Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvinnor i rutan. Är svensk TV numera egentligen lika sexistisk som italiensk?

Kattis Ahlström:

Ta eget ansvar för utseendefixeringen

Jag vill förfasas över att det bara blir värre och värre och vädja om att det måste bli ett slut på allting. Men jag kan inte. För jag är där själv och det skulle kännas fel att förneka det. Vi måste se sanningen i vitögat. Först då kan vi kanske vända trenden. Det skriver KATTIS AHLSTRÖM.


Om författaren

Kattis Ahlström är en av Sveriges mest kända TV-personligheter och har arbetat som programledare i en rad TV-produktioner.

Jag vill skriva att jag får panik över utseendefixeringen och kanske aldrig vågar återvända till tv bara just därför. Och att det är alldeles förskräckligt. Och så vill jag förfasas över att det bara blir värre och värre och vädja om att det måste bli ett slut på allting.

Men jag kan inte. För jag är där själv och det skulle kännas fel att förneka det. I fixeringen alltså. I glanandet på de andra i min bransch som är så upp till tänderna fixade att det känns som om loppet är kört.

Jag är alldeles för feg för att stoppa in främmande föremål i brösten eller snitta mig i ansiktet. Men jag har förståelse för att det görs.

För vi har förvridit våra ideal så till den milda grad att vår egen spegelbild ljuger. Min frisör hävdar att 90 procent av hans kunder har en uppenbart snedvriden uppfattning av hur de egentligen ser ut. Och alla 90 procenten är negativa.

Jag vill skriva att jag hatar när Idoljuryn fäller gubbsjuka kommentarer om småtösers utseende. Men ändå sitter jag där och glor tillsammans med mina barn. Och när jag försöker mig på att säga att det ju är idioti - att de verkligen inte borde döma folks utseende på det där viset, blänger barnen på mig och suckar. Men snälla....

Om det är de unga vi främst är rädda ska skadas av den brutala utseendefixeringen som galopperar på i media så är jag rädd att det tyvärr är kört, i allafall med att försöka slå i dem att det bara är det inuti som räknas. För barn gör som bekant som vi gör - i högre grad än som vi säger. Och många av oss är usla på att visa självrespekt så att barnen hör och ser det. Hur många barn får inte höra sina mammor (oftast) stå framför spegeln och säga att de är tjocka eller fula. Allt för många tror jag.

Dessutom är det inte sant, det som vi så gärna säger till våra barn, att det är det som är inuti som räknas.

Jag tror att vi måste se sanningen i vitögat. Att vi, framförallt vi kvinnor, förmodligen har ett större krav än någonsin på att vi ska se bra ut. Samtidigt som vi inte får se för bra ut för då går det utför med trovärdigheten.

Men vi har själva flyttat gränserna. Lika väl som vi flyttar gränserna för vad vi tål att se på och läsa om så flyttar vi gränserna för vad vi kan göra med oss själva. Jag tror att om vi uppmanas tillräckligt länge att värna vårt eget och se till att roffa åt oss så stor del som möjligt av den kaka som livet erbjuder så ingår ju även utseendet i detta.

Och vad är egentligen skillnaden mellan att döma en människas personlighet och hennes utseende? Vad är skillnaden mellan att lägga ner pengar på att gå i terapi eller en livscoach för att bli en bättre människa och att lägga samma pengar på en ny look?

I slutändan handlar det ju bara om att leva upp till de förväntningar som finns på oss. Såväl yttre som inre.

Överallt uppmanas vi att bli lyckligare och bättre på alla plan. Att byta jobb, ha ett bättre sexliv och njuta i vardagen. Att se till oss själva och våra egna behov. I detta paketet ingår naturligtvis även det yttre.

Det vore konstigt om det inte fick några konsekvenser.

Och det är faktiskt de jag tror att vi ser nu och skräms av. Och hur ska det gå för våra barn?

Jag tror att det bästa vi kan göra för dem är att ge dem den trygghet som krävs för att klara av det klimat vi faktiskt skapat åt dem. Och påminna dem och oss själva om att det bland alla bröstförstoringar och enorma läppar faktiskt finns en mängd underbara och begåvade människor som får massor med utrymme alldeles oavsett om de är feta, fula, smala eller vackra.

Och tycker man på allvar att Paris Hilton och hennes medsystrar är förfärande ska man nog ta sig en rejäl titt på sina egna värderingar och vilka prioriteringar man gör. Kanske upptäcker man lite rödkindat att man nog kunde göra mer för det som heter solidaritet och medmänsklighet och ägna sig lite mindre åt att jämföra sig med andra. Och fixera sig vid hur man ser ut. Först då kan vi kanske vända trenden.

