Jag håller med om att det onekligen ter sig som att Bodström sitter på ett antal stolar i denna härva. Men jag tror inte att det har någon avgörande roll. Att Dahlström-Lannes gjort saken till sin egen är dock märkligt, varför är så hon aktiv endast i detta fall? Finns det inte åtskilt andra som kanske skett på denna sida av millennieskiftet och med avsevärt större behov av stöd, förundersökning, åtalshjälp och allt annat hon spontant har ställt upp med. Jag känner att hennes roll om något har saboterat chanserna att uppnå rättvisa. Det finns allt som indikerar att offret nu måste justera sitt vittnesmål för att inte göra Dahlström-Lannes besviken, att minnet kanske minns annorlunda med lite hjälp från en minst sagt driven kvinna. Minnet är nämligen väldigt opålitligt, därför blir det så skevt när denna rättssabotör engagerar sig på ett dylikt sätt så att flera av vittnena upplevt att hon arbetat för åklagaren själv.
Kanske är Beltran skyldig, kanske inte men med den typ av kampanj som Dahlström-Lannes drivit så förhindras chanserna att ta reda på det, på ett sätt som är mycket svårt att överskåda.
Permalänk | Anmäl
David Igra, 2008-09-20, 00:57
Man längtar efter kommentarer från Bodström och Dahlström-Lannes.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-09-20, 01:31
Men herre Jesus! Fösvara din landsman Tito när han nästa gång överklagar! Ni har ju samma syn på etik och moral!
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-09-20, 05:40
Vilken bra artikel! Alla jurister borde läsa den.
Mycket mycket glad över att Jesus Alcala börjat skriva hos er. Han är outstanding som skribent och analytiker. Jag har saknat hans röst.
Sara (jurist)
Permalänk | Anmäl
Sara Åkesson, 2008-09-20, 08:58
Vågen för Jesus Alcála! Nu får vi bara hoppas att om hovrätten blir imponerad över Bodström att Tito orkar kämpa detta till HD och blir det en nitlott så är väl Domstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg nästa. Att Beltran kanske har använt sin makt mot en ung flicka och utnyttjat henne sexuellt är inte försvarbart. Men det är verkligen inte rätt att hela rättsstaten skakas på grund av Lannes och Bodströms genusjakt. Varje brott ska bedömas separat och varje individ har rätt till en rättvis rättegång.
Att "använda" Tito - om man nu vet att han är egentligen skyldig men det går inte att bevisa tekniskt - för att skapa ett fall i alla fall går emot principen att man är oskyldig tills man blir dömd. Dessutom är Bodströms och Lannes beteende principiellt nära den korruption som vi ryggar emot - att man konstruerar bevis för att fälla någon som man "vet är skyldig" men kan inte bevisa det - det är där vi öppnar för helvetsavgrund inom rättsstaten.
Det sorgligaste är att Bodstrom och Lannes har solkat nu ECPAT - inte ett öre från mig i alla fall så länge organisationen leds av sådana mörkermän och -kvinnor. Så i finalen må de göra några mål men de har definitivt förlorat matchen om kampen mot pedfiler och mot män som utnyttjar barn, och istället skapat en martyr.
Snacka om att skuta sig i foten - faktiskt i båda fötterna. Vi som tycker att rättsprinciperna är trots allt det som en stat vilar på och är det viktigaste kan inte göra annat än vågen till Jesus Alcála, för hans text och mod. Tito hoppas jag skaffar sig hjälp för sitt sexberoende snarast och barnflickan verkar också behöva lite psykologstöd. Carolan och Maria L bör ta en funderare över hur lätt de faller för en konstruktion av offerroll - och om det bidrar i deras kamp för kvinnans rättigheter i samhället.
