex copy phone