Jag tror på att bejaka det vi skapat och lära oss att leva med det. Och hoppas på att så många som möjligt tar sitt förnuft till fånga och inser att det börjar gå över styr.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1210

17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En överdriven utseendefixering är tidsdödande! Om så inte är att man faktiskt finner sig tillfreds med det!

Permalänk | Anmäl #1 Erika Andrietta Dahlberg, 2008-09-10, 23:40

En bra sak vore nog att mer offentliggöra undersökningar om vad normala män tycker om tuttoperationer. Vill minnas att jag sett en sådan studie och en absolut majoritet tyckte att de inte ville ligga och krama plastbollar.

Skriv mer om dessa studier i dam- och flicktidningar.

Permalänk | Anmäl #2 Gunnar B, 2008-09-11, 01:04

Det egna ansvaret är en målsättning men i övrigt en illusion.

Vi är flockdjur och det är de "små stegens tyranni" i kollektiva gruppprocesser som styr den faktiska utvecklingen. Detta tillsammans med kraftfälten naturlig och sexuell selektion och det efterföljande "bekräftelsebehovet" styr bland annat "utseendefixeringen" .

Denna resa var hur enkel som helst att förutse när vi släppte den kommersiell medien helt fri. Kollektiv hjärntvätt med lusten och bekräftelsebehovet är drivkrafterna . Egen-genererad manipulation där alla är offer och förrövare i samma stund. Inget hållbart personligt alibi så därför kan processen pågå. Åtminstone fram till en gräns som kanske kan benämnas den "kollektiva kräkningen/spybollen")
Lågkonjunktur är antagligen en av dessa kollektiva spybollar.
Inte en till dagen outfit - jag är så trött. Har livet inget mer att erbjuda ?

Detta själsliga tomrum !!

Även utseendefixeringen ingår som en variant av den filosofiska arketypen "Allmänningens Dilemma". När silikontuttarna blir tillräckligt stora så sprängs dom likt blodiga hägringar.

Dubbelbluff !

Permalänk | Anmäl #3 Anders B Westin, 2008-09-11, 08:02

Vems utseendefixering?
-
Detta är en fråga jag ställt många gånger men fått få svar på. Vems utseendefixering är det som åsyftas egentligen? Alla pratar om detta som om det gällde partnerskap och bra liv men sanningen är att många av de personer som anses skitsnygga har usla liv och elaka partners. Är det vad de utseendefixerade själva vill ha? Eller har skolan gett dem en så låg dos av realism att de tror de kan fixa till verkligheten, leva i sus och dus och inte göra de misstag VARENDA människa som levt det livet gör? Problemet är inte utseendefixering. Problemet är väldigt väldigt väldigt enkelt!
-
Ren och skär dumhet. Sedan när vissa människor är så dumma så får man inte påpeka det, då försvaras de människorna. För medan det är helt ok att kritisera människor för att vara snygga är det allt annat än ok att "Blame the victim" och det förstår ju alla att den som vill leva i "the fastlane" och själv bestämmer sig för att skaffa de attribut som leder dit är just ett offer. Det har media bestämt, det har tyckarna bestämt.
-
Sanningen är en annan - nämligen att vad man behöver i livet hänger på vilka mål som finns och när människor säger sig eftersträva ett mål men pga kändissjukan skaffar attribut som inte stämmer på det målet utan på ett helt annat mål - ja då är de människorna inte offer utan lögnare. Om samhället behagade kritisera de personer som ljuger på det sättet skulle så småningom färre göra det. Men här kommer problemet, samtliga människor som är positiva till detta och samtliga människor som är negativa till detta som får betalt för det vill ha ett utseendefixerat samhälle för det ger dem mer slantar på banken.
-
Den som skriver om hur hemsk utseendefixeringen är i en officiell roll bidrar alltså till utseendefixering. Det spelar ingen roll om man älskar eller hatar den. Det ger samma effekt. Att förbjuda sexiga bilder bidrar inte till mindre utseendefixering. Att förbjuda sexiga bilder visar bara hur utseendefixerat samhället redan gjorts genom att debattera sådana förbud i åratal istället för att debattera vikten av diskussioner kring den objektiva verkligheten.
-
Problemet är inte människor som tar efter idoler, problemet är människor som vill ha en sak och leva ett liv men tar efter personer som lever ett helt annat liv eftersom de vill äta kakan och ha den kvar och den mentaliteten har uppmuntrats.