Permalänk | Anmäl
Daniella, 2008-09-20, 11:27
Det verkar troligt att hetsen mot Beltran bara är en modern häxjakt. Beltran provocerar vissa moraltanter eftersom han lever en glassig livsstil, åker i flotta bilar och har ett rikt sexliv. Utifrån detta har moraltants-sidan försökt bygga upp ett misstänkliggörande och måla upp Beltran som nutidens demon, en sexuellt pervers person med en släng av pedofili. Mentaliteten det handlar om kan man lära sig mycket av genom att studera händelserna under medeltidens "häx"-förföljelser. Alla människor som stod utanför gemenskapen försöktes få att passa in i "häx"-stereotypen. Ingen kan såklart veta vad som egentligen hänt förutom Tito och barnflickan själva. Men det skulle mycket väl kunna vara så att Ecpat-sidan övertalat barnflickan om att "du förstår väl att Tito är pervers som gillar så mycket yngre tjejer, du ville väl inte egentligen det här för isåfall är du horig, och när du nu inte ville det så borde man väl kunna kalla det för våldtäkt?". Dvs att barnflickan egentligen tror att hon blivit våldtagen trots att det inte alls var så. I fall av osäkerhet skall man hellre fria än fälla.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-09-20, 12:07
Pssst..., Charlotte med det roliga efternamnet. Tito och Jesus är inte landsmän. Inte ens från samma världsdel. Bara så du vet.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-09-20, 13:00
En annan aspekt är tanken på deras liv efter detta. Tänk om Tito Beltran är helt och hållet oskyldig. Jag påstår inte att han är det, det är för svårt att bedöma från avstånd och med tanke på hur lång tid det gått, men tänk om. Även de som uttryckt sitt stöd för Beltran, verkar vara övertygade om att han är pervers och har något slags sexmissbruk. Tänk om inget stämmer, ungefär som när Billy Butt blev dömd med hänvisning till att ingen vill ha sex med en sådan ful stornäst man frivilligt. Där har flera av de som anklagade Butt sedan år tillbaka intygat att allt var påhittat för att åklagaren insisterat så. Kända invandrare bör hålla sig borta från våra fina svenska flickor, de som aldrig skulle ha sex med någon i utbyte mot löften om modellkarriär, nej nej - aldrig på tiden. Våra blonda flickor vet att hålla på sig, det har vi kunnat se i varenda dokusåpa sedan Robinson. Nu menar jag inte heller att detta var vad barnflickan hade för avsikt, som sagt, det går inte att bedöma, inte heller för Lannes som nästan verkar ha varit med i rummet när det hände, så säker är hon nämligen. Oskyldig eller skyldig, det kan faktiskt ingen säkert veta. Knappt Beltran eller barnflickan själva heller. Minnet är inte mer pålitligt än så. Jag kan bara hålla med om att Lannes inblandning förstör eftersom hon har färgat allas vittnesmål.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-09-20, 14:19
Jag måste hålla med om att det finns märkliga delar i hela rättegången och att Beltran knappast får en rättvis rättegång oavsett skyldig eller ej. Detta kan vi som inte varit med veta något om - men hur rättegången, känsa vittnen och advokater badar mediamässigt samt givetvis Lannes inblandning- hur många stolar får man sitta på utan att ses som jävig. Beltran liksom alla har samma rätt att få en rättvis rättegång, utan de märkliga inblandingar av både jäviga, samt vittnen som verkar ha fått info som treje man och ändå ses som värdiga vittnen. Trovärdigheten faller i sin helhet när svaga länkar finns i bevishögen. Vore det inte rättvisst att börja om från början och stryka Lannes till att börja med som inblandad?
Permalänk | Anmäl
Lennart Matikainen, 2008-09-20, 20:33
Jo, stryk rättstokan Lannes och Bodströmmingen och ge både Beltranen och barnflickan en rättvis rättegång istället.
Permalänk | Anmäl
Peder, 2008-09-20, 22:08
Märkligt att Bodström ständigt tycks figurera när medborgerliga rättigheter står på spel eller helt åsidosatts... Måste ha satt som sin mission i livet att sänka Sveriges trovärdighet som rättsstat helt och hållet!
Permalänk | Anmäl
undrande, 2008-09-21, 19:24
Hur blev det en internationell skandal?
Permalänk | Anmäl
Katinka, 2008-09-22, 00:31
Kul att någon nämnde Billy Butt, den ende som hamnat i svenskt fängelse för att han var för ful. Enligt domstolen hade han inte ett ansikte ägnat att inge den förtröstan en ung oskyldig flicka kan begära, eller hur det var.
Tito är snyggare men blatte och överklass. En olycklig kombination. Sorry grabben.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-09-22, 00:43
Jösses, vad alla ruschar till Titos försvar! Ja, då måste det ju helt enkelt vara så att det finns en konspiration emot Beltran, konstruerad och manövrerad av Ecpat och Justitieutskottet. Jag köper det rakt av.
Permalänk | Anmäl
Mats Ömalm, 2008-09-22, 07:53
Butt och Beltran! Nytt showkoncept kanske?
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-09-22, 09:40
Alcalá har rätt i att viktiga rättsprinciper åsidosätts i detta mål. En som noga analyserat barnflickans vittnesmål noterar att barnflickan inte en enda gång använder ordet våldtäkt när hon beskriver händelsen på Titos rum. Den som gjort definitionen är Maria Lundqvist, Monica Dahlström/Lannäs och i viss mån Carola. Bodströms dubbla och tredubbla roller gör honom till en tvivelaktig figur inte bara i detta sammanhang. Borde han inte få svara inför partiorföranden för sin föraktfulla inställning till sina väljare och sina kritiker?