Permalänk | Anmäl #4 VEB, 2008-09-11, 08:47

I och med denna artikel och i och med min kommentar bidrar jag till den sk utseendefixeringen i samhället. Vi förfasar oss över hur mycket männen styr vår värld, att vi är offer för en föråldard mansvärld och syn etc. Vi läser artiklar om hur otroligt pressade dagens ungdomar känner sig över rådande ideal men ändå fortsätter vi vuxna att låta ämnet ta större och större plats. Spelar det någon egentlig roll vem som är skuld till vad? Ändras bilden av framtiden för våra unga kvinnor och män ifall vi kan bestämma att det är mannens eller kvinnnas fel? Tänk om vi bara kunde ignorera all dumma kommentarer som berör ämnet och istället skita i vems felet är att unga tjejer svälter sig, skär sig, opererar sig och att unga killar käkar tillväxthormoner för att döva smärtan över sitt ( ideras egna ögon) tillkortakommande. Eller alla medelålders kvinnor och män som sprutar nervgift högt och lågt, av rädsla att dera levda liv ska synas i ansiktet eller på kroppen. Fokusera kraften du har inuti på att leva det liv du vill, att nå dina egna mål. Livet du lever är här och nu, i varje andetag du tar, i den kropp du har just nu och var tacksam för att du är du.

Permalänk | Anmäl #5 Mia Nothall, 2008-09-11, 10:28

Tack Kattis!
En sunt skriven artikel med utgångspunkt från det egna jaget - det är stort av dig att ifrågasätta också dina egna värderingar och tänkande och huruvida du överför allt detta medvetet/omedvetet till dina egna barn. Att du också står upp för att du faktiskt själv utgör en del av dagens utseendefixering är modigt - till skillnad från vissa andra här inne som pekar utåt och på andras fel och brister...

Även om du och Agneta Sjödin varken opererat er eller egentligen är särskilt fixerade vid ert eget utseende - så är det ju mycket riktigt ni som har synts som kvinnliga ideal i många år. Ni ser ju naturligt bra ut och har då heller inte haft anledning att tänka operation eller annat för att brotta er in som programledare osv.
Jag tycker själv att du utstrålar all tänkbar kvinnlig sundhet och att du - trots all hets om utseende idag - utgör bilden av den hälsosamma kvinnan av idag som vet att utseendet sannerligen inte är allt!
Även om du ser väldigt bra ut och säkerligen har vunnit mycket på just detta för att erövra programledarroller osv - så är det garanterat alla dina personliga egenskaper och din professionalism som kommit i första hand. Jag tror att hos de allra flesta som har/haft karriärer inom TV så är det till syvene & sist ändå PERSONLIGHETETEN som är det största och mest avgörande!

Permalänk | Anmäl #6 Kim, 2008-09-11, 10:38

Eftersom vi har möjligheten att förbättra/förändra vårt utseende kommer vi att göra det. Ingen moralpanik i världen kan stoppa det. Vi tävlar om status och uppmärksamhet, det ligger i vår natur och vi kommer att använda de medel som står till buds.

Det är betydligt intressantare med sådant som vi kan påverka positivt - ge våra barn en trygg värdegrund som gör att de inte står och faller med sitt utseende, inser att utseendet bara är ett av många värden hos en person.

Det är ju inte så att man mår bättre av att vara ful.

Permalänk | Anmäl #7 Spock, 2008-09-11, 12:43

till: Mia Nothall
-
"Vi förfasar oss över hur mycket männen styr vår värld"
-
Varför skriver du sånt där överhuvudtaget? Det är ju lika absurt som felaktigt, männen styr generellt inte din värld, DU blir styrd inte av män generellt utan av vissa män och många av de männen väljer du själv! Män styr exempelvis inte vilket utseende du skall ha, den man som du väljer vilja ha sex med styr vilket utseende du skall ha. De andra männens åsikter om utseende kan du strunta helt i.

Permalänk | Anmäl #8 VEB, 2008-09-11, 14:50

Till VEB

Jag menade lite som en pik, som en liten skruv i diskussionen. Om man sedan läser helheten så kan man kanske förstå hur jag menade, men om man väljer att aggressivt angripa utan helhet så kan jag förstå att du gick in gång på just den meningen..