Permalänk | Anmäl
Radovan , 2008-09-22, 11:44
Bodström verkar vara en fuling. Vad kan vi göra? Sluta köpa hans böcker!
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-09-24, 01:50
Alcala är en ovanligt insiktsfull jurist och en utmärkt skribent. Han ser det som ingen annan ens lägger märke till. Hans resonemang kring maktdelningsprincipen och hur denna princip åsidosätts av Bodström är briljant.
I mina juristkretsar har Alcalas artikel väckt många tankar.
Tusen tack!
Permalänk | Anmäl
Suzanne Bäckman, 2008-09-24, 07:12
Tack Suzanne B.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-09-25, 02:57
Utomordentligt bra artikel.
Önskar att Alcalá blir Lambertz efterträdare som JK.
Hahna
Permalänk | Anmäl
Hahna Holmström, 2008-09-28, 15:02
Önskar Alcala allt gott. Men kan inte låta bli att förundras över att en för biståndsbedrägeri fängelsdömd så snabbt omfamnas av alla hittillsvarande kommentatorer som särskilt framstående i att döma i ett ännu inte avdömt mål. Kan det vara tilltron till kriminalvårdens rehabiliterande kompetens som dikterat det ställningstagandet?
Permalänk | Anmäl
kristina wegel, 2008-10-01, 21:18
Bottennapp Kristina. Och så lågt att man mår illa. Är det till den nivån du vill sänka debatten har newsmill ingen framtid.
Permalänk | Anmäl
hahna , 2008-10-02, 11:39
Jag tror att Beltran har mer testosteron än han behöver. Då blir det så där.
Nån mer än jag som hört talas Gropisar?
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-04, 00:25
Hört talas om, skulle det stått.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-04, 00:26
Wegel: smakfullt, mycket smakfullt. Du simmar(sic) i rätt grumligt vatten - milt uttryckt.
Fö har väl Beltran kort allt för att inte passa in i normerna, gjort allt för att sticka ut. Kanske är det sådana som han som mest av alla behöver en hög rättssäkerhet.
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2008-10-05, 15:46
Wegel: smakfullt, mycket smakfullt. Du simmar(sic) i rätt grumligt vatten - milt uttryckt.
Fö har väl Beltran gjort allt för att inte passa in i normerna, gjort allt för att sticka ut. Kanske är det sådana som han som mest av alla behöver en hög rättssäkerhet.
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2008-10-05, 15:47
Har Ni hört att nu ska Beltran börja spela trumpet??
Permalänk | Anmäl
rune jonsson, 2008-10-10, 11:04
Tänk, om Beltran är en diva som trodde att det bara var att ta för sig. Det finns väl ingen rök utan eld?
Jesus: Har inte du själv trott att det bara var att ta för sig?
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2008-10-10, 11:28
Oavsett hur det ligger till, finns det alltför många frågetecken - där det normalt även vid teknisk bevisning har frikänts, har i detta fall mest hörsägen fått råda med människor som sitter på alltför många stolar och kanske jäv!? Man måste titta objektivt på vad som normalt krävs för att fälla någon. Enligt lag ska det vara "bortom allt rimligt tvivel" - men i det är fallet kan jag inte låta bli att tvivla.
Permalänk | Anmäl
Lennart Matikainen, 2008-10-10, 15:17
hm.. det amerikanska politiska systemet bygger på maktdelningsprincipen. inte det svenska. läs a-kursen i statsvetenskap innan ni uttalar er.
Permalänk | Anmäl
ida, 2008-10-10, 15:17
De som hyllar vårt rättsväsende och betraktar det som ofelbart, bör själva någon gång få uppleva hur det känns att dömas för något de är helt oskyldiga till.
Då blir det annat ljud i skällan.
Permalänk | Anmäl
Ylva, 2008-10-11, 20:56
'det finns val ingen rok utan eld'. fy fan helena! det finns mycket rok utan eld, speciellt nar rattssystemet gar med pa det.
jag tror inte vi kan vara sakra pa om tito verkligen ar skyldig eller oskyldig och da ska han inte kunna domas; for att dra det snavt: vi kan inte ha en rattsstat som offrar oskyldiga for att vara sakra pa att alla skyldiga doms. Detta innebar ju saklart att vi emellanat kommer att fria skyldiga, men sa maste det vara.
Permalänk | Anmäl
Vicki, 2008-10-12, 20:13
Det svenska systemet har inte samma maktfördelning som ex USA, men sverige har varit bundna av europeiska konventionen om mänskliga rättigheter sen 50 talet och den garanterar ickepolitiskt inflytande över rättsprocesser därför är det mycket tveksamt att en ordförande i justitieutskottet agerar extraåklagare i ett brottmål.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-10-13, 12:26
Jag har ingen åsikt ang. Beltrans skuld eller alternativ oskuld i frågan. Dock har jag själv fått smaka på Svea rikes rättssäkerhet. Har blivit dömd till fängelse utan lagstöd. Mitt fall har florerat hårt i media. Goggla bara Lars Kihlstedt. Dock något som jag vill kommentera artikelförfattarens uttalande om att Bodström är van vid jävsituatiuoner. När jag och min advokat efter slit i alla instanser fått avslag och nåd hos regeringen endast återstod. Då också inte av humanitära skäl utan en nåd av teknisk grund. Det existerar faktiskt en sådan. Teknisk grund är att ingen ska dömas och fängslas utan stöd i lagen. Detta är också inskrivet i regeringsformen. Regeringen får inte fatta beslut i strid med regeringsformen. Tilläggas bör att hela brottsbalken bygger på denna princip. Inskrivet i europakonventionen. nicefördragetm.m m.m och några andra oviktiga saker som Sverige inte bryr sig om att följa. Åter till vår eminenta jäv-historia med Vår före detta Justitieminister Bodström. Han stod i alla fall i SVT`s Uppdrag Granskning och lovade löst att saker o ting skulle ordna sig för mig. Dagen för min prövning av nådeärendet förklarade sig Bodström jävig med skäl att han var bekant med min advokat. Ärendet prövades en vecka senare av Mona Sahlin med avslag som påföljd. Jag sökte senare nåd i ett öppet brev på Expressens ledarsida med vädjan till vår landsfader Göran Persson. Detta tappades bort men hittades av TV4´s Bo Holmström i något arkiv. Detta nådeärende gick det helt plötsligt bra för Bodström att avslå trots jag hade samma advokat. Bodströms jävsituation hade gått över. Nog är Bodström van vid jävsituationer alltid.......
Permalänk | Anmäl
Lasse K, 2008-10-14, 17:50
Lasse K, du får nog inga svar på det där.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-10-17, 21:54
Lars, du borde skriva ett eget inlägg här. Jag kommer ihåg ditt fall från media och undrade alltid hur det slutade. Bodström är i sanning en ytterst hal ål, jag har både träffat honom personligen och lyssnat på honom via media under åren. Det du beskriver om hans hattande i jävsituationer bekräftar alla mina intryck av Bodström.
Permalänk | Anmäl
David Igra, 2008-10-26, 10:30
det är väl ganska tydligt i det här fallet att mannen bodström har ett stort problem med jäv, nej inte tusan ska han kunna vara advokat och politiker samtidigt, speciellt inte när han benämns som fd justitieminister i media, och att det svenska folket gärna dömer utomnordiska svenskar för vad som egentligen är brott mot de sociala spelreglerna.
Permalänk | Anmäl
Mattias, 2008-10-28, 15:10
Förritiden hade man häxprocesser mot kvinnor. Nu har vi visst häxprocesser mot män. Nästa gång jag ligger med en kvinna kommer jag kräva ett skriftligt intyg på att hon är med på noterna.
Annars kan man åka dit. Iallafall i Sverige.
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-05-14, 14:52
Rättsäkerheten är en sak men att man hålla sig oskyldig är helt annan sak. En oskyldig man behöver inte grubbla speciellt om rättsäkerheten ? Kan man påstå för en ” lycklig gift man ” att är oskyldig när han bjuder en ung flicka för att massera henne framför flera andra . Därefter duschas och vänta på henne närmast naken. Han hade förbisett möjlighet att hon ville bara masseras som hon var bjuden till. Om barnet att inte pratas . Alltså man behöver inte bli förankrad till rättsäkerheten för att känna vad som är rätt och vad som är fel . Vederbörande är inte alls oskyldig.
Permalänk | Anmäl
mark, 2009-12-09, 18:49
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Jag, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Permalänk | Anmäl
alberto alexander, 2010-01-11, 03:37
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Ja, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Permalänk | Anmäl
alberto alexander, 2010-01-11, 03:38
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Ja, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Permalänk | Anmäl
alberto alexander, 2010-01-11, 03:39
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Ja, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Permalänk | Anmäl
alberto alexander, 2010-01-11, 03:42
visst kan det starkt ifrågasättas att politiker som stiftar lagar samtidigt eller därefter verkar som advokater, och bodströms agerande kan därför med rätta ifrågasättas. att kalla detta för jäv är dock att dra det hela lite långt; det är trots allt rätten som dömer, inte försvarsadvokaten, målsägarbiträdet eller anmälaren.
Permalänk | Anmäl
AG, 2010-01-14, 20:13
Vilken roll hade Monica Dahlström-Lannes?
jag är så trött på män som försvara män som begår sexbrott!