Permalänk | Anmäl #9 Mia Nothall, 2008-09-12, 09:02

Mia, jag läser helheten, men inte helheten av ditt inlägg utan helheten den offentliga debatten som sådan där det finns mängder med andra inlägg som pratar om hur det är män som slår kvinnor, män som våldtar, män som har makten, män som startar krig, etc trots att det är uppenbara osanningar. Jag kan förstå att du känner dig utpekad men det är faktiskt inte bara du som använder sådana där uttryck som "skruv". Snarare verkar stora delar av den offentliga debatten antingen skriva lögner eller vara helt omedveten om vad en generalisering är - nämligen ett allmängiltigt påstående. Har män makten? Nej de flesta män har inte makten, påståendet är felaktigt oavsett sammanhang. Att jag gick igång på den meningen kan därmed förstås på två sätt, dels att jag inte gillar lögner om män mer än du gillar lögner om kvinnor, dels den antipati sådana lögner redan skapat mot män i samhället. Det är hög tid att slå ner på dem med aggressivitet, i sitt antal orsakar de mängder med skada och inkompetens.

Permalänk | Anmäl #10 VEB, 2008-09-12, 10:38

Till VEB

Jag håller inte med om aggressiviteten, personligen anser jag att det aldrig gynnar någon med ett sådant klimat.
Men jag släpper detta här och nu och fortsätter vidare på min linje.

Permalänk | Anmäl #11 Mia Nothall, 2008-09-12, 11:50

"Jag håller inte med om aggressiviteten, personligen anser jag att det aldrig gynnar någon med ett sådant klimat."
-
Jaså inte? Den radikala feministrörelsen och dess socialkonstruktionistiska systergren skulle nog inte hålla med om det påståendet. Den har tjänat enormt mycket på den aggressiva taktiken de senaste fyrtio åren men det är ganska logiskt man inte vill män skall ha de rättigheter man själv tagit för givna i åratal.

Permalänk | Anmäl #12 VEB, 2008-09-12, 15:08

Kattis, jag tycker du är vacker. Inte söt, utan vacker. Hjälp alla oss som är dödligt trötta på alla plastmänniskor i TV och tidningar genom att vägra mixtra med ditt utseende. Det ger en helt annan respekt än de lyfta och polerade någonsin kan få. Hjälp oss genom att vara en förebild, och ge inte upp och ge vika för trycket.
Vi gillar dig precis som du är.

Permalänk | Anmäl #13 Astonished, 2008-09-14, 13:45

Tycker fortfarande att tidningar borde skriva mer om att det nog mest är fruntimmer som trissar upp varann. De flesta män vill som sagt inte bolla med plasttuttar.

Permalänk | Anmäl #14 Gunnar B, 2008-09-16, 00:31

Jag tror inte att vi kan skylla på männen i detta fallet.
Möjligen modeskaparna, men om det är för männens skull vi gör om oss totalt med kirurgiska medel, eller kemiska preparat, borde vi inte fråga karlarna först vad de tycker om syntetiska utseenden?

Det tråkiga är att många har blivit så konforma att det är svårt att känna igen många av dem i mängden.
Pösiga, misslyckade botoxläppar, likadan hårfärg och frisyr, bröstinplantat och sen ovan på allt, lågt BMI.
Jag skall inte moralisera, för jag själv konsulterar spegeln i tid och otid. Däremot skulle jag aldrig få för mig att injicera gift i min underhud, och även om jag inte är perfekt, är jag ganska nöjd med mitt utseende. Det finns säkert någon som är av annan åsikt, jag bryr mig inte.

Det är vår natur att vilja försköna oss. Att bli av med ens övervikt och fräscha upp sig är nyttigt för själen.
Men nu tycker jag att det börjar gå lite för långt, speciellt då kirurger är bristvara här i världen och många får vänta i åratal på att få specialistvård. Nåja, det kanske hör inte hit, kunne bara inte låta bli att säga det.
Men tjejer, försök att vara lite nöjda med är själva och ert utseende.
Inget är så förskönande som att vara trygg i sig själv och nöjd med sitt utseende, utan att vara självgod, förstås.

jag gillar stilpoliserna ,Trinny och Susanna. De tjatar aldrig om bantning eller ansiktslyftningar. De poängterar värdet av att klä sig på rätt sätt och på så sätt framhäva det man är stolt över.
Deras råd gäller män lika mycket. De kräver att klädjättarna producerar snygga kläder i alla storlekar, och att de tar hänsyn till att vi har olika former.
Varför inte slåss för detta?
Det vore nyttigt om vi hade flera rådgivare av den sorten.
Ett sånt svenskt, uppbyggande teveprogram, under ledning av stylister, skulle knappast kunna skada eller orsaka en större tittarstorm.

Permalänk | Anmäl #17 Audur Armannsdottir, 2010-02-17, 18:32


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Förenklat påstå att terrorism skapade Israel
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  5. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  6. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  7. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Förenklat påstå att terrorism skapade Israel
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  5. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  6. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  7. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  8. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  9. Dags att legalisera cannabis!
  10. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.