Tito är skyldig! Ett barn har fått sin barndom förstörd och ung kvinna blev våldtagen och det finns människor som du JESUS ALCALÀ som gör att för att rentvå en sexualbrottsling! Varför? vad har ECPAT med saken att göra?
Massor av dravel är det inget annat! Han dömdes för att han var skyldig! Focus i debatten borde ligga på hur det är för dem som utsattes för honom, nu när han är fri, även om fotbojan begränsar honom.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2010-02-28, 13:17
¤¤¤¤¤
Ännu ett inlägg från nykolonialisterna i Sverige, att utsätta svenska kvinnor för övergrepp ingår ju i er machovärld. ta gärna och vänd tillbaka till den världen, den är främmande för oss här i Sverige.
ecwho
¤¤¤¤¤
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-02-28, 21:56
46 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag håller med om att det onekligen ter sig som att Bodström sitter på ett antal stolar i denna härva. Men jag tror inte att det har någon avgörande roll. Att Dahlström-Lannes gjort saken till sin egen är dock märkligt, varför är så hon aktiv endast i detta fall? Finns det inte åtskilt andra som kanske skett på denna sida av millennieskiftet och med avsevärt större behov av stöd, förundersökning, åtalshjälp och allt annat hon spontant har ställt upp med. Jag känner att hennes roll om något har saboterat chanserna att uppnå rättvisa. Det finns allt som indikerar att offret nu måste justera sitt vittnesmål för att inte göra Dahlström-Lannes besviken, att minnet kanske minns annorlunda med lite hjälp från en minst sagt driven kvinna. Minnet är nämligen väldigt opålitligt, därför blir det så skevt när denna rättssabotör engagerar sig på ett dylikt sätt så att flera av vittnena upplevt att hon arbetat för åklagaren själv.
Kanske är Beltran skyldig, kanske inte men med den typ av kampanj som Dahlström-Lannes drivit så förhindras chanserna att ta reda på det, på ett sätt som är mycket svårt att överskåda.
Man längtar efter kommentarer från Bodström och Dahlström-Lannes.
Men herre Jesus! Fösvara din landsman Tito när han nästa gång överklagar! Ni har ju samma syn på etik och moral!
Vilken bra artikel! Alla jurister borde läsa den.
Mycket mycket glad över att Jesus Alcala börjat skriva hos er. Han är outstanding som skribent och analytiker. Jag har saknat hans röst.
Sara (jurist)
Vågen för Jesus Alcála! Nu får vi bara hoppas att om hovrätten blir imponerad över Bodström att Tito orkar kämpa detta till HD och blir det en nitlott så är väl Domstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg nästa. Att Beltran kanske har använt sin makt mot en ung flicka och utnyttjat henne sexuellt är inte försvarbart. Men det är verkligen inte rätt att hela rättsstaten skakas på grund av Lannes och Bodströms genusjakt. Varje brott ska bedömas separat och varje individ har rätt till en rättvis rättegång.
Att "använda" Tito - om man nu vet att han är egentligen skyldig men det går inte att bevisa tekniskt - för att skapa ett fall i alla fall går emot principen att man är oskyldig tills man blir dömd. Dessutom är Bodströms och Lannes beteende principiellt nära den korruption som vi ryggar emot - att man konstruerar bevis för att fälla någon som man "vet är skyldig" men kan inte bevisa det - det är där vi öppnar för helvetsavgrund inom rättsstaten.
Det sorgligaste är att Bodstrom och Lannes har solkat nu ECPAT - inte ett öre från mig i alla fall så länge organisationen leds av sådana mörkermän och -kvinnor. Så i finalen må de göra några mål men de har definitivt förlorat matchen om kampen mot pedfiler och mot män som utnyttjar barn, och istället skapat en martyr.
Snacka om att skuta sig i foten - faktiskt i båda fötterna. Vi som tycker att rättsprinciperna är trots allt det som en stat vilar på och är det viktigaste kan inte göra annat än vågen till Jesus Alcála, för hans text och mod. Tito hoppas jag skaffar sig hjälp för sitt sexberoende snarast och barnflickan verkar också behöva lite psykologstöd. Carolan och Maria L bör ta en funderare över hur lätt de faller för en konstruktion av offerroll - och om det bidrar i deras kamp för kvinnans rättigheter i samhället.
Det verkar troligt att hetsen mot Beltran bara är en modern häxjakt. Beltran provocerar vissa moraltanter eftersom han lever en glassig livsstil, åker i flotta bilar och har ett rikt sexliv. Utifrån detta har moraltants-sidan försökt bygga upp ett misstänkliggörande och måla upp Beltran som nutidens demon, en sexuellt pervers person med en släng av pedofili. Mentaliteten det handlar om kan man lära sig mycket av genom att studera händelserna under medeltidens "häx"-förföljelser. Alla människor som stod utanför gemenskapen försöktes få att passa in i "häx"-stereotypen. Ingen kan såklart veta vad som egentligen hänt förutom Tito och barnflickan själva. Men det skulle mycket väl kunna vara så att Ecpat-sidan övertalat barnflickan om att "du förstår väl att Tito är pervers som gillar så mycket yngre tjejer, du ville väl inte egentligen det här för isåfall är du horig, och när du nu inte ville det så borde man väl kunna kalla det för våldtäkt?". Dvs att barnflickan egentligen tror att hon blivit våldtagen trots att det inte alls var så. I fall av osäkerhet skall man hellre fria än fälla.
Pssst..., Charlotte med det roliga efternamnet. Tito och Jesus är inte landsmän. Inte ens från samma världsdel. Bara så du vet.
En annan aspekt är tanken på deras liv efter detta. Tänk om Tito Beltran är helt och hållet oskyldig. Jag påstår inte att han är det, det är för svårt att bedöma från avstånd och med tanke på hur lång tid det gått, men tänk om. Även de som uttryckt sitt stöd för Beltran, verkar vara övertygade om att han är pervers och har något slags sexmissbruk. Tänk om inget stämmer, ungefär som när Billy Butt blev dömd med hänvisning till att ingen vill ha sex med en sådan ful stornäst man frivilligt. Där har flera av de som anklagade Butt sedan år tillbaka intygat att allt var påhittat för att åklagaren insisterat så. Kända invandrare bör hålla sig borta från våra fina svenska flickor, de som aldrig skulle ha sex med någon i utbyte mot löften om modellkarriär, nej nej - aldrig på tiden. Våra blonda flickor vet att hålla på sig, det har vi kunnat se i varenda dokusåpa sedan Robinson. Nu menar jag inte heller att detta var vad barnflickan hade för avsikt, som sagt, det går inte att bedöma, inte heller för Lannes som nästan verkar ha varit med i rummet när det hände, så säker är hon nämligen. Oskyldig eller skyldig, det kan faktiskt ingen säkert veta. Knappt Beltran eller barnflickan själva heller. Minnet är inte mer pålitligt än så. Jag kan bara hålla med om att Lannes inblandning förstör eftersom hon har färgat allas vittnesmål.
Jag måste hålla med om att det finns märkliga delar i hela rättegången och att Beltran knappast får en rättvis rättegång oavsett skyldig eller ej. Detta kan vi som inte varit med veta något om - men hur rättegången, känsa vittnen och advokater badar mediamässigt samt givetvis Lannes inblandning- hur många stolar får man sitta på utan att ses som jävig. Beltran liksom alla har samma rätt att få en rättvis rättegång, utan de märkliga inblandingar av både jäviga, samt vittnen som verkar ha fått info som treje man och ändå ses som värdiga vittnen. Trovärdigheten faller i sin helhet när svaga länkar finns i bevishögen. Vore det inte rättvisst att börja om från början och stryka Lannes till att börja med som inblandad?
Jo, stryk rättstokan Lannes och Bodströmmingen och ge både Beltranen och barnflickan en rättvis rättegång istället.
Märkligt att Bodström ständigt tycks figurera när medborgerliga rättigheter står på spel eller helt åsidosatts... Måste ha satt som sin mission i livet att sänka Sveriges trovärdighet som rättsstat helt och hållet!
Hur blev det en internationell skandal?
Kul att någon nämnde Billy Butt, den ende som hamnat i svenskt fängelse för att han var för ful. Enligt domstolen hade han inte ett ansikte ägnat att inge den förtröstan en ung oskyldig flicka kan begära, eller hur det var.
Tito är snyggare men blatte och överklass. En olycklig kombination. Sorry grabben.
Jösses, vad alla ruschar till Titos försvar! Ja, då måste det ju helt enkelt vara så att det finns en konspiration emot Beltran, konstruerad och manövrerad av Ecpat och Justitieutskottet. Jag köper det rakt av.
Butt och Beltran! Nytt showkoncept kanske?
Alcalá har rätt i att viktiga rättsprinciper åsidosätts i detta mål. En som noga analyserat barnflickans vittnesmål noterar att barnflickan inte en enda gång använder ordet våldtäkt när hon beskriver händelsen på Titos rum. Den som gjort definitionen är Maria Lundqvist, Monica Dahlström/Lannäs och i viss mån Carola. Bodströms dubbla och tredubbla roller gör honom till en tvivelaktig figur inte bara i detta sammanhang. Borde han inte få svara inför partiorföranden för sin föraktfulla inställning till sina väljare och sina kritiker?
Bodström verkar vara en fuling. Vad kan vi göra? Sluta köpa hans böcker!
Alcala är en ovanligt insiktsfull jurist och en utmärkt skribent. Han ser det som ingen annan ens lägger märke till. Hans resonemang kring maktdelningsprincipen och hur denna princip åsidosätts av Bodström är briljant.
I mina juristkretsar har Alcalas artikel väckt många tankar.
Tusen tack!
Tack Suzanne B.
Utomordentligt bra artikel.
Önskar att Alcalá blir Lambertz efterträdare som JK.
Hahna
Önskar Alcala allt gott. Men kan inte låta bli att förundras över att en för biståndsbedrägeri fängelsdömd så snabbt omfamnas av alla hittillsvarande kommentatorer som särskilt framstående i att döma i ett ännu inte avdömt mål. Kan det vara tilltron till kriminalvårdens rehabiliterande kompetens som dikterat det ställningstagandet?
Bottennapp Kristina. Och så lågt att man mår illa. Är det till den nivån du vill sänka debatten har newsmill ingen framtid.
Jag tror att Beltran har mer testosteron än han behöver. Då blir det så där.
Nån mer än jag som hört talas Gropisar?
Hört talas om, skulle det stått.
Wegel: smakfullt, mycket smakfullt. Du simmar(sic) i rätt grumligt vatten - milt uttryckt.
Fö har väl Beltran kort allt för att inte passa in i normerna, gjort allt för att sticka ut. Kanske är det sådana som han som mest av alla behöver en hög rättssäkerhet.
Wegel: smakfullt, mycket smakfullt. Du simmar(sic) i rätt grumligt vatten - milt uttryckt.
Fö har väl Beltran gjort allt för att inte passa in i normerna, gjort allt för att sticka ut. Kanske är det sådana som han som mest av alla behöver en hög rättssäkerhet.
Har Ni hört att nu ska Beltran börja spela trumpet??
Tänk, om Beltran är en diva som trodde att det bara var att ta för sig. Det finns väl ingen rök utan eld?
Jesus: Har inte du själv trott att det bara var att ta för sig?
Oavsett hur det ligger till, finns det alltför många frågetecken - där det normalt även vid teknisk bevisning har frikänts, har i detta fall mest hörsägen fått råda med människor som sitter på alltför många stolar och kanske jäv!? Man måste titta objektivt på vad som normalt krävs för att fälla någon. Enligt lag ska det vara "bortom allt rimligt tvivel" - men i det är fallet kan jag inte låta bli att tvivla.
hm.. det amerikanska politiska systemet bygger på maktdelningsprincipen. inte det svenska. läs a-kursen i statsvetenskap innan ni uttalar er.
De som hyllar vårt rättsväsende och betraktar det som ofelbart, bör själva någon gång få uppleva hur det känns att dömas för något de är helt oskyldiga till.
Då blir det annat ljud i skällan.
'det finns val ingen rok utan eld'. fy fan helena! det finns mycket rok utan eld, speciellt nar rattssystemet gar med pa det.
jag tror inte vi kan vara sakra pa om tito verkligen ar skyldig eller oskyldig och da ska han inte kunna domas; for att dra det snavt: vi kan inte ha en rattsstat som offrar oskyldiga for att vara sakra pa att alla skyldiga doms. Detta innebar ju saklart att vi emellanat kommer att fria skyldiga, men sa maste det vara.
Det svenska systemet har inte samma maktfördelning som ex USA, men sverige har varit bundna av europeiska konventionen om mänskliga rättigheter sen 50 talet och den garanterar ickepolitiskt inflytande över rättsprocesser därför är det mycket tveksamt att en ordförande i justitieutskottet agerar extraåklagare i ett brottmål.
Jag har ingen åsikt ang. Beltrans skuld eller alternativ oskuld i frågan. Dock har jag själv fått smaka på Svea rikes rättssäkerhet. Har blivit dömd till fängelse utan lagstöd. Mitt fall har florerat hårt i media. Goggla bara Lars Kihlstedt. Dock något som jag vill kommentera artikelförfattarens uttalande om att Bodström är van vid jävsituatiuoner. När jag och min advokat efter slit i alla instanser fått avslag och nåd hos regeringen endast återstod. Då också inte av humanitära skäl utan en nåd av teknisk grund. Det existerar faktiskt en sådan. Teknisk grund är att ingen ska dömas och fängslas utan stöd i lagen. Detta är också inskrivet i regeringsformen. Regeringen får inte fatta beslut i strid med regeringsformen. Tilläggas bör att hela brottsbalken bygger på denna princip. Inskrivet i europakonventionen. nicefördragetm.m m.m och några andra oviktiga saker som Sverige inte bryr sig om att följa. Åter till vår eminenta jäv-historia med Vår före detta Justitieminister Bodström. Han stod i alla fall i SVT`s Uppdrag Granskning och lovade löst att saker o ting skulle ordna sig för mig. Dagen för min prövning av nådeärendet förklarade sig Bodström jävig med skäl att han var bekant med min advokat. Ärendet prövades en vecka senare av Mona Sahlin med avslag som påföljd. Jag sökte senare nåd i ett öppet brev på Expressens ledarsida med vädjan till vår landsfader Göran Persson. Detta tappades bort men hittades av TV4´s Bo Holmström i något arkiv. Detta nådeärende gick det helt plötsligt bra för Bodström att avslå trots jag hade samma advokat. Bodströms jävsituation hade gått över. Nog är Bodström van vid jävsituationer alltid.......
Lasse K, du får nog inga svar på det där.
Lars, du borde skriva ett eget inlägg här. Jag kommer ihåg ditt fall från media och undrade alltid hur det slutade. Bodström är i sanning en ytterst hal ål, jag har både träffat honom personligen och lyssnat på honom via media under åren. Det du beskriver om hans hattande i jävsituationer bekräftar alla mina intryck av Bodström.
det är väl ganska tydligt i det här fallet att mannen bodström har ett stort problem med jäv, nej inte tusan ska han kunna vara advokat och politiker samtidigt, speciellt inte när han benämns som fd justitieminister i media, och att det svenska folket gärna dömer utomnordiska svenskar för vad som egentligen är brott mot de sociala spelreglerna.
Förritiden hade man häxprocesser mot kvinnor. Nu har vi visst häxprocesser mot män. Nästa gång jag ligger med en kvinna kommer jag kräva ett skriftligt intyg på att hon är med på noterna.
Annars kan man åka dit. Iallafall i Sverige.
Rättsäkerheten är en sak men att man hålla sig oskyldig är helt annan sak. En oskyldig man behöver inte grubbla speciellt om rättsäkerheten ? Kan man påstå för en ” lycklig gift man ” att är oskyldig när han bjuder en ung flicka för att massera henne framför flera andra . Därefter duschas och vänta på henne närmast naken. Han hade förbisett möjlighet att hon ville bara masseras som hon var bjuden till. Om barnet att inte pratas . Alltså man behöver inte bli förankrad till rättsäkerheten för att känna vad som är rätt och vad som är fel . Vederbörande är inte alls oskyldig.
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Jag, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Ja, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Ja, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
Det är en ganska "vanlig" fenomen, att utlänningar som briljerar "för mycket fölls ner. Rekommenderar att läsa förskning av etnologen "Annika Sjögren". Det finns gott om exempler.
Framför allt när utlänningen kommer från så kallade "tredje världen".
När det gäller Tito var anklagelserna riktigt motsägelsefulla och jag tror inte att en kändis med nordisk bakgrund skulle ha fölls på samma sätt.
Första gång säger flickan att det inte var någon penetration, andra gången att hon "trodde" att han penetrerade henne litegrann.
Hon säger att han plötsligt var naken men att hon vet inte när var att han tog av sig klädderna, att hon märkte ingenting.
Listan kan fortsätta, men det går att hitta riktigt detaljerat allt detta i nättet.
Ja, förutom att jag är nästan säkert på att han är hetl oskyldig, kunde rättegången, som den skötts inte påvisa det motsatta, och ändå blir han dömt. Det låter riktigt monstruös.
visst kan det starkt ifrågasättas att politiker som stiftar lagar samtidigt eller därefter verkar som advokater, och bodströms agerande kan därför med rätta ifrågasättas. att kalla detta för jäv är dock att dra det hela lite långt; det är trots allt rätten som dömer, inte försvarsadvokaten, målsägarbiträdet eller anmälaren.
Vilken roll hade Monica Dahlström-Lannes?
jag är så trött på män som försvara män som begår sexbrott!
Tito är skyldig! Ett barn har fått sin barndom förstörd och ung kvinna blev våldtagen och det finns människor som du JESUS ALCALÀ som gör att för att rentvå en sexualbrottsling! Varför? vad har ECPAT med saken att göra?
Massor av dravel är det inget annat! Han dömdes för att han var skyldig! Focus i debatten borde ligga på hur det är för dem som utsattes för honom, nu när han är fri, även om fotbojan begränsar honom.
¤¤¤¤¤
Ännu ett inlägg från nykolonialisterna i Sverige, att utsätta svenska kvinnor för övergrepp ingår ju i er machovärld. ta gärna och vänd tillbaka till den världen, den är främmande för oss här i Sverige.
ecwho
¤¤¤¤